Co się stanie, jeśli klikniesz „kup” w kalkulatorze ubezpieczeń Mubi?
Decydując się na zawarcie umowy ubezpieczenia, musisz wziąć pod uwagę szereg zmiennych czynników wynikających z umowy z danym towarzystwem ubezpieczeń. Na szczęście nie musisz na własną rękę porównywać co najmniej kilkunastu ofert i kilkustronicowych OWU. Dzięki porównywarce Mubi możesz nie tylko wybrać najlepszego ubezpieczyciela, ale także od razu złożyć wniosek o zawarcie ochrony. Co się dzieje po kliknięciu „kup” w porównywarce online?
W tym artykule przeczytasz:
Warto w tym miejscu dodać, że w niektórych towarzystwach ubezpieczeń najpierw dostajesz wniosek o zawarcie ubezpieczenia, a dopiero potem samą polisę. Zdarza się również tak, że wniosek po opłaceniu automatycznie się przekształca w polisę. I właśnie z taką metodą zakupu ubezpieczenia masz do czynienia w porównywarce OC Mubi.
Wniosek oraz terminy płatności za ubezpieczenie u poszczególnych firm
Na początek można pokusić się o sklasyfikowanie firm ubezpieczeniowych. Nie wszystkie towarzystwa mają taką samą metodę sprzedaży ubezpieczeń. Przede wszystkim możemy podzielić firmy na te, które w pierwszej kolejności przesyłają wniosek o ubezpieczenie, oraz na te, które od razu przesyłają polisę ubezpieczeniową. Wszystko zależy od tego, który zakład ubezpieczeń wybierzesz, klikając „kup teraz”. Ale właśnie! Co dzieje się po kliknięciu tego przycisku w porównywarce Mubi?
Otóż procedury zmieniają się w zależności od wybranej firmy ubezpieczeniowej. W tabeli kilka przykładów.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Procedura zakupu polisy |
---|---|
Benefia | W tej firmie ubezpieczeniowej można opłacić polisę online lub przelewem tradycyjnym (max. 5 dni przed startem ochrony). Do klienta najpierw dociera wniosek o zawarcie umowy ubezpieczenia, a dopiero później polisa. Płatności online należy dokonać najpóźniej dzień przed startem ochrony, a jeśli zakup polisy odbywa się w dniu jej startu, opłatę należy wnieść w ciągu 50 minut. |
Generali | Jeśli klient zdecyduje się na zawarcie umowy z tym towarzystwem ubezpieczeń, to dostanie wniosko–polisę. Po dokonaniu opłaty za wniosek dokument automatycznie przekształci się w polisę. W związku z tym, Generali nie przesyła już klientowi innych dokumentów. Płatności można dokonać najpóźniej dzień przed startem ochrony tradycyjnym przelewem lub szybkim przelewem online. |
Proama | Ubezpieczyciel wysyła wniosko–polisę. Klient może zapłacić składkę tradycyjnym przelewem lub szybkim przelewem online (po opłaceniu składki dokument automatycznie przekształca się w polisę). Termin na dokonanie płatność upływa na dzień przed startem ochrony. |
UNIQA | W pierwszej kolejności wysyłany jest wniosek. Dopiero po opłaceniu składki klient otrzymuje polisę od ubezpieczyciela. Składkę należy zapłacić do 3 dni przed startem ochrony przelewem tradycyjnym, najpóźniej dzień przed rozpoczęciem ochrony przelewem online lub w ciągu 30 dni od otrzymania oferty, jeśli ochrona ma się rozpocząć po więcej niż 30 dniach. |
Wniosek zostanie anulowany przez każdą firmę ubezpieczeniową, jeśli klient nie dokona płatności.
Warto także wspomnieć, że klienci nie ponoszą żadnych konsekwencji prawnych z tytułu braku opłaty wniosku.
Polisa oraz terminy płatności
Klienci mogą także zetknąć się z innymi procedurami zawierania ubezpieczenia. Mianowicie niektóre z firm, które działają na rynku polskim, oferują bezpośrednie zawarcie polisy ubezpieczeniowej, bez uprzedniego wnioskowania o ubezpieczenie. Takimi firmami, które współpracują z Mubi, są LINK4, mtu24.pl, You Can Drive i Wiener. Jak to działa w ich przypadku?
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Procedura zakupu polisy |
---|---|
LINK4 | Do klienta zostaje przesłana polisa oraz dane do jej płatności. Polisę z LINK4 można opłacić przelewem tradycyjnym lub online. Termin na dokonanie płatności mija do 7 dni od startu polisy. |
mtu24.pl | Firmy przesyła klientowi polisę oraz dane do płatności. Za polisę można zapłacić przelewem online lub przelewem tradycyjnym. Termin opłacenia polisy przypada najpóźniej na dzień przed startem ochrony. UWAGA! W przypadku osób, które w przeszłości zalegały z opłaceniem składek w tym towarzystwie, mogą się one spodziewać w pierwszej kolejności wniosku, a dopiero po opłaceniu składki – polisy. |
You Can Drive | Firmy przesyła klientowi polisę oraz dane do płatności. Za polisę można zapłacić przelewem online lub przelewem tradycyjnym. Termin opłacenia polisy przypada najpóźniej na dzień przed startem ochrony. UWAGA! W przypadku osób, które w przeszłości zalegały z opłaceniem składek w tym towarzystwie, mogą się one spodziewać w pierwszej kolejności wniosku, a dopiero po opłaceniu składki – polisy. |
Wiener | Klient zostaje przekierowany do płatności, a po dokonaniu przelewu otrzymuje polisę. Za polisę można zapłacić przelewem tradycyjnym (max. 5 dni przed startem ochrony) lub przelewem online (najpóźniej na dzień przed startem ochrony, a jeśli zakupu dokonuje się w dniu startu ochrony, na wniesienie opłaty jest 50 minut). W przypadku ubezpieczeń, które mają zacząć działać w późniejszym czasie, na opłacenie polisy jest 30 dni. |
Warto także pamiętać, że niezależnie od wybranej firmy ubezpieczeniowej, kupując polisę startującą w tym samym dniu, należy ją natychmiast opłacić. Ochrona auta będzie zawsze obowiązywała od otrzymania dokumentów od danego towarzystwa ubezpieczeń. Uważaj, bo zaleganie z płatnością może się wiązać z różnymi konsekwencjami, np. możesz się stać osobą narażoną na nieprzyjemności windykacyjne.
W przypadku braku płatności, towarzystwo ubezpieczeń może kontaktować się z klientem, aby uzyskać informację o powodach zalegającej płatności. W przypadku nieopłacenia polisy, nie zostanie ona jednak automatycznie anulowana, jak jest to w przypadku składania samych wniosków o ubezpieczenie. W takim wypadku klient może zerwać polisę, dopiero składając odpowiednie dokumenty o odstąpienie od niej.
Odstąpienie od umowy
Oczywiście istnieje możliwość odstąpienia od umowy. Zarówno przy dokonaniu płatności za wniosek, jak i w przypadku otrzymania polisy, masz 30 dni na odstąpienie od umowy ubezpieczenia. Jeśli ochrona już wystartowała, to zakład ubezpieczeń zwróci składkę proporcjonalnie do czasu niewykorzystania ochrony. Jeżeli wniosek nie zostanie opłacony, to automatycznie będzie on anulowany. W przypadku polisy, odstąpienie od umowy ubezpieczenia zawsze wiąże się z przesłaniem odpowiednich dokumentów, które umożliwiają zerwanie umowy z ubezpieczycielem.
- Kupując ubezpieczenie samochodu online, w zależności od konkretnej firmy możesz najpierw otrzymać wniosek o zawarcie polisy lub od razu samą polisę. W niektórych przypadkach wnioski automatycznie zamieniają się w polisę po ich opłaceniu.
- Do firm ubezpieczeniowych, które po kliknięciu „kup teraz” w porównywarce Mubi wysyłają wniosek o zawarcie polisy, należą Benefia, Generali, Proama, UNIQA.
- Firmy, które zamiast wniosku przesyłają klientowi od razu polisę, to m.in. LINK4, mtu24.pl i Wiener.
- Płatności za polisę należy dokonać najczęściej maksymalnie na dzień przed startem ochrony ubezpieczeniowej.
- W razie nieopłacenia wniosku o zawarcie polisy, zostanie on anulowany bez konsekwencji dla klienta.
- W razie nieopłacenia polisy, nie zostanie ona anulowana – ochrona ubezpieczeniowa będzie normalnie obowiązywać, ale klient naraża się na postępowanie windykacyjne.
- Od umowy ubezpieczenia online można odstąpić w terminie 30 dni od jej zawarcia.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zakup ubezpieczenia OC samochodu online
Jeśli zawierając polisę na Mubi, podałeś błędny adres e-mail, natychmiast skontaktuj się z konsultantem. Wystarczy, że zadzwonisz pod numer: +48 (22) 22 10 100. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach 8-21, a w soboty od 9 do 17. Możesz również wysłać e-mail na adres: [email protected], w którym opiszesz zaistniałą sytuację.
Jeśli zawarłeś umowę w innym towarzystwie ubezpieczeniowym niż dotychczas, to tak. Pamiętaj, że masz czas na wypowiedzenie obecnej polisy najpóźniej na dzień przed końcem obowiązującej ochrony. Wyjątek stanowi ubezpieczenie po poprzednim właścicielu lub polisa krótkoterminowa. W tych przypadkach umowy nie przedłużają się automatycznie.
To zależy od towarzystwa, z którym chcesz podpisać umowę. Aczkolwiek większość ubezpieczycieli umożliwia zawarcie polisy z opcją płatności jednorazowej lub ratalnej. Wybór liczby rat do spłaty jest zależny od warunków oferowanych przez dane towarzystwo ubezpieczeniowe. W przypadku OC najczęściej dostępne są 2 lub 4 raty.
Na maila. Zawierając umowę ubezpieczenia online, musisz podać swój adres e-mail. Jest on niezbędny, abyś mógł dostać wszystkie niezbędne dokumenty od towarzystwa. W wiadomości otrzymasz między innymi polisę oraz OWU. Niektóre firmy ubezpieczeniowe np. Allianz, Proama, Generali czy LINK4 praktykują wysyłanie dokumentów listownie. Pamiętaj jednak, że musisz zgłosić taką prośbę, ale jest ona możliwa do zrealizowania dopiero po opłaceniu polisy.
Dołącz do dyskusji