Każdy kupiony pojazd, czy to nowy, czy używany, należy zarejestrować w urzędzie. Poniżej przedstawiamy formalności, których należy dopilnować podczas rejestracji samochodu – do jakiego urzędu się zgłosić, jakie dokumenty zebrać, ile kosztuje rejestracja pojazdu i o czym jeszcze warto pamiętać w tym procesie. Sprawdź, czy masz już wszystko, co potrzebne do rejestracji auta!
Z naszego tekstu dowiesz się:
- Gdzie zarejestrować samochód?
- Rejestracja samochodu w miejscu zamieszkania czy zameldowania
- Rejestracja samochodu online
- Firmy pośredniczące w rejestracji samochodu
- Rejestracja samochodu – wniosek i pozostałe dokumenty
- Dokumenty do rejestracji nowego samochodu
- Dokumenty do rejestracji samochodu używanego
- Dokumenty do rejestracji samochodu zabytkowego
- Dokumenty do rejestracji samochodu z zagranicy
- Ile kosztuje rejestracja samochodu?
- Zanim zarejestrujesz, sprawdź czy auto ma OC
- Kary za niezarejestrowanie samochodu na czas
Gdzie zarejestrować samochód?
Wniosek o rejestrację pojazdu należy złożyć do starosty w miejscu zamieszkania właściciela, natomiast rejestracji samochodu firmowego w starostwie właściwym ze względu na siedzibę jego firmy. W miastach na prawie powiatu wnioski kieruje się do urzędu miasta, a w Warszawie – do urzędu dzielnicy. Już w samym urzędzie należy szukać pokoi oznaczonych jako “Wydział Komunikacji”, “Wydział Komunikacji i Transportu” lub po prostu “Dział rejestracji pojazdów”.
Rejestracja samochodu w miejscu zamieszkania czy zameldowania?
A co w przypadku, jeśli mieszkamy na stałe w jednym miejscu, a zameldowani jesteśmy w innej miejscowości? Przepisy mówią wyraźnie o miejscu zamieszkania, czyli miejscu stałego pobytu, w którym przebywamy przez większość roku. To dobra wiadomość dla osób, które boją się, że ich samochód ‘na obcych blachach’ mógłby zostać uszkodzony przez wandali.
Marek od trzech lat pracuje i wynajmuje mieszkanie we Wrocławiu. Ciągle jest zameldowany w domu rodziców, w małej miejscowości na Śląsku. Niedawno kupił samochód i postanowił zarejestrować go we Wrocławiu. W urzędzie poproszono go o udowodnienie, że rzeczywiście przebywa na stałe w tym mieście. Marek przyniósł więc umowę najmu mieszkania i umowę o pracę, na których znajdują się wrocławskie adresy i samochód został bez problemu zarejestrowany.
Rejestracja samochodu online
Dla tych, którzy nie lubią stać w kolejkach, dobrym rozwiązaniem jest rejestracja samochodu przez internet. Informacji o tym, jak to zrobić i jakie załączniki są wymagane, należy szukać na stronach BIP (Biuletyn Informacji Publicznej) starostwa, urzędu miejskiego lub urzędu dzielnicy. Zamiast fizycznych dokumentów składa się wtedy wniosek elektroniczny i załączniki w postaci skanów.
Firmy pośredniczące w rejestracji samochodu
Od pewnego czasu w Polsce przybywa też firm, które pośredniczą w procesie rejestracji samochodu i za pewną opłatą (od 100 do 350 zł) oferują załatwienie wszystkich spraw za właściciela nowego auta. Z takich usług najczęściej korzystają osoby, którym wyjątkowo zależy na czasie i które nie chcą przechodzić przez bardziej skomplikowane formalności, np. właściciele firm, rejestrujący po kilka samochodów naraz, czy osoby ściągające samochody z zagranicy. Pracownicy firm pomagających w rejestracji pobierają od kierowcy upoważnienia i wracają z załatwioną sprawą – czasami nawet w ciągu doby od zlecenia.
Rejestracja samochodu – potrzebne dokumenty
Żeby nie odbić się od drzwi urzędu, przed rejestracją samochodu upewnijmy się, że mamy cały komplet dokumentów – a jest ich trochę. Lista załączników różni się w zależności od tego, czy rejestrujemy samochód nowy, używany, sprowadzony z zagranicy, czy może SAM.
Podstawowy zestaw wygląda następująco:
- wniosek o rejestrację – do pobrania ze strony właściwego urzędu,
- dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport (jeśli właściciel jest osobą fizyczną) lub odpis z KRS (jeśli właściciel jest osobą prawną),
- dowód własności pojazdu – umowa sprzedaży, umowa darowizny, faktura lub orzeczenie sądu,
- dokumenty rejestracyjne – jeśli pojazd był wcześniej rejestrowany,
- zaświadczenie z badania technicznego, jeśli w dowodzie rejestracyjnym nie ma zapisu o aktualnym terminie kolejnego badania technicznego,
- polisa OC,
- dokument pełnomocnictwa – jeśli wniosek składa pełnomocnik (opłata skarbowa za ustanowienie pełnomocnictwa to 17 zł).
Dokumenty do rejestracji nowego samochodu
Oprócz podstawowych dokumentów, często dostarczanych przez dilera z salonu, potrzebne będą też:
- karta pojazdu,
- faktura zakupu,
- świadectwo homologacji,
- potwierdzenie zapłaty akcyzy/cła przez dilera.
Dokumenty do rejestracji samochodu używanego
Samochody używane należy przerejestrować w ciągu 30 dni od ich zakupu. Oprócz wniosku o rejestrację i dowodu własności w urzędzie należy przedstawić:
- stary dowód rejestracyjny,
- zaświadczenie o aktualnym badaniu technicznym, jeśli w dowodzie nie ma ważnego,
- kartę pojazdu,
- tablice rejestracyjne.
jeśli sprzedawca i nabywca mieszkają w tym samym powiecie, można zostawić stare tablice rejestracyjne, nie będzie też potrzebna nowa naklejka kontrolna. Mimo wszystko tablice należy zanieść do urzędu, żeby wymienić znajdujące się na nich naklejki legalizacyjne z hologramami. W ten sposób można zaoszczędzić blisko 100 zł.
Dokumenty do rejestracji samochodu zabytkowego
Oprócz dokumentów standardowych (wniosek o rejestrację, dowód własności, tablice rejestracyjne), w celu rejestracji zabytkowego samochodu trzeba przedstawić:
- uwierzytelnioną kopię decyzji o wpisaniu pojazdu do rejestru zabytków lub potwierdzenie wpisania pojazdu do wojewódzkiej ewidencji zabytków lub potwierdzenie wpisania pojazdu do inwentarza muzealiów,
- zaświadczenie z badania pojazdu zabytkowego i protokół oceny stanu technicznego pojazdu zabytkowego,
- dowód rejestracyjny lub oświadczenie o nieposiadaniu dowodu rejestracyjnego.
- karta pojazdu (jeśli taka była wydana).
Dokumenty do rejestracji samochodu z zagranicy
Dodatkowe dokumenty, które są potrzebne do rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy to:
- tłumaczenie wszystkich dokumentów, dokonane przez tłumacza przysięgłego lub konsula,
- dowód opłacenia akcyzy (w przypadku samochodów sprowadzonych z UE) lub dowód zapłaty cła (dla samochodów sprowadzonych spoza UE.
Rejestracja samochodu – cena
W każdym powiecie opłaty związane z rejestracją samochodu są dokładnie takie same. Jedynie właściciele samochodów zabytkowych i osoby, które chcą mieć indywidualne tablice rejestracyjne (z wybranym przez siebie napisem), zapłacą nieco więcej.
Opłaty za rejestrację samochodu
Rodzaj opłaty | Kwota |
---|---|
Tablice rejestracyjne (standardowe) | 80 zł |
Dowód rejestracyjny | 54 zł |
Pozwolenie czasowe | 13,5 zł |
Nalepka kontrolna | 18,5 zł |
Nalepka legalizacyjna | 12,5 zł |
Opłaty ewidencyjne | 2 zł |
Opłaty dodatkowe:
- ustanowienie pełnomocnictwa (jeśli właściciel nie może sam stawić się w urzędzie) – 17 zł,
- wydanie karty pojazdu dla samochodów z zagranicy – 75,50 zł,
- dodatkowe badanie techniczne samochodu z zagranicy (wymagane tylko w niektórych przypadkach) – 98 zł
- tablice indywidualne z wybranym przez siebie napisem – 1000 zł zamiast 80 zł,
- tablice dla pojazdu zabytkowego – 100 zł zamiast 80 zł.
Całkowity koszt rejestracji:
- ze standardowymi tablicami – 180,5 zł,
- z indywidualnymi tablicami – 1100,5 zł,
- samochody zabytkowe – 200,5 zł
- samochody sprowadzane z zagranicy – 256 zł,
- samochody z zagranicy z dodatkowym badaniem – 354 zł.
Zanim zarejestrujesz, sprawdź czy auto ma OC
Ostatnia, ale nie mniej ważna informacja: rejestracja samochodu nie dojdzie do skutku, jeśli nie mamy ubezpieczenia OC. Najpóźniej w dniu rejestracji trzeba więc wykupić polisę.
Jeśli samochód jest używany i poprzedni właściciel opłacał OC, sprawdźmy, do kiedy jest ważna umowa. W większości przypadków polisy automatycznie przedłużają się na kolejny rok, ale nie gdy pojazd zmienia właściciela – wtedy trzeba zadbać o to samodzielnie. Niedopełnienie tego obowiązku sprawia, że wiele osób traci ubezpieczenie, nawet o tym nie wiedząc. Prawda wychodzi na jaw podczas kontroli policji albo po stłuczce i wtedy zaczynają się problemy. W najgorszym wypadku kierowca musi zapłacić nie tylko karę za brak OC, ale i wysokie odszkodowanie za spowodowane szkody. A rekordowe kwoty odszkodowań płaconych przez nieubezpieczonych sprawców Polsce sięgały ponad milion złotych.
Aby uniknąć takich problemów, warto szybko sprawdzić, czy samochód ma ważne OC. Można to zrobić na stronie ufg.pl – wystarczy mieć numer rejestracyjny lub numer VIN samochodu. Jeśli konieczny jest zakup nowej polisy, równie szybko można to zrobić w naszej porównywarce OC.
Kary za niezłożenie na czas wniosku o zarejestrowanie lub wyrejestrowanie
Od 1 stycznia 2020 roku wchodzi w życie zmiana w Prawie o ruchu drogowym. Zgodnie z nowymi przepisami, właściciele pojazdów, którzy nie dokonają ich rejestracji w odpowiednim czasie – czyli do 30 dni po zakupie – zapłacą do 1000 zł kary.
Po wejściu w życie zmian, karane będą również te osoby, które nie złożą na czas wniosku o wyrejestrowanie samochodu (np. w przypadku kradzieży, kasacji czy sprzedaży za granicę). Podobnie jak w przypadku rejestracji, czas na wyrejestrowanie wynosi 30 dni.
- Samochód należy zarejestrować do 30 dni po zakupie w starostwie, urzędzie miasta lub urzędzie dzielnicy w zależności od miejsca zamieszkania (nie zameldowania).
- Rejestrację można też załatwić online albo przez firmy oferujące pośrednictwo.
- Niezbędne dokumenty: formularz rejestracji, dokument tożsamości, dowód własności pojazdu, dokumenty rejestracyjne, dowód badania technicznego, polisa OC.
- Dodatkowe zaświadczenia mogą być potrzebne przy rejestracji samochodów zabytkowych lub sprowadzanych z zagranicy.
- Koszt rejestracji samochodu to w większości przypadków 180,50 zł, chyba że jest to samochód zabytkowy, sprowadzony z zagranicy lub chcemy mieć indywidualne tablice.
- Każdy rejestrowany samochód musi mieć ważne OC. Jeśli kupujemy nową polisę, musimy zrobić to najpóźniej w dniu rejestracji, jeśli samochód był już wcześniej ubezpieczony, sprawdźmy do kiedy ważna jest ochrona.