Samochodem do Francji – przewodnik dla kierowcy
Francja to nie tylko zabytkowe miasta czy piękne, nadmorskie miejscowości. Coraz więcej osób wybiera się tam również zimą, żeby skorzystać z dobrze przygotowanych stoków narciarskich. Ze względu na swobodę i możliwość samodzielnego wyboru trasy, wielu Polaków decyduje się pojechać do Francji samochodem. W tym poradniku zawarliśmy najważniejsze informacje, jakie powinien przyswoić kierowca i pasażer.
W tym artykule przeczytasz:
Podróż do Francji samochodem – jakie warunki drogowe?
Jakie dokumenty potrzebne są do przekroczenia granicy i podróżowania samochodem na polskich rejestrach po Francji? Jakich dróg się tam spodziewać? Czy francuskie przepisy drogowe różnią się od naszych i jak zachowują się miejscowi kierowcy?
Wjazd do Francji – paszport czy dowód?
Wjazd na teren Francji możliwy jest na podstawie dowodu osobistego lub paszportu. Akceptowane jest polskie prawo jazdy. Kierowca musi mieć również dowód rejestracyjny z ważnym przeglądem oraz ubezpieczenie OC.
W przypadku podróży samochodem firmowym warto mieć upoważnienie firmy leasingowej w języku francuskim.
Stan dróg we Francji
Francuskie drogi są w bardzo dobrym stanie, ale wiele z nich jest płatnych (wszystkie autostrady oraz niektóre przejazdy przez tunele, wiadukty i mosty).
Na autostradach w pobliżu punktów poboru opłat często tworzą się korki. Zakorkowane są też rejony turystyczne, takie jak Lazurowe Wybrzeże, zwłaszcza w sezonie letnim.
W zabytkowych miejscowościach część dróg jest tak wąska, że mieści tylko jeden samochód, co wymaga trochę sprawności w cofaniu i wymijaniu.
Przepisy ruchu drogowego we Francji
We Francji obowiązują podobne ograniczenia prędkości, jednak kary za ich przekroczenie są znacznie wyższe i dotkliwsze. Przekroczenie prędkości o 30 km/h i więcej grozi nie tylko mandatem, ale i utratą prawa jazdy.
Ograniczenia prędkości we Francji:
- w terenie zabudowanym – do 50 km/h,
- poza terenem zabudowanym na drodze dwukierunkowej bez separatora – samochody osobowe, z przyczepami i do 3,5 t – do 80 km/h,
- poza terenem zabudowanym – 90 km/h,
- na autostradach – do 130 km/h, w niesprzyjających warunkach pogodowych do 110 km/h.
Każdy pasażer musi mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, w nocy i przy złych warunkach należy mieć włączone światła mijania, a w samochodzie muszą znaleźć się kamizelki odblaskowe i trójkąt ostrzegawczy.
Dopuszczalna wartość alkoholu we krwi jest wyższa niż w Polsce i wynosi 0,5 promila, a dla kierowców z prawem jazdy krócej niż 2 lata – 0,2 promila. Warto być jednak ostrożnym i zaopatrzyć się w alkomat, bowiem jej przekroczenie może kosztować nawet do 10 tys. euro.
Surowo zabronione jest używanie telefonu podczas jazdy – i nie chodzi tylko o rozmowę, już samo trzymanie go w ręce może nas sporo kosztować. Karalne jest także korzystanie z zestawów słuchawkowych i słuchawek bluetooth – 135 euro i 3 punkty karne.
Dzieci do 10 lat można przewozić tylko w specjalnym foteliku.
Przeczytaj też: Francja – przewodnik dla turystów
Francuscy kierowcy i ich zwyczaje
Francuzi nie są brawurowymi kierowcami, respektują przepisy ruchu drogowego i oczekują tego samego od innych. Nie najlepiej natomiast radzą sobie z parkowaniem i niektórymi manewrami na wąskich uliczkach, w związku z czym auta w miastach są często mocno porysowane.
Za co i ile zapłacimy podczas jazdy po Francji?
Jak wspomnieliśmy, większość autostrad we Francji jest płatna. Ceny różnią się w zależności od długości trasy i wahają od ok. 5 do 40 euro za przejazd. Najdroższy jest odcinek Nicea – Paryż, który obecnie kosztuje ponad 89 euro.
Opłaty za przejazdy tunelami wahają się od 6 do 38 euro. Płatności pobierane są tradycyjnie, w bramkach przy wyjeździe.
Szukając miejsca parkingowego, warto zwrócić uwagę, że prawie wszędzie we Francji parkingi podziemne są znacznie droższe niż naziemne.
Od 2017 wjeżdżający na teren Paryża muszą wykupić winietę ekologiczną Crit’Air, odpowiednią dla typu i wieku pojazdu jakim się poruszają. Kara za brak winiety dla samochodów osobowych to 68 euro. Ułatwieniem przy zakupie winiety jest aplikacja Green Zone.
Od 1 stycznia 2024 roku winieta ekologiczna Crit’Air obowiązuje nie tylko w stolicy Francji, ale również na obszarze innych miast: Grenoble, Lyon i Strasburga.
Średnie ceny paliw we Francji wynoszą:
- benzyna – 7,33 zł/l,
- olej napędowy (oznaczany również jako gazole) – 6,91 zł/l.*
*ceny za portalem e-petrol.pl, aktualizacja: 17.09.2024.
Na głównych stacjach przy autostradach nie ma możliwości zatankowania gazu LPG, nie jest on tak popularny we Francji.
Podróż samochodem –czy Francja jest bezpieczna?
Ministerstwo Spraw Zagranicznych Polski podaje, że na terytorium Francji obowiązuje drugi w trzystopniowej skali poziom zagrożenia terrorystycznego. Oznacza to, że istnieje ryzyko zamachu terrorystycznego. Nie zdziw się więc, że w centrach miast lub przy popularnych atrakcjach turystycznych można spotkać policjantów lub wojsko wyposażone w długą broń palną – zazwyczaj są to niewielkie oddziały.
W centrach miast, a szczególnie w komunikacji zbiorowej i w pobliżu atrakcji turystycznych, należy uważać na częste kradzieże kieszonkowe. Złodzieje potrafią wyrwać torebkę i uciec w boczne uliczki lub roztopić się w tłumie.
MSZ Polski ostrzega także podróżujących autostradami przed napadami rabunkowymi na zagranicznych turystów podczas nocnych postojów na stacjach benzynowych i parkingach autostradowych. Przestępstw tych dokonują zorganizowane grupy przestępcze – szczególnie należy uważać w południowej części Francji (Langwedocja – Roussillon oraz Lazurowe Wybrzeże).
Ubezpieczenia komunikacyjne we Francji – jak zabezpieczyć się przed wyjazdem
Na francuskich drogach dochodzi do większej liczby wypadków śmiertelnych niż w Polsce – w 2023 roku było ich blisko 3200. Biorąc to pod uwagę, warto pomyśleć o dobrym zabezpieczeniu w postaci ubezpieczeń komunikacyjnych.
Ubezpieczenie OC, Zielona Karta we Francji
Polacy wyjeżdżający do Francji nie muszą mieć Zielonej Karty, ale dokument potwierdzający posiadanie polskiego OC jest bardzo ważny – za jego brak grozi nawet skonfiskowanie pojazdu, dlatego przed podróżą warto upewnić się, że nasze ubezpieczenie jest ważne przez cały wyjazd.
Autocasco – na francuskich drogach może się przydać
Ubezpieczenie AC działające we Francji jest dobrym pomysłem – koszty napraw są tutaj bardzo wysokie. Biorąc pod uwagę możliwość zarysowania auta, utraty lusterka czy drobnej stłuczki przy parkowaniu, lepiej odpowiednio się przygotować.
W Paryżu częste są również włamania do samochodów z wybijaniem szyb – w związku z tym warto sprawdzić, czy autocasco obejmuje również takie szkody oraz nie zostawiać w samochodzie cennych przedmiotów.
Assistance komunikacyjne do Francji
Wsparcie tłumacza i pomoc prawnika, organizacja transportu medycznego i powrotu pozostałych uczestników podróży, organizacja przyjazdu bliskiej osoby do chorego przebywającego we Francji – to tylko niektóre elementy zagranicznego ubezpieczenia assistance. Warto je wykupić, jeśli słabo porozumiewamy się w obcych językach i jeśli w sytuacji stresowej (np. przy wypadku) wolimy zdać się na pomoc profesjonalistów, niż szukać jej samodzielnie.
NNW komunikacyjne – czy to się opłaca?
Ubezpieczenie to zapewnia świadczenie w sytuacji, gdy na skutek wypadku drogowego dozna się uszczerbku na zdrowiu. Pozwala na sfinansowanie drogiej rehabilitacji czy na dłuższy okres nieobecności w pracy, bez obaw o brak środków do życia. Warto z niego skorzystać, zwłaszcza gdy jesteśmy głównym żywicielem rodziny lub prowadzimy działalność, która na skutek naszej nieobecności mogłaby odnotować straty.
Jak postępować w razie wypadku we Francji?
Jeśli to my spowodowaliśmy wypadek lub kolizję, możemy zgłosić szkodę do swojego towarzystwa ubezpieczeń po powrocie do Polski.
Jeśli zostaliśmy poszkodowani w wypadku z winy obywatela Francji, możemy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi sprawcy (jeśli przebywamy jeszcze we Francji) lub jego reprezentantowi w Polsce. Osoby, które nie wiedzą, kto ubezpiecza sprawcę, mogą zgłosić do PBUK (Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych) wniosek o ustalenie ubezpieczyciela sprawcy i reprezentanta ds. roszczeń. W przypadku, gdy sprawcy nie da się ustalić, można zgłosić szkodę do francuskiego organu odszkodowawczego.
Numery, które warto sobie zapisać przed podróżą do Francji:
- 112 – numer alarmowy,
- 17 – policja,
- 15 – pogotowie ratunkowe,
- 18 – straż pożarna.
Numer telefonu do polskiej Ambasady w Paryżu to +33 143 173 400.
Wyjazd do Francji a pandemia
Od początku sierpnia 2022 roku Francja zniosła wszelkie obostrzenia związane z wjazdem na terytorium tego kraju. Nie jest już wymagane okazywanie zaświadczenia o zaszczepieniu, negatywnego wyniku testu ani potwierdzenia przebycia choroby. Przyjezdni nie są kierowania na testy po przylocie ani na kwarantannę. Nie wymaga się też wypełniania formularza lokalizacyjnego.
Aktualnych informacji na temat ograniczeń wywołanych sytuacją epidemiczną można szukać na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
- Aby wjechać do Francji, potrzebujesz dowodu osobistego lub paszportu.
- Kierowca musi mieć przy sobie prawo jazdy, dowód rejestracyjny oraz ubezpieczenie OC. Zielona Karta nie jest we Francji wymagana.
- Limity prędkości we Francji wynoszą: 50 km/h w terenie zabudowanym, 80-90 km/h poza terenem zabudowanym, 130 km/h na autostradach (110 km/h przy złych warunkach pogodowych).
- Autostrady we Francji są płatne. Ceny zależą od odcinka i wahają się od kilku do kilkudziesięciu euro.
- We Francji istnieje ryzyko zamachów terrorystycznych. W centrach miast i w pobliżu atrakcji turystycznych należy uważać na kradzieże kieszonkowe, w południowych regionach zdarzają się napady rabunkowe na postojach przy autostradach.
- We Francji ma zastosowanie Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o podróż samochodem do Francji
Znacznie więcej niż w Polsce, dlatego na francuskich drogach warto zachować szczególną ostrożność. Przekroczenie dozwolonej prędkości będzie oznaczało mandat w wysokości kilkuset euro, a nawet utratę prawa jazdy. Z kolei jazda w stanie nietrzeźwości (dopuszczalne stężenie alkoholu we krwi wynosi 0,49 promila) może kierowcę kosztować aż 4,5 tys. euro!
Crit’Air to wprowadzona w 2017 w Paryżu, a później w kolejnych francuskich miastach ekologiczna winieta, której posiadanie jest obowiązkowe przy wjeździe na ich teren. Winiety różnią się w zależności od typu i wieku pojazdu, a za ich brak grozi kara w wysokości 68 euro.
Podstawą dla każdego kierowcy jest ubezpieczenie OC, którego potwierdzenie, najlepiej ważne jeszcze przez co najmniej miesiąc, trzeba zawsze koniecznie mieć przy sobie. Dodatkowe ubezpieczenia, takie jak autocasco, assistance i NNW nie są obowiązkowe, ale mogą okazać się bardzo przydatne w razie stłuczki lub awarii samochodu.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji