Assistance mieszkania – ceny, usługi, zakresy ochrony, limity
Nawet za 2,60 zł miesięcznie możesz mieć assistance mieszkania w ramach ubezpieczenia nieruchomości. Dzięki assistance domu zyskujesz dostęp do wszechstronnych i pomocnych usług. Ubezpieczyciel może zorganizować dla Ciebie pomoc specjalisty po awarii lub uszkodzeniu sprzętu AGD, RTV lub IT, zamówić domową wizytę lekarską, wynająć opiekę do dziecka, seniora lub zwierzęcia domowego, a nawet opłacić lokum zastępcze lub pokój w hotelu, jeśli Twoje mieszkanie po szkodzie nie będzie się nadawać do użytku. Sprawdź, za ile można kupić home assistance i na jakie zapisy w OWU trzeba zwrócić uwagę, aby wybrać faktycznie przydatne ubezpieczenie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Ile kosztuje ubezpieczenie mieszkania z assistance?
- Co obejmuje assistance mieszkania?
- Na jaką specjalistyczną pomoc można liczyć w ramach assistance domu?
- Na czym polega assistance medyczny w ubezpieczeniu mieszkania?
- Jakie są ograniczenia i limity w home assistance?
- Kiedy assistance mieszkaniowe nie zadziała?
Ile kosztuje ubezpieczenie domu z assistance?
Cena assistance domu to niewielka część składki ubezpieczenia nieruchomości. Możesz sprawdzić koszt home assistance, używając darmowego kalkulatora ubezpieczeń mieszkań i domu. To proste – wystarczy uzupełnić formularz podstawowymi informacjami o lokalu, podać wartości sprzętów do ubezpieczenia i ewentualnie wybrać opcje dodatkowe. Jeśli składka okaże się atrakcyjna, możesz od razu kupić ubezpieczenie. Jeżeli potrzebujesz chwili do namysłu, możesz wysłać gotową kalkulację na swój e-mail, aby wrócić do niej w dowolnym momencie.
Firma ubezpieczeniowa | Cena ubezpieczenia z assistance domowym | Składka assistance domowego |
---|---|---|
LINK4 | 276 zł | W cenie ubezpieczenia |
Proama | 341 zł | 31 zł |
Generali | 369 zł | W cenie ubezpieczenia |
UNIQA | 426 zł | 58 zł |
Okazuje się, że cena assistance domu może wynosić zaledwie 2,60 zł w skali miesiąca. To wyjątkowo opłacalna stawka, nawet z uwzględnieniem ograniczeń i limitów opisanych w dalszej części poradnika. Jednorazowa interwencja ślusarza jest droższa od ceny home assistance, a w ciągu roku ubezpieczeniowego możesz skorzystać z wielu innych kosztownych usług, zwłaszcza jeśli zależy Ci na ekspresowym tempie np. naprawy lodówki, która już nie ma gwarancji.
Co obejmuje assistance w ubezpieczeniu mieszkania?
Assistance w ubezpieczeniu domu i mieszkania obejmuje usługi polegające na:
- interwencji specjalisty, np. ślusarza, hydraulika, elektryka, szklarza, gazownika, technika urządzeń klimatyzacyjnych,
- naprawie sprzętu RTV, AGD, IT,
- zdalnej pomocy informatyka w przypadku awarii oprogramowania,
- transporcie sprzętu do serwisu w obie strony, jeśli naprawa sprzętu nie jest możliwa na miejscu,
- konsultacji lekarskiej i opiece pielęgniarskiej wskutek nagłego zachorowania,
- konsultacji u psychologa, jeśli osoba ubezpieczona jest w trudnej sytuacji psychicznej po szkodzie lub wypadku,
- informacji telefonicznej w związku ze zdarzeniem losowym objętym ubezpieczeniem,
- opiece nad kotami i psami w miejscu ubezpieczenia, jeśli jedyny opiekun jest hospitalizowany,
- pomocy po szkodzie, np. uprzątnięciu pozostałości, zabezpieczeniu ocalałego mienia, transporcie i wniesieniu materiałów budowlanych i wykończeniowych,
- ochronie ocalałego mienia – w formie przechowywania lub dozoru,
- zorganizowaniu pobytu w mieszkaniu zastępczym lub hotelu, jeśli ubezpieczony lokal np. wskutek pożaru nie nadaje się do zamieszkania,
- pomocy z powodu pojawienia się myszy, szczurów, pluskiew, prusaków, karaluchów, gniazda szerszeni lub os.
Firma ubezpieczeniowa realizuje usługi assistance za pośrednictwem centrum alarmowego, które działa całodobowo i przyjmuje zgłoszenia szkód telefonicznie, szczególnie takich, które wymagają jak najszybszego działania.
Assistance mieszkania może obejmować również usługi concierge, czyli specjalną pomoc w życiu codziennym, która jest organizowana na życzenie osoby ubezpieczonej. W zakres usług concierge może wchodzić np.:
- rezerwacja stolików w restauracji,
- opieka nad dziećmi,
- zorganizowanie przeglądu samochodu,
- zakup i dostarczenie zakupów spożywczych, prezentów, kwiatów,
- rezerwacja biletów na imprezy kulturalne i sportowe.
Pomoc specjalistów w ramach assistance mieszkaniowego
Firma ubezpieczeniowa pokrywa zarówno koszt dojazdu specjalisty na miejsce, jak i koszt robocizny. Opłacenie kosztu zakupu części zamiennych i materiałów (w tym eksploatacyjnych) leży raczej po stronie osoby ubezpieczonej, chociaż zdarzają się wyjątki. Na przykład ubezpieczenie PZU Pomoc w Domu w wariancie Super oraz Super Plus pokrywa koszty części i materiałów użytych do naprawy lub wymiany, ale z wyłączeniem muszli klozetowych, umywalek, spłuczek toaletowych ze zbiornikiem, wanien, brodzików, piecyków gazowych i elektrycznych. Ubezpieczyciel podkreśla, że użyte części niekoniecznie muszą odpowiadać jakości uszkodzonych elementów.
Specjalista | Compensa | PZU | ERGO Hestia |
---|---|---|---|
Hydraulik | + | + | + |
Elektryk | + | + | + |
Elektronik/Specjalista w zakresie napraw AGD lub RTV | – | + | + |
Dekarz | + | + | – |
Ślusarz | + | + | + |
Szklarz | + | + | + |
Stolarz | + | + | + |
Gazownik | – | + | – |
Technik urządzeń grzewczych | – | + | + |
Technik urządzeń klimatyzacyjnych | – | + | + |
Technik urządzeń domofonowych i klimatyzacyjnych | – | – | + |
Murarz | – | + | – |
Informatyk | – | + | + |
- Compensa organizuje interwencję ślusarza tylko raz w okresie ubezpieczenia (w wariancie Standard). Jej maksymalny koszt to 200 zł. W wariancie Plus z pomocy ślusarza można skorzystać 3 razy – limit to 400 zł. Pomoc specjalisty: hydraulika, elektryka, dekarza to maksymalnie 3 razy w ciągu roku w wariancie Plus (maksymalny koszt – 600 zł). W wariancie Standard z pomocy tych specjalistów można skorzystać raz w roku do 300 zł.
- PZU przeznacza na każdą interwencję specjalisty maksymalnie 500 zł. W ciągu roku ubezpieczeniowego mogą się odbyć łącznie 4 interwencje. Wyjątki stanowią usługi dostępne w wariancie Super Plus: zdalna pomoc informatyka (klientowi przysługuje aż 20 napraw) oraz naprawa sprzętu RTV/AGD (do 2 napraw z sumą do 2 000 zł).
- ERGO Hestia oferuje maksymalnie 3 interwencje specjalistów w okresie ubezpieczenia.
- Koszty poniesione w związku ze szkodą, która jest objęta polisą, muszą być zgłoszone ubezpieczycielowi i zaakceptowane przed realizacją usługi. W przeciwnym razie firma ubezpieczeniowa może odmówić pokrycia kosztu, nawet jeśli usługa jest uwzględniona w OWU, a jej cena mieści się w limicie.
Malwina zgubiła jedyny komplet kluczy do mieszkania, więc była zmuszona do wymiany zamków w drzwiach. Zadzwoniła na pogotowie ślusarskie i umówiła szybką pomoc z dojazdem w 30 minut. Zachowała rachunek za usługę. Kiedy dostała się do mieszkania, zjadła obiad, odpoczęła i wieczorem zgłosiła szkodę. Niestety otrzymała informację, że koszt wymiany zamków w wysokości 300 zł nie zostanie jej zwrócony, bo nie został uzgodniony wcześniej z centrum alarmowym. W tym przypadku nie zaszły ani żadne szczególne okoliczności, ani siła wyższa, która uniemożliwiłaby Malwinie zgłoszenie szkody natychmiast po zorientowaniu się, że zgubiła klucze.
Usługi w ramach assistance medycznego w ubezpieczeniu domu
Pomoc medyczna w assistance domu dotyczy zarówno ludzi, jak i zwierząt domowych. InterRisk w ubezpieczeniu Home Assistance Premium oferuje m.in.:
- transport medyczny – 2 razy w roku, do 750 zł,
- wizytę lekarza pierwszego kontaktu i pielęgniarki – 2 razy w roku,
- opiekę nad dziećmi i zwierzętami – do 3 dni, maksymalnie 150 zł za dzień,
- opiekę domową po hospitalizacji – raz w roku, do 96 godzin,
- wyprowadzanie psów – kiedy opiekun jest hospitalizowany przez dłużej niż 7 dni, organizacja spacerów przysługuje na maksymalnie 5 dni, 2 razy dziennie,
- usługi rehabilitacyjne – 4 godziny,
- indywidualne korepetycje dla dziecka – 5 godzin lekcyjnych.
Ekspert Mubi radzi:
ERGO Hestia oferuje również takie usługi jak np.:
- dowóz leków i drobnego sprzętu medycznego,
- pomoc psychologa,
- transport dzieci do żłobka, przedszkola, szkoły;
- dowóz podstawowych artykułów spożywczych i rzeczy osobistych do szpitala,
- opiekę nad osobami starszymi i niesamodzielnymi,
- wypożyczenie i dowiezienie sprzętu rehabilitacyjnego.
Ograniczenia i limity w home assistance
Usługi realizowane w ramach assistance domu są ograniczone zarówno ilościowo, jak i kosztowo. Ubezpieczyciele zastrzegają, że poszczególne usługi mogą być zrealizowane np. 3 razy w ciągu roku ubezpieczeniowego (nie kalendarzowego!), przy czym maksymalny koszt każdej interwencji nie może przekroczyć np. 500 zł.
Ekspert Mubi radzi:
Ograniczenia dotyczą również np. okresu eksploatacji sprzętu elektronicznego, a nawet gatunku, rasy i wieku zwierząt domowych. Niektóre usługi są nielimitowane – najczęściej jest to infolinia udzielająca różnorodnych porad.
Tabela porównuje warunki naprawy sprzętu RTV i AGD w ramach assistance mieszkania.
Firma ubezpieczeniowa | Ograniczenia dotyczące sprzętu | Warunki realizacji usług |
---|---|---|
PZU | Ochrona dotyczy sprzętów, które są własnością lub współwłasnością osoby ubezpieczonej, niewykorzystywanych do pracy zarobkowej, mających nie więcej niż 5 lat od daty produkcji. | Dwie naprawy, dwa przewozy w obie strony w związku z naprawą w serwisie, dwie ekspertyzy w okresie ubezpieczenia. Maksymalny koszt usługi to 2000 zł (koszty części lub materiałów – 500 zł) na wypadek ubezpieczeniowy. Usługa dostępna w wariancie Super Plus. |
Generali | Sprzęt mający nie więcej niż 8 lat w dniu szkody, nie może być na gwarancji, nie jest wykorzystywany w działalności gospodarczej. | Dwie interwencje, maksymalny koszt usługi to 800 zł w ubezpieczeniu od ryzyk nazwanych, 1 500 zł w ubezpieczeniu All Risk. |
Allianz | Usługa jest realizowana, jeśli sprzęt ma nie więcej niż 5 lat w dniu awarii, został zakupiony jako sprzęt fabrycznie nowy, a jego wartość w chwili zakupu nie przekraczała 10 000 zł. | Suma ubezpieczenia assistance wynosi 6000 zł na jedno i wszystkie zdarzenia ubezpieczeniowe, więc realizacja usług zakończy się, kiedy dojdzie do wyczerpania tej kwoty. |
Wyłączenia odpowiedzialności w assistance domu
Oprócz wyżej wymienionych ograniczeń i limitów, ważne są również wyłączenia odpowiedzialności – zarówno generalne, jak i dotyczące tylko home assistance. Ponadto assistance mieszkania może być niedostępne w ubezpieczeniu domu letniskowego, nieruchomości w budowie oraz budynków i pomieszczeń gospodarczych.
Oto przykładowe wyłączenia odpowiedzialności w assistance mieszkaniowym.
- Szkody, których naprawa leży w obowiązku administratora nieruchomości, pogotowia technicznego, wodno-kanalizacyjnego, energetycznego, gazowego.
- Usługi medyczne nie są realizowane, jeśli stan zdrowia osoby ubezpieczonej wymaga natychmiastowego wezwania pogotowia ratunkowego.
- Szkody w sprzęcie elektronicznym, które wynikają z niewłaściwej instalacji, przeróbek, dostrojeń, zmian konstrukcyjnych, braku kompatybilności oprogramowania ze sprzętem, uszkodzeń chemicznych i termicznych, utraty danych.
- Zakup nowych elementów instalacyjnych i części zamiennych.
- Szkody powstałe wskutek popełnienia przestępstwa lub jego usiłowania przez osobę ubezpieczoną.
- Leczenie stomatologiczne.
- Koszty związane z zaburzeniami psychicznymi lub zaburzeniami zachowania osoby ubezpieczonej.
- Opieka nad psami, których rasa jest wymieniona w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 28 kwietnia 2003 r. w sprawie wykazu psów uznawanych za agresywne.
- Koszty usług, jeśli ich realizacja jest związana z działalnością gospodarczą lub zawodową osoby ubezpieczonej.
- Koszty wynikające z eksploatacji lokalu zastępczego, czyli opłaty za telefon, media itp.
- Usługi związane z konserwacją elementów wykończenia mieszkania, urządzeń technicznych, rzeczy osobistych itp.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o assistance mieszkania
Nie. Assistance mieszkaniowe nieznacznie podnosi cenę ubezpieczenia. Niektóre towarzystwa oferują ten dodatek już za 31 zł w skali roku. W innych koszt ten będzie nieco wyższy, ale zwykle większy wydatek jest spowodowany szerszym zakresem usług takiego assistance. Np. UNIQA oferuje Assistance Premium, czyli najszersze ubezpieczenie tego typu za 74 zł.
W ramach tego ubezpieczenia można liczyć m.in. na telefoniczną pomoc konsultanta, interwencję specjalisty, np. hydraulika lub elektryka, pomoc psychologa czy opiekę nad zwierzęciem, podczas gdy opiekun jest hospitalizowany.
- Home assistance to jeden z elementów ubezpieczenia nieruchomości. Dzięki assistance domu osoba ubezpieczona może korzystać z różnorodnych usług, które są przydatne m.in. po awarii sprzętu domowego, po powstaniu dużych szkód w mieszkaniu wskutek np. pożaru, podczas problemów zdrowotnych, podczas nagłego wypadku lub zachorowania zwierzęcia, po zgubieniu kluczy do mieszania.
- Koszt assistance mieszkania jest niewielki. Może wynosić zaledwie ok. 30 zł za 12 miesięcy ochrony ubezpieczeniowej. Wysokość składki jest zależna zarówno od samej nieruchomości, jak i zakresu świadczonych usług.
- W ramach home assistance możesz skorzystać z pomocy m.in. hydraulika, ślusarza, elektryka, informatyka, technika urządzeń grzewczych. OWU podaje maksymalną liczbę interwencji specjalistów w ciągu roku ubezpieczeniowego i maksymalny koszt, który ponosi ubezpieczyciel. Firma najczęściej nie ponosi kosztu części zamiennych i innych materiałów użytych do naprawy.
- Assistance medyczny zapewnia m.in. wizyty domowe lekarza i pielęgniarki, zabiegi rehabilitacyjne, zorganizowanie wizyty u specjalisty, opiekę nad dziećmi, osobami starszymi, zwierzętami, usługi concierge.
- Assistance w ubezpieczeniu mieszkania jest objęte zarówno generalnymi wyłączeniami odpowiedzialności, jak i dodatkowymi, dotyczącymi wyłącznie tego elementu polisy. Pomoc może nie przysługiwać, jeśli np. szkoda powstała wskutek niewłaściwego użytkowania sprzętu lub powinna zostać usunięta przez administrację budynku mieszkalnego.
Dołącz do dyskusji