Historia pojazdu z Niemiec – jak ją sprawdzić?
Samochody sprowadzane z Niemiec cieszą się wśród polskich kierowców niesłabnącą popularnością. Jednakże zakup używanego auta wiąże się z pewnym ryzykiem. Skąd mamy pewność, że informacje zamieszczone w ogłoszeniu są prawdziwe? Dlatego przed kupnem warto sprawdzić historię pojazdu z Niemiec.
W tym artykule przeczytasz:
- Dlaczego kupno sprowadzonego pojazdu jest ryzykowne?
- Na co zwrócić uwagę, kupując sprowadzony pojazd?
- Gdzie można sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w Historiapojazdu.gov.pl?
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w ASO?
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV?
- Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec po numerze VIN?
- Jak ubezpieczyć używane auto sprowadzone z Niemiec?
Jak wynika z danych przedstawionych przez SAMAR w 2023 roku do Polski sprowadzono 805 775 samochodów używanych. Tradycyjnie najwięcej aut sprowadzono z Niemiec – 422 293 sztuki, co daje 52,4% importu.
Czołowa 5 krajów, z których Polacy importowali samochody (prawie 84% całego importu) w tym okresie to:
- Niemcy (422 293 sztuki);
- Francja (93 246 sztuk);
- Belgia (56 848 sztuk);
- Stany Zjednoczone (46 066 sztuk).
- Holandia (42 934 sztuki).
Dlaczego kupno sprowadzonego pojazdu jest ryzykowne?
Sprowadzenie auta z zagranicy obarczone jest pewnego rodzaju ryzykiem. Czy decydując się na zakup używanego samochodu z Niemiec nie kupujemy aby przysłowiowego kota w worku? Czy możemy mieć pewność, że w ogłoszeniu podano prawdziwe informacje na temat stanu technicznego pojazdu? Weryfikacja rzetelności ogłoszenia wydaje się niezwykle istotna z powodu praktyk stosowanych przez nieuczciwych sprzedawców. Tym bardziej, że ocena prawdziwości informacji o pojeździe w przypadku samochodu z zagranicy okazuje się o wiele trudniejsza.
Na co zwrócić uwagę, kupując sprowadzony pojazd?
Przekręcony licznik
Jednym z ważniejszych kryteriów wyboru samochodu używanego jest jego niewielki przebieg. Tymczasem wśród aut sprowadzanych, które dominują na rynku wtórnym, przebieg bardzo często okazuje się nieprawdziwy.
Jak zauważa Marcin Górski, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, skala zjawiska tak zwanego cofania liczników szacowana jest na 85%. Z kolei niemiecki klub samochodowy ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) szacuje, że co trzeci sprzedawany samochód ma przekręcony licznik, pomimo wprowadzenia surowych kar za tego typu praktyki. Zaostrzenie przepisów w Niemczech zmniejszyło skalę procederu, lecz jego rozmiary nadal niepokoją. Każdy, kto zamierza sprowadzić samochód zza naszej zachodniej granicy, powinien zadać sobie pytanie: jak sprawdzić historię auta Niemiec?
Z powodu powszechności przekręcania licznika wielu kupujących zaczęło bagatelizować problem i nie przywiązywać wagi do informacji na ten temat. Jednakże zaniżony przebieg pojazdu powoduje wiele negatywnych konsekwencji. Wpływa bowiem na koszty eksploatacji oraz napraw ponoszonych przez nowego właściciela pojazdu. W wyniku procederu średnia wartość używanego samochodu w Niemczech zwiększa się o 3 000 euro. Innymi słowy, nabywca przepłaca za auto z przekręconym licznikiem już w momencie kupna, nie mówiąc o późniejszych wydatkach związanych z eksploatacją oraz naprawami. Równocześnie zaniżanie przebiegu negatywnie odbija się na poziomie bezpieczeństwa na polskich drogach.
Ekspert Mubi radzi:
Dlaczego ubezpieczyciele pytają o planowany przebieg? Jak zmieniają się ceny OC wraz ze wzrostem kilometrów planowanego przebiegu? Sprawdź!
Czytaj dalejKupno auta sprowadzonego z Niemiec – nie tylko przebieg się liczy!
Przebieg to tylko jeden z wielu czynników, które wpływają na stan techniczny pojazdu. Nie należy zapominać o regularnym serwisie, wymianie podzespołów zgodnie z zaleceniami producenta oraz wykorzystaniu części zamiennych o wysokiej jakości. Niestety, najczarniejsze karty z historii pojazdu bywają ukrywane przez nieuczciwych sprzedawców. Na rynek trafiają również samochody powypadkowe, a nawet złomowane czy kradzione! Dlatego warto przyjrzeć się bardzo dokładnie samochodowi, który mamy zamiar kupić. Liczą się nawet najdrobniejsze szczegóły.
Rzućmy okiem na kilka przykładów:
- grubość lakieru – nierówności mogą świadczyć o tym, że samochód uczestniczył w stłuczce i był naprawiany;
- ślady wilgoci – ślady wody takie, jak na przykład zaparowane reflektory, mogą świadczyć, że auto jest popowodziowe;
- wyposażenie – jeśli wyposażenie nie jest oryginalne, może to świadczyć o wypadkowości;
- przeznaczenie pojazdu – jeśli samochód był wykorzystywany jako taksówka, jest mocno wyeksploatowany.
Marcin Górski, ekspert PZWLP, porównuje kupno używanego samochodu, bez szczegółowej znajomości jego historii, do gry w ruletkę. Do niedawna na dobre auto sprowadzone zza zachodniej granicy natrafiali bowiem wyłącznie szczęśliwcy. Dziś kierowcy z Polski coraz częściej zapoznają się z historią pojazdu. Zarówno świadomość kupujących, jak i możliwość sprawdzenia historii pojazdu w ostatnich latach wzrosły.
Poznanie historii pojazdu, jego eksploatacji (wraz z naprawami i serwisowaniem) staje się coraz łatwiejsze. Od kwietnia 2020 roku historię pojazdu z Niemiec można sprawdzić już w usłudze „Historia Pojazdu” przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Historia pojazdu i nie tylko – jak sprawdzić przebieg auta z Niemiec?
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w Historiapojazdu.gov.pl?
Chociaż od lat najwięcej pojazdów jest sprowadzanych zza zachodniej granicy, jeszcze do niedawna za pomocą platformy Historia Pojazdu nie dało się zweryfikować danych dotyczących auta z Niemiec. W 2020 roku pojawiła się taka możliwość. Dzięki temu osoby, które zastanawiają się nad zakupem samochodu z Niemiec, mogą dowiedzieć się, czy pojazd nie był oddany do demontażu, nie pochodzi z kradzieży, a także czy nikt nie ingerował w ilość przejechanych przez niego kilometrów, która widnieje na liczniku. Żeby wyszukać informacje na temat aut importowanych od naszych zachodnich sąsiadów, wystarczy wpisać numer VIN, numer rejestracyjny oraz datę pierwszej rejestracji. Przyda się także posiadanie profilu zaufanego.
Kierowca zainteresowany kupnem samochodu z Niemiec znalazł stronę internetową, na której odpłatnie sprawdził pojazd po numerze VIN. Informacje podane przez sprzedawcę zgadzały się z danymi dostępnymi na stronie. Kupił używany samochód, a po pewnym czasie dowiedział się, że mógł zaoszczędzić na sprawdzeniu samochodu przez internet, korzystając z bezpłatnej strony historiapojazdu.gov.pl.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w ASO?
W celu sprawdzenia historii pojazdu z Niemiec, możemy udać się do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO). Ważne jest, aby otrzymać pełną historię, zawierającą wszystkie przeglądy. Pozwoli to na przykład wykryć przekręcenie licznika, które miało miejsce przed ostatnim przeglądem. W ASO powinniśmy się stawić wraz z właścicielem samochodu, ponieważ to na jego prośbę udzielone zostaną informacje na temat historii pojazdu. Koszt wizyty w ASO wynosi mniej więcej od 100 do 250 zł. Musimy jednak pamiętać, że w Autoryzowanej Stacji Obsługi nie otrzymamy informacji na temat napraw, które miały miejsce poza siecią warsztatów producenta.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec w TÜV?
TÜV jest potoczną nazwą przeglądu technicznego samochodu. Skrót pochodzi od Technischer Überwachungsverein, czyli Związku Kontroli Technicznej. W ten sposób określa się sieci autoryzowanych stacji. Najpopularniejsze z nich to na przykład TÜV Süd, TÜV Rheinland, TÜV Nord czy DEKRA.
Częstotliwość wykonywania przeglądu pojazdu w Niemczech:
Rodzaj pojazdu | Częstotliwość |
---|---|
Samochód osobowy | co 24 miesiące |
Taksówka, samochód do wynajęcia | co 12 miesięcy |
Samochód ciężarowy do 3,5 tony | co 24 miesiące |
Samochód ciężarowy powyżej 3,5 tony | co 12 miesięcy |
Po każdym przeglądzie technicznym sporządzany jest raport zawierający informacje między innymi na temat:
- przebiegu;
- usterek, które stwierdzono podczas badania;
- miejsca oraz daty przeglądu.
Dowodem przeglądu, oprócz raportu, jest również pieczątka wbijana w dowód oraz nalepka naklejana na tablice rejestracyjne. Posługując się dokumentami z przeglądów, w łatwy sposób sprawdzimy historię pojazdu z Niemiec. Jeśli nie mamy odpowiedniej dokumentacji, możemy też skontaktować się z siecią, w której dokonano przeglądu. Każda z sieci prowadzi centralną bazę, w której przechowuje informacje na temat wszystkich badań technicznych.
Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec po numerze VIN?
VIN – zwany inaczej numerem nadwozia – to 17-znakowy unikalny numer pojazdu nadawany przez producenta. Numer VIN znajduje się bezpośrednio na pojeździe oraz w dowodzie rejestracyjnym. Dzięki sprawdzeniu numeru VIN możemy precyzyjnie określić szczegółowe informacje na temat pojazdu, w tym między innymi:
- rok produkcji auta,
- typ nadwozia,
- rodzaj wyposażenia.
Mało tego! Sprawdzenie VIN umożliwia również poznanie historii pojazdu. Rozkodowanie numeru VIN pozwala na ocenienie, czy informacje podane w ogłoszeniu są zgodne ze stanem faktycznym. Po numerze VIN (czasem wymagane jest podanie także numeru rejestracji samochodu) można zatem dowiedzieć się, czy pojazd uczestniczył w stłuczkach i czy był naprawiany. Informacje o skali zniszczeń mogą okazać się kluczowe dla kupującego. Nowe przepisy głoszą bowiem, że sprowadzający auto, którego nie da się naprawić i zarejestrować w ciągu 30 dni od pojawienia się w Polsce, zostanie obciążony dodatkowymi kosztami. Chociażby ze względu na to należy wystrzegać się sprzedawcy, który nie chce podać nam VIN oferowanego pojazdu. Być może ma coś do ukrycia.
Niestety, sprawdzenie numeru VIN samochodu z Niemiec za darmo nie jest ogólnodostępne. Jak już wspomniano, na ten moment nie ma możliwości weryfikacji historii pojazdu z Niemiec za pomocą usługi „Historia Pojazdu”, która oferuje darmowe raporty VIN. Możemy natomiast skorzystać z płatnych dekoderów VIN (niemiecka baza VIN), w których zamówimy raport zawierający historię pojazdu.
Kupujesz auto z zagranicy? Pamiętaj o ubezpieczeniu!
Kupując auto z zagranicy, koniecznie sprawdź również, ile zapłacisz za ubezpieczenie OC i AC. Zwykle samochody sprowadzane mają 30-dniowe ubezpieczenie OC – ale takie krótkoterminowe OC nie odnowi się automatycznie, a nawet jeden dzień bez ważnej polisy to ogromne ryzyko. Najtańsze ubezpieczenie znajdziesz, korzystając z kalkulatora OC AC Mubi, który agreguje oferty wielu towarzystw ubezpieczeniowych. W ten sposób możesz zaoszczędzić nawet kilkaset złotych!
Sprawdźmy, ile może kosztować ubezpieczenie dla przykładowego 42-letniego kierowcy z Kołobrzegu, który sprowadził do kraju z Niemiec 6-letniego Opla Grandland X (benzyna, 1199 cm3). Mężczyzna ma prawo jazdy od 2005 roku i nie ma szkód w historii ubezpieczenia.
Firma ubezpieczeniowa | Pakiet ubezpieczeń | Cena polisy |
---|---|---|
Trasti | OC + Assistance | 576 zł |
LINK4 | OC + Assistance | 721 zł |
Wiener | OC + Assistance | 856 zł |
UNIQA | OC + Assistance | 857 zł |
Beesafe | OC | 874 zł |
Benefia | OC + NNW | 1 832 zł |
Przeczytaj też: Samochód z Niemiec – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć?
FAQ – najczęściej zadawane pytania o historię pojazdu z Niemiec
Numer VIN, czyli numer nadwozia, powinien znajdować się na stałych częściach pojazdu, np. na szkielecie karoserii, na ramie, na przegrodzie czołowej lub przy kielichu przedniego zawieszenia. Numer VIN z pewnością będzie także wpisany w dowodzie rejestracyjnym.
Tak. Samochód, który nie był jeszcze rejestrowany w Polsce, może posiadać krótkoterminowe OC tuż po sprowadzeniu do kraju. OC na miesiąc pozwoli właścicielowi dojechać autem z Niemiec do miejsca zamieszkania i parkowania samochodu oraz wykonać przegląd techniczny. Trzeba jednak pamiętać, że OC krótkoterminowe nie odnawia się automatycznie, a kolejną polisę trzeba będzie zawrzeć już na 12 miesięcy.
Jedną z możliwości jest udanie się z właścicielem do ASO, gdzie zostaną udzielone informacje o historii przeglądów. Warto także skorzystać z raportów TÜV lub platformy historiapojazdu.gov.pl. Zwykle za informacje o historii pojazdu z Niemiec trzeba zapłacić.
Jakiś czas temu udostępniono kierowcom aplikację Historia Pojazdu, która jest połączona z bazą CEP. Podając numer rejestracyjny auta, numer VIN i datę pierwszej rejestracji można uzyskać bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów, a w nich najważniejsze informacje o samochodzie i jego przeszłości.
- Sprowadzenie auta z zagranicy wiąże się z ryzykiem, dlatego należy sprawdzić historię pojazdu.
- Nieuczciwi sprzedawcy ukrywają wady oferowanych pojazdów, np. zaniżają przebieg czy nie informują o udziale samochodu w stłuczkach.
- Oceniając prawdziwość treści ogłoszenia należy zwrócić uwagę nawet na najdrobniejsze szczegóły jak m.in. sposób użytkowania pojazdu, wyposażenie czy grubość lakieru.
- Historię pojazdu z Niemiec możemy sprawdzić w autoryzowanej stacji obsługi (ASO), korzystając z platformy historiapojazdu.gov.pl, analizując raporty z przeglądów technicznych czy sprawdzając numer VIN w dekoderze.
- Koszt rejestracji samochodu to w większości przypadków 160,00 zł, chyba że jest to samochód zabytkowy, sprowadzony z zagranicy lub chcemy mieć indywidualne tablice.
Dołącz do dyskusji