Przewodnik dla kierowców do Niemiec
Spis treści:
- Dlaczego warto rozważyć dodatkowe ubezpieczenie komunikacyjne na wyjazd do Niemiec?
- Rodzaje i zakres ubezpieczeń komunikacyjnych do Niemiec
- Koszt ubezpieczeń komunikacyjnych do Niemiec
- Wymagane dokumenty na wyjazd samochodem do Niemiec
- Szkody komunikacyjne podczas wyjazdu do Niemiec
- Przepisy drogowe i ich wpływ na ubezpieczenie
- Najważniejsze ryzyka związane z jazdą po Niemczech
Aby udać się na wycieczkę do Niemiec, wystarczy przejechać przez naszą zachodnią granicę. Nic więc dziwnego, że kraj ten jest podróżniczym celem wielu polskich turystów. Zwłaszcza w przypadku spontanicznych i typowo weekendowych wyjazdów.
Niemcy słyną z doskonałej sieci dróg oraz tego, że na wybranych odcinkach nie ma limitów prędkości. Jednak aby podróż przebiegła bezpiecznie i bezstresowo, warto poznać zasady ruchu drogowego oraz przygotować się do wyjazdu. W tym artykule znajdziesz najważniejsze informacje, które powinien znać każdy kierowca, wybierający się do Niemiec. Od dodatkowego ubezpieczenia, niezbędnych dokumentów i obowiązkowego wyposażenia pojazdu, po przepisy dotyczące prędkości. Podpowiemy również, jak radzić sobie w przypadku ewentualnych szkód.
- Na niektórych autostradach w Niemczech nie obowiązują ograniczenia prędkości.
- Niemieckie prawo nakazuje używania opon zimowych, jeśli wymagają tego warunki pogodowe. Zaleca się korzystanie z tego typu ogumienia w okresie od listopada do kwietnia. Opony powinny posiadać znaczek alpejski 3PMSF.
- Za jazdę z nadmierną prędkością w Niemczech grozi mandat w kwocie do 800 euro, a nawet utrata prawa jazdy.
- Niemieckie autostrady są jednymi z najlepszych w Europie. Liczą one ponad 13 000 km.
- W Niemczech dopuszczalny limit alkoholu we krwi kierowcy to 0,5 promila. Kierowców zawodowych, mających prawo jazdy krócej niż 2 lata oraz mniej niż 21 lat obowiązuje limit 0,0 promila.
Dlaczego warto rozważyć dodatkowe ubezpieczenie komunikacyjne na wyjazd do Niemiec?
Podróż samochodem zawsze niesie za sobą potencjalne ryzyka. Choć polisa OC jest obowiązkowa i zapewnia ochronę w razie szkód wyrządzonych osobom trzecim, może okazać się niewystarczająca w przypadku bardziej skomplikowanych sytuacji na drodze. Dlatego warto rozważyć dodatkowe ubezpieczenie komunikacyjne, które zapewni większy spokój podczas podróży.
W Niemczech koszty związane z naprawą pojazdu, holowaniem czy wynajęciem auta zastępczego mogą być znacznie wyższe niż w Polsce. Dodatkowe ubezpieczenie, takie jak AC czy assistance, obejmuje tego typu świadczenia. Z kolei NNW zapewnia zadośćuczynienie za uszczerbek na zdrowiu lub śmierć. Koszt zakupu takiej polisy nie jest wysoki, a ochrona zapewni nieocenione wsparcie w nieprzewidzianych sytuacjach.
Rodzaje i zakres ubezpieczeń komunikacyjnych do Niemiec
Podróż samochodem do Niemiec wymaga nie tylko odpowiedniego przygotowania pojazdu, ale również przemyślenia kwestii ubezpieczenia. Choć podstawowa polisa OC obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, w tym w Niemczech, może nie być wystarczająca w przypadku niespodziewanych zdarzeń drogowych. Aby podróż przebiegła bezpiecznie i bezstresowo, warto poznać dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne oraz ich zakres.
OC a Zielona Karta
Wielu kierowców planujących podróż samochodem do Niemiec zastanawia się, czy wystarczy im standardowe ubezpieczenie OC, czy muszą zaopatrzyć się w Zieloną Kartę. To międzynarodowy certyfikat ubezpieczeniowy, który potwierdza ważność polisy OC poza granicami kraju. Szczególnie w państwach, które nie są sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego. W Niemczech Zielona Karta nie jest jednak wymagana. Wystarczy więc, że weźmiesz ze sobą ważne ubezpieczenie OC. Polisa pokryje koszty szkód osobowych i majątkowych, które wyrządzisz.
Autocasco
Podróż samochodem do Niemiec wiąże się z wieloma korzyściami, ale także z pewnym ryzykiem. Podstawowe ubezpieczenie OC chroni tylko w przypadku wyrządzenia szkód innym uczestnikom ruchu drogowego, ale nie zabezpiecza Twojego pojazdu. Właśnie dlatego powinieneś rozważyć zakup polisy AC, która zapewni Ci wsparcie finansowe w przypadku szkód powstałych wskutek kolizji z innymi samochodami, przedmiotami, pieszymi, zwierzętami, aktów wandalizmu, a także kradzieży.
Assistance i assistance krótkoterminowe
Niespodziewane sytuacje, takie jak awaria pojazdu, wypadek czy inne trudności na drodze, mogą skutecznie zepsuć plany Twojej podróży. W ramach assistance ubezpieczyciel zapewni Ci wsparcie w razie nagłych problemów podczas wyjazdu – w przypadku awarii, wypadku, a także kradzieży. Dzięki tej ochronie możesz więc liczyć na organizację i pokrycie kosztów np. holowania, wynajęcia auta zastępczego, pomocy serwisowej czy naprawy na miejscu zdarzenia.
Assistance możesz kupić zarówno razem z całoroczną polisą OC, jak i oddzielnie, jako krótkoterminową formę ochrony obejmującą wyłącznie podróż. To drugie rozwiązanie to dobra opcja, jeśli nie potrzebujesz całorocznej polisy, bo na co dzień rzadko korzystasz z auta lub pokonujesz niewielkie odległości.
NNW komunikacyjne
Ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków to dodatkowa polisa, która zapewni Ci ochronę finansową w przypadku obrażeń ciała lub śmierci. NNW komunikacyjne gwarantuje odszkodowanie wszystkim osobom podróżującym w aucie (zarówno kierowcy, jak i pasażerom) wskutek nieszczęśliwego wypadku. Ubezpieczenie obejmuje szkody, których doznasz podczas jazdy, wsiadania i wysiadania z auta, załadowywania i rozładowywania samochodu czy naprawy pojazdu w trasie.
Koszt ubezpieczeń komunikacyjnych do Niemiec
Na wysokość składki za OC wpływa przede wszystkim zakres ochrony oraz wiek, doświadczenie i historia ubezpieczenia właściciela. W poniższej tabeli zamieściliśmy kilka propozycji ochrony. Oferty dotyczą 41-letniej Ilony, która jeździ autem marki DS7 z 2017 roku. Pojazd ma silnik benzynowy o pojemności 1,6 l oraz 100 tys. km przebiegu. Właścicielka jest mężatką i mieszka w Kielcach. Posiada prawo jazdy od ponad 20 lat i ma pełne zniżki OC oraz AC.
Firma ubezpieczeniowa | Zakres ubezpieczenia | Cena polisy |
---|---|---|
mtu24.pl | OC | 572 zł |
Trasti | OC | 576 zł |
mtu24.pl | OC + assistance | 589 zł |
Trasti | OC + NNW | 612 zł |
Beesafe | OC + NNW + assistance | 832,43 zł |
mtu24.pl | OC + AC mini | 833 zł |
Wiener | OC + AC mini + NNW + assistance | 1915 zł |
Beesafe | OC + AC + NNW + assistance | 1940,70 zł |
Gdzie kupić ubezpieczenie komunikacyjne do Niemiec
Ubezpieczenie dla swojego samochodu kupisz zarówno przez internet, jak i stacjonarnie. Możesz skorzystać z:
- kalkulatorów OC dostępnych na stronach towarzystw,
- porównywarek ubezpieczeń,
- pomocy lokalnego agenta (tzw. pośrednika),
- wsparcia agenta reprezentującego daną firmę.
OC obejmujące naszych zachodnich sąsiadów kupisz w każdym towarzystwie ubezpieczeniowym – np. w UNICE, PZU, Warcie, Generali, Compensie czy LINK4.
Wymagane dokumenty na wyjazd samochodem do Niemiec
Nieważne, jakim środkiem transportu podróżujesz, granicę Niemiec przekroczysz na podstawie ważnego dowodu osobistego lub paszportu. Jeśli planujesz wyjazd własnym autem, zabierz ze sobą również prawo jazdy, dowód rejestracyjny i ubezpieczenie OC. Jeżeli samochód, którym chcesz się przemieszczać, nie jest Twoją własnością, weź także oświadczenie właściciela.
Szkody komunikacyjne podczas wyjazdu do Niemiec
Podróż samochodem do Niemiec może wiązać się z ryzykiem wystąpienia szkód komunikacyjnych. Kolizje, awarie czy uszkodzenia pojazdu przez osoby trzecie to sytuacje, które mogą zdarzyć się każdemu. Nawet najbardziej doświadczonemu kierowcy. W takim przypadku kluczowe znaczenie ma znajomość procedur postępowania oraz odpowiednie zabezpieczenie w postaci ubezpieczenia. Jak powinieneś się zachować w przypadku wystąpienia szkody, co będzie Ci potrzebne do zgłoszenia roszczenia oraz na jaką pomoc ubezpieczyciela możesz liczyć?
Dokumenty do zgłoszenia szkody
Do zgłoszenia szkody komunikacyjnej, do której doszło za granicą, potrzebne są zazwyczaj:
- dane osobowe,
- numer rejestracyjny pojazdu,
- numer polisy,
- protokół policji,
- zdjęcia uszkodzeń,
- opis zdarzenia,
- formularz zgłoszeniowy,
- oświadczenie spisane ze sprawcą zdarzenia,
- faktury i rachunki za poszczególne usługi,
- dokumentacja medyczna.
Dobrze przygotowana dokumentacja pozwala przyspieszyć proces likwidacji szkody i uniknąć problemów z uzyskaniem odszkodowania. Ważne jest, aby zgłosić szkodę możliwie jak najszybciej i zgodnie z warunkami polisy. Taka procedura u każdego ubezpieczyciela może wyglądać nieco inaczej, dlatego warto sprawdzić szczegóły procedury w OWU lub skontaktować się z ubezpieczycielem zaraz po zdarzeniu.
Pomoc ubezpieczyciela na miejscu
Jeśli doznasz szkody komunikacyjnej za granicą, to, na jaką pomoc ubezpieczyciela możesz liczyć, zależy od rodzaju wykupionej polisy oraz warunków umowy.
Do najczęstszych form wsparcia (w zależności od rodzaju ochrony) należą:
- organizacja i pokrycie kosztów holowania uszkodzonego pojazdu do najbliższego warsztatu lub innego wskazanego miejsca,
- naprawa pojazdu na miejscu, jeśli uszkodzenia są niewielkie,
- pokrycie kosztów transportu do miejsca zakwaterowania, do domu lub kontynuacji podróży (np. taksówką, pociągiem, samolotem),
- zorganizowanie pojazdu zastępczego na czas naprawy,
- pomoc w znalezieniu lokalnego warsztatu, który naprawi pojazd,
- pokrycie kosztów naprawy samochodu,
- pokrycie kosztów hotelu dla kierowcy i pasażerów,
- pokrycie kosztów doradztwa prawnego czy tłumaczenia dokumentów.
Proces zgłaszania i likwidacji szkody
Sposób zgłoszenia szkody zależy od tego, czy chcesz zlikwidować uszkodzenia w ramach OC, czy AC. Jeśli to Ty będziesz osobą poszkodowaną w zdarzeniu drogowym i będziesz chciał otrzymać zadośćuczynienie z OC sprawcy, sporządź oświadczenie z kierowcą, który spowodował wypadek. Później możesz zgłosić szkodę do ubezpieczyciela sprawcy, który przeprowadzi Cię przez cały proces.
Rozpatrzenie sprawy i naprawa pojazdu trafią zwykle do 30 dni. W skomplikowanych przypadkach termin ten może się wydłużyć maksymalne do 90 dni.
W przypadku AC zgłoszenie szkody wygląda bardzo podobnie. Wówczas również trzeba zgromadzić odpowiednie dokumenty (o których pisaliśmy wyżej), ale bez oświadczenia spisanego ze sprawcą. Ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie lub naprawia pojazd zwykle w ciągu około 30 dni. Choć termin ten nie jest już tak zobowiązujący, jak w przypadku OC.
Zarówno w ramach OC, jak i AC, zgłoszenia szkody można dokonać przez internet, aplikację, mailowo lub osobiście w placówce towarzystwa.
Przepisy drogowe i ich wpływ na ubezpieczenie
Przestrzeganie przepisów drogowych nie tylko zwiększa bezpieczeństwo na drodze, ale także ma bezpośredni wpływ na kwestie związane z ubezpieczeniem pojazdu. Naruszenie zasad ruchu drogowego może skutkować odmową wypłaty odszkodowania lub ograniczeniem jego wysokości przez ubezpieczyciela.
Limity prędkości i mandaty
Po niemieckich drogach możesz się poruszać z prędkością do:
- 50 km/h w terenie zabudowanym,
- 100 km/h poza terenem zabudowanym (lub do 80 km/h, a nawet 60 km/h, jeśli Twój pojazd waży ponad 3,5 t lub podróżujesz z przyczepą),
- 130 km/h na drogach ekspresowych i autostradach (lub do 80 km/h, jeśli Twój pojazd waży ponad 3,5 t lub podróżujesz z przyczepą).
Wysokość mandatu za przekroczenie prędkości w Niemczech zależy od tego, czy wykroczenia dokonasz w terenie zabudowanym, czy poza nim. W obu przypadkach jazda z prędkością o 10 km/h większą niż dozwolona grozi mandatem w kwocie 30 euro, a przekroczenie prędkości o 11–15 km/h wiąże się z grzywną w wysokości 50 euro. Najwyższy mandat wynosi 800 euro i dotyczy jazdy z prędkością ponad 70 km/h większą niż dozwolona, za co grozi również utrata prawa jazdy na 3 miesiące.
Ubezpieczyciele w ramach AC wyłączają spod odpowiedzialności zdarzenia, do których doszło wskutek rażącego niedbalstwa (a nadmierna prędkość może być uznana za takie działanie) oraz wyścigów. Wówczas sprawca wypadku może liczyć się z odmową wypłaty odszkodowania. W przypadku OC ubezpieczyciel ma prawo obniżyć świadczenie, jeśli uzna, że poszkodowany przyczynił się do szkody, jadąc z nadmierną prędkością.
Przepisy dotyczące alkoholu
Niemieckie prawo mówi o tym, że dopuszczalny limit alkoholu we krwi kierowcy to 0,5 promila. Kierowców zawodowych, mających mniej niż 21 lat oraz posiadających prawo jazdy krócej niż 2 lata obowiązuje limit 0,0 promila.
Ci, którzy wsiądą za kółko pod wpływem alkoholu, zapłacą mandat w kwocie nawet 1500 euro. Takim kierowcom grozi również kara pozbawienia wolności i zakaz prowadzenia pojazdów.
Jazda pod wpływem alkoholu ma bardzo poważny wpływ na kwestie ubezpieczeniowe. Zarówno w przypadku ubezpieczenia OC, jak i AC, takie działanie może prowadzić do odmowy wypłaty odszkodowania, regresu ubezpieczeniowego, a także znacznych konsekwencji finansowych i prawnych.
Obowiązkowe wyposażenie samochodu
Pojazdy poruszające się po terenie Niemiec muszą być wyposażone w apteczkę, kamizelkę odblaskową i trójkąt ostrzegawczy. Brak któregoś z tych elementów grozi mandatem w kwocie od 5 do 15 euro.
Niemieckie prawo nakazuje jazdę na oponach zimowych, jeśli wymagają tego warunki pogodowe – występuje śnieg, lód, gołoledź czy błoto pośniegowe. Zaleca się korzystanie z tego typu ogumienia w okresie od listopada do kwietnia. W dodatku opony muszą posiadać znaczek alpejski 3PMSF. Niedostosowanie się do przepisów grozi mandatem w kwocie 60 euro, a nawet utratą prawa jazdy na miesiąc.
Brak obowiązkowego wyposażenia samochodu nie powinien wpłynąć na wypłatę odszkodowania. Chyba że towarzystwo uzna, że do wypadku doszło wskutek rażącego niedbalstwa.
Najważniejsze ryzyka związane z jazdą po Niemczech
Podróż samochodem po Niemczech to wygodny sposób na zwiedzanie. Zwłaszcza że kraj ten posiada doskonałą infrastrukturę drogową i wiele autostrad. Jednak nawet w tak dobrze zorganizowanym systemie drogowym kierowcy mogą napotkać różnorodne ryzyka.
Stan dróg i infrastruktury
Niemcy są znane z dobrze rozwiniętej i utrzymanej infrastruktury drogowej, która jest jedną z najlepiej ocenianych w Europie. Kraj ten oferuje doskonałe warunki dla kierowców. Od rozbudowanej sieci autostrad, po lokalne drogi i ścieżki rowerowe. W kraju tym znajduje się jedna z najgęstszych sieci autostrad w Europie, która liczy ponad 13 000 km. Na niektórych odcinkach autostrad nie ma ograniczeń prędkości, ale zaleca się jazdę z prędkością do 130 km/h. Autostrady są regularnie modernizowane, co zapewnia ich wysoki standard. Choć ich stan jest dobry, niektóre odcinki mogą być remontowane, co powoduje czasowe utrudnienia.
Drogi krajowe są dobrze utrzymane i oferują wygodną alternatywę dla autostrad, szczególnie w regionach mniej zurbanizowanych. Drogi są dobrze oznakowane, dzięki czemu nie trzeba korzystać z systemów GPS.
W większych miastach, takich jak Berlin, Monachium czy Hamburg, drogi są na ogół w dobrym stanie, choć można spotkać miejsca wymagające remontów. W miastach występują wydzielone pasy dla autobusów i rowerzystów, co wymaga większej uwagi podczas jazdy, ale także upłynnia ruch. W wielu miastach obowiązują strefy niskiej emisji, do których wjazd jest możliwy tylko dla pojazdów spełniających odpowiednie normy ekologiczne.
Niemcy przywiązują dużą wagę do infrastruktury dla rowerzystów i pieszych. Ścieżki rowerowe są szerokie i wyraźnie oznakowane. W wielu miejscach ruch rowerowy i pieszy jest oddzielony od samochodowego, co zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
Sposób jazdy miejscowych kierowców
Niemieccy kierowcy ściśle przestrzegają przepisów, w tym ograniczeń prędkości i pierwszeństwa. Na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i w strefach mieszkalnych zwracają szczególną uwagę na innych uczestników ruchu. Ich styl jazdy jest efektem surowych regulacji, wysokich standardów szkolenia kierowców oraz doskonałej infrastruktury drogowej.
Na autostradach niemieccy kierowcy często poruszają się szybko, zwłaszcza na odcinkach bez ograniczeń prędkości, ale zachowują przy tym wysoką kulturę jazdy. Lewy pas służy wyłącznie do wyprzedzania, a kierowcy przestrzegają tej zasady bardzo rygorystycznie.
W miastach często spotyka się ścieżki rowerowe i strefy dla pieszych. Kierowcy są przyzwyczajeni do współdzielenia przestrzeni z innymi użytkownikami drogi. Niemieccy kierowcy na ogół są tolerancyjni wobec obcokrajowców, choć oczekują, że będą oni przestrzegać przepisów i zachowywać się zgodnie z lokalnymi zasadami ruchu. W przypadku problemów, takich jak awaria czy zagubienie drogi, można liczyć na pomoc wielu miejscowych.
Warunki atmosferyczne i ich wpływ na jazdę
Niemiecki klimat jest porównywalny do tego, który występuje w Polsce. Zimą śnieg i lód mogą powodować utratę przyczepności, dlatego należy zachować większą ostrożność i dostosować prędkość do warunków. W okresie od listopada do kwietnie opony zimowe są obowiązkowe w warunkach zimowych, takich jak śnieg, lód czy błoto pośniegowe. Brak odpowiednich opon grozi mandatem. W Alpach i innych wyżej położonych obszarach zimą przydatne mogą być łańcuchy na koła. Jesienią w Niemczech często występują mgły, które zdecydowanie ograniczają widoczność oraz opady deszczu, które mogą znacznie pogarszyć przyczepność pojazdu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o podróż samochodem do Niemiec
W Niemczech system opłat drogowych różni się w zależności od rodzaju pojazdu i dróg. Obecnie samochody osobowe mogą korzystać z niemieckich autostrad i dróg krajowych bez opłat, ale przejazd pojazdami ciężarowymi jest płatny.
Tak, w Niemczech istnieje obowiązek stosowania opon zimowych w określonych warunkach zimowych, takich jak śnieg, lód, błoto pośniegowe czy gołoledź. Opony muszą posiadać znaczek alpejski 3PMSF. Nieprzestrzeganie przepisu grozi mandatem, a nawet utratą prawa jazdy.
Wysokość mandatu za przekroczenie prędkości w Niemczech zależy od tego, czy wykroczenie dotyczy jazdy w terenie zabudowanym, czy poza nim. Maksymalna grzywna wynosi 800 euro i dotyczy przekroczenia prędkości o ponad 70 km/h w terenie zabudowanym. W przypadku jazdy z nadmierną prędkością kierowcy muszą także liczyć się z utratą prawa jazdy.
- https://www.gov.pl/web/niemcy/informacje-dla-podrozujacych
Dołącz do dyskusji