Sportowe samochody na każdą kieszeń – przegląd modeli, cen i ubezpieczeń

Sportowy samochód to drogi samochód? Takie panuje powszechne przekonanie i rzeczywiście, zakup nowych modeli tego typu pojazdów to wydatek przekraczający finansowe możliwości przeciętnego Kowalskiego. Nie oznacza to jednak, że musi on odłożyć marzenia o posiadaniu sportowego auta na półkę. Rynek wtórny oferuje mnóstwo możliwości kierowcom szukającym budżetowych opcji zakupu szybkiego samochodu – przyjrzeliśmy się bliżej najciekawszym z nich.

sportowy samochód dla każdego
Najważniejsze informacje:
  • Samochody sportowe można nabyć tanio – ceny używanych modeli zaczynają się poniżej 10 tys. zł.
  • Trzeba pamiętać, że koszt zakupu to nie wszystko, bo samochody sportowe są zwykle droższe w utrzymaniu niż np. modele miejskie.
  • Do 10 tys. zł można kupić kilkunastoletnią wersję sportową popularnego modelu samochodu, np. Volkswagena Golfa lub Peugeota 206.
  • Do 30 tys. zł dostępne są m.in. sportowe Audi TT czy kultowa Mazda MX-5.
  • W cenie do 50 tys. zł wybór jest już duży i można znaleźć nawet takie klasyki, jak Ford Mustang czy Chevrolet Corvette.
  • Ubezpieczenie samochodu sportowego może być droższe z uwagi m.in. na dużą pojemność silnika.

Tani samochód sportowy – czy to się opłaca?

Twoim marzeniem od zawsze było usiąść za kierownicą sportowego samochodu? Chciałbyś poczuć dreszcz emocji towarzyszący prowadzeniu szybkiej maszyny, nacieszyć oko jej wyjątkowym designem i sprawdzić jej możliwości na trasie? Wbrew pozorom, takie przyjemności nie są dostępne tylko dla nielicznych szczęśliwców, których stać na wydanie majątku na auto. Samochody o sportowym charakterze, mocnych silnikach i konstrukcjach umożliwiających osiąganie wysokich prędkości są w zasięgu ręki każdego – wystarczy poszukać.

Pamiętaj jednak, że koszt sportowego samochodu to nie tylko cena zakupu. Decydując się na taki model, musisz mieć świadomość, że to dopiero początek wydatków. Niska cena wyjściowa może się wiązać z koniecznością dodatkowych inwestycji np. w naprawy i serwis, a nawet jeśli nie, to samo utrzymanie takiego auta będzie z pewnością droższe niż w przypadku standardowych modeli. Weź pod uwagę m.in, że:

  • podzespoły używane w sportowych samochodach są droższe niż podobne części do innych modeli aut (chodzi np. o elementy nadwozia i zawieszenia, czy wyczynowe hamulce),
  • ich elementy zużywają się szybciej niż w standardowych autach z uwagi na przeznaczenie do dynamicznej jazdy (co oznacza częstszą wymianę),
  • wydatki na paliwo będą większe bez względu na rodzaj samochodu sportowego (zwłaszcza przy dużo spalających silnikach benzynowych, ale też bardziej ekonomicznych dieslach),
  • zapłacisz wyższą składkę ubezpieczeniową (z uwagi choćby na dużą pojemność silnika i inne parametry techniczne pojazdu).

Do tego warto pomyśleć też o funkcjonalności i komforcie używania sportowego samochodu, który raczej nie będzie się nadawać do codziennej jazdy po mieście i kiepsko spełni się w roli rodzinnego pojazdu. Inna sprawa, że osoby szukające takich modeli robią to z myślą o ich innych cechach i przeznaczeniu, więc niekoniecznie musi to być dla nich wadą. Tak czy inaczej, przed zakupem dobrze będzie rozważyć wszystkie za i przeciw, aby decyzja była naprawdę dobrze przemyślana. Niezależnie od tego, na auto z której półki cenowej się zdecydujesz.

CZY WIESZ, ŻE …

Klasa samochodów sportowych nie jest jednorodna i tylko w jej obrębie można wyróżnić wiele rodzajów pojazdów. Od klasycznych niewielkich aut sportowych z nadwoziem typu coupe lub cabrio, po podkręcone wersje powszechnie produkowanych modeli popularnych marek. Na przeciwległych biegunach znajdują się z kolei luksusowe Grand Tourery czy przeznaczone do rywalizacji sportowej samochody wyścigowe.

Sportowe samochody – jakie modele kupisz do 10 tys. zł?

Nasz przegląd tanich samochodów sportowych postanowiliśmy podzielić na trzy przedziały cenowe – do 10 tys. zł, 30 tys. zł i 50 tys. zł – aby móc zaprezentować jak najszerszy przekrój dostępnych na rynku opcji dla każdego zainteresowanego. W każdym przypadku trzeba się oczywiście liczyć z tym, że zakup stosunkowo niedrogiego modelu z drugiej ręki będzie się wiązać z koniecznością pójścia na ustępstwa, a także cierpliwością i wytrwałością w poszukiwaniach. Dotyczy to zwłaszcza samochodów poniżej pierwszego progu cenowego. Na które warto zwrócić uwagę?

Volkswagen Golf GTi

Sportowa wersja Golfa IV generacji to kompaktowe auto, które przyciąga wzrok drapieżną sylwetką, lecz z uwagi na rozmiary nadaje się zarówno do dynamicznej jazdy, jak i codziennego użytkowania. W najpopularniejszej wersji znajdziemy je z silnikiem o pojemności 1,8 l o mocy 150 KM, choć dostępne są także modele o mocniejszych parametrach. Nawet standard daje jednak w tym przypadku spore możliwości, a przy tym docenią go miłośnicy tuningu.

Peugeot 206

Klasyczny, a przy okazji najlepiej sprzedający się w historii model Peugeota, oferuje dużo możliwości miłośnikom dynamicznej jazdy. W najniższych cenach można znaleźć modele z 2-litrowymi silnikami o mocy 135 KM, ale są też dostępne nawet pojedyncze wersje RC o mocy 177 KM. Jak na niewielki hatchback nawet ta pierwsza opcja pozwala wycisnąć z samochodu naprawdę dużo, a dodatkową zaletą jest popularność modelu, która znacznie ułatwia naprawę i tuning po kosztach.

Subaru Impreza

Rajdowa legenda, którą można spotkać także na zwykłych drogach, choć znalezienie modelu w dobrym stanie w tak niskiej cenie nie należy do łatwych, a potencjalny nabywca powinien się szykować na spore dodatkowe koszta. Warto się jednak zastanowić nad taką inwestycją, bo w zamian otrzymasz samochód z napędem na cztery koła, który w mocniejszej wersji (265 KM) jest w stanie przyspieszyć do setki w 6 sekund! Najtaniej dostępne są modele I i II generacji, czyli z lat 1992-2001 i 2001-2007.

CIEKAWOSTKA

Do legendy przeszła rajdowa wersja samochodu, czyli Subaru Impreza WRC, która w latach 90. i na początku XXI wieku zdominowała Rajdowe Mistrzostwa Świata, a za jej kierownicą siedzieli tacy kierowcy, jak Colin McRae czy Richard Burns.

Sportowe samochody – jakie modele kupisz do 30 tys. zł?

Przeskakujemy na wyższy poziom finansowy, a to oznacza nieco nowsze modele, a przede wszystkim większy wybór wśród samochodów oferujących kierowcom pełnię prędkościowych wrażeń. Które auta przykuły tu naszą uwagę w największym stopniu?

Audi TT

Niewielkie coupe, które przyciąga wzrok efektowną sylwetką z charakterystycznym, mocno opadającym nadwoziem. Do 30 tys. zł znajdziemy oferty na modele I i II generacji o mocy nawet do 225 KM. Jazda takim autem to gwarantowane wrażenia – 6,5 sekundy do setki i maksymalna prędkość 247 km/h przyprawią o ciarki każdego kierowcę z duszą rajdowca, a przy okazji zrekompensują dość wysokie koszty utrzymania. Zaletą jest także trwałość nawet po latach użytkowania, bo poza drobnymi usterkami Audi brylują w rankingach niezawodności.

Alfa Romeo Brera

W porównaniu do innych samochodów z tego zestawienia Brera jest modelem stosunkowo rzadko spotykanym, więc upolowanie go w dobrej cenie i w zadowalającym stanie może być wyzwaniem. Warto jednak próbować, bo to samochód, który zapewnia wiele wrażeń – tych czysto estetycznych oraz podczas prowadzenia. Występuje w bardzo różnych wersjach, zarówno z silnikiem benzynowym, jak i z dieslem, które sięgają nawet pojemności 3,2 l i mocy 260 KM! Warto przy tym docenić, że jak na takie parametry auto stosunkowo niewiele pali i ma niezłą opinię, jeśli chodzi o niezawodność – przynajmniej jak na Alfę Romeo.

Mazda MX-5

Dla wielu ten model Mazdy to wręcz symbol niewielkiego sportowego samochodu. MX-5 to auto proste i lekkie, które nie ma co prawda możliwości takich, jak inne pojazdy należące do tego samego segmentu (najczęściej spotykane modele mają 110 lub 126 KM), ale daje maksimum przyjemności z jazdy. Charakterystyczny, wyróżniający ją spośród innych samochodów kształt nadwozia (roadster lub coupe-cabrio), bezproblemowa eksploatacja i duży wybór ofert wśród roczników nawet III generacji to największe zalety Miaty.

CIEKAWOSTKA

Mazda MX-5 została zapisana w Księdze Rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się dwumiejscowy sportowy kabriolet w historii.

Sportowe samochody – jakie modele kupisz do 50 tys. zł?

W tym przedziale cenowym mamy już dostęp do ogromnej liczby ofert, wśród których pojawiają się zarówno samochody nowoczesne, jak i ponadczasowe klasyki luksusowych marek. Dysponując takim budżetem, bez trudu znajdziesz też wcześniej wymienione auta w lepszym stanie od tańszych modeli. My jednak skupmy się na innych przykładach.

BMW Z4

W cenie do 50 tys. zł znajdziemy modele z I generacji samochodu bawarskiej marki, które w wersji coupe są wyposażone w silniki benzynowe o pojemności do 3,2 l o mocy nawet 343 KM. Taka specyfikacja daje możliwość rozpędzenia się do setki w zaledwie 5 sekund. W tej cenie trudno o lepszy wybór, zwłaszcza że samochód zarówno pod względem komfortu prowadzenia, jak i wyglądu prezentuje się jak auto ze znacznie wyższej półki. Dodajmy do tego bogate wyposażenie, w tym nawet opcję 6-stopniowej automatycznej skrzyni biegów, a otrzymamy sportowca zdecydowanie wartego polecenia.

Chevrolet Corvette

Samochód, który kojarzy każdy, nawet osoby niemające bladego pojęcia o motoryzacji, a to za sprawą bardzo charakterystycznych, chowanych przednich lamp. Wśród ofert do 50 tys. zł nie brakuje modeli IV generacji z potężnym silnikiem V8 o pojemności aż 5,7 l i mocy do 300 KM, co stwarza ogromne możliwości, które i tak są niewielkie w porównaniu z droższymi i nowszymi modelami. W gratisie do takiego, wciąż stosunkowo taniego zakupu, dostaje się jednak satysfakcję z jazdy prawdziwą amerykańską legendą.

Ford Mustang

A skoro o legendach mowa, to nie mogło zabraknąć w naszym zestawieniu Mustanga, który nie bez powodu bywa uznawany nawet za najsłynniejszy sportowy samochód w historii. Posiadanie go, oprócz wrażeń czysto mechanicznych, to czysty prestiż i powód do dumy dla właściciela, choć znalezienie modelu w dobrym stanie do 50 tys. zł nie będzie łatwym zadaniem. Wciąż jest to jednak wykonalne, lecz z pewnością nie obejdzie się bez kompromisów, choćby pod względem rezygnacji z silnika V8 na rzecz wersji V6. Inna sprawa, że to wciąż oznacza 4-litrowy silnik o mocy ponad 200 KM, więc nie ma co przesadnie narzekać.

CIEKAWOSTKA

Ford Mustang to klasyk amerykańskich dróg, który swoją sławę zawdzięcza także wykorzystaniu w kulturze popularnej. W najbardziej kultowym wydaniu auto pojawiło się w filmie “Bullitt” z 1968 roku, gdzie za jego kierownicą podczas jednej z najbardziej znanych scen pościgu w historii kina siedział Steve McQueen.

Ubezpieczenie samochodów sportowych – przykładowe wyliczenie

Wiesz już, że znalezienie taniego samochodu o sportowej charakterystyce nie jest wcale niewykonalnym zadaniem, ale także to, że po zakupie Twoje wydatki na auto wcale się nie skończą. Jednym z nich będzie zakup ubezpieczenia OC, które w tym przypadku może wiązać się z wyższymi kosztami niż polisa dla samochodu miejskiego czy rodzinnego kombi. Dlaczego?

Podstawowy problem stanowią przede wszystkim parametry techniczne, które umożliwiają sportowym samochodom rozwijanie bardzo dużych prędkości. Ryzyko kolizji, a co za tym idzie wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela, jest w takim przypadku większe niż zwykle, co sprawia, że składki dla właścicieli sportowych aut są wyższe. Widać to choćby za sprawą średnich kosztów OC ze względu na pojemność silnika, które dla pojazdów o największych jednostkach (czyli. np. sportowych) są często nawet o kilkaset złotych wyższe.

CZY WIESZ, ŻE …

Według danych porównywarki Mubi średni koszt ubezpieczenia OC samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 2 l wyniósł w kwietniu 2025 roku 944 zł, czyli o 275 zł więcej niż w przypadku pojazdów z silnikami do 1 l pojemności.

Czy to jednak musi oznaczać, że ubezpieczenie OC sportowego samochodu będzie zawsze drogie? Niekoniecznie. Pamiętaj, że na wysokość składki mają wpływ różne czynniki, a cena polisy jest dla każdego kierowcy wyliczana indywidualnie na podstawie m.in. jego doświadczenia za kierownicą, historii ubezpieczenia czy miejsca zamieszkania. Nawet właściciel sportowej maszyny o potężnych możliwościach ma zatem szansę na uzyskanie korzystnej ceny OC.

Ile może kosztować Twoje ubezpieczenie, najłatwiej będzie sprawdzić za pomocą kalkulatora OC AC. Dla przykładu obliczyliśmy koszt obowiązkowej ochrony dla 38-letniego mężczyzny z Zielonej Góry, który właśnie został właścicielem BMW Z4 Roadster z 2008 roku. Auto ma silnik o pojemności 1995 cm3 i mocy 150 KM oraz 270 tys. km przebiegu. Nasz kierowca jest żonaty, ma 5-letniego syna i w ciągu roku zamierza przejechać nie więcej niż 10 tys. km. Posiada prawo jazdy od 2007 roku i może się pochwalić bezszkodową historią ubezpieczenia.

Towarzystwo ubezpieczeniowePakiet ubezpieczeńCena ubezpieczenia
UNIQAOC+ NNW + Assistance716 zł
TrastiOC717 zł
mtu24.plOC932 zł
WienerOC + Assistance1038 zł
LINK4OC + Assistance1211 zł
BeesafeOC1301 zł
Źródło: kalkulator OC AC Mubi.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o tanie sportowe samochody

Mateusz Piesowicz
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC