Kupujesz używany samochód? Zobacz, jak sprawdzić historię pojazdu

Znane powiedzenie przekonuje, że nie warto kupować kota w worku. Kupując samochód również należałoby przyjrzeć mu się bliżej, zanim dokonamy zakupu. Zwłaszcza jeśli transakcja ma dużą wartość. Jak i gdzie można sprawdzić historię pojazdu?

Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu?

Dla wielu osób zakup samochodu to nie lada wydatek. Dlatego też popularnością cieszą się auta używane, których cena jest niższa od nowych egzemplarzy. Jednakże kupno używanego pojazdu wydaje się obarczone pewnym ryzykiem. Czy możemy mieć pewność, że informacje, których udziela sprzedawca odpowiadają prawdzie? Skąd wiemy na przykład, że auto oferowane jako bezwypadkowe, faktycznie nie uległo wypadkowi? Co zrobić, aby upewnić się, że pojazd, który chcemy sprowadzić z zagranicy nie jest kradziony? Aby rozwiać nasze wątpliwości odnośnie prawdziwości informacji zawartych w ogłoszeniu, należy sprawdzić historię auta.

Problem braku wiarygodnego przebiegu oraz historii eksploatacji samochodów używanych oferowanych na polskim rynku jest duży, szczególnie biorąc pod uwagę liczbę sprowadzanych do Polski pojazdów, w przypadku których skala procederu tzw. cofania liczników jest szacowana nawet na 85 proc.

Marcin Górski, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Dzięki sprawdzeniu historii samochodu możemy dowiedzieć się o jego najważniejszych wadach, nawet jeśli sprzedawca próbuje je ukryć. Okazuje się bowiem, że nawet drobna informacja ma niebagatelne znaczenie. Na przykład opis wyposażenia pozwala wywnioskować, że dany samochód uległ stłuczce. Bywa, że w aucie powypadkowym montuje się tańsze zamienniki oryginalnych części. Dlatego przed zakupem używanego pojazdu warto przyjrzeć się nawet kolorowi lakieru czy tapicerki. Podobnie jest ze zdjęciami pojazdu z przeszłości. Fotografie również pomogą w ocenie, czy samochód nie uczestniczył przypadkiem w jakimś zdarzeniu drogowym. Natomiast, gdy odkryjemy, że auto, którym jesteśmy zainteresowani służyło przez kilka lat jako taksówka, możemy być pewni, iż jest ono dość mocno wyeksploatowane.

Gdzie sprawdzić historię pojazdu?

Odpowiednią usługę – „Historia Pojazdu” – przygotowało Ministerstwo Cyfryzacji. „Historia Pojazdu” jest bazą internetową, która oferuje poznanie historii samochodu za darmo.

Serwis historiapojazdu.gov.pl wystartował w czerwcu 2014 roku i od momentu uruchomienia cieszy się ogromną popularnością. W ubiegłym roku Polacy skorzystali z niego ponad 100 milionów razy, a tylko przez pierwszych sześć miesięcy tego roku – już ponad 68 milionów razy sprawdzali historię pojazdu – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

historiapojazdu.gov.pl
Usługa „Historia Pojazdu” (źródło: historiapojazdu.gov.pl)

Zawarte w bazie dane pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a więc rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji na podstawie przepisów ustawy „Prawo o ruchu drogowym”. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców zbiera dane od 2004 roku. Informacje przekazywane są przez kilka tysięcy niezależnych od Ministra Cyfryzacji podmiotów, które korzystają z różnych narzędzi teleinformatycznych. Dlatego w niektórych przypadkach pojawiają się niestety niezgodności danych. Celem usunięcia niezgodności danych w CEPiK uruchomiono projekt CEPiK 2.0.

Z kolei informacje o historii pojazdów za granicą uzyskiwane są z systemu zewnętrznego. Oparto je na danych uzyskiwanych przez system m.in. z terenu USA, Kanady i poszczególnych krajów europejskich, m.in. Belgii, Holandii, Hiszpanii, Szwecji czy Norwegii. Sprawdzenie historii samochodów zagranicznych również jest bezpłatne.

Jak zaznaczają twórcy usługi, otrzymanych w ramach raportu informacji nie należy traktować jako jedynego kryterium podejmowania decyzji o kupnie pojazdu. Jednakże uzyskane dane na temat historii samochodu mogą w znaczący sposób ułatwić ocenienie danej oferty.

Uzyskane informacje możemy pobrać w formacie PDF, a następnie wydrukować. Jednakże wydruk z systemu ma charakter jedynie informacyjny. Nie należy traktować go jako dokumentu urzędowego. Tak więc sąd czy urząd raczej nie uzna takiego dokumentu. Nie może więc posłużyć na przykład jak dowód w sprawie. Przykładowy raport w formie osi czasu możemy zobaczyć tutaj.

Możliwość sprawdzenia historii auta oferują również inne, komercyjne serwisy, jak na przykład: autoDNAautobazaCarfaxVIN-Info czy carQ. Otrzymanie pełnego raportu jest jednak płatne.

Historię pojazdu możemy sprawdzić również na stacji diagnostycznej lub w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO). Na stacji diagnostycznej otrzymamy informacje o stanie i wyeksploatowaniu zawieszenia, układu hamulcowego i kierowniczego czy historii lakierowania. Z kolei w ASO uzyskamy dostęp do historii serwisowej oraz sprawdzimy autentyczność przebiegu.

Jakie dane można sprawdzić?

Korzystając z usługi „Historia Pojazdu”, możemy sprawdzić następujące dane:

  • dane techniczne, w tym pojemność, moc silnika czy rodzaj paliwa;
  • terminy obowiązkowych badań technicznych, które przechodził pojazd oraz informację, czy posiada aktualne badanie;
  • odczyt licznika zarejestrowany podczas badań technicznych (dane gromadzone od 2014 roku);
  • informacje o obowiązkowym ubezpieczeniu OC;
  • liczbę poprzednich właścicieli i województwo rejestracji;
  • informację na temat własności (własność firmy, organizacji lub osoby prywatnej);
  • informację, czy pojazd nie jest kradziony;
  • informację, czy pojazd nie jest wyrejestrowany.
przykładowy raport nt. samochodu
Przykładowy raport z historią pojazdu (źródło: historiapojazdu.gov.pl

Natomiast w przypadku samochodów z zagranicy ukazane są informacje ze względu na kategorię:

  • kradzież;
  • złomowanie;
  • powypadkowy;
  • uszkodzony;
  • „przekręcony” licznik;
  • niedopuszczony do ruchu;
  • służył jako taxi.

Ponadto w pozostałych serwisach możemy uzyskać dostęp do informacji na temat między innymi:

  • wyposażenia pojazdu;
  • legalności pojazdu;
  • przebiegu pojazdu;
  • wypadkowości;
  • przeznaczenia pojazdu;
  • wyglądu pojazdu (na podstawie dostępnych zdjęć).

Jakie dane są potrzebne do sprawdzenia historii samochodu?

Chcąc skorzystać z bazy „Historia Pojazdu”, wystarczy wprowadzić na stronie internetowej następujące dane:

  • numer rejestracyjny pojazdu;
  • datę pierwszej rejestracji pojazdu;
  • numer VIN.

Potrzebne dane znajdują się między innymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu. Dane powinniśmy otrzymać od właściciela pojazdu albo od sprzedawcy.

Z kolei, jeśli chcemy sprawdzić historię samochodu z zagranicy, a danych pojazdu nie ma w bazie CEPiK, konieczne jest posłużenie się profilem zaufanym (eGo). Jest to bezpłatne narzędzie, które potwierdzi naszą tożsamość (profil zaufany możemy założyć tutaj). Po zalogowaniu na stronie profilu zaufanego, ponownie przechodzimy na stronę „Historia Pojazdu”. Należy jednak pamiętać, że system pozwala na wyszukanie maksymalnie 20 samochodów zagranicznych w przeciągu godziny.

W przypadku serwisów autoDNA, autobaza, Carfax, oraz VIN-Info wystarczy podać numer VIN. Numer VIN znajdziemy bezpośrednio na pojeździe lub w dowodzie rejestracyjnym. Jest to 17-znakowy unikalny numerem pojazdu nadawany przez producenta. Dzięki sprawdzeniu VIN, za darmo otrzymamy podstawowe informacje na temat danego pojazdu, zarówno z kraju, jak i zagranicy. Za pełny raport – jak już wspomniano – trzeba będzie zapłacić. W przypadku serwisu carQ potrzebne są identyczne dane jak w przypadku rządowej bazy „Historia Pojazdu”.

Kupując używany samochód należy dokładnie zastanowić się nad wyborem. Nie zaoszczędzimy, jeśli nabędziemy uszkodzone auto, którego naprawa okaże się bardzo kosztowna. Wybierając markę warto pomyśleć o ubezpieczeniu. Jak wynika z danych Mubi.pl, w lipcu tego roku najwięcej za OC płacili właściciele BMW (średnio 1098,50 zł), Daewoo (średnio 981,63 zł) czy Chryslera (średnio 961,61 zł). Ubezpieczenie możemy kontynuować po poprzednim właścicielu bądź poszukać tańszego za pomocą kalkulatora.

Przeczytaj też: Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprawdzanie historii pojazdu

Kupuję używany samochód. Czy powinienem sprawdzić jego historię?
Tak. Zakup używanego pojazdu zawsze wiąże się z ryzykiem, że sprzedawca ukrywa przed nabywcą fakty, które mogłyby wpłynąć na cenę auta, dlatego najlepiej samemu je zweryfikować. Sprawdzając historię pojazdu, możesz się dowiedzieć m.in. czy samochód nie ma przekręconego licznika, czy nie jest kradziony, czy ma ubezpieczenie OC lub czy nie uczestniczył w wypadku.
Gdzie mam szukać informacji o historii pojazdu?
Wystarczy wejść na stronę historiapojazdu.gov.pl, gdzie można bezpłatnie znaleźć dane na temat pojazdu zawarte w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Więcej informacji o samochodzie można uzyskać w innych serwisach internetowych, ale za pełne raporty trzeba już zapłacić. Podobnie jest z wizytą na stacji diagnostycznej lub w ASO, gdzie też można zdobyć wiedzę na temat historii pojazdu.
Czego będę potrzebował, by sprawdzić historię pojazdu?
Chcąc skorzystać z bazy serwisu „Historia pojazdu”, będziesz potrzebował numeru rejestracyjnego i numeru VIN samochodu, a także daty jego pierwszej rejestracji. Wszystkie te informacje można znaleźć m.in. w dowodzie rejestracyjnym lub karcie pojazdu – właściciel samochodu lub sprzedawca powinien Ci je bez problemu udostępnić, chyba że ma coś do ukrycia.
Czy mogę sprawdzić historię samochodu z zagranicy?
Tak, „Historia pojazdu” udostępnia dane na temat zagranicznych samochodów, które pochodzą z zewnętrznego systemu. Można je odczytać bezpłatnie, ale są pewne ograniczenia. Po pierwsze, trzeba posiadać profil zaufany, który potwierdzi Twoją tożsamość. Po drugie, w ciągu godziny możesz wyszukać dane na temat co najwyżej 20 samochodów z zagranicy.
Historia pojazdu wygląda w porządku. Czy to znaczy, że mogę go spokojnie kupić?
Nawet jeśli sprawdziłeś historię używanego samochodu i nie wzbudziła ona Twoich wątpliwości, nie powinieneś opierać na tym decyzji o kupnie. Nic nie zastąpi obejrzenia auta na własne oczy i jazdy próbnej, a najlepiej również zlecenia przeglądu. Możesz natomiast śmiało zrezygnować z kupna, jeśli sprawdzenie historii pojazdu wykaże, że sprzedawca coś przed Tobą ukrywa.
PODSUMOWANIE
  • Przed dokonaniem zakupu samochodu warto poznać historię pojazdu. Dzięki temu ocenimy, czy informacje zawarte w ogłoszeniu są zgodne ze stanem faktycznym.
  • Historię pojazdu możemy za darmo sprawdzić na serwisach publicznych bądź też zamówić płatny raport ze stron komercyjnych.
  • Dzięki sprawdzeniu historii pojazdu możemy dowiedzieć się między innymi, czy dany samochód uległ wypadkowi, był kradziony lub jeździł jako taksówka.
  • W celu sprawdzenia historii pojazdu wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu, datę pierwszej rejestracji pojazdu oraz numer VIN.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Piotr Wojciechowski

Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

Dołącz do dyskusji

5 komentarzy
avatar autora komentarza
historia auta jest ważna i to zawsze trzeba sprwadzać. choć wiadomo że janusze biznesu się zdarzają i kombinują. też warto z jakimś specem iść do oglądanie auta bo powinien zauważyć jakby coś było nie tak
avatar autora komentarza
ja to niby wszystko wiem, że ważna jest historia samochodu i trzeba samochód sprawdzić przed zakupem, jechać na stację kontroli pojazdów itd. i tak zrobiłam...a miesiąc po zakupie silnik wysiadł.... jak tu się nie wściec? nie wiem czy to był jakiś przekręt czy co, sprawdzamy to teraz
avatar autora komentarza
Czy historia pojazdu może zostać sfałszowana? I druga kwestia czy ta usługa jest płatna? Przy zakupie pierwszego auta nie sprawdzałam historii , bo nie wiedziałam że jest taka możliwość, ale chcę być przygotowana na przyszłość
avatar autora komentarza
Myślę że nawet historia pojazdu może zostać sfałszowana, czego to ludzie nie wymyśla.... ale zawsze są sposoby na to aby to zweryfikować
avatar autora komentarza
Słyszałem, że Carvertical to usługa oparta na blockchainie. Po umieszczeniu informacji o samochodzie w blockchain nie można go przepisać ani sfałszować. Jest to obecnie jeden z najbezpieczniejszych systemów na rynku.