Rejestracja i ubezpieczenie samochodu zabytkowego – co warto wiedzieć?
Wśród Polaków widać coraz większe zainteresowanie samochodami zabytkowymi. Przybywa pasjonatów, którzy chętnie kupują, restaurują, a następnie korzystają z takich aut nawet na co dzień. Inni traktują je jako element kolekcji albo… inwestycję. Czy zabytkowy samochód, który przez większość czasu stoi w garażu musi mieć ubezpieczenie OC? I czy każdy zabytek rzeczywiście ma przynajmniej 25 lat? Odpowiadamy na najczęstsze pytania o ubezpieczenie i proces rejestracji samochodów zabytkowych.
W tym artykule przeczytasz:
Kiedy samochód można nazwać zabytkowym?
Żeby samochód mógł być zarejestrowany jako pojazd zabytkowy, musi spełnić następujące kryteria:
- mieć przynajmniej 30 lat (mogą się różnić w poszczególnych województwach, np. wielkopolskie to 40 lat, a mazowieckie 35 lat),
- nie być produkowanym przynajmniej od 20 lat,
- zachować przynajmniej 75% oryginalnych części.
Jeśli auto jest młodsze, również ma szansę być uznane za zabytkowe, o ile:
- dokumentuje ważny etap rozwoju techniki motoryzacyjnej,
- zastosowano w nim unikalne rozwiązania konstrukcyjne,
- było związane z istotnymi wydarzeniami historycznymi lub użytkowane przez osoby uznane powszechnie za wyjątkowo ważne,
- ma związek z ważnymi wydarzeniami sportowymi,
- posiada oryginalne wykonanie albo było odrestaurowane,
- jest wiernie odtworzone, zgodnie z technologią okresu jego produkcji.
Decyzję o tym, czy auto spełnia te kryteria, podejmuje rzeczoznawca.
Jak zarejestrować samochód jako zabytkowy?
Osoby, które chcą zarejestrować samochód jako zabytek, muszą uzbroić się w cierpliwość. To dość żmudna procedura, której kolejnymi etapami są:
- uzyskanie wpisu do rejestru zabytków,
- kontrola i dopuszczenie do ruchu samochodu,
- rejestracja w wydziale komunikacji.
Uzyskanie wpisu do rejestru zabytków
W pierwszej kolejności należy uzyskać opinię rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej. Listę rzeczoznawców uprawnionych do wydawania opinii o samochodach zabytkowych można znaleźć u wojewódzkіеgо kоnѕеrwаtоrа zаbуtków. Oprócz opinii rzeczoznawca wydaje kartę ewidencyjną samochodu, nazywaną też białą kartą. Jeden jej egzemplarz wysyłany jest do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, drugi trafia do wojewódzkiego konserwatora zabytków, który zapoznaje się z opinią i dokonuje oceny samochodu. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, konserwator włącza samochód do ewidencji zabytków i wydaje zaświadczenie. Z tym dokumentem należy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów.
Kontrola i dopuszczenie do ruchu samochodu zabytkowego
Samochód musi przejść badanie na zgodność z warunkami technicznymi pojazdu zabytkowego. Wykonuje się je w dowolnej okręgowej stacji kontroli pojazdów lub Instytucie Transportu Drogowego w Warszawie. Wcześniej należy jednak przedstawić wniosek o przeprowadzenie takiego badania. Jest to dość skomplikowany dokument, zawierający wiele informacji technicznych, dlatego niektórzy zlecają jego wypełnienie rzeczoznawcy samochodowemu. Po zakończeniu badania właściciel otrzyma kolejne zaświadczenie – o dopuszczeniu pojazdu do ruchu drogowego. Ten dokument zwalnia z konieczności przeprowadzania późniejszych okresowych badań technicznych.
Rejestracja w wydziale komunikacji
Ostatnim krokiem jest wizyta w wydziale komunikacji. Oprócz standardowych dokumentów potrzebnych przy rejestracji samochodu, należy złożyć potwierdzenie wpisania pojazdu do ewidencji zabytków, opinię rzeczoznawcy i zaświadczenie o dopuszczeniu do ruchu. Jeśli samochód był już wcześniej zarejestrowany za granicą, należy przetłumaczyć dowód rejestracyjny.
Całkowity koszt rejestracji samochodu zabytkowego to ponad 1000 zł – składa się na niego co najmniej 400 zł opłaty za wydanie białej karty, około 305 zł za badanie techniczne, 180 zł za żółte tablice rejestracyjne oraz standardowe koszty rejestracji samochodu. Koszt pracy rzeczoznawcy waha się od 500 do 1000 zł w zależności od pojazdu, więc całkowity wydatek na rejestrację auta jako zabytku może być wyższa.
Czy samochód zabytkowy zawsze musi mieć OC? Krótkoterminowe ubezpieczenie OC
Osoby, które jeżdżą zabytkowymi samochodami tylko okazjonalnie, nie muszą mieć ubezpieczenia OC przez cały rok. To jeden z niewielu przypadków, kiedy możliwe jest krótkoterminowe ubezpieczenie OC – na mniej niż 12 miesięcy, ale nie krócej, niż na 30 dni. Oznacza to, że jeśli jeździsz takim samochodem tylko w lecie, a w sezonie jesień – zima go garażujesz, nie musisz kupować całorocznego OC.
Ceny ubezpieczeń krótkoterminowych ustalane są na dwa sposoby. Niektóre towarzystwa wyliczają je na podstawie parametrów samochodu i informacji o kierowcy, inne stosują stałą stawkę, co oznacza, że wszyscy kierowcy za ubezpieczenie na 30 dni zapłacą dokładnie tyle samo.
Pamiętaj tylko, że OC krótkoterminowe dla samochodów zabytkowych nie przedłuża się automatycznie. Ochrona kończy się z ostatnim dniem ważności umowy, więc jeśli po tym dniu ubezpieczenie nadal jest potrzebne, trzeba będzie wykupić kolejną polisę. Za jazdę samochodem zabytkowym bez ubezpieczenia grożą takie same kary za brak OC, jak w przypadku zwykłych samochodów.
Ubezpieczenie OC samochodu zabytkowego
Towarzystwa ubezpieczeniowe niezbyt chętnie decydują się na objęcie ochroną samochodów zabytkowych, często stosując zaporowe ceny. Niektórzy ubezpieczyciele mogą wręcz twierdzić, że nie ubezpieczają takich samochodów, co nie jest prawdą. Zgodnie z prawem żadna firma ubezpieczeniowa nie może odmówić ubezpieczenia zarejestrowanego w Polsce samochodu.
PZU ma specjalną ofertę dla tych właścicieli pojazdów zabytkowych, którzy należą do Polskiego Związku Motorowego lub są członkami automobilklubu – takie osoby mogą liczyć na zniżkę w wysokości 70%, a wycena składki dokonywana jest indywidualnie.
Warta przygotowała specjalne ubezpieczenie. “Warta Klasyki” to propozycja dla właścicieli pojazdów, które mają ponad 25 lat, a ich wartość przekracza 10 tysięcy złotych.
LINK4 oferuje ubezpieczenia krótkoterminowe na okres 3, 6 lub 12 miesięcy z dodatkiem w postaci Programu Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony.
OC Motoklasyki towarzystwa Compensa to oferta przewidziana specjalnie dla wielbicieli oldtimerów i youngtimerów bez względu na to, czy posiadają żółte, czy białe tablice. Obejmuje wiele atrakcyjnych propozycji, m.in. do 70% zniżki za wiek pojazdu, zniżkę dla osób ubezpieczających inne pojazdy i promocję dla członków Polskiego Związku Motorowego. Ochronę można rozszerzyć o assistance, NNW, ubezpieczenie utraty zniżki i ubezpieczenie opon.
Samochód zabytkowy – obowiązki właściciela
Właściciele samochodów zabytkowych najpierw muszą starać się o uzyskanie takiej kategorii dla swojego auta, a później także o jej zachowanie. Posiadanie takiego samochodu wiąże się bowiem z pewnymi obowiązkami, do których należą:
- opieka nad samochodem w celu utrzymania jego jak najlepszego stanu,
- konieczność uzyskania zgody konserwatora w celu sprzedaży auta zagranicznemu klientowi i wyjazdu autem za granicę,
- konieczność konsultowania wszelkich zmian dotyczących konstrukcji i układu jezdnego z konserwatorem.
Przeczytaj też: Tłumaczenie dokumentów do rejestracji pojazdów – co z tym dowodem rejestracyjnym?
Przeczytaj też: Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu używanego za granicą dłużej niż miesiąc? Ceny + wskazówki
- Samochód można uznać za zabytkowy, jeśli ma minimum 30 lat, ma przynajmniej 75% oryginalnych części i nie jest produkowany przynajmniej od 20 lat.
- Rejestracja samochodu jako zabytek wymaga uzyskania wpisu do rejestru zabytków, przejścia badania na dopuszczenie do ruchu i wizyty w wydziale komunikacji. Całkowity koszt to ok. 1000 zł.
- Właściciele samochodów zabytkowych mogą korzystać z ubezpieczeń krótkoterminowych – czyli zawieranych na czas rzeczywistego korzystania z samochodu, krótszy niż 12 miesięcy, ale dłuższy niż 30 dni. W przypadku tych samochodów nie ma obowiązku utrzymywania ciągłości ubezpieczenia.
- Nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe mają specjalne oferty OC dla samochodów zabytkowych, jednak żadne nie może odmówić ubezpieczenia takiego samochodu.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o rejestrację i ubezpieczenie samochodu zabytkowego
Pojazd może zostać uznany za zabytkowy, jeśli ma co najmniej 30 lat, model ten nie był produkowany od 20 lat i w 75% składa się z oryginalnych części. Autem zabytkowym może zostać także młodszy pojazd, jeśli stanowił istotny etap w rozwoju motoryzacji, był związany z wydarzeniami historycznymi czy jego konstrukcja była unikatowa.
Cała procedura zajmuje trochę czasu. Najpierw Twoje auto musi zostać wpisane do rejestru zabytków. Będzie to możliwe dopiero po ocenie rzeczoznawcy do spraw techniki samochodowej. Następnie czeka Cię kontrola techniczna i dopuszczenie do ruchu, a na koniec rejestracja w wydziale komunikacji.
Jeśli przez większość czasu pojazd zabytkowy będzie stał w garażu czy w muzeum, to nie musisz go ubezpieczać. Jednak wyjazd nim na drogi jest zabroniony. Ustawodawca przewidział, że część kolekcjonerów jeździ na zloty czy wystawy, więc na samochód zabytkowy można kupić krótkoterminowe ubezpieczenie OC.
Dołącz do dyskusji