Pojazd nienormatywny – co to jest i jakie zezwolenia są potrzebne do przejazdu?
Od czasu do czasu na drogach pojawiają się pojazdy, które wielkością i ciężarem wykraczają poza dopuszczalne normy. Ich przejazdy związane są przeważnie z przewozem maszyn budowlanych, górniczych czy wojskowych, a także jednolitych elementów konstrukcyjnych, choćby części wiatraków, mostów czy silosów. Są to właśnie pojazdy nienormatywne, których przejazd wymaga spełnienia określonych warunków!
Z tego artykułu dowiesz się:
Pojazd nienormatywny – co to jest?
Transport niektórych maszyn budowlanych, wojskowych czy elementów konstrukcyjnych wymaga wykorzystania pojazdów o nietypowym rozmiarach. Na pewno miałeś okazję zobaczyć lub usłyszeć informację o trudnościach w ruchu drogowym w związku z przewozem olbrzymiej maszyny do wiercenia tuneli metra czy gotowej części konstrukcyjnej mostu.
Podane powyżej przykłady to właśnie jest przewóz nienormatywny, a do jego przeprowadzenia używa się specjalnych pojazdów. W art. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym znajdziemy definicję wielu pojęć, w tym definicję pojazdu nienormatywnego, którym jest:
pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku, wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych przewidzianych w przepisach niniejszej ustawy.
Art. 2 pkt 35a ustawy Prawo o ruchu drogowym
Powyższa definicja odnosi się do dopuszczalnych wymiarów i masy całkowitej. Ich pełną listę można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia.
W rozporządzeniu wskazano m.in., że:
- zespół złożony z pojazdu silnikowego i przyczepy nie może mieć więcej niż 18,75 m długości,
- wysokość pojazdu nie może przekraczać 4 m (nie dotyczy np. motocykli, których górna wysokość to 2,5 m),
- szerokość pojazdu nie może przekraczać 2,55 m (są wyjątki),
- maksymalna DMC wynosi 44 tony dla pojazdów uczestniczących w transporcie modalnym i z odpowiednia liczbą osi.
Przejazd nienormatywny – konieczne warunki
Ruch pojazdu nienormatywnego związany jest z określonymi warunkami. Nie można go doraźnie zorganizować i wyjechać na trasę w każdej chwili. Jak wskazują przepisy, przejazd taki związany jest z:
- uzyskaniem zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego – jest 5 kategorii zezwoleń, które wydawane są na drodze decyzji administracyjnej (na przejazd nienormatywnego pojazdu Sił Zbrojnych RP zezwolenie wydaje właściwy organ wojskowy),
- przestrzeganiem warunków przejazdu – określone są one w zezwoleniu i zależą m.in. od kategorii zezwolenia,
- pilotowaniem przejazdu – jego warunki określa ustawa Prawo o ruchu drogowym,
- zachowaniem szczególnej ostrożności – dotyczy kierującego pojazdem nienormatywnym.
Warto także pamiętać, że jeśli przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga przystosowania infrastruktury, to koszty dostosowania dróg ponosi podmiot wykonujący przejazd.
Kategorie zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego – obecnie 5 rodzajów
Przepisy prawa wskazują na 5 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego, które zależą od jego wielkości.
Kategoria I
- Pojazd nienormatywny o długości, wysokości, naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie są większe od dopuszczalnych,
- szerokość pojazdu nie przekracza 3,5 metra,
- dotyczy przejazdu choćby ciągników rolniczych i pojazdów wolnobieżnych,
- zezwolenie wydawane na przejazd drogami publicznymi (bez autostrad i dróg ekspresowych),
- wydawane jest na 12 miesięcy,
- wniosek można złożyć w starostwie powiatowym oraz urzędzie miasta na prawach powiatu (właściwy do siedziby lub miejsca rozpoczęcia przejazdu),
- koszt wniosku – 100 zł.
Kategoria II
- Pojazd nienormatywny o naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większej niż dopuszczalna, ale o szerokości do 3,2 metra, długości nie większej niż 15 m (pojedynczy) lub 23 m (zespół pojazdów) oraz wysokości nieprzekraczającej 4,3 m,
- przejazd drogami publicznymi,
- zezwolenie wydawane na miesiąc, 6 miesięcy, 12 miesięcy lub 24 miesiące,
- sprawę związaną z wnioskiem można załatwić w: starostwie powiatowym (właściwy do siedziby lub miejsca rozpoczęcia przejazd) lub urzędzie celno-skarbowym przy wjeździe na terytorium Polski (właściwy dla miejsca przekroczenia granicy),
- koszt w zależności od okresu ważności: 200 zł, 400 zł, 1200 zł lub 2000 zł.
Kategoria III
- Pojazd nienormatywny o naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większej niż dopuszczalna, o szerokości do 3,4 m, długości nie większej niż 15 m (pojedynczy), 23 m (zespół pojazdów) lub 30 m (zespół pojazdów o skrętnych osiach) oraz wysokości nieprzekraczającej 4,3 m,
- przejazd drogami krajowymi,
- zezwolenie wydawane na miesiąc, 6 miesięcy, 12 miesięcy lub 24 miesiące,
- sprawę związaną z wnioskiem można załatwić w: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad lub urzędzie celno-skarbowym przy wjeździe na terytorium Polski (właściwy dla miejsca przekroczenia granicy),
- koszt w zależności od okresu ważności: 500 zł, 1000 zł, 2000 zł lub 3000 zł.
Kategoria IV
- Pojazd nienormatywny o szerokości nie większej niż 3,4 m (drogi jednojezdniowe), 4 m (drogi dwujezdniowe klasy A i S), o długości nie nieprzekraczającej 15 m (pojedynczy), 23 m (zespół pojazdów) lub 30 m (zespół pojazdów o skrętnych osiach),
- wysokość pojazdu to maksymalnie 4,3 m, a rzeczywista masa całkowita to 60 ton (nacisk na osie nie większy od dopuszczalnych),
- przejazd drogami publicznymi,
- zezwolenie wydawane na miesiąc, 6 miesięcy, 12 miesięcy lub 24 miesiące,
- sprawę związaną z wnioskiem można załatwić w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,
- koszt w zależności od okresu ważności: 800 zł, 1600 zł, 3200 zł lub 4800 zł.
Kategoria V
- Dotyczy przejazdów pojazdami o wymiarach i rzeczywistej masie całkowitej większych od wymienionych w kategoriach I-IV,
- nacisk osi przekraczający ten dopuszczalny,
- przejazd wyznaczoną trasą (wskazuje się ją w zezwoleniu),
- zezwolenie wydawane na jednokrotny lub wielokrotny przejazd,
- wniosek można złożyć w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad lub urzędzie miasta na prawach powiatu,
- koszt zezwolenia to 500 zł w przypadku przejazdu jednokrotnego pojazdu, którego wymiary przekraczają wskazane w kategorii II i III, ale nacisk osi i masa nie są większe niż dopuszczalne – w pozostałych przypadkach to 1600 zł,
- opłata za zezwolenie na wielokrotny przejazd zależy od liczby przejazdów i stawki opłaty (obliczana jest na podstawie wzoru).
Zgodnie z przepisami, podczas przejazdu pojazdu nienormatywnego kierowca musi mieć odpowiednie zezwolenie przy sobie.
Za przejazd pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami wskazanymi w zezwoleniu grozi kara pieniężna!
Pilotowanie pojazdu nienormatywnego – nawet 2 pilotów!
W rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 maja 2012 r. w sprawie pilotowania pojazdów nienormatywnych (Dz. U. poz. 629) znajdziemy szczegółowe zapisy dotyczące pilotowania przejazdu pojazdu nienormatywnego. W dokumencie wskazano, że jeden pojazd pilotujący powinien brać udział w przejeździe, gdy pojazd nienormatywny przekracza co najmniej jedną z podanych poniżej wielkości:
- długość – 23 m,
- szerokość – 3,20 m,
- wysokość – 4,50 m,
- masa całkowita – 60 ton.
Natomiast dwa pojazdy pilotujące powinny pilotować przejazd, gdy pojazd przekracza jedną z wartości:
- długość – 30 m,
- szerokość – 3,60 m,
- wysokość – 4,70 m,
- masa całkowita – 80 ton.
Pojazdem pilotującym może być pojazd o DMC do 3,5 tony, ale nie dotyczy to motocykli. Musi być on wyposażony w odpowiednie oznakowanie, dwa żółte światła błyskowe, połączenie radiowe z pojazdami pilotowanymi oraz urządzenia nagłaśniające.
Pilot nadzorujący przejazd pojazdu nienormatywnego ma prawo do wydawania poleceń i sygnałów uczestnikom ruchu lub innym osobom, które znajdują się na drodze.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o pojazd nienormatywny
Czas oczekiwania na uzyskanie zezwolenia zależy od jego kategorii, trasy i rodzaju ładunku. Może wynosić od kilku dni do kilku tygodni. Im bardziej skomplikowany transport, tym dłuższy proces administracyjny. W pilnych przypadkach możliwe są procedury przyspieszone, choć nie zawsze są one dostępne.
Kary finansowe określone w przepisach ruchu drogowego wahają się od 1500 zł do 15 000 zł. Ich wysokość zależy od kategorii posiadanego zezwolenia oraz od stopnia przekroczenia dopuszczalnych norm dotyczących wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu.
Nie, przewóz ładunków podzielnych pojazdem nienormatywnym jest co do zasady zabroniony. Wyjątkiem są środki transportu posiadające ważne zezwolenie kategorii I. Umożliwia ono przekroczenie nacisków osi, pod warunkiem zachowania dopuszczalnych wymiarów i masy całkowitej.
- Pojazd nienormatywny to pojazd lub zespół pojazdów, którego wymiary, nacisk na osie lub rzeczywista masa całkowita są większe niż te dopuszczalne – wystarczy, że jedna wielkość będzie większa.
- Przejazd pojazdu nienormatywnego wymaga uzyskania odpowiedniego zezwolenia, przestrzegania warunków przejazdu, pilotowania i zachowania szczególnej ostrożności.
- Obecnie wydaje się 5 kategorii zezwoleń na przejazd pojazdu nienormatywnego.
- W zależności od przekroczenia określonych wielkości pilotowanie pojazdu nienormatywnego wymaga 1 lub 2 pojazdów pilotujących.
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20120000629/O/D20120629.pdf
https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/675
https://www.biznes.gov.pl/pl/opisy-procedur/-/proc/355
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20030320262/O/D20030262.pdf
Dołącz do dyskusji