Co trzeba zrobić po zakupie auta? Kupno używanego samochodu a wymiana części

Zakup używanego samochodu to nie takie proste zadanie. Nie dość, że trzeba się sporo natrudzić, żeby w ogóle znaleźć idealną ofertę, w której rzeczywistość odpowiada opisowi, to jeszcze na podpisaniu umowy kupna-sprzedaży sprawa wcale się nie kończy. Wręcz przeciwnie, bo jako nowy właściciel, któremu zależy, aby auto służyło mu jak najlepiej i jak najdłużej, musisz w nie trochę zainwestować.

kupno używanego samochodu

Co trzeba zrobić po kupnie używanego samochodu?

Zanim jednak przejdziemy do spraw technicznych związanych z zakupem używanego auta, trzeba pamiętać, że w pierwszej kolejności musisz jednak zająć się formalnościami. Czeka Cię m.in.:

  • rejestracja pojazdu w wydziale komunikacji,
  • kupno ubezpieczenia OC,
  • zapłata podatku od czynności prawnych (jeśli kupiłeś auto od osoby prywatnej),
  • zapłata akcyzy (jeśli sprowadziłeś auto z kraju Unii Europejskiej).

Jak widzisz, spraw do załatwienia jest naprawdę sporo, a zwlekanie z nimi to wręcz fatalny pomysł, który może Cię słono kosztować. Przykładowo, za brak ubezpieczenia OC samochodu, choćby tylko przez jeden dzień, można zapłacić karę w wysokości 1440 zł! Najlepiej więc jeszcze zanim sfinalizujesz zakup nowego auta, upewnij się, jakich terminów musisz dotrzymać i co dokładnie zrobić. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: “Kupiłem samochód, co dalej? Sprawdź, co powinieneś zrobić po zakupie pojazdu!”.

Ekspert Mubi radzi:

Jeżeli kupujesz używany samochód, który ma ważne ubezpieczenie OC po poprzednim właścicielu, nie musisz spieszyć się z zakupem nowej polisy. Kupujący znajduje się w takim przypadku w komfortowej sytuacji, ponieważ w polskim systemie ubezpieczeń OC jest przypisane do samochodu, a nie do kierowcy. Oznacza to, że po zmianie właściciela ochrona ubezpieczeniowa nie wygasa, lecz przechodzi na nabywcę pojazdu, który może ją kontynuować lub wypowiedzieć umowę i związać się z innym ubezpieczycielem. Pamiętaj jednak, że OC kupione przez poprzedniego właściciela nie przedłuża się automatycznie, dlatego najpóźniej na dzień przed końcem umowy musisz ją przedłużyć już na siebie lub kupić nową polisę.

Stan techniczny używanego auta – czy trzeba go sprawdzić po zakupie?

O ile w przypadku spraw formalnych po kupnie samochodu nie ma wątpliwości, co i kiedy należy zrobić, dzięki czemu można się wcześniej przygotować, o tyle inaczej wygląda sytuacja w kwestiach technicznych. W teorii oczywiście powinieneś otrzymać wszelkie informacje na temat pojazdu i jego stanu od sprzedawcy, ale w praktyce… wiadomo jak bywa.

Często najgorsze, co możesz zrobić, to zatem uwierzyć zbywcy na słowo, że “samochód jest jak spod igły i nie wymaga żadnych dodatkowych inwestycji”. Niestety, ale takie sytuacje praktycznie się nie zdarzają i niekoniecznie wynika to ze złej woli sprzedającego. To że on nie miał problemów z autem, nie oznacza wszak, że i Ty ich unikniesz. W wielu przypadkach zwykłe usterki wynikające z eksploatacji dają o sobie znać w ciągu kilku miesięcy po zakupie – rzecz w tym, że wtedy może być już za późno i nie obejdzie się bez poważniejszych napraw. Zdecydowanie lepiej jest więc zapobiegać i zaraz po nabyciu auta udać się na solidny przegląd pozakupowy. Co koniecznie powinien on obejmować?

  • Wymianę płynów eksploatacyjnych,
  • sprawdzenie zużycia i jeśli zajdzie potrzeba wymianę przewodów, klocków i tarcz hamulcowych,
  • wymianę paska rozrządu,
  • sprawdzenie układu zapłonowego (a jeśli jest w samochodzie, to również instalacji LPG),
  • sprawdzenie zużycia elementów zawieszenia (amortyzatorów, sprężyn, wahaczy, łączników stabilizatorów) i układu kierowniczego.
grafika

A to oczywiście tylko podstawowe sprawy, których absolutnie nie wolno pomijać. Dodatkowo natomiast warto skontrolować też stan akumulatora i ogumienia, oraz przeprowadzić serwis klimatyzacji.

Pamiętaj, że sam fakt, że po aucie nie widać i nie słychać żadnych oznak zużycia o niczym nie świadczy. W gruncie rzeczy, jeśli sprzedawca nie przedstawi Ci dokumentacji serwisowej, w dodatku popartej fakturami za części i usługi (a to rzadka sytuacja), przegląd jest absolutnie niezbędny, aby można było spokojnie cieszyć się udanym zakupem.

Zacznij od płynów eksploatacyjnych i filtrów

W tym punkcie nie ma właściwie żadnych wyjątków – wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów to podstawa każdego przeglądu używanego samochodu, ponieważ z czasem tracą one swoje podstawowe właściwości. Co więcej, nie powinna się ona ograniczać tylko do oleju, jak to często bywa. W rzeczywistości od niego powinno się tylko zacząć.

Wymiana oleju silnikowego

Główna zasada jest taka, żeby używać oleju o takich samych parametrach, jakie miał stosowany przez poprzedniego właściciela. Jeśli ich nie znasz, informacja powinna się znajdować na komorze silnika. A co jeśli masz wątpliwości, czy zmieniać olej, bo sprzedawca zapewniał Cię, że niedawno to robił? Pamiętaj, że wymiana płynu na nowy na pewno nie zaszkodzi, a zaniechanie tego może mieć fatalne konsekwencje dla silnika, ponieważ długo niezmieniany olej traci swoje właściwości.

Wymiana oleju wraz z filtrem będzie Cię kosztować ok. 300 zł.

Wymiana płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne, co oznacza, że bardzo łatwo chłonie on wodę, a ta może doprowadzić do wrzenia płynu i obniżenia skuteczności hamowania. Wymianę warto więc przeprowadzić dla własnego spokoju, zwłaszcza że nie jest ona droga – zapłacisz ok. 150 zł.

Wymiana płynu chłodniczego

Płyn chłodniczy odpowiada nie tylko za ochronę silnika przed przegrzaniem, ale ma też właściwości antykorozyjne, które stosunkowo szybko traci. Warto wymienić go tym bardziej, że większość kierowców o tym zapomina i nie zmienia płynu regularnie. Koszt nie powinien przekroczyć 100 zł.

Wymiana oleju w skrzyni biegów

Olej przekładniowy nie należy do płynów eksploatacyjnych, które podlegają częstej wymianie, a niektórzy producenci w ogóle jej nie przewidują. Jego wymiana oddala jednak perspektywę bardzo kosztownych napraw, więc warto się na nią zdecydować. Koszt to ok. 450 zł.

UWAGA!

Jeśli zajmujesz się wymianą płynów w samochodzie samodzielnie, uważaj, żeby się przy tym nie pomylić. Błąd w postaci wlania płynu do niewłaściwego zbiornika może mieć bardzo poważne konsekwencje.

Wymiana filtrów

Nie jest to czynność ani kosztowna, ani szczególnie skomplikowana, za to może oszczędzić Ci poważniejszych problemów w przyszłości, dlatego przy przeglądzie pozakupowym warto zadbać o wymianę nie tylko filtru oleju, ale również pozostałych filtrów. Szczególnie istotny jest filtr paliwa, którego zapchanie może spowodować nierówną pracę jednostki napędowej, a w dieslu nawet unieruchomić silnik. Ponadto pamiętaj też o filtrze powietrza i filtrze kabinowym. Za zestaw filtrów do danego modelu samochodu zapłacisz w sumie kilkaset złotych.

Wymiana części w używanym aucie – co można, a co trzeba?

Skoro wymianę płynów mamy już za sobą, można przejść do kwestii związanych z poszczególnymi częściami. Tych, które bezwzględnie powinny zostać wymienione w zakupionym pojeździe nie ma na szczęście dużo, a właściwie jest tylko jedna, ale za to bardzo istotna. A chodzi o…

Pasek rozrządu

Tak, tak, niepozorny, ale absolutnie kluczowy pasek rozrządu to element, który szczególnie dla bezpieczeństwa swojego portfela powinniśmy mieć w pierwszej kolejności na uwadze po zakupie używanego samochodu. Trzeba bowiem pamiętać, że paski ulegają szybkiemu zużyciu, a to grozi ich pęknięciem i zerwaniem, co z kolei doprowadzi do poważnej awarii całego silnika.

Zasada jest więc taka, że zmiany paska powinno się dokonywać zawsze wtedy, gdy mamy jakąkolwiek wątpliwość, co do czasu jego ostatniej wymiany. W praktyce więc, jeżeli sprzedawca nie przedstawił faktur lub nie ma nic na ten temat w bazie danych ASO, pasek należy profilaktycznie wymienić wraz z całym zestawem (pompa wodna, rolki prowadzące i napinające). Tak, to może sporo kosztować – w zależności od samochodu nawet ponad 1000 zł – ale czekając na awarię, narażasz się na o wiele droższy remont silnika, a nawet na wymianę jednostki napędowej, co w wielu przypadkach okaże się zupełnie nieopłacalne.

Co jeszcze można wymienić?

W przypadku pozostałych części nie ma tak naprawdę uniwersalnej reguły dotyczącej ich wymiany po zakupie auta i wiele zależy tu od wyników przeglądu. Wśród elementów, na które warto zwrócić szczególną uwagę, są m.in. pasek klinowy i świece zapłonowe, dodatkowo można wymienić żarówki w reflektorach (szczególnie jeśli ze względu na utrudniony dostęp do nich zaleca się to tylko mechanikowi) i wycieraczki. Najmniej uciążliwa jest za to wymiana… baterii w pilocie zdalnego sterowania, której wbrew pozorom nie powinno się jednak ignorować, bo gdy zdarzy się w złym momencie, potrafi być bardzo irytującym problemem.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o wymianę części w używanym aucie

Czy po zakupie używanego auta trzeba przeprowadzić jego przegląd?
Jakie części używanego samochodu muszą zostać wymienione?
Czy po zakupie używanego samochodu trzeba wymienić w nim płyny?
PODSUMOWANIE
  • Po zakupie używanego samochodu jego nowy właściciel musi go m.in. zarejestrować i upewnić się, że jest ubezpieczony.
  • Najlepiej zaraz po zakupie używanego auta jest wybrać się na przegląd, podczas którego zostaną sprawdzone jego najważniejsze elementy.
  • Obowiązkowo należy w używanym aucie dokonać wymiany oleju silnikowego, a warto wymienić również inne płyny eksploatacyjne oraz filtry.
  • Szczególnie istotny w aucie jest pasek rozrządu, którego zerwanie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń silnika. Jeśli nie masz pewności, kiedy był wymieniany w używanym samochodzie, należy go koniecznie zmienić.
  • Oprócz tego wymienić można również m.in. pasek klinowy, świece zapłonowe, żarówki czy wycieraczki.
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Ja bym jednak sprostował, aby do pojazdu stosować takie płyny eksploatacyjne jakie są do niego zalecane przez producenta. Sam fakt stosowania przez poprzedniego użytkownika nie jest dobrym wyznacznikiem chociażby doboru oleju, który w wielu przypadkach ma kluczowy wpływ na prace i żywotność jednostki. Informacje zapisane na karteczką w komorze silnika mogą być jedynie informacją co do czasu od wymiany, ale sugerowanie się z nich jaki olej zastosować jest błędne.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC