Co muszę wiedzieć o badaniu technicznym pojazdu? Przegląd samochodu w 2024
Jeśli masz samochód, motorower, ciągnik lub przyczepę, musisz regularnie poddawać je badaniom technicznym, czyli tzw. przeglądowi rejestracyjnemu. Zanim wybierzesz się do stacji kontroli pojazdów, sprawdź, ile kosztuje taka usługa, jak obecnie wyglądają formalności z nią związane, co zrobić, jeśli się spóźniłeś, jakie są wyjątki w przepisach dotyczące tego obowiązku. Przegląd samochodu od A do Z tylko w naszym przewodniku.
W tym artykule przeczytasz:
- Przegląd techniczny a badanie techniczne – czym się różnią?
- Gdzie zgłosić się na sprawdzenie samochodu?
- Ile kosztuje przegląd samochodu w 2024 roku?
- Ile kosztuje ponowne badanie po wykryciu usterki?
- Ile kosztuje dodatkowe badanie techniczne?
- Kiedy płaci się za sprawdzenie samochodu?
- Przegląd samochodu – co ile?
- Kto i kiedy może skierować na dodatkowy przegląd samochodu?
- Sprawdzanie stanu technicznego auta – na co patrzy diagnosta?
- Ile trwa przegląd rejestracyjny?
- Jakie są konsekwencje przeglądu samochodu po terminie?
- Jak sprawdzić ważność przeglądu?
- Jakie nowości w przepisach czekają nas w 2024 roku?
Przegląd techniczny, okresowy czy badanie techniczne?
Kierowcy, którzy raz do roku wybierają się na stację kontroli pojazdów, żeby dostać kolejną pieczątkę do dowodu rejestracyjnego, często mówią, że jadą na przegląd albo badanie okresowe czy przegląd techniczny. Jak się okazuje, to niezupełnie to samo i często używamy tych pojęć błędnie.
Przegląd rejestracyjny ma na celu dopuszczenie pojazdu do ruchu publicznego na określony czas (najczęściej na 12 miesięcy) i wykonywane jest na przystosowanych do tego stacjach diagnostycznych.
Przegląd techniczny, przegląd okresowy albo badanie okresowe to pojęcia, które odnoszą się do badań stanu technicznego pojazdu, zalecanych np. przez producenta samochodu. Nie są one obowiązkowe, ale pozwalają zachować gwarancję producenta lub inne korzyści. Termin przeglądu ustalany jest w zależności od marki i modelu pojazdu.
Różnice między badaniem technicznym a przeglądem technicznym:
Badanie techniczne | Przegląd techniczny | |
---|---|---|
Obowiązkowość | Obowiązkowe | Dobrowolny |
Jak często | Co 12 miesięcy lub inaczej, według szczegółowych przepisów prawnych | Według zaleceń producenta samochodu lub własnej potrzeby |
Zakres | Sprawdzenie stanu technicznego układów i podzespołów | Sprawdzenie układów, wymiana filtrów i oleju |
Kto płaci | Właściciel | Właściciel lub producent samochodu |
Gdzie | Stacje Kontroli Pojazdów | Autoryzowane Stacje Obsługi |
Cel | Dopuszczenie pojazdu do ruchu publicznego | Ustalany indywidualnie |
Gdzie zgłosić się na przegląd samochodu?
Badania techniczne wykonuje się na stacjach kontroli pojazdu. Stacje dzielą się na podstawowe i okręgowe. Na podstawowych przeprowadzane są badania pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej, która nie przekracza 3,5 ton, a na okręgowych sprawdzane są wszystkie pojazdy.
W kwestii tej nie ma rejonizacji, więc samochód, który był zarejestrowany we Wrocławiu, równie dobrze może być sprawdzony w Krakowie.
Niektóre samochody, mimo że ważą mniej niż 3,5 tony, muszą przejść przegląd na Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Należą do nich auta:
- po wypadku,
- w których dokonano zmian konstrukcyjnych,
- przeznaczone do przewozu materiałów niebezpiecznych,
- zarejestrowane po raz pierwszy za granicą.
Zanim podjedziemy do wybranej stacji podstawowej, sprawdźmy, czy jest uprawniona do kontroli naszego pojazdu. Uprawnienia te są zakodowane w szyldzie i pieczątce stacji.
Co znaczą litery przy nazwie stacji kontroli pojazdów?
Symbol | Rodzaj pojazdów |
---|---|
AA | motocykle i motorowery |
B | samochody osobowe |
C | ciężarówki |
CC | pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3.5T |
D | autobusy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3.5T |
T | ciągniki rolnicze |
E | przyczepy przeznaczone do łączenia z pojazdami silnikowymi, do których jest upoważniona stacja. |
Ile kosztuje przegląd samochodu?
Jaki jest koszt przeglądu samochodu w 2024 roku? Jego ceny nie zmieniły się od paru lat. Na wszystkich stacjach diagnostycznych są takie same, bo ich wysokość jest regulowana przez przepisy.
Rodzaj pojazdu | Cena |
---|---|
samochód osobowy | 98,00 zł |
samochód ciężarowy i specjalny do 3,5T | 98,00 zł |
autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób z kierowcą | 98,00 zł |
motocykl | 62,00 zł |
motorower | 50,00 zł |
ciągnik rolniczy | 62,00 zł |
badanie specjalistyczne pojazdu przystosowanego do zasilania gazem (kwota dodawana do podstawowej opłaty za dany pojazd) | 63,00 zł |
Od 1 lipca 2023 roku nie jest pobierana opłata ewidencyjna w wysokości 1 zł!
Ceny za ponowne sprawdzenie mechanizmów i zespołów w pojazdach, w których stwierdzono usterki w trakcie badań technicznych:
Rodzaj badania | Cena |
---|---|
ustawienie i natężenie świateł drogowych i świateł mijania | 14,00 zł |
sprawdzenie toksyczności spalin | 14,00 zł |
działanie amortyzatorów jednej osi | 14,00 zł |
skuteczność i równomierność działania hamulców | 20,00 zł |
połączenie układu kierowniczego oraz jałowego ruchu koła kierownicy, luzów w zawieszeniu | 20,00 zł |
poziom hałasu | 20,00 zł |
geometria kół jednej osi | 36,00 zł |
wszystkie inne usterki łącznie | 20,00 zł |
Dodatkowe badanie techniczne – cena
Skierowanie od starosty | Cena |
---|---|
gdy zachodzi podejrzenie, że pojazd nie spełnia określonych warunków technicznych | 20,00 zł |
badanie specjalistyczne po wypadku lub kolizji | 94,00 zł |
ustalenie danych pojazdu na potrzeby rejestracji | 64,00 zł |
Skierowanie od organów kontroli ruchu drogowego | Cena |
usterki lub warunki techniczne – za każdą usterkę lub badany układ osobno | 20,00 zł |
badanie specjalistyczne po wypadku lub kolizji | 94,00 zł |
dane techniczne niezgodne ze stanem rzeczywistym | 51,00 zł |
Pozostałe badania dodatkowe | Cena |
badanie po montażu instalacji do zasilania gazem | 63,00 zł |
po wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych, które powodują zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym | 82,00 zł |
badanie samochodu, który ma być używany jako taksówka | 42,00 zł |
Kiedy płaci się za badanie techniczne?
Po wprowadzeniu systemu ewidencyjnego CEPIK 2.0 za usługę na stacji kontroli pojazdów należy zapłacić z góry, jeszcze przed wykonaniem badania. Nawet jeśli samochód nie przejdzie przeglądu, opłata nie jest zwracana.
W wyjątkowych sytuacjach możliwa jest płatność odroczona na podstawie faktury VAT, a takie rozliczenie odbywa się zgodnie z indywidualną umową między stacją kontroli pojazdów a właścicielem pojazdu.
Ze względu na wiele innych obowiązków kierowca odkładał wykonanie corocznego przeglądu, przez co został mu nałożony mandat i wirtualnie odebrano mu dowód rejestracyjny. Żeby go odzyskać, musiał w ciągu tygodnia wykonać obowiązkowe badanie. Po tym badaniu odebrał dowód rejestracyjny w stacji kontroli pojazdów, w której został przeprowadzony przegląd.
Jak często trzeba sprawdzać stan techniczny auta?
W większości przypadków na okresowe sprawdzenie pojazdu trzeba zgłosić się co rok.
Nie dotyczy to jednak nowych pojazdów – w pierwszych latach po rejestracji przegląd wykonuje się rzadziej:
- samochody osobowe, samochody ciężarowe o masie do 3,5 t, motocykle i przyczepy o masie do 3,5 t po raz pierwszy bada się przed upływem 3 lat od pierwszej rejestracji, drugie badanie trzeba wykonać przed upływem kolejnych 2 lat (czyli do 5 lat od pierwszej rejestracji), a na następne należy się zgłaszać już co roku,
- ciągniki rolnicze, przyczepy rolnicze i motorowery pierwsze badanie muszą przejść przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a drugie i każde kolejne przed upływem 2 lat od dnia ostatniego badania,
- samochody zabytkowe i przyczepy lekkie – bada się je raz, tylko przed rejestracją, chyba że zostaną skierowane na dodatkowe badanie, albo służą do zarobkowego transportu, np. przewozu osób.
Niektóre pojazdy już od nowości muszą przechodzić coroczny przegląd. Są to:
- taksówki osobowe,
- samochody konstrukcyjnie przystosowane do przewożenia 5 -9 osób i wykorzystywane do zarobkowego przewozu ludzi,
- pojazdy “SAM” (samodzielnie zbudowane),
- pojazdy uprzywilejowane,
- pojazdy używane do nauki jazdy i egzaminów na prawo jazdy,
- pojazdy przewożące towary niebezpieczne.
Autobusy powinny przechodzić przegląd jeszcze częściej: najpierw przed upływem roku od pierwszej rejestracji, a następnie co 6 miesięcy.
Wiele motorowerów ma adnotację w dowodzie rejestracyjnym, że nie podlega okresowym badaniom technicznym. Przepisy się jednak zmieniły i nawet motorowery z takim wpisem muszą mieć wykonywane regularne przeglądy!
Wyjątkiem od powyższych zasad są sytuacje, kiedy pojazd zostaje skierowany na dodatkowy przegląd techniczny przez odpowiednie organy.
Kto i kiedy może skierować na dodatkowy przegląd techniczny?
Czasami, mimo że mamy ważny przegląd, a do następnego zostało nam jeszcze sporo czasu, możemy dostać skierowanie na dodatkowe badanie pojazdu. Takie skierowanie mogą wydać:
- organy kontroli ruchu drogowego (policja, Główny Inspektorat Transportu Drogowego, Straż Graniczna, organy celne) – jeśli istnieje podejrzenie, że pojazd może zagrażać bezpieczeństwu ruchu, naruszać wymagania ochrony środowiska, albo uczestniczył w wypadku, w którym zostały uszkodzone ważne elementy konstrukcji pojazdu,
- starości powiatowi – żeby ustalić dane potrzebne do rejestracji pojazdu albo jeśli z jego dokumentów potrzebnych do rejestracji wynika, że uczestniczył w wypadku lub narusza wymogi ochrony środowiska.
Dodatkowy przegląd może być też potrzebny przy zmianach konstrukcyjnych pojazdu, w sytuacji gdy pojazd ma być wykorzystywany jako taksówka, pojazd do nauki jazdy, pojazd uprzywilejowany lub do przewożenia materiałów niebezpiecznych.
Ekspert Mubi radzi:
Przegląd techniczny samochodu – co sprawdzają?
Obowiązkowy przegląd zawsze składa się z trzech etapów:
- identyfikacji pojazdu – sprawdzenia czy numer VIN jest zgodny z dowodem rejestracyjnym,
- kontroli dodatkowego wyposażenia pojazdu, np. instalacji LPG lub CNG, które podlegają dodatkowym procedurom sprawdzającym,
- sprawdzenia, jak działają poszczególne układy i podzespoły pojazdu pod kątem bezpieczeństwa jazdy i ich wpływu na środowisko.
Jakie dokładnie podzespoły są sprawdzane?
- układ kierowniczy – stan połączeń, stopień zużycia, wielkość ruchu jałowego,
- hamulce – skuteczność i równomierność działania,
- zawieszenie – czy w elementach metalowo-gumowych pojawiły się luzy,
- ogumienie – dobór obciążenia, dopasowanie do typu pojazdu, głębokość bieżnika, zużycie,
- oświetlenie – prawidłowość działania, czy na reflektorach nie znajdują się pęknięcia,
- nadwozie – stan szyb, ram i progów,
- pasy bezpieczeństwa,
- obowiązkowe wyposażenie – trójkąt ostrzegawczy, gaśnica,
- układ wydechowy – stan techniczny, pomiar poziomu hałasu,
- emisja zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin, jeśli silnik samochodu ma spalanie wewnętrzne.
Ile trwa sprawdzenie pojazdu?
Zwykle takie obowiązkowe sprawdzenie auta zajmuje nie dłużej niż pół godziny, w wielu przypadkach diagności są w stanie sprawdzić wszystko nawet w 20 minut. Przegląd techniczny motocykla trwa jeszcze krócej. W związku z tym na wizytę w stacji diagnostycznej nie trzeba umawiać się z wyprzedzeniem, chociaż niektóre firmy proponują taką opcję ze względu na komfort klientów.
Nie warto pospieszać pracowników stacji diagnostycznej. Informacja o tym, ile trwało badanie jest zapisywana w systemie CEP i zbyt szybkie przejście tej procedury może budzić wątpliwości.
Usterki wykryte w przeglądzie – co dalej?
Podczas przeglądu technicznego diagnosta może wykryć trzy rodzaje usterek:
- drobne, czyli niemające większego wpływu na bezpieczeństwo ani na środowisko,
- istotne – które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo na drodze i środowisko naturalne,
- stwarzające zagrożenie – które stwarzają natychmiastowe, bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa i środowiska, przez co uniemożliwiają uczestniczenie pojazdu w ruchu drogowym.
Jeśli diagnosta wykryje usterki zakwalifikowane jako drobne, poinformuje o tym kierowcę, ale wbije pieczątkę do dowodu i auto zaliczy badanie.
Jeśli usterki zostaną uznane za istotne, właściciel samochodu będzie miał 14 dni na ich usunięcie i ponowne zgłoszenie się do tej samej stacji kontroli, która sprawdzi, czy naprawa się udała i naliczy częściową opłatę za ponowne badanie.
Jeśli okaże się, że usterki zagrażają bezpieczeństwu jazdy, diagnosta zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu i nie będzie można poruszać się po drogach. Jedyną opcją na zabranie go do domu będzie laweta.
Defekty wykryte podczas badania przekazywane są do bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców. Jeśli auto nie przejdzie badania, informacje o tym będą miały organy kontroli drogowej i inne stacje diagnostyczne.
Przegląd samochodu po terminie – jakie kary za brak przeglądu, jak sprawdzić ważność przeglądu?
Co grozi kierowcy, który zgłosi się na sprawdzenie auta po terminie? Spóźniony przegląd to jeszcze nie tragedia, ale naraża nas na niepotrzebne koszty. Jeśli policja lub inny organ kontroli drogowej odkryje, że go nie mamy, może nałożyć na nas mandat w kwocie od 1500 do nawet 5000 zł. A jeśli termin badania minął dawno temu, może nawet zatrzymać dowód rejestracyjny. Dodatkowo, jeśli uzna, że samochód stwarza zagrożenie dla ruchu drogowego, zleci odholowanie pojazdu na nasz koszt.
Żeby odzyskać dowód rejestracyjny po konfiskacie, trzeba wykonać przegląd w ciągu 7 dni.
Gorzej wygląda sytuacja kierowcy, którego pojazd nie ma ważnego badania technicznego, a który weźmie udział w kolizji. Dla firmy ubezpieczeniowej może to być podstawa, żeby odmówić lub znacząco zmniejszyć świadczenia z OC lub AC.
Jak sprawdzić ważność przeglądu?
Nie jesteś pewien, do kiedy jest ważne badanie Twojego auta? Można to sprawdzić w łatwy sposób dzięki usłudze “Mój Pojazd”, która jest dostępna za darmo, przez internet. Wystarczy mieć profil zaufany.
W systemie wyświetlają się informacje o terminie ważności przeglądu rejestracyjnego, o usterkach wykrytych w poprzednich badaniach technicznych, dane dotyczące rejestracji, oznaczeń pojazdu i wiele innych.
Na tej samej zasadzie można uzyskać informacje o czyimś pojeździe. Służy do tego usługa “Historia Pojazdu”, która przydaje się na przykład, gdy chcemy kupić używany samochód i sprawdzić, czy ma ważny przegląd lub jakieś usterki. Z nową wersją systemu CEPIK sprawdzenie pojazdu jest banalnie proste. W przyszłości mają być uruchomione kolejne ułatwienia dla kierowców.
Przegląd auta 2024 – nowe przepisy
Już od ponad dwóch lat mówi się o nowelizacji przepisów dotyczących badań technicznych pojazdów. W 2022 roku, mimo prac nad większą liczbą nowelizacji, niektóre przepisy jeszcze nie zaczęły obowiązywać. Wszystkie zmiany miały w końcu wejść w życie w 2023 roku. Tak się jednak nie stało.
O jakich zmianach mowa? Przede wszystkim chodzi o obowiązek przeprowadzania dokumentacji fotograficznej podczas badania. Według niego diagnosta podczas przeglądu będzie musiał wykonać 5 zdjęć samochodu (z przodu, z tyłu i po dwóch przekątnych, a do tego zdjęcie zegarów z widocznym przebiegiem), które mają być przechowywane przez 5 lat.
Ponadto kierowcy będą mogli zgłosić się na stację już do 30 dni przed wyznaczonym terminem badania – w przypadku jego pozytywnego wyniku, termin kolejnego przeglądu zostanie jednak ustalony nie w oparciu o dzień wykonania badania, lecz o datę wpisaną w dokumentach. Dzięki temu właściciele aut nie będą tracić dni po wcześniejszym dokonaniu przeglądu. Trzeba jednak uważać, żeby się z tym za bardzo nie spóźnić. W przypadku przeglądu wykonanego ponad 30 dni po terminie, badanie będzie kosztować podwójnie. Kierowcy będą też mieli odwołania się od wyników badania – wówczas trzeba będzie je powtórzyć w obecności inspektorów Transportowego Dozoru Technicznego.
W 2024 roku pojawiły się konkretne zmiany dla kierowców. Dokładnie od 1 czerwca diagnosta nie będzie już zatrzymywał fizycznie dowodu rejestracyjnego, by odesłać go do wydziału komunikacji. Obecnie adnotacja o zatrzymaniu pojawi się w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dzięki temu, aby odzyskać dokument nie trzeba będzie składać wizyty w urzędzie, a cała procedura odbędzie się wirtualnie po pozytywnym przejściu przeglądu.
Mówi się też o zmianach wysokości opłat za przegląd. Obecne stawki nie były zmieniane od 2004 roku, a diagności domagają się ich podniesienia. Ministerstwo Infrastruktury ostatnio zdementowało informację o pracach nad podniesieniem opłat.
- Badanie techniczne i przegląd techniczny to nie to samo. Badania techniczne lub inaczej przeglądy rejestracyjne wykonywane są na stacjach kontroli pojazdów i są obowiązkowe, a przeglądy techniczne w autoryzowanych serwisach i są dobrowolne.
- Stacje kontroli pojazdów dzielą się na podstawowe i okręgowe. Na tych drugich można zbadać każdy rodzaj pojazdu rejestrowanego.
- Ceny przeglądu rejestracyjnego różnią się w zależności od typu pojazdu. Dla samochodów osobowych jest to 99 zł.
- W większości przypadków przegląd wykonuje się co rok, nowe samochody przechodzą go po raz pierwszy po 3 latach od rejestracji.
- Podczas przeglądu sprawdzana jest sprawność podzespołów i układów pojazdu, ich wpływ na bezpieczeństwo w ruchu i środowisko naturalne.
- Brak ważnego przeglądu w razie kontroli może skutkować mandatem, a nawet zabraniem dowodu rejestracyjnego.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o przegląd samochodu
Od 4 grudnia 2020 roku obowiązuje zapis nowej ustawy, która zwalnia właścicieli pojazdów z wymiany dowodu rejestracyjnego na nowy, jeśli zabraknie w nim miejsca na pieczątki potwierdzające, że auto pozytywnie przeszło sprawdzenie stanu technicznego. Informacja o tym trafia bowiem do bazy CEPiK, gdzie w razie kontroli funkcjonariusze mogą zweryfikować stan techniczny auta.
Tak. Obecnie diagnosta spisuje stan licznika i wpisuje liczbę przebytych dotychczas kilometrów do dokumentacji. Trwają prace nad wprowadzeniem nowelizacji, która umożliwi specjaliście uwiecznienie przebiegu na fotografii wykonanej podczas badania. Pozwoli to rozwiać wątpliwości w razie podejrzenia, że właściciel pojazdu przekręcił licznik, a także uniknąć sytuacji, w której diagnosta błędnie spisze stan licznika.
Obecnie za jazdę bez ważnego przeglądu grozi mandat w wysokości od 1500 zł do 5000 zł, a nawet zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. W przyszłości mają wejść w życie przepisy, na mocy których osoby, które spóźnią się z badaniem ponad 30 dni, otrzymają dodatkową karę – zapłacą za nie podwójną stawkę.
Najprostszym sposobem weryfikacji terminu, w którym upływa ważność przeglądu technicznego pojazdu jest zajrzenie do dowodu rejestracyjnego. Data końcowa powinna znajdować się w miejscu, w którym diagnosta przybił ostatnią pieczątkę. Jednak, jak wiadomo, od 4 grudnia 2020 roku nie trzeba już wymieniać dowodu rejestracyjnego, jeśli skończy się w nim miejsce na pieczęć poświadczającą wykonanie przeglądu. Zatem jeśli przestałeś wymieniać dowód w tego powodu, termin upływu ważności przeglądu możesz sprawdzić w zaświadczeniu wystawionym podczas ostatniego przeglądu. Możesz też zajrzeć do bazy CEPiK, gdzie powinny znajdować się takie informacje.
Dołącz do dyskusji