Odszkodowanie za opóźniony lot z ubezpieczenia turystycznego – jak skutecznie zabezpieczyć się przed nieprzewidzianymi sytuacjami
- Prawa pasażera w związku z opóźnieniem i odwołanie lotu, a także odmową wejścia na pokład ze względu na brak dostępności wolnych miejsc (overbooking) reguluje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (loty związane z krajami UE).
- Wysokość wypłaty rekompensaty przewidzianej przepisami za opóźniony lot zależy od długości trasy.
- Assistance podróżne w ubezpieczeniu turystycznym zapewnia w określonych sytuacjach zwrot pieniędzy do wskazanej w OWU kwoty za poniesione niezbędne wydatki w związku z opóźnieniem lotu, a także przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej bez dodatkowych opłat.
- Świadczenie związane z opóźnieniem lotu dotyczy lotu za granicą, rejsowego, wydatków niepokrywanych przez linie lotnicze, gdy opóźnienie jest odpowiednio duże (najczęściej co najmniej 4-6 godzin).
- Warunkiem otrzymania zwrotu należności za niezbędne zakupy i noclegi w związku z opóźnieniem jest posiadanie dokumentu od przewoźnika lotniczego ze wskazaniem opóźnienia oraz informacją, które koszty związane z opóźnieniem on pokrywa (należy zachować rachunki).
Opóźnienia lotów to sytuacja, która może znacząco zakłócić plany, zestresować i narazić na dodatkowe koszty. Dlatego warto znać prawa pasażera oraz wiedzieć, na jakie wsparcie można liczyć w ramach ubezpieczenia turystycznego, gdy samolot nie odleci o czasie. Z tego artykułu dowiesz się, w jaki sposób polisa turystyczna może być wsparciem w razie opóźnionego lotu oraz jakie kroki podjąć, aby uzyskać odszkodowanie i pomoc ubezpieczyciela.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie prawa pasażera przysługują w przypadku opóźnionego lotu?
- Jakie wsparcie można otrzymać z ubezpieczenia turystycznego w sytuacji opóźnionego lotu?
- Kiedy ubezpieczenie turystyczne nie zadziała po opóźnieniu lotu?
- Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne z ochroną w przypadku opóźnienia lotu?
- Ile kosztuje ubezpieczenie turystyczne zapewniające wsparcie po opóźnieniu lotu?
- Krok po kroku – jak uzyskać pomoc z ubezpieczenia turystycznego w przypadku odwołania lotu?
Jakie prawa pasażera przysługują w przypadku opóźnionego lotu?
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004 pasażerom za opóźnienie lotu przysługuje odszkodowanie i wsparcie linii lotniczych, jeśli zostaną spełnione określone warunki. Na czym one polegają? Co może otrzymać pasażer, gdy występuje konieczność oczekiwania na start samolotu?
Obowiązki linii lotniczych wobec pasażerów
Zgodnie z przepisami unijnymi pasażerowie, którzy podróżują między lotniskami UE, startują z lotniska znajdującego się na obszarze Wspólnoty lub planują lądować na nim po starcie z kraju trzeciego (lot musi być obsługiwany przez przewoźnika lotniczego z państwa UE), mają prawo do:
- posiłków i napojów w ilości odpowiadającej czasowi oczekiwania – lot musi być opóźniony powyżej 2 godzin,
- zakwaterowania w hotelu – gdy oczekiwanie na lot zastępczy wynosi więcej niż jedną noc,
- dwóch rozmów telefonicznych i dwóch maili – w przypadku opóźnienia lotu o więcej niż 2 godziny,
- zwrotu kosztów biletu lub zaoferowania alternatywnego lotu do miejsca docelowego – opóźnienie wynosi ponad 5 godzin,
- odszkodowania za opóźniony lot od 250 do 600 euro – w przypadku przybycia do miejsca docelowego z opóźnieniem wynoszącym co najmniej 3 godziny.
Prawo do opieki (posiłki, napoje, zakwaterowanie, maile i rozmowy telefoniczne) zależy od czasu oczekiwania na lot (opóźnienia) i długości trasy. Natomiast na wysokość odszkodowania wpływa jedynie długość trasy. Przepisu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczą nie tylko opóźnienia lotu, ale również jego odwołania czy odmowy wstępu na pokład samolotu ze względu na overbooking.
Odszkodowanie za opóźniony lot nie przysługuje, gdy został on odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, do których zalicza się między innymi: złe warunki atmosferyczne, klęski żywiołowe, strajki, destabilizacje polityczne, zagrożenie bezpieczeństwa, zderzenie samolotu z ptakami, zamknięcie przestrzeni powietrznej, ograniczenia w kontroli ruchu lotniczego czy wykrycie ukrytej wady produkcyjnej samolotu!
Procedura ubiegania się o odszkodowanie od przewoźnika
Jeśli opóźnienie lotu nie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, to możesz domagać się wypłaty odszkodowania od linii lotniczych, które obsługiwały dany lot. Takie prawo może przysługiwać podróżnym, którzy dotarli na miejsce docelowe z co najmniej 3-godzinnym opóźnieniem.
Odszkodowanie za opóźniony lot i odwołany lot przysługuje również za loty czarterowe!
Aby otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot, musisz złożyć reklamację, którą należy wysłać w formie pisemnej. Najczęściej przewoźnik lotniczy udostępnia na swojej stronie internetowej formularz reklamacyjny, w którym należy wskazać dane lotu oraz kwotę roszczenia.
Jeśli linia lotnicza odmówi uzasadnionej wypłaty odszkodowania, to możesz zgłosić się do Rzecznika Praw Pasażerów (loty z Polski), do ECK Polska (linia lotnicza zarejestrowana w inny państwie UE) lub do organu NEB w danym kraju. Więcej informacji na temat opóźnienia lotu znajdziesz w poradniku Odszkodowanie za opóźniony lot.
Jakie wsparcie można otrzymać z ubezpieczenia turystycznego w sytuacji opóźnionego lotu?
Pomoc w przypadku opóźnienia lotu możesz otrzymać również w ramach assistance podróżnego, które znajduje się w każdym ubezpieczeniu turystycznym na zagranicznych wyjazd. Na jakie świadczenia możesz liczyć, gdy czas oczekiwania na samolot się wydłuża?
Zakres ochrony oferowany przez polisy turystyczne
Ubezpieczenie turystyczne ma za zadanie zapewnić kompleksowe wsparcie, a jednym z aspektów wyjazdu za granicę jest dostanie się na miejsce wypoczynku – często samolotem. Dlatego ubezpieczyciele przygotowują usługi assistance, które mają być pomocne w przypadku problemów z podróżą samolotem – opóźnienie lotu, odwołanie lotu czy overbookingu.
Popularne świadczenia assistance w razie opóźnienia lotu:
- zwrot kosztów za zakupione jedzenie, napoje i artykuły pierwszej potrzeby,
- zwrot kosztów noclegu,
- przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej,
- przekazanie informacji.
Warunki powyższych świadczeń różnią się u poszczególnych ubezpieczycieli, na przykład maksymalną wysokością zwrotu za kupno jedzenia, napojów czy artykułów pierwszej potrzeby.
Warunki konieczne do uzyskania odszkodowania z ubezpieczenia
Z części usług assistance można skorzystać tylko wtedy, gdy dojdzie do określonej sytuacji. W ogólnych warunkach ubezpieczenia znajdziesz informacje, kiedy możesz starać się o dane świadczenie. Warunki konieczne do otrzymania wsparcia ubezpieczyciela przy opóźnieniu lotu są podobne jak przy odwołaniu lotu:
- lot musi być rejsowy,
- lot realizuje profesjonalny przewoźnik lotniczy,
- odlot odbywa się z innego kraju niż Polska czy kraj stałego zamieszkania,
- niezbędne jest udokumentowanie opóźnienia lotu,
- opóźnienie musi wynieść określoną liczbę godzin,
- podróżny nie otrzymał wsparcia linii lotniczych (jedzenie, napoje, nocleg),
- wydatki na jedzenie, napoje czy artykułu pierwszej potrzeby były niezbędne.
Pamiętaj również, że warunkiem koniecznym do otrzymania wsparcia ubezpieczyciela jest zgłoszenie roszczenia we wskazanym w OWU czasie i postępowanie zgodnie z zasadami zgłaszania szkody.
Kiedy ubezpieczenie turystyczne nie zadziała po opóźnieniu lotu?
W przypadku odwołania lotu lub jego opóźnienia ubezpieczyciele wskazują również wyłączenia i ograniczenia swojej odpowiedzialności. Ochrona ubezpieczeniowa nie działa zawsze i w każdej sytuacji, a usługi assistance realizowane są, gdy zostaną spełnione określone warunki – np. dojdzie do dużego opóźnienia lotów.
Wyłączenia odpowiedzialności w polisach turystycznych
W ogólnych warunkach ubezpieczenia (OWU) ubezpieczyciele zamieszczają wyłączenia odpowiedzialności ogólne/generalne i szczegółowe. Te pierwsze dotyczą wszystkich ochron oferowanych w polisie turystycznej, a te drugie odnoszą się do tych konkretnych.
Większość wyłączeń ogólnych dotyczy zachowania ubezpieczonego i jego wpływu na powstanie szkody, więc w oczywisty sposób nie odnoszą się do świadczeń w przypadku opóźnienia lotu. Są jednak takie, które w kontekście problemów z samolotem mogą mieć znaczenie. Ubezpieczyciele w ogólnych warunkach ubezpieczenia wskazują na szkody powstałe na skutek katastrof naturalnych, wojen czy rozruchów społecznych (zamieszek).
W wyłączeniach odpowiedzialności większości ubezpieczycieli nie ma odniesienia do świadczeń związanych z opóźnieniem lotu – są tylko warunki, które muszą być spełnione, by otrzymać wsparcie. Wyjątkiem jest UNIQA, która wprowadziła klauzulę ubezpieczenia opóźniania lotu. Jej zapisy wskazują również ograniczenia odpowiedzialności (niezależne od ogólnych wyłączeń). Tak więc ubezpieczyciel nie odpowiada za opóźnienia:
- lotów czarterowych;
- lotów obsługiwanych z terytorium Polski lub kraju rezydencji ubezpieczonego,
- które nie zostały potwierdzone na lotnisku;
- powstałych na skutek katastrof naturalnych;
- wynikających z faktu odwołania lotu przed datą i godziną związaną z pierwotnym planem podróży pasażera, a którym został on poinformowany przed terminem wylotu;
- wynikających z wycofania samolotu przez władze lotnicze, władze lotnictwa cywilnego lub odpowiedni urząd (czasowe, długotrwałe);
- wynikających ze strajków, lokautów, zamieszek czy niepokojów społecznych.
Powyższe wyłączenia dotyczą wypłaty świadczenia za opóźniony lot. Nie odnoszą się one do usługi przekazania informacji czy przedłużenia ochrony ubezpieczenia. Natomiast przekazanie informacji będzie możliwe, gdy dojdzie do zdarzenia niezależnego od ubezpieczonego (np. strajk).
Finansowe wsparcie za zakup niezbędnych produktów jest ograniczone limitem do kwoty określonej w OWU!
Przykłady sytuacji, w których odszkodowanie nie zostanie wypłacone
Ubezpieczyciel nie wypłaci Ci odszkodowania za opóźniony lot, a dokładnie nie pokryje kosztów zakupu rzeczy na lotnisku podczas oczekiwania na samolot, gdy:
- opóźnienie dotyczy lotu z Polski lub kraju stałego zamieszkania (rezydencji),
- opóźnienie jest zbyt krótkie (np. ERGO Hestia wskazuje na co najmniej 5 godzin),
- zakupy zostały zrobione przed wskazanym minimalnym czasem opóźnienia lotu,
- zakupione produkty nie były niezbędne,
- zakupione napoje są alkoholowe,
- posiłki i napoje zapewnia przewoźnik lotniczy,
- ubezpieczony nie ma pisemnego potwierdzenia o opóźnieniu od linii lotniczych (ze wskazaną liczby godzin opóźnienia),
- lot był czarterowy.
U niektórych ubezpieczycieli mogą pojawić się dodatkowe zapisy. Na przykład AXA Partners wskazuje, że świadczenie opóźnienia lotu nie obejmuje opóźnienia samego przylotu do Polski i kraju stałego zamieszkania. Sprawdź nasz poradnik: Ubezpieczenie podróżne w Polsce – ochrona na czas krajowego wyjazdu aby dowiedzieć się więcej na temat jak działa ubezpieczenie turystyczne w Polsce.
Jak wybrać odpowiednie ubezpieczenie turystyczne z ochroną w przypadku opóźnienia lotu?
Ubezpieczenie turystyczne zawsze dobiera się miejsca i celu wyjazdu. Przy wyborze zwraca się najczęściej uwagę na zakres ochrony, sumy ubezpieczenia i limity. Wsparcie po opóźnieniu lotu oferowane jest w usługach assistance, więc znajdziesz je w każdej ofercie ubezpieczenia, choć pamiętaj, że mogą się one od siebie różnić. Co ważniejsze znaczenie może mieć również wybrany wariant ochrony.
Kluczowe elementy polisy chroniącej przed opóźnieniem lotu
W przypadku opóźnienia, jak i odwołania lotów, najważniejszych informacji o wsparciu ubezpieczyciela należy szukać na liście usług assistance – znajdziesz ją w każdym OWU. Kluczowe w tej kwestii jest sprawdzenie, które świadczenia i na jakich warunkach są dostępne u danego ubezpieczyciela (np. po jakim czasie oczekiwania na samolot przysługuje wsparcie).
Istotny jest również limit danej usługi, z których najważniejsza będzie maksymalna kwota zwrotu za zakupione rzeczy podczas oczekiwania na lot czy okres wydłużenia ochrony ubezpieczenia bez konieczności opłacenia dodatkowej składki.
Porównanie ofert ubezpieczycieli pod kątem ochrony, gdy dojdzie do opóźnienia lotu
Towarzystwa ubezpieczeniowe oferują zazwyczaj dwie ochrony, które wprost związane są z opóźnieniem lotu. Po pierwsze jest to zwrot kosztów za zakupione niezbędne napoje, jedzenie czy produkty toaletowe, czasami także nocleg. Po drugie, przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej. Dodatkowo wśród usług assistance może znaleźć się przekazanie informacji, ale ono dotyczy różnego rodzaju sytuacji związanych z opóźnieniem lub zmianą przebiegu podróży zagranicznej.
Pomoc w przypadku opóźnienia lotu ograniczona jest limitem, który wskazuje, ile maksymalnie może zwrócić Ci ubezpieczyciel za niezbędne zakupy lub noclegi.
Ubezpieczyciel | Minimalna wielkość opóźnienia lotu | Limit dla usługi opóźnienie lotu |
---|---|---|
AXA Partners | 6 godzin | Wariant Urlopowicz – 200 zł, Wariant Podróżnik – 350 zł, Wariant Zdobywca – 500 zł |
ERGO Hestia | 5 godzin | 1000 zł |
Generali | 6 godzin | 100 euro |
mtu24.pl | 5 godzin | 1000 zł |
Proama | 6 godzin | 100 euro |
SIGNAL IDUNA | 5 godzin | 250 euro |
UNIQA | 5 godzin | Wariant Rozszerzony – 500 zł, Wariant Optymalny – 750 zł, Wariant Maksymalny – 1000 zł |
Wiener | 4 godzin | 150 euro |
You Can Drive | 5 godzin | 1000 zł |
Przydatnym świadczeniem w przypadku opóźnienia lotu jest również przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej bez dodatkowych opłat. Ta usługa assistance dotyczy nie tylko podróżny samolotem, ale również innymi środkami transportu publicznego, gdy opóźnienie wynika ze złych warunków atmosferycznych.
Ubezpieczyciel | Maksymalny okres przedłużenia ochrony bez dodatkowe składki |
---|---|
ERGO Hestia | 48 godzin |
Generali | 24 godziny |
mtu24.pl | 48 godzin |
Proama | 24 godziny |
SIGNAL IDUNA | 7 dni (w zakresie kosztów leczenia i assistance) |
UNIQA | 72 godziny |
Wiener | 72 godziny |
You Can Drive | 48 godzin |
Natomiast z usługi przekazania informacji możesz skorzystać, gdy dojdzie do opóźnienia lub zmiany planu podróży ze względu na nieprzewidziane zdarzenie, które jest niezależne od Twojego działania – np. strajk, uprowadzenie samolotu, wypadek, choroba).
Ile kosztuje ubezpieczenie turystyczne zapewniające wsparcie po opóźnieniu lotu?
Wsparcie z ubezpieczenia turystycznego po odwołaniu lotu otrzymasz z assistance podróżnego. Poniżej znajdziesz przykładowe propozycje ochrony od wybranych ubezpieczycieli dla jednej dorosłej osoby w wieku 29-lat, która wybiera się na 7 dni do Gruzji w celach wypoczynkowych.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres ochrony i sumy ubezpieczenia | Cena ubezpieczenia turystycznego ze wsparciem w przypadku odwołania lotu |
---|---|---|
AXA Partners | KL: 200 000 zł, NNW: 20 000 zł, Opóźnienie lotu: 200 zł | 32,69 zł |
Proama | KL: 100 000 zł, Opóźnienie lotu: 426 zł | 33,00 zł |
You Can Drive | KL: 100 000 zł, NNW: 10 000 zł, OC: 50 000 zł, Opóźnienie lotu: 1 000 zł | 35,00 zł |
Wiener | KL: 170 780 zł, NNW: 10 000 zł, OC: 106 737 zł, Opóźnienie lotu: 640 zł | 36,00 zł |
SIGNAL IDUNA | KL: 128 085 zł, NNW: 15 000 zł, Opóźnienie lotu: 1 067 zł | 49,91 zł |
Generali | KL: 300 000 zł, NNW: 15 000 zł, OC: 50 000 zł, Opóźnienie lotu: 426 zł | 54,00 zł |
mtu24.pl | KL: 150 000 zł, NNW: 30 000 zł; OC: 50 000 zł, Bagaż: 2 000 zł, Opóźnienie lotu: 1 000 zł | 65,00 zł |
ERGO Hestia | KL: 500 000 zł, NNW: 30 000 zł, OC: 500 000 zł, Bagaż: 5 000 zł, Opóźnienie lotu: 1 000 zł | 79,00 zł |
UNIQA | KL: 750 000 zł, NNW: 50 000 zł, OC: 250 000 zł, Bagaż: 3 000 zł, Opóźnienie lotu: 500 zł | 131,04 zł |
Krok po kroku – jak uzyskać pomoc z ubezpieczenia turystycznego w przypadku odwołania lotu?
Gdy mimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków przez przewoźnika lotniczego dojdzie do opóźnienia lotu, to zgodnie z przepisami UE odszkodowanie przysługuje Ci pod pewnymi warunkami. W przypadku lotów odbywających się poza krajami Wspólnoty będziesz musiał liczyć na przepisy danego kraju czy przewoźnika lub skorzystać z pomocy ubezpieczenia turystycznego.
Postępowanie krok po kroku po opóźnieniu lotu w celu uzyskania wsparcia ubezpieczyciela:
- sprawdź zakres, warunki i wyłączenia ochrony w Twojej polisie dotyczące pomocy po opóźnieniu lotu (usługi assistance, klauzula ubezpieczenia odwołania lotu);
- skompletuj wymagane dokumenty do zgłoszenia roszczenia;
- niezwłocznie skontaktuj się z ubezpieczycielem (kontakt poprzez centrum alarmowe);
- wyślij zgłoszenie szkody poprzez formularz na stronie ubezpieczyciela lub pocztą elektroniczną/tradycyjną;
- poczekaj na rozpatrzenie wniosku przez ubezpieczyciela;
- odbierz odszkodowanie (w razie odmowy, możesz się odwołać).
Dokumentacja niezbędna do zgłoszenia roszczenia
Podczas kontaktu z centrum alarmowym należy podać swoje dane (imię, nazwisko, PESEL). Potrzebny może być również numer polisy. Ubezpieczyciele do rozpatrzenia roszczenia związanego z opóźnieniem lotu wymagają dodatkowo:
- dokumentu od linii lotniczych, który potwierdza wystąpienie opóźnienia – powinno zawierać nr lotu, planowany termin odlotu, datę oraz godzinę dokonania zgłoszenia się ubezpieczonego;
- pisemnej informacji od linii lotniczych, które koszty poniesione przez pasażera są przez nie pokrywane;
- rachunków i dowodów zapłaty związanych z wydatkami poniesionymi po opóźnieniu lotu (tych, które nie pokrywa przewoźnik).
Procedura zgłaszania szkody u ubezpieczyciela
Procedura zgłoszenia szkody związanej z opóźnieniem lotu jest o tyle specyficzna, że oprócz standardowych działań związanych z centrum alarmowym, czyli niezwłocznego kontaktu z ubezpieczycielem i stosowaniem się do zaleceń pracownika centrum alarmowego, wcześniej należy nawiązać kontakt z przewoźnikiem lotniczym w celu uzyskania wymaganych dokumentów dotyczących opóźnienia lotu. Trzeba również zgromadzić rachunki związane z poniesionymi kosztami.
FAQ – najważniejsze pytania o odszkodowanie za opóźniony lot z ubezpieczenia turystycznego
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. nr 261/2004 pasażerowie w określonych okolicznościach mogą domagać się odszkodowania za opóźniony lot. Prawa pasażerów wskazują także na obowiązek linii lotniczych dotyczący pomocy (napoje, jedzenie, nocleg, kontakt), a także tego, by pasażerowie zostali poinformowani o wystąpieniu trudności z odlotem. Przepisy dotyczą lotów w Unii Europejskiej, z krajów Wspólnoty i do nich (przewoźnik musi być z UE).
Ubezpieczyciele w ramach assistance zapewniają kilka świadczeń na wypadek opóźnienia lotu. Jest to pokrycie kosztów uzasadnionych wypadków związanych z zakupem jedzenia, napojów, przyborów toaletowych czy noclegów, a także przedłużenie ochrony ubezpieczeniowej bez dodatkowej opłaty.
Nie, muszą zostać spełnione określone warunki wskazane w OWU. Świadczenie assistance związane z opóźnionym lotem dotyczy wyłącznie zdarzeń na zagranicznych lotniskach i lotów rejsowych realizowanych przez profesjonalnych przewoźników. Dodatkowo opóźnienie musi być odpowiednie duże, wynosić minimum od 4 do 6 godzin w zależności od wskazań ubezpieczyciela.
Dołącz do dyskusji