Samochodem do Francji – przewodnik dla kierowcy

Francja to nie tylko zabytkowe miasta czy piękne, nadmorskie miejscowości. Coraz więcej osób wybiera się tam również zimą, żeby skorzystać z dobrze przygotowanych stoków narciarskich. Ze względu na swobodę i możliwość samodzielnego wyboru trasy, wielu Polaków decyduje się pojechać do Francji samochodem. W tym poradniku zawarliśmy najważniejsze informacje, jakie powinien przyswoić kierowca i pasażer.

Podróż do Francji samochodem – jakie warunki drogowe?

Jakie dokumenty potrzebne są do przekroczenia granicy i podróżowania samochodem na polskich rejestrach po Francji, jakich dróg się tam spodziewać, czy francuskie przepisy drogowe różnią się od naszych i jak zachowują się miejscowi kierowcy?

Wjazd do Francji – paszport czy dowód?

Wjazd na teren Francji możliwy jest na podstawie dowodu lub paszportu, które muszą być ważne jeszcze przynajmniej przez 3 miesiące od dnia planowanego wyjazdu. Akceptowane jest polskie prawo jazdy. Kierowca musi mieć również dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem oraz ubezpieczenie OC.

W przypadku podróży samochodem firmowym warto mieć upoważnienie firmy leasingowej w języku francuskim.

Stan dróg we Francji

Francuskie drogi są w bardzo dobrym stanie, ale wiele z nich jest płatnych (wszystkie autostrady oraz niektóre przejazdy przez tunele, wiadukty i mosty).

Na autostradach w pobliżu punktów poboru opłat często tworzą się korki. Zakorkowane są też rejony turystyczne, takie jak Lazurowe Wybrzeże, zwłaszcza w sezonie letnim.

W zabytkowych miejscowościach część dróg jest tak wąska, że mieści tylko jeden samochód, co wymaga trochę sprawności w cofaniu i wymijaniu.

Porównaj i kup ubezpieczenie turystyczne

Przepisy ruchu drogowego we Francji

We Francji obowiązują podobne ograniczenia prędkości, jednak kary za ich przekroczenie są znacznie wyższe i dotkliwsze. Przekroczenie prędkości o 25 i więcej km/h grozi nie tylko mandatem, ale i utratą prawa jazdy.

Ograniczenia prędkości:

  • w terenie zabudowanym – do 50 km/h,
  • poza terenem zabudowanym – samochody osobowe, z przyczepami i do 3,5 t – do 80 km/h,
  • na drogach ekspresowych – do 110 km/h,
  • na autostradach – do 130 km/h,
  • w niesprzyjających warunkach pogodowych – 80 km poza terenem zabudowanym,
  • 110 km/h na autostradach.

Każdy pasażer musi mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, w nocy i przy złych warunkach należy mieć włączone światła mijania, a w samochodzie muszą znaleźć się kamizelki odblaskowe dla kierowcy i pasażerów, trójkąt ostrzegawczy, komplet zapasowych żarówek i zabezpieczenie antywłamaniowe.

Dopuszczalna wartość alkoholu we krwi jest wyższa niż w Polsce i wynosi 0,49 promila, ale warto być ostrożnym i zaopatrzyć się w alkomat, bowiem jej przekroczenie może kosztować nawet do 10 tys. euro.

Surowo zabronione jest używanie telefonu podczas jazdy – i nie chodzi tylko o rozmowę, już samo trzymanie go w ręce może nas kosztować 135 euro kary. Karalne jest także korzystanie z zestawów słuchawkowych i słuchawek bluetooth – 140 euro i 3 punkty karne.

Dzieci do 10 lat można przewozić tylko w specjalnym foteliku.

Co trzeba mieć w aucie we Francji? Obowiązkowym wyposażeniem samochodu jest trójkąt ostrzegawczy, kamizelki odblaskowe i komplet zapasowych żarówek.

Francuscy kierowcy i ich zwyczaje

Francuzi nie są brawurowymi kierowcami, respektują przepisy ruchu drogowego i oczekują tego samego od innych. Nie najlepiej natomiast radzą sobie z parkowaniem i niektórymi manewrami na wąskich uliczkach, w związku z czym auta w miastach są często mocno porysowane.

Za co i ile zapłacimy podczas jazdy po Francji?

Jak wspomnieliśmy, większość autostrad we Francji jest płatna. Ceny różnią się w zależności od długości trasy i wahają od ok. 5 do 40 euro za przejazd. Najdroższy jest odcinek Nicea – Paryż, który obecnie kosztuje blisko 80 euro.
Opłaty za przejazdy tunelami wahają się od 6 do 38 euro. Płatności pobierane są tradycyjnie, w bramkach przy wyjeździe.

Szukając miejsca parkingowego, warto zwrócić uwagę, że prawie wszędzie we Francji parkingi podziemne są znacznie droższe niż naziemne.

Od 2017 wjeżdżający na teren Paryża muszą wykupić winietę ekologiczną Crit’Air, odpowiednią dla typu i wieku pojazdu jakim się poruszają. Kara za brak winiety dla samochodów osobowych to 68 euro. Ułatwieniem przy zakupie winiety jest aplikacja Green Zone.

Średnie ceny paliw w 2019  roku wynoszą:

  • Diesel (oznaczany również jako gazole)
  • ok. 1,54 euro za litr,
  • 98 – ok. 1,57 euro za litr,

Na głównych stacjach przy autostradach nie ma możliwości zatankowania gazu LPG, nie jest on tak popularny we Francji.

Ubezpieczenia komunikacyjne we Francji – jak zabezpieczyć się przed wyjazdem

Polacy powodują coraz więcej wypadków za granicą. Francja jest na trzecim miejscu wśród krajów, w których powodujemy wypadki i kolizje – w 2018 roku było ich 5,2 tysiąca. Biorąc to pod uwagę, warto pomyśleć o dobrym zabezpieczeniu w postaci ubezpieczeń komunikacyjnych.

Ubezpieczenie OC, Zielona Karta we Francji

Polacy wyjeżdżający do Francji nie muszą mieć Zielonej Karty, ale dokument potwierdzający posiadanie polskiego OC jest bardzo ważny – za jego brak grozi nawet skonfiskowanie pojazdu, dlatego przed podróżą warto upewnić się, że nasze ubezpieczenie jest ważne przez cały wyjazd.

Autocasco – na francuskich drogach może się przydać

Ubezpieczenie AC działające we Francji jest dobrym pomysłem – koszty napraw są tutaj bardzo wysokie. Biorąc pod uwagę możliwość zarysowania auta, utraty lusterka czy drobnej stłuczki przy parkowaniu, lepiej odpowiednio się przygotować.

W Paryżu częste są również włamania do samochodów z wybijaniem szyb – w związku z tym warto sprawdzić, czy autocasco obejmuje również takie szkody oraz nie zostawiać  w samochodzie cennych przedmiotów.

Assistance komunikacyjne do Francji

Wsparcie tłumacza i pomoc prawnika, organizacja transportu medycznego i powrotu pozostałych uczestników podróży, organizacja przyjazdu bliskiej osoby do chorego przebywającego we Francji – to tylko niektóre elementy zagranicznego ubezpieczenia assistance. Warto je wykupić, jeśli słabo porozumiewamy się w obcych językach i jeśli w sytuacji stresowej (np. przy wypadku) wolimy zdać się na pomoc profesjonalistów, niż szukać jej samodzielnie.

NNW komunikacyjne – czy to się opłaca?

Ubezpieczenie to zapewnia świadczenie w sytuacji, gdy na skutek wypadku drogowego dozna się uszczerbku na zdrowiu. Pozwala na sfinansowanie drogiej rehabilitacji czy na dłuższy okres nieobecności w pracy, bez obaw o brak środków do życia. Warto z niego skorzystać, zwłaszcza gdy jesteśmy głównym żywicielem rodziny lub prowadzimy działalność, która na skutek naszej nieobecności mogłaby odnotować straty.

Jak postępować w razie wypadku we Francji?

Jeśli to my spowodowaliśmy wypadek lub kolizję, możemy zgłosić szkodę do swojego towarzystwa ubezpieczeń po powrocie do Polski.

Jeśli zostaliśmy poszkodowani w wypadku z winy obywatela Francji, możemy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi sprawcy (jeśli przebywamy jeszcze we Francji) lub jego reprezentantowi w Polsce. Osoby, które nie wiedzą, kto ubezpiecza sprawcę, mogą zgłosić do PBUK (Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych) wniosek o ustalenie ubezpieczyciela sprawcy i reprezentanta ds. roszczeń. W przypadku, gdy sprawcy nie da się ustalić, można zgłosić szkodę do francuskiego organu odszkodowawczego.

Numery, które warto sobie zapisać: 112 – numer alarmowy, 17 – policja, 15 – pogotowie ratunkowe, 18 – straż pożarna.

Jakie ubezpieczenia turystyczne na wyjazd do Francji?

Przed wyjazdem do Francji warto pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu turystycznym, zwłaszcza takim, które umożliwi korzystanie z usług medycznych bez dodatkowych opłat. Przed czym jeszcze warto się ubezpieczyć?

Czy EKUZ działa we Francji? System opieki zdrowotnej we Francji

Darmowa karta EKUZ pozwala na skorzystanie z francuskiej służby zdrowia, ale nie gwarantuje refundacji całości poniesionych kosztów.

Zwrot kosztów wizyty u internisty lub specjalisty możliwy jest tylko do 70%, za porady ambulatoryjne w szpitalu otrzymamy zwrot do 75%, za badania – 60%, za leczenie szpitalne – do 80% (przy czym zawsze trzeba zapłacić ryczałt 18 euro), za leki na receptę od 15 do 100%. W przypadku transportu medycznego zwracane jest maksymalnie 65% wartości usługi, ale dotyczy to tylko transportu na terenie Francji.

Reszta opłat pokrywana jest z własnej kieszeni.

Ubezpieczenie kosztów leczenia przed wyjazdem do Francji

Biorąc pod uwagę, że karta EKUZ nie gwarantuje zwrotu pełnych kosztów leczenia we Francji, dodatkowe ubezpieczenie tego typu może przynieść spore oszczędności.

Warto zwrócić uwagę, by ubezpieczenie nie wymagało udziału własnego i zapewniało transport medyczny do Polski, który jest w pełni opłacany przez pacjenta. Jego koszt może wynieść nawet 25 tys. zł.

NNW dla aktywnych i ubezpieczenie górskie do Francji

Ubezpieczenie NNW polecane jest przede wszystkim osobom, które do Francji wyjeżdżają, by się wspinać, jeździć na nartach lub uprawiać inne sporty uznawane za ryzykowne. W razie wypadku będziemy mogli pozwolić sobie nie tylko na doraźne leczenie i transport medyczny, ale również na dalszą rehabilitację.

Jeśli marzy nam się podbój Alp, zadbajmy o to, by nasze ubezpieczenie uwzględniało koszty ratownictwa górskiego. Start śmigłowca ratunkowego wyceniany jest we Francji na 5 tys. zł, a każda minuta jego pracy na ok. 460 zł, co oznacza, że łączny koszt akcji ratunkowej może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Ubezpieczenie bagażu przed wyjazdem do Francji

W niektórych rejonach Francji (zwłaszcza w Paryżu i okolicach) częste są przypadki wyrywania torebek, saszetek czy nawet toreb podróżnych turystom z zagranicy.

Osoby, które zabierają w podróż większą ilość gotówki czy cenną elektronikę, mogą pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu bagażu. W razie jego zaginięcia lub kradzieży, równowartość zostanie zwrócona. To dobry pomysł również dla tych, którzy podróżują ze swoim sprzętem narciarskim. Jego utrata wcale nie musi oznaczać końca sportowych planów.

OC w życiu prywatnym – Francja

Jeśli zjeżdżając na nartach wyrządzimy krzywdę innej osobie, dzięki OC odszkodowanie zapłaci ubezpieczyciel, nie my. Kupując to ubezpieczenie warto zwrócić uwagę od jakiej kwoty uruchamiana jest polisa – niektórzy ubezpieczyciele wyłączają szkody o niskiej wartości, inni wymagają udziału własnego sprawcy.

Polecamy rozważenie zakupu tego ubezpieczenia przede wszystkim osobom, które po raz pierwszy planują wyjazd na alpejskie stoki – ich stromość i długość może zaskoczyć tych, którzy do tej pory zjeżdżali tylko w Polsce.

Ubezpieczenie na wypadek aktów terroryzmu – czy jest potrzebne we Francji?

Według informacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych we Francji obowiązuje obecnie 2 stopień zagrożenia terrorystycznego. Na drogach prowadzone są wzmożone kontrole, a przy wjeździe i wyjeździe do Francji mogą tworzyć się kolejki. W związku z tą sytuacją, rozsądne wydaje się rozszerzenie ubezpieczenia turystycznego o klauzulę na wypadek aktów terroru, zwłaszcza w przypadku dłuższych pobytów. Zalecane jest także zgłoszenie swojej podróży przez system Odyseusz.

Oceń artykuł:
23,50
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Piotr Wojciechowski

Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!