Jak zgłosić szkody z polisy mieszkaniowej?
Pękła rura i zalało Ci mieszkanie? Podczas Twojej nieobecności w domu doszło do kradzieży z włamaniem? W mieszkaniu wybuchł pożar, który spowodował poważne zniszczenia? W tym artykule znajdziesz informacje, jak w przypadku zdarzenia objętego ochroną ubezpieczenia mieszkania i domu zgłosić szkodę!
Z tego artykułu dowiesz się:
Zgłoszenie szkody w ubezpieczeniu mieszkania i domu – krok po kroku
Ubezpieczenie mieszkania i domu to jedno z ubezpieczeń majątkowych. W jego ramach możemy ubezpieczyć nieruchomość wraz z elementami stałymi i ruchomościami. Towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają także wykupienie dodatkowych opcji ochrony na meble ogrodowe, małą architekturę, ogrodzenie, akcesoria ogrodowe czy przedmioty o dużej wartości.
Jak się zachować, gdy dojdzie do zdarzenia ubezpieczeniowego? Czy w każdym towarzystwie zgłoszenie szkody wygląda tak samo? Wyobraź sobie, że otwierasz wieczorem drzwi do mieszkania. Pierwszy krok do przedpokoju kończy się głośnym pluśnięciem – masz w domu basenem. Zapalasz światło, sprawdzasz pomieszczenia i odkrywasz w łazience mały wodospad na ścianie!
A może wchodzisz do domu, a po podłodze walają się rzeczy, szafki są pootwierane, Twojego sprzętu elektronicznego nie ma, a roleta i okno w suszarni są uszkodzone – doszło kradzieży z włamaniem. Co teraz robić?
Na oba te zdarzenia trzeba zareagować podobnie, ale nie identycznie. Oto co powinieneś zrobić, gdy dojdzie do zdarzenia objętego ubezpieczeniem mieszkania i domu:
- postaraj się za pomocą dostępnych środków zapobiec kolejnym szkodom lub powiększaniu się szkody, a także podejmij próbę ratowania mienia – na przykład odetnij dopływ wody, jeśli w Twoim mieszkaniu pękła rura,
- zadzwoń na policję, gdy szkoda powstała w wyniku przestępstwa (np. kradzież z włamaniem, rabunek) – uzyskaj od funkcjonariuszy potwierdzenie tego faktu wraz z listą utraconych przedmiotów,
- powiadom administrację budynku, gdy doszło do zalania mieszkania,
- wezwij straż pożarną, jeśli jest to konieczne – np. pożar,
- nie usuwaj szkód do czasu przybycia rzeczoznawcy (nie dłużej niż 7 dni) – wyjątkiem od tego obowiązku jest sytuacja, w której trzeba chronić mienie przed większymi zniszczeniami,
- powiadom ubezpieczyciela,
- postępuj zgodnie z wytycznymi ubezpieczyciela – przygotuj dokumenty, wykaz strat, udostępnij mieszkanie do oględzin.
Procedura u wszystkich ubezpieczycieli wygląda podobnie. Najważniejsze jej elementy związane są z ograniczeniem uszkodzeń lub zniszczeń mienia, powiadomienia odpowiednich służb w razie konieczności i terminowe zgłoszenie szkody.
Zgłoszenie szkody – w jakim terminie?
W ogólnych warunkach ubezpieczenia mieszkania znajdziesz informacje, w jakim terminie musisz zgłosić szkodę. Jeśli nie spełnisz tego obowiązku, to ubezpieczyciel może zmniejszyć odszkodowanie. Wskazuje na to Allianz:
Jeśli Ty lub Ubezpieczony (o ile wie o zawarciu umowy na jego rachunek) umyślnie lub przez rażące niedbalstwo nie poinformujecie nas o zdarzeniu, możemy odpowiednio zmniejszyć wypłacane odszkodowanie, gdy miało to wpływ na zwiększenie szkody lub nie pozwoliło nam ustalić okoliczności i skutków zdarzenia.
Źródło: Przewodnik po ubezpieczeniu Mój Dom, Allianz.
Podobne zapisy znajdziesz także w OWU innych ubezpieczycieli. Ile więc masz czasu na zgłoszenie szkody?
Ubezpieczyciel | Termin zgłoszenia szkody |
---|---|
Generali | 3 dni |
UNIQA | 3 dni |
LINK4 | 7 dni |
Allianz | 7 dni |
PZU | 7 dni |
Warta | 7 dni |
Towarzystwo ubezpieczeniowe po zgłoszeniu szkody ma do 7 dni na wysłanie na miejsce powstania szkody rzeczoznawcy, którego zadaniem jest podjęcie postępowania wyjaśniającego, zasadność zgłoszenia roszczenia, a także określenie wysokości odszkodowania.
W terminie 30 dni ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie. Jednak w sytuacji, gdy wyjaśnienie wszystkich okoliczności zdarzenia i określenie wysokości świadczenia było niemożliwe, wypłata spornej części odszkodowania powinna zostać wypłacona w ciągu kolejnych 14 dni.
Dokumenty do zgłoszenia szkody – jakie informacje trzeba podać?
Kontakt z towarzystwem ubezpieczeniowym w sprawie powstania zdarzenia objętego ubezpieczeniem domu i mieszkania wymaga podania na wstępie:
- numeru polisy,
- daty zdarzenia,
- danych osobowych,
- danych kontaktowych,
- rodzaju roszczenia,
- okoliczności zdarzenia,
- numer konta bankowego.
Pamiętaj, że powinieneś przygotować także szereg dokumentów. Do zgłoszenia szkody dodaje się najczęściej:
- dokument własności nieruchomości (np. akt notarialny),
- dokumenty potwierdzające wartość uszkodzonego mienia (faktury, rachunki, paragony),
- protokół policji (gdy doszło do kradzieży z włamanie, rabunku lub dewastacji),
- protokół administracji (np. w przypadku zalania),
- kosztorys związany z naprawą mienia,
- faktury za naprawę,
- zeznania świadków,
- dokumentację fotograficzną.
Pamiętaj, że powyższa lista to tylko ogólne wskazania, a niezbędne dokumenty do zgłoszenia szkody zależą od jej rodzaju. Zawsze więc postępuj zgodnie z wytycznymi towarzystwa ubezpieczeniowego.
Dokumentacja fotograficzna uszkodzonego lub zniszczonego mienia może okazać się pomocna i przyspieszyć procedurę odszkodowawczą!
Zgłoszenie szkody z polisy mieszkaniowej – w jaki sposób?
Towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają zgłoszenie szkody na kilka sposobów. Dla wielu osób najwygodniejsze będzie skorzystanie z formularza internetowego, który ubezpieczyciele umieszczają na swoich stronach. Zgłoszenie szkody można więc dokonać w następujące sposoby:
- wizyta w placówce ubezpieczyciela,
- formularz internetowy na stronie ubezpieczyciela,
- infolinia,
- e-mail.
W Twojej umowie ubezpieczenia mieszkania i domu powinny znajdować się dane kontaktowe towarzystwa ubezpieczeniowego. Mimo to przedstawiamy poniżej zestawienie dla wybranych ubezpieczycieli.
Ubezpieczyciel | Dane do zgłoszenia szkody |
---|---|
Generali | Formularz: https://www.generali.pl/strefa-klienta, infolinia: 913 913 913,, e-mail: [email protected] |
UNIQA | Formularz: https://www.uniqa.pl/pomoc-i-obsluga/ubezpieczenia-mieszkaniowe/zgloszenie-szkody/; infolinia: 22 599 95 22 Pomoc assistance: 22 599 91 82 |
LINK4 | Formularz: https://www.link4.pl/claims/zgloszenie; infolinia: (22) 444 44 44 |
Allianz | Formularz: https://www.allianz.pl/pl_PL/dla-ciebie/szkody-i-obsluga/szkody-roszczenia/dom-i-mieszkanie.html, infolinia: 224 224 224; |
PZU | Formularz: https://zgloszenie.pzu.pl/#/; infolinia: 801 102 102, 22 566 55 55; SMS o treści SZKODA: 4102; e-mail: [email protected] |
Warta | Formularz: https://www.warta.pl/pomoc-i-obsluga/zgloszenie-szkody/; Infolinia: 502 308 308 |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody z polisy mieszkaniowej
Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, to ograniczyć, jak tylko można, straty. Ubezpieczyciele wskazują, by podjąć próbę ratowania mienia i ograniczenia szkód, jeśli oczywiście jest to możliwe. Na przykład odcięcie dopływu wody, gdy pęknie rura.
Tak. W nieruchomości doszło do przestępstwa. Należy ten fakt zgłosić policji. Dodatkowo ubezpieczony otrzyma zaświadczenie o zdarzeniu z listą przedmiotów, które zostały skradzione lub zdewastowane.
Tak, można. Jest to najwygodniejszy sposób zgłoszenia szkody. Na stronach poszczególnych ubezpieczycieli znajdują się specjalne formularze. Wystarczy postępować zgodnie ze wskazaniami.
- Przed zgłoszeniem szkody należy spróbować zabezpieczyć mienie przed większymi zniszczeniami.
- W razie rabunku, kradzieży z włamaniem czy dewastacji należy zawiadomić policję o zdarzeniu.
- W przypadku zalania mieszkania należy skontaktować się z administratorem budynku.
- Szkodę z polisy mieszkaniowej trzeba zgłosić w terminie od 3 do 7 dni – zależnie od ubezpieczyciela.
- Przy zgłaszaniu szkody należy przygotować dokumenty potwierdzające wartość zniszczonego czy skradzionego mienia.
- Szkodę najwygodniej zgłosić za pomocą internetowego formularza.
- https://www.generali.pl/media/230508_OWU_Z_mysla_o_domu_i_rodzinie_473b1b951e.pdf
- https://dokumenty.link4.pl/dokument/dca25128f499e618014c523b6c26704f82d46d9d8b24af1c03b9db65cbbbdba2/szczegoly
- https://www.allianz.pl/content/dam/onemarketing/cee/azpl/dokumenty/dom/OWU_przewodnik-moj-dom.pdf
- https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1547349
- https://www.uniqa.pl/dokumenty/1715_OWU_Ubezpieczenie_mieszkaniowe_Twoje_miejsce.pdf
- https://www.warta.pl/documents/oferta_dla_ciebie/OWU_WARTA_Dom_C7174.pdf
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji