Historia pojazdu – dlaczego warto ją sprawdzić?
Znane powiedzenie przekonuje, że nie warto kupować kota w worku. Kupując samochód, również należałoby przyjrzeć mu się bliżej, zanim dokonamy zakupu. Zwłaszcza jeśli transakcja ma dużą wartość. Jak i gdzie można sprawdzić historię pojazdu?
Z tego artykułu dowiesz się:
Dlaczego warto sprawdzić historię pojazdu?
Dla wielu osób zakup samochodu to nie lada wydatek. Dlatego też popularnością cieszą się auta używane, których cena jest niższa od nowych egzemplarzy. Jednakże kupno używanego pojazdu wydaje się obarczone pewnym ryzykiem. Czy możemy mieć pewność, że informacje, których udziela sprzedawca odpowiadają prawdzie? Skąd wiemy na przykład, że auto oferowane jako bezwypadkowe faktycznie nie uległo wypadkowi? Co zrobić, aby upewnić się, że pojazd, który chcemy sprowadzić z zagranicy, nie jest kradziony? Aby rozwiać wszelkie wątpliwości co do prawdziwości informacji zawartych w ogłoszeniu, należy sprawdzić historię auta.
Problem braku wiarygodnego przebiegu oraz historii eksploatacji samochodów używanych oferowanych na polskim rynku jest duży, szczególnie biorąc pod uwagę liczbę sprowadzanych do Polski pojazdów, w przypadku których skala procederu tzw. cofania liczników jest szacowana nawet na 85 proc.
Marcin Górski, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Dzięki sprawdzeniu historii samochodu możemy dowiedzieć się o jego największych wadach, nawet jeśli sprzedawca próbuje je ukryć. Okazuje się bowiem, że nawet drobna informacja ma niebagatelne znaczenie. Na przykład opis wyposażenia pozwala wywnioskować, że dany samochód uległ stłuczce. Bywa, że w aucie powypadkowym montuje się tańsze zamienniki oryginalnych części. Dlatego przed zakupem używanego pojazdu warto przyjrzeć się nawet kolorowi lakieru czy tapicerki. Podobnie jest ze zdjęciami pojazdu z przeszłości. Fotografie również pomogą w ocenie, czy samochód nie uczestniczył przypadkiem w jakimś zdarzeniu drogowym. Natomiast, gdy odkryjemy, że auto, którym jesteśmy zainteresowani, służyło przez kilka lat jako taksówka, możemy być pewni, iż jest ono dość mocno wyeksploatowane.
Gdzie sprawdzić historię pojazdu?
Zakup samochodu generuje wystarczająco duże wydatki, żeby płacić jeszcze za dodatkowe usługi. Czasem wniesienie opłaty za weryfikację informacji o pojeździe jest niezbędne. Istnieją jednak bazy, w których można sprawdzić historię pojazdu za darmo. Odpowiednią usługę – „Historia Pojazdu” – przygotowało Ministerstwo Cyfryzacji. „Historia Pojazdu” jest bazą internetową, która oferuje poznanie przeszłości samochodu bezpłatnie.
Serwis historiapojazdu.gov.pl został oddany do użytku w 2014 roku i od początku cieszy się niesłabnącą popularnością. Skorzystano z niego już ponad 100 mln razy.
Planując zakup używanego pojazdu z zagranicy, Krystian poszukiwał strony internetowej, na której mógłby sprawdzić wiarygodne informacje na jego temat. W końcu zdecydował się na skorzystanie z serwisu historiapojazdu.gov.pl. Musiał tylko założyć profil zaufany, który i tak później przydał mu się w wielu sytuacjach. Sprawdzenie historii samochodu okazało się dobrym pomysłem, ponieważ po zestawieniu danych ze strony z informacjami od sprzedawcy Krystian doszedł do wniosku, że niedoszły zbywca pojazdu musiał coś przed nim ukrywać. W końcu Krystian zdecydował się na zakup innego auta, którego historia nie wzbudzała takich podejrzeń.
Zawarte w bazie dane pochodzą z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a więc rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji na podstawie przepisów Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców zbiera dane od 2004 roku. Informacje przekazywane są przez kilka tysięcy niezależnych od Ministra Cyfryzacji podmiotów, które korzystają z różnych narzędzi teleinformatycznych. Dlatego w niektórych przypadkach pojawiają się niestety niezgodności danych. Celem usunięcia niezgodności danych w CEPiK uruchomiono projekt CEPiK 2.0.
Z kolei informacje o historii pojazdów za granicą uzyskiwane są z systemu zewnętrznego. Oparto je na danych uzyskiwanych przez system m.in. z terenu USA, Kanady i poszczególnych krajów europejskich, m.in. Belgii, Holandii, Hiszpanii, Szwecji czy Norwegii. Sprawdzenie historii samochodów zagranicznych również jest bezpłatne.
Jak zaznaczają twórcy usługi, otrzymanych w ramach raportu informacji nie należy traktować jako jedynego kryterium podejmowania decyzji o kupnie pojazdu. Jednakże uzyskane dane na temat historii samochodu mogą w znaczący sposób ułatwić ocenienie danej oferty.
Uzyskane informacje możemy pobrać w formacie PDF, a następnie wydrukować. Jednakże wydruk z systemu ma charakter jedynie informacyjny. Nie należy traktować go jako dokumentu urzędowego. Tak więc sąd czy urząd raczej nie uzna takiego dokumentu. Nie może więc posłużyć na przykład jak dowód w sprawie. Przykładowy raport w formie osi czasu możemy zobaczyć tutaj.
Możliwość sprawdzenia historii auta oferują również inne, komercyjne serwisy, jak na przykład: autoDNA, autobaza, Carfax, VIN-Info czy carQ. Otrzymanie pełnego raportu przy ich użyciu jest jednak płatne.
Historię pojazdu możemy sprawdzić również na stacji diagnostycznej lub w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO). Na stacji diagnostycznej otrzymamy informacje o stanie i wyeksploatowaniu zawieszenia, układu hamulcowego i kierowniczego czy historii lakierowania. Z kolei w ASO uzyskamy dostęp do historii serwisowej oraz sprawdzimy autentyczność przebiegu.
Ekspert Mubi radzi:
Jakie dane można sprawdzić?
Korzystając z usługi „Historia Pojazdu”, możemy uzyskać informacje o dotychczasowych przejściach auta, sposobie jego użytkowania, a także ewentualnych szkodach. Są to takie sprawy, jak:
- dane techniczne o pojeździe – m.in. marka i model, rodzaj i wersja nadwozia oraz pojemność, moc silnika czy rodzaj paliwa, a także norma spalania (EURO), liczba miejsc siedzących, masy oraz liczba osi,
- informacja, czy pojazd posiada obecnie polisę OC,
- aktualny status rejestracji,
- terminy obowiązkowych badań technicznych, które przechodził pojazd oraz informację, czy posiada aktualne badanie oraz wyniki dotychczasowych,
- odczyt licznika zarejestrowany podczas badań technicznych (dane gromadzone od 2014 roku) lub w trakcie kontroli drogowej,
- liczba poprzednich właścicieli, forma własności i województwo rejestracji,
- informacja na temat własności (własność firmy, organizacji lub osoby prywatnej),
- informacja, czy pojazd nie został zgłoszony jako skradziony,
Wszystkie powyższe dane znajdziesz w sekcji Informacje i Oś czasu. Na dole osi umieszczone jest dodatkowe podsumowanie najważniejszych wiadomości i stanu obecnego.
W segmencie Dane zagraniczne sprawdzane są informacje o pojeździe zawarte w systemach zewnętrznych. Są to Pochodzą ze stron takich, jak Carfax, autoDNA oraz carVertical. W zależności od dostawcy usługi ukazane są informacje z podziałem na kategorie:
- kradzież,
- złomowanie,
- powypadkowy,
- uszkodzony,
- rozbieżność drogomierza,
- niedopuszczony do ruchu,
- służył jako taxi,
- szkoda całkowita,
- błąd cyfry kontrolnej,
- akcje serwisowe,
- kierownica po prawej stronie,
- import z USA.
Ponadto w pozostałych serwisach możemy uzyskać dostęp do informacji na temat między innymi:
- wyposażenia pojazdu,
- legalności pojazdu,
- przebiegu pojazdu,
- wypadkowości,
- przeznaczenia pojazdu,
- wyglądu pojazdu (na podstawie dostępnych zdjęć, np. z ogłoszeń).
Jakich danych o pojeździe nie uzyskasz?
Korzystając z serwis historiapojazdu.gov.pl nie uzyskasz danych historycznych, np. stanu drogomierza sprzed 2014, gdyż dopiero od tego czasu jest gromadzony. Może to utrudnić zakup starszych aut, których znaczna część użytkowania przypada na te lata. Historia pojazdu nie uwzględnia także informacji o modyfikacjach, które nie zostały wykryte, albo pozytywnie przeszły pozytywnie badanie okresowe.
W “Historii Pojazdu” nie ma również informacji o naprawach serwisowych i gwarancji ASO. Brakuje także wzmianki o polisach innych niż obowiązkowa (np. AC, NNW, assistance).
Jakie dane są potrzebne do sprawdzenia historii samochodu?
Chcąc skorzystać z bazy „Historia Pojazdu”, wystarczy wprowadzić na stronie internetowej następujące dane:
- numer rejestracyjny pojazdu,
- numer VIN,
- datę pierwszej rejestracji pojazdu.
Potrzebne dane znajdują się między innymi w dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu. Dane powinniśmy otrzymać od właściciela pojazdu albo od sprzedawcy. Jeśli chcemy sprawdzić historię pojazdu po numerze rejestracyjnym, możemy skorzystać właśnie z bazy “Historia Pojazdu”, ale oprócz numeru rejestracyjnego musimy podać również numer VIN i datę pierwszej rejestracji. Tylko wszystkie te dane łącznie dadzą nam dostęp do informacji o pojeździe. Sam numer rejestracyjny możemy jednak wykorzystać, wpisując go w wyszukiwarkę. Nie jest to w pełni wiarygodne źródło informacji o interesującym nas aucie, ale być może pozwoli dotrzeć chociaż do jakiejś notatki o zdarzeniu z udziałem danego pojazdu, jeśli takie miało miejsce.
Z kolei, jeśli chcemy sprawdzić historię samochodu z zagranicy, a danych pojazdu nie ma w bazie CEPiK, konieczne jest posłużenie się profilem zaufanym (mObywatel). Jest to bezpłatne narzędzie, które potwierdzi naszą tożsamość (profil zaufany możemy założyć tutaj). Po zalogowaniu na stronie profilu zaufanego, ponownie przechodzimy na stronę „Historia Pojazdu”. Należy jednak pamiętać, że system pozwala na wyszukanie maksymalnie 20 samochodów zagranicznych w przeciągu godziny.
Sprawdzenie auta po VIN
W przypadku serwisów autoDNA, autobaza, Carfax, oraz VIN-Info wystarczy podać numer VIN. Numer VIN znajdziemy bezpośrednio na pojeździe lub w dowodzie rejestracyjnym. Jest to 17-znakowy unikalny numerem pojazdu nadawany przez producenta. Dzięki sprawdzeniu VIN, za darmo otrzymamy podstawowe informacje na temat danego pojazdu, zarówno z kraju, jak i zagranicy. Za pełny raport – jak już wspomniano – trzeba będzie zapłacić. W przypadku serwisu carQ potrzebne są identyczne dane jak w przypadku rządowej bazy „Historia Pojazdu”.
Ubezpieczenie samochodu – przed zakupem sprawdź, ile będzie Cię kosztowało
Kupując używany samochód, należy dokładnie zastanowić się nad wyborem. Nie zaoszczędzimy, jeśli nabędziemy uszkodzone auto, którego naprawa okaże się bardzo kosztowna. Wybierając markę, warto pomyśleć o ubezpieczeniu jeszcze przed podpisaniem umowy kupna-sprzedaży pojazdu. Parametry samochodu mają duży wpływ na cenę ubezpieczenia.
Niektóre marki są uznawane za bardziej ryzykowne ze względu na swoje możliwości i grupę osób, które się na nią decydują. Jak wynika z danych Mubi, w lipcu 2024 roku najwięcej za OC płacili właściciele Bentleya (średnio 1304 zł), Lamborghini (1387 zł) czy Rolls-Royce’a (1408 zł). Z kolei najmniej na ubezpieczenie wydali kierowcy, którzy szukali OC samochodów marki Trabant (386 zł), GAZ (406 zł) i Lada (526 zł). Natomiast średnie składki dla właścicieli popularnych marek wyniosły m.in.:
- Dacia – 667 zł,
- Kia – 714 zł,
- Skoda – 763 zł,
- Toyota – 765 zł,
- Ford – 790 zł,
- Volkswagen – 823 zł,
- Mercedes-Benz – 847 zł,
- Audi – 886 zł,
- BMW – 1002 zł.
Duże znaczenie ma też pojemność silnika. Im większa, tym samochód może osiągać większe prędkości, przez co wzrasta ryzyko wypadku. Dlatego ubezpieczyciele proponują nieco wyższe składki osobom, które mają samochody z dużymi silnikami. Średnia cena OC dla posiadaczy samochodów z silnikiem do 1,0 l to w lipcu 2024 roku 649 zł. Osoby jeżdżące autami z silnikiem powyżej 2,0 l płaciły w tym samym okresie średnio 923 zł.
Ważny jest też rzecz jasna dotychczasowy przebieg. W lipcu 2024 roku właściciele pojazdów z przebiegiem do 50 tys. km płacili za ubezpieczenie średnio 660 zł, natomiast ci, których pojazd ma na liczniku ponad 250 tys. km – średnio 876 zł. Na cenę ubezpieczenia może też wpływać rodzaj napędu wykorzystywanego w samochodzie. Średnie składki obliczane dla właścicieli pojazdów na benzynę czy olej napędowy są przeważnie wyższe od tych oferowanych kierującym elektrykami czy hybrydami.
Ostatecznie jednak trzeba pamiętać o tym, że składka ubezpieczenia OC jest zawsze obliczana indywidualnie, dlatego warto samemu sprawdzić, ile może kosztować w Twoim przypadku. Najłatwiej zrobić to za sprawą kalkulatora OC AC Mubi, gdzie wystarczy podać podstawowe informacje na temat kierowcy i pojazdu, żeby w kilka sekund uzyskać oferty od wielu różnych ubezpieczycieli.
Dla przykładu sprawdźmy, jakie propozycje najtańszego ubezpieczenia otrzymałby 40-letni kierowca z Warszawy, który kupił właśnie używane Audi A4 z 2015 roku (benzyna, 1984 cm3) z 99 tys. km przebiegu. Mężczyzna jest żonaty i ma 5-letnie dziecko. Prawo jazdy wyrobił w 2006 roku i ma na koncie jedną szkodę, do której doszło przed czterema laty.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Pakiet ubezpieczeń | Cena polisy |
---|---|---|
Trasti | OC + Assistance | 878 zł |
LINK4 | OC + Assistance | 929 zł |
ERGO Hestia | OC | 1026 zł |
mtu24.pl | OC | 1074 zł |
UNIQA | OC + Assistance | 1301 zł |
Beesafe | OC | 1389 zł |
Wiener | OC + Assistance | 1960 zł |
Benefia | OC + NNW | 2266 zł |
Przeczytaj też: Jak sprawdzić historię pojazdu z Niemiec?
Ile aut sprowadzono z zagranicy?
Skala importu używanych aut do Polski jest ogromna. Tylko w lipcu 2024 sprowadzono do naszego kraju ponad 87 tys. pojazdów z rynku wtórnego z zagranicy – to najwyższy wynik od 40 miesięcy. Od początku roku na krajowe drogi trafiło już z kolei prawie 570 tys. używanych samochodów, co jest wynikiem o ponad 25% wyższym niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Skąd samochody używane trafiają do Polski? Głównie z Europy Zachodniej. Są to głównie nasi zachodni sąsiedzi. Oprócz Niemiec auta z drugiej ręki przyjeżdżają do naszego kraju z: Francji, Belgii, Holandii, USA, Włoch i Austrii.
Pojazdy, które trafiają na rynek wtórny w Polsce pochodzą również z Wysp Brytyjskich i zza Oceanu. Posiadają kierownicę po prawej stronie, co nie musi wykluczać ich, ale znacznie utrudnia poruszanie się nimi na co dzień. Oprócz tego, koszt ubezpieczenia auta z kierownicą po prawej jest znacznie wyższy od standardowego.
- Przed dokonaniem zakupu samochodu poznaj dobrze historię pojazdu. Dzięki temu łatwiej Ci będzie ocenić, czy informacje zawarte w ogłoszeniu są zgodne ze stanem faktycznym.
- Historię pojazdu możesz za darmo sprawdzić na serwisach publicznych bądź też zamówić płatny raport ze stron komercyjnych.
- Sprawdzając historię pojazdu dowiedziesz się na przykład, czy dany samochód uległ wypadkowi, był kradziony lub służył jako taksówka.
- W celu sprawdzenia historii pojazdu wystarczy znać numer rejestracyjny, datę pierwszej rejestracji pojazdu oraz numer VIN we pojazdu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o sprawdzanie historii pojazdu
Tak. Zakup pojazdu z drugiej ręki zawsze wiąże się z ryzykiem, że sprzedawca ukrywa przed nabywcą fakty, które mogłyby wpłynąć na cenę auta, dlatego najlepiej samemu je zweryfikować. Sprawdzając historię pojazdu, możesz się zorientować m.in. czy samochód nie ma przekręconego licznika, nie jest kradziony, posiada ważne ubezpieczenie OC albo czy nie uczestniczył w kolizji drogowej.
Wystarczy wejść na stronę historiapojazdu.gov.pl, gdzie można bezpłatnie znaleźć dane na temat pojazdu zawarte w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Więcej informacji o samochodzie można uzyskać w innych serwisach internetowych, ale za pełne raporty trzeba już zapłacić. Podobnie jest z wizytą na stacji diagnostycznej lub w ASO, gdzie też można zdobyć wiedzę na temat przebiegu historii pojazdu.
Chcąc skorzystać z bazy serwisu „Historia pojazdu”, będziesz potrzebował numeru rejestracyjnego i numeru VIN samochodu, a także daty jego pierwszej rejestracji. Wszystkie te informacje można znaleźć m.in. w dowodzie rejestracyjnym lub karcie pojazdu – właściciel samochodu lub sprzedawca powinien Ci je bez problemu udostępnić, chyba że ma coś do ukrycia.
Tak, „Historia pojazdu” udostępnia dane na temat zagranicznych samochodów, które pochodzą z zewnętrznego systemu. Można je odczytać bezpłatnie, ale są pewne ograniczenia. Po pierwsze, trzeba posiadać profil zaufany, który potwierdzi Twoją tożsamość. Po drugie, w ciągu godziny możesz wyszukać dane na temat co najwyżej 20 samochodów z zagranicy.
Nawet jeśli sprawdziłeś historię używanego samochodu i nie wzbudziła ona Twoich wątpliwości, nie powinieneś opierać na tym decyzji o kupnie. Nic nie zastąpi obejrzenia auta na własne oczy i jazdy próbnej, a najlepiej również zlecenia przeglądu. Możesz natomiast śmiało zrezygnować z kupna, jeśli sprawdzenie historii pojazdu wykaże, że sprzedawca coś przed Tobą ukrywa.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji