System bonus/malus – jak wpływa na cenę ubezpieczenia samochodu?

Jesteś dobrym kierowcą i od lat jeździsz bezszkodowo? A może właśnie niedawno przydarzyła Ci się stłuczka? Obydwie te sytuacje mogą znacząco wpływać na wysokość Twojej składki ubezpieczenia OC, a decydować o tym może m.in. stosowany przez ubezpieczycieli system bonus/malus. Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się, co to takiego, w jaki sposób działa i kiedy będziesz mógł dzięki niemu liczyć nawet na 60% zniżki na OC, a kiedy Twoja składka wzrośnie.

system bonus malus
Najważniejsze informacje:
  • Bonus/malus to system zniżek i zwyżek cen ubezpieczenia OC w związku ze szkodowością kierowcy.
  • Dzieki bezszkodowej jeździe kierowca zyskuje zniżki na ubezpieczenie OC, a każda szkoda sprawia, że je traci.
  • Aktualnie nie ma przepisów prawnych regulujących stosowanie bonus/malus przez ubezpieczycieli, ale niektóre firmy nadal korzystają ze starych zasad.
  • Zgodnie z nimi każdy rok bezszkodowej jazdy to zwykle ok. 10% zniżki na ubezpieczenie na kolejne 12 miesięcy, a maksymalna wysokość zniżek wynosi 60%.
  • Część ubezpieczycieli nie stosuje tradycyjnego systemu bonus/malus, lecz własne algorytmy opierające wysokość zniżek na historii ubezpieczenia kierowcy.

Czym jest system bonus/malus?

Zacznijmy od wyjaśnień. Zgodnie z definicją zamieszczoną na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń, bonus-malus to:

tabela zniżek i zwyżek stosowanych przez danego ubezpieczyciela, a związanych z dotychczasowym przebiegiem szkodowości klienta; w prostym ujęciu tabela zniżek za okresy bezszkodowe i zwyżek za szkody w ostatnich latach ubezpieczenia.

Źródło: piu.org.pl/glossary/bonus-malus/

Bonus/malus to zatem swego rodzaju system nagród (bonus) i kar (malus) stosowanych przez ubezpieczycieli, który pozwala im dopasować wysokość składki ubezpieczeniowej do profilu ryzyka danego klienta. Mówiąc najprościej, w ubezpieczeniach komunikacyjnych to właśnie dzięki bonus/malus kierowcy jeżdżący bezszkodowo otrzymują propozycje niższych cen OC (zniżki), a na kierowców powodujących szkody są z tego tytułu nakładane wyższe koszty ochrony (zwyżki).

System bonus/malus stosowany jest przede wszystkim w ubezpieczeniu OC. Dlaczego? Ponieważ to w tym przypadku historia szkodowości kierowcy ma największy wpływ na poziom ryzyka obliczony przez ubezpieczyciela. W mniejszym zakresie, ale wciąż dość powszechnie stosowany jest bonus/malus w ubezpieczeniu AC, z kolei w przypadku innych ubezpieczeń dodatkowych (NNW, assistance), które nie są bezpośrednio związane z ryzykiem szkodowości, bonus/malus nie jest stosowany.

Jak działa system bonus/malus?

Zniżki lub zwyżki w systemie bonus/malus naliczane są procentowo wraz z każdym kolejnym rokiem za kierownicą. Kierowca może:

  • zyskać zniżki na ubezpieczenie za każdy rok bezszkodowej jazdy (zwykle 10-15%),
  • stracić część zniżek na ubezpieczenie po każdej szkodzie,
  • stracić całość zniżek i otrzymać zwyżkę po kilku szkodach.

W teorii sprawa jest zatem prosta, jednak w praktyce nie jest wcale tak łatwo ustalić, jak duża zniżka na ubezpieczenie OC może się nam należeć, a wręcz jest to niemożliwe. Wszystko przez to, że system bonus/malus już od ponad 20 lat nie jest uregulowany prawnie, co daje firmom ubezpieczeniowym dowolność w zakresie jego kształtowania.

CZY WIESZ, ŻE …

Przed wejściem w życie Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych w 2003 roku o ramach systemu bonus/malus stanowiły przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 marca 2000 r. w sprawie ogólnych warunków obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów.

Po zmianie prawa, każde towarzystwo ubezpieczeniowe może więc stosować własny system premiowania kierowców za bezszkodową jazdę, który będzie się różnić w zależności np. od tego, kiedy doszło do szkody. Co więcej, przepisy w ogóle nie narzucają stosowania bonus/malus, zatem niektóre firmy całkowicie zrezygnowały z systemu, stosując własne algorytmy, które są oparte na historii ubezpieczenia kierowcy.

Jak nalicza się zniżki i zwyżki według systemu bonus/malus?

Chociaż aktualnie system bonus/malus nie jest w żaden sposób regulowany prawnie, to stało się tak dopiero w 2003 roku po wejściu w życie Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, która zlikwidowała obowiązującą wcześniej powszechnie dla wszystkich firm ubezpieczeniowych klasyfikację bonus/malus. Według nowych przepisów ubezpieczyciele zyskali więc swobodę w kształtowaniu wysokości zniżek i zwyżek, ale… do dziś wielu z nich bazuje na wcześniejszym schemacie. Jakie są jego zasady?

System bonus/malus – zasady przyznawania zniżek i zwyżek

Schemat działania bonus/malus opiera się na klasie taryfowej, do której zalicza się danego klienta na podstawie jego historii szkód. Ramy systemu ustalone przez dawne rozporządzenie wynosiły:

  • 60% maksymalnej zniżki na ubezpieczenia,
  • 160% maksymalnej zwyżki na ubezpieczenie,
  • minimum 10% zniżki za każde bezszkodowe 24 miesiące ubezpieczenia.

Jak to działa w praktyce? Klient kupujący swoje pierwsze ubezpieczenie samochodu, trafia do 7. klasy taryfowej i płaci 100% składki w systemie bonus/malus. Przy braku szkód w kolejnych latach, jego składka będzie się co roku zmniejszać o 10%, a on sam będzie przechodzić do wyższej klasy taryfowej – maksymalnie do poziomu 40% składki i 13. klasy taryfowej bonus/malus po 6 latach bezszkodowej jazdy.

Powodowanie szkód będzie z kolei niosło odwrotny skutek, cofając kierowcę w klasach taryfowych i dokładając mu 10% zwyżki w składce. Tu trzeba jednak brać pod uwagę również częstotliwość powodowania szkód, bo jeśli tych będzie więcej niż jedna w ciągu roku ubezpieczeniowego, jednorazowa zwyżka w składce przy kolejnej płatności może być znacznie większa.

Przykład

Kierowca, który od 4 lat kupował ubezpieczenie OC i jeździł w tym czasie bezszkodowo, w 5. roku ubezpieczenia znajdzie się w 11. klasie taryfowej i otrzyma zniżkę na poziomie 40%. Jeśli w najbliższych 12 miesiącach spowoduje szkodę, on sam spadnie do 10. klasy taryfowej, a jego zniżka obniży się do 30%.

Czy wszyscy ubezpieczyciele stosują bonus/malus?

Jak już wspomnieliśmy, opisane powyżej zasady naliczania zniżek i zwyżek w ramach systemu bonus/malus nie są prawnie obowiązujące. Chociaż sporo ubezpieczycieli nadal je stosuje, część towarzystw ubezpieczeniowych wprowadziło do nich modyfikacje, a niektóre firmy całkowicie z nich zrezygnowały, przyznając zniżki kierowcom na podstawie własnych algorytmów, które obliczają je na podstawie historii ubezpieczeniowej danego kierowcy.

Szukając najtańszego ubezpieczenia OC, trzeba mieć zatem na uwadze, że poziom przysługującej nam w ramach systemu bonus/malus zniżki lub wysokość naliczonej zwyżki mogą być inne w każdym towarzystwie. Może się więc zdarzyć, że w zależności od ubezpieczyciela już jedna szkoda może oznaczać utratę 10% zniżki, ale może także od razu 20%, a czasem nawet więcej. Z drugiej strony, ostrożnie jeżdżącym kierowcom może być łatwiej o zebranie maksymalnych zniżek za bezszkodową jazdę, którą niektórzy ubezpieczyciele mogą przyznawać już po 3 latach bez zgłoszonej szkody.

CZY WIESZ, ŻE …

Pierwszym towarzystwem ubezpieczeniowym, które wprowadziło istotną zmianę w obowiązujących ramach systemu bonus/malus, była Proama, która w 2012 roku wprowadziła maksymalną zniżkę za bezszkodową jazdę na poziomie 70%.

Jak szkody wpływają na cenę ubezpieczenia?

O ile kiedyś można było stosunkowo łatwo obliczyć, jak duża zniżka na ubezpieczenie przysługuje nam z tytułu bonus/malus, dzisiaj o ustalenie tego jest znacznie trudniej. Przede wszystkim dlatego, że ubezpieczyciele nie podają już w polisach informacji na temat klasy taryfowej, w jakiej znajduje się dany klient, a także z powodu różnych zasad przyznawania zniżek obowiązujących w poszczególnych firmach, które skutkują często bardzo dużymi różnicami w składkach dla tego samego kierowcy.

Jak zatem sprawdzić, gdzie będzie można liczyć na najkorzystniejszą ofertę ubezpieczenia OC w związku z bezszkodową jazdą? Najłatwiej wykorzystać w tym celu kalkulator OC AC Mubi, który korzysta z algorytmów stosowanych przez ubezpieczycieli, zatem uwzględnia zniżki na oferowanym przez nich poziomie. Dzięki niemu możesz samodzielnie przeprowadzić kalkulację biorącą pod uwagę przysługujące Ci zniżki za brak szkód w historii ubezpieczenia i tym samym sprawdzić, w której firmie otrzymasz najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Ekspert Mubi radzi:

Martwisz się, że jedna drobna szkoda pozbawi Cię zniżek na OC, na które latami pracowałeś? Niektórzy ubezpieczyciele oferują dodatek do OC w postaci tzw. ochrony zniżek. Dzięki niemu możesz zachować dotychczasowe zniżki na OC na kolejny okres ubezpieczenia, nawet jeśli spowodujesz szkodę. Pamiętaj jednak, że ochrona zniżek jest zwykle ograniczona tylko do pierwszej szkody i działa wyłącznie w przypadku przedłużenia umowy OC z dotychczasowym ubezpieczycielem.

Wpływ szkód na cenę OC – przykładowa kalkulacja

A jak duże mogą być różnice w cenach OC dla tego samego kierowcy w poszczególnych firmach w zależności od tego, jak wygląda jego historia ubezpieczenia? Sprawdziliśmy to na przykładzie 37-letniego mężczyzny z Radomia, który ma prawo jazdy od 2008 roku i jeździ Audi A3 z 2016 roku (benzyna, 1395 cm3). Pod uwagę wzięliśmy trzy przypadki:

  1. Kierowca ma bezszkodową historię ubezpieczenia.
  2. Kierowca spowodował jedną szkodę w ostatnim roku.
  3. Kierowca spowodował dwie szkody – jedną ponad 3 i drugą ponad 5 lata temu.
Towarzystwo ubezpieczenioweCena OC dla bezszkodowego kierowcyCena OC przy jednej szkodzieCena OC przy dwóch szkodach
Trasti601 zł1151 zł912 zł
mtu24.pl635 zł843 zł783 zł
LINK4768 zł1142 zł793 zł
UNIQA786 zł1160 zł1028 zł
Beesafe879 zł879 zł1358 zł
Wiener1062 zł1435 zł1956 zł
Źródło: kalkulator OC AC Mubi.

W większości firm najwyższe zniżki dotyczyły kierowcy, który spowodował szkodę w ostatnim roku ubezpieczenia. Właściciel pojazdu z dwoma szkodami w historii ubezpieczenia, ale zgłoszonymi wcześniej, również zapłaci wyższą składkę od bezszkodowego kierowcy, ale zwyżka zazwyczaj jest nieco niższa, co pokazuje, że ubezpieczyciele biorą pod uwagę długość okresu bezszkodowej jazdy.

Więcej na temat wpływu szkody na cenę ubezpieczenia przeczytasz w artykule: Nawet dwukrotnie może wzrosnąć cena OC po szkodzie/kolizji w 2025!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o system bonus/malus w ubezpieczeniu samochodu

Czy można przenieść zniżki w systemie bonus/malus do innego towarzystwa ubezpieczeń?
Czy szkoda z OC wpływa na zniżki z bonus/malus na AC?
Przez ile lat szkoda wpływa na bonus/malus?
Źródła:
  • https://piu.org.pl/glossary/bonus-malus/
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 marca 2000 r. w sprawie ogólnych warunków obowiązkowego ubezpieczenia OC ppm (nieobowiązujące): https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20000260310/O/D20000310.pdf
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC