Karambol a ubezpieczenie OC – odszkodowanie za uszkodzone pojazdy
W największym karambolu w Polsce zderzyło się ponad 130 pojazdów. Miało to miejsce pod Poznaniem na drodze nr 2 w 2003 roku. Z czyjej polisy wypłacane jest odszkodowanie za szkody powstałe w karambolu? Jak długo trzeba na nie czekać? Dlaczego autocasco jest w takim wypadku bardzo pomocne?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Co to jest karambol?
- Od kogo poszkodowani dostaną odszkodowanie za szkody powstałe w karambolu?
- Kto może być winny karambolu?
- Dlaczego winnych karambolu może być kilku kierowców?
- Jak wysokie są sumy gwarancyjne OC?
- Ile czasu trzeba czekać na otrzymanie odszkodowania z OC?
- Dlaczego posiadanie autocasco jest pomocne w razie karambolu?
Karambol – co to jest?
Polskie przepisy ruchu drogowego nie wprowadzają pojęcia karambolu. W ustawie Prawo o ruchu drogowym nie ma na ten temat żadnej wzmianki. Są jednak inne regulacje, które zobowiązują kierowców do pewnych zachowań na drodze. Dlaczego jest to tak ważne?
Zastanówmy się najpierw nad samym pojęciem karambolu. To nic innego jak wypadek, w którym bierze udział większa liczba pojazdów, które najeżdżają na siebie. Zazwyczaj karambole zdarzają się podczas trudnych warunków atmosferycznych – gołoledzi lub mgły – na drogach szybkiego ruchu lub autostradach. Częstą przyczyną takich zdarzeń jest niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.
Gdy dojdzie do karambolu na autostradzie, po udzieleniu poszkodowanym niezbędnej pomocy należy czekać na pomoc za barierami ochronnymi!
Jeśli nazwa karambol kojarzy Ci się z bilardem, to jest to słuszne skojarzenie. Nawet pewna francuska odmiana tej gry tak się nazywa. Słownik języka polskiego podaje także, że karambol to sytuacja, kiedy jedna bila uderza w dwie inne naraz. Tak mniej więcej wygląda karambol na drodze, tylko zamiast bil biorą w nim udział pojazdy.
Poszkodowani w karambolu – od kogo dostaną odszkodowanie z OC?
Aby ubezpieczyciel wypłacił odszkodowania z polisy OC, konieczne jest określenie sprawcy zdarzenia drogowego. W przypadku karambolu może to być wyjątkowo trudne, ponieważ w tak dużym wypadku sprawców może być wielu, a każde kolejne zderzenie trzeba rozpatrzyć osobno. To policja zajmie się opisem i wyjaśnieniem okoliczności, które się przyczyniły się do karambolu.
Przeczytaj też: Dochodzenie odszkodowania z OC – to musisz wiedzieć!
Warto w tym miejscu zerknąć także do ustawy Prawo o ruchu drogowym, gdzie w oddziale 3 “Prędkość i hamowanie” wyraźnie wskazane jest, że:
Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością zapewniającą panowanie nad pojazdem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa, a w szczególności: rzeźby terenu, stanu i widoczności drogi, stanu i ładunku pojazdu, warunków atmosferycznych i natężenia ruchu.
Art. 19 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym
Kierowca powinien zachować także odstęp, który umożliwi mu hamowanie i zatrzymanie się w razie wykonania takich manewrów przez poprzedzający go pojazd. Wniosek? Teoretycznie w przypadku karambolu za szkody odpowiadają kierowcy, którzy najechali na poprzedzające ich pojazdy, gdyż nie zastosowali się do przepisów, nie zachowując należytej odległości lub jadąc ze zbyt dużą prędkością.
Najczęściej do karamboli dochodzi podczas bardzo gęstej mgły. Największe z nich wydarzyły się właśnie przy takiej pogodzie, dlatego warto dowiedzieć się z naszego przewodnika, jak używać świateł przeciwmgłowych oraz jak jeździć we mgle.
Winny karambolu – kto nim może być?
W mediach pojawiają się doniesienia o karambolach, które spowodował jeden kierowca, który zagapił się, czy zasłabł, był pijany, i z impetem wjechał w samochody stojące na światłach, które z kolei w wyniku efektu domina uderzyły o pojazdy stojące przed nimi. W takim przypadku wina leży tylko po stronie kierowcy, który jako pierwszy nie zachował ostrożności.
W lutym 2019 roku 34-letni kierowca spowodował karambol na al. Zwycięstwa w Gdyni. W zdarzeniu uczestniczyło sześć aut, na szczęście nikt nie ucierpiał. Jednak sprawca miał 2,5 promila alkoholu we krwi, więc postawione zostały mu zarzuty spowodowania katastrofy w ruchu lądowym i prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu. Wg policji 34-latek nie dostosował prędkości do warunków jazdy i uderzył w kilka pojazdów, które zatrzymały się na czerwonym świetle.
Jednak często sprawa nie jest taka prosta i wymaga dłuższego wyjaśnienia przez policję. Często do karamboli dochodzi podczas trudnych warunków atmosferycznych, co dodatkowo utrudnia ustalenie odpowiedzialności za całe zdarzenie.
Pod koniec 2023 roku na moście pod Nowym Orleanem w USA doszło do potężnego karambolu z udziałem 158 pojazdów, w którym zginęło 7 osób a 25 zostało rannych. W tym czasie na moście przebiegającym ponad bagiennym terenem panowały ciężkie warunki pogodowe. Lokalne media określają je jako “super mgła”, czyli mieszanka dymu i wilgoci, które unosiły się z tlących się bagien. Widoczność ograniczona była do 3 metrów!
W opisanych powyżej warunkach bardzo łatwo o karambol – podobne ryzyko istnieje przy mocno oblodzonej nawierzchni. Nawet jeśli większość kierowców jedzie bardzo wolno i ostrożnie, to wystarczy jeden błąd lub jeden niepewny kierowca, by doszło do wypadku, a potem do karambolu.
Kilku winnych karambolu – jak to możliwe?
Przepisy kodeksu drogowego jasno wskazują, że kierowcy mają obowiązek dostosować prędkość do panujących warunków na drodze. Dlatego uderzenie w poprzedzający pojazd zazwyczaj oznacza winę tego, który nie zachował bezpiecznej odległości.
Pamiętajmy, że od 1 czerwca 2021 roku obowiązuje przepis, który bezpośrednio odnosi się do zachowania odległości między pojazdami na autostradzie. Art. 19. ust. 3a wskazuje:
Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Może więc okazać się, że wielu kierowców jednocześnie nie zachowało bezpiecznej odległości, co doprowadziło do kaskady zderzeń. Oczywiście w wielu przypadkach karamboli sprawa nie jest jednoznaczna i prosta, więc to policja musi ustalić przebieg zdarzeń i winnego lub winnych.
Suma gwarancyjna OC – zabezpieczenie finansowe sprawcy karambolu
Wyobraźmy sobie sytuację, w której sprawca karambolu jest jeden. Kierowca dużego samochodu nie zauważył innych pojazdów, które zatrzymały się na autostradzie z powodu wypadku i najechał na tył ostatniego, który następnie uderzył w kolejny. W karambolu uszkodzonych zostało 8 samochodów i 6 osób zostało rannych. Naprawa takich szkód i rekompensaty za utracone zdrowie będą bardzo kosztowne!
Dlatego w art. 36 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych zapisane są wysokości sum gwarancyjnych. Jeśli chodzi o szkody osobowe, to suma gwarancyjna wynosi 5 210 000 euro na całe zdarzenie, czyli np. karambol, bez względu na liczbę poszkodowanych.
Natomiast suma gwarancyjna dotycząca szkód w mieniu wynosi 1 050 000 mln euro w przypadku jednego zdarzenia – liczba poszkodowanych również w tej sytuacji nie ma znaczenia.
Przeczytaj też: Suma ubezpieczenia i suma gwarancyjna OC. Sprawdź, ile można otrzymać w ramach odszkodowania!
Odszkodowanie z polisy OC sprawcy – po jakim czasie?
Jeśli dojdzie do wypadku, poszkodowani otrzymują odszkodowanie z polisy OC sprawcy. W normalnej sytuacji, kiedy okoliczności zdarzenia są jasne i nie trzeba ich wyjaśniać, ubezpieczyciel sprawcy wypłaci odszkodowanie w terminie do 30 dni od zgłoszenia szkody.
Gdyby jednak przyczyny zdarzenia były bardziej skomplikowane, ubezpieczyciel będzie miał na wypłatę odszkodowania 2 tygodnie od ustalenia sprawcy. A w przypadku karambolu jest to bardzo prawdopodobne.
Zgodnie z prawem kierowca nie powinien czekać dłużej niż 90 dni na otrzymanie odszkodowania. Istnieje jednak od tej zasady wyjątek – jeśli wypłata pieniędzy przez ubezpieczyciela zależy od decyzji sądu. W takim przypadku osoba poszkodowana musi czekać na koniec postępowania karnego lub cywilnego.
Autocasco – szybkie odszkodowanie w razie karambolu
Aby zwiększyć ochronę ubezpieczeniową, możemy wykupić ubezpieczenie AC. Ta dobrowolna polisa pozwoli na otrzymanie odszkodowania w przypadku bycia sprawcą wypadku. Gdy dojdzie do karambolu, nie będziemy więc musieli czekać na ustalenie przez policję sprawcy lub sprawców kolizji, lecz szybciej otrzymamy rekompensatę.
A co jeśli po wypłacie odszkodowania na naprawę samochodu okaże się, że to nie my jesteśmy odpowiedzialni za powstałe szkody? Wówczas nie wzrośnie nam kolejna składka AC, a nasz ubezpieczyciel w ramach regresu ubezpieczeniowego odzyska z polisy faktycznego sprawcy pieniądze, które nam wypłacił.
Ubezpieczenie autocasco to bardzo dobre rozwiązanie dla kierowców, którzy bardzo dużo jeżdżą. W przypadku AC warto zajrzeć do OWU, czyli ogólnych warunków ubezpieczenia, gdzie znajdziemy wszystkie informacje na temat polisy. Autocasco może różnić się u poszczególnych ubezpieczycieli – to OC zawsze jest takie samo!
Agnieszka kupiła ubezpieczenie OC w pakiecie z mini AC, chcąc dodatkowo zabezpieczyć swój samochód. Niedługo później wzięła udział w karambolu na autostradzie, w wyniku którego jej auto doznało znacznych uszkodzeń. Czy mogła zgłosić zdarzenia do swojego ubezpieczyciela i liczyć na odszkodowanie z AC? Nie, ponieważ autocasco w wersji mini zapewnia ochronę w ograniczonym zakresie, najczęściej tylko w przypadku kradzieży auta lub szkody całkowitej. W podanym przykładzie Agnieszka musi więc zaczekać na ustalenie sprawcy kolizji i zwrócić się po odszkodowanie do jego ubezpieczyciela.
Sprawdźmy, ile może kosztować ubezpieczenie AC na przykładzie 29-letniego kierowcy z Bielska Podlaskiego, właściciela Volkswagena Tiguana (benzyna, 1395 cm3) z 2015 roku, który ma prawo jazdy od 9 lat i nigdy nie spowodował żadnej szkody. Auto parkuje na terenie posesji.
Firma ubezpieczeniowa | Zakres ubezpieczenia | Cena polisy |
---|---|---|
mtu24.pl | OC + AC mini | 604 zł |
You Can Drive | OC + AC mini | 811 zł |
UNIQA | OC + AC Mini + NNW + Assistance | 1 024 zł |
LINK4 | OC + AC Mini + NNW + Assistance | 1 125 zł |
Wiener | OC + AC + NNW + Assistance | 1 240 zł |
Trasti | OC + AC + NNW + Assistance | 1 422 zł |
Beesafe | OC + AC + NNW + Assistance | 1 886 zł |
Benefia | OC + AC + NNW | 3 671 zł |
TUZ Ubezpieczenia | OC + AC + NNW + Assistance | 4 191 zł |
ERGO Hestia | OC + AC + Assistance | 5 770 zł |
W najtańszej ofercie od mtu24.pl kierowca mógłby liczyć tylko na AC Mini zapewniające wsparcie w razie kradzieży pojazdu. Chcąc uzyskać ochronę w razie wypadku, musiałby wydać co najmniej ok. 600 zł więcej – towarzystwo ubezpieczeń Wiener zaproponowało w tej cenie pakiet z pełnym AC, jednak ze sporym udziałem własnym (1000 zł w szkodach wypadkowych i kradzieży), ale amortyzacją części w wysokości 0%.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie w przypadku karambolu
Jeśli przejrzystość powietrza pozwala dostrzec, że doszło do karambolu i droga przed nami jest zablokowana, to powinniśmy włączyć światła awaryjne i jeżeli to możliwe, to zacząć powoli hamować. Gwałtowne hamowanie może zaskoczyć kierowców za nami. Jeśli widoczność jest bardzo ograniczona, to powinniśmy zwolnić i nasłuchiwać, czy nic nie dzieje się przed nami.
Często do wypadków dochodzi na dwóch jezdniach autostrad. Kierowcy zamiast patrzeć na drogę przed sobą, obserwują, co dzieje się na pasie w przeciwnym kierunku, co stwarza zagrożenie i grozi kolejnymi kolizjami.
- Karambol to wypadek, w którym co najmniej kilka samochodów najeżdża na siebie.
- Do karamboli często dochodzi na autostradach lub drogach ekspresowych, kiedy panują trudne warunki atmosferyczne, np. mgła lub gołoledź.
- Wyjaśnienie przyczyn karambolu i odpowiedzialności za kolejne zderzenia może być trudnym zadaniem, które wymaga czasu.
- Suma gwarancyjna OC w przypadku szkód osobowych to 5 210 000 euro dla jednego zdarzenia, bez względu na liczbę poszkodowanych.
- Suma gwarancyjna za szkody materialne to 1 050 000 euro na jedno zdarzenie, bez względu na liczbę poszkodowanych.
- Ubezpieczyciel sprawcy wypłaca odszkodowanie w ciągu 30 dni od zgłoszenia szkody.
- Dodatkowe ubezpieczenie autocasco pozwala na otrzymanie odszkodowania nawet w przypadku bycia sprawcą szkody.
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji