Kompleksowa likwidacji szkody komunikacyjnej – jak działa usługa door-to-door?
Doszło do uszkodzenia Twojego pojazdu z winy innego kierowcy? Nie chcesz lub nie masz czasu zajmować się wszystkimi formalnościami związanymi z naprawą i odszkodowaniem? Już niedługo całym procesem będzie mógł zająć się ubezpieczyciel. Sprawdźmy, na jakich zasadach działa likwidacja szkody door-to-door!
Komisja Nadzoru Finansowego 18 lipca 2022 roku opublikowała na swojej stronie rekomendacje dotyczące likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych. Jednym z proponowanych rozwiązań jest poszerzenie oferty ubezpieczycieli o kompleksową usługę likwidacji szkody komunikacyjnej.
Idea kompleksowej likwidacji szkody
Głównym założeniem usługi typu door-to-door w likwidacji szkody jest pełna opieka zakładu ubezpieczeń nad całym procesem. Oznacza to, że poszkodowany jedynie zgłasza szkodę, a potem za jego wyraźną zgodą, organizację naprawy przejmuje ubezpieczyciel. Usługa ta rekomendowana jest w związku ze świadczeniami z umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów.
Doszło do wypadku. Co teraz? Po zgłoszeniu szkody przez poszkodowanego zakład ubezpieczeń wyśle rzeczoznawcę, który dokona oględzin uszkodzonego pojazdu. W przypadku wyboru usługi kompleksowej likwidacji szkody (jest ona dobrowolna) zgłaszający (lub inny uprawniony) otrzyma informacje o:
- planowanym zakresie naprawy,
- nazwie i danych kontaktowych warsztatu naprawczego,
- planowanej dacie rozpoczęcia naprawy,
- planowanym czasie naprawy,
- częściach, które będą użyte do naprawy (ich jakości).
Co ważniejsze, do momentu rozpoczęcia naprawy poszkodowany właściciel pojazdu, czy inny uprawniona do świadczeń osoba, może zrezygnować z tej usługi i zdecydować się na usunięcie uszkodzeń w inny sposób.
Komisja Nadzoru Finansowego rekomenduje, a nie narzuca obowiązek wprowadzenie usługi door-to-door przez ubezpieczycieli. Nie jest więc jednoznaczne, że kompleksowa usługa likwidacji szkody komunikacyjnej pojawi się we wszystkich zakładach ubezpieczeń.
Naprawa i co dalej?
Po wybraniu usługi kompleksowej likwidacji szkody komunikacyjnej zakład ubezpieczeń nie tylko zorganizuje naprawę pojazdu, ale także zapewni:
- transport uszkodzonego pojazdu do warsztatu,
- pojazd zastępczy,
- transport po naprawie w uzgodniony sposób i miejsce,
- pomoc w razie spornych kwestii z warsztatem, który przeprowadził naprawę.
Dodatkowo po zakończeniu naprawy poszkodowany właściciel pojazdu (lub inny uprawniony) otrzyma szczegółowe informacje o jej przebiegu, a więc:
- nazwę i dane kontaktowe zakładu naprawczego,
- liczbę i rodzaj działań wykonanych w ramach naprawy,
- listę części naprawionych, a także wymienionych ze wskazaniem na ich klasę jakości (O,Q,P), producenta i dostawcę,
- uzasadnienie w wymianie części innych niż o jakości O.
Uprawniony otrzyma także informacje dotyczące reklamacji i gwarancji (jeśli warsztat ją zapewnia).
Wybór warsztatu
W rekomendacji zaleca się, by naprawa została dokonana w warsztacie znajdującym się na rynku lokalnym – nie jest to jednak konieczny wymóg. Aby zachęcić zakłady ubezpieczeń do wprowadzania usługi door-to-door, zaproponowano, by mogły one dowolnie wybierać warsztat naprawczy. Muszą spełnić one jednak pewien warunek. Jaki?
Ubezpieczyciel może wybrać zakład naprawczy poza rynkiem lokalnym pod warunkiem, że zapewni on – organizator naprawy, czyli ubezpieczyciel – rękojmie wykonanej naprawy bądź jej gwarancji. Oznacza to, że zakład ubezpieczeń zapłaci za nieprzewidziane dodatkowe naprawy i związane z nimi koszty, takie jak ponowny transport czy najmu auta zastępczego.
Zalety usługi door-to-door
Największą zaletą usługi kompleksowej likwidacji szkody komunikacyjnej jest wzięcie przez zakład ubezpieczeniowy pełnej odpowiedzialności za naprawę pojazdu. Poszkodowany może liczyć w ramach jednej usługi na transport uszkodzonego pojazdu, a także na auto zastępcze.
Jednocześnie poszkodowany otrzyma kompletne informacje na temat zakresu naprawy i wymiany części. Będzie on również miał pewność, że naprawa została dokonana przez legalny warsztat zgodnie z aktualną technologią.
Źródła:
- https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Rekomendacje_dot_likwidacji_szkod_z_ubezpieczen_komunikacyjnych_78983.pdf
Dołącz do dyskusji