Samochodem do Francji – przewodnik dla kierowcy

Francja to nie tylko zabytkowe miasta czy piękne, nadmorskie miejscowości. Coraz więcej osób wybiera się tam również zimą, żeby skorzystać z dobrze przygotowanych stoków narciarskich. Ze względu na swobodę i możliwość samodzielnego wyboru trasy, wielu Polaków decyduje się pojechać do Francji samochodem. W tym poradniku zawarliśmy najważniejsze informacje, jakie powinien przyswoić kierowca i pasażer.

Wyjazd do Francji w czasie pandemii

Od początku sierpnia 2022 roku Francja zniosła wszelkie obostrzenia związane z wjazdem na terytorium tego kraju. Nie jest już wymagane okazywanie zaświadczenia o zaszczepieniu, negatywnego wyniku testu ani potwierdzenia przebycia choroby. Przyjezdni nie są kierowania na testy po przylocie ani na kwarantannę. Nie wymaga się też wypełniania formularza lokalizacyjnego.

UWAGA!

Aktualnych informacji na temat ograniczeń wywołanych sytuacją epidemiczną można szukać na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Podróż do Francji samochodem – jakie warunki drogowe?

Jakie dokumenty potrzebne są do przekroczenia granicy i podróżowania samochodem na polskich rejestrach po Francji? Jakich dróg się tam spodziewać? Czy francuskie przepisy drogowe różnią się od naszych i jak zachowują się miejscowi kierowcy?

podróż z warszawy do paryża

Wjazd do Francji – paszport czy dowód?

Wjazd na teren Francji możliwy jest na podstawie dowodu lub paszportu. Akceptowane jest polskie prawo jazdy. Kierowca musi mieć również dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem oraz ubezpieczenie OC.

W przypadku podróży samochodem firmowym warto mieć upoważnienie firmy leasingowej w języku francuskim.

Stan dróg we Francji

Francuskie drogi są w bardzo dobrym stanie, ale wiele z nich jest płatnych (wszystkie autostrady oraz niektóre przejazdy przez tunele, wiadukty i mosty).

Na autostradach w pobliżu punktów poboru opłat często tworzą się korki. Zakorkowane są też rejony turystyczne, takie jak Lazurowe Wybrzeże, zwłaszcza w sezonie letnim.

W zabytkowych miejscowościach część dróg jest tak wąska, że mieści tylko jeden samochód, co wymaga trochę sprawności w cofaniu i wymijaniu.

Przepisy ruchu drogowego we Francji

We Francji obowiązują podobne ograniczenia prędkości, jednak kary za ich przekroczenie są znacznie wyższe i dotkliwsze. Przekroczenie prędkości o 30 km/h i więcej grozi nie tylko mandatem, ale i utratą prawa jazdy.

Ograniczenia prędkości:

  • w terenie zabudowanym – do 50 km/h;
  • poza terenem zabudowanym na drodze dwukierunkowej bez separatora – samochody osobowe, z przyczepami i do 3,5 t – do 80 km/h;
  • poza terenem zabudowanym – 90 km/h;
  • na autostradach – do 130 km/h, w niesprzyjających warunkach pogodowych do 110 km/h.

Każdy pasażer musi mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, w nocy i przy złych warunkach należy mieć włączone światła mijania, a w samochodzie muszą znaleźć się kamizelki odblaskowe i trójkąt ostrzegawczy.

Dopuszczalna wartość alkoholu we krwi jest wyższa niż w Polsce i wynosi 0,49 promila, ale warto być ostrożnym i zaopatrzyć się w alkomat, bowiem jej przekroczenie może kosztować nawet do 10 tys. euro.

Surowo zabronione jest używanie telefonu podczas jazdy – i nie chodzi tylko o rozmowę, już samo trzymanie go w ręce może nas sporo kosztować. Karalne jest także korzystanie z zestawów słuchawkowych i słuchawek bluetooth – 90 euro i 3 punkty karne.

Dzieci do 10 lat można przewozić tylko w specjalnym foteliku.

Przeczytaj też: Francja – przewodnik dla turystów

Francuscy kierowcy i ich zwyczaje

Francuzi nie są brawurowymi kierowcami, respektują przepisy ruchu drogowego i oczekują tego samego od innych. Nie najlepiej natomiast radzą sobie z parkowaniem i niektórymi manewrami na wąskich uliczkach, w związku z czym auta w miastach są często mocno porysowane.

Za co i ile zapłacimy podczas jazdy po Francji?

Jak wspomnieliśmy, większość autostrad we Francji jest płatna. Ceny różnią się w zależności od długości trasy i wahają od ok. 5 do 40 euro za przejazd. Najdroższy jest odcinek Nicea – Paryż, który obecnie kosztuje blisko 80 euro.
Opłaty za przejazdy tunelami wahają się od 6 do 38 euro. Płatności pobierane są tradycyjnie, w bramkach przy wyjeździe.

Szukając miejsca parkingowego, warto zwrócić uwagę, że prawie wszędzie we Francji parkingi podziemne są znacznie droższe niż naziemne.

Od 2017 wjeżdżający na teren Paryża muszą wykupić winietę ekologiczną Crit’Air, odpowiednią dla typu i wieku pojazdu jakim się poruszają. Kara za brak winiety dla samochodów osobowych to 68 euro. Ułatwieniem przy zakupie winiety jest aplikacja Green Zone.

Średnie ceny paliw we wrześniu 2022 roku wynoszą:

  • benzyna około 7,12 zł za litr;
  • diesel (oznaczany również jako gazole) około 8,33 zł za litr.*

*ceny za portalem e-petrol.pl, aktualizacja: 14.09.2022.

Na głównych stacjach przy autostradach nie ma możliwości zatankowania gazu LPG, nie jest on tak popularny we Francji.

most nad sekwaną

Ubezpieczenia komunikacyjne we Francji – jak zabezpieczyć się przed wyjazdem

Na francuskich drogach dochodzi do większej liczby wypadków śmiertelnych niż w Polsce – w 2021 roku było ich ponad 2900. Biorąc to pod uwagę, warto pomyśleć o dobrym zabezpieczeniu w postaci ubezpieczeń komunikacyjnych.

Ubezpieczenie OC, Zielona Karta we Francji

Polacy wyjeżdżający do Francji nie muszą mieć Zielonej Karty, ale dokument potwierdzający posiadanie polskiego OC jest bardzo ważny – za jego brak grozi nawet skonfiskowanie pojazdu, dlatego przed podróżą warto upewnić się, że nasze ubezpieczenie jest ważne przez cały wyjazd.

Autocasco – na francuskich drogach może się przydać

Ubezpieczenie AC działające we Francji jest dobrym pomysłem – koszty napraw są tutaj bardzo wysokie. Biorąc pod uwagę możliwość zarysowania auta, utraty lusterka czy drobnej stłuczki przy parkowaniu, lepiej odpowiednio się przygotować.

W Paryżu częste są również włamania do samochodów z wybijaniem szyb – w związku z tym warto sprawdzić, czy autocasco obejmuje również takie szkody oraz nie zostawiać w samochodzie cennych przedmiotów.

Assistance komunikacyjne do Francji

Wsparcie tłumacza i pomoc prawnika, organizacja transportu medycznego i powrotu pozostałych uczestników podróży, organizacja przyjazdu bliskiej osoby do chorego przebywającego we Francji – to tylko niektóre elementy zagranicznego ubezpieczenia assistance. Warto je wykupić, jeśli słabo porozumiewamy się w obcych językach i jeśli w sytuacji stresowej (np. przy wypadku) wolimy zdać się na pomoc profesjonalistów, niż szukać jej samodzielnie.

NNW komunikacyjne – czy to się opłaca?

Ubezpieczenie to zapewnia świadczenie w sytuacji, gdy na skutek wypadku drogowego dozna się uszczerbku na zdrowiu. Pozwala na sfinansowanie drogiej rehabilitacji czy na dłuższy okres nieobecności w pracy, bez obaw o brak środków do życia. Warto z niego skorzystać, zwłaszcza gdy jesteśmy głównym żywicielem rodziny lub prowadzimy działalność, która na skutek naszej nieobecności mogłaby odnotować straty.

Jak postępować w razie wypadku we Francji?

Jeśli to my spowodowaliśmy wypadek lub kolizję, możemy zgłosić szkodę do swojego towarzystwa ubezpieczeń po powrocie do Polski.

Jeśli zostaliśmy poszkodowani w wypadku z winy obywatela Francji, możemy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi sprawcy (jeśli przebywamy jeszcze we Francji) lub jego reprezentantowi w Polsce. Osoby, które nie wiedzą, kto ubezpiecza sprawcę, mogą zgłosić do PBUK (Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych) wniosek o ustalenie ubezpieczyciela sprawcy i reprezentanta ds. roszczeń. W przypadku, gdy sprawcy nie da się ustalić, można zgłosić szkodę do francuskiego organu odszkodowawczego.

Numery, które warto sobie zapisać: 112 – numer alarmowy, 17 – policja, 15 – pogotowie ratunkowe, 18 – straż pożarna. Numer telefonu do polskiej Ambasady w Paryżu to +33 143 173 400.

francja - ważne numery telefonów

Jakie ubezpieczenia turystyczne na wyjazd do Francji?

Przed wyjazdem do Francji warto pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu turystycznym, zwłaszcza takim, które umożliwi korzystanie z usług medycznych bez dodatkowych opłat. Przed czym jeszcze warto się ubezpieczyć?

Czy EKUZ działa we Francji? System opieki zdrowotnej we Francji

Darmowa karta EKUZ pozwala na skorzystanie z francuskiej służby zdrowia, ale nie gwarantuje refundacji całości poniesionych kosztów.

Zwrot kosztów wizyty u internisty lub dentysty możliwy jest tylko do 70%, za porady ambulatoryjne w szpitalu otrzymamy zwrot do 75%, za badania – 60%, za leczenie szpitalne – do 80% (przy czym zawsze trzeba zapłacić ryczałt 18 euro), za leki na receptę od 15% do 100%. Wizyta u lekarza specjalisty jest zawsze płatna w całości. W przypadku transportu medycznego zwracane jest maksymalnie 65% wartości usługi, ale dotyczy to tylko transportu na terenie Francji.

Reszta opłat pokrywana jest z własnej kieszeni.

CZY WIESZ, ŻE …

Osoby planujące zwiedzanie Francji nie muszą dodatkowo szczepić się na choroby niewystępujące w Polsce. Jednak niektóre terytoria zamorskie Francji znajdują się w strefach, w których spotyka się infekcje wirusem Zika. Są to na przykład Gujana Francuska, Martynika czy Gwadelupa. Przed wyjazdem w te rejony należy zapoznać się z zaleceniami GIS.

Ubezpieczenie kosztów leczenia przed wyjazdem do Francji

Biorąc pod uwagę, że karta EKUZ nie gwarantuje zwrotu pełnych kosztów leczenia we Francji, dodatkowe ubezpieczenie tego typu może przynieść spore oszczędności.

Warto zwrócić uwagę, by ubezpieczenie nie wymagało udziału własnego i zapewniało transport medyczny do Polski, który jest w pełni opłacany przez pacjenta. Jego koszt może wynieść nawet 25 tys. zł.

panorama paryża

NNW dla aktywnych i ubezpieczenie górskie do Francji

Ubezpieczenie NNW polecane jest przede wszystkim osobom, które do Francji wyjeżdżają, by się wspinać, jeździć na nartach lub uprawiać inne sporty uznawane za ryzykowne. W razie wypadku będziemy mogli pozwolić sobie nie tylko na doraźne leczenie i transport medyczny, ale również na dalszą rehabilitację.

Jeśli marzy nam się podbój Alp, zadbajmy o to, by nasze ubezpieczenie uwzględniało koszty ratownictwa górskiego. Start śmigłowca ratunkowego wyceniany jest we Francji na 5 tys. zł, a każda minuta jego pracy na ok. 460 zł, co oznacza, że łączny koszt akcji ratunkowej może wynieść nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Ubezpieczenie bagażu przed wyjazdem do Francji

W niektórych regionach Francji (zwłaszcza w Paryżu i okolicach) częste są przypadki wyrywania torebek, saszetek czy nawet toreb podróżnych turystom z zagranicy.

Osoby, które zabierają w podróż większą ilość gotówki czy cenną elektronikę, mogą pomyśleć o dodatkowym ubezpieczeniu bagażu. W razie jego zaginięcia lub kradzieży, równowartość zostanie zwrócona. To dobry pomysł również dla tych, którzy podróżują ze swoim sprzętem narciarskim. Jego utrata wcale nie musi oznaczać końca sportowych planów.

OC w życiu prywatnym – Francja

Jeśli zjeżdżając na nartach, wyrządzimy krzywdę innej osobie, dzięki OC odszkodowanie zapłaci ubezpieczyciel, nie my. Kupując to ubezpieczenie, warto zwrócić uwagę od jakiej kwoty uruchamiana jest polisa – niektórzy ubezpieczyciele wyłączają szkody o niskiej wartości, inni wymagają udziału własnego sprawcy.

Polecamy rozważenie zakupu tego ubezpieczenia przede wszystkim osobom, które po raz pierwszy planują wyjazd na alpejskie stoki – ich stromość i długość może zaskoczyć tych, którzy do tej pory zjeżdżali tylko w Polsce.

Ubezpieczenie na wypadek aktów terroryzmu – czy jest potrzebne we Francji?

Według informacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych, we Francji obowiązuje obecnie 2. stopień zagrożenia terrorystycznego. Na drogach prowadzone są wzmożone kontrole, a przy wjeździe i wyjeździe do Francji mogą tworzyć się kolejki. W związku z tą sytuacją, rozsądne wydaje się rozszerzenie ubezpieczenia turystycznego o klauzulę na wypadek aktów terroru, zwłaszcza w przypadku dłuższych pobytów. Zalecane jest także zgłoszenie swojej podróży przez system Odyseusz.

PODSUMOWANIE
  • Aby wjechać do Francji, potrzebujesz dowodu osobistego lub paszportu.
  • Kierowca musi mieć przy sobie prawo jazdy, dowód rejestracyjny oraz ubezpieczenie OC. Zielona Karta nie jest we Francji wymagana.
  • Limity prędkości we Francji wynoszą: 50 km/h w terenie zabudowanym, 80-90 km/h poza terenem zabudowanym, 130 km/h na autostradach (110 km/h przy złych warunkach pogodowych).
  • Autostrady we Francji są płatne. Ceny zależą od odcinka i wahają się od kilku do kilkudziesięciu euro.
  • We Francji ma zastosowanie Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o podróż samochodem do Francji

Ile kosztuje popełnienie wykroczenia drogowego we Francji?

Znacznie więcej niż w Polsce, dlatego na francuskich drogach warto zachować szczególną ostrożność. Przekroczenie dozwolonej prędkości będzie oznaczało mandat w wysokości kilkuset euro, a nawet utratę prawa jazdy. Z kolei jazda w stanie nietrzeźwości (dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi 0,49 promila) może kierowcę kosztować aż 4,5 tys. euro!

Co to jest winieta Crit’Air?

Crit’Air to wprowadzona w 2017 w Paryżu, a później w kolejnych francuskich miastach ekologiczna winieta, której posiadanie jest obowiązkowe przy wjeździe na ich teren. Winiety różnią się w zależności od typu i wieku pojazdu, a za ich brak grozi kara w wysokości 68 euro.

Jak ubezpieczyć samochód przed wyjazdem do Francji?

Podstawą dla każdego kierowcy jest ubezpieczenie OC, którego potwierdzenie, najlepiej ważne jeszcze przez co najmniej miesiąc, trzeba zawsze koniecznie mieć przy sobie. Dodatkowe ubezpieczenia, takie jak autocasco, assistance i NNW nie są obowiązkowe, ale mogą okazać się bardzo przydatne w razie stłuczki lub awarii samochodu.

zdjęcie autora
Autor artykułu: Piotr Wojciechowski

Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

Wystaw ocenę
54,40
Loading...

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
Jak wygląda sprawa kierowcy mającego 0.4 promila alkoholu we krwi, który spowoduje wypadek komunikacyjny we Francji. Czy działa wówczas OC, jak z AC?