Czy kurtyny powietrzne w aucie wpływają na cenę polisy OC?

Wyposażenie auta z zakresu bezpieczeństwa jest stale rozwijane. Ostatnie dekady przyniosły nie tylko poduszki powietrzne, ale również zaawansowane kurtyny bezpieczeństwa dla pasażerów w drugim rzędzie. Pojawiły się nawet kurtyny powietrzne dla pieszych. Sprawdź, na czym polega to rozwiązanie!

kurtyny powietrzne

Masz auto i nie wiesz, czym są kurtyny powietrzne? Jak sprawdzić, czy są zamontowane w samochodzie? W tym poradniku znajdziesz najważniejsze informacje na ten temat i dowiesz się, czy kurtyny powietrzne działają korzystnie na wysokość składki ubezpieczenia OC/AC.

Kurtyna powietrzna w samochodzie – co to jest?

Zastanawiałeś się kiedyś, co to są kurtyny powietrzne w samochodzie i jak działają? Pojedyncza kurtyna powietrza w aucie to urządzenie, które tworzy cały system bezpieczeństwa biernego podróżnych. Standardowa poduszka powietrzna w momencie wystrzału przypomina obły balon, natomiast kurtyna jest bardziej płaska i otula pasażerów niczym kołdra.

CIEKAWOSTKA

Boczne poduszki powietrzne w samochodzie osobowym wprowadziła marka Volvo przodująca w rozwiązaniach z zakresu bezpieczeństwa w 1995 r. w modelu 850. Rok wcześniej na rynku pojawiło się konkurencyjne rozwiązanie – Side Impact Protection System (SIPS), jednak nie przyjęło się.

Nazwa “kurtyna” pochodzi stąd, iż w chwili wystrzału w suficie uruchamiana jest dodatkowa poduszka, która napełnia się gazem i opada w dół jak kurtyna na scenę, tworząc barierę ochronną w rejonie głowy, szyi, klatki piersiowej i brzucha (tułowia) kierowcy oraz pasażerów. Co to znaczy? Sprawdźmy, co ten temat twierdzi ekspert:

Poduszki boczne chronią boczną część ciała, a także tors i głowę. Natomiast zadaniem kurtyn jest tylko ochrona głowy w przypadku zderzenia bocznego. Nie ma żadnego przepisu, który wskazywałby, w ile airbagów ma być wyposażony samochód. To wszystko zależy od testów zderzeniowych. W tym przypadku są konkretne normy określające, przy jakiej prędkości osoby jadące w samochodzie mają być chronione. Jeśli samochód nie spełnia tych norm, nie dostanie unijnej homologacji. Żeby sprostać tym wymogom producenci samochodów muszą stosować co najmniej cztery poduszki powietrzne czołowe i boczne. Kurtyny są zwykle systemem wspomagającym – inż. Tadeusz Diupero, główny specjalista ds. bezpieczeństwa biernego w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie.

motofakty.pl

Jak działa kurtyna powietrzna w samochodzie?

Kurtyna powietrzna opiera się na tej samej zasadzie, jak standardowa poduszka powietrzna w pojeździe. Wystrzeliwuje, gdy system stwierdzi, że doszło do kolizji. Ma nieco inny kształt i budowę oraz jest umieszczona w suficie, ale schemat jej działania jest identyczny.

Budowa kurtyny nie jest tak skomplikowana jak jej funkcja. W zasadzie to 2-warstwowy, nylonowy lub bawełniany worek uformowany w odpowiedni kształt (w tzw. technologii jednoczęściowej), który w momencie zderzenia w ułamek sekundy napełnia się helem. Za uruchomienie mechanizmu bezpieczeństwa odpowiadają czujniki, które wysyłają sygnały do komputera pokładowego, a ten z kolei kieruje impuls do przetwornicy gazu.

Rodzaje samochodowych poduszek powietrznych

Poduszki powietrzne w pojeździe dzielą się na 3 główne typu:

  • przednie (czołowe) – chronią kierowcę i pasażerów podróżujących w przedniej części kabiny na wypadek uderzenia w przód pojazdu (zderzenie czołowe);
  • boczne – zabezpieczają podróżnych na skrajnych siedzeniach w przypadku uderzenia w bok pojazdu (zderzenie boczne);
  • kurtyny powietrzne (ang. inflatable curtains; skrót: IC) – chronią pasażerów i kierowcę przed urazami na wysokości głowy i barków w wyniku uderzenia bocznego lub dachowania.
CZY WIESZ, ŻE …

Skuteczność działania kurtyny powietrznej w aucie została potwierdzona w niezależnych testach zderzeniowych. Wyraźnie obniża ryzyko wystąpienia poważnych urazów głowy oraz obrażeń twarzy w wyniku wypadku (np. od kawałków potłuczonego szkła).

Kurtyny powietrzne mogą być różnych rozmiarów. Im wyższa pojemność, tym większy obszar obejmują. Wąska kurtyna chroni głównie przed uderzeniem w krawędź nad oknem, natomiast szeroka może dodatkowo zabezpieczać podróżnych przed wypadnięciemprzez okno pojazdu na skutek kolizji.

Gdzie jest montowana kurtyna powietrzna?

Kurtyna ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów w przypadku zderzenia bocznego lub dachowania. Poduszki powietrzne montowane są w bocznych panelach wnętrza oraz w dachu pojazdu i po eksplozji tworzą skuteczną barierę pomiędzy podróżnymi a zewnętrznymi przeszkodami. Kurtyna wyłania się z podsufitki i pokrywa niemal całą długość kabiny (od słupków A do C).

CIEKAWOSTKA

W samochodach wyższej klasy kurtyna powietrzna podzielona jest na dwie lub więcej części. Każdy rząd foteli ma swój osobny segment. Takie rozwiązanie zapewnia niezależną ochronę podróżnych.

Jakie są najczęściej spotykane sposoby montażu kurtyny powietrznej w aucie? Wyróżniamy 2 typy:

  • ITS (skrót od ang. inflatable tubular structure) – początek kurtyny znajduje się za przednim słupkiem, a jej koniec umieszczony jest na łączeniu tylnego słupka z dachem (przy pierwszym rogu instalowana jest przetwornica gazu);
  • wzdłuż krawędzi dachu – kurtyna powietrzna zamontowana jest w samochodzie wzdłuż bocznej szyby lub od przedniego do środkowego słupka.

Kurtyny typu ITS różnią się od pozostałych poduszek powietrznych w pojeździe. Po ich napełnieniu nie ulatnia się z nich gaz, jak ma to miejsce zazwyczaj. Standardowe poduszki pod naciskiem ciała powoli wypuszczają z siebie powietrzne przez specjalne otwory.

CIEKAWOSTKA

Marka Volvo w modelu V40 wprowadziła zewnętrzne poduszki powietrzne dla pieszych. Mieściły się między maską a przednią szybą i miały za zadanie chronić przechodniów w razie potrącenia, a zwłaszcza głowę przed uderzeniem w szybę. Ostatecznie rozwiązanie wycofano z produkcji. Podobny patent opracował Mercedes.

Kurtyny powietrzne w aucie dla większego bezpieczeństwa

Kurtyny powietrzne są częścią systemu chroniącego podróżnych w razie wypadku lub kolizji. Oprócz nich odpowiednie zabezpieczenie kierowcy i pasażerów to kwestia innych podzespołów. Należą do nich m.in.:

  • pasy bezpieczeństwa – podstawowy element ochrony; pas zapewnia stabilizację ciała i utrzymanie na miejscu;
  • poduszki powietrzne – dodatkowa ochrona w postaci amortyzacji siły uderzenia;
  • system kontroli trakcji/stabilizacji toru jazdy – elektroniczne systemy wspomagania kierowcy i ochrony przed utratą przyczepności i kierunku jazdy w zakręcie;

Obszar chroniony przez kurtyny powietrzne

Kurtyny w aucie zapewniają równomierną ochronę niezależnie od strony uderzenia. Mają za zadanie przede wszystkim zniwelować bezpośrednie zagrożenie spowodowane zderzeniem. Zabezpieczenie obejmuje następujące obszary:

  • pierwsza strefa – ochrona głowy przed uderzeniem w słupek, dach lub szyby pojazdu, a także przedmiotami z zewnątrz (kurtyna absorbuje energię uderzenia);
  • druga strefa – kurtyna chroni podróżnych wewnątrz, wspiera pozycję głowy i zapobiega przedostawaniu się odłamków szkła z zewnątrz.

Kurtyny powietrzne a cena polisy

Bezpieczeństwo, jakie zapewnia samochód jest jednym z nadrzędnych czynników, które towarzystwa biorą pod uwagę przy wyliczaniu składki ubezpieczeniowej. Im większe ryzyko wystąpienia szkody lub poniesienia obrażeń w wypadku, tym wyższa cena polisy.

W przypadku kurtyn powietrznych, ich obecność na pokładzie wpływa pozytywnie na zmniejszenie ryzyka poważnych obrażeń ciała podróżnych podczas uderzenia bocznego. Ten aspekt może z kolei zadziałać korzystnie na obniżenie ceny polisy OC i NNW.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochodowe kurtyny powietrzne

Czy kurtyna powietrzna w aucie wpływa na cenę ubezpieczenia?
Czy można doposażyć samochód w kurtyny powietrzne?
Czy kurtyna powietrzna i nagrzewnica wodna to to samo?
PODSUMOWANIE
  • Boczne kurtyny powietrzne to element systemu biernej ochrony podróżnych. Ma zmniejszyć skutki kolizji lub wypadku drogowego z punktu widzenia wszystkich jego uczestników.
  • Kurtyny powietrzne chronią głowę i ramiona osób podróżujących zwłaszcza na tylnej kanapie. Przydają się zwłaszcza w autach rodzinnych i pojazdach 7-osobowych.
  • Jeśli zastanawiasz się, czy wybrać auto wyposażone w kurtyny bezpieczeństwa, czy bez nich, zdecydowanie warto na nie postawić i uwzględnić je w wyposażeniu samochodu.
  • Mając pojazd wyposażony w kurtyny IC, możesz uzyskać korzystniejszą stawkę ubezpieczenia OC. Do tego możesz dobrać NNW w jeszcze niższej cenie!
Źródła:
  • https://motofakty.pl/kurtyny-powietrzne-i-boczne-poduszki-sprawdz-jak-dzialaja-film/ar/c4-16232157
  • https://motofakty.pl/najdziwniejsze-pomysly-motoryzacyjne-ostatnich-lat-przeglad/ar/c4-16278567
  • https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news-mercedes-opracowal-kurtyny-powietrzne-dla-pieszych,nId,2426745
Rafał Gliński Mubi
Autor artykułu: Rafal Glinski

Redaktor z 5-letnim stażem pracy w mediach. Jest autorem kilkuset publikacji o charakterze informacyjnym i publicystycznym. W swoich tekstach na Mubi stara się wyjaśnić wszystkie zawiłości świata ubezpieczeń. Jako czynny użytkownik dróg opisuje realia drogowe kierowców. 

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC