Samochód z Niemiec – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć?

Lata mijają, ale upodobania i przyzwyczajenia polskich kierowców wcale nie ulegają zmianom. Wciąż zatem bardzo chętnie kupują samochody sprowadzone zza naszej zachodniej granicy – niestety, często bez odpowiedniej wiedzy. A ta jest konieczna, by zakup nie okazał się fatalną inwestycją.

Kupujemy samochód z Niemiec – co trzeba wiedzieć?

Mniej zużyte, w lepszym stanie technicznym i z bogatszym wyposażeniem, a do tego w całkiem przystępnej cenie – choć takie stereotypy na temat aut sprowadzanych z Niemiec brzmią pięknie, w rzeczywistości rzadko mają wiele wspólnego z prawdą. Nie przeszkadza to jednak polskim kierowcom wciąż w nie wierzyć, o czym najlepiej świadczą dane statystyczne. Według raportów Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego, od początku 2020 roku z Niemiec do Polski ściągniętego już ponad 260 tys. samochodów.

Popularność pojazdów zza naszej zachodniej granicy jest zatem ogromna, ale trafić wśród nich na prawdziwą perełkę, która będzie i tania, i sprawna, to wbrew pozorom bardzo trudna sztuka. Znacznie łatwiej jest się za to rozczarować, gdy okaże się np. że świetnie wyglądający na pierwszy rzut oka egzemplarz ma mocno przekręcony licznik. Jakich zasad Czy istnieją skuteczne sposoby na to, by chronić się przed nieuczciwymi sprzedającymi?

Gdzie szukać?

Zacznijmy od tego, gdzie w ogóle szukać samochodu z Niemiec. Można oczywiście skorzystać z pomocy pośredników, bo tych funkcjonuje na polskim rynku bardzo dużo, ale ich pomoc wiąże się zarówno z większym kosztem, jak i z ryzykiem – o ile nie masz kogoś zaufanego, lepiej poszukać na własną rękę. W tym wypadku trzeba jednak przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość.

Bo choć jak najbardziej możliwe jest znalezienie naprawdę korzystnej oferty na samochód z Niemiec, nie licz na to, że uda Ci się ta sztuka bez długich poszukiwań. W końcu niemiecki rynek, choć ogromny, jest również bardzo dokładnie przeczesywany – aby trafić na dobry egzemplarz, trzeba się więc trochę naszukać. Gdzie?

Najlepiej zacząć w internecie, na jednym z serwisów z ogłoszeniami motoryzacyjnymi. Takie portale jak np. mobile.de czy Autoscout24 mają polskie wersje językowe, co znacznie ułatwi sprawę. Można tam znaleźć zarówno oferty osób prywatnych, jak i handlarzy, jeśli więc namierzysz ogłoszenie, które Ci się spodoba, będziesz mieć wstępne informacje na temat tego, co czeka Cię na miejscu.

CZY WIESZ, ŻE …

Oprócz prywatnych sprzedawców, na portalach ogłoszeniowych pełno jest również ofert tanich niemieckich komisów, sprzedających auta z ukrytymi wadami. Gdy te wyjdą na jaw po zakupie, trudno jest dojść swoich praw.

Jak sprawdzić?

Oczywiście ani zakup auta od osoby prywatnej, ani znalezienie porządnego komisu nie dają stuprocentowej pewności zrobienia dobrego interesu. Duża liczba szczegółowych informacji zawartych w ogłoszeniu czy łatwy kontakt ze sprzedającym to dobre znaki, ale nie zwalniają one z czujności.

W związku z tym najlepiej byłoby sprawdzić auto w warsztacie lub skorzystać z usług profesjonalisty, który oceni jego stan. Jeśli nie, to dobrze jest chociaż wybrać się na miejsce z kimś, kto będzie w stanie ocenić ewentualne wady pojazdu. No i koniecznie przynajmniej jedna osoba powinna biegle porozumiewać się po niemiecku. W razie gdyby okazało się, że z autem jednak coś jest nie tak, warto natomiast mieć przygotowane również dodatkowe oferty, aby cała podróż nie poszła na marne.

Zanim jednak w ogóle do niej dojdzie, koniecznie należy sprawdzić historię pojazdu. Jak to zrobić? W przypadku samochodów z Niemiec od pewnego czasu jest to możliwe przez internet. Wszystko dlatego, że rządowa usługa Historia Pojazdu została zaktualizowana o dane na temat używanych pojazdów zza naszej zachodniej granicy.

Wystarczy zatem wejść na historiapojazdu.gov.pl, wpisać numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji pojazdu – po podaniu tych danych bezpłatnie otrzymasz informacje dotyczące m.in.:

  • przebiegu,
  • danych technicznych,
  • badań okresowych,
  • wypadków,
  • kradzieży,
  • złomowania,
  • niedopuszczenia do ruchu.

W ten sposób będziesz w stanie zweryfikować informacje podane w ogłoszeniu przez sprzedawcę. Co więcej, jeśli ten nie przystanie na Twoją prośbę o podanie potrzebnych do weryfikacji danych, od razu otrzymasz poważny sygnał ostrzegawczy przed zakupem.

UWAGA!

Aby wyszukać informacje na temat historii zagranicznego auta, będziesz potrzebował profilu zaufanego.

Jak przebiega sprowadzenie auta z Niemiec do Polski?

Jeśli wszystko poszło po Twojej myśli – znalazłeś idealną ofertę, weryfikacja i oględziny wypadły dobrze, a porozumienie ze sprzedającym zostało bez problemów osiągnięte – możesz zająć się formalnościami, które w przypadku sprowadzania auta z zagranicy (https://mubi.pl/poradniki/zakup-auta-z-zagranicy/) są dość skomplikowane. Niestety, ale na sporządzeniu umowy kupna-sprzedaży (lub otrzymaniu faktury) się nie skończy.

Jeśli zatem chcesz od razu wrócić nowym samochodem do Polski, pierwszym co musisz zrobić, jest rejestracja auta. Sytuacje, w których poprzedni właściciel pozwala kupującemu udać się do Polski na oryginalnych tablicach są bardzo rzadkie. Znacznie bardziej prawdopodobne, że auto będzie już wyrejestrowane, a Ciebie czeka wycieczka do niemieckiego wydziału komunikacji (Zulassungsstelle), gdzie będziesz mógł dokonać tymczasowej rejestracji. Będą Ci potrzebne:

  • dowód tożsamości,
  • umowa kupna-sprzedaży,
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu,
  • potwierdzenie zawarcia ubezpieczenia.

Z tymi dokumentami możesz ubiegać się o wydanie tablic pięciodniowych (z żółtym paskiem), które powinny w zupełności wystarczyć, by przewieźć auto do Polski. Ich koszt wraz z ubezpieczeniem to ok. 80-120 euro plus 10-15 euro opłaty urzędowej. Tablice celne/eksportowe (z czerwonym paskiem) można wykupić na dłuższy okres, ale ich koszt jest znacznie wyższy (od 150 euro).

Aby otrzymać tablice będziesz potrzebował również krótkoterminowego ubezpieczenia OC (eVB). Najłatwiej wykupić je w budkach oznaczonych jako Autoschilder – tam również wyrobisz tablice, a także zorganizujesz upoważnienie od osoby z meldunkiem w Niemczech, co jest urzędowym wymogiem w niektórych okręgach. Choć brzmi to wszystko skomplikowanie, prawda jest taka, że formalności w niemieckich urzędach można załatwić w kilka godzin, po których będziesz już mógł ruszyć w drogę swoim nowym samochodem.

A może laweta?

Jeśli chcesz uniknąć załatwiania formalności w urzędzie, oczywiście możesz to zrobić, sprowadzając auto do kraju na lawecie. Wówczas wystarczy Ci posiadać dokumenty otrzymane przy zakupie (z adnotacją o wyrejestrowaniu) oraz umowę kupna-sprzedaży. Zastanów się jednak, czy na pewno Ci się to opłaca – koszt lawety jest liczony od kilometra, więc wykupienie tablic i ubezpieczenia oraz powrót na własną rękę mogą być po prostu tańsze.

Wróciłeś do kraju i co teraz?

Załatwienie formalności po stronie niemieckiej nie kończy jednak sprawy. Po powrocie do Polski kierowcę czekają bowiem kolejne obowiązki.

  1. Opłata akcyzy.
  2. Tłumaczenie dokumentów.
  3. Badanie techniczne samochodu.
  4. Rejestracja auta.

Opłaty za podatek akcyzowy należy dokonać w okresie 30 dni od zakupu pojazdu na rachunek właściwego urzędu skarbowego (nie później niż w dniu rejestracji auta w Polsce). Wysokość stawki jest obliczana od ceny samochodu i wynosi 3,1% podstawy dla silników o pojemności do 2000 cm3 lub 18,6% podstawy dla silników o pojemności powyżej 2000 cm3. Po zapłacie pamiętaj, by odebrać zaświadczenie o zapłaconej akcyzie. Wszystkie te czynności możesz wykonać online.

Co do tłumaczenia dokumentów, to o ile nie jest dwujęzyczna, przetłumaczyć trzeba umowę kupna-sprzedaży. Dowody rejestracyjne samochodów sprowadzanych z państw Unii Europejskiej nie muszą być tłumaczone. Konieczny jest natomiast przegląd, którego trzeba dokonać przed udaniem się do Wydziału Komunikacji. Powinien kosztować standardowe 99 zł, ale jego cena może wzrosnąć do 159 zł, jeśli diagnosta wystawia tzw. dokument identyfikacyjny pojazdu.

Ostatnim punktem jest rejestracja samochodu w Wydziale Komunikacji właściwym dla miejsca zamieszkania właściciela auta. Składając wniosek, należy przedstawić dowód tożsamości, dowód własności pojazdu, zaświadczenia o zapłacie akcyzy i badaniu technicznym, tymczasowe tablice. Do tego dochodzą opłaty (m.in. za tablice i dowód rejestracyjny, pozwolenie czasowe, kartę pojazdu) w sumie łącznie 256 zł. Dzięki pozwoleniu czasowemu będziesz mógł korzystać z samochodu od razu po wyjściu z urzędu.

Co z ubezpieczeniem OC?

Po zarejestrowaniu auta w Polsce musisz wykupić obowiązkowe całoroczne ubezpieczenie OC. Jazda bez niego grozi wysoką karą, a w razie spowodowania wypadku bardzo dużymi kosztami zapłaty odszkodowania, dlatego zakupu polisy należy dokonać najpóźniej w dniu rejestracji samochodu. Co jednak w przypadku, gdy jeszcze nie zarejestrowałeś auta i nie masz aktualnej polisy?

Wówczas możesz kupić OC krótkoterminowe, które będzie obowiązywać przez miesiąc. To da Ci czas niezbędny na załatwienie wszystkich formalności. Tego rodzaju polisa nie przedłuża się automatycznie i można ją nabyć tylko raz, jest też oczywiście znacznie tańsza od ubezpieczenia całorocznego. Poza tym nie ma jednak między nimi żadnych różnic, dlatego zakres ochrony pozostaje bez zmian.

PODSUMOWANIE
  • Kupując używane auto w Niemczech, można skorzystać z ofert osób prywatnych lub komisów. Trzeba jednak uważać na nieuczciwych sprzedawców, którzy zatajają wady pojazdów.
  • Przed zakupem takiego samochodu trzeba koniecznie sprawdzić jego historię, dzięki czemu można m.in. sprawdzić przebieg auta, a także czy nie uczestniczyło w wypadku.
  • Sprowadzając samodzielnie auto z Niemiec, trzeba zadbać o jego tymczasową rejestrację – koszt wyrobienia tablic pięciodniowych wraz z krótkoterminowym ubezpieczeniem to ponad 100 euro. Nie trzeba tego robić, jeśli auto zostanie sprowadzone na lawecie.
  • Po powrocie do kraju należy opłacić akcyzę, przetłumaczyć niezbędne dokumenty, dokonać przeglądu auta i zarejestrować go we właściwym Wydziale Komunikacji.
  • Całoroczne ubezpieczenie OC trzeba wykupić najpóźniej w dniu rejestracji samochodu, wcześniej można przez 30 dni korzystać z OC krótkoterminowego.

Źródła:

  • https://www.auto-swiat.pl/porady/kupno-i-sprzedaz/sprowadzamy-auto-z-niemiec-gdzie-szukac-jakie-sa-ceny-jak-zarejestrowac/155qr5q
  • https://motointegrator.com/pl/pl/poradniki/porady-eksploatacyjne/jak-dobrze-kupic-samochod-uzywany-w-niemczech
  • https://dojczland.info/kupno-auta-w-niemczech-praktyczny-poradnik/
  • https://autokult.pl/34120,jak-zarejestrowac-auto-sprowadzone-z-niemiec
Oceń artykuł:
15,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Studiował prawo i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, a od kilku lat doskonali swoje umiejętności w pracy redaktorskiej. Od dłuższego czasu związany z branżą kulturalną, chętnie nabywa jednak nowych doświadczeń, by dzielić się nimi z czytelnikami za pomocą jasnych i przystępnych tekstów.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!