Niemcy – przewodnik dla kierowców

Bliskość granicy i gęsta sieć utrzymanych w doskonałym stanie autostrad oplatających cały kraj – to główne czynniki sprawiające, że na niemieckich drogach nie brakuje polskich kierowców. Czy to zatrzymując się u naszych zachodnich sąsiadów, czy tylko tamtędy przejeżdżając, trzeba jednak pamiętać o obowiązujących przepisach i niezbędnym ubezpieczeniu. Sprawdź, jak się dobrze przygotować na podróż do Niemiec.

Niemcy przewodnik

Wjazd na teren Niemiec a ograniczenia związane z COVID-19

Zgodnie z informacjami przedstawionymi na stronie Ministerstwa Spraw Zagranicznych na dzień 19.02.2024 zniesiono wszystkie ograniczenia wjazdowe do Niemiec w związku z COVID-19 i zaprzestano klasyfikowania obszarów wysokiego ryzyka.

Podróżujący do Niemiec nie muszą wykonywać testów przed i po przyjeździe, przechodzić kwarantanny ani wypełniać formularza lokalizacyjnego. Dotyczy to wszystkich przyjezdnych bez względu na ich status wyszczepienia. W kraju nie obowiązują także żadne obostrzenia związane z COVID-19.

UWAGA!

Osoby zaszczepione jedną dawką szczepionki Johnson & Johnson nie są uznawane za zaszczepione.

Samochodem do Niemiec – co trzeba wiedzieć?

Zaledwie 90 km dzieli Berlin od przejścia granicznego w Kostrzynie nad Odrą. Tylko 2 godziny potrwa podróż do niemieckiej stolicy ze Szczecina, dwa razy dłużej potrwa droga z Wrocławia, a na około 6 godzin jazdy muszą się przygotować kierowcy z Warszawy lub Krakowa.

podróż z warszawy do berlina

Dodajmy jeszcze, że ze względu na prawo do swobodnego przepływu osób w ramach UE do wjazdu na teren Niemiec uprawnia dowód osobisty lub paszport, a okaże się, że samochodową wycieczkę do kraju naszych sąsiadów można zaplanować praktycznie od razu. Co nie znaczy, że nie należy się do niej przygotować, tym bardziej że niemieccy policjanci są wyczuleni na polskich kierowców i nie trzeba wiele, by wyłapać u nich mandat, którym grożą nawet najdrobniejsze wykroczenia.

Ubezpieczenie do Niemiec

Planujesz wakacje w Niemczech? Zastanawiasz się co warto zwiedzić? Jak przygotować się do podróży? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź!

Czytaj dalej

Jakie podstawowe przepisy obowiązują na niemieckich drogach?

Stereotyp mówiący o niemieckim perfekcjonizmie zdecydowanie znajduje potwierdzenie na tamtejszych drogach. Funkcjonariusze potrafią być bardzo drobiazgowi w egzekwowaniu przepisów, wystawiając mandaty za przewinienia, na które w Polsce wielu w ogóle nie zwróciłoby uwagi.

Przegląd tych, które mogą zaskoczyć polskich kierowców zacząć trzeba od obowiązkowego wyposażenia samochodu. W Niemczech należą do niego apteczka, kamizelka odblaskowa i trójkąt ostrzegawczy, a więc różni się ono od polskich przepisów. Za naszą zachodnią granicą nie ma za to obowiązku przewożenia koniecznej na krajowych drogach gaśnicy. Jakie jeszcze przepisy drogowe odróżniają nasze kraje?

  • W Niemczech nie trzeba całodobowo używać świateł mijania. Wyjątek stanowi jazda w warunkach ograniczonej widoczności i przez tunel.
  • Z fotelików samochodowych muszą korzystać dzieci w wieku do 12 lat o wzroście do 150 cm.
  • Dopuszczalny limit alkoholu w wydychanym powietrzu wynosi 0,5 promila. Dla kierowców poniżej 21 roku życia oraz mających prawo jazdy krócej niż 2 lata, a także kierowców zawodowych limit wynosi 0 promili.
  • Zakazane jest używanie antyradarów i nawigacji ostrzegającej przed kontrolą prędkości i fotoradarami.
  • Nie ma przepisów nakazujących jazdę na oponach zimowych, ale za ich brak przy niekorzystnych warunkach pogodowych można otrzymać mandat. Obowiązkowe jest używanie opon z oznaczeniem MS/M+S między październikiem a Wielkanocą, czyli marcem lub kwietniem.

Ograniczenia prędkości w Niemczech

Ze względu na bardzo rozbudowaną (liczącą ok. 13 000 km) i utrzymaną w świetnym stanie sieć autostrad oraz wysoką kulturę jazdy ich użytkowników, niemieckie drogi stanowią prawdziwy raj dla kierowców. Nawet w nim istnieją jednak ograniczenia, a skrupulatne stosowanie się do nich jest tym ważniejsze, że choćby minimalne wykroczenie może być obarczone surową karą.

Jak wygląda kwestia dopuszczalnej prędkości dla różnego rodzaju samochodów na poszczególnych drogach w Niemczech?

  • W terenie zabudowanym wszystkich obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h.
  • Poza terenem zabudowanym samochody osobowe mogą poruszać się z prędkością do 100 km/h, a samochody powyżej 3,5 t oraz z przyczepą do 80 km/h lub do 60 km/h w zależności od ciężaru pojazdu i posiadania przyczepy.
  • Na drogach ekspresowych i autostradach ograniczenie dla samochodów osobowych i do 3,5 t wynosi 130 km/h (jest to prędkość zalecana), a dla samochodów powyżej 3,5 t oraz z przyczepą 80 km/h.

Pamiętaj, że zalecana maksymalna prędkość na autostradzie to 130 km/h, więc jeśli spowodowałbyś wypadek, jadąc szybciej, trudno będzie Ci udowodnić swoją niewinność.

UWAGA!

Na autostradach mogą pojawiać się znaki wprowadzające określone ograniczenia prędkości – w tym przypadku zawsze należy traktować je priorytetowo.

Mandat w Niemczech? Nie licz na łagodne potraktowanie

Tak znakomita infrastruktura, jak niemiecka, aż kusi, by zrobić z niej pożytek i dać się ponieść wyobraźni. Niestety, zbytnia brawura za kierownicą, a nawet niewielkie odstępstwo od obowiązujących przepisów może się bardzo źle skończyć. Niemieckie zasady wyglądają wprawdzie na liberalne, ale są takie tylko i wyłącznie dlatego, że miejscowi kierowcy rygorystycznie się ich trzymają, a każde wykroczenie jest bezwzględnie karane.

Nieprzyzwyczajeni do standardów tak ścisłego przestrzegania prawa polscy kierowcy mogą się zatem niemiło zaskoczyć, gdy zwykły drogowy nawyk zostanie uznany za poważne przekroczenie przepisów. Jeśli zatem zostaniesz zatrzymany przez niemiecką policję, nie licz na to, że zostaniesz łagodniej potraktowany lub uda Ci się cokolwiek wynegocjować. Co więcej, samo podjęcie takiej próby może się źle skończyć.

Zdecydowanie najlepiej będzie po prostu grzecznie przyjąć karę. Pamiętaj, że wlepiony mandat trzeba opłacić na miejscu, a jego nieprzyjęcie będzie oznaczało skierowanie sprawy do sądu. Ile wynoszą przykładowe kary?

  • Brak elementu obowiązkowego wyposażenia pojazdu – 5-15 euro.
  • Jazda na oponach letnich w sezonie zimowym – 60 euro, a po stworzeniu ryzyka lub spowodowaniu szkody utrata prawa jazdy na miesiąc.
  • Korzystanie z telefonu komórkowego w trakcie jazdy – 100-200 euro.
  • Jazda po alkoholu – od 500 do 3000 euro.
  • Przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 21 do 25 km/h – 115 euro i utrata prawa jazdy na miesiąc
UWAGA!

Wśród wykroczeń, na które często są łapani polscy kierowcy znajdują się też jazda “na zderzaku”, parkowanie w niedozwolony sposób i nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu lub rowerzyście.

Płatne przejazdy w Niemczech

Na szczęście oprócz restrykcyjnego przestrzegania przepisów na Polaków podróżujących po Niemczech czekają też dobre wiadomości. Do takich bez wątpienia zalicza się fakt, że wszystkie drogi w Niemczech są bezpłatne. Opłaty dotyczą wyłącznie samochodów powyżej 7,5 t, reszta może poruszać się również po autostradach bez konieczności zakupu winiet czy stania na bramkach.

Ponadto zapłacić trzeba jedynie za przejazd przez dwa tunele: Herrentunnel (od 1 euro do 2,10 euro dla samochodów osobowych) oraz Warnowtunnel (od 3,02 euro do 4,70 euro dla samochodów osobowych). Do tego pamiętać należy o tzw. strefach ekologicznych (Umweltzone), które funkcjonują w centrach miast, i do których wjeżdżać mogą tylko pojazdy oznaczone specjalną plakietką informującą o normach emisji spalin. Kupić ją można na stacjach diagnostycznych, w urzędach komunikacji lub autoryzowanych warsztatach na terenie Niemiec. Brak plakietki jest karany wysokim mandatem.

Ile kosztuje paliwo w Niemczech?

Jeśli chodzi o ceny paliw w Niemczech, to można je sprawdzić na stronie e-petrol.pl. Według danych z dnia 19.01.2024 wynoszą one:

  • benzyna – 7,70 zł/l,
  • olej napędowy – 7,49 zł/l.
CZY WIESZ, ŻE …

Gaz nie jest szczególnie popularny w Niemczech, więc stacji z LPG raczej nie znajdziesz przy autostradach. Znacznie lepiej szukać ich w miastach.

Zapisz te numery telefonów przed wyjazdem do Niemiec!

niemcy - ważne numery telefonów

Ubezpieczenia komunikacyjne na wyjazd do Niemiec

Jak już było wspomniane, do wjazdu na teren Niemiec wystarczy posiadanie paszportu lub dowodu osobistego. Te reguły dotyczą wszystkich podróżujących, ale już kierowcy muszą posiadać także inne dokumenty. Są to oczywiście prawo jazdy, dowód rejestracyjny i polisa ubezpieczenia OC.

Pamiętaj, że wyjeżdżając do Niemiec, nie potrzebujesz Zielonej Karty. Wystarczy zabrać ze sobą polisę, którą otrzymałeś od ubezpieczyciela przy zakupie OC – przy kontroli drogowej będzie ona wystarczającym potwierdzeniem Twojego ubezpieczenia. A jaka dodatkowa ochrona samochodu może Ci się przydać podczas pobytu za zachodnią granicą?

Autocasco i NNW dla przezornych podróżnych

Wyobraź sobie, że pędząc po niemieckiej autostradzie, spowodowałeś wypadek. Całe szczęście nikt nie ucierpiał, ale zniszczenia obydwu samochodów są poważne. Masz OC, więc nie musisz się przejmować odszkodowaniem dla poszkodowanego – to załatwi Twój ubezpieczyciel. Ale co z Twoim autem?

W tej kwestii OC niestety nie pomoże i jeśli nie będziesz mieć wykupionej dodatkowej polisy, wszystkie koszty poniesiesz z własnej kieszeni. Uratować może Cię tylko AC na zagraniczny wyjazd – w zależności od jego warunków będziesz mógł np. umówić się z ubezpieczycielem na naprawę na własną rękę i późniejszy zwrot kosztów.

A co, gdyby ktoś jednak ucierpiał? NNW chroniące kierowcę i pasażerów zagwarantuje wypłatę odszkodowania za trwały uszczerbek na zdrowiu i pokrycie kosztów leczenia do sumy określonej w ubezpieczeniu.

Assistance, żeby nie przepłacać

Wcale nie musi dojść do wypadku, by samochód odmówił posłuszeństwa. Czasem wystarczy zwykła awaria, by dalsza podróż okazała się niemożliwa, a auto wymagało wizyty u mechanika. W Polsce to zwykle niewielki problem, ale w Niemczech? Tam na holowanie i naprawę możesz wydać majątek.

Dlatego właśnie warto wykupić odpowiedni pakiet assistance, dzięki któremu otrzymasz pomoc ubezpieczyciela zawsze, gdy będziesz jej potrzebować. Ten nie tylko opłaci rachunki, ale też m.in. zapewni transport do kraju Tobie i Twoim pasażerom lub zorganizuje samochód zastępczy na resztę wyjazdu.

Ile kosztuje ubezpieczenie na podróż do Niemiec?

Szukasz ubezpieczenia samochodu i wiesz, że w najbliższym czasie czeka Cię wiele zagranicznych podróży, w tym również do kraju naszych zachodnich sąsiadów? Skorzystaj z kalkulatora OC AC Mubi, aby znaleźć najkorzystniejszą ofertę zawierającą ochronę obowiązującą poza granicami Polski.

Sprawdźmy ceny takich polis na przykładzie 44-letniego Mirosława z Bydgoszczy, który jeździ 7-letnim Oplem Astrą (benzyna, pojemność silnika: 1399 cm3), prawo jazdy wyrobił w 1997 roku i ma na koncie jedną szkodę spowodowaną ponad 4 lata temu.

Firma ubezpieczeniowaZakres ubezpieczeniaCena polisy
TrastiOC + Assistance534 zł
LINK4OC + Assistance*614,69 zł
BeesafeOC + NNW + Assistance890,93 zł
BenefiaOC + NNW + Assistance1053 zł
TrastiOC + AC + NNW + Assistance1142 zł
LINK4OC + AC + NNW + Assistance1165,63 zł
BeesafeOC + AC Mini + NNW + Assistance1203,73 zł
mtu24.plOC + AC Mini + NNW + Assistance*1213 zł
UNIQAOC + AC + NNW + Assistance*1278 zł
WienerOC + AC + NNW + Assistance1393 zł
Dane na podstawie obliczeń w kalkulatorze ubezpieczeń Mubi (19.01.2024).
*ubezpieczenie assistance na terytorium Polski

FAQ – najczęściej zadawane pytania o podróż samochodem do Niemiec

Jakie dokumenty będą potrzebne na podróż samochodem do Niemiec?
Jakie są ograniczenia prędkości w Niemczech?
Ile kosztują mandaty w Niemczech?
PODSUMOWANIE
  • Wybierając się do Niemiec samochodem, trzeba mieć przy sobie prawo jazdy, dowód rejestracyjny i polisę ubezpieczenia OC. Nie jest potrzebna Zielona Karta.
  • Do obowiązkowego wyposażenia samochodu w Niemczech należą apteczka, kamizelka odblaskowa i trójkąt ostrzegawczy.
  • Dopuszczalny poziom alkoholu we krwi kierowcy w Niemczech to 0,5 promila.
  • Ograniczenia prędkości w Niemczech wynoszą 50 km/h (teren zabudowany), 100 km/h (teren niezabudowany) i 130 km/h (autostrady i drogi ekspresowe).
  • Przed podróżą do Niemiec warto kupić ubezpieczenie autocasco i assistance obowiązujące za granicą.
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Chciałbym również dodać, że w terenie zabudowanym są również ograniczenia prędkości do 30 km/h gdzie również stoją fotoradary jak i przy ograniczeniach do 50 km/h

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC