Akcje i kampanie społeczne przeciwdziałające hejtowi w Internecie

Hejt w Internecie to poważny problem społeczny, który może dotknąć każdego z nas. Wiele firm i publicznych podmiotów prowadzi akcje i kampanie, które mają na celu mu przeciwdziałać. W ramach inicjatyw przygotowuje się materiały, przeprowadza warsztaty i lekcje, a także prowadzi badania. Sprawdźmy, na czym polegają przykładowe działania!

Hejt w Internecie – poważny problem

Większość z nas codziennie spędza w Internecie wiele godzin. Nasze smartfony są ciągle online, a wielu z nas wyczekuje wiadomości lub powiadomień z serwisów społecznościowych. Niestety czasami zamiast dobrych informacji, zaproszeń lub przychylnych opinii otrzymujemy wrogie, złośliwe, obraźliwe i ośmieszające komentarze – to właśnie jest hejt!

O zjawisku hejtu mówi się już od wielu lat. Ta forma cyberprzemocy może dotknąć każdego, choć to dzieci i młodzież są na hejt najbardziej narażone. Dlaczego? Ponieważ wielu młodych ludzi nie potrafi sobie radzić z negatywnymi ocenami, nie mówiąc już o hejcie, który ma na celu wyłącznie obniżenie ich poczucia wartości i poniżenie.

Oczywiście dorośli, szczególnie znane osoby, influencerzy, youtuberzy czy tiktokerzy również mierzą się często z wulgarnymi i poniżającymi komentarzami. Trafienie na komentarze hejterów nie jest trudne – pojawiają się one nagminnie na forach, grupach dyskusyjnych czy live chatach.

Hejt może dotyczyć nie tylko konkretnych osób, ale całych grup społecznych. Hejterzy poprzez pogardę chcą poniżyć innych, obniżyć ich pozycję, by sami, jako jednostki pełne kompleksów zwrócić na siebie uwagę. Dlatego zawsze powinno się ignorować hejtera, banować jego wpisy i zgłaszać takie komentarze do administratorów serwisu lub strony – w skrajnych przypadkach sprawę można zgłosić na policję lub wytoczyć proces.

Akcje i kampanie społeczne skierowane przeciwko hejtowi w Internecie – na czym polegają?

Na szczęście świadomość problemu hejtu w Internecie rośnie. Przyczyniają się do niego także akcje i kampanie społeczne organizowane przez podmioty prywatne i publiczne. Przyjrzyjmy się kilku przykładowym inicjatywom!

Akcja “Masz moc na hejt”

Ubezpieczyciel UNIQA we współpracy z Instytutem Polska Przyszłości im. Stanisława Lema prowadzą akcję “Masz moc na hejt”. Celem inicjatywy jest edukacja i przeciwdziałanie hejtowi w Internecie, który dotyką dzieci i młodzież. W ramach akcji:

  • przeprowadzane będą warsztaty dla uczniów klas 7 i 8 szkół podstawowych, nauczycieli oraz rodziców (rekrutacja trwa do 10 lipca 2022 roku);
  • przygotowano materiały dla szkół i rodziców na temat cyberprzemocy (w tym scenariusze lekcji i raport o hejcie);
  • we współpracy z psychologiem stworzono filmowe porady na temat hejtu w Internecie;
  • Uniqa wprowadziła nowe dodatkowe ubezpieczenie od hejtu w Internecie w ramach pakietu NNW szkolnego;
  • zaangażowano do projektu Annę Muchę i Bloga Ojca.

Więcej na temat akcji UNIQA i Instytutu Lema przeczytasz w naszym biurze prasowym: https://mubi.pl/biuro-prasowe/masz-moc-na-hejt-uniqa/

Akcja “Jest nas więcej”

Organizatorem akcji “Jest nas więcej” jest Fundacja Orange, natomiast partnerem Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, a patronem honorowym Ministerstwo Cyfryzacji. Po co powstała ta inicjatywa? Aby pokazać, że w mierzeniu się z hejtem nie jest się nigdy samemu, a Internet może być przyjaznym oraz lepszym miejscem. W skład działań związanych z akcją “Jest nas więcej” wchodzą: 

  • porady dla młodzieży związane z radzeniem sobie z hejtem;
  • materiały dla rodziców i opiekunów;
  • kurs dla rodziców “Bezpiecznie tu i tam”;
  • scenariusz lekcji do pobrania;
  • inicjatywę wspierają muzycy zespołu Afromental Baron i Tomson.

Symbolem akcji są pomarańczowe sznurówki, które można otrzymać od organizatorów po wypełnieniu formularza na stronie inicjatywy. Szczegóły akcji znajdziesz na stronie https://jestnaswiecej.pl/.

Akademia NASK

To nie pojedyncza akcja przeciwdziałania hejtowi, ale stałe działania Państwowego Instytutu Badawczego NASK. Ich celem jest edukowanie, popularyzowanie wiedzy na temat Internetu i nowych technologii cyfrowych oraz i budowanie postaw, które przełożą się na bezpieczny i przyjazny Internet. Zakres działań Akademii NASK jest szeroki od kampanii edukacyjno-informacyjnych, przez kampanie społeczne, aż po przygotowywanie materiałów dla dzieci i rodziców. Akademia NASK stworzyła między innymi:

  • Projekt “Cyberlekcje” – skierowany jest do nauczycieli, a jego celem jest dzielenie się wiedzą na temat zasad bezpiecznego korzystania z Internetu (dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych);
  • SELMA –  to europejski projekt skierowany do młodzieży w wieku 11-16 lat, którego celem jest budowanie kompetencji społecznych i emocjonalnych przeciw krzywdzeniu (materiały dotyczą także radzenia sobie z hejtem);
  • Saferinternet.pl – projekt realizowany jest we współpracy z Fundacją Orange, a jego celem jest edukacja dzieci i rodziców na temat zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu;
  • Dyżurnet.pl – na stronie można zgłaszać treści umieszczane w Internecie, które są zabronione prawnie (ksenofobiczne, rasistowskie, prezentujące seksualne wykorzystywanie dzieci);
  • Pomoc telefoniczna i online – to telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111 oraz dla rodziców i nauczycieli 800 100 100 (więcej informacji można znaleźć na stronach www.116111.pl oraz www.800100100.pl

To tylko przykłady działalności Akademii NASK i samego Instytutu NASK – więcej informacji można znaleźć na stronie – https://akademia.nask.pl/.

Fundacja Dbam o Mój [email protected]ęg

Misją fundacji jest edukacja związana z odpowiedzialnym korzystaniem z Internetu, smartfonów i innych urządzeń ekranowych. Kluczowym aspektem jest poszerzanie wiedzy na temat cyfrowej higieny i profilaktyki e-uzależnień. Działania fundacji związane są z badaniami, szkoleniami oraz edukacją:

  • Program “Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo” – bezpłatny program edukacyjny dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych;
  • Kampania “Dobrze, że jesteś” – dotyczy problemu depresji, która dotyka coraz więcej osób w dzieci i młodzieży;
  • Badania “Relacje w szkole” – dotyczące szkół i relacji w gdyńskich szkołach;
  • “Młodzi Cyfrowi” – projekt badawczy dotyczący korzystania przez dzieci i młodzież z Internetu i smartfonów;
  • liczne materiały edukacyjne, badania i raporty;
  • szkolenia i warsztaty dla uczniów, nauczycieli i rodziców.

Więcej na temat działalności fundacji można znaleźć na stronie: https://dbamomojzasieg.pl/.  

FAQ – najczęściej zadawane pytania o akcje i kampanie społeczne przeciwdziałające hejtowi w Internecie

Co to jest hejt?

To forma cyberprzemocy, która polega na wrogim, agresywnym i poniżającym komentowaniu. Skierowana jest przeciwko grupom społecznym lub pojedynczym osobom. Celem hejtu jest obniżenie poczucia własnej wartości ofiary, wyrażenie pogardy i obniżenie statusu społecznego.

Na czym polegają akcje skierowane przeciw hejtowi?

Większość akcji ma cel edukacyjno-informacyjny. Osoby zaangażowane w takie kampanie, akcje czy projekty prowadzą warsztaty, przygotowują materiały czy przeprowadzają badania, by dzielić się wiedzą na temat zagrożeń związanych z hejtem i sposobami radzenia sobie z nim.

Czy w szkołach przeprowadza się warsztaty lub lekcje na temat hejtu?

Tak, organizacje zajmujące się bezpieczeństwem w Internecie przeprowadzają zajęcia dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Szczegółowych informacji na ten temat należy szukać na stronach akcji. Znaleźć tam można także materiały edukacyjne.

Czy osoby, które spotkała cyberprzemoc, na przykład hejt, mogą znaleźć porady w Internecie?

Tak. Porady zamieszczane są na stronach poszczególnych akcji i organizacji przeciwdziałających hejtowi. Dzieci i młodzieży mogą zadzwonić na telefon zaufania pod numer 116 111, a rodzice i nauczyciele 800 100 100.

PODSUMOWANIE
  • Hejt to agresywny, obraźliwy i poniżający komentarz na temat jakiejś osoby lub grupy społecznej.
  • Hejt to forma cyberprzemocy.
  • Wiele firm i organizacji tworzy akcje, kampanie i projekty, których celem jest przeciwdziałanie hejtowi.
  • Działania związane z przeciwdziałaniem hejtowi związane są z edukacją, szkoleniami, warsztatami, a także pomocą dla osób, które doświadczyły hejtu.
  • Akcje przeciw hejtowi prowadzi między innymi Uniqa, Fundacja Orange, Akademia NASK i Fundacja Dbam o Mój [email protected]ęg.
Źródła:
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Hejt
  • https://maszmocnahejt.uniqa.pl/
  • https://jestnaswiecej.pl/
  • https://akademia.nask.pl/
  • https://dbamomojzasieg.pl/
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę
Loading...

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!