Najbezpieczniejsze samochody – jakie auta wygrywały testy Euro NCAP?
Cena, osiągi, koszty eksploatacji, wyposażenie – wśród wielu czynników, które wpływają na decyzję o wyborze samochodu, to bezpieczeństwo ma dla wielu kluczowe znaczenie. Ale jak właściwie ocenić, czy dany samochód jest bezpieczny? Co o tym decyduje? Na czym polegają testy bezpieczeństwa? Jakie samochody wypadają w nich najlepiej?
Z tego artykułu dowiesz się:
Bezpieczny samochód, czyli właściwie jaki?
Każdy kierowca chciałby jeździć bezpiecznym samochodem, ale co to właściwie znaczy? Co sprawia, że jedne pojazdy są uważane za bezpieczniejsze od innych? Na podstawie jakich czynników jest to oceniane?
Sprawdzaniem samochodów pod kątem gwarantowanego przez nie bezpieczeństwa zajmują się wyspecjalizowane organizacje. Są to m.in.:
- Euro NCAP (ang. European New Car Assessment Programme) w Europie,
- IIHS (ang. Insurance Institute for Highway Safety) i NHTSA (ang. National Highway Traffic Safety Administration) w Ameryce,
- ANCAP (ang. Australasian New Car Assessment Program) w Australii,
- NASVA (ang. National Agency for Automotive Safety and Victims’ Aid) w Japonii.
Każda z tych organizacji działa niezależnie od producentów, przeprowadzając szereg testów samochodów w zakresie bezpieczeństwa biernego (zmniejszania skutków wypadku). Co istotne, testy te nie dotyczą tylko kierowców, ale również pasażerów, a nawet innych uczestników ruchu drogowego. Bo trzeba pamiętać, że bezpieczny samochód ma zapewniać ochronę jak największej liczbie osób – innymi słowy, chodzi o to, żeby w razie wypadku lub kolizji jak najmniej uczestniczących w tym zdarzeniu osób odniosło obrażenia.
W zakresie bezpieczeństwa biernego producenci samochodów przykładają wagę m.in. do zaprojektowania długiej strefy zgniotu, która poddając się odkształceniu, musi być w stanie pochłaniać energię zderzenia czołowego.
Oczywiście podejście do bezpieczeństwa w samochodzie przez lata się zmieniało. Kiedyś nie było nawet obowiązku zapinania pasów bezpieczeństwa (o samych pasach nie wspominając), dopiero potem zaczęły się pojawiać kolejne elementy jak poduszki powietrzne czy ABS. Dziś coraz więcej nowoczesnych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa biernego i czynnego (zmniejszanie prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku) staje się nie dodatkowym, lecz standardowym wyposażeniem, choćby zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS). Trudno się temu dziwić – w końcu bezpieczeństwo to jeden z głównych czynników, na jakie zwracamy uwagę przy kupnie samochodu.
Do kwestii bezpieczeństwa w samochodzie przywiązują uwagę nie tylko klienci, ale także ustawodawcy, wprowadzając nowe przepisy. Jeden z nich zakłada m.in. obowiązkowe montowanie systemu ADDW w nowych samochodach od 2024 roku.
Producenci wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom, w coraz większym stopniu skupiając się na tych elementach pojazdów, które mają poprawiać bezpieczeństwo. To z kolei skutkuje coraz lepszymi wynikami wspomnianych testów. Pora przyjrzeć się im bliżej.
Euro NCAP – jak testuje się bezpieczeństwo samochodu?
Szukając informacji o nowych samochodach, łatwo natknąć się wśród nich na oceny uzyskane przez dane pojazdy w testach Euro NCAP. Producenci chwalą się największą liczbą gwiazdek uzyskanych przez ich auta, co brzmi dobrze, ale czy wiecie, co tak właściwie oznacza?
Euro NCAP, czyli tłumacząc na polski: Europejski Program Oceny Nowych Samochodów, to organizacja, która przeprowadza testy zderzeniowe nowych modeli aut. Są to:
- symulacja zderzenia czołowego – 40% przedniej części samochodu uderza w nieruchomą, deformowalną przeszkodę przy prędkości 64 km/h,
- symulacja zderzenia bocznego – przeszkoda o szerokości 1500 mm uderza w bok nieruchomego samochodu od storny kierowcy z prędkością 50 km/h,
- symulacja zderzenia z pieszym – manekiny pełniące role pieszych są wystrzeliwane z prędkością 40 km/h w różne punkty z przodu pojazdu,
- symulacja zderzenia ze słupem – samochód ustawiony na ruchomej platformie uderza bokiem w nieruchomy słup o szerokości 254 mm przy prędkości 29 km/h.
Ponieważ test zderzenia czołowego ma imitować kolizję z samochodem o zbliżonej masie i strukturze do testowanego modelu, wyniki mogą być porównywane jedynie w obrębie tej samej kategorii. Dzisiaj wyróżnia się wśród nich:
- małe samochody rodzinne (ang. Small Family Car),
- duże samochody rodzinne (ang. Large Family Car),
- małe SUV-y (ang. Small SUV),
- duże SUV-y (ang. Large SUV),
- samochody klasy wyższej (ang. Executive Car),
- samochody elektryczne (ang. Pure Electric).
Wyniki prezentowane są w formie wspomnianych już gwiazdek (1 – najmniejsze bezpieczeństwo, 5 – największe bezpieczeństwo), a te przyznawane na podstawie procentowych ocen za:
- ochronę dorosłych,
- ochronę dzieci,
- ochronę pieszych (w tym również rowerzystów),
- standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa.
Chociaż testy Euro NCAP przeprowadza się od 1997 roku, piątą gwiazdkę wprowadzono w nich dopiero 2 lata później. Uważano wówczas, że jej zdobycie w symulacji zderzenia czołowego jest niemożliwe, jednak udało się to już w 2001 roku modelowi Renault Laguna.
Testy Euro NCAP – jakie są najbezpieczniejsze samochody?
Wiedząc już, na czym polegają testy Euro NCAP, przyjrzyjmy się samochodom, które otrzymały w nich najwyższe noty w ostatnich latach (tzw. Best in Class). Wzięliśmy pod uwagę auta wyróżnione w latach 2021 i 2022 (nie ma jeszcze ostatecznych wyników za rok 2023). Pamiętaj, że możesz sprawdzić, jakie wyniki w testach osiągnął dowolny model samochodu za pomocą wyszukiwarki na stronie euroncap.com.
Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP w roku 2022
Kategoria | Model | Liczba gwiazdek | Oceny procentowe |
---|---|---|---|
Mały samochód rodzinny | Ora Funky Cat | 5 | Ochrona dorosłych – 92%, ochrona dzieci – 83%, ochrona pieszych – 74%, wyposażenie – 93%. |
Duży samochód rodzinny | Hyundai IONIQ 6 | 5 | Ochrona dorosłych – 97%, ochrona dzieci – 87%, ochrona pieszych – 66%, wyposażenie – 90%. |
Mały SUV | Tesla Model Y | 5 | Ochrona dorosłych – 97%, ochrona dzieci – 87%, ochrona pieszych – 82%, wyposażenie – 98%. |
Duży SUV | WEY Coffee 01 | 5 | Ochrona dorosłych – 91%, ochrona dzieci – 87%, ochrona pieszych – 79%, wyposażenie – 94%. |
Samochód klasy wyższej | Tesla Model S | 5 | Ochrona dorosłych – 94%, ochrona dzieci – 91%, ochrona pieszych – 85%, wyposażenie – 98%. |
Samochód elektryczny | Tesla Model S | 5 | Ochrona dorosłych – 94%, ochrona dzieci – 91%, ochrona pieszych – 85%, wyposażenie – 98%. |
Zwraca uwagę, że wśród najbezpieczniejszych modeli nie znalazł się żaden stworzony przez europejskiego producenta – są za to po dwa modele z Chin i USA, oraz jeden z Korei Południowej.
Najbezpieczniejsze samochody według Euro NCAP w roku 2021
Kategoria | Model | Liczba gwiazdek | Oceny procentowe |
---|---|---|---|
Mały samochód rodzinny | Škoda Fabia | 5 | Ochrona dorosłych – 85%, ochrona dzieci – 81%, ochrona pieszych – 70%, wyposażenie – 71%. |
Mały SUV | Nissan Qashqai | 5 | Ochrona dorosłych – 91%, ochrona dzieci – 91%, ochrona pieszych – 70%, wyposażenie – 95%. |
Duży SUV | Škoda Enyaq iV | 5 | Ochrona dorosłych – 94%, ochrona dzieci – 89%, ochrona pieszych – 71%, wyposażenie – 82%. |
Samochód klasy wyższej | Mercedes-Benz EQS | 5 | Ochrona dorosłych – 96%, ochrona dzieci – 91%, ochrona pieszych – 76%, wyposażenie – 80%. |
Samochód elektryczny | Mercedes-Benz EQS | 5 | Ochrona dorosłych – 96%, ochrona dzieci – 91%, ochrona pieszych – 76%, wyposażenie – 80%. |
W roku 2021 na liście najbezpieczniejszych samochodów dominują auta z Europy, w tym dwa różne modele Škody oraz wyróżniony dwukrotnie elektryczny Mercedes EQS. Nie jest on także jedynym zwycięskim elektrykiem, bo w kategorii dużych SUV-ów wygrała Škoda Enyaq iV.
Robert szukał nowego samochodu. Ostatecznie ograniczył wybór do dwóch interesujących go modeli – Citroena C3 (rocznik 2017) i Renault Clio (rocznik 2019). Ceny i wyposażenie były podobne, dlatego postanowił sprawdzić, jak wypadły obydwa samochody w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Okazało się, że Citroen został oceniony na 4 gwiazdki, w tym za ochronę dorosłych na poziomie 88%, ochronę dzieci na 83%, ochronę pieszych na 59% i wyposażenie na 58%. Z kolei Renault otrzymało 5 gwiazdek, a także oceny na poziomie 95% (ochrona dorosłych), 89% (ochrona dzieci), 72% (ochrona pieszych) i 75% (wyposażenie). Na tej podstawie Robert zdecydował, że kupi ten drugi samochód.
Bezpieczeństwo a ceny ubezpieczenia OC
Czy opinia bezpiecznego samochodu wpływa na cenę jego ubezpieczenia? Ustalając wysokość składki ubezpieczenia OC, towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę szereg czynników, a wśród nich również markę i model danego samochodu. Pozwala to ocenić, które z nich są ubezpieczane najtaniej, a które najdrożej, co jednak niekoniecznie idzie w parze z poziomem gwarantowanego przez nie bezpieczeństwa.
Trzeba pamiętać, że ubezpieczyciele sugerują się raczej statystykami wypadkowymi niż wynikami testów. Więcej ważą dla nich informacje o tym, jak często statystycznie samochody danej marki biorą udział w wypadkach lub kolizjach, co pozwala im uznać niektóre z nich za bezpieczniejsze od innych. Można zatem powiedzieć, że choć wyniki w testach bezpieczeństwa nie mają bezpośredniego przełożenia na cenę OC samochodu, to jego poziom pośrednio na nią wpływa – w końcu bezpieczny samochód rzadziej bierze udział w wypadkach.
A jak dobre wyniki w testach Euro NCAP wpływają na ceny OC poszczególnych modeli? Zobaczmy to na przykładzie kilku samochodów wyróżnionych w ostatnich latach.
Samochód | Średnia cena OC | Najniższa cena OC |
---|---|---|
Mercedes-Benz EQS | 480 zł | 438 zł |
Skoda Enyaq | 497 zł | 350 zł |
Tesla Model Y | 510 zł | 335 zł |
Nissan Qashqai | 565 zł | 295 zł |
Hyundai Ioniq | 593 zł | 350 zł |
Skoda Fabia | 669 zł | 295 zł |
Tesla Model S | 681 zł | 312 zł |
Okazuje się, że wszystkie modele, które wygrywały testy Euro NCAP w ostatnich latach można ubezpieczyć poniżej średniej ceny OC, która w listopadzie 2023 roku wyniosła na Mubi 719 zł. Co więcej, niektórzy ich właściciele płacili nawet o kilkaset złotych mniej, na co wpływ miały ich indywidualne cechy (np. liczba lat bezszkodowej jazdy, miejsce zamieszkania, wiek, itp.).
FAQ – najczęściej zadawane pytania o najbezpieczniejsze samochody
Bezpieczeństwo bierne dotyczy elementów konstrukcyjnych pojazdu, które odpowiadają za zmniejszenie skutków już zaistniałego zdarzenia. Muszą one jak najlepiej znieść skutki wypadku i skutecznie ochronić jego uczestników. Należą do nich m.in. pasy bezpieczeństwa, foteliki dziecięce i poduszki powietrzne). Natomiast bezpieczeństwo czynne (aktywne) odpowiada za zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku, a zaliczają się do niego m.in. systemy ABS i ESP, asystent pasa ruchu czy aktywny tempomat.
Testy bezpieczeństwa samochodów są przeprowadzane przez niezależne organizacje, takie jak np. Euro NCAP. Oceniany pojazd przechodzi serię testów symulujących zderzenie czołowe, boczne, z pieszym i ze słupem, a następnie na tej podstawie przyznawane są mu oceny w różnych kategoriach: ochrony dorosłych, dzieci i pieszych, a także wyposażenia w zakresie bezpieczeństwa. W zależności od osiągniętych rezultatów, samochód może otrzymać od jednej do pięciu gwiazdek świadczących o gwarantowanym przez niego poziomie bezpieczeństwa.
W ostatnich latach w testach Euro NCAP samochody były wyróżniane w kilku kategoriach, w tym małych i dużych samochodów rodzinnych oraz SUV-ów, elektryków i samochodów klasy wyższej. Wśród zwycięzców znalazły się m.in. dwa modele Tesli (S i Y), Hyundai IONIQ 6, Škoda Fabia, Nissan Qashqai czy Mercedes EQS.
- Testy bezpieczeństwa samochodów są przeprowadzane przez niezależne od producentów organizacje, m.in. Euro NCAP.
- Testy Euro NCAP polegają na przeprowadzaniu testów zderzeniowych symulujących zderzenie czołowe, boczne, z pieszym i ze słupem.
- Samochody biorące udział w testach Euro NCAP są oceniane na podstawie zapewnianej przez nie ochrony dorosłych, dzieci i pieszych, a także wyposażenia w zakresie związanym z bezpieczeństwem.
- Najwyższe oceny w testach bezpieczeństwa Euro NCAP w ostatnich latach zdobywały m.in. Tesla Model S, Tesla Model Y, Mercedes-Bezn ESQ, Hyundai IONIQ 6, Škoda Fabia czy Nissan Qashqai.
- Wyniki w testach bezpieczeństwa nie wpływają na cenę ubezpieczenia OC samochodu.
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Euro_NCAP
- https://www.euroncap.com/en
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji