Sprzedaż samochodu a niezapłacona rata za OC. Kto ponosi koszty i dlaczego?

Wiele osób decyduje się na ratalne ubezpieczenie OC samochodu. Niewątpliwie jest to jedna z najpowszechniejszych metod zapłaty za ochronę swojego mienia. Co się stanie z niezapłaconą ratą ubezpieczenia kiedy zdecydujesz się na sprzedaż samochodu? Kto ponosi koszty zobowiązań w sytuacji, w której termin zapłaty raty wypada już po zmianie właściciela pojazdu? Sprzedający czy kupujący?

Raty za OC a sprzedaż samochodu

Jako sprzedający pojazd musisz zdawać sobie sprawę z odpowiedzialności, która na tobie przede wszystkim jako zbywca masz obowiązek przekazać nowemu właścicielowi wszelkie informacje dotyczące bieżącego ubezpieczenia OC. Nabywca wtedy zdecyduje, czy będzie kontynuował polisę, czy ją wypowie. Jeśli wybierze ten drugi wariant, to sprzedającemu pojazd przysługuje zwrot za każdy niewykorzystany dzień polisy. 

Warto wspomnieć, powołując się na przepisy z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych a dokładniej art. 32. ust. 1, że masz 14 dni na poinformowanie ubezpieczyciela o sprzedaży samochodu. Jeśli w tym terminie nie dopełnisz  wszystkich formalności (zwykle wystarczy pisemne zawiadomienie do ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu), to obowiązek uiszczenia kolejnej raty za OC przejdzie na nabywcę samochodu. Jednak kiedy nie poinformujesz ubezpieczyciela o zmianie właściciela samochodu, to nadal może cię obowiązywać zapłata za raty OC. Innymi słowy, jeśli nie prześlesz informacji do firmy ubezpieczeniowej o sprzedaży auta, może na tobie nadal ciążyć obowiązek zapłaty za OC. Nawet pomimo tego że nie jesteś już właścicielem pojazdu.

Konsekwencje braku zgłoszenia sprzedaży pojazdu ubezpieczycielowi

Warto rozważyć pewien czarny scenariusz. Sprzedałeś auto i nie zgłosiłeś towarzystwu ubezpieczeniowemu tego faktu, a nowy nabywca nie płaci rat za OC. Jakie w takim wypadku mogą być konsekwencje dla osoby, która sprzedała pojazd.

Otóż ubezpieczyciel ma wtedy prawo zdecydować, kto będzie płacił raty – nabywca czy zbywca pojazdu. Jeśli to sprzedający zostanie obciążony dalszym obowiązkiem opłacania składki, to nowy nabywca będzie mógł cieszyć się darmowym, trwającym do końca umowy ubezpieczeniem OC. Sprzedawca będzie musiał zapłacić za ubezpieczenie pojazdu, nawet jeśli nie będzie z niego korzystał.

Brak zgłoszenia sprzedaży samochodu a kolizja lub wypadek z winy nowego właściciela

Dodatkowo warto wspomnieć o możliwych wypadkach spowodowanych przez nowego nabywcę pojazdu. Jeśli kupujący doprowadzi do kolizji, a sprzedający nie zgłosi sprzedaży samochodu towarzystwu ubezpieczeniowemu to może mieć z tego powodu pewne nieprzyjemności.

Jeśli informacja o zgłoszeniu zbycia pojazdu nie zostanie przekazana do ubezpieczyciela, to właśnie sprzedający będzie widniał jako właściciel pojazdu. W związku z tym to on, aby nie ponieść odpowiedzialności za popełnione wykroczenia drogowe, będzie musiał udowodnić, że nie jest właścicielem pojazdu. Ponadto sprzedawca może stracić wszystkie zniżki, a zakład ubezpieczeń będzie wysyłał do niego pisma jak do sprawcy samego zdarzenia na drodze.

W jaki sposób powiadomić TU o sprzedaży pojazdu?

Wszelkich nieprzyjemności można uniknąć. Wystarczy tylko wysłać odpowiednie dokumenty do ubezpieczyciela. 

Poinformowanie towarzystwa ubezpieczeniowego o sprzedaży pojazdu nie należy do skomplikowanych procedur. Zwykle wystarczy złożenie odpowiedniego wniosku, w którym należy zawrzeć takie informacje, jak: imię i nazwisko nabywcy, jego adres zamieszkania, numer PESEL kupującego.

Najlepszym sposobem na uniknięcie wszelkich błędów przy składaniu takiego oświadczenia jest pobranie wzoru zawiadomienia o zbyciu pojazdu. Wnioski tego typu zwykle są umieszczane na stronach internetowych firm ubezpieczeniowych.

Dodatkowe formalności przy sprzedaży samochodu

Warto także pamiętać, że o sprzedaży auta należy poinformować odpowiedni wydział komunikacji. Zawiadomienie o sprzedaży pojazdu należy zgłosić w urzędzie w ciągu 30 dni od transakcji. Jeśli pojazd ma kilku właścicieli, zawiadomienie o jego zbyciu powinno być podpisane przez wszystkie osoby, które miały prawa do pojazdu.

Niedopełnienie tych formalności może wiązać z niepotrzebnymi wizytami m.in. na policji. Jeśli samochód zostanie użyty do złamania prawa, to sprzedawca figurujący jako właściciel będzie w pierwszej kolejności podejrzany o wykroczenie lub przestępstwo.

PODSUMOWANIE
  • Masz 14 dni na poinformowanie firmy ubezpieczeniowej o nowym właścicielu pojazdu. Jest to szczególnie ważne, jeśli masz rozłożoną składkę OC na raty. Jeśli ubezpieczyciel nie otrzyma informacji o nowym właścicielu pojazdu, będzie mógł domagać się zapłaty od dotychczasowego właściciela.
  • W ciągu 30 dni od transakcji musisz poinformować wydział komunikacji urzędu, w którym został zarejestrowany pojazd. Może być to starostwo powiatowe, urząd miasta bądź urząd dzielnicy w przypadku warszawiaków.
  • Jeśli chcesz zgłosić sprzedaż auta ubezpieczycielowi, ale nie wiesz, jak napisać takie powiadomienie, zajrzyj do sekcji z dokumentami na stronie wybranej firmy ubezpieczeniowej. Możesz stamtąd pobrać gotowy wzór do wypełnienia informacjami. Jeżeli brakuje takiego wzoru, napisz do firmy z prośbą o listę danych, których potrzebują. Prawdopodobnie wystarczy tylko imię i nazwisko nowego właściciela, numer PESEL, adres zameldowania/zamieszkania. Przyda Ci się także kopia umowy transakcji.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Teresa Wrońska

Ubezpieczenia samochodowe są moim konikiem, ponieważ 7 lat pracowałam jako agent ubezpieczeniowy. Miałam okazję sprzedać kilka tysięcy polis OC/AC, dlatego poznałam większość problemów kierowców. Teraz chętnie rozwiązuję je dla użytkowników porównywarki Mubi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *