Rejestracja i ubezpieczenie samochodu zabytkowego – co warto wiedzieć?

Wśród Polaków widać coraz większe zainteresowanie samochodami zabytkowymi. Przybywa pasjonatów, którzy chętnie kupują, restaurują, a następnie korzystają z takich aut nawet codziennie. Inni traktują je jako element kolekcji albo… inwestycję. Czy zabytkowy samochód, który przez większość czasu stoi w garażu musi mieć ubezpieczenie OC? I czy każdy zabytek rzeczywiście ma przynajmniej 25 lat? Odpowiadamy na najczęstsze pytania o ubezpieczenie i proces rejestracji samochodów zabytkowych.

Kiedy samochód można nazwać zabytkowym?

Żeby samochód mógł być zarejestrowany jako pojazd historyczny, musi spełnić następujące warunki:

  • mieć przynajmniej 25 lat,
  • nie być produkowanym przynajmniej od 15 lat,
  • zachować przynajmniej 75% oryginalnych części.

Jeśli auto jest młodsze, również ma szansę być uznane za zabytkowe, o ile:

  • dokumentuje ważny etap rozwoju techniki motoryzacyjnej,
  • zastosowano w nim unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
  • było związane z istotnymi wydarzeniami historycznymi lub użytkowane przez osoby uznane powszechnie za wyjątkowo ważne,
  • ma związek z ważnymi wydarzeniami sportowymi,
  • posiada oryginalne wykonanie albo było odrestaurowane,
  • jest wiernie odtworzone, zgodnie z technologią okresu jego produkcji.

Decyzję o tym, czy auto spełnia te kryteria, podejmuje rzeczoznawca.

Jak zarejestrować samochód jako zabytkowy?

Osoby, które chcą zarejestrować samochód jako zabytek, muszą uzbroić się w cierpliwość. To dość żmudna procedura, której kolejnymi etapami są:

  • uzyskanie wpisu do rejestru zabytków,
  • kontrola i dopuszczenie do ruchu samochodu,
  • rejestracja w wydziale komunikacji.

Uzyskanie wpisu do rejestru zabytków

W pierwszej kolejności należy uzyskać opinię rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej. Listę rzeczoznawców uprawnionych do wydawania opinii o samochodach zabytkowych można znaleźć u wojewódzkіеgо kоnѕеrwаtоrа zаbуtków. Oprócz opinii rzeczoznawca wydaje kartę ewidencyjną samochodu, nazywaną też białą kartą. Jeden jej egzemplarz wysyłany jest do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, drugi trafia do wojewódzkiego konserwatora zabytków, który zapoznaje się opinią i dokonuje oceny samochodu. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, konserwator włącza samochód do ewidencji zabytków i wydaje zaświadczenie. Z tym dokumentem należy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Kontrola i dopuszczenie do ruchu samochodu zabytkowego

Samochód musi przejść badanie na zgodność z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego. Wykonuje się je w dowolnej okręgowej stacji kontroli pojazdów lub Instytucie Transportu Drogowego w Warszawie. Wcześniej należy jednak przedstawić wniosek o przeprowadzenie takiego badania. Jest to dość skomplikowany dokument, zawierający wiele informacji technicznych, dlatego niektórzy zlecają jego wypełnienie rzeczoznawcy samochodowemu. Po zakończeniu badania właściciel otrzyma kolejne zaświadczenie – o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego. Ten dokument zwalnia z konieczności przeprowadzania późniejszych okresowych badań technicznych.

Rejestracja w wydziale komunikacji

Ostatnim krokiem jest wizyta w wydziale komunikacji. Oprócz standardowych dokumentów potrzebnych przy rejestracji samochodu, należy złożyć potwierdzenie wpisania pojazdu do ewidencji zabytków, opinię rzeczoznawcy i zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu. Jeśli samochód był już wcześniej zarejestrowany za granicą, należy przetłumaczyć dowód rejestracyjny.

Całkowity koszt rejestracji samochodu zabytkowego to około 700 zł – składa się na niego 250 zł opłaty za wydanie białej karty, 250 zł za badanie techniczne, 100 zł za żółte tablice rejestracyjne oraz standardowe koszty rejestracji samochodu.

Czy samochód zabytkowy zawsze musi mieć OC? Krótkoterminowe ubezpieczenie OC

Osoby, które jeżdżą zabytkowymi samochodami tylko okazjonalnie, nie muszą mieć ubezpieczenia OC przez cały rok. To jeden z niewielu przypadków, kiedy możliwe jest krótkoterminowe ubezpieczenie OC – na mniej niż 12 miesięcy, ale nie krócej, niż na 30 dni. Oznacza to, że jeśli jeździsz takim samochodem tylko w lecie, a w sezonie jesień – zima go garażujesz, nie musisz kupować całorocznego OC.

Ceny ubezpieczeń krótkoterminowych ustalane są na dwa sposoby. Niektóre towarzystwa wyliczają je na podstawie parametrów samochodu i informacji o kierowcy, inne, stosują stałą stawkę, co oznacza, że wszyscy kierowcy za ubezpieczenie na 30 dni zapłacą dokładnie tyle samo.

Pamiętaj tylko, że OC dla samochodów zabytkowych nie przedłuża się automatycznie. Ochrona kończy się z ostatnim dniem ważności umowy, więc jeśli po tym dniu ubezpieczenie nadal jest potrzebne, trzeba będzie wykupić kolejną polisę. Za jazdę samochodem zabytkowym bez ubezpieczenia grożą takie same kary za brak OC, jak w przypadku zwykłych samochodów.

Ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego

Towarzystwa ubezpieczeniowe niezbyt chętnie decydują się na objęcie ochroną samochodów zabytkowych, często stosując zaporowe ceny. Niektórzy ubezpieczyciele mogą wręcz twierdzić, że nie ubezpieczają takich samochodów, co nie jest prawdą. Zgodnie z prawem żadna firma ubezpieczeniowa nie może odmówić ubezpieczenia zarejestrowanego w Polsce samochodu.

PZU ma specjalną ofertę dla tych właścicieli pojazdów zabytkowych, którzy należą do Polskiego Związku Motorowego lub są członkami automobilklubu – takie osoby mogą liczyć na zniżkę w wysokości 70%.

Warta przygotowała specjalne ubezpieczenie. “Warta Klasyki” to propozycja dla właścicieli pojazdów, które mają ponad 25 lat, a ich wartość przekracza 10 tysięcy złotych.

Link4 oferuje ubezpieczenia krótkoterminowe na okres 3, 6 lub 12 miesięcy z dodatkiem w postaci Programu Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony.

Samochód zabytkowy – obowiązki właściciela

Właściciele samochodów zabytkowych najpierw muszą starać się o uzyskanie takiej kategorii dla swojego auta, a później także o jej zachowanie. Posiadanie takiego samochodu wiąże się bowiem z pewnymi obowiązkami, do których należą:

  • opieka nad samochodem w celu utrzymania jego jak najlepszego stanu,
  • konieczność uzyskania zgody konserwatora w celu sprzedaży auta zagranicznemu klientowi i wyjazdu autem za granicę,
  • konieczność konsultowania wszelkich zmian dotyczących konstrukcji i układu jezdnego z konserwatorem.
PODSUMOWANIE
  • Samochód można uznać za zabytkowy, jeśli ma minimum 25 lat, ma przynajmniej 75% oryginalnych części i nie jest produkowany przynajmniej od 15 lat.
  • Rejestracja samochodu jako zabytek wymaga uzyskania wpisu do rejestru zabytków, przejścia badania na dopuszczenie do ruchu i wizyty w wydziale komunikacji. Całkowity koszt to ok. 700 zł.
  • Właściciele samochodów zabytkowych mogą korzystać z ubezpieczeń krótkoterminowych – czyli zawieranych na czas rzeczywistego korzystania z samochodu, krótszy niż 12 miesięcy, ale dłuższy niż 30 dni. W przypadku tych samochodów nie ma obowiązku utrzymywania ciągłości ubezpieczenia.
  • Nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe mają specjalne oferty OC dla samochodów zabytkowych, jednak żadne nie może odmówić ubezpieczenia takiego samochodu.
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Joanna Kowal

Pasjonatka słowa pisanego. Specjalność: psychologia i finanse. Moją misją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień na język zrozumiały dla każdego. Jako redaktor Mubi.pl wspieram kierowców przy zakupie ubezpieczeń i biorę pod lupę wszelkie formalności związane z posiadaniem samochodu.

Dołącz do dyskusji

2 komentarze
avatar autora komentarza
Kiedyś chciałem kupić taki samochód, ale wiązałoby się to z ogromnym poświęconym czasem i papierkami, ale dobrze wiedzieć, że jest ubezpieczenie samochodu zabytkowego. Może na przyszłość się skuszę :)
avatar autora komentarza
Nie wiedziałam, że ubezpieczenie auta zabytkowego jest tak ważne, ale teoretycznie to jest logiczne, ktoś musi wypłacić za szkodę, nawet jeśli spowodujemy ją samochodem zabytkowym.