Sprzedaż samochodu a niezapłacona rata za OC. Kto ponosi koszty i dlaczego?
Wiele osób decyduje się na ratalne ubezpieczenie OC samochodu. Niewątpliwie jest to jedna z najpowszechniejszych metod zapłaty za ochronę swojego mienia. Co się stanie z niezapłaconą ratą ubezpieczenia, kiedy zdecydujesz się na sprzedaż samochodu? Kto ponosi koszty zobowiązań w sytuacji, w której termin zapłaty raty wypada już po zmianie właściciela pojazdu? Sprzedający czy kupujący?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co trzeba zrobić, aby przenieść obowiązek opłacania rat za OC na nowego właściciela samochodu?
- Co się stanie, jeśli nie zgłosisz firmie ubezpieczeniowej zmiany właściciela pojazdu?
- Czy możesz odpowiadać za wypadek spowodowany przez nowego właściciela auta?
- Jak powiadomić ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu?
- Czy istnieją jeszcze inne obowiązki zbywcy pojazdu poza powiadomieniem ubezpieczyciela?
Raty za OC a sprzedaż samochodu
Jako sprzedający pojazd musisz zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności, która na tobie ciąży. Przede wszystkim jako zbywca masz obowiązek przekazać nowemu właścicielowi wszelkie informacje dotyczące bieżącego ubezpieczenia OC. Nabywca wtedy zdecyduje, czy będzie kontynuował polisę, czy ją wypowie. Jeśli wybierze ten drugi wariant, to sprzedającemu pojazd przysługuje zwrot za każdy niewykorzystany dzień polisy.
Warto wspomnieć, powołując się na przepisy z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, a dokładniej art. 32. ust. 1, że masz 14 dni na poinformowanie ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu. Jeśli w tym terminie dopełnisz wszystkich formalności (zwykle wystarczy pisemne zawiadomienie do ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu), to obowiązek uiszczenia kolejnej raty za OC przejdzie na nabywcę samochodu. Jednak kiedy nie poinformujesz ubezpieczyciela o zmianie właściciela samochodu, to nadal może cię obowiązywać konieczność zapłaty raty za OC. Innymi słowy, jeśli nie prześlesz informacji do firmy ubezpieczeniowej o sprzedaży auta, może na tobie nadal ciążyć obowiązek zapłaty za OC. Nawet pomimo tego że nie jesteś już właścicielem pojazdu.
Przejście zobowiązania ratalnego na nabywcę samochodu dotyczy tylko sytuacji, gdy zbywca pojazdu korzystał z opcji zakupu polisy na raty oferowanej przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Nie ma zastosowania w przypadku, gdy zakup ubezpieczenia OC jest finansowany poprzez pożyczkę bankową lub parabankową (np. Wonga). Takie zobowiązanie pozostaje po stronie sprzedawcy nawet po sprzedaży samochodu i zgłoszeniu tego faktu firmie ubezpieczeniowej.
Konsekwencje braku zgłoszenia sprzedaży pojazdu ubezpieczycielowi
Warto rozważyć pewien czarny scenariusz. Sprzedałeś auto i nie zgłosiłeś towarzystwu ubezpieczeniowemu tego faktu, a nowy nabywca nie płaci rat za OC. Jakie w takim wypadku mogą być konsekwencje dla osoby, która sprzedała pojazd?
Otóż ubezpieczyciel ma wtedy prawo zdecydować, kto będzie płacił raty – nabywca czy zbywca pojazdu. Jeśli to sprzedający zostanie obciążony dalszym obowiązkiem opłacania składki, to nowy właściciel będzie mógł cieszyć się darmowym, trwającym do końca umowy ubezpieczeniem OC. Sprzedawca będzie musiał zapłacić za ubezpieczenie pojazdu, nawet jeśli nie będzie z niego korzystał.
Brak zgłoszenia sprzedaży samochodu a kolizja lub wypadek z winy nowego właściciela
Dodatkowo warto wspomnieć o możliwych wypadkach spowodowanych przez nowego nabywcę pojazdu. Jeśli kupujący doprowadzi do kolizji, a sprzedający nie zgłosi sprzedaży samochodu towarzystwu ubezpieczeniowemu, to może mieć z tego powodu pewne nieprzyjemności.
Jeśli informacja o zgłoszeniu zbycia pojazdu nie zostanie przekazana do ubezpieczyciela, to właśnie sprzedający będzie widniał jako właściciel pojazdu. W związku z tym to on, aby nie ponieść odpowiedzialności za popełnione wykroczenia drogowe, będzie musiał udowodnić, że nie jest właścicielem pojazdu. Ponadto sprzedawca może stracić wszystkie zniżki, a zakład ubezpieczeń będzie wysyłał do niego pisma jak do sprawcy samego zdarzenia na drodze.
W jaki sposób powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o sprzedaży pojazdu?
Wszelkich wspomnianych wcześniej nieprzyjemności można uniknąć. Wystarczy tylko wysłać odpowiednie dokumenty do ubezpieczyciela.
Poinformowanie towarzystwa ubezpieczeniowego o sprzedaży pojazdu nie należy do skomplikowanych procedur. Zwykle wystarczy złożenie odpowiedniego wniosku, w którym należy zawrzeć takie informacje, jak: imię i nazwisko nabywcy, jego adres zamieszkania, numer PESEL kupującego.
Najlepszym sposobem na uniknięcie wszelkich błędów przy składaniu takiego oświadczenia jest pobranie wzoru zawiadomienia o zbyciu pojazdu. Wnioski tego typu zwykle są umieszczane na stronach internetowych firm ubezpieczeniowych.
Dodatkowe formalności przy sprzedaży samochodu
Warto także pamiętać, że o sprzedaży auta należy poinformować odpowiedni wydział komunikacji. Zawiadomienie o sprzedaży pojazdu należy zgłosić w urzędzie w ciągu 30 dni od transakcji. Jeśli pojazd ma kilku właścicieli, zawiadomienie o jego zbyciu powinno być podpisane przez wszystkie osoby, które miały prawa do pojazdu.
W związku z epidemią COVID-19 czas na zgłoszenie sprzedaży samochodu w urzędzie przez pewien czas był wydłużony do 60 dni. Obecnie na zgłoszenie zbycia i nabycia pojazdu ponownie kierowcy mają 30 dni.
Niedopełnienie tych formalności może wiązać z niepotrzebnymi wizytami m.in. na policji. Jeśli samochód zostanie użyty do złamania prawa, to sprzedawca figurujący jako właściciel będzie w pierwszej kolejności podejrzany o wykroczenie lub przestępstwo.
- Masz 14 dni na poinformowanie firmy ubezpieczeniowej o nowym właścicielu pojazdu. Jest to szczególnie ważne, jeśli masz rozłożoną składkę OC na raty. Jeśli ubezpieczyciel nie otrzyma informacji o nowym właścicielu pojazdu, będzie mógł domagać się zapłaty od dotychczasowego właściciela.
- W ciągu 30 dni od transakcji musisz poinformować o zmianie właściciela wydział komunikacji urzędu, w którym został zarejestrowany pojazd. Może być to starostwo powiatowe, urząd miasta bądź urząd dzielnicy w przypadku warszawiaków.
- Jeśli chcesz zgłosić sprzedaż auta ubezpieczycielowi, ale nie wiesz, jak napisać takie powiadomienie, zajrzyj do sekcji z dokumentami na stronie wybranej firmy ubezpieczeniowej. Możesz stamtąd pobrać gotowy wzór do wypełnienia informacjami. Jeżeli brakuje takiego wzoru, napisz do firmy z prośbą o listę danych, których potrzebują. Prawdopodobnie wystarczy tylko imię i nazwisko nowego właściciela, numer PESEL, adres zameldowania/zamieszkania. Przyda Ci się także kopia umowy transakcji.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprzedaż samochodu i niezapłacone raty za OC
Tak, jak najbardziej. Pamiętaj, że możesz zrezygnować z polisy po zbywcy w dowolnym momencie jej trwania. Zwłaszcza jeśli poprzedni właściciel rozłożył płatność za ubezpieczenie na raty, a różnica, którą musiałbyś pokryć, aby kontynuować tę ochronę, jest zbyt duża. W tym celu złóż wypowiedzenie do towarzystwa zbywcy, w którym jako powód rezygnacji wskażesz art. 31 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Nie. Wraz z nabyciem pojazdu na nowego właściciela przechodzi tylko obowiązkowa ochrona, czyli OC. Oznacza to, że wszystkie ubezpieczenia dobrowolne, czyli np. autocasco, NNW, assistance czy ubezpieczenie szyb, wygasają automatycznie w dniu sprzedaży auta. Jeśli zależy Ci na rozszerzonym zakresie ochrony, rozważ zakup nowej polisy.
Tak, oczywiście. OC jest przypisane do konkretnego pojazdu, a nie do numeru rejestracyjnego. Numer VIN, który widnieje w polisie, zazwyczaj nie ulega zmianie, więc dzięki niemu możesz sprawdzić np. na stronie UFG, czy Twój pojazd ma ważne OC. Pamiętaj jednak, aby po przerejestrowaniu auta zgłosić do towarzystwa nowy numer rejestracyjny.
Dołącz do dyskusji