Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

Samochody sprowadzane z Niemiec cieszą się wśród polskich kierowców niesłabnącą popularnością. Jednakże zakup używanego auta wiąże się z pewnym ryzykiem. Skąd mamy pewność, że informacje zamieszczone w ogłoszeniu są prawdziwe? Dlatego przed kupnem warto jest sprawdzić historię pojazdu.

Jak wynika z raportu przygotowanego przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego, w pierwszym półroczu 2019 roku do Polski importowano 502 193 samochody. Tradycyjnie najwięcej aut sprowadzono z Niemiec – 289 719 sztuk, co daje 57,7% importu.

Czołowa 10 krajów, z których Polacy importowali samochody (96% całego importu) w pierwszej połowie 2019 roku:

  1. Niemcy (289 719 sztuk);
  2. Francja (49 474 sztuk);
  3. Belgia (35 366 sztuk);
  4. Holandia (22 042 sztuk);
  5. Włochy (19 555 sztuk);
  6. Stany Zjednoczone (15 152 sztuk);
  7. Szwajcaria (14 148 sztuk);
  8. Dania (13 142 sztuk);
  9. Austria (12 185 sztuk);
  10. Szwecja (11 138 sztuk).

Dlaczego kupno sprowadzonego pojazdu jest ryzykowne?

Sprowadzenie auta z zagranicy obarczone jest pewnego rodzaju ryzykiem. Czy decydując się na zakup używanego samochodu z Niemiec nie kupujemy aby przysłowiowego kota w worku? Czy możemy mieć pewność, że w ogłoszeniu podano prawdziwe informacje na temat stanu technicznego pojazdu? Weryfikacja rzetelności ogłoszenia wydaje się niezwykle istotna z powodu praktyk stosowanych przez nieuczciwych sprzedawców. Tym bardziej, że ocena prawdziwości informacji o pojeździe w przypadku samochodu z zagranicy okazuje się o wiele trudniejsza.

Na co zwrócić uwagę kupując sprowadzony pojazd?

Przekręcony licznik

Jednym z ważniejszych kryterium wyboru samochodu używanego jest jego niewielki przebieg. Tymczasem wśród aut sprowadzanych, które dominują na rynku wtórnym, przebieg bardzo często okazuje się nieprawdziwy.

Jak zauważa Marcin Górski, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, skala zjawiska tak zwanego cofania liczników szacowana jest na 85%. Z kolei niemiecki klubu samochodowy ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) szacuje, że co trzeci sprzedawany samochód ma przekręcony licznik, pomimo wprowadzenia surowych kar za tego typu praktyki. Zaostrzenie przepisów w Niemczech zmniejszyło skalę procederu, lecz jego rozmiary nadal niepokoją. Każdy, kto zamierza sprowadzić samochód zza naszej zachodniej granicy, powinien zadać sobie pytanie: jak sprawdzić przebieg auta z Niemiec?

Z powodu powszechności przekręcania licznika, wielu kupujących zaczęło bagatelizować problem i nie przywiązywać wagi do informacji na temat stanu licznika. Jednakże zaniżony przebieg pojazdu powoduje wiele negatywnych konsekwencji. Wpływa bowiem na koszty eksploatacji oraz napraw ponoszonych przez nowego właściciela pojazdu. W wyniku procederu średnia wartość używanego samochodu w Niemczech zwiększa się o 3000 euro. Innymi słowy, nabywca przepłaca za auto z przekręconym licznikiem już w momencie kupna, nie mówiąc o późniejszych wydatkach związanych z eksploatacją oraz naprawami. Równocześnie zaniżanie przebiegu negatywnie odbija się na poziomie bezpieczeństwa na polskich drogach.

Kupno auta z Niemiec – nie tylko przebieg się liczy!

Przebieg to tylko jeden z wielu czynników, które wpływają na stan techniczny pojazdu. Nie należy zapominać o regularnym serwisie, wymianie podzespołów zgodnie z zaleceniami producenta oraz wykorzystaniu części zamiennych o wysokiej jakości. Niestety, najczarniejsze karty z historii pojazdu bywają ukrywane przez nieuczciwych sprzedawców. Na rynek trafiają również samochody powypadkowe, a nawet złomowane czy kradzione! Dlatego warto przyjrzeć się bardzo dokładnie samochodowi, który mamy zamiar kupić. Liczą się nawet najdrobniejsze szczegóły.

Rzućmy okiem na kilka przykładów:

  • grubość lakieru – nierówności mogą świadczyć o tym, że samochód uczestniczył w stłuczce i był naprawiany;
  • ślady wilgoci – ślady wody takie, jak na przykład zaparowane reflektory, mogą świadczyć, że auto jest popowodziowe;
  • wyposażenie – jeśli wyposażenie nie jest oryginalne, może to świadczyć o wypadkowości;
  • przeznaczenie pojazdu – jeśli samochód był wykorzystywany jako taksówka, jest mocno wyeksploatowany.

Marcin Górski, ekspert PZWLP, porównuje kupno używanego samochodu, bez szczegółowej znajomości jego historii, do gry w ruletkę. Do niedawna na dobre auto sprowadzone zza zachodniej granicy natrafiali bowiem wyłącznie szczęśliwcy. Dziś kierowcy z Polski coraz częściej zapoznają się z historią pojazdu. Zarówno świadomość kupujących, jak i możliwość sprawdzenia historii pojazdu w ostatnich latach wzrosły.

Jednak poznanie historii pojazdu, jego eksploatacji (wraz z naprawami i serwisowaniem) nie jest łatwe, zwłaszcza w przypadku pojazdu sprowadzonego z Niemiec. Póki co historii pojazdu z Niemiec nie sprawdzimy w usłudze „Historia Pojazdu” przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Co prawda serwis umożliwia sprawdzenie historii pojazdu z Polski i wybranych krajów Europy, lecz wśród nich na ten moment brakuje Niemiec.

Gdzie można sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

Autoryzowana Stacja Obsługi (ASO)

W celu sprawdzenia historii pojazdu z Niemiec, możemy udać się do Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO). Ważne jest, aby otrzymać pełną historię, zawierającą wszystkie przeglądy. Pozwoli to na przykład wykryć przekręcenie licznika, które miało miejsce przed ostatnim przeglądem. W ASO powinniśmy się stawić wraz z właścicielem samochodu, ponieważ to na jego prośbę udzielone zostaną informację na temat historii pojazdu. Koszt wizyty w ASO wynosi mniej więcej od 100 do 250 zł. Musimy jednak pamiętać, że w Autoryzowanej Stacji Obsługi nie otrzymamy informacji na temat napraw, które miały miejsce poza siecią warsztatów producenta.

TÜV – raport z przeglądu

TÜV jest potoczną nazwą przeglądu technicznego. Skrót odnosi się od Technischer Überwachungsverein, czyli Związku Kontroli Technicznej. W ten sposób określa się sieci autoryzowanych stacji. Najpopularniejsze z nich to na przykład TÜV Süd, TÜV Rheinland, TÜV Nord czy DEKRA.

Częstotliwość wykonywania przeglądu pojazdu w Niemczech:

Rodzaj pojazduCzęstotliwość
Samochód osobowyco 24 miesiące
Taksówka, samochód do wynajęciaco 12 miesięcy
Samochód ciężarowy do 3,5 tonyco 24 miesiące
Samochód ciężarowy powyżej 3,5 tonyco 12 miesięcy

Po każdym przeglądzie technicznym sporządzany jest raport zawierający informacje na między innymi temat:

  • przebiegu;
  • usterek, które stwierdzono podczas badania;
  • miejsca oraz daty przeglądu.

Dowodem przeglądu, oprócz raportu, są również pieczątka wbijana w dowód oraz nalepka naklejana na tablice rejestracyjne. Posługując się dokumentami z przeglądów w łatwy sposób sprawdzimy historię pojazdu z Niemiec. Jeśli nie mamy odpowiedniej dokumentacji możemy też skontaktować się z siecią, w której dokonano przeglądu. Każda z sieci prowadzi centralną bazę, w której przechowuje informacje na temat wszystkich badań technicznych.

Plakietka pokazująca ważność badania technicznego. Cyfra w środku wskazuje rok ważności, cyfry na zewnątrz koła miesiące (źródło: wikipedia.org).

Sprawdzenie VIN

VIN – zwany inaczej numerem nadwozia – to 17-znakowy unikalny numer pojazdu nadawany przez producenta. Numer VIN znajduje się bezpośrednio na pojeździe oraz w dowodzie rejestracyjnym. Dzięki sprawdzeniu numeru VIN możemy precyzyjnie określić szczegółowe informacje na temat pojazdu, w tym między innymi:

  • rok produkcji auta;
  • typ nadwozia,
  • rodzaj wyposażenia.

Mało tego! Sprawdzenie VIN umożliwia również poznanie historii pojazdu. Rozkodowanie numeru VIN pozwala na ocenienie, czy informacje podane w ogłoszeniu są zgodne ze stanem faktycznym. Dlatego też należy wystrzegać się sprzedawcy, który nie chce podać nam VIN oferowanego pojazdu. Być może ma coś do ukrycia.

Niestety, sprawdzenie numeru VIN z Niemiec za darmo nie jest ogólnodostępne. Jak już wspomniano, na ten moment nie ma możliwości weryfikacji historii pojazdu z Niemiec za pomocą usługi „Historia Pojazdu”, w która oferuje darmowe raporty VIN. Możemy natomiast skorzystać z płatnych dekoderów VIN, w których zamówimy raport zawierający historię pojazdu.

Kupujesz auto z zagranicy? Pamiętaj o ubezpieczeniu!

Kupując auto z zagranicy, koniecznie sprawdź również ile zapłacisz za ubezpieczenie OC i AC. Zwykle samochody sprowadzane mają 30-dniowe ubezpieczenie OC – ale nawet jeden dzień bez ważnej polisy to ogromne ryzyko. Najtańsze ubezpieczenie znajdziesz korzystając z kalkulatora OC AC Mubi, który agreguje oferty wielu towarzystw ubezpieczeniowych. W ten sposób możesz zaoszczędzić nawet kilkaset złotych!

Podsumowanie

  • Sprowadzenie auta z zagranicy wiąże się z ryzykiem, dlatego należy sprawdzić historię pojazdu.
  • Nieuczciwi sprzedawcy ukrywają wady oferowanych pojazdów, np. zaniżają przebieg czy nie informują o udziale samochodu w stłuczkach.
  • Oceniając prawdziwość treści ogłoszenia należy zwrócić uwagę nawet na najdrobniejsze szczegóły jak m.in. sposób użytkowania pojazdu, wyposażenie czy grubość lakieru.
  • Historię pojazdu z Niemiec możemy sprawdzić w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO), analizując raporty z przeglądów technicznych czy sprawdzając numer VIN w dekoderze.
  • Koszt rejestracji samochodu to w większości przypadków 180,50 zł, chyba że jest to samochód zabytkowy, sprowadzony z zagranicy lub chcemy mieć indywidualne tablice.
Autor artykułu: Piotr Małczyński

Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

Oceń artykuł
25,00
Loading...

Porównaj teraz najtańsze ubezpieczenia samochodu

Dzięki porównaniu nawet 53 ofert ubezpieczeń zawsze oszczędzasz na polisach OC i AC. Porównaj ceny OC/AC