Sprzedaż samochodu a niezapłacona rata za OC. Kto ponosi koszty i dlaczego?

Wiele osób decyduje się na ratalne ubezpieczenie OC samochodu. Niewątpliwie jest to jedna z najpowszechniejszych metod zapłaty za ochronę swojego mienia. Co się stanie z niezapłaconą ratą ubezpieczenia, kiedy zdecydujesz się na sprzedaż samochodu? Kto ponosi koszty zobowiązań w sytuacji, w której termin zapłaty raty wypada już po zmianie właściciela pojazdu? Sprzedający czy kupujący?

Raty za OC a sprzedaż samochodu

Jako sprzedający pojazd musisz zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności, która na tobie ciąży. Przede wszystkim jako zbywca masz obowiązek przekazać nowemu właścicielowi wszelkie informacje dotyczące bieżącego ubezpieczenia OC. Nabywca wtedy zdecyduje, czy będzie kontynuował polisę, czy ją wypowie. Jeśli wybierze ten drugi wariant, to sprzedającemu pojazd przysługuje zwrot za każdy niewykorzystany dzień polisy.

Warto wspomnieć, powołując się na przepisy z Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, a dokładniej art. 32. ust. 1, że masz 14 dni na poinformowanie ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu. Jeśli w tym terminie dopełnisz wszystkich formalności (zwykle wystarczy pisemne zawiadomienie do ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu), to obowiązek uiszczenia kolejnej raty za OC przejdzie na nabywcę samochodu. Jednak kiedy nie poinformujesz ubezpieczyciela o zmianie właściciela samochodu, to nadal może cię obowiązywać zapłata za raty OC. Innymi słowy, jeśli nie prześlesz informacji do firmy ubezpieczeniowej o sprzedaży auta, może na tobie nadal ciążyć obowiązek zapłaty za OC. Nawet pomimo tego że nie jesteś już właścicielem pojazdu.

Konsekwencje braku zgłoszenia sprzedaży pojazdu ubezpieczycielowi

Warto rozważyć pewien czarny scenariusz. Sprzedałeś auto i nie zgłosiłeś towarzystwu ubezpieczeniowemu tego faktu, a nowy nabywca nie płaci rat za OC. Jakie w takim wypadku mogą być konsekwencje dla osoby, która sprzedała pojazd?

Otóż ubezpieczyciel ma wtedy prawo zdecydować, kto będzie płacił raty – nabywca czy zbywca pojazdu. Jeśli to sprzedający zostanie obciążony dalszym obowiązkiem opłacania składki, to nowy nabywca będzie mógł cieszyć się darmowym, trwającym do końca umowy ubezpieczeniem OC. Sprzedawca będzie musiał zapłacić za ubezpieczenie pojazdu, nawet jeśli nie będzie z niego korzystał.

Brak zgłoszenia sprzedaży samochodu a kolizja lub wypadek z winy nowego właściciela

Dodatkowo warto wspomnieć o możliwych wypadkach spowodowanych przez nowego nabywcę pojazdu. Jeśli kupujący doprowadzi do kolizji, a sprzedający nie zgłosi sprzedaży samochodu towarzystwu ubezpieczeniowemu, to może mieć z tego powodu pewne nieprzyjemności.

Jeśli informacja o zgłoszeniu zbycia pojazdu nie zostanie przekazana do ubezpieczyciela, to właśnie sprzedający będzie widniał jako właściciel pojazdu. W związku z tym to on, aby nie ponieść odpowiedzialności za popełnione wykroczenia drogowe, będzie musiał udowodnić, że nie jest właścicielem pojazdu. Ponadto sprzedawca może stracić wszystkie zniżki, a zakład ubezpieczeń będzie wysyłał do niego pisma jak do sprawcy samego zdarzenia na drodze.

W jaki sposób powiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o sprzedaży pojazdu?

Wszelkich wspomnianych wcześniej nieprzyjemności można uniknąć. Wystarczy tylko wysłać odpowiednie dokumenty do ubezpieczyciela.

Poinformowanie towarzystwa ubezpieczeniowego o sprzedaży pojazdu nie należy do skomplikowanych procedur. Zwykle wystarczy złożenie odpowiedniego wniosku, w którym należy zawrzeć takie informacje, jak: imię i nazwisko nabywcy, jego adres zamieszkania, numer PESEL kupującego.

Najlepszym sposobem na uniknięcie wszelkich błędów przy składaniu takiego oświadczenia jest pobranie wzoru zawiadomienia o zbyciu pojazdu. Wnioski tego typu zwykle są umieszczane na stronach internetowych firm ubezpieczeniowych.

Dodatkowe formalności przy sprzedaży samochodu

Warto także pamiętać, że o sprzedaży auta należy poinformować odpowiedni wydział komunikacji. Zawiadomienie o sprzedaży pojazdu należy zgłosić w urzędzie w ciągu 30 dni od transakcji. Jeśli pojazd ma kilku właścicieli, zawiadomienie o jego zbyciu powinno być podpisane przez wszystkie osoby, które miały prawa do pojazdu.

UWAGA!

W związku z epidemią COVID-19 czas na zgłoszenie sprzedaży samochodu w urzędzie został wydłużony w 2020 roku do 180 dni, ale trzeba pamiętać, że od 1 stycznia 2021 roku ponownie obowiązuje termin 30 dni.

Niedopełnienie tych formalności może wiązać z niepotrzebnymi wizytami m.in. na policji. Jeśli samochód zostanie użyty do złamania prawa, to sprzedawca figurujący jako właściciel będzie w pierwszej kolejności podejrzany o wykroczenie lub przestępstwo.

PODSUMOWANIE
  • Masz 14 dni na poinformowanie firmy ubezpieczeniowej o nowym właścicielu pojazdu. Jest to szczególnie ważne, jeśli masz rozłożoną składkę OC na raty. Jeśli ubezpieczyciel nie otrzyma informacji o nowym właścicielu pojazdu, będzie mógł domagać się zapłaty od dotychczasowego właściciela.
  • W ciągu 30 dni od transakcji musisz poinformować o zmianie właściciela wydział komunikacji urzędu, w którym został zarejestrowany pojazd. Może być to starostwo powiatowe, urząd miasta bądź urząd dzielnicy w przypadku warszawiaków.
  • Jeśli chcesz zgłosić sprzedaż auta ubezpieczycielowi, ale nie wiesz, jak napisać takie powiadomienie, zajrzyj do sekcji z dokumentami na stronie wybranej firmy ubezpieczeniowej. Możesz stamtąd pobrać gotowy wzór do wypełnienia informacjami. Jeżeli brakuje takiego wzoru, napisz do firmy z prośbą o listę danych, których potrzebują. Prawdopodobnie wystarczy tylko imię i nazwisko nowego właściciela, numer PESEL, adres zameldowania/zamieszkania. Przyda Ci się także kopia umowy transakcji.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprzedaż samochodu i niezapłacone raty za OC

Co zrobić po sprzedaniu samochodu?

Zbywca auta musi wypełnić kilka obowiązków. Po pierwsze, powinien uczciwie poinformować nabywcę pojazdu o wszelkich ważnych sprawach dotyczących obecnego ubezpieczenia samochodu. Po drugie, w ciągu 14 dni od sprzedania pojazdu musi powiadomić o tym ubezpieczyciela. Po trzecie, powinien zgłosić fakt zbycia auta we właściwym wydziale komunikacji, na co ma 30 dni.

Jak zawiadomić towarzystwo ubezpieczeniowe o sprzedaniu auta?

Zwykle można to zrobić pocztą elektroniczną lub tradycyjną. Niektórzy ubezpieczyciele, jak Aviva czy LINK4, udostępniają swoim klientom specjalne formularze kontaktowe lub zamieszczają wzory zgłoszeń sprzedaży pojazdu na swoich stronach internetowych. Najlepiej jest skorzystać właśnie z takiego formularza lub przed wysłaniem zgłoszenia uzyskać od ubezpieczyciela informacje, jakie dane należy zawrzeć w takim dokumencie.

Co się stanie, jeśli zapomniałem poinformować ubezpieczyciela o sprzedaniu auta?

Możesz zostać zobowiązany do zapłaty pozostałych rat ubezpieczenia, nawet jeśli już nie jesteś właścicielem pojazdu. W dodatku gdy nabywca samochodu spowoduje wypadek, możesz stracić zniżki na ubezpieczenia komunikacyjne, ponieważ to Ty będziesz widniał jako właściciel pojazdu, którym spowodowano zdarzenie drogowe.

zdjęcie autora
Autor artykułu: Teresa Wrońska

Ubezpieczenia samochodowe są moim konikiem, ponieważ 7 lat pracowałam jako agent ubezpieczeniowy. Miałam okazję sprzedać kilka tysięcy polis OC/AC, dlatego poznałam większość problemów kierowców. Teraz chętnie rozwiązuję je dla użytkowników porównywarki Mubi.

Wystaw ocenę
33,67
Loading...

Dołącz do dyskusji

2 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
Aktualizacja 4.01.2021 r. a przeterminowane informacje - od 1.01.2021 r, ponownie jest 30 dni ( a nie 180) na poinformowanie wydziału komunikacji o sprzedaży samochodu
Oczywiście ma Pan rację. Dziękujemy za informację i przepraszamy za niedopatrzenie. Zmiany już zostały wprowadzone.