ASO czy kosztorys? Który wariant likwidacji szkody wybrać?

Wybierając sposób likwidacji szkody, mamy do wyboru różne warianty. Sprawdź, czym różnią się wariant kosztorysowy oraz wariant warsztatowy w ASO!

Wybór wariantu likwidacji szkody

ASO czy kosztorys? Wariant likwidacji szkody wybieramy w dwóch sytuacjach. W pierwszej, gdy nasz samochód został uszkodzony w stłuczce i chcemy zlikwidować szkodę z OC sprawcy. O naszym wyborze informujemy ubezpieczyciela w momencie zgłoszenia szkody. W drugiej zaś, kiedy decydujemy się na ofertę ubezpieczenia AC. Wówczas wybór dokonany w momencie zakupu będzie wpływał na sposób likwidacji szkody z AC.

Wybór wariantu likwidacji szkody w praktyce oznacza, że za szkodę na naszym samochodzie otrzymamy rekompensatę w postaci pieniędzy (wariant kosztorysowy) lub naprawy pojazdu (wariant warsztatowy), w tym ASO. Który wariant wybrać? Przyjrzyjmy się im bliżej.

Ekspert Mubi radzi:

Kierowca, któremu zależy na naprawie z użyciem oryginalnych części pojazdu, może, ale nie musi, zdecydować się na wariant likwidacji szkody w ASO. Powinien pamiętać, że nie tylko oznaczone logo i numerem katalogowym oryginalne części dobrze się sprawdzą. Polecane są też oryginalne części produkowane w tej samej fabryce, chociaż pozbawione numeru i logo. Nawet części o porównywalnej jakości mogą otrzymać zaświadczenie producenta pojazdu i być z powodzeniem zastosowane w jego naprawie.

Wariant warsztatowy

Decydując się na wariant warsztatowy, w momencie wystąpienia szkody nie otrzymujemy odszkodowania w formie pieniędzy. Samochód trafia do wybranego przez nas warsztatu, a my nie musimy się już przejmować formalnościami. To warsztat rozlicza się bezpośrednio z towarzystwem ubezpieczeniowym. Uszkodzone auto możemy oddać do dowolnego warsztatu, w tym do punktów, które współpracują z ubezpieczycielem. Mamy także możliwość naprawy w ASO.

Czym jest ASO?

ASO to inaczej autoryzowana stacja obsługi, a więc usługodawca, który świadczy usługi naprawy i konserwacji pojazdów konkretnych marek. Sieć ASO działa z ramienia dostawcy samochodów. Naprawa samochodu w autoryzowanym serwisie opiera się na oryginalnych częściach. Ponadto, pracownicy ASO są doświadczeni w zakresie reperowania pojazdów danej marki, więc mamy większą pewność, że naprawa przebiegnie bez problemów. Minusem wariantu ASO jest wyższy koszt usługi, co przekłada się na cenę składki ubezpieczenia AC. 

UWAGA!

Jeśli ubezpieczony ma wykupiony ubezpieczenie AC z wariantem likwidacji szkody w ASO, to może wybrać również wariant warsztatowy lub kosztorysowy. W drugą stronę to nie działa. Nie można więc, mając wykupiony wariant kosztorysowy, wybrać wariantu ASO!

Wariant kosztorysowy

W przypadku wariantu kosztorysowego, poszkodowany otrzymuje odszkodowanie w formie pieniędzy. W sytuacji szkody częściowej kwota odszkodowania powinna pozwolić na naprawienie samochodu. Naprawę samodzielnie organizuje właściciel uszkodzonego pojazdu.

Wysokość odszkodowania zależy od wielu czynników. Kosztorys naprawy jest ustalany na podstawie opinii rzeczoznawcy, który dokonuje wyceny szkody. Niektóre ubezpieczenia AC uwzględniają amortyzację części. Oznacza to, że ubezpieczyciel pomniejsza wartość części zamiennych ze względu na zużycie pojazdu. Wielkość potrącenia wiąże się z wiekiem auta – im starszy samochód, tym potrącenie będzie większe. Jednakże procentowy udział, który zostanie odjęty od wartości części, nie wynika z rzeczywistej eksploatacji, lecz z ustaleń ubezpieczyciela. Informacje o wysokości potrąceń amortyzacyjnych znajdują się w OWU.

Na przykład w PZU w wariancie optymalnym ceny części oryginalnych pomniejsza się o okres eksploatacji pojazdu:

  • do 3 lat – 30%,
  • od 3 do 5 lat – 45%,
  • od 5 do 8 lat – 55%,
  • powyżej 8 lat – 60%.

Kolejną opcją, którą zawierają niektóre ubezpieczenia AC, a która wpływa na wysokość odszkodowania, jest udział własny w szkodzie. W ten sposób określa się pewną część wartości szkody, którą ubezpieczony zobowiązuje się pokryć samodzielnie. Część, którą pokrywa poszkodowany, określa się kwotowo lub procentowo. Udział własny pomniejsza kwotę odszkodowania, ponieważ właściciel pojazdu bierze część kosztów naprawy na siebie.

Część ubezpieczeń AC uwzględnia franszyzę integralną. Termin “franszyza integralna” odnosi się do zapisu w umowie ubezpieczeniowej, zgodnie z którym ubezpieczyciel nie bierze odpowiedzialności za szkody o małej wartości. Oznacza to, że przy niewielkim uszkodzeniu pojazdu (poniżej kwoty ustalonej przez towarzystwo ubezpieczeniowe), nie otrzymamy odszkodowania.

Przykład

Dokonując wyboru autocasco, Paulina zdecydowała się na wariant z franszyzą integralną i redukcyjną. Ta pierwsza miała wynosić 500 zł, a ta druga – 10%. Gdy szkoda poczyniona na jej pojeździe została wyceniona na 1500 zł, Paulina otrzymała odszkodowanie, ponieważ miało być wyższe niż franszyza integralna. Zostało jednak pomniejszone o 150 zł ze względu na 10-procentowy udział własny w szkodzie. W efekcie Paulina otrzymała odszkodowanie w wysokości 1350 zł, a pozostałe 150 zł musiała sama dopłacić do naprawy pojazdu.

ASO czy kosztorys? Wady i zalety wariantów likwidacji szkody

Przyjrzyjmy się, jakie naprawa samochodu i kosztorys mają wady i zalety. 

Zalety ASO

  • Właściciel samochodu nie uczestniczy w rozliczeniu, nie musi martwić się o cenę części czy robocizny. Po prostu oddaje pojazd do autoryzowanego warsztatu.

  • Podczas naprawy wykorzystywane są oryginalne części. Samochód reperują specjaliści, którzy mają doświadczenie z pojazdami danej marki.

  • Jeśli korzystamy z samochodu zastępczego na czas naprawy, prawdopodobnie otrzymamy pojazd tej samej marki.

Wady ASO

  • wyższa składka ubezpieczenia AC niż w przypadku innych wariantów likwidacji szkody;
  • pomimo doświadczenia pracowników i oryginalnych części, ASO nie daje gwarancji jakości naprawy (zdarza się, że na samochodzie widać ślady po reperacji).

Zalety wariantu kosztorysowego

  • Niższa składka AC niż w przypadku innych wariantów likwidacji szkody.

  • Możliwość obniżenia składki AC, dzięki zastosowaniu amortyzacji części, udziału własnego czy franszyzy integralnej.

  • Możliwość samodzielnego naprawienia samochodu. Obrotny właściciel jest w stanie naprawić swój pojazd najniższym kosztem.

  • Brak konieczności przeznaczenia całej kwoty odszkodowania na naprawę.

Wady wariantu kosztorysowego

  • Właściciel pojazdu musi poświęcić sprawie znacznie więcej czasu i uwagi, m.in. wybierając warsztat, uzgadniając warunki naprawy, kontrolując postępy, itp.
  • Ryzyko otrzymania zaniżonego odszkodowania. Ubezpieczyciel może np. wziąć pod uwagę ceny najtańszych zamienników, nie uwzględnić w nich podatku VAT, czy zaniżyć wartość rynkową pojazdu. Wówczas może się okazać, że rekompensata wypłacona właścicielowi pojazdu nie wystarczy na pokrycie kosztów jego naprawy.
  • Ryzyko towarzyszące wyborowi warsztatu – jeśli właściciel auta nie korzystał wcześniej z jego usług lub nie został mu on polecony, nie będzie znał poziomu doświadczenia i umiejętności mechaników.
  • Naprawa na częściach zamiennych, które często są niepewnego pochodzenia i jakości.

Korzystanie z ASO wydaje się najkorzystniejsze w przypadku właścicieli samochodów nowych (do 6 lat) i w dobrym stanie technicznym. Z kolei wariant kosztorysowy to dobra opcja dla właściciel starszych aut oraz kierowców, którzy mają wiedzę na temat zasad oraz kosztów usunięcia szkody. Osoba, która dysponuje taką wiedzą, będzie w stanie na własną rękę zorganizować skuteczną i stosunkowo tanią naprawę pojazdu. Skorzystać może też właściciel powypadkowego auta, który nie zamierza już nim jeździć – pieniądze wpłacone przez ubezpieczyciela w ramach wariantu kosztorysowego może przeznaczyć np. na zakup nowego auta.

PODSUMOWANIE
  • Wariant likwidacji szkody wybieramy w momencie likwidacji szkody z OC sprawcy lub decydując się na ofertę autocasco. Możemy wybrać wariant kosztorysowy lub warsztatowy, w tym ASO.
  • W wariancie warsztatowym szkoda naprawiana jest w warsztacie, który rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem. Do wyboru mamy dowolne punkty, w tym ASO, czyli autoryzowaną stację obsługi.
  • W wariancie kosztorysowym, odszkodowanie wypłacane jest w formie pieniędzy. Wysokość odszkodowania jest ustalana na podstawie wyceny rzeczoznawcy. Kwota rekompensaty z tytułu AC może być obniżona ze względu na amortyzację części, udział własny lub franszyzę integralną.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o wariant likwidacji szkody

Kiedy mogę wybrać wariant likwidacji szkody?

Przed decyzją w sprawie wyboru sposobu likwidacji szkody możesz stanąć w dwóch przypadkach. Po pierwsze, gdy będziesz poszkodowanym w wypadku spowodowanym przez innego kierowcę i zechcesz zlikwidować szkodę z jego OC. Po drugie podczas kupowania ubezpieczenia AC, gdy wyboru wariantu likwidacji szkody trzeba będzie dokonać przy zawieraniu umowy.

Jakie warianty likwidacji szkody są do wyboru?

Wariant kosztorysowy (gotówkowy) oraz warsztatowy (bezgotówkowy). Kosztorys zakłada rekompensatę w postaci odpowiedniej sumy pieniędzy – jej wysokość ustala się na podstawie opinii rzeczoznawcy, a kwota może być pomniejszona ze względu na amortyzację części lub udział własny. Wariant warsztatowy polega na naprawie pojazdu, po której warsztat rozlicza się bezpośrednio z ubezpieczycielem.

Który wariant likwidacji szkody jest lepszy?

Jeśli szukasz oszczędności, powinieneś postawić na wariant kosztorysowy. Składka AC jest w jego przypadku niższa, a można ją jeszcze obniżyć, uwzględniając w umowie dodatkowe opcje. Pamiętaj jednak, że otrzymasz wtedy niższe odszkodowanie. W przypadku nowych aut poleca się raczej wariant warsztatowy, najlepiej w ASO – choć droższy, zapewnia naprawę przez specjalistów z użyciem oryginalnych części.

zdjęcie autora
Autor artykułu: Piotr Wojciechowski

Z branżą ubezpieczeniową związany od kilku lat. Wcześniej sprzedawał ubezpieczenia oraz obsługiwał je posprzedażowo. Dziś dzieli się swoją wiedzą, pisząc artykuły na temat produktów ubezpieczeniowych.

Wystaw ocenę
44,00
Loading...

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
Mam problem moje auto mimo zimowych kół wpadlo w poślizg na rondzie uderzył w krawężnik prawym kołem. Natychmiast wybuchnęły kurtyny boczne oraz poduszka powietrzna pasażera która rozbiła szybę po dwóch dniach zjawił się kierowca z laweta przysłany przez likwidatora. TUW miał to być serwis ASO a trafił do innego województwa i warsztatu nie znałam się na tym oddałam auto wierząc że oddaje je w dobre ręce Okazało się że nie dotarł tam rzeczoznawca z TUW po mojej interwencji. Miał być rzeczoznawca niezależny. Zaprzyjaźniony z warsztatem. Czuje się oszukana i nie mogę z nikim się skontaktować aby dowiedzieć się kto i dlaczego tak zdecydował Proszę o informację czy mogę zarządzać zmiany warsztatu ze wskazaniem