Konieczność holowania samochodu za granicą może nie tylko zrujnować domowy budżet, ale i zepsuć cały wyjazd. Jeśli wybierasz się własnym autem na zagraniczne wakacje lub w służbową podróż, już teraz pomyśl o tym, jak uchronić się przed czarnym scenariuszem. Przeczytaj o tym, jakie ubezpieczenie pokryje koszty napraw i holowania za granicą.
W tym artykule przeczytasz:
Koszty holowania i napraw za granicą
Kierowcy najczęściej proszą o przyjazd pomocy drogowej lub lawety w trzech sytuacjach:
- kiedy dochodzi do awarii silnika,
- z powodu awarii akumulatora,
- gdy problem dotyczy układu przeniesienia napędu i kół.
Są to usterki, które mało kto potrafi usunąć samodzielnie. Nawet specjaliście może być trudno naprawić je bezpośrednio na miejscu awarii, więc zwykle konieczne jest holowanie do warsztatu. To znacznie podnosi koszt całej usługi. No właśnie, ile zapłacimy za nie za granicą?
Warto pamiętać o tym, że na cenę usługi składa się nie tylko sam przejazd lawetą, ale również jej dojazd, załadowanie i rozładunek. Wysokość ceny zależy od rodzaju holowanego pojazdu (usługa jest droższa dla dużych aut typu jeep czy minibus) i od tego, czy samochód może samodzielnie wjechać na lawetę, czy trzeba użyć w tym celu dodatkowego sprzętu (dzieje się tak w przypadku aut po wypadku). Jeśli na trasie lawety znajdą się płatne odcinki dróg (np. na autostradzie), te opłaty również zostaną doliczone do rachunku.
Za sam dowóz paliwa na autostradzie w Niemczech zapłacimy ok. 150 euro, czyli ponad 670 zł. Holowanie do warsztatu, znajdującego się 100 km od miejsca awarii, kosztuje średnio 550 euro, czyli ponad 2 480 zł, a wymiana sprzęgła to w przeliczeniu na złotówki ponad 3 000 zł. Nieco niższe ceny są we Włoszech czy Hiszpanii, za to we Francji jest jeszcze drożej niż w Niemczech. Przyzwyczajeni do polskich cen, możemy być w szoku, kiedy zobaczymy rachunek za holowanie i naprawę.
Rodzice z dwójką dzieci wybrali się na wycieczkę samochodem do Włoch. Gdy ich pojazd zepsuł się na włoskiej autostradzie, dzięki assistance mogli liczyć na szybką naprawę na miejscu, a potem odholowanie do warsztatu, gdzie dokonano pozostałych reperacji. Na kilka dni otrzymali samochód zastępczy, dzięki któremu kontynuowali wycieczkę. Przez to, że zdecydowali się na najszerszy wariant assistance, zaoszczędzili na holowaniu i pozostałych usługach i mimo awarii mogli cieszyć się wakacyjnym wyjazdem.
Czy assistance dodawane do OC wystarczy na zagraniczny wyjazd?
Wyobraź sobie, że wyjeżdżasz w długo wyczekiwaną zagraniczną podróż a Twoje auto, kilkaset kilometrów od domu, ulega awarii. Konieczne będzie odholowanie do warsztatu. W myślach już przeliczasz, ile będzie to kosztować i z jakich wakacyjnych atrakcji będziesz musiał zrezygnować, gdy przypominasz sobie, że masz ubezpieczenie assistance – dostałeś je gratis przy zakupie OC. Czy na pewno możesz z niego skorzystać za granicą?
Assistance dodawane do OC obejmuje bardzo wąski zakres usług. Zazwyczaj jest to tzw. Mini Assistance, zapewniające pomoc tylko w razie wypadku, z dość niewielkim limitem kilometrów holowania. Jeśli do unieruchomienia samochodu dojdzie poza granicami Polski, z powodu awarii, takie ubezpieczenie jest bezużyteczne. Dlatego osoby, które planują wyjazd własnym samochodem za granicę, powinny pomyśleć o dodatkowym assistance z szerokim zakresem pomocy.
Assistance na wyjazd za granicę – na co zwracać uwagę przy wyborze?
Osoby, które intensywnie korzystają z samochodu i często przekraczają granice Polski, powinny pomyśleć o rozszerzonym assistance, działającym na terenie całej Europy. W ramach takiego ubezpieczenia można liczyć na naprawę samochodu na miejscu, jak i holowanie do warsztatu, zamówić dostawę paliwa, uzyskać samochód zastępczy z assistance na dalszą podróż albo nocleg dla siebie i pasażerów na czas naprawy.
Przy wyborze assistance warto dokładnie czytać warunki umowy i zwracać uwagę na wyłączenia odpowiedzialności, czyli sytuacje, w których ubezpieczyciel może odmówić nam wypłaty odszkodowania. Ważny jest zwłaszcza zakres terytorialny ochrony – w niektórych krajach, np. należących do byłego ZSRR, assistance może nie zadziałać. Jeśli chodzi o kwestię holowania, w przypadku najdroższych pakietów limit odległości jest bardzo wysoki (nawet do 1000 – 1500 kilometrów) albo nie ma go wcale. To pozwala sprowadzić samochód z zagranicy do Polski, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Jaki zakres ma assistance podstawowe jako dodatek do OC? Ile kosztuje i jak wybrać assistance za granicą? Przeczytaj i sprawdź!
Czytaj dalejAssistance w różnych towarzystwach ubezpieczeniowych
Kierowca Audi A5 z 2019 roku, napędzanego przez silnik benzynowy o pojemności 2995 cm3, postanowił wykupić dobrowolne ubezpieczenie assistance. 36-letni poznaniak może się poszczycić bezszkodową historią jazdy. Oto oferty, które otrzymał od kilku towarzystw ubezpieczeniowych z assistance na Europę:
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Pakiet ubezpieczeń | Rodzaj assistance | Cena pakietu |
---|---|---|---|
Trasti | OC + NNW + Assistance | Pomoc po wypadku na terenie Europy, holowanie do najbliższego warsztatu, brak franszyzy kilometrowej, naprawa na miejscu zdarzenia. | 752 zł |
TUZ Ubezpieczenia | OC + NNW + Assistance | Pomoc po wypadku i awarii, na terenie Europy, holowanie do 100 km, brak franszyzy kilometrowej, naprawa na miejscu zdarzenia, pomoc serwisowa przy awarii akumulatora. | 653 zł |
Wiener | OC + Assistance | Pomoc po wypadku na terenie Europy, holowanie do 150 km w Polsce i 75 km w Europie, samochód zastępczy, naprawa na miejscu zdarzenia, brak franszyzy kilometrowej. | 1 066 zł |
Benefia | OC + NNW + Assistance | Pomoc po wypadku i awarii na terenie Europy, holowanie do 150 km, brak franszyzy kilometrowej, naprawa na miejscu zdarzenia | 1 156 zł |
W powyższym zestawieniu najszerszy zakres ma ubezpieczenie proponowane przez Wienera. Obejmuje między innymi holowanie do 150 km na terenie Polski i 75 km na terytorium innych państw europejskich. Pakiet ten jest jednocześnie najdroższy.
Assistance krótkoterminowy – idealna opcja na wakacje i ferie
Wybierasz się własnym samochodem na narty do Austrii? A może planujesz dwutygodniowy pobyt w Chorwacji latem i podróż autem traktujesz jako część wakacyjnej przygody? Jeśli wiesz, że poza tym jednym wyjazdem raczej nie będziesz przekraczał polskich granic, możesz poszukać ofert assistance krótkoterminowego. To produkt stworzony specjalnie z myślą o osobach, które potrzebują dodatkowej ochrony za granicą tylko przez 7, 15 albo 30 dni – czyli tyle, ile zwykle trwają urlopy. Za tygodniowe ubezpieczenie na terenie Europy zapłacimy nie więcej niż 50 zł, za 30 dni – od 100 do 300 zł, w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego i zakresu ochrony.
Zanim ruszysz w drogę: lista rzeczy do sprawdzenia przed wyjazdem za granicę
Przed każdą dłuższą podróżą, nie tylko za granicę, ale i w kraju, warto poświęcić trochę czasu na dokładne sprawdzenie auta.
- Czy w samochodzie znajdują się wszystkie elementy wymaganego wyposażenia (gaśnica i trójkąt ostrzegawczy)?
- Czy w krajach, przez które będziemy jechać, konieczne są jakieś dodatkowe elementy wyposażenia (w wielu państwach UE trzeba mieć też kamizelkę odblaskową i zestaw pierwszej pomocy, w niektórych także zapasowe żarówki czy zestaw do wymiany koła)?
- Czy poziom płynów jest prawidłowy (oleju silnikowego, płynu hamulcowego, chłodniczego, do spryskiwaczy, płynu w akumulatorze)?
- Czy ciśnienie w oponach jest prawidłowe?
- Czy oświetlenie, w tym światła przeciwmgielne działają?
- Czy wycieraczki są sprawne?
Jeśli wszystko działa, a w samochodzie, oprócz obowiązkowego wyposażenia, mamy też zestaw narzędzi, kable rozruchowe i latarkę, powinniśmy poradzić sobie z większością problemów po drodze. O resztę zadba dobrze dobrane assistance.
- Naprawa i holowanie auta za granicą są znacznie droższe niż w Polsce. Ze szczególnie wysokimi cenami trzeba liczyć się w Niemczech i we Francji.
- Dobrany pakiet assistance pomoże nam w trudnych sytuacjach na drodze. Pakiety o najszerszym zakresie ochrony działają na terenie całej Europy i mają bardzo wysoki limit kilometrów holowania (albo nie mają go wcale).
- Assistance dodawane jako gratis do ubezpieczenia OC zwykle nie zapewnia ochrony za granicą.
- Ciekawą opcją na jednorazowy wyjazd za granicę jest assistance krótkoterminowe – ochrona na 7, 15 lub 30 dni.
- Aby uchronić się przed problemami podczas dalekiej podróży za granicę, warto dokładnie sprawdzić stan samochodu i zadbać o jego właściwe wyposażenie.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o holowanie samochodu za granicą
Niestety nie. Zazwyczaj Mini assistance zapewnia wsparcie tylko w razie wypadku. Dodatkowo ma ograniczony limit kilometrów holowania, a jego zakres terytorialny obejmuje jedynie terytorium Polski. Jeśli planujesz wyjazd za granicę, powinieneś wykupić pełne assistance.
Tak. Ubezpieczyciele oferują assistance krótkoterminowe, które jest dedykowane kierowcą, którzy wybierają się samochodem na wakacje lub krótki wyjazd zagraniczny. Zazwyczaj taką polisę można wykupić na 7, 15 lub 30 dni. Co ważne cena assistance krótkoterminowego nie jest wysoka. Tygodniowe ubezpieczenie kosztuje przeważnie mniej niż 50 zł.
Podstawą jest sprawdzenie jego stanu technicznego, czyli działania świateł, poziomu ciśnienia w oponach i poziomu płynów eksploatacyjnych. Pamiętaj, że w innych krajach obowiązkowe wyposażenie może być inne niż w Polsce. I tak na przykład w Niemczech obowiązkowe jest posiadanie apteczki, a we Francji kamizelka odblaskowa.
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji