Samochód z Danii – jak go sprowadzić i załatwić formalności?
Od używanych samochodów z Danii odstraszają często polskich kierowców ich wysokie ceny, które wynikają z tamtejszych przepisów podatkowych. Dysponując jednak odpowiednim budżetem, warto obrać ten kierunek poszukiwań auta z drugiej ręki, bo w zamian możemy liczyć na pojazd zadbany, w dobrym stanie technicznym i z bogatym wyposażeniem. Przeczytaj artykuł, a dowiesz się więcej na temat importu samochodu z Danii i związanych z tym formalności.
Spis treści:
- Do Polski trafia rocznie ok. 20-30 tys. samochodów z Danii, co plasuje ją w top 10 najpopularniejszych kierunków importu używanych aut.
- Samochody z Danii słyną z dobrej jakości, ale także z wysokich cen, które wynikają z przepisów podatkowych w tym kraju.
- Auta z Danii można znaleźć w polskich komisach lub u handlarzy eksportowanych pojazdów, kupić je przez pośrednika lub bezpośrednio u duńskiego sprzedawcy.
- Historię samochodu z Danii można łatwo sprawdzić na jednej z bezpłatnych duńskich stron – wystarczy znać numer rejestracyjny lub VIN pojazdu.
- Samochód z Danii najłatwiej sprowadzić na lawecie lub z pomocą pośrednika. Unikniesz w ten sposób wielu formalności związanych z powrotem do kraju “na kołach”.
- Po sprowadzeniu auta z Danii do Polski trzeba dopełnić kolejnych formalności. Należą do nich badanie techniczne, tłumaczenie dokumentów, opłata akcyzy i rejestracja pojazdu.
- Ubezpieczenie OC na cały rok trzeba wykupić najpóźniej w dniu rejestracji samochodu z Danii w Polsce.
Samochody z Danii – wady i zalety rozwiązania
26 256 sztuk – według danych Instytutu Samar dokładnie tyle używanych samochodów trafiło w 2024 roku do Polski z Danii. Taki wynik sprawił, że kraj ten uplasował się na 7. miejscu wśród najpopularniejszych kierunków importu aut z drugiej ręki nad Wisłę, wypadając lepiej niż choćby Szwecja, Norwegia czy Austria, ale znacznie gorzej niż Niemcy, Francja czy Belgia. Czemu tak jest? Jakie są wady i zalety duńskich samochodów z punktu widzenia polskich kierowców?
Samochód z Danii – zalety
Utarło się, że duński kierunek poszukiwań obierają zwykle ci kierowcy, którzy przywiązują mniejszą wagę do ceny, a większą do jakości pojazdu z drugiej ręki. Coś w tym jest, bo rzeczywiście, auta z Danii odznaczają się zwykle dobrym stanem technicznym, który wynika z kilku przyczyn.
Przede wszystkim chodzi o samo podejście tamtejszych kierowców, którzy dbają o swoje samochody i stosunkowo rzadko je zmieniają. Skrupulatne przeglądy i regularna konserwacja sprawiają, że wystawione na sprzedaż modele są zadbane (mimo klimatu sprzyjającego powstawaniu korozji), ich wygląd nie budzi zastrzeżeń i mogą spokojnie służyć nabywcy przez długi czas bez większych problemów.
Do tego można dodać również takie atuty, jak bogate wyposażenie pojazdu (m.in. klimatyzacja, tempomat, systemy wspomagania kierowcy), które w Danii jest zwykle standardem, oraz mniejsze zużycie niż w przypadku aut z innych krajów, co wynika m.in. z umiarkowanego klimatu i dróg w dobrym stanie. Łatwo też trafić na model o stosunkowo niskim przebiegu, z kolei zachętą do kupna popularnych w tym regionie hybryd czy elektryków mogą być ulgi w akcyzie.
Samochód z Danii, który ma zostać wyrejestrowany i przeznaczony na sprzedaż za granicę, musi przejść przegląd przedeksportowy, aby sprzedawca mógł liczyć na odzyskanie części podatku zapłaconego przy kupnie auta. Również z tego powodu pojazdy z tego kraju są w dobrym stanie – ich właścicielom po prostu opłaca się o nie dbać, żeby zarobić przy sprzedaży.
Samochód z Danii – wady
Największą wadę zakupu używanych aut z Danii widać na pierwszy rzut oka po przejrzeniu ofert – są nią oczywiście wysokie ceny. Dlaczego jednak duńskie samochody z drugiej ręki są droższe od ich odpowiedników z innych krajów? Chodzi nie tylko o dobrą jakość i nienaganny stan techniczny, ale przede wszystkim o kwestie podatkowe. Duńczycy płacą bardzo wysokie podatki przy zakupie pojazdu, co potem odbija się na cenach aut na rynku wtórnym, mimo że część tych kosztów można odzyskać.
A trzeba też pamiętać, że cena zakupu to nie wszystko, bo trzeba do niej doliczyć także koszty sprowadzenia auta do Polski, które w zależności od wybranego sposobu mogą pochłonąć kolejne kilka tysięcy złotych, a także opłaty rejestracyjne i akcyza. Utrudnieniem dla kierowców, którzy chcieliby samodzielnie przewieźć samochód do kraju, będą z kolei czasochłonne procedury celne i rejestracyjne, które znacząco skomplikują plany transportu samochodu do Polski “na kołach”.
Stawki podatku przy zakupie nowego samochodu z salonu wynoszą w Danii 25% od kwoty do wysokości 72 900 DKK (ok. 40 tys. zł), 85% od kwoty do 226 500 DKK (ok. 130 tys. zł) i 150% od wyższych kwot.
Używane auta z Danii – gdzie i jak ich szukać?
Wybór samochodu z Danii trzeba uzależnić nie tylko od naszych oczekiwań względem parametrów czy przeznaczenia pojazdu, ale także od dostępnych na rynku ofert. Tych na szczęście jest sporo i to niezależnie do miejsca, w którym będziemy szukać. Auta z Danii można bowiem znaleźć zarówno w polskich komisach i u pośredników zajmujących się ich importem do Polski, jak też szukając ofert na własną rękę u prywatnych sprzedawców lub handlarzy za granicą.
Jeśli wybierasz tę drugą opcję, z pewnością zaczniesz poszukiwania od jednego z wielu serwisów internetowych zawierających ogłoszenia na auta z drugiej ręki. Popularne tego rodzaju duńskie portale to m.in.:
- bilbasen.dk,
- bilpriser.dk,
- bilzonen.dk,
- guloggratis.dk,
Co istotne, na powyższych portalach znajdziemy zarówno ogłoszenia wystawione przez osoby prywatne, jak i profesjonalnych sprzedawców. Problemem może być natomiast to, że wszystkie są dostępne tylko w duńskich wersjach językowych, więc bez tłumacza w porównywarce internetowej się raczej nie obejdzie.
Jak sprawdzić auto z Danii i na co uważać przy zakupie?
Bez względu na kraj, z którego sprowadzasz do Polski używany samochód, oraz informacje podane przez sprzedającego w ofercie, nigdy nie wolno kupować auta z drugiej ręki w ciemno. Przed transakcją koniecznie trzeba zweryfikować historię pojazdu, jego przebieg i stan techniczny, co na szczęście w przypadku duńskich samochodów jest stosunkowo proste.
Jak to zrobić? Na pewno będziesz potrzebować numeru rejestracyjnego (registreringsnummer) lub numeru VIN (stelnummer) interesującego Cię pojazdu. Masz różne możliwości, bo dostępnych jest kilka stron, na których bezpłatnie sprawdzisz najważniejsze informacje na temat interesującego Cię pojazdu. Są to:
- motorregister.skat.dk – strona duńskiej skarbówki, na której można sprawdzić m.in. dane techniczne, historię przeglądów i ubezpieczenia oraz informacje o szkodach dotyczących pojazdu,
- fstyr.dk – strona duńskiego agencji bezpieczeństwa drogowego, na której dostępne są raporty z kontroli technicznych pojazdów, w tym ich wyniki i stan licznika pojazdu,
- nummerplade.net – na tej stronie sprawdzisz, jaki jest przebieg pojazdu i czy jest on obciążony jakimiś zobowiązaniami finansowymi.
Znalezione na powyższych stronach informacje powinny być wystarczające, żeby zweryfikować wiarygodność znalezionej w internecie oferty. Pamiętaj, że jeśli sprzedający z jakichś powodów nie chce podać Ci danych koniecznych do przeprowadzenia weryfikacji, to poważny sygnał alarmowy, że z autem coś może być nie tak. Co prawda w Danii przypadki oszustw polegających np. na przekręceniu licznika są bardzo rzadkie, ale oczywiście zawsze trzeba być ostrożnym.
Informacje dotyczące badań technicznych duńskich samochodów są oznaczone skrótami GOD (przegląd zaliczony), BET (przegląd zaliczony warunkowo) lub OOM (przegląd niezaliczony z powodu awarii). Z kolei informacje na temat odnotowanych szkód mogą dotyczyć ich braku lub szkód o wartości do 25 000 DKK (køretøjet er ikke blokeret), szkód o wartości od 25 000 DKK do 65% wartości pojazdu (skadet køretøj) lub szkód całkowitych (totalskadet køretøj).
Sprowadzenie samochodu z Danii – jak to zrobić?
Znalazłeś samochód z Danii na jednym z portali ogłoszeniowych i chciałbyś go sprowadzić do Polski? Jeśli zamierzasz zrobić to bez pomocy pośrednika i wrócić autem “na kołach”, czeka Cię załatwianie szeregu formalności.
- Po pierwsze, trzeba oczywiście sporządzić umowę kupna-sprzedaży. Musi ona zawierać dane obydwu stron i informacje o pojeździe, cenę i warunki zakupu, oraz datę i miejsce zawarcia.
- Przy zawieraniu umowy sprzedający powinien Ci przekazać również zezwolenie na wywóz auta z Danii oraz dowód rejestracyjny i kartę pojazdu (jeśli jest).
- Samodzielnie musisz natomiast zadbać o tablice wywozowe, które uzyskasz w lokalnym odpowiedniku wydziału komunikacji, oraz ubezpieczenie OC.
Wszystko to będzie nie tylko czasochłonne, ale też skomplikowane, zwłaszcza dla osób nieznających języka, dlatego niewiele osób decyduje się na takie rozwiązanie. Łatwiejszą opcją będzie skorzystanie z usług firm lub osób pośredniczących w imporcie samochodów z Danii i sprowadzenie pojazdu do Polski na lawecie. Oczywiście będzie się to wiązać z dodatkowym kosztem, ale za to unikniesz wszystkich formalności dopuszczających auto do ruchu po duńskiej stronie.
Samochód z Danii a zwrot podatku
W Danii możliwe jest uzyskanie zwrotu nawet 60% podatku od kwoty brutto zakupu samochodu w razie jego eksportu za granicę. Taki pojazd musi zostać wyrejestrowany (bez możliwości ponownej rejestracji w Danii), a po złożeniu wniosku w urzędzie skarbowym pozostać w Danii jeszcze przez 14 dni, w czasie których może zostać przeprowadzona jego kontrola. Następnie po rejestracji auta w Polsce trzeba zeskanować dowód rejestracyjny i przesłać go do duńskiego urzędu skarbowego. Cała procedura musi się zmieścić w terminie 3 miesięcy, bo w przeciwnym razie nie będzie już możliwości uzyskania zwrotu.
Auta z Danii dostępne w komisach samochodowych zwykle są już po procedurze zwrotu podatku, więc ich niższe ceny to uwzględniają i nie ma co liczyć na kolejne odliczenia.
Samochód z Danii – akcyza, rejestracja i co jeszcze?
Gdy samochód z Danii trafi już do Polski, jego nowego właściciela czekają kolejne, tym razem krajowe formalności do załatwienia. Zaliczają się do nich:
- tłumaczenie dokumentów,
- badanie techniczne,
- opłata akcyzy,
- rejestracja samochodu.
Tłumaczenie dokumentów samochodu z Danii
Aby móc zarejestrować samochód z Danii w Polsce, musi on posiadać przetłumaczone na język polski dokumenty, takie jak umowę kupna-sprzedaży czy dowód rejestracyjny. Można zaoszczędzić na kosztach tłumacza przysięgłego, przygotowując umowę od razu w dwóch językach – polskim i duńskim – dla kupującego i sprzedawcy.
Badanie techniczne samochodu z Danii
Pamiętaj, że nie ma znaczenia, czy auto ma ważny przegląd wykonany w Danii. Po jego sprowadzeniu do Polski i tak obowiązkowe jest wykonanie badania technicznego w kraju. Na szczęście dobra informacja jest taka, że nie odbiega ono niczym od zwykłych przeglądów rejestracyjnych, więc zapłacisz za nie tyle samo, co w przypadku auta już zarejestrowanego w Polsce, czyli 98 zł.
Akcyza dla samochodów z Danii
Podatek akcyzowy należy opłacić w ciągu 30 dni od sprowadzenia auta z zagranicy do Polski. Jego wysokość zależy od wartości pojazdu i stawki akcyzy, która może wynosić:
- 3,1% w przypadku samochodów z silnikami o pojemności do 2000 cm3,
- 18,6% w przypadku samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2000 cm3,
- 9,3% w przypadku hybryd typu HEV, MHEV i PHEV z silnikami o pojemności między 2000-3500 cm3,
- 1,55% w przypadku hybryd typu HEV i MHEV z silnikami o pojemności do 2000 cm3,
- 0% w przypadku samochodów elektrycznych, napędzanych wodorem i hybryd typu PHEV z silnikami o pojemności do 2000 cm3.
Deklarację akcyzową można złożyć na stronie puesc.gov.pl – niezrobienie tego w terminie poskutkuje naliczeniem odsetek i brakiem możliwości zarejestrowania samochodu.
Rejestracja samochodu z Danii
Mając już komplet dokumentów, można udać się do właściwego wydziału komunikacji i złożyć tam wniosek o rejestrację samochodu. Wraz z nim potrzebne będą:
- dotychczasowy dowód rejestracyjny z adnotacją o wyrejestrowaniu pojazdu w Danii w celu eksportu,
- dotychczasowe tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku,
- prawo własności pojazdu (np. umowa kupna-sprzedaży lub faktura VAT),
- zaświadczenie o zapłacie akcyzy,
- zaświadczenie o przejściu badania technicznego,
- potwierdzenie uiszczenia opłat rejestracyjnych.
Standardowa rejestracja pojazdu to koszt 160 zł, a w przypadku wyrabiania indywidualnych tablic rejestracyjnych – 1080 zł. Nowy właściciel auta ma na to 30 dni od momentu jego sprowadzenia do Polski, a jeśli przekroczy ten termin, zapłaci karę w wysokości 500 lub 1000 zł.
Ubezpieczenie OC samochodu z Danii – ile zapłacisz?
Ostatnią sprawą, którą trzeba załatwić, zanim będziesz mógł ruszyć samochodem z Danii na polskie drogi, jest oczywiście zakup ubezpieczenia OC. Pamiętaj, że o ile na czas sprowadzenia i załatwiania formalności związanych z samochodem w Polsce możesz korzystać z OC krótkoterminowego, ale taka polisa nie przedłuża się automatycznie i najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu trzeba wykupić całoroczną ochronę.
Ile będzie ona kosztować? Cena ubezpieczenia OC zależy od wielu czynników i jest zawsze wyliczana dla każdego kierowcy indywidualnie na podstawie m.in. jego wieku i miejsca zamieszkania, parametrów technicznych samochodu, czy historii ubezpieczenia właściciela. Jeśli chcesz sprawdzić, ile może kosztować Twoja polisa, warto skorzystać z kalkulatora OC AC Mubi, za pomocą którego obliczysz wysokość składki i będziesz mógł kupić polisę online bez wychodzenia z domu.
OC dla samochodu z Danii – przykładowa kalkulacja
Przykładową kalkulację dla samochodu sprowadzonego z Danii wykonaliśmy dla elektronicznego Volkswagena ID.3 z 2020 roku. Właścicielem auta jest 41-letni mężczyzna ze Szczecina, który ma prawo jazdy od 2006 roku i żadnych szkód w historii ubezpieczenia. Ma żonę i syna, a samochód parkuje w przydomowym garażu. W tabeli prezentujemy wybrane oferty OC wraz z dodatkami.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres ubezpieczenia | Cena ubezpieczenia |
---|---|---|
mtu24.pl | OC + Assistance | 477 zł |
LINK4 | OC + NNW + Assistance | 687 zł |
Trasti | OC + Assistance | 830 zł |
Beesafe | OC + NNW | 949 zł |
Wiener | OC + Assistance | 1015 zł |
UNIQA | OC + NNW + Assistance | 1120 zł |
Benefia | OC + NNW + Assistance | 1754 zł |
ERGO Hestia | OC + Assistance | 2172 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody z Danii
Niestety, ale zazwyczaj tak. Wynika to przede wszystkim z bardzo wysokich podatków, jakie muszą płacić nabywcy nowych samochodów w Danii. W przypadku najdroższych aut podatek wynosi aż 150% i choć istnieje możliwość odzyskania części tej opłaty przy sprzedaży auta za granicę, odbija się ona na cenach pojazdów na rynku wtórnym. Z drugiej strony, dzięki tak wysokim kosztom zakupu duńscy kierowcy dbają o swoje samochody, więc są one zwykle oferowane do odsprzedaży w nienagannym stanie.
Nabywca auta z Danii musi w pierwszej kolejności zapłacić podatek akcyzowy, którego stawka będzie zależeć od rodzaju napędu i pojemności silnika – standardowo jest to 3,1% wartości pojazdu, ale w niektórych przypadkach może wynieść 0% lub wzrosnąć do nawet 18,6%. Kolejne opłaty dotyczą obowiązkowych badań technicznych (98 zł) oraz tłumaczenia dokumentów, w tym umowy kupna-sprzedaży i dowodu rejestracyjnego. Na koniec zostaje jeszcze koszt rejestracji samochodu – 160 zł w przypadku standardowych tablic rejestracyjnych lub 1080 zł w razie wyrabiania indywidualnych blach.
Możesz to zrobić bezpłatnie, korzystając z duńskich stron, takich jak np. motorregister.skat.dk czy fstyr.dk. Wystarczy tam podać numer rejestracyjny lub numer VIN interesującego Cię pojazdu, a otrzymasz informację na temat jego danych technicznych, przebiegu czy przeglądów. Sprawdzisz również, czy auto miało w przeszłości odnotowane jakieś poważniejsze szkody. Innym sposobem jest zamówienie pełnego raportu na temat pojazdu na podstawie jego numeru VIN na jednym z komercyjnych serwisów, np. autoDNA.
Dołącz do dyskusji