Polskie drogi nie należą do najbezpieczniejszych w Europie. I to nie tylko ze względu na nienajlepszy, eufemistycznie rzecz ujmując, stan nawierzchni. Częstą przyczyną wypadków jest wciąż jazda pod wpływem alkoholu. Na podstawie raportu Biura Ruchu Drogowego Policji “Wypadki Drogowe w Polsce w 2021 roku” sprawdzamy, jak często pijani kierowcy – i nie tylko kierowcy – doprowadzają do nieszczęść na drodze.
W tym artykule przeczytasz:
Według policyjnych statystyk ogólna liczba zarejestrowanych pojazdów silnikowych w Polsce stale rośnie i ta tendencja utrzymuje się od dekady. W roku 2012 zarejestrowanych pojazdów w całym kraju było 24 875 717. Na koniec 2021 roku odnotowano ich już 34 030 267, co oznacza wzrost aż o 36,8%. Na całe szczęście ponad 9 milionów dodatkowych pojazdów na polskich drogach nie przełożyło się na wzrost liczby wypadków drogowych.
W 2012 roku w Polsce zarejestrowano 37 046 wypadków, natomiast 9 lat później ta sama statystyka dla całego kraju wynosiła 22 816 wypadków. Nie licząc roku 2016, w którym odnotowano wzrost, zauważalna jest tendencja spadkowa. W stosunku do lat 2019 i 2020 liczba wypadków w ubiegłym roku spadła o odpowiednio 7472 i 724, co w ujęciu procentowym daje obniżkę o 24,7% oraz 3%.
Przyczyny takiego stanu rzeczy są złożone i można ich wymienić co najmniej kilka, m. in. coraz lepszą infrastrukturę drogową, nowocześniejszą flotyllę samochodów na polskich drogach, kampanie społeczne czy odstraszające regulacje prawne.
Przeczytaj też: Co grozi za jazdę pod wpływem alkoholu?
Pijani uczestnicy ruchu drogowego
Nadal jednak istnieje pewien obszar, w którym pomimo znacznego procentowego spadku wypadków liczby bezwzględne prezentują się po prostu źle. Ten obszar to oczywiście wypadki z udziałem osób będących pod wpływem alkoholu. Wciąż co roku w wypadkach drogowych giną setki Polaków i Polek. Co prawda w latach 2012-2021 liczba incydentów drogowych, w których alkohol grał pierwsze skrzypce, zmalała z 4467 do 2488, ale istnieje spory margines do poprawy. W dalszym ciągu to o 2488 za dużo.
Umyślnie nie piszemy jedynie o pijanych kierowcach, gdyż statystyka ta dotyczy także pieszych, rowerzystów i pasażerów. W ubiegłym roku we wspomnianych 2488 wypadkach drogowych zginęło 331 osób, a aż 2805 zostały ranne. Zabici w wypadkach drogowych z udziałem osób będących pod wpływem alkoholu stanowią 14,7% wszystkich zabitych na polskich drogach, natomiast ranni to 10,6% ogółu osób z uszczerbkiem na zdrowiu.
A w ilu spośród tych 2488 wypadków osoby pijane nie tylko brały udział, ale po prostu same były ich przyczyną? Według policyjnych statystyk miłośnicy jazdy po mocnych trunkach sprowokowali 1920 wypadków, doprowadzając do 257 zgonów oraz raniąc 2203 osób.
Zdecydowanie najliczniejszą grupą wśród sprawców wypadków pod wpływem alkoholu byli kierujący samochodami osobowymi. Doprowadzili oni do 1066 spośród wspomnianych 1902 wypadków, co stanowi blisko 66,5% wszystkich zdarzeń drogowych z udziałem alkoholu. W ich wyniku śmierć poniosło 165 osób, a rannych zostało 1374.
Jakie niebezpieczne zachowania pijanych kierowców były bezpośrednimi przyczynami zdarzeń na drodze? Najczęściej były to:
- niedostosowania prędkości do warunków ruchu,
- nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu,
- nieprawidłowego wymijania,
- niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami.
Do największej liczby wypadków przyczyniają się, nie do końca zgodnie ze społecznym stereotypem młodego szkodowego kierowcy, kierujący w przedziale wiekowym 25-39 lat. Opowiadają oni za 45,3% wszystkich wypadków z udziałem alkoholu.
Na podstawie powyższej tabeli łatwo zauważyć, że świeżo upieczeni kierowcy w wieku 18-24 powodują mniej poalkoholowych wypadków drogowych nie tylko od kierujących w przedziale wiekowym 25-39, ale również od dużo bardziej doświadczonych kolegów w wieku 40-59 lat. Co na to towarzystwa ubezpieczeniowe?
Nie tylko kierowcy
A jak wyglądają statystyki pieszych, których zachowanie pod wpływem alkoholu było przyczyną wypadku? W całym ubiegłym roku Policja zanotowała 295 takich przypadków, w których zginęło 40 osób, podczas gdy 260 zostało rannych. Zestawiając te dane z rokiem 2020, zauważalny jest wyraźny spadek liczby wypadków spowodowanych przez pijanych pieszych – w 2021 w statystykach pojawiło się o 46 takich zdarzeń mniej, co równa się obniżce o 13,5%.
Jakie zachowania pijanych pieszych Policja wymienia jako główne przyczyny spowodowanych przez nich wypadków? 160 wypadków wynikało z nieostrożnego wejścia na ulicę pod jadący samochód. To aż 54,2% całości. Co ciekawe leżenie lub siedzenie na jezdni wywołało 30 wypadków (10,2%). Sporo niefortunnych zdarzeń wywołało także przekraczanie ulicy w niedozwolonym miejscu (40 wypadków) i chodzenie po złej stronie jezdni (24 wypadki).
Jak więc widać, nie tylko pijani kierowcy inicjują wypadki komunikacyjne. Piesi również mają sporo na sumieniu. Warto jednak odnotować, że liczba pijanych pieszych spadała – w porównaniu do roku 2020 o 46. Spadła też liczba kierujących pod wpływem alkoholu – z 1656 w 2020 roku do 1602 rok później. W ujęciu ogólnym wszystkich wypadków sprokurowanych przez kierowców w 2021 roku, pijani kierujący pojazdów stanowili odsetek 7,8%.
W weekendy pijemy i…
Ciekawie prezentuje się statystyka przedstawiająca liczbę wypadków osób pod wpływem alkoholu zestawiona z poszczególnymi dniami tygodnia. Zdecydowanie ponad przeciętną wybijają się tutaj dwa dni weekendowe – w sobotę dochodzi do 20,3% wszystkich poalkoholowych wypadków, a w niedzielę do 18,2%.
Wychodzi więc na to, że 4 na 10 wypadków z udziałem alkoholu rozgrywa się w weekend. Ściśle skorelowane z powyższymi danymi jest z pewnością społeczne przyzwolenie na spożywanie dużych ilości alkoholu właśnie w weekendy. Działa tu prosta zasada – skoro zwiększa się ogólna liczba spożywających alkohol ludzi, wzrasta też odsetek uczestników ruchu drogowego pod wpływem alkoholu. Innymi słowy wielu imprezowiczom po kilku głębszych do głowy przychodzą bardzo ryzykowne pomysły, a ich ocena sytuacji pozostaje daleka od optymalnej. To kolejny powód, który sprawia, że poniedziałkowe poranki są najsmutniejszym momentem całego tygodnia.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wpływ alkoholu na wypadki drogowe w Polsce
W 2021 roku pijani kierowcy, rowerzyści i piesi spowodowali aż 2488 wypadków, czyli zdarzeń drogowych, w których zginęła bądź ucierpiała przynajmniej jedna osoba. To i tak mniej niż w poprzednich latach, kiedy liczba wypadków z winy pijanych uczestników ruchu drogowego dochodziła do 4,5 tys. rocznie.
W Polsce dopuszcza się maksymalne stężenie alkoholu we krwi na poziomie 0,2 promila. W związku z tym wyróżnia się stan po spożyciu alkoholu, o którym mowa, gdy zawartość tej substancji we krwi wynosi od 0,2 do 0,5 promila, oraz stan nietrzeźwości, gdy ilość alkoholu przekracza 0,5 promila we krwi kierowcy, rowerzysty czy pieszego.
Za jazdę po spożyciu alkoholu grozi grzywna w wysokości od 2 500 zł lub 30-dniowy areszt, 15 punktów karnych i zakaz prowadzenia pojazdów od 6 miesięcy do 3 lat. Za jazdę w stanie nietrzeźwości kierowca zapłaci grzywnę lub zostanie nałożona na niego kara więzienia albo ograniczenia wolności. Ponadto otrzyma 15 punktów karnych i nie będzie mógł prowadzić pojazdów od 1 do 15 lat. Zapłaci też karę pieniężną na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej.
- W 2021 roku liczba wypadków, w których brali udział pijani uczestnicy ruchu drogowego w Polsce wyniosła 2488 wypadków, czyli była mniejsza niż w roku ubiegłym.
- W wypadkach z udziałem alkoholu zginęło 331 osób, a 2805 zostało rannych.
- 1920 wypadków, w których brały udział osoby pijane, zostało przez te osoby spowodowane. W ponad połowie przypadków sprawcami byli kierowcy samochodów osobowych.
- Najwięcej wypadków po alkoholu spowodowały osoby w wieku 25-39 lat.
- W wyniku zachowania pijanych pieszych doszło w 2021 roku do 295 wypadków, w których zginęło 40 osób.
- Statystycznie do największej liczby wypadków z udziałem uczestników ruchu drogowego znajdujących się pod wpływem alkoholu dochodzi weekendami.
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji