Niedługo kupujesz OC i już teraz zastanawiasz się, jaką dać odpowiedź na pytanie o planowaną liczbę kilometrów, którą przejedziesz w tym roku. Czy rzeczywiście ta wartość wpływa tak wyraźnie na cenę OC? Sprawdziliśmy, jak to wygląda u różnych ubezpieczycieli.
W tym artykule przeczytasz:
Dlaczego ubezpieczyciele pytają o planowany roczny przebieg samochodu?
Podanie aktualnego stanu licznika kilometrów to nic trudnego, ale już przewidzenie, ile kilometrów przejedzie samochód w ciągu najbliższych 12 miesięcy, sprawia wielu kierowcom trudność. Jest to jedno z pytań, z jakimi można spotkać się przy zakupie polisy OC. Ubezpieczyciele chcą poznać tę wartość, ponieważ może ona wpłynąć na wysokość składki. Im więcej kilometrów pokonuje samochód, tym większe ryzyko kolizji lub wypadku. Warto jednak zauważyć, że nie każda firma ubezpieczeniowa w takim samym stopniu zwraca uwagę na ten czynnik.
Czy przebieg ma znaczenie przy OC? Jak zmieniają się ceny OC ze wzrostem kilometrów planowanego przebiegu?
Żeby sprawdzić, jak wygląda to u poszczególnych ubezpieczycieli, wykonaliśmy przykładowe kalkulacje, za każdym razem podając te same dane samochodu i kierowcy. Zmienialiśmy jedynie planowany przebieg.
Za przykład posłużył nam Volkswagen Passat z 2013 roku, pojemność silnika 1798 cm3, benzyna, 5 drzwi, dotychczasowy przebieg 200 tys. km, parkowany we wspólnym garażu. Jego właścicielem jest 33-latek z Kielc, żonaty, bezdzietny, z prawem jazdy od 15 lat i tak samo długo opłacający OC.
Oto jakie ceny proponują dla niego poszczególni ubezpieczyciele, kiedy poda w formularzu, że planowany przebieg na najbliższy rok wyniesie 5, 10, 20, 30 tys. km lub więcej (w przypadku, gdy któraś z firm oferowała kilka wariantów ubezpieczenia, wybieraliśmy najtańszy).
Ceny OC przy planowanym rocznym przebiegu
Towarzystwa ubezpieczeniowe | poniżej 5 tys. km | poniżej 10 tys. km | poniżej 20 tys. km | poniżej 30 tys. km | powyżej 30 tys. km |
---|---|---|---|---|---|
Beesafe | 400 zł | 400 zł | 400 zł | 400 zł | 400 zł |
Trasti | 431 zł | 431 zł | 431 zł | 431 zł | 431 zł |
TUZ Ubezpieczenia | 475 zł | 475 zł | 475 zł | 475 zł | 475 zł |
UNIQA | 501 zł | 564 zł | 591 zł | 732 zł | 754 zł |
LINK4 | 578 zł | 588 zł | 657 zł | 705 zł | 705 zł |
Benefia | 598 zł | 598 zł | 598 zł | 598 zł | 598 zł |
mtu24.pl | 646 zł | 646 zł | 646 zł | 646 zł | 646 zł |
Wiener | 1 012 zł | 1 012 zł | 1 012 zł | 1 012 zł | 1 012 zł |
Na 8 towarzystw ubezpieczeniowych aż 6 zupełnie nie zmienia cen polis w zależności od planowanego rocznego przebiegu (Beesafe, Trasti, Benefia, TUZ, mtu24.pl i Wiener). W LINK4 widać pewne różnice, choć nie przy każdej zmianie liczby kilometrów.
Na podstawie kalkulacji wykonywanych w sierpniu przez kierowców korzystających z porównywarki Mubi, obliczyliśmy też średnie ceny OC dla poszczególnych wariantów planowanego przebiegu.
Średnie ceny OC dla różnych wartości planowanego przebiegu
Na podstawie kalkulacji wykonywanych w styczniu przez kierowców korzystających z porównywarki Mubi, obliczyliśmy też średnie ceny OC dla poszczególnych wariantów planowanego przebiegu.
Planowany roczny przebieg | Średnia cena OC |
---|---|
do 5 tys. km | 641 zł |
do 10 tys. km | 680 zł |
do 15 tys. km | 718 zł |
do 20 tys. km | 791 zł |
do 25 tys. km | 820 zł |
do 30 tys. km | 901 zł |
powyżej 30 tys. km | 989 zł |
Pomiędzy średnią ceną OC dla osób podających najmniejszy planowany przebieg i dla tych, którzy deklarują przejechanie ponad 30 tys. km, jest ponad 300 zł różnicy.
W powyższym zestawieniu dobrze widać, że między przebiegiem 5, 10 a 15 tys. km nie ma wielkiej różnicy w cenie. Podobnie jest przy wyższych przebiegach. Dwukrotnie większa wartość między przebiegiem do 5 tys. km a do 10 tys. km przynosi tylko 39 zł różnicy w składce OC, a między przebiegiem 25 tys. i 30 tys. km jest różnica 81 zł. Różnicę w cenach nieco bardziej odczują kierowcy jeżdżący 30 tys. km i więcej w ciągu roku. W tym drugim przypadku średnia cena wzrasta o 88 zł.
Jak oszacować roczny przebieg samochodu?
Niektórzy mają problem z oszacowaniem tej liczby, a przecież przy zakupie OC nie można ominąć tego pytania. Najprostszym sposobem na określenie planowanego przebiegu jest wyciągnięcie średniej z liczby kilometrów przejechanych np. w ostatnich 3 latach.
Pani Helena sprawdziła dane z przeglądów technicznych swojego samochodu, w których zapisywano jego aktualny przebieg. Na tej podstawie obliczyła, że od ostatniego badania przejechała ok. 7 tys. km, rok wcześniej – 9 tys. km, a 2 lata wcześniej – 12 tys. km. Średnia z tego czasu to zatem nieco ponad 9 tys. km. Pani Helena, która nie planuje na najbliższe 12 miesięcy żadnych dłuższych podróży, zaznaczy więc w kalkulatorze OC planowany przebieg do 10 tys. km.
Nie warto zaniżać szacowanego przebiegu! Konsekwencje podania błędnego przebiegu w polisie
Znane są praktyki zaniżania planowanego przebiegu przez niektórych kierowców. Warto jednak zaznaczyć, że jeśli wartość ta będzie dużo niższa niż w poprzednich latach, może to zwrócić uwagę ubezpieczyciela. Jeśli odkryje on różnicę między deklarowanym a rzeczywistym przebiegiem, może zażądać dopłaty do pobranej wcześniej składki – tak wynika z artykułu 8a ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wpływ deklarowanego przebiegu na cenę OC
Najłatwiejszym sposobem jest wyciągnięcie średniej z liczby kilometrów, jakie przejechaliśmy w ostatnich latach. Te można sprawdzić w danych z corocznych przeglądów technicznych, a uzyskany wynik podać przy wypełnianiu formularza OC. Pamiętaj, że nie opłaca się go zaniżać – jeżeli ubezpieczyciel wykryje nieprawidłowości, może zażądać dopłaty do składki.
Tak, określenie deklarowanej liczby kilometrów, jakie przebędzie samochód w ciągu roku to jedno z pytań, które zawsze znajdują się w formularzu ubezpieczenia OC. Ma to znaczenie, ponieważ im więcej jeździ kierowca, tym większe jest prawdopodobieństwo, że spowoduje przy tym wypadek, a to zwiększa ryzyko jego ubezpieczenia.
Nie, ponieważ ubezpieczyciele w różny sposób podchodzą do tego rodzaju danych. Niektóre firmy przykładają do nich sporą wagę, zwiększając cenę ubezpieczenia wraz ze wzrostem deklarowanej liczby kilometrów, w innych towarzystwach w ogóle nie wpływa to na wysokość składki. Ogólnie jednak im większy deklarowany przebieg, tym wyższa cena OC.
- Firmy ubezpieczeniowe na podstawie planowanego rocznego przebiegu mogą oceniać ryzyko wystąpienia szkody.
- Nie wszyscy ubezpieczyciele podnoszą ceny przy wysokim deklarowanym przebiegu.
- Żeby oszacować realny roczny przebieg samochodu warto obliczyć średnią z liczby przejechanych kilometrów w ciągu ostatnich kilku lat.
- Nie warto zaniżać przebiegu – ubezpieczyciel, który odkryje różnicę między deklaracją a rzeczywistością, może zażądać wyrównania ceny składki OC.
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym, i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji