Części używane w likwidacji szkody – klasyfikacja i różnice

Ustalanie warunków ochrony ubezpieczenia AC to nie tylko wybór jej zakresu i określenie sumy ubezpieczenia. Przed podpisaniem umowy z ubezpieczycielem właściciel samochodu powinien zdecydować o preferowanym sposobie likwidacji szkody i rodzaju części zamiennych, które zostaną wykorzystane w naprawie. Jak dzieli się części wykorzystywane w usuwaniu szkody? Czy wykorzystanie innych części niż oryginalne musi przynosić stratę ubezpieczonemu?

części zamienne

Likwidacja szkody w ramach AC – jakie są sposoby?

Kierowca, który decyduje się na zakup ubezpieczenia AC, staje przed wyborem sposobu, w jaki ubezpieczyciel ma zlikwidować szkodę, która może wystąpić na jego samochodzie podczas obowiązywania umowy autocasco. Zazwyczaj towarzystwa oferują jeden z trzech, poniższych wariantów:

  • wariant kosztorysowy (inaczej gotówkowy) – kierowca, który zdecydował się na ten sposób likwidacji uszkodzenia, otrzyma odszkodowanie w kwocie wyliczonej przez rzeczoznawcę (pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela będzie mógł przeznaczyć na zakup potrzebnych części i naprawę w wybranym przez siebie warsztacie),
  • wariant warsztatowy (inaczej bezgotówkowy) – to jedno z najbardziej wygodnych dla ubezpieczonego rozwiązań, bo w tym przypadku zarówno logistyką, jak i finansowaniem napraw zajmuje się ubezpieczyciel, kierowca odbiera już sprawny samochód,
  • naprawa w ASO – kierowca, który wybrał ten wariant, może liczyć na naprawę auta w Autoryzowanej Stacji Obsługi dla danej marki oraz przy użyciu części oryginalnych.

Nazewnictwo poszczególnych wariantów likwidacji szkody może różnić się w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego.

Sposób likwidacji szkody a części zamienne

W zależności od sposobu likwidacji szkody wybranego przez kierowcę, jego samochód zostanie naprawiony z wykorzystaniem części oryginalnych lub zamienników.

Wybór naprawy w ASO to gwarancja otrzymania oryginalnych części. Dlatego też wariant ten jest najdroższy. Ubezpieczony, który wybrał z kolei wariant kosztorysowy, dokonuje naprawy na własną rękę, dlatego sam decyduje o tym, czy zależy mu na droższych, ale oryginalnych częściach, czy woli wydać na nie mniej pieniędzy otrzymanych od ubezpieczyciela i zastosować zamienniki.

Kierowca, który wybrał wariant warsztatowy, powinien jednocześnie zdecydować, czy w razie szkody ma ona być likwidowana przy wykorzystaniu części oryginalnych, czy tańszych zamienników. Nie da się ukryć, że od tego wyboru zależy również wysokość składki ubezpieczeniowej (w pierwszym przypadku autocasco będzie droższe, gdyż ubezpieczyciel będzie musiał zapłacić więcej za wymieniane części).

Ekspert Mubi radzi:

Kierowcy powinni uważnie czytać OWU, ponieważ przy wyborze rodzaju likwidacji szkody w autocasco ważne są również inne czynniki, które wpływają na ostateczną cenę ochrony i wysokość odszkodowania. Są to między innymi franszyzy: integralna i redukcyjna. Pierwsza z nich wyznacza minimalną wartość szkody, poniżej której ubezpieczyciel nie wypłaca odszkodowania, a ubezpieczony musi naprawić samochód z własnej kieszeni. Druga jest inaczej nazywana udziałem własnym w szkodzie i zwykle jest wyrażana w procentach lub konkretnej kwocie, którą musi dopłacić właściciel pojazdu do odszkodowania otrzymanego po uszkodzeniu samochodu.

Klasyfikacja części używanych do naprawy auta

Nie da się ukryć, że najbardziej pożądanymi w naprawie auta są części oryginalne, które uchodzą za najbardziej trwałe. Jednak czy rzeczywiście różnią się one tak bardzo od innych rodzajów części proponowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe?

  • Części oryginalne (oznaczenie: O, OE, OEM) – części oznaczone numerem katalogowym i z logiem producenta samochodu oraz wyprodukowane zgodnie z jego standardami.
  • Części oryginalne z tej samej fabryki (oznaczenie: Q, OES) – części bez loga producenta auta i numeru katalogowego, ale wyprodukowane w tej samej fabryce, co części oznaczone jako “O”, zgodnie z wymogami wytwórcy pojazdów.
  • Części o porównywalnej jakości (oznaczenie: P, a w zależności od uzyskanego certyfikatu: PC, PT, PJ) – części o takiej samej lub podobnej jakości co oryginalne, posiadające zaświadczenie producenta pojazdu.
  • Zamienniki (oznaczenie: Z, a zamiennik szczególnie dobry: ZJ) – części, których jakość nie została potwierdzona. Nie są oznaczone logiem producenta samochodu.
oznaczenia części zamiennych

Czy zamienniki są zawsze gorsze od części oryginalnych?

Jak widać, części oryginalne to pojęcie dosyć ogólne. Niewiele osób wie, że wysoką jakością odznaczają się nie tylko części z tej pierwszej grupy, ale spokojnie można polegać także na częściach wyprodukowanych przez tego samego dystrybutora, a nawet na innych, zaakceptowanych przez producenta pojazdu.

Zamiast zawsze wybierać najdroższe części oznaczone literą O, można więc bez obaw korzystać z tych oznaczonych literami Q czy P. Szczególnie, że w ich przypaku jakość nie odbiega od części oryginalnych, za to cena jest ok. 15-20% niższa. Większa ostrożność jest zalecana dopiero przy posługiwaniu się zamiennikami typu Z, ale i tu nie trzeba się bać. Zamienniki wcale nie muszą być złym pomysłem.

Jak znaleźć dobre części zamienne?

Skoro wiele zamienników nie ustępuje jakością częściom oryginalnym, to wielu kierowców wychodzi ze słusznego założenia, że nie ma sensu przepłacać. Trzeba jednak wiedzieć, jak szukać tak dobrych elementów. Czym należy się kierować przy ich wyborze?

Przede wszystkim, znaczenie ma wyjaśniona powyżej klasyfikacja jakościowa zamienników. Wybierając części klasy OE, OEM czy OES, możesz mieć pewność, że trafisz na dobry produkt. Poza tym warto też kierować się marką producenta, która często sama w sobie jest gwarantem wysokiej jakości. Owszem, za znane marki trzeba zapłacić trochę więcej, ale to chyba lepsze niż użycie tańszego produktu anonimowego producenta z Chin, który w przyszłości sprawi Ci problemy, prawda?

Zamienniki jakich producentów są gwarancją wysokiej jakości wybranych części?

  • Sprzęgła – m.in. Aisin, Exedy, LUK, Sachs, Valeo.
  • Cewki zapłonowe – m.in. Bosch, Hitachi, NGK, VDO.
  • Świece zapłonowe – m.in. Beru, Champion, Denso.
  • Tłumiki – m.in. Bosal, Eberspächer, Walker.
  • Klocki hamulcowe – m.in. ATE, Bosch, Girling, Jurid, Ferodo, Textar.
  • Paski rozrządu – m.in. Contitech, Gates, Hepu, SKF.
  • Elementy zawieszenia – m.in. Delphi, Febi-Bilstein, Lemförder, Moog.
  • Filtry – m.in. Filtron, Knecht, Mann+Hummel, Hengst.

Kiedy ubezpieczyciel musi uwzględnić wymianę części na oryginalne?

Wyliczanie odszkodowania po szkodzie na ubezpieczonym pojeździe to obowiązek towarzystwa ubezpieczeniowego. Kierowca powinien być świadomy, że ubezpieczyciel w ramach likwidacji szkody z OC nie może dowolnie zaplanować wymiany zepsutych części na zamienniki, jeśli miał wykorzystać oryginały.

Zasada ta dotyczy przede wszystkim sytuacji, w której uszkodzony samochód dotychczas jeździł na oryginałach, ponieważ po wymianie części oryginalnych na zamienniki, samochód może stracić na wartości. Tak samo będzie przy wyliczaniu odszkodowania z OC w wariancie kosztorysowym. Jeśli ubezpieczyciel zastosowałby w kalkulacji rekompensaty koszty tańszych zamienników zamiast kosztów części oryginalnych, właściciel uszkodzonego pojazdu byłby sporo stratny.

Części oryginalne powinny zostać również zastosowane bezwzględnie w nowych samochodach, które są jeszcze objęte gwarancją producenta. Po wymianie na inne gwarancja mogłaby wygasnąć.

Ubezpieczonemu należy się także odszkodowanie wyliczone z uwzględnieniem kosztów oryginałów, jeśli dokonał on naprawy z ich wykorzystaniem i przedstawił ubezpieczycielowi fakturę.

UWAGA!

W przypadku likwidacji szkody z AC ubezpieczyciel uwzględni w wycenie szkody koszty części oryginalnych, tylko jeśli zmusza go do tego odpowiedni zapis w umowie ubezpieczenia.

Kiedy ubezpieczyciel pokryje tylko koszty zamienników?

Ogólna zasada przy likwidacji szkód z ubezpieczenia, zarówno OC, jak i AC, mówi o tym, że samochód po naprawie ma wrócić do stanu sprzed szkody, a nie podnieść swoją wartość. Tymczasem naprawa z użyciem części oryginalnych, jeśli wcześniej w pojeździe zastosowane były zamienniki, wyszłaby jego właścicielowi na plus.

Wynika z tego, że rodzaj użytych w naprawie części lub pokrycia kosztów, na jakich zostanie oparta jej wycena, jest bezpośrednio związany z elementami, jakie wcześniej znajdowały się w samochodzie. Jeżeli były to zamienniki i one uległy zniszczeniu – w ramach likwidacji szkody nie będzie można uwzględnić części oryginalnych.

Niestety, w przypadku ubezpieczenia AC, w którym ubezpieczony wybrał likwidację szkody w wariancie kosztorysowym, będzie on musiał liczyć się z tym, że ubezpieczyciel przeliczy koszty z uwzględnieniem zamienników nawet gdy, wcześniej w pojeździe znajdowały się części oryginalne. Uniknąć tego, można tylko wybierając odpowiedni (i droższy) wariant polisy.

Czy ubezpieczyciel może wymagać użycia części zamiennych?

Towarzystwo ubezpieczeniowe może wymagać użycia w naprawie samochodu w ramach OC części zamiennych tylko i wyłącznie wtedy, gdy wcześniej w pojeździe znajdowały się takie elementy. Jeżeli w aucie były wykorzystane części z logiem producenta, kierowca może domagać się naprawy na takich samych zasadach – prawo będzie stało po jego stronie.

Ubezpieczyciel może jednak użyć w naprawie pojazdu, w którym były użyte części oryginalne, części zamiennych, jeśli uzyska na to zgodę poszkodowanego. Z wyrażaniem takiej zgody trzeba jednak uważać – pamiętaj, że jeśli raz zastosujesz w pojeździe zamienniki, to w razie późniejszej szkody nie będziesz mógł już wrócić do oryginałów ramach odszkodowania.

CZY WIESZ, ŻE …

Z orzecznictwa Sądu Najwyższego wynika, że nawet w przypadku starszych samochodów ubezpieczyciel ma przy wycenie szkody z OC obowiązek posłużyć się cenami nowych, nieużywanych części. Nie ma znaczenia ich ewentualna utrata na wartości w okresie użytkowania pojazdu.

Amortyzacja części – kiedy ubezpieczyciele ją stosują?

Amortyzacja części to procentowe pomniejszenie wartości części samochodowych związane z ich zużyciem. Wiadomo, że poszczególne elementy samochodu z czasem ulegają wyeksploatowaniu. Oczywistym jest zatem, że ich wartość spada. Jeśli po wypadku zużyte części zostałyby wymienione na całkiem nowe, właściciel samochodu dużo zyskałby na takiej wymianie. A istotą ubezpieczenia jest doprowadzenie pojazdu do stanu sprzed wypadku, nie do nowości.

Aby ubezpieczony kierowca odzyskał sprawny samochód, a ubezpieczyciel nie stracił na tego typu naprawach, przy zakupie ubezpieczenia samochodu (głównie autocasco) towarzystwo ubezpieczeniowe określa, ile potrąci z odszkodowania, gdy konieczna będzie wymiana części.

UWAGA!

Amortyzacja odgrywa rolę tylko przy wymianie części!

O ile zostanie pomniejszone odszkodowanie przy amortyzacji? Procent pomniejszenia jest zależny od wieku pojazdu. Jak wiadomo, im starszy samochód, tym bardziej zużyte są jego części. Trzeba także zaznaczyć, że każde towarzystwo ustala swoją wartość potrącenia. Jak to wygląda w PZU, LINK4 i mtu24.pl?

Wiek auta
(włącznie)
PZULINK4mtu24.pl
Poniżej 1 roku30%15%25%
1 rok30%15%25%
2 lata30%20%25%
3 lata30%35%25%
4 lata45%40%30%
5 lat45%45%40%
6 lat55%50%50%
7 lat55%50%55%
8 lat55%55%60%
powyżej 8 lat60%55%65%
Źródło: OWU ubezpieczycieli (wrzesień 2024).
Przykład

Pan Aleksander kupił autocasco dla swojego samochodu, ponieważ chciał zapewnić nowemu pojazdowi odpowiednią ochronę i szybką naprawę po szkodzie. Po trzech latach od wyjechania z salonu przydarzyła mu się stłuczka, która doprowadziła do uszkodzenia układu hamulcowego. Pan Aleksander wiedział, że w związku z amortyzacją części jego odszkodowanie będzie nieco obniżone, ale dopiero po szkodzie uświadomił sobie, że niektóre z uszkodzonych elementów są obarczone wyższą amortyzacją niż inne. Wysokość odszkodowania była więc odmienna niż oczekiwał, ale pozwoliła na wymianę części na takie, które miały podobną jakość do elementów, które zostały uszkodzone w stłuczce.

Ubezpieczony może wykupić dodatkową opcję, która sprawi, że amortyzacja nie będzie brana pod uwagę. W przypadku LINK4 będzie to zawsze 0% bez względu na wiek pojazdu. Jednak nie dotyczy to wszystkich części i elementów pojazdu! Wykupienie amortyzacji nie działa w przypadku ogumienia, akumulatora, klocków hamulcowych oraz elementów układu wydechowego (tłumika) – dla tych elementów sprawdzany jest stan aktualny!

PODSUMOWANIE
  • Właściciel samochodu ma możliwość wyboru jednego z trzech wariantów likwidacji szkody w ramach AC: kosztorysowego, warsztatowego lub naprawy w ASO.
  • Szkoda usuwana w ASO to gwarancja otrzymania części oryginalnych.
  • Szkoda usuwana w wariancie warsztatowym daje właścicielowi auta możliwość wyboru między wykorzystaniem części oryginalnych i zapłaceniem wyższej składki, a wykorzystaniem zamienników i obniżeniem ceny AC.
  • Podczas likwidacji szkody mogą zostać użyte części oryginalne, części wyprodukowane w tej samej fabryce, części o podobnej jakości lub zamienniki.
  • Ubezpieczyciel powinien uwzględnić koszty części oryginalnych, jeśli samochód jest jeszcze na gwarancji, jeśli dotychczas jeździł na oryginalnych częściach lub jeśli ubezpieczony dokonał naprawy z użyciem oryginałów oraz przedstawił w towarzystwie ubezpieczeniowym potwierdzające to faktury.
  • Ubezpieczyciel nie może wykorzystać przu ustalaniu wysokości odszkodowania z OC kosztów zamienników, jeśli w samochodzie znajdowały się części oryginale.
  • Ubezpieczyciele stosują w ubezpieczeniu AC amortyzację części, czyli procentowe obniżenie kwoty odszkodowania, wyrównujące zużycie uszkodzonych elementów pojazdu.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o likwidację szkody częściowej z AC

W jaki sposób likwiduje się szkodę częściową z AC?
Który wariant likwidacji szkody jest najlepszy?
Co to jest amortyzacja części?
Monika Strzała
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 4-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Jest autorką kilkuset publikacji zarówno dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się tysiącom kierowców. Doradza w zakresie zakupu polisy przez internet i przygotowuje kalkulacje cen, dzięki którym kierowcy mogą poznać aktualne tendencje na rynku ubezpieczeniowym.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC