Ustalanie warunków ochrony ubezpieczenia AC to nie tylko wybór jej zakresu i określenie sumy ubezpieczenia. Przed podpisaniem umowy z ubezpieczycielem właściciel samochodu powinien zdecydować o preferowanym sposobie likwidacji szkody i rodzaju części zamiennych, które zostaną wykorzystane w naprawie. Jak dzieli się części wykorzystywane w usuwaniu szkody? Czy wykorzystanie innych części niż oryginalne musi przynosić stratę ubezpieczonemu?
W tym artykule przeczytasz:
- Jakie są rodzaje likwidacji szkody w ramach autocasco?
- Jak sposób likwidacji szkody wpływa na rodzaj części wykorzystanych w naprawie?
- Czym różnią się części oryginalne od zamienników i jak się je oznacza?
- Kiedy ubezpieczyciel musi uwzględnić wymianę części na oryginalne?
- Kiedy ubezpieczyciele stosują amortyzację części?
Likwidacja szkody w ramach AC – jakie są sposoby?
Kierowca, który decyduje się na zakup ubezpieczenia AC, staje przed wyborem sposobu, w jaki ubezpieczyciel zlikwiduje szkodę na jego samochodzie. Zazwyczaj firmy ubezpieczeniowe proponują jeden z trzech wariantów:
- wariant kosztorysowy (inaczej gotówkowy) – kierowca, który zdecydował się na ten sposób likwidacji uszkodzenia, otrzyma odszkodowanie w kwocie wyliczonej przez rzeczoznawcę (pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela będzie mógł przeznaczyć na zakup potrzebnych części i naprawę w wybranym przez siebie warsztacie);
- wariant warsztatowy (inaczej bezgotówkowy) – to jedno z najbardziej wygodnych dla ubezpieczonego rozwiązań, bo w tym przypadku zarówno logistyką, jak i finansowaniem napraw zajmuje się ubezpieczyciel, kierowca odbiera już sprawny samochód;
- naprawa w ASO – kierowca, który wybrał ten wariant, może liczyć na naprawę auta w Autoryzowanej Stacji Obsługi dla danej marki oraz przy użyciu części oryginalnych.
Nazewnictwo poszczególnych wariantów likwidacji szkody może różnić się w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego.
Sposób likwidacji szkody a części zamienne
W zależności od sposobu likwidacji szkody wybranego przez kierowcę, jego samochód zostanie naprawiony z wykorzystaniem części oryginalnych lub zamienników.
Jak już wspominałam, wybór naprawy w ASO to właściwie gwarancja otrzymania oryginalnych części. Dlatego też wariant ten jest najdroższy. Ubezpieczony, który wybrał z kolei wariant kosztorysowy, dokonuje naprawy na własną rękę, dlatego sam decyduje o tym, czy zależy mu na droższych, ale oryginalnych częściach, czy woli wydać na nie mniej pieniędzy otrzymanych od ubezpieczyciela i zastosować zamienniki.
Kierowca, który wybrał wariant warsztatowy, powinien jednocześnie zdecydować, czy w razie szkody ma ona być likwidowana przy wykorzystaniu części oryginalnych, czy tańszych zamienników. Nie da się ukryć, że od tego wyboru zależy również wysokość składki ubezpieczeniowej (w pierwszym przypadku autocasco będzie droższe, bo ubezpieczyciel zapłaci więcej za wymieniane części).
Ekspert Mubi radzi:
Klasyfikacja części używanych do naprawy auta. Czy zawsze najlepszym wyborem jest wymiana części na oryginalne?
Nie da się ukryć, że najbardziej pożądanymi w naprawie auta są części oryginalne, które uchodzą za najbardziej trwałe. Jednak czy rzeczywiście różnią się one tak bardzo od innych rodzajów części proponowanych przez towarzystwa ubezpieczeniowe?
- Części oryginalne (oznaczenie: O, OE, OEM) – części oznaczone numerem katalogowym i z logo producenta samochodu oraz wyprodukowane zgodnie z jego standardami.
- Części oryginalne z tej samej fabryki (oznaczenie: Q, OES) – części bez logo producenta auta i numeru katalogowego, ale wyprodukowane w tej samej fabryce, co części O, zgodnie z wymogami wytwórcy pojazdów.
- Części o porównywalnej jakości (oznaczenie: P, a w zależności od uzyskanego certyfikatu: PC, PT, PJ) – części o takiej samej lub podobnej jakości co oryginalne, posiadające zaświadczenie producenta pojazdu.
- Zamienniki (oznaczenie: Z, a zamiennik szczególnie dobry: ZJ) – części, których jakość nie została potwierdzona. Nie są oznaczone logo producenta samochodu.
Jak widać, części oryginalne to pojęcie dosyć ogólne. Niewiele osób wie, że wysoką jakością odznaczają się nie tylko części z tej pierwszej grupy, ale spokojnie można polegać także na częściach wyprodukowanych przez tego samego dystrybutora, a nawet na innych, zaakceptowanych przez producenta pojazdu.
Kiedy ubezpieczyciel musi uwzględnić wymianę części na oryginalne?
Wyliczanie odszkodowania po szkodzie na ubezpieczonym pojeździe to obowiązek towarzystwa ubezpieczeniowego. Kierowca powinien być świadomy, że ubezpieczyciel nie może dowolnie zaplanować wymiany zepsutych części na zamienniki, jeśli miał wykorzystać oryginały. Zasada ta dotyczy przede wszystkim sytuacji, w której uszkodzony samochód dotychczas jeździł na oryginałach. Po wymianie części oryginalnych na zamienniki samochód może stracić na wartości. Ta sama zasada dotyczy wyliczania odszkodowania przy wariancie kosztorysowym. Jeśli ubezpieczyciel zastosowałby w kalkulacji rekompensaty koszty tańszych zamienników zamiast kosztów części oryginalnych, właściciel uszkodzonego pojazdu byłby sporo stratny.
Części oryginalne powinny zostać również zastosowane bezwzględnie w nowych samochodach, które są jeszcze objęte gwarancją producenta. Po wymianie na inne gwarancja mogłaby wygasnąć.
Ubezpieczonemu należy się także odszkodowanie wyliczone z uwzględnieniem kosztów oryginałów, jeśli dokonał on naprawy z ich wykorzystaniem i przedstawił ubezpieczycielowi fakturę.
Amortyzacja części – kiedy ubezpieczyciele ją stosują?
Amortyzacja części to procentowe pomniejszenie wartości części samochodowych związane z ich zużyciem. Wiadomo, że poszczególne elementy samochodu z czasem ulegają wyeksploatowaniu. Oczywistym jest zatem, że ich wartość spada. Jeśli po wypadku zużyte części zostałyby wymienione na całkiem nowe, właściciel samochodu dużo zyskałby na takiej wymianie. A istotą ubezpieczenia jest doprowadzenie pojazdu do stanu sprzed wypadku, nie do nowości.
Aby ubezpieczony kierowca odzyskał sprawny samochód, a ubezpieczyciel nie stracił na tego typu naprawach, przy zakupie ubezpieczenia samochodu (głównie autocasco) towarzystwo ubezpieczeniowe określa, ile potrąci z odszkodowania, gdy konieczna będzie wymiana części.
Amortyzacja jest potrącana tylko przy wymianie części!
O ile zostanie pomniejszone odszkodowanie przy amortyzacji? Procent pomniejszenia jest zależny od wieku pojazdu. Jak wiadomo, im starszy samochód, tym bardziej zużyte są jego części. Trzeba także zaznaczyć, że każde towarzystwo ustala swoją wartość potrącenia. Jak to wygląda w PZU, LINK4 i mtu24.pl?
Wiek auta (włącznie) | PZU | LINK4 | mtu24.pl |
---|---|---|---|
1 rok | 30% | 15% | 25% |
2 lata | 30% | 20% | 25% |
3 lata | 30% | 35% | 25% |
4 lata | 45% | 40% | 30% |
5 lat | 45% | 45% | 40% |
6 lat | 55% | 50% | 50% |
7 lat | 55% | 50% | 55% |
8 lat | 55% | 55% | 60% |
powyżej 8 lat | 60% | 55% | 65% |
Pan Aleksander kupił autocasco dla swojego samochodu, ponieważ chciał zapewnić nowemu pojazdowi odpowiednią ochronę i szybką naprawę po szkodzie. Po trzech latach od wyjechania z salonu przydarzyła mu się stłuczka, która doprowadziła do uszkodzenia układu hamulcowego. Pan Aleksander wiedział, że w związku z amortyzacją części jego odszkodowanie będzie nieco obniżone, ale dopiero po szkodzie uświadomił sobie, że niektóre z uszkodzonych elementów są obarczone wyższą amortyzacją niż inne. Wysokość odszkodowania była więc odmienna niż oczekiwał, ale pozwoliła na wymianę części na takie, które miały podobną jakość do elementów, które zostały uszkodzone w stłuczce.
Ubezpieczony może wykupić dodatkową opcję, która sprawi, że amortyzacja nie będzie brana pod uwagę. W przypadku LINK4 będzie to zawsze 0% bez względu na wiek pojazdu. Jednak nie dotyczy to wszystkich części i elementów pojazdu! Wykupienie amortyzacji nie działa w przypadku ogumienia, akumulatora, klocków hamulcowych oraz elementów układu wydechowego (tłumika) – dla tych elementów sprawdzany jest stan aktualny!
- Właściciel samochodu ma możliwość wyboru jednego z trzech wariantów likwidacji szkody w ramach AC: kosztorysowego, warsztatowego lub naprawy w ASO.
- Szkoda usuwana w ASO to gwarancja otrzymania części oryginalnych.
- Szkoda usuwana w wariancie warsztatowym daje właścicielowi auta możliwość wyboru między wykorzystaniem części oryginalnych i zapłaceniem wyższej składki a wykorzystaniem zamienników i obniżeniem ceny AC.
- Podczas likwidacji szkody mogą zostać użyte części oryginalne, części wyprodukowane w tej samej fabryce, części o podobnej jakości lub zamienniki.
- Ubezpieczyciel powinien uwzględnić koszty części oryginalnych, jeśli samochód jest jeszcze na gwarancji, jeśli dotychczas jeździł na oryginalnych częściach lub jeśli ubezpieczony dokonał naprawy z użyciem oryginałów oraz przedstawił w towarzystwie ubezpieczeniowym potwierdzające to faktury.
- Ubezpieczyciele stosują amortyzację części, czyli procentowe obniżenie kwoty odszkodowania, wyrównujące zużycie uszkodzonych elementów pojazdu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o likwidację szkody częściowej z AC
To zależy od wybranego podczas podpisania umowy wariantu likwidacji szkody. Ubezpieczyciele oferują trzy możliwości w tej kwestii. Pierwszy wariant jest kosztorysowy – poszkodowany dostaje gotówkę i sam organizuje naprawę. W wariancie bezgotówkowym auto trafia do naprawy, a ubezpieczyciel rozlicza się bezpośrednio z warsztatem. W trzecim wariancie pojazd trafia do warsztatu ASO.
Wszystkie trzy warianty mają swoje wady i zalety. Jeśli znasz się na mechanice lub masz możliwość taniej naprawy auta, to wybierz wariant kosztorysowy. Gdy jeździsz starszym autem i nie zależy Ci na częściach oryginalnych, to wariant warsztatowy będzie idealny dla Ciebie. Z kolei ASO, choć najdroższe, jest najlepsze dla nowych samochodów, ponieważ gwarantuje użycie oryginalnych części podczas naprawy.
To termin, który oznacza spadek wartości części pojazdu na skutek ich eksploatacji. Z czasem ulegają one zużyciu, dlatego wymiana na nowe zwiększa wartość auta. W związku z tym ubezpieczyciele pomniejszają odszkodowanie o amortyzację części, która związana jest z wiekiem pojazdu – po kilku latach spadek może wynieść nawet 65%.
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji