Czy kurtyny powietrzne w aucie wpływają na cenę polisy OC?
Wyposażenie auta z zakresu bezpieczeństwa jest stale rozwijane. Ostatnie dekady przyniosły nie tylko poduszki powietrzne, ale również zaawansowane kurtyny bezpieczeństwa dla pasażerów w drugim rzędzie. Pojawiły się nawet kurtyny powietrzne dla pieszych. Sprawdź, na czym polega to rozwiązanie!
Z tego artykułu dowiesz się:
Masz auto i nie wiesz, czym są kurtyny powietrzne? Jak sprawdzić, czy są zamontowane w samochodzie? W tym poradniku znajdziesz najważniejsze informacje na ten temat i dowiesz się, czy kurtyny powietrzne działają korzystnie na wysokość składki ubezpieczenia OC/AC.
Kurtyna powietrzna w samochodzie – co to jest?
Zastanawiałeś się kiedyś, co to są kurtyny powietrzne w samochodzie i jak działają? Pojedyncza kurtyna powietrza w aucie to urządzenie, które tworzy cały system bezpieczeństwa biernego podróżnych. Standardowa poduszka powietrzna w momencie wystrzału przypomina obły balon, natomiast kurtyna jest bardziej płaska i otula pasażerów niczym kołdra.
Boczne poduszki powietrzne w samochodzie osobowym wprowadziła marka Volvo przodująca w rozwiązaniach z zakresu bezpieczeństwa w 1995 roku w modelu 850. Rok wcześniej na rynku pojawiło się konkurencyjne rozwiązanie – Side Impact Protection System (SIPS), jednak nie przyjęło się.
Nazwa “kurtyna” pochodzi stąd, iż w chwili wystrzału w suficie uruchamiana jest dodatkowa poduszka, która napełnia się gazem i opada w dół jak kurtyna na scenę, tworząc barierę ochronną w rejonie głowy, szyi, klatki piersiowej i brzucha (tułowia) kierowcy oraz pasażerów. Co to znaczy? Sprawdźmy, co ten temat twierdzi ekspert:
Poduszki boczne chronią boczną część ciała, a także tors i głowę. Natomiast zadaniem kurtyn jest tylko ochrona głowy w przypadku zderzenia bocznego. Nie ma żadnego przepisu, który wskazywałby, w ile airbagów ma być wyposażony samochód. To wszystko zależy od testów zderzeniowych. W tym przypadku są konkretne normy określające, przy jakiej prędkości osoby jadące w samochodzie mają być chronione. Jeśli samochód nie spełnia tych norm, nie dostanie unijnej homologacji. Żeby sprostać tym wymogom producenci samochodów muszą stosować co najmniej cztery poduszki powietrzne czołowe i boczne. Kurtyny są zwykle systemem wspomagającym – inż. Tadeusz Diupero, główny specjalista ds. bezpieczeństwa biernego w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie.
motofakty.pl
Jak działa kurtyna powietrzna w samochodzie?
Działanie kurtyny powietrznej opiera się na tej samej zasadzie, co standardowej poduszki powietrznej w pojeździe. Jest ona wystrzeliwana, gdy system stwierdzi, że doszło do kolizji. Choć ma nieco inny kształt i budowę od poduszki, oraz jest umieszczona w suficie, schemat jej działania jest identyczny.
Budowa kurtyny nie jest tak skomplikowana jak jej funkcja. W gruncie rzeczy to tylko 2-warstwowy, nylonowy lub bawełniany worek uformowany w odpowiedni kształt (w tzw. technologii jednoczęściowej), który w momencie zderzenia w ułamek sekundy napełnia się helem. Za uruchomienie mechanizmu bezpieczeństwa odpowiadają czujniki, które wysyłają sygnały do komputera pokładowego, a ten z kolei kieruje impuls do przetwornicy gazu.
Rodzaje samochodowych poduszek powietrznych
Poduszki powietrzne w pojeździe dzielą się na 3 główne typy:
- przednie (czołowe) – chronią kierowcę i pasażerów podróżujących w przedniej części kabiny na wypadek uderzenia w przód pojazdu (zderzenie czołowe),
- boczne – zabezpieczają podróżnych na skrajnych siedzeniach w przypadku uderzenia w bok pojazdu (zderzenie boczne),
- kurtyny powietrzne (ang. inflatable curtains, IC) – chronią pasażerów i kierowcę przed urazami na wysokości głowy i barków w wyniku uderzenia bocznego lub dachowania.
Skuteczność działania kurtyny powietrznej w aucie została potwierdzona w niezależnych testach zderzeniowych. Wyraźnie obniża ona ryzyko wystąpienia poważnych urazów głowy oraz obrażeń twarzy w wyniku wypadku (np. od kawałków potłuczonego szkła).
Kurtyny powietrzne mogą występować w różnych rozmiarach. Im wyższa pojemność, tym większy obszar obejmują. Wąska kurtyna chroni głównie przed uderzeniem w krawędź nad oknem, natomiast szeroka może dodatkowo zabezpieczać podróżnych przed wypadnięciem przez okno pojazdu na skutek kolizji.
Gdzie jest montowana kurtyna powietrzna?
Kurtyna powietrzna ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów w przypadku zderzenia bocznego lub dachowania. Poduszki powietrzne montowane są w bocznych panelach wnętrza oraz w dachu pojazdu i po eksplozji tworzą skuteczną barierę pomiędzy podróżnymi a zewnętrznymi przeszkodami. Kurtyna wyłania się natomiast z podsufitki i pokrywa niemal całą długość kabiny (od słupków A do C).
W samochodach wyższej klasy kurtyna powietrzna podzielona jest na dwie lub więcej części. Każdy rząd foteli ma swój osobny segment. Takie rozwiązanie zapewnia niezależną ochronę podróżnych.
Jakie są najczęściej spotykane sposoby montażu kurtyny powietrznej w aucie? Wyróżniamy 2 typy:
- ITS (ang. inflatable tubular structure) – początek kurtyny znajduje się za przednim słupkiem, a jej koniec umieszczony jest na łączeniu tylnego słupka z dachem (przy pierwszym rogu instalowana jest przetwornica gazu),
- wzdłuż krawędzi dachu – kurtyna powietrzna zamontowana jest w samochodzie wzdłuż bocznej szyby lub od przedniego do środkowego słupka.
Kurtyny typu ITS różnią się od pozostałych poduszek powietrznych w pojeździe. Po ich napełnieniu nie ulatnia się z nich gaz, jak ma to miejsce zazwyczaj. Standardowe poduszki pod naciskiem ciała powoli wypuszczają z siebie powietrzne przez specjalne otwory.
Marka Volvo w modelu V40 wprowadziła zewnętrzne poduszki powietrzne dla pieszych. Mieściły się między maską a przednią szybą i miały za zadanie chronić przechodniów w razie potrącenia, a zwłaszcza głowę przed uderzeniem w szybę. Ostatecznie rozwiązanie wycofano z produkcji. Podobny patent opracował Mercedes.
Kurtyny powietrzne w aucie dla większego bezpieczeństwa
Kurtyny powietrzne są częścią systemu chroniącego podróżnych w razie wypadku lub kolizji. Oprócz nich odpowiednie zabezpieczenie kierowcy i pasażerów to kwestia innych podzespołów. Należą do nich m.in.:
- pasy bezpieczeństwa – podstawowy element ochrony, który zapewnia stabilizację ciała i utrzymanie go na miejscu,
- poduszki powietrzne – dodatkowa ochrona w postaci amortyzacji siły uderzenia,
- system kontroli trakcji/stabilizacji toru jazdy – elektroniczne systemy wspomagania kierowcy i ochrony przed utratą przyczepności i kierunku jazdy w zakręcie.
Obszar chroniony przez kurtyny powietrzne
Kurtyny w aucie zapewniają równomierną ochronę niezależnie od strony uderzenia. Mają za zadanie przede wszystkim zniwelować bezpośrednie zagrożenie spowodowane zderzeniem. Zabezpieczenie obejmuje następujące obszary:
- pierwsza strefa – ochrona głowy przed uderzeniem w słupek, dach lub szyby pojazdu, a także przedmiotami z zewnątrz (kurtyna absorbuje energię uderzenia),
- druga strefa – kurtyna chroni podróżnych wewnątrz, wspiera pozycję głowy i zapobiega przedostawaniu się odłamków szkła z zewnątrz.
Kurtyny powietrzne a cena polisy
Bezpieczeństwo, jakie zapewnia samochód, jest jednym z nadrzędnych czynników, które towarzystwa biorą pod uwagę przy wyliczaniu składki ubezpieczeniowej. Im większe ryzyko wystąpienia szkody lub poniesienia obrażeń w wypadku, tym wyższa cena polisy.
W przypadku kurtyn powietrznych, ich obecność na pokładzie wpływa pozytywnie na zmniejszenie ryzyka poważnych obrażeń ciała podróżnych podczas uderzenia bocznego. Ten aspekt może z kolei zadziałać korzystnie na obniżenie ceny polisy OC i NNW, której wysokość możesz sprawdzić za pomocą kalkulatora OC AC Mubi.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochodowe kurtyny powietrzne
Właściciele aut wyposażonych w kurtyny boczne mogą liczyć na niższą stawkę za ubezpieczenie od posiadaczy samochodów bez nich. Wynika to z prostego faktu, iż ubezpieczyciel przy wyliczaniu składki patrzy na kwestię bezpieczeństwa danego egzemplarza, a obecność kurtyn na pokładzie znacznie je podnosi. Ryzyko ubezpieczeniowe jest więc niższe, a tym samym cena polisy, której przedmiotem jest życie i zdrowie uczestników ruchu, spada.
Tak. Fabrycznie nowy pojazd może zostać wyposażony w kurtyny powietrzne. Nieraz występują już w standardzie, a jeśli ich nie ma, można wybrać je z listy wyposażenia opcjonalnego. Zamawiający, któremu zależy, aby pojazd był w nie wyposażony, musi zaznaczyć konkretną opcję lub wybrać pakiet wyposażenia obejmujący montaż kurtyn. Jeśli pojazd opuścił fabrykę bez kurtyn powietrznych, a obecny właściciel chce w nie doposażyć swoje auto, niestety nie ma takiej możliwości.
Nie. Kurtyna powietrzna montowana jest w samochodach po bokach pojazdu jako część systemu bezpieczeństwa biernego podróżnych. Z kolei nagrzewnica wodna to urządzenie wentylacji pomieszczeń, które dostarcza ciepłe powietrze do wnętrza lub chłodzi jak nawiew klimatyzacji.
- Boczne kurtyny powietrzne to element systemu biernej ochrony podróżnych. Ma zmniejszyć skutki kolizji lub wypadku drogowego z punktu widzenia wszystkich jego uczestników.
- Kurtyny powietrzne chronią głowę i ramiona osób podróżujących zwłaszcza na tylnej kanapie. Przydają się zwłaszcza w autach rodzinnych i pojazdach 7-osobowych.
- Jeśli zastanawiasz się, czy wybrać auto wyposażone w kurtyny bezpieczeństwa, czy bez nich, zdecydowanie warto na nie postawić i uwzględnić je w wyposażeniu samochodu.
- Mając pojazd wyposażony w kurtyny IC, możesz uzyskać korzystniejszą stawkę ubezpieczenia OC. Do tego możesz dobrać NNW w jeszcze niższej cenie!
- https://motofakty.pl/kurtyny-powietrzne-i-boczne-poduszki-sprawdz-jak-dzialaja-film/ar/c4-16232157
- https://motofakty.pl/najdziwniejsze-pomysly-motoryzacyjne-ostatnich-lat-przeglad/ar/c4-16278567
- https://motoryzacja.interia.pl/wiadomosci/bezpieczenstwo/news-mercedes-opracowal-kurtyny-powietrzne-dla-pieszych,nId,2426745
Dołącz do dyskusji