Wniosek o rejestrację pojazdu – rejestracja pojazdu – co musisz wiedzieć?

Każdy kupiony pojazd, czy to nowy, czy używany, należy zarejestrować w urzędzie. Poniżej przedstawiamy formalności, których należy dopilnować podczas rejestracji samochodu – do jakiego urzędu się zgłosić, jakie dokumenty zebrać, ile kosztuje rejestracja pojazdu i o czym jeszcze warto pamiętać w tym procesie. Sprawdź, czy masz już wszystko, co potrzebne do rejestracji auta!

Gdzie zarejestrować samochód?

Wniosek o rejestrację pojazdu należy złożyć do starosty w miejscu zamieszkania właściciela, natomiast rejestracji samochodu firmowego w starostwie właściwym ze względu na siedzibę jego firmy. W miastach na prawie powiatu wnioski kieruje się do urzędu miasta, a w Warszawie – do urzędu dzielnicy. Już w samym urzędzie należy szukać pokoi oznaczonych jako “Wydział Komunikacji”, “Wydział Komunikacji i Transportu” lub po prostu “Dział rejestracji pojazdów”.

Rejestracja samochodu w miejscu zamieszkania czy zameldowania?

A co w przypadku, jeśli mieszkamy na stałe w jednym miejscu, a zameldowani jesteśmy w innej miejscowości? Przepisy mówią wyraźnie o miejscu zamieszkania, czyli miejscu stałego pobytu, w którym przebywamy przez większość roku. To dobra wiadomość dla osób, które boją się, że ich samochód ‘na obcych blachach’ mógłby zostać uszkodzony przez wandali.

Przykład

Marek od trzech lat pracuje i wynajmuje mieszkanie we Wrocławiu. Ciągle jest zameldowany w domu rodziców, w małej miejscowości na Śląsku. Niedawno kupił samochód i postanowił zarejestrować go we Wrocławiu. W urzędzie poproszono go o udowodnienie, że rzeczywiście przebywa na stałe w tym mieście. Marek przyniósł więc umowę najmu mieszkania i umowę o pracę, na których znajdują się wrocławskie adresy i samochód został bez problemu zarejestrowany.

Rejestracja samochodu online

Dla tych, którzy nie lubią stać w kolejkach, dobrym rozwiązaniem jest rejestracja samochodu przez internet. Informacji o tym, jak to zrobić i jakie załączniki są wymagane, należy szukać na stronach BIP (Biuletyn Informacji Publicznej) starostwa, urzędu miejskiego lub urzędu dzielnicy. Zamiast fizycznych dokumentów składa się wtedy wniosek elektroniczny i załączniki w postaci skanów.

Firmy pośredniczące w rejestracji samochodu

Od pewnego czasu w Polsce przybywa też firm, które pośredniczą w procesie rejestracji samochodu i za pewną opłatą (od 100 do 350 zł) oferują załatwienie wszystkich spraw za właściciela nowego auta. Z takich usług najczęściej korzystają osoby, którym wyjątkowo zależy na czasie i które nie chcą przechodzić przez bardziej skomplikowane formalności, np. właściciele firm, rejestrujący po kilka samochodów naraz, czy osoby ściągające samochody z zagranicy. Pracownicy firm pomagających w rejestracji pobierają od kierowcy upoważnienia i wracają z załatwioną sprawą – czasami nawet w ciągu doby od zlecenia.

Rejestracja samochodu – potrzebne dokumenty

Żeby nie odbić się od drzwi urzędu, przed rejestracją samochodu upewnijmy się, że mamy cały komplet dokumentów – a jest ich trochę. Lista załączników różni się w zależności od tego, czy rejestrujemy samochód nowy, używany, sprowadzony z zagranicy, czy może SAM.

Podstawowy zestaw wygląda następująco:

  • wniosek o rejestrację – do pobrania ze strony właściwego urzędu,
  • dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport (jeśli właściciel jest osobą fizyczną) lub odpis z KRS (jeśli właściciel jest osobą prawną),
  • dowód własności pojazdu – umowa sprzedaży, umowa darowizny, faktura lub orzeczenie sądu,
  • dokumenty rejestracyjne – jeśli pojazd był wcześniej rejestrowany,
  • zaświadczenie z badania technicznego, jeśli w dowodzie rejestracyjnym nie ma zapisu o aktualnym terminie kolejnego badania technicznego,
  • polisa OC,
  • dokument pełnomocnictwa – jeśli wniosek składa pełnomocnik (opłata skarbowa za ustanowienie pełnomocnictwa to 17 zł).

Dokumenty do rejestracji nowego samochodu

Oprócz podstawowych dokumentów, często dostarczanych przez dilera z salonu, potrzebne będą też:

  • karta pojazdu,
  • faktura zakupu,
  • świadectwo homologacji,
  • potwierdzenie zapłaty akcyzy/cła przez dilera.

Dokumenty do rejestracji samochodu używanego

Samochody używane należy przerejestrować w ciągu 30 dni od ich zakupu. Oprócz wniosku o rejestrację i dowodu własności w urzędzie należy przedstawić:

  • stary dowód rejestracyjny,
  • zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym, jeśli w dowodzie nie ma ważnego,
  • kartę pojazdu,
  • tablice rejestracyjne.

UWAGA:
jeśli sprzedawca i nabywca mieszkają w tym samym powiecie, można zostawić stare tablice rejestracyjne, nie będzie też potrzebna nowa naklejka kontrolna. Mimo wszystko tablice należy zanieść do urzędu, żeby wymienić znajdujące się na nich naklejki legalizacyjne z hologramami. W ten sposób można zaoszczędzić blisko 100 zł.

Dokumenty do rejestracji samochodu zabytkowego

Oprócz dokumentów standardowych (wniosek o rejestrację, dowód własności, tablice rejestracyjne), w celu rejestracji zabytkowego samochodu trzeba przedstawić:

  • uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisaniu pojazdu do rejestru zabytków lub potwierdzenie wpisania pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków lub potwierdzenie wpisania pojazdu do inwentarza muzealiów,
  • zaświadczenie z badania pojazdu zabytkowego i protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego,
  • dowód rejestracyjny lub oświadczenie o nieposiadaniu dowodu rejestracyjnego.
  • karta pojazdu (jeśli taka była wydana).

Dokumenty do rejestracji samochodu z zagranicy

Dodatkowe dokumenty, które są potrzebne do rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy to:

  • tłumaczenie wszystkich dokumentów, dokonane przez tłumacza przysięgłego lub konsula,
  • dowód opłacenia akcyzy (w przypadku samochodów sprowadzonych z UE) lub dowód zapłaty cła (dla samochodów sprowadzonych spoza UE.

Rejestracja samochodu – cena

W każdym powiecie opłaty związane z rejestracją samochodu są dokładnie takie same. Jedynie właściciele samochodów zabytkowych i osoby, które chcą mieć indywidualne tablice rejestracyjne (z wybranym przez siebie napisem), zapłacą nieco więcej.

Opłaty za rejestrację samochodu

Rodzaj opłatyKwota
Tablice rejestracyjne (standardowe)80 zł
Dowód rejestracyjny54 zł
Pozwolenie czasowe13,5 zł
Nalepka kontrolna18,5 zł
Nalepka legalizacyjna12,5 zł
Opłaty ewidencyjne2 zł

Opłaty dodatkowe:

  • ustanowienie pełnomocnictwa (jeśli właściciel nie może sam stawić się w urzędzie) – 17 zł,
  • wydanie karty pojazdu dla samochodów z zagranicy – 75,50 zł,
  • dodatkowe badanie techniczne samochodu z zagranicy (wymagane tylko w niektórych przypadkach) – 98 zł
  • tablice indywidualne z wybranym przez siebie napisem – 1000 zł zamiast 80 zł,
  • tablice dla pojazdu zabytkowego – 100 zł zamiast 80 zł.

Całkowity koszt rejestracji:

  • ze standardowymi tablicami – 180,5 zł,
  • z indywidualnymi tablicami – 1100,5 zł,
  • samochody zabytkowe – 200,5 zł
  • samochody sprowadzane z zagranicy – 256 zł,
  • samochody z zagranicy z dodatkowym badaniem – 354 zł.

Zanim zarejestrujesz, sprawdź czy auto ma OC

Ostatnia, ale nie mniej ważna informacja: rejestracja samochodu nie dojdzie do skutku, jeśli nie mamy ubezpieczenia OC. Najpóźniej w dniu rejestracji trzeba więc wykupić polisę.

Jeśli samochód jest używany i poprzedni właściciel opłacał OC, sprawdźmy, do kiedy jest ważna umowa. W większości przypadków polisy automatycznie przedłużają się na kolejny rok, ale nie gdy pojazd zmienia właściciela – wtedy trzeba zadbać o to samodzielnie. Niedopełnienie tego obowiązku sprawia, że wiele osób traci ubezpieczenie, nawet o tym nie wiedząc. Prawda wychodzi na jaw podczas kontroli policji albo po stłuczce i wtedy zaczynają się problemy. W najgorszym wypadku kierowca musi zapłacić nie tylko karę za brak OC, ale i wysokie odszkodowanie za spowodowane szkody. A rekordowe kwoty odszkodowań płaconych przez nieubezpieczonych sprawców Polsce sięgały ponad milion złotych.

Aby uniknąć takich problemów, warto szybko sprawdzić, czy samochód ma ważne OC. Można to zrobić na stronie ufg.pl – wystarczy mieć numer rejestracyjny lub numer VIN samochodu. Jeśli konieczny jest zakup nowej polisy, równie szybko można to zrobić w naszej porównywarce OC.

Kary za niezłożenie na czas wniosku o zarejestrowanie lub wyrejestrowanie

Od 1 stycznia 2020 roku wchodzi w życie zmiana w Prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z nowymi przepisami, właściciele pojazdów, którzy nie dokonają ich rejestracji w odpowiednim czasie – czyli do 30 dni po zakupie – zapłacą do 1000 zł kary.

Po wejściu w życie zmian, karane będą również te osoby, które nie złożą na czas wniosku o wyrejestrowanie samochodu (np. w przypadku kradzieży, kasacji czy sprzedaży za granicę). Podobnie jak w przypadku rejestracji, czas na wyrejestrowanie wynosi 30 dni.

Podsumowanie

  • Samochód należy zarejestrować do 30 dni po zakupie w starostwie, urzędzie miasta lub urzędzie dzielnicy w zależności od miejsca zamieszkania (nie zameldowania).
  • Rejestrację można też załatwić online albo przez firmy oferujące pośrednictwo.
  • Niezbędne dokumenty: formularz rejestracji, dokument tożsamości, dowód własności pojazdu, dokumenty rejestracyjne, dowód badania technicznego, polisa OC.
  • Dodatkowe zaświadczenia mogą być potrzebne przy rejestracji samochodów zabytkowych lub sprowadzanych z zagranicy.
  • Koszt rejestracji samochodu to w większości przypadków 180,50 zł, chyba że jest to samochód zabytkowy, sprowadzony z zagranicy lub chcemy mieć indywidualne tablice.
  • Każdy rejestrowany samochód musi mieć ważne OC. Jeśli kupujemy nową polisę, musimy zrobić to najpóźniej w dniu rejestracji, jeśli samochód był już wcześniej ubezpieczony, sprawdźmy do kiedy ważna jest ochrona.
Autor artykułu: Joanna Gołacka

Pasjonatka słowa pisanego. Specjalność: psychologia i finanse. Moją misją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień na język zrozumiały dla każdego. Jako redaktor Mubi.pl wspieram kierowców przy zakupie ubezpieczeń i biorę pod lupę wszelkie formalności związane z posiadaniem samochodu.

Oceń artykuł
35,00
Loading...

Porównaj teraz najtańsze ubezpieczenia samochodu

Dzięki porównaniu nawet 53 ofert ubezpieczeń zawsze oszczędzasz na polisach OC i AC. Porównaj ceny OC/AC

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *