Małe tablice rejestracyjne – kiedy można ich używać?
Możliwość wydania zmniejszonych tablic rejestracyjnych pojawiła się w 2018 roku i od razu zaczęła się cieszyć dużą popularnością, co jednak zaskakujące, również wśród właścicieli pojazdów, dla których takie oznaczenia nie były przewidziane. Po ostatniej nowelizacji kodeksu drogowego ich samowola będzie mieć fatalne konsekwencje – łącznie nawet z utratą dowodu rejestracyjnego!
Z tego artykułu dowiesz się:
Małe tablice rejestracyjne nie są dla wszystkich!
1 lipca 2018 roku weszły w życie przepisy Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów oraz wymagań dla tablic rejestracyjnych, które wprowadziły możliwość wyrabiania przez polskich kierowców tzw. zmniejszonych tablic rejestracyjnych. Dla jakich pojazdów są one przeznaczone?
Zajrzyjmy do przepisów. Zgodnie z § 27 wspomnianego rozporządzenia, tablice jednorzędowe zmniejszone służą do oznaczania „pojazdów silnikowych posiadających zmniejszone wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej”. Innymi słowy, małe tablice rejestracyjne są przeznaczone dla samochodów, w których fabryczne wnęki nie mieszczą zwykłych tablic. W praktyce dotyczy to szczególnie tych właścicieli samochodów, którzy swoje auta sprowadzili do Polski ze Stanów Zjednoczonych lub Japonii, bo właśnie w tych krajach format tablic rejestracyjnych odbiega od europejskiego, przez co inny jest rozmiar przeznaczonych na nie wnęk.
To sprawiało, że do czasu wejścia w życie przepisów dotyczących małych tablic, kierowcy importujący samochody zza oceanu mieli zatem problem przy ich rejestracji. Standardowe jednorzędowe blachy o wymiarach 520 x 114 mm były bowiem dla nich za duże, przez co przy montażu trzeba było je wyginać, mocować w inny sposób lub przerabiać, za co groził jednak mandat, bo tablic nie można modyfikować.
Nowe przepisy ułatwiły im życie, wprowadzając do obiegu zmniejszone tablice rejestracyjne o wymiarach 305 x 114 mm, które można było bez problemu zamontować we wnękach aut pochodzenia amerykańskiego i japońskiego. Wraz z nowym rozwiązaniem szybko pojawił się jednak nieoczekiwany problem, czyli…
Moda na mniejsze tablice
Chodziło mianowicie o to, że możliwość sprawienia sobie nietypowych tablic zainteresowała również właścicieli aut, którzy do niczego ich nie potrzebowali. Czemu? Można się tylko domyślać, że chodziło o dość specyficzne względy estetyczne lub po prostu chęć wyróżnienia się na drodze, za którą nie trzeba było dopłacać (cena zmniejszonych tablic jest taka sama jak standardowych). Małe blachy zaczęły się więc nagminnie pojawiać na całej rzeszy typowych europejskich pojazdów, co okazało się jednak nie zabawnym skutkiem ubocznym nowych przepisów, a całkiem poważnym problemem.
Mimo że zmniejszone tablice rejestracyjne spokojnie mieszczą się we wnękach aut sprowadzonych z Japonii lub USA, nie są one do nich idealnie dopasowane. Ich wymiary (305 x 114 mm) są mniejsze zarówno od wielkości tablic amerykańskich (305 x 152 mm), jak i japońskich (330 x 165 mm).
Ograniczona liczba zmniejszonych tablic rejestracyjnych
Dlaczego wyrabianie zmniejszonych tablic rejestracyjnych przez kierowców samochodów przeznaczonych na rynek europejski szybko stało się kłopotliwe? Jest to związane z numeracją tychże blach, która różni się od standardowego formatu i składa się z zaledwie 4 znaków:
- 1 litery oznaczającej województwo,
- kombinacji 3 cyfr i liter przypisanej do konkretnych miast i powiatów.
Jak można się zorientować, tego typu zapis ma konkretne ograniczenia w liczbie możliwych do ułożenia kombinacji. Daje on dokładnie 17 379 możliwych kombinacji na każde województwo i właśnie tyle zmniejszonych tablic rejestracyjnych może zostać wydanych. Pojawiło się zatem całkiem realne zagrożenie, że z powodu masowego wyrabiania małych blach przez nieuprawnionych do tego kierowców, może ich… zabraknąć dla tych, którzy rzeczywiście takich tablic potrzebują.
Nieudana próba naprawy błędów
Ustawodawca zorientował się, że luka w przepisach może mieć poważne konsekwencje, dlatego jeszcze w 2018 roku w życie weszła nowelizacja rozporządzenia, stanowiąca że właściciel auta wyrabiający zmniejszoną tablicę rejestracyjną ma wraz z wnioskiem o rejestrację złożyć oświadczenie, że w jego pojeździe są zmniejszone wnęki na blachy. Za poświadczenie nieprawdy groziło postępowanie sądowe, a policjanci mogli w razie kontroli zatrzymać dowód rejestracyjny.
Problem rozwiązany? No właśnie nie do końca, bo pomimo wprowadzenia przepisów, mechanizm walki z problematycznym procederem nie był skuteczny. Nikt tak naprawdę nie sprawdzał, czy kierowcy trzymają się zasad. Urzędnicy przy rejestracji w żaden sposób nie weryfikowali składanych oświadczeń, kontrole były rzadkie, więc małych tablic wcale nie ubywało.
Używasz małych tablic rejestracyjnych bezpodstawnie? Uważaj na konsekwencje!
Sytuacja zmieniła się 4 grudnia 2020 roku, gdy w życie weszły pierwsze przepisy tzw. pakietu deregulacyjnego. Dzięki nim wspomniany wyżej zapis dotyczący zmniejszonych tablic rejestracyjnych trafił do najważniejszej ustawy dotyczącej kierowców, a więc kodeksu drogowego. Co dokładnie się w nim znalazło?
Zabrania się umieszczania na pojeździe jednorzędowych zmniejszonych tablic rejestracyjnych, jeżeli pojazd nie posiada zmniejszonych wymiarów miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej.
Art. 60 ust. 1 pkt 3b ustawy Prawo o ruchu drogowym
Ustawodawca potwierdził zatem w kodeksie regułę płynącą z rozporządzenia, a przede wszystkim w jasny sposób zakazał używania małych blach w samochodach, których konstrukcja tego nie wymaga. Skoro natomiast istnieje zakaz, jasne są także konsekwencje, jakie grożą za jego złamanie.
Małe tablice rejestracyjne – kara
Od 4 grudnia zeszłego roku, każdy samochód, który posiada dużą wnękę na tablicę rejestracyjną, a w niej ma zamontowane małe blachy, nie przejdzie badania technicznego. Do tego policja zachowała oczywiście uprawnienia do kontroli takich pojazdów na drodze i odbierania kierowcom dowodów rejestracyjnych.
O ile jednak kontroli drogowej można przez długi czas unikać, o tyle przegląd czeka prędzej czy później każdego kierowcę. Zobligowanie diagnostów do wydawania negatywnych decyzji w przypadku nieprawidłowych tablic powinno zatem skutecznie ukrócić proceder ich niepotrzebnego montażu.
Jeżeli więc masz zamontowane małe tablice w dużej wnęce i zależy Ci na uniknięciu kłopotów, powinieneś jak najszybciej udać się do wydziału komunikacji w celu przerejestrowania samochodu, oczywiście licząc się z koniecznością poniesienia jej pełnych kosztów.
Jeśli przed przerejestrowaniem otrzymasz negatywny wynik przeglądu, cała procedura będzie znacznie trudniejsza i bardziej kosztowna. Urząd nie zarejestruje takiego samochodu, dlatego konieczne będzie wyrobienie tymczasowych tablic, zaliczenie na nich badania technicznego i dopiero wówczas przerejestrowanie auta.
Małe tablice rejestracyjne – kara za nieprawdziwe oświadczenie w wydziale komunikacji
Składając wniosek o tablice rejestracyjne zmniejszone, wypełnia się oświadczenie w wydziale komunikacji, że pojazd ma zmniejszone miejsce na nie. Dokument ten należy potraktować poważnie, ponieważ zgodnie Kodeks karny jasno wskazuje, że:
Kto, składając zeznanie mające służyć za dowód w postępowaniu sądowym lub w innym postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy, zeznaje nieprawdę lub zataja prawdę, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.
Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny.
Zdecydowanie więc kłamać w urzędzie, by otrzymać małe tablice rejestracyjne bez powodu.
Chciałbym wyrobić zmniejszone tablice rejestracyjne. Jak to zrobić?
Załóżmy, że masz samochód, który spełnia techniczne wymogi posiadania zmniejszonych tablic rejestracyjnych i chcesz takie wyrobić. Co musisz zrobić? To proste, procedura i ceny są dokładnie takie same, jak w przypadku standardowej rejestracji auta. Musisz jedynie zaznaczyć we wniosku, że prosisz o wydanie zmniejszonych tablic i dołączyć do niego oświadczenie, że w pojeździe są zmniejszone wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do ich umieszczenia.
Oświadczenie o małej wnęce w konstrukcji samochodu może być złożone na wniosku o rejestrację, w tym także na jego odwrocie.
Małe tablice rejestracyjne – koszt
Ile w takim razie będą Cię kosztować zmniejszone tablice rejestracyjne? Cena uwzględniająca wydanie tablic (80 zł), dowodu rejestracyjnego (54 zł), pozwolenia czasowego (13,50 zł) oraz nalepek legalizacyjnych (12,50 zł) to 160,00 zł, a więc jest taki sam jak standardowych tablic rejestracyjnych.
Przypominamy, że od 4 września 2022 roku koszt ten jest niższy z powodu zniesienia obowiązku wyrabiania karty pojazdu i nalepki kontrolnej. Nie ma możliwości wyrobienia indywidualnych i zabytkowych zmniejszonych tablic rejestracyjnych.
FAQ – najważniejsze pytania o małe tablice rejestracyjne
Nie. Aby auto przeszło przegląd, i by uniknąć mandatu, małe tablice rejestracyjne można montować tylko w samochodach, które mają fabrycznie zmniejszoną wnękę dla nich przeznaczoną. Dotyczy to pojazdów sprowadzanych z USA i Japonii.
Koszt zmniejszonych tablic rejestracyjnych jest dokładnie taki sam, jak tych o standardowych rozmiarach. Jednak przy składaniu wniosku należy zaznaczyć, że się takich oczekuje. Dodatkowo należy złożyć oświadczenie, że posiada się pojazd o zmniejszonym miejscu na takie tablice.
- Zmniejszone tablice rejestracyjne są przeznaczone tylko dla samochodów posiadających zmniejszone wymiary miejsca konstrukcyjnie przeznaczonego do umieszczenia tablicy rejestracyjnej.
- Konstrukcja samochodów sprowadzanych np. z Japonii i USA wymaga montowania w nich zmniejszonych tablic rejestracyjnych.
- Numer rejestracyjny na małej tablicy składa się tylko z 4 znaków, dlatego liczba możliwych kombinacji dla każdego województwa jest ograniczona.
- Od 4 grudnia 2020 roku samochody posiadające zmniejszone blachy mimo braku takiej technicznej potrzeby nie przejdą badania technicznego. W razie kontroli drogowej ich kierowcy mogą także stracić dowód rejestracyjny.
- Koszt wyrobienia zmniejszonych tablic rejestracyjnych jest taki sam, jak w przypadku standardowej rejestracji samochodu.
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 11 grudnia 2017 r.: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170002355/O/D20172355.pdf
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji