ASO czy kosztorys? Który wariant likwidacji szkody wybrać?

Wybierając sposób likwidacji szkody, mamy do wyboru różne warianty. Sprawdź, czym różnią się wariant kosztorysowy, warsztatowy, oraz z naprawą pojazdu w ASO. Zobacz, kiedy będą Ci się opłacać i ile zapłacisz za wybór każdego z nich.

aso-a-kosztorys

Kiedy ubezpieczyciel naprawi Twoje auto?

O likwidacji szkody, czyli naprawie uszkodzonego pojazdu w ramach ubezpieczenia, można najczęściej mówić w razie:

  • wypadku,
  • stłuczki,
  • uszkodzenia samochodu przez siły przyrody,
  • uszkodzenia samochodu przez wandali.

W zależności od rodzaju i sprawcy zdarzenia, prawo do likwidacji szkody będzie Ci przysługiwać w ramach innego ubezpieczenia – najczęściej OC lub AC – a także w innym wariancie.

Wybór wariantu likwidacji szkody

ASO czy kosztorys? Wariant likwidacji szkody wybieramy w dwóch sytuacjach. W pierwszej, gdy nasz samochód został uszkodzony w stłuczce i chcemy zlikwidować szkodę z OC sprawcy. O naszym wyborze informujemy ubezpieczyciela w momencie zgłoszenia szkody. W drugiej zaś, kiedy decydujemy się na ofertę ubezpieczenia AC. Wówczas wybór dokonany w momencie zakupu będzie wpływał na sposób likwidacji szkody z AC.

Wybór wariantu likwidacji szkody w praktyce oznacza, że za szkodę na naszym samochodzie otrzymamy rekompensatę w postaci pieniędzy (wariant kosztorysowy) lub naprawy pojazdu (wariant warsztatowy), w tym ASO. Który wariant wybrać? Przyjrzyjmy się im bliżej.

Ekspert Mubi radzi:

Kierowca, któremu zależy na naprawie z użyciem oryginalnych części pojazdu, może, ale nie musi, zdecydować się na wariant likwidacji szkody w ASO. Powinien pamiętać, że nie tylko oznaczone logo i numerem katalogowym oryginalne części dobrze się sprawdzą. Polecane są też oryginalne części produkowane w tej samej fabryce, chociaż pozbawione numeru i logo. Nawet części o porównywalnej jakości mogą otrzymać zaświadczenie producenta pojazdu i być z powodzeniem zastosowane w jego naprawie.

Wariant kosztorysowy

W przypadku wariantu kosztorysowego, poszkodowany otrzymuje odszkodowanie w formie pieniędzy. W sytuacji szkody częściowej kwota odszkodowania powinna pozwolić na naprawienie samochodu. Naprawę samodzielnie organizuje właściciel uszkodzonego pojazdu.

Wysokość odszkodowania zależy od wielu czynników. Kosztorys naprawy jest ustalany na podstawie opinii rzeczoznawcy, który dokonuje wyceny szkody. Niektóre ubezpieczenia AC uwzględniają amortyzację części. Oznacza to, że ubezpieczyciel pomniejsza wartość części zamiennych ze względu na zużycie pojazdu. Wielkość potrącenia wiąże się z wiekiem auta – im starszy samochód, tym potrącenie będzie większe. Jednakże procentowy udział, który zostanie odjęty od wartości części, nie wynika z rzeczywistej eksploatacji, lecz z ustaleń ubezpieczyciela. Informacje o wysokości potrąceń amortyzacyjnych znajdują się w OWU.

Przykład

W wariancie optymalnym PZU Auto AC ceny części oryginalnych pomniejsza się o okres eksploatacji pojazdu:

  • do 3 lat – 30%,
  • od 3 do 5 lat – 45%,
  • od 5 do 8 lat – 55%,
  • powyżej 8 lat – 60%.

Kolejną opcją, którą zawierają niektóre ubezpieczenia AC, a która wpływa na wysokość odszkodowania, jest udział własny w szkodzie. W ten sposób określa się pewną część wartości szkody, którą ubezpieczony zobowiązuje się pokryć samodzielnie. Część, którą pokrywa poszkodowany, określa się kwotowo lub procentowo. Udział własny pomniejsza kwotę odszkodowania, ponieważ właściciel pojazdu bierze część kosztów naprawy na siebie.

Część ubezpieczeń AC uwzględnia franszyzę integralną. Termin “franszyza integralna” odnosi się do zapisu w umowie ubezpieczeniowej, zgodnie z którym ubezpieczyciel nie bierze odpowiedzialności za szkody o małej wartości. Oznacza to, że przy niewielkim uszkodzeniu pojazdu (poniżej kwoty ustalonej przez towarzystwo ubezpieczeniowe), nie otrzymamy odszkodowania.

Przykład

Dokonując wyboru autocasco, Paulina zdecydowała się na wariant z franszyzą integralną i redukcyjną. Ta pierwsza miała wynosić 500 zł, a ta druga – 10%. Gdy szkoda poczyniona na jej pojeździe została wyceniona na 1500 zł, Paulina otrzymała odszkodowanie, ponieważ miało być wyższe niż franszyza integralna. Zostało jednak pomniejszone o 150 zł ze względu na 10-procentowy udział własny w szkodzie. W efekcie Paulina otrzymała odszkodowanie w wysokości 1350 zł, a pozostałe 150 zł musiała sama dopłacić do naprawy pojazdu.

AC w wariancie kosztorysowym – ile kosztuje?

Decydując się na wybór kosztorysowego wariantu likwidacji szkody z AC, właściciele samochodów często kierują się ceną polisy. Ta jest bowiem niższa niż w przypadku wariantu warsztatowego lub ASO, co wynika m.in. z krótszego czasu ustalania wysokości odszkodowania. A ile dokładnie może kosztować taka polisa?

Dla przykładu sprawdziliśmy, ile będzie kosztować pakiet ubezpieczeń OC + AC dla 43-letniego kierowcy z Wałbrzycha, który chce kupić ochronę dla 8-letniego Forda Galaxy (benzyna, 1499 cm3). Mężczyzna ma prawo jazdy od 2003 roku i żadnych szkód w historii ubezpieczenia. W tabeli uwzględniliśmy tylko oferty z autocasco uwzględniającym likwidację szkody na podstawę kosztorysu.

Towarzystwo ubezpieczenioweWarunki ubezpieczenia ACCena ubezpieczenia
TrastiSposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
amortyzacja części: brak,
udział własny: brak.
1458 zł
WienerSposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
amortyzacja części: brak,
udział własny: 1000 zł.
1660 zł
LINK4Sposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
amortyzacja części: 55%,
udział własny: 500 zł.
2020 zł
mtu24.plSposób likwidacji szkody: kosztorys,
naprawa na częściach: zamiennych,
amortyzacja części: brak,
udział własny: 10%.
3005 zł
Dane na podstawie obliczeń w kalkulatorze OC AC Mubi (09.09.2024).

Wariant warsztatowy

Decydując się na wariant warsztatowy, w momencie wystąpienia szkody nie otrzymujemy odszkodowania w formie pieniędzy. Samochód trafia do wybranego przez nas warsztatu, a my nie musimy się już przejmować formalnościami. To warsztat rozlicza się bezpośrednio z towarzystwem ubezpieczeniowym. Uszkodzone auto możemy oddać do dowolnego warsztatu, w tym do punktów, które współpracują z ubezpieczycielem. Mamy także możliwość naprawy w ASO.

AC z naprawą w warsztacie – ile kosztuje?

Ile kosztuje ubezpieczenie AC z warsztatową metodą likwidacji szkody? Ten wariant jest zwykle droższy od kosztorysowego, bo musi uwzględniać koszty robocizny, co przekłada się na stawki oferowane kierowcom.

Wróćmy do naszego przykładowego kierowcy. Ile będzie go kosztować ubezpieczenie samochodu, jeśli zamiast metody kosztorysowej postawi na naprawę w warsztacie?

Towarzystwo ubezpieczenioweWarunki ubezpieczenia ACCena ubezpieczenia
TrastiSposób likwidacji szkody: warsztat,
naprawa na częściach: zamiennych,
amortyzacja części: brak,
udział własny: brak.
1564 zł
BeesafeSposób likwidacji szkody: warsztat,
naprawa na częściach: zamiennych,
amortyzacja części: brak,
udział własny: 500 zł.
1860 zł
LINK4Sposób likwidacji szkody: warsztat,
naprawa na częściach: zamiennych,
amortyzacja części: brak,
udział własny: 500 zł.
2844 zł
mtu24.plSposób likwidacji szkody: warsztat,
naprawa na częściach: zamiennych,
amortyzacja części: brak,
udział własny: 5%.
3246 zł
Dane na podstawie obliczeń w kalkulatorze OC AC Mubi (09.09.2024).

    Czym jest ASO?

    ASO to inaczej autoryzowana stacja obsługi, a więc usługodawca, który świadczy usługi naprawy i konserwacji pojazdów konkretnych marek. Sieć ASO działa z ramienia dostawcy samochodów.

    Naprawa samochodu w autoryzowanym serwisie opiera się na oryginalnych częściach. Ponadto, pracownicy ASO są doświadczeni w zakresie reperowania pojazdów danej marki, więc mamy większą pewność, że naprawa przebiegnie bez problemów. Minusem wariantu ASO jest wyższy koszt usługi, co przekłada się na cenę składki ubezpieczenia AC. 

    AC z naprawą w ASO – ile kosztuje?

    O ile zwiększą się koszty ubezpieczenia AC wspomnianego wyżej kierowcy, gdy wybierze likwidację szkody w autoryzowanym warsztacie? Spójrzmy na przygotowane dla niego propozycje.

    Towarzystwo ubezpieczenioweWarunki ubezpieczenia ACCena ubezpieczenia
    TrastiSposób likwidacji szkody: ASO,
    naprawa na częściach: oryginalnych,
    amortyzacja części: brak,
    udział własny: brak.
    1849 zł
    BeesafeSposób likwidacji szkody: ASO,
    naprawa na częściach: oryginalnych,
    amortyzacja części: brak,
    udział własny: 500 zł.
    1945 zł
    WienerSposób likwidacji szkody: ASO,
    naprawa na częściach: oryginalnych,
    amortyzacja części: brak,
    udział własny: 500 zł.
    2023 zł
    LINK4Sposób likwidacji szkody: ASO,
    naprawa na częściach: oryginalnych,
    amortyzacja części: brak,
    udział własny: 500 zł.
    3301 zł
    mtu24.plSposób likwidacji szkody: ASO,
    naprawa na częściach: oryginalnych,
    amortyzacja części: brak,
    udział własny: 0%.
    4165 zł
    Dane na podstawie obliczeń w kalkulatorze OC AC Mubi (09.09.2024).
    UWAGA!

    Jeśli ubezpieczony ma wykupione ubezpieczenie AC z wariantem likwidacji szkody w ASO, to może wybrać również wariant warsztatowy lub kosztorysowy. W drugą stronę to nie działa. Nie można więc, mając wykupiony wariant kosztorysowy, wybrać wariantu ASO!

    Warsztat a kosztorys – różnice w metodach likwidacji szkody

    Likwidacja szkody – metoda
    kosztorysowa
    Likwidacja szkody – metoda warsztatowa
    Ubezpieczyciel wypłaca pieniądze poszkodowanemu.Ubezpieczyciel zajmuje się naprawą pojazdu.
    Pieniądze trafiają do ubezpieczonego.Ubezpieczyciel rozlicza się z warsztatem.
    Poszkodowany decyduje, co zrobi z odszkodowaniem.Odszkodowanie jest przeznaczone na naprawę pojazdu.
    W razie zbyt niskiego odszkodowania odwołuje się poszkodowany.W razie zaniżenia wyceny naprawy odwołuje się warsztat.
    Wypłata odszkodowania kończy proces likwidacji szkody.Likwidacja szkody kończy się, gdy ubezpieczony odbiera naprawiony samochód z warsztatu.
    Opracowanie własne.

    Która metoda likwidacji szkody się najbardziej opłaca?

    Nie ma jednej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Wszystko zależy od okoliczności i indywidualnego przypadku.

    Po przeprowadzonych wyżej wyliczeniach widać, że najmniej kosztowny jest wariant kosztorysowy. Może się on opłacić również w sytuacji, gdy np. uważasz, że jesteś w stanie sam dokonać naprawy lub zrobić to po kosztach u znajomego mechanika – wówczas część odszkodowania, której nie przeznaczysz na naprawę, może trafić do Twojej kieszeni.

    Z drugiej strony, wybór wariantu warsztatowego lub ASO, choć będzie droższy, jest o wiele wygodniejszy dla kierowcy, który pozostawia wszystkie formalności w rękach ubezpieczyciela i zakładu naprawczego, samemu tylko odbierając gotowy samochód. Musisz samodzielnie zdecydować, czy taka wygoda i oszczędność czasu są warte zapłacenia wyższej składki.

    W jaki sposób towarzystwa wyceniają szkody?

    Wysokość otrzymanego odszkodowania zależy od wyceny szkody dokonanej przez ubezpieczyciela. Na jakiej podstawie się ona odbywa?

    Najczęściej towarzystwo wysyła w tym celu do poszkodowanego rzeczoznawcę, który fachowym okiem ocenia rozmiar uszkodzeń i koszty ich napraw. Te są ustalane na podstawie katalogów Audatex lub Eurotax, które pomagają określić minimalne i maksymalne ceny części zamiennych oraz stawki roboczogodzin w warsztatach w całej Polsce.

    W przypadku niewielkich szkód polegających np. na zarysowaniach czy wgnieceniach, wielu ubezpieczycieli stosuje tzw. uproszczony wariant likwidacji szkody. W tym przypadku pomija się etap oceny samochodu przez rzeczoznawcę – wycena jest dokonywana na podstawie dokumentacji zdjęciowej dostarczonej przez poszkodowanego.

    Co zrobić, gdy wycena szkody jest za niska?

    Zaniżanie wysokości odszkodowań to niestety powszechny problem, choć należy podkreślić, że nie zawsze wynika on ze złej woli ubezpieczyciela. Trzeba pamiętać, że koszty napraw mogą być różne w zależności np. od tego, czy używane będą oryginalne części, czy ich zamienniki. Firmy ubezpieczeniowe zazwyczaj biorą pod uwagę ten pierwszy wariant, przez co pierwsza propozycja odszkodowania może być stosunkowo niska. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Przede wszystkim wiedz, że nie musisz przystawać na ofertę ubezpieczyciela. Zawsze masz prawo do odwołania, w którym podasz adekwatną wobec Ciebie kwotę i od Twojej argumentacji będzie zależało, czy ją otrzymasz. Dlatego też przygotowując reklamację, warto podeprzeć się np. opinią niezależnego rzeczoznawcy czy fakturami za naprawę.

    A co jeśli ta metoda nie poskutkuje? Kolejnym krokiem może być zwrócenie się o pomoc do Rzecznika Finansowego, który może przeprowadzić mediację. Gdy i ta nie przyniesie rozwiązania, pozostanie wkroczenie na drogę sądową.

    ASO czy kosztorys? Wady i zalety wariantów likwidacji szkody

    Przyjrzyjmy się, jakie naprawa samochodu w wariancie warsztatowym i kosztorysowym mają wady i zalety.

    Zalety ASO

    • Właściciel samochodu nie uczestniczy w rozliczeniu, nie musi martwić się o cenę części czy robocizny. Po prostu oddaje pojazd do autoryzowanego warsztatu.

    • Podczas naprawy wykorzystywane są oryginalne części. Samochód reperują specjaliści, którzy mają doświadczenie z pojazdami danej marki.

    • Jeśli korzystamy z samochodu zastępczego na czas naprawy, prawdopodobnie otrzymamy pojazd tej samej marki.

    Wady ASO

    • Wyższa składka ubezpieczenia AC niż w przypadku innych wariantów likwidacji szkody.
    • Pomimo doświadczenia pracowników i oryginalnych części, ASO nie daje gwarancji jakości naprawy (zdarza się, że na samochodzie widać ślady po reperacji).

    Zalety wariantu kosztorysowego

    • Niższa składka AC niż w przypadku innych wariantów likwidacji szkody.

    • Możliwość obniżenia składki AC, dzięki zastosowaniu amortyzacji części, udziału własnego czy franszyzy integralnej.

    • Możliwość samodzielnego naprawienia samochodu. Obrotny właściciel jest w stanie naprawić swój pojazd najniższym kosztem.

    • Brak konieczności przeznaczenia całej kwoty odszkodowania na naprawę.

    Wady wariantu kosztorysowego

    • Właściciel pojazdu musi poświęcić sprawie znacznie więcej czasu i uwagi, m.in. wybierając warsztat, uzgadniając warunki naprawy, kontrolując postępy itp.
    • Ryzyko otrzymania zaniżonego odszkodowania. Ubezpieczyciel może np. wziąć pod uwagę ceny najtańszych zamienników, nie uwzględnić w nich podatku VAT, czy zaniżyć wartość rynkową pojazdu. Wówczas może się okazać, że rekompensata wypłacona właścicielowi pojazdu nie wystarczy na pokrycie kosztów jego naprawy.
    • Ryzyko towarzyszące wyborowi warsztatu – jeśli właściciel auta nie korzystał wcześniej z jego usług lub nie został mu on polecony, nie będzie znał poziomu doświadczenia i umiejętności mechaników.
    • Naprawa na częściach zamiennych, które często są niepewnego pochodzenia i jakości.

    Korzystanie z ASO wydaje się najkorzystniejsze w przypadku właścicieli samochodów nowych (do 6 lat) i w dobrym stanie technicznym. Z kolei wariant kosztorysowy to dobra opcja dla właściciel starszych aut oraz kierowców, którzy mają wiedzę na temat zasad oraz kosztów usunięcia szkody. Osoba, która dysponuje taką wiedzą, będzie w stanie na własną rękę zorganizować skuteczną i stosunkowo tanią naprawę pojazdu. Skorzystać może też właściciel powypadkowego auta, który nie zamierza już nim jeździć – pieniądze wpłacone przez ubezpieczyciela w ramach wariantu kosztorysowego może przeznaczyć np. na zakup nowego auta.

    AC z likwidacją szkody na korzystnych warunkach – gdzie kupić?

    Różne warianty likwidacji szkody i towarzyszące im dodatkowe warunki sprawiają, że znalezienie ubezpieczenia AC w korzystnej cenie i pasującym nam zakresie nie jest wcale takie proste. Na szczęście można sobie ten proces ułatwić, korzystając z porównywarki ubezpieczeń online.

    Pamiętaj, że dzięki kalkulatorowi na mubi.pl możesz porównać ceny nie tylko obowiązkowej polisy OC, ale również pakietów ubezpieczeń, w tym AC. Po wpisaniu danych do formularza, otrzymasz listę propozycji od wielu różnych ubezpieczycieli, które możesz dowolnie zestawiać i porównywać nie tylko pod względem zakresu ochrony i cen, ale też warunków zaproponowanych w danej firmie.

    To istotne, bo może się okazać, że np. tańszy pakiet z autocasco w jednej firmie zawiera likwidację szkody na warunkach, które sprawią, że będzie ona dla Ciebie mało opłacalna w razie wypadku. Wówczas korzystniejsze będzie wydanie większej kwoty na składkę, dzięki czemu zyskasz jednak pewność, że w razie potrzeby otrzymasz odpowiednie wsparcie.

    Pamiętaj, aby zawsze dokładnie przeanalizować oferty pod kątem własnych potrzeb – nie każda będzie bowiem opłacalna akurat w Twoim przypadku. Porównywarka OC AC to narzędzie, które bardzo Ci w tym pomoże.

    PODSUMOWANIE
    • Wariant likwidacji szkody wybieramy w momencie likwidacji szkody z OC sprawcy lub decydując się na ofertę autocasco.
    • Możemy wybrać wariant kosztorysowy lub warsztatowy, w tym ASO.
    • W wariancie warsztatowym szkoda naprawiana jest w warsztacie, który rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem. Do wyboru mamy dowolne punkty, w tym ASO, czyli autoryzowaną stację obsługi.
    • W wariancie kosztorysowym odszkodowanie wypłacane jest w formie pieniężnej.
    • Wysokość odszkodowania jest ustalana na podstawie wyceny rzeczoznawcy
    • Kwota rekompensaty z tytułu AC może być obniżona ze względu na amortyzację części, udział własny lub franszyzę integralną.
    • Wariant kosztorysowy jest najtańszy, ale naraża ubezpieczonego np. na zniżenie wysokości odszkodowania.
    • Wariant z naprawą w warsztacie lub w ASO kosztuje więcej, ale daje większą pewność, że naprawa zostanie przeprowadzona we właściwy sposób.

    FAQ – najczęściej zadawane pytania o wariant likwidacji szkody

    Kiedy mogę wybrać wariant likwidacji szkody?
    Jakie warianty likwidacji szkody są do wyboru?
    Który wariant likwidacji szkody jest lepszy?
    Piotr Wojciechowski
    Autor artykułu: Piotr Wojciechowski

    Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

    Wystaw ocenę

    Dołącz do dyskusji

    1 komentarzy

    avatar autora komentarza

    Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

    avatar autora komentarza
    Mam problem moje auto mimo zimowych kół wpadlo w poślizg na rondzie uderzył w krawężnik prawym kołem. Natychmiast wybuchnęły kurtyny boczne oraz poduszka powietrzna pasażera która rozbiła szybę po dwóch dniach zjawił się kierowca z laweta przysłany przez likwidatora. TUW miał to być serwis ASO a trafił do innego województwa i warsztatu nie znałam się na tym oddałam auto wierząc że oddaje je w dobre ręce Okazało się że nie dotarł tam rzeczoznawca z TUW po mojej interwencji. Miał być rzeczoznawca niezależny. Zaprzyjaźniony z warsztatem. Czuje się oszukana i nie mogę z nikim się skontaktować aby dowiedzieć się kto i dlaczego tak zdecydował Proszę o informację czy mogę zarządzać zmiany warsztatu ze wskazaniem

    Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
    Oblicz ceny w 3 minuty!

    Porównaj ceny OC/AC