Każdy kupiony pojazd, czy to nowy, czy używany, należy zarejestrować w urzędzie. Poniżej przedstawiamy formalności, których należy dopilnować podczas rejestracji samochodu – do jakiego urzędu się zgłosić, jakie dokumenty zebrać, ile kosztuje rejestracja pojazdu i o czym jeszcze warto pamiętać w tym procesie. Sprawdź, czy masz już wszystko, co potrzebne do rejestracji auta!
Z naszego tekstu dowiesz się:
- Gdzie zarejestrować samochód?
- Zarejestrować samochód w miejscu zamieszkania czy zameldowania?
- Rejestracja samochodów online – jak to zrobić?
- Jakie firmy pośredniczą w rejestracji samochodu?
- Jakich dokumentów potrzebujesz do rejestracji samochodu?
- Jakich dokumentów potrzebujesz do rejestracji nowego samochodu?
- Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji samochodu używanego?
- Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji samochodu zabytkowego?
- Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji samochodu z zagranicy?
- Ile kosztuje rejestracja samochodu?
- Czy rejestrowane auto powinno mieć OC?
- Jakie są kary za niezarejestrowanie samochodu na czas?
Gdzie zarejestrować samochód?
Wniosek o rejestrację samochodu należy złożyć do starosty w miejscu zamieszkania właściciela, natomiast rejestracji samochodu firmowego w starostwie właściwym ze względu na siedzibę jego firmy. W miastach na prawie powiatu wnioski kieruje się do urzędu miasta, a w Warszawie – do urzędu dzielnicy. Już w samym urzędzie należy szukać pokoi oznaczonych jako “Wydział Komunikacji”, “Wydział Komunikacji i Transportu” lub po prostu “Dział rejestracji pojazdów”.
Rejestracja samochodu w miejscu zamieszkania czy zameldowania?
A co w przypadku, jeśli mieszkamy na stałe w jednym miejscu, a zameldowani jesteśmy w innej miejscowości? Przepisy mówią wyraźnie o miejscu zamieszkania, czyli miejscu stałego pobytu, w którym przebywamy przez większość roku. To dobra wiadomość dla osób, które boją się, że ich samochód ‘na obcych blachach’ mógłby zostać uszkodzony przez wandali.
Marek od trzech lat pracuje i wynajmuje mieszkanie we Wrocławiu. Ciągle jest zameldowany w domu rodziców, w małej miejscowości na Śląsku. Niedawno kupił samochód i postanowił zarejestrować go we Wrocławiu. W urzędzie poproszono go o udowodnienie, że rzeczywiście przebywa na stałe w tym mieście. Marek przyniósł więc umowę najmu mieszkania i umowę o pracę, na których znajdują się wrocławskie adresy i samochód został bez problemu zarejestrowany.
Rejestracja samochodów online 2023
Dla tych, którzy nie lubią stać w kolejkach, dobrym rozwiązaniem jest rejestracja samochodu online. Informacji o tym, jak to zrobić i jakie załączniki są wymagane, należy szukać na stronach BIP (Biuletyn Informacji Publicznej) starostwa, urzędu miejskiego lub urzędu dzielnicy. Zamiast fizycznych dokumentów składa się wtedy wniosek elektroniczny i załączniki w postaci skanów.
W związku z epidemią COVID-19 przed rejestracją warto wejść na stronę wydziału komunikacji przypisanego do miejsca zamieszkania, aby sprawdzić zasady działania urzędu!
Firmy pośredniczące w rejestracji samochodu
Od pewnego czasu w Polsce przybywa też firm, które pośredniczą w procesie rejestracji samochodu i za pewną opłatą (od 100 do 350 zł) oferują załatwienie wszystkich spraw za właściciela nowego auta. Z takich usług najczęściej korzystają osoby, którym wyjątkowo zależy na czasie i które nie chcą przechodzić przez bardziej skomplikowane formalności, np. właściciele firm, rejestrujący po kilka samochodów naraz, czy osoby ściągające samochody z zagranicy. Pracownicy firm pomagających w rejestracji pobierają od kierowcy upoważnienia i wracają z załatwioną sprawą – czasami nawet w ciągu doby od zlecenia.
Ekspert Mubi radzi:
Rzeczywiście, 4 czerwca 2021 roku weszło w życie prawo, na mocy którego nabywca nowego pojazdu może skorzystać z pomocy salonu, w którym dokonał zakupu. Od teraz bowiem przedstawiciele salonów samochodowych są uprawnieni do rejestrowania sprzedanego auta w urzędzie, jeśli nowy właściciel pojazdu ich do tego upoważni. Taka rejestracja odbywa się przez internet.
Rejestracji w imieniu klientów mogą dokonywać jedynie przedstawiciele salonów samochodowych. Leasingodawcy i firmy trudniące się wynajmem długoterminowym nie są do tego uprawnione.
Rejestracja samochodu – potrzebne dokumenty
Żeby nie odbić się od drzwi urzędu, przed rejestracją samochodu upewnijmy się, że mamy cały komplet dokumentów – a jest ich trochę. Lista załączników różni się w zależności od tego, czy rejestrujemy samochód nowy, używany, sprowadzony z zagranicy, czy może SAM.
Podstawowy zestaw wygląda następująco:
- wniosek o rejestrację – do pobrania ze strony właściwego urzędu,
- dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport (jeśli właściciel jest osobą fizyczną) lub odpis z KRS (jeśli właściciel jest osobą prawną),
- dowód własności pojazdu – umowa sprzedaży, umowa darowizny, faktura lub orzeczenie sądu,
- dokumenty rejestracyjne – jeśli pojazd był wcześniej rejestrowany,
- zaświadczenie z badania technicznego, jeśli w dowodzie rejestracyjnym nie ma zapisu o aktualnym terminie kolejnego badania technicznego,
- polisa ubezpieczenia OC,
- dokument pełnomocnictwa – jeśli wniosek składa pełnomocnik (opłata skarbowa za ustanowienie pełnomocnictwa to 17 zł).
Dokumenty do rejestracji nowego samochodu
Oprócz podstawowych dokumentów, często dostarczanych przez dealera z salonu, potrzebne będą też:
- faktura zakupu,
- świadectwo homologacji,
- potwierdzenie zapłaty akcyzy/cła przez dealera.
Dokumenty do rejestracji samochodu używanego
Zarejestrować pojazd lub zgłosić fakt nabycia samochodu używanego należy w ciągu 30 dni od zakupu. Oprócz wniosku o rejestrację i dowodu własności w urzędzie należy przedstawić:
- stary dowód rejestracyjny,
- zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym (jeśli w dowodzie nie ma ważnego),
- tablice rejestracyjne.
31 stycznia 2022 roku weszła w życie zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym, zgodnie z którą możliwe jest pozostawienie starych tablic rejestracyjnych bez względu na miejsce rejestracji pojazdu. Wcześniej możliwe to było wyłącznie w przypadku zakupu samochodów zarejestrowanych już w tym samym powiecie. Po zmianie nie ma potrzeby wymiany tablic rejestracyjnych na nowe, o ile mają najnowszy wzór, oraz są utrzymane w dobrym stanie i czytelne. Pozwala to zaoszczędzić na rejestracji niemal 100 zł.
Dokumenty do rejestracji samochodu zabytkowego
Oprócz dokumentów standardowych (wniosek o rejestrację, dowód własności, tablice rejestracyjne), w celu rejestracji zabytkowego samochodu trzeba przedstawić:
- uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisaniu pojazdu do rejestru zabytków lub potwierdzenie wpisania pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków lub potwierdzenie wpisania pojazdu do inwentarza muzealiów,
- zaświadczenie z badania pojazdu zabytkowego i protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego,
- dowód rejestracyjny lub oświadczenie o nieposiadaniu dowodu rejestracyjnego.
Dokumenty do rejestracji samochodu z zagranicy
Dodatkowe dokumenty, które są potrzebne do rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy, to:
- tłumaczenie wszystkich dokumentów dokonane przez tłumacza przysięgłego lub konsula,
- dowód opłacenia akcyzy (w przypadku samochodów sprowadzonych z UE) lub dowód zapłaty cła (dla samochodów sprowadzonych spoza UE).
Koszty rejestracji samochodu
W każdym powiecie opłaty związane z rejestracją samochodu są dokładnie takie same. Jedynie właściciele samochodów zabytkowych i osoby, które chcą mieć indywidualne tablice rejestracyjne (z wybranym przez siebie napisem), zapłacą nieco więcej.
Opłaty za rejestrację samochodu
Rodzaj opłaty | Kwota |
---|---|
Tablice rejestracyjne (standardowe) | 80 zł |
Dowód rejestracyjny | 54 zł |
Pozwolenie czasowe | 13,50 zł |
Nalepka legalizacyjna | 12,50 zł |
Opłaty ewidencyjne | 2 zł |
Opłaty dodatkowe:
- ustanowienie pełnomocnictwa (jeśli właściciel nie może sam stawić się w urzędzie) – 17 zł,
- dodatkowe badanie techniczne samochodu z zagranicy (wymagane tylko w niektórych przypadkach) – 98 zł,
- tablice indywidualne z wybranym przez siebie napisem – 1000 zł (zamiast 80 zł),
- tablice dla pojazdu zabytkowego – 100 zł (zamiast 80 zł).
Całkowity koszt rejestracji samochodu:
- ze standardowymi tablicami – 161,50 zł,
- z indywidualnymi tablicami – 1081,50 zł,
- samochody zabytkowe – 181,50 zł,
- samochody sprowadzane z zagranicy – 161,50 zł,
- samochody z zagranicy z dodatkowym badaniem – 259,50 zł.
Rejestracja samochodu a ubezpieczenie OC
Ostatnia, ale nie mniej ważna informacja: rejestracja samochodu nie dojdzie do skutku, jeśli nie mamy ubezpieczenia OC. Najpóźniej w dniu rejestracji trzeba więc wykupić polisę.
Jeśli samochód jest używany i poprzedni właściciel opłacał OC, sprawdźmy, do kiedy jest ważna umowa. W większości przypadków polisy automatycznie przedłużają się na kolejny rok, ale nie wtedy, gdy pojazd zmienia właściciela – wtedy trzeba zadbać o to samodzielnie. Niedopełnienie tego obowiązku sprawia, że wiele osób traci ubezpieczenie, nawet o tym nie wiedząc. Prawda wychodzi na jaw podczas kontroli policji albo po stłuczce i wtedy zaczynają się problemy. W najgorszym wypadku kierowca musi zapłacić nie tylko karę za brak OC, ale i wysokie odszkodowanie za spowodowane szkody. A rekordowe kwoty odszkodowań płaconych przez nieubezpieczonych sprawców w Polsce sięgały ponad milion złotych.
Aby uniknąć takich problemów, warto szybko sprawdzić, czy samochód ma ważne OC. Można to zrobić na stronie ufg.pl – wystarczy mieć numer rejestracyjny lub numer VIN samochodu. Jeśli konieczny jest zakup nowej polisy, równie szybko można to zrobić w naszej porównywarce OC.
Kary za niezłożenie na czas wniosku o zarejestrowanie lub wyrejestrowanie
1 stycznia 2020 roku weszła w życie zmiana w Prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z nowymi przepisami właściciele pojazdów, którzy nie zarejestrują ich lub nie zgłoszą ich nabycia w odpowiednim czasie – czyli do 30 dni po zakupie – zapłacą do 1000 zł kary.
Po wejściu w życie zmian, karane będą również te osoby, które nie złożą na czas wniosku o wyrejestrowanie samochodu (np. w przypadku kradzieży, kasacji czy sprzedaży za granicę). Podobnie jak w przypadku rejestracji, czas na wyrejestrowanie wynosi 30 dni.
- Samochód należy zarejestrować lub zgłosić fakt nabycia auta do 30 dni po zakupie w starostwie, urzędzie miasta lub urzędzie dzielnicy w zależności od miejsca zamieszkania (nie zameldowania).
- Rejestrację można też załatwić online albo przez firmy oferujące pośrednictwo.
- Od 4 czerwca 2021 roku o zarejestrowanie pojazdu przez internet można poprosić przedstawiciela salonu samochodowego, w którym dokonano zakupu.
- Niezbędne dokumenty: formularz rejestracji, dokument tożsamości, dowód własności pojazdu, dokumenty rejestracyjne, dowód badania technicznego, polisa OC.
- Dodatkowe zaświadczenia mogą być potrzebne przy rejestracji samochodów zabytkowych lub sprowadzanych z zagranicy.
- Koszt rejestracji samochodu to w większości przypadków 161,50 zł, chyba że jest to samochód zabytkowy lub chcemy mieć indywidualne tablice.
- Każdy rejestrowany samochód musi mieć ważne OC. Jeśli kupujemy nową polisę, musimy zrobić to najpóźniej w dniu rejestracji, jeśli samochód był już wcześniej ubezpieczony, sprawdźmy do kiedy ważna jest ochrona.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację samochodu
Przy zakupie ubezpieczenia komunikacyjnego powinieneś podać adres, pod którym aktualnie mieszkasz i parkujesz samochód. To wskazówka dla ubezpieczyciela, od której zależy wysokość składki. Na podstawie cenników obowiązujących w miejscowości, którą podasz ubezpieczycielowi, ten wyliczy odszkodowanie. Jeśli wycena nie będzie dotyczyła miejscowości, w której mieszkasz i będziesz naprawiał pojazd po szkodzie, odszkodowanie może być zbyt niskie, żeby pokryć całą należność za reperację.
Jeśli któryś z właścicieli auta nie może osobiście udać się do urzędu, rejestracji może dokonać drugi ze współwłaścicieli. Musi on jednak posiadać pisemne pełnomocnictwo wspólnika. Konieczna jest bowiem zgoda wszystkich osób dysponujących samochodem.
Do urzędu w celu zarejestrowania pojazdu trzeba udać się z ważną polisą. Jeśli zatem kupiłeś samochód na przykład z zagranicy, najpierw wybierz ubezpieczenie OC, a następnie z polisą udaj się do wydziału komunikacji.
Wniosek o rejestrację pojazdu należy wypełnić drukowanymi literami. Należy w nim wpisać nazwę urzędu, w którym pojazd będzie rejestrowany, swoje dane osobowe, dane rejestrowanego samochodu, wymienić listę dokumentów, które są załącznikami do wniosku, a także wskazać, czy chcesz zarejestrować, przerejestrować czy wyrejestrować auto. Na koniec należy podpisać wniosek.
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji