Przewidywany roczny przebieg a wysokość składki OC

Niedługo kupujesz OC i już teraz zastanawiasz się, jaką dać odpowiedź na pytanie o planowaną liczbę kilometrów, którą przejedziesz w tym roku. Czy rzeczywiście ta wartość wpływa tak wyraźnie na cenę OC? Sprawdziliśmy, jak to wygląda u różnych ubezpieczycieli.

Dlaczego ubezpieczyciele pytają o planowany roczny przebieg samochodu?

Podanie aktualnego stanu licznika kilometrów to nic trudnego, ale już przewidzenie, ile kilometrów przejedzie samochód w ciągu najbliższych 12 miesięcy, sprawia wielu kierowcom trudność. Jest to jedno z pytań, z jakimi można spotkać się przy zakupie polisy OC. Ubezpieczyciele chcą poznać tę wartość, ponieważ może ona wpłynąć na wysokość składki. Im więcej kilometrów pokonuje samochód, tym większe ryzyko kolizji lub wypadku. Warto jednak zauważyć, że nie każda firma ubezpieczeniowa w takim samym stopniu zwraca uwagę na ten czynnik.

Czy przebieg ma znaczenie przy OC? Jak zmieniają się ceny OC ze wzrostem kilometrów planowanego przebiegu?

Żeby sprawdzić, jak wygląda to u poszczególnych ubezpieczycieli, wykonaliśmy przykładowe kalkulacje, za każdym razem podając te same dane samochodu i kierowcy. Zmienialiśmy jedynie planowany przebieg.

Za przykład posłużył nam Volkswagen Passat z 2013 roku, pojemność silnika 1798 cm3, benzyna, 5 drzwi, dotychczasowy przebieg 200 tys. km, parkowany we wspólnym garażu. Jego właścicielem jest 33-latek z Kielc, żonaty, bezdzietny, z prawem jazdy od 15 lat i tak samo długo opłacający OC.

Oto jakie ceny proponują dla niego poszczególni ubezpieczyciele, kiedy poda w formularzu, że planowany przebieg na najbliższy rok wyniesie 5, 10, 15, 20 i 30 tys. km (w przypadku, gdy któraś z firm oferowała kilka wariantów ubezpieczenia, wybieraliśmy najtańszy).

Ceny OC przy planowanym rocznym przebiegu

Towarzystwa
ubezpieczeniowe
poniżej
5 tys. km
poniżej
10 tys. km
poniżej
15 tys. km
poniżej
20 tys. km
poniżej
30 tys. km
Beesafe 450 zł 450 zł 450 zł 450 zł 450 zł
Trasti 531 zł 531 zł 531 zł 531 zł 531 zł
LINK4 531 zł 531 zł 543 zł 486 zł 488 zł
Aviva 566 zł 578 zł 578 zł 636 zł 666 zł
TUZ 575 zł 575 zł 575 zł 575 zł 575 zł
Benefia 592 zł 592 zł 592 zł 592 zł 592 zł
Opracowanie własne na podstawie kalkulacji wykonanych w Mubi.pl, 18.06.2021

Oblicz najtańsze OC dla Twojego samochodu

Na 6 towarzystw ubezpieczeniowych 4 zupełnie nie zmieniają cen polis w zależności od planowanego rocznego przebiegu (Beesafe, Trasti, Benefia, TUZ), w Aviva i LINK4 widać pewne różnice niemal przy każdej zmianie liczby kilometrów.

W LINK4 podstawowa cena OC (przy planowanym przebiegu do 5 tys. km) wynosi 531 zł. Przy przebiegu do 10 tys. km cena ta jeszcze się nie zmienia, ale jeśli wybierzemy opcję 15 tys. km, cena wzrasta do 543 zł (o 2,3%), przy 20 tys. km – spada do 486 zł (8,8% mniej w stosunku do pierwszej składki), przy 30 tys. km – do 488 zł (o 8,1% mniej wobec pierwszej składki).

W Aviva podstawowa składka to 566 zł, przy deklaracji przejechania do 10 tys. km. rośnie do 578 zł (o 2,1%), 15 tys. km – do 618 zł (9,2%), 20 tys. km – do 636 zł (12,4%), 30 tys. km – do 666 zł (o 17,7% i 100 zł więcej w stosunku do podstawowej składki).

Średnie ceny OC dla różnych wartości planowanego przebiegu

Na podstawie kalkulacji wykonywanych w październiku przez kierowców korzystających z porównywarki Mubi, obliczyliśmy też średnie ceny OC dla poszczególnych wariantów planowanego przebiegu.

Planowany
roczny przebieg
Średnia
cena OC
do 5 tys. km 728 zł
do 10 tys. km 770 zł
do 15 tys. km807 zł
do 20 tys. km 899 zł
do 25 tys. km 930 zł
do 30 tys. km 1026 zł
powyżej 30 tys. km 1145 zł
Dane: Mubi.pl, maj 2021

Pomiędzy średnią ceną OC dla osób podających najmniejszy planowany przebieg i dla tych, którzy deklarują przejechanie ponad 30 tys. km, jest 358 zł różnicy.

W powyższym zestawieniu dobrze widać, że między przebiegiem 5, 10 a 15 tys. km nie ma wielkiej różnicy w cenie. Podobnie jest przy wyższych przebiegach. 5. tys km więcej między przebiegiem do 5 tys. km a do 10 tys. km przynosi tylko 42 zł różnicy w składce OC, a między przebiegiem 25 tys. i 30 tys. km jest różnica 94 zł. Różnicę w cenach nieco bardziej odczują kierowcy jeżdżący 30 tys. km i więcej w ciągu roku. W tym drugim przypadku średnia cena wzrasta o 119 zł.

Jak oszacować roczny przebieg samochodu?

Niektórzy mają problem z oszacowaniem tej liczby, a przecież przy zakupie OC nie można ominąć tego pytania. Najprostszym sposobem na określenie planowanego przebiegu jest wyciągnięcie średniej z liczby kilometrów przejechanych np. w ostatnich 3 latach.

Przykład

Pani Helena sprawdziła dane z przeglądów technicznych swojego samochodu, w których zapisywano jego aktualny przebieg. Na tej podstawie obliczyła, że od ostatniego badania przejechała ok. 7 tys. km, rok wcześniej – 9 tys. km, a 2 lata wcześniej – 12 tys. km. Średnia z tego czasu to zatem nieco ponad 9 tys. km. Pani Helena, która nie planuje na najbliższe 12 miesięcy żadnych dłuższych podróży, zaznaczy więc w kalkulatorze OC planowany przebieg do 10 tys. km.

Nie warto zaniżać szacowanego przebiegu! Konsekwencje podania błędnego przebiegu w polisie

Znane są praktyki zaniżania planowanego przebiegu przez niektórych kierowców. Warto jednak zaznaczyć, że jeśli wartość ta będzie dużo niższa niż w poprzednich latach, może to zwrócić uwagę ubezpieczyciela. Jeśli odkryje on różnicę między deklarowanym a rzeczywistym przebiegiem, może zażądać dopłaty do pobranej wcześniej składki – tak wynika z artykułu 8a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o wpływ deklarowanego przebiegu na cenę OC

Chciałbym oszacować roczny przebieg auta. Jak to zrobić?
Najłatwiejszym sposobem jest wyciągnięcie średniej z liczby kilometrów, jakie przejechaliśmy w ostatnich latach. Te można sprawdzić w danych z corocznych przeglądów technicznych, a uzyskany wynik podać przy wypełnianiu formularza OC. Pamiętaj, że nie opłaca się go zaniżać – jeżeli ubezpieczyciel wykryje nieprawidłowości, może zażądać dopłaty do składki.
Czy ubezpieczyciele zwracają uwagę na planowany przebieg auta?
Tak, określenie deklarowanej liczby kilometrów, jakie przebędzie samochód w ciągu roku to jedno z pytań, które zawsze znajdują się w formularzu ubezpieczenia OC. Ma to znaczenie, ponieważ im więcej jeździ kierowca, tym większe jest prawdopodobieństwo, że spowoduje przy tym wypadek, a to zwiększa ryzyko jego ubezpieczenia.
Czy deklarowany przebieg zawsze wpływa na cenę OC?
Nie, ponieważ ubezpieczyciele w różny sposób podchodzą do tego rodzaju danych. Niektóre firmy przykładają do nich sporą wagę, zwiększając cenę ubezpieczenia wraz ze wzrostem deklarowanej liczby kilometrów, w innych towarzystwach w ogóle nie wpływa to na wysokość składki. Ogólnie jednak im większy deklarowany przebieg, tym wyższa cena OC.
PODSUMOWANIE
  • Firmy ubezpieczeniowe na podstawie planowanego rocznego przebiegu mogą oceniać ryzyko wystąpienia szkody.
  • Nie wszyscy ubezpieczyciele podnoszą ceny przy wysokim deklarowanym przebiegu.
  • Żeby oszacować realny roczny przebieg samochodu warto obliczyć średnią z liczby przejechanych kilometrów w ciągu ostatnich kilku lat.
  • Nie warto zaniżać przebiegu – ubezpieczyciel, który odkryje różnicę między deklaracją a rzeczywistością, może zażądać wyrównania ceny składki OC.
Oceń artykuł:
612,07
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Joanna Kowal

Pasjonatka słowa pisanego. Specjalność: psychologia i finanse. Moją misją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień na język zrozumiały dla każdego. Jako redaktor Mubi.pl wspieram kierowców przy zakupie ubezpieczeń i biorę pod lupę wszelkie formalności związane z posiadaniem samochodu.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!