Co to są żółte tablice rejestracyjne i jakim pojazdom przysługują?

Żółte tablice rejestracyjne służą do oznaczania pojazdów zabytkowych. Przyznaje się je samochodom, które spełnią odpowiednie wymagania. Jakie? Co możesz zyskać, jeśli posiadasz auto zarejestrowane na żółte tablice?

żółte tablice rejestracyjne dla zabytkowego samochodu

Co to są żółte tablice rejestracyjne?

Żółte tablice rejestracyjne wprowadzono 1 maja 2000 roku. Stosuje się je dla pojazdów zabytkowych. Wydawane są na wniosek właściciela pojazdu. Mogą je otrzymać wyłącznie te auta, które spełnią odpowiednie wymagania. Nawet jeśli dany samochód wpasuje się w kryteria dotyczące przyznawania żółtych tablic, kierowca nie ma obowiązku rejestrowania auta na blachy zabytkowe.

Tablice, którymi oznaczane są pojazdy zabytkowe, niewiele różnią się od tradycyjnych, białych blach. Znaki są koloru czarnego, na żółtym tle, z czarną obramówką i symbolem Unii Europejskiej. Schemat dotyczący identyfikacji pojazdów pozostaje ten sam – pierwsza litera to województwo, w którym zarejestrowany jest samochód. Druga i ewentualnie trzecia litera to powiat. Później stosuje się sekwencję znaków identyfikacyjnych pojazdów zabytkowych. Dodatkowo na rejestracji widnieje symbol pojazdu zabytkowego (samochodu lub motocykla – w zależności od tego, jakiego środka transportu dotyczy). 

Jakie pojazdy mogą otrzymać żółte tablice rejestracyjne?

Żółte tablice rejestracyjne przeznaczone są wyłącznie dla pojazdów zabytkowych. Prawo o ruchu drogowym mówi o tym, że samochód zabytkowy to taki, który jest wpisany do rejestru zabytków ruchomych, wojewódzkiej ewidencji zabytków lub inwentarza muzealiów. 

Mimo że żółte tablice rejestracyjne przyznaje się już od przeszło 20 lat, wciąż są one rzadko spotykane. Dlaczego? Okazuje się, że otrzymanie blach dla pojazdów zabytkowych nie jest takie proste. Świetny stan techniczny i wizualny auta nie wystarczy. Samochód musi spełnić także inne wymagania. Jakie?

  • Auto musi mieć minimum 25 lat. Niektóre województwa, np. wielkopolskie i świętokrzyskie, za pojazdy zabytkowe uznają samochody powyżej 30 lat. Mazowsze podchodzi do tego jeszcze bardziej rygorystycznie. W tym regionie auta zabytkowe to te powyżej 35 lat.
  • Od zakończenia produkcji danego modelu pojazdu musi upłynąć przynajmniej 15 lat. W województwie mazowieckim – 20 lat.
  • Auto musi posiadać co najmniej 75% oryginalnych części.
  • Samochód musi wyróżniać się dobrym stanem technicznym.

Niekiedy właściciele aut młodszych niż 25 lat również mogą ubiegać się o żółte tablice rejestracyjne, pod warunkiem że:

  • samochód brał udział w ważnych wydarzeniach sportowych,
  • pojazd jest związany z wydarzeniami historycznymi,
  • auto było użytkowane przez osoby powszechnie uznane za wyjątkowo ważne,
  • samochód jest zgodny z technologią produkcji,
  • pojazd jest oryginalnie wykonany lub odrestaurowany,
  • auto reprezentuje ważny etap rozwoju techniki motoryzacyjnej.

Z jakimi ograniczeniami musisz się liczyć, jeśli posiadasz auto na żółtych tablicach rejestracyjnych?

Jeśli zdecydujesz się na rejestrację auta na żółtych tablicach rejestracyjnych, musisz liczyć się z tym, że posiadanie takiego pojazdu to także pewne obostrzenia. Jakie?

  • W niektórych większych miastach stosuje się ograniczenie norm emisji spalin. Oznacza to, że jeśli posiadasz auto zabytkowe o silniku benzynowym, nie wjedziesz do ścisłego centrum.
  • Jeśli posiadasz auto zabytkowe, jesteś zobowiązany do tego, aby utrzymać je w jak najlepszym stanie.
  • Każdą zmianę dotyczącą konstrukcji auta musisz konsultować z konserwatorem zabytków.
  • Jeśli chcesz wyjechać autem za granicę lub sprzedać je do innego kraju, musisz uzyskać zgodę konserwatora zabytków.

Co zyskasz, jeśli Twój pojazd będzie posiadał żółte tablice rejestracyjne?

Jeśli rejestrujesz swój pojazd jako auto zabytkowe, czeka na Ciebie wiele udogodnień. Oprócz wymagań i obowiązków, które musisz spełnić zarówno Ty, jako właściciel, jak i Twój pojazd, posiadanie auta zabytkowego wiąże się także z pewnymi korzyściami. 

  • Jeśli Twój samochód ma żółte tablice rejestracyjne przysługuje Ci jednorazowy przegląd techniczny podczas rejestracji pojazdu. Wyjątkiem są sytuacje, kiedy wykorzystujesz auto do pracy zarobkowej.
  • Mając pojazd zabytkowy, nie musisz posiadać całorocznej polisy OC. Możesz kupić ochronę krótkoterminową, która będzie ważna na czas faktycznego użytkowania pojazdu, np. podczas uczestnictwa w zlotach aut zabytkowych. W tym przypadku wyjątkiem są również sytuacje, kiedy wykorzystujesz samochód do pracy zarobkowej.
  • Jeśli sprowadziłeś swoje auto z USA lub Japonii i rejestrujesz je jako pojazd zabytkowy, nie musisz dokonywać zmian, które pozwolą Ci dostosować samochód do przepisów panujących w Polsce. Np. zmiany reflektorów, tylnych lamp czy kierunkowskazów.
  • Będziesz zwolniony z opłaty podatku od aut spalinowych, który ma wejść w życie w 2024 roku. Nie obejmuje on pojazdów zabytkowych.
  • Jako właściciel pojazdu zabytkowego z pewnością będziesz cieszył się sporym zainteresowaniem ze strony przechodniów. Twoje auto uznawane będzie za atrakcję
zalety żółtych tablic rejestracyjnych

Jak wygląda rejestracja pojazdu na żółtych tablicach rejestracyjnych?

Rejestracja zabytkowego pojazdu nie jest prosta. Wymaga wielu formalności. Wiąże się również z wysokimi opłatami, których łączny koszt to minimum 800–1000 zł. 

Oprócz dopełnienia formalności w Wydziale Komunikacji musisz zadbać o wpis pojazdu do rejestru zabytków. Jest on dokonywany przez wojewódzkiego konserwatora zabytków. Uprawniona osoba wydaje decyzję na podstawie opinii rzeczoznawcy aut zabytkowych. Ocena eksperta jest płatna. Zwykle jest to koszt w granicach 300–600 zł. Rzeczoznawca oprócz opinii wydaje także kartę ewidencyjną, czyli tak zwaną białą kartę. Jej koszt to co najmniej 400 zł. Nawet jeśli rzeczoznawca oceni pojazd pozytywnie, konserwator zabytków może odmówić wpisania Twojego auta na listę samochodów historycznych. Masz jednak prawo do tego, aby odwołać się od tej decyzji. 

Jeśli Twój samochód znajdzie się na liście zabytków, możesz udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów, aby wykonać badanie techniczne. Koszt przeglądu to 300 zł. 

Ostatnim krokiem jest rejestracja pojazdu. Wiąże się ona ze standardowymi opłatami za dopełnienie formalności w urzędzie. Żółte tablice rejestracyjne to koszt 200,50 zł.

Jak wygląda ubezpieczenie samochodu zabytkowego?

Jeśli posiadasz pojazd zabytkowy, nie musisz kupować całorocznego ubezpieczenia OC. Możesz korzystać z krótkoterminowej ochrony, która przyda Ci się w czasie okazjonalnego użytkowania pojazdu, np. kiedy wyruszasz na zlot aut zabytkowych. Towarzystwa oferują polisy na okres jednego, trzech lub sześciu miesięcy. Jeśli korzystasz z samochodu na co dzień, pamiętaj o tym, aby wykupić polisę na cały rok.

Ochronę dedykowaną samochodom zabytkowym znajdziesz między innymi w firmie LINK4, Compensa, Warta lub PZU. Niektóre z nich oferują dodatkowe zniżki. W PZU możesz liczyć na 70% rabatu, jeśli należysz do automobilklubu lub Polskiego Związku Motorowego. Akcję promocyjną między innymi dla członków PZM przygotowała także Compensa.

Przeczytaj też: Rejestracja i ubezpieczenie samochodu zabytkowego – co warto wiedzieć?

FAQ – najczęściej zadawane pytania o żółte tablice rejestracyjne

Jakie pojazdy posiadają żółte tablice rejestracyjne?
Jakie wymagania musi spełnić pojazd, aby posiadać żółte tablice rejestracyjne?
Ile kosztuje rejestracja pojazdu na żółtych tablicach rejestracyjnych?
PODSUMOWANIE
  • Rejestracja pojazdu na żółte tablice odbywa się na wniosek właściciela. Samochód, który spełni wszystkie wymogi, staje się pojazdem zabytkowym.
  • Nie każdy samochód, który spełnia wymogi pojazdów zabytkowych, musi posiadać żółte tablice rejestracyjne.
  • Właściciele pojazdów z żółtymi tablicami rejestracyjnymi wykonują badanie techniczne auta tylko raz – podczas rejestracji. Wyjątek stanowią samochody wykorzystywane do pracy zarobkowej.
  • Auto zabytkowe nie musi posiadać całorocznej polisy OC. Chyba że jest stale użytkowane.
  • Właściciel samochodu z żółtymi tablicami rejestracyjnymi każdą zmianę dotyczącą konstrukcji pojazdu musi konsultować z konserwatorem zabytków. To samo dotyczy wyjazdu takowym autem za granicę czy sprzedaży samochodu do innego kraju. Wówczas konieczna jest zgoda konserwatora.
Karolina Dziurka
Autor artykułu: Karolina Dziurka

Doradca w branży ubezpieczeń komunikacyjnych z kilkuletnim stażem. Choć ukończyła dwie lubelskie uczelnie o odmiennej tematyce, postanowiła rozwijać się w branży poświęconej ochronie komunikacyjnej i turystycznej. Kieruje się tym, aby sami zainteresowani w łatwy i prosty sposób potrafili zrozumieć kwestie związane z ubezpieczeniami. Doświadczenie w pracy z użytkownikami porównywarki Mubi pozwoliło jej na dokładne zapoznanie się z ich potrzebami i problemami. Dzięki temu wie, jak podchodzić do odbiorcy, jakie kwestie są problemowe i co warto poruszyć.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC