Jak zgłosić szkody z polisy mieszkaniowej?

Pękła rura i zalało Ci mieszkanie? Podczas Twojej nieobecności w domu doszło do kradzieży z włamaniem? W mieszkaniu wybuchł pożar, który spowodował poważne zniszczenia? W tym artykule znajdziesz informacje, jak w przypadku zdarzenia objętego ochroną ubezpieczenia mieszkania i domu zgłosić szkodę!

jak zgłosić szkodę z ubezpieczenia mieszkania

Zgłoszenie szkody w ubezpieczeniu mieszkania i domu – krok po kroku

Ubezpieczenie mieszkania i domu to jedno z ubezpieczeń majątkowych. W jego ramach możemy ubezpieczyć nieruchomość wraz z elementami stałymi i ruchomościami. Towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają także wykupienie dodatkowych opcji ochrony na meble ogrodowe, małą architekturę, ogrodzenie, akcesoria ogrodowe czy przedmioty o dużej wartości. 

Jak się zachować, gdy dojdzie do zdarzenia ubezpieczeniowego? Czy w każdym towarzystwie zgłoszenie szkody wygląda tak samo? Wyobraź sobie, że otwierasz wieczorem drzwi do mieszkania. Pierwszy krok do przedpokoju kończy się głośnym pluśnięciem – masz w domu basenem. Zapalasz światło, sprawdzasz pomieszczenia i odkrywasz w łazience mały wodospad na ścianie!

A może wchodzisz do domu, a po podłodze walają się rzeczy, szafki są pootwierane, Twojego sprzętu elektronicznego nie ma, a roleta i okno w suszarni są uszkodzone – doszło kradzieży z włamaniem. Co teraz robić?  

Na oba te zdarzenia trzeba zareagować podobnie, ale nie identycznie. Oto co powinieneś zrobić, gdy dojdzie do zdarzenia objętego ubezpieczeniem mieszkania i domu:

  • postaraj się za pomocą dostępnych środków zapobiec kolejnym szkodom lub powiększaniu się szkody, a także podejmij próbę ratowania mienia – na przykład odetnij dopływ wody, jeśli w Twoim mieszkaniu pękła rura,
  • zadzwoń na policję, gdy szkoda powstała w wyniku przestępstwa (np. kradzież z włamaniem, rabunek) – uzyskaj od funkcjonariuszy potwierdzenie tego faktu wraz z listą utraconych przedmiotów,
  • powiadom administrację budynku, gdy doszło do zalania mieszkania,
  • wezwij straż pożarną, jeśli jest to konieczne – np. pożar,
  • nie usuwaj szkód do czasu przybycia rzeczoznawcy (nie dłużej niż 7 dni) – wyjątkiem od tego obowiązku jest sytuacja, w której trzeba chronić mienie przed większymi zniszczeniami,
  • powiadom ubezpieczyciela,
  • postępuj zgodnie z wytycznymi ubezpieczyciela – przygotuj dokumenty, wykaz strat, udostępnij mieszkanie do oględzin.

Procedura u wszystkich ubezpieczycieli wygląda podobnie. Najważniejsze jej elementy związane są z ograniczeniem uszkodzeń lub zniszczeń mienia, powiadomienia odpowiednich służb w razie konieczności i terminowe zgłoszenie szkody.

szkoda z ubezpieczenia mieszkania - co robić - infografika

Zgłoszenie szkody – w jakim terminie?

W ogólnych warunkach ubezpieczenia mieszkania znajdziesz informacje, w jakim terminie musisz zgłosić szkodę. Jeśli nie spełnisz tego obowiązku, to ubezpieczyciel może zmniejszyć odszkodowanie. Wskazuje na to Allianz:

Jeśli Ty lub Ubezpieczony (o ile wie o zawarciu umowy na jego rachunek) umyślnie lub przez rażące niedbalstwo nie poinformujecie nas o zdarzeniu, możemy odpowiednio zmniejszyć wypłacane odszkodowanie, gdy miało to wpływ na zwiększenie szkody lub nie pozwoliło nam ustalić okoliczności i skutków zdarzenia.

Źródło: Przewodnik po ubezpieczeniu Mój Dom, Allianz.

Podobne zapisy znajdziesz także w OWU innych ubezpieczycieli. Ile więc masz czasu na zgłoszenie szkody?

UbezpieczycielTermin zgłoszenia szkody
Generali3 dni
UNIQA3 dni
LINK47 dni
Allianz7 dni
PZU7 dni
Warta7 dni
Źródło: OWU poszczególnych ubezpieczycieli.

Towarzystwo ubezpieczeniowe po zgłoszeniu szkody ma do 7 dni na wysłanie na miejsce powstania szkody rzeczoznawcy, którego zadaniem jest podjęcie postępowania wyjaśniającego, zasadność zgłoszenia roszczenia, a także określenie wysokości odszkodowania.

W terminie 30 dni ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie. Jednak w sytuacji, gdy wyjaśnienie wszystkich okoliczności zdarzenia i określenie wysokości świadczenia było niemożliwe, wypłata spornej części odszkodowania powinna zostać wypłacona w ciągu kolejnych 14 dni.

Dokumenty do zgłoszenia szkody – jakie informacje trzeba podać?

Kontakt z towarzystwem ubezpieczeniowym w sprawie powstania zdarzenia objętego ubezpieczeniem domu i mieszkania wymaga podania na wstępie:

  • numeru polisy,
  • daty zdarzenia,
  • danych osobowych,
  • danych kontaktowych,
  • rodzaju roszczenia,
  • okoliczności zdarzenia,
  • numer konta bankowego.

Pamiętaj, że powinieneś przygotować także szereg dokumentów. Do zgłoszenia szkody dodaje się najczęściej:

  • dokument własności nieruchomości (np. akt notarialny),
  • dokumenty potwierdzające wartość uszkodzonego mienia (faktury, rachunki, paragony),
  • protokół policji (gdy doszło do kradzieży z włamanie, rabunku lub dewastacji),
  • protokół administracji (np. w przypadku zalania),
  • kosztorys związany z naprawą mienia,
  • faktury za naprawę,
  • zeznania świadków,
  • dokumentację fotograficzną. 

Pamiętaj, że powyższa lista to tylko ogólne wskazania, a niezbędne dokumenty do zgłoszenia szkody zależą od jej rodzaju. Zawsze więc postępuj zgodnie z wytycznymi towarzystwa ubezpieczeniowego.

UWAGA!

Dokumentacja fotograficzna uszkodzonego lub zniszczonego mienia może okazać się pomocna i przyspieszyć procedurę odszkodowawczą!

Zgłoszenie szkody z polisy mieszkaniowej – w jaki sposób?

Towarzystwa ubezpieczeniowe umożliwiają zgłoszenie szkody na kilka sposobów. Dla wielu osób najwygodniejsze będzie skorzystanie z formularza internetowego, który ubezpieczyciele umieszczają na swoich stronach. Zgłoszenie szkody można więc dokonać w następujące sposoby:

  • wizyta w placówce ubezpieczyciela,
  • formularz internetowy na stronie ubezpieczyciela,
  • infolinia,
  • e-mail.

W Twojej umowie ubezpieczenia mieszkania i domu powinny znajdować się dane kontaktowe towarzystwa ubezpieczeniowego. Mimo to przedstawiamy poniżej zestawienie dla wybranych ubezpieczycieli.

UbezpieczycielDane do zgłoszenia szkody
GeneraliFormularz: https://www.generali.pl/strefa-klienta,
infolinia: 913 913 913,,
e-mail: [email protected]
UNIQAFormularz: https://www.uniqa.pl/pomoc-i-obsluga/ubezpieczenia-mieszkaniowe/zgloszenie-szkody/;
infolinia: 22 599 95 22
Pomoc assistance: 22 599 91 82
LINK4Formularz: https://www.link4.pl/claims/zgloszenie;
infolinia: (22) 444 44 44
AllianzFormularz: https://www.allianz.pl/pl_PL/dla-ciebie/szkody-i-obsluga/szkody-roszczenia/dom-i-mieszkanie.html,
infolinia: 224 224 224;
PZUFormularz: https://zgloszenie.pzu.pl/#/;
infolinia: 801 102 102, 22 566 55 55;
SMS o treści SZKODA: 4102;
e-mail: [email protected]
WartaFormularz: https://www.warta.pl/pomoc-i-obsluga/zgloszenie-szkody/;
Infolinia: 502 308 308
Źródło: Strony poszczególnych towarzystw ubezpieczeniowych (20.08.2024).

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody z polisy mieszkaniowej

Mam ubezpieczone mieszkanie. Zauważyłem szkodę. Co najpierw zrobić?
Czy w razie kradzieży z włamaniem muszę wzywać policję?
Czy można poprzez internet zgłosić szkodę?
PODSUMOWANIE
  • Przed zgłoszeniem szkody należy spróbować zabezpieczyć mienie przed większymi zniszczeniami.
  • W razie rabunku, kradzieży z włamaniem czy dewastacji należy zawiadomić policję o zdarzeniu.
  • W przypadku zalania mieszkania należy skontaktować się z administratorem budynku.
  • Szkodę z polisy mieszkaniowej trzeba zgłosić w terminie od 3 do 7 dni – zależnie od ubezpieczyciela.
  • Przy zgłaszaniu szkody należy przygotować dokumenty potwierdzające wartość zniszczonego czy skradzionego mienia.
  • Szkodę najwygodniej zgłosić za pomocą internetowego formularza.
Źródła:
  • https://www.generali.pl/media/230508_OWU_Z_mysla_o_domu_i_rodzinie_473b1b951e.pdf
  • https://dokumenty.link4.pl/dokument/dca25128f499e618014c523b6c26704f82d46d9d8b24af1c03b9db65cbbbdba2/szczegoly
  • https://www.allianz.pl/content/dam/onemarketing/cee/azpl/dokumenty/dom/OWU_przewodnik-moj-dom.pdf
  • https://www.pzu.pl/_fileserver/item/1547349
  • https://www.uniqa.pl/dokumenty/1715_OWU_Ubezpieczenie_mieszkaniowe_Twoje_miejsce.pdf
  • https://www.warta.pl/documents/oferta_dla_ciebie/OWU_WARTA_Dom_C7174.pdf
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC