Prawo jazdy kategorii B+E – wszystko, co musisz wiedzieć. Jakie są wymagania do jazdy z przyczepą?

Zastanawiasz się nad zakupem przyczepy kempingowej? Sprawdź najpierw, jakich uprawnień będziesz potrzebował, by móc holować ją swoim samochodem zgodnie z prawem. Może się okazać, że kategoria B to za mało, a Ty będziesz potrzebował prawa jazdy B+E. Kiedy ten dokument będzie niezbędny i jak go zdobyć?

Kiedy do holowania przyczepy wystarczy Ci kategoria B?

Czasem do jazdy z przyczepą w zupełności wystarczy prawo jazdy kategorii B. Mówi o tym ustawa o kierujących pojazdami, która w art. 6 wymienia wszystkie rodzaje pojazdów, jakimi można się poruszać, posiadając dane uprawnienia. Według tych przepisów zgodne z prawem są dwie sytuacje, w których do samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) nieprzekraczającej 3,5 t można dołączyć przyczepę.

  1. Gdy jest to przyczepa lekka, czyli taka, której dmc nie przekracza 750 kg.
  2. Gdy jest to przyczepa inna niż lekka, o ile łączna dmc samochodu i przyczepy nie przekracza 4250 kg – w tym przypadku do kategorii B wymagany jest jeszcze kod 96.

Wszystko zależy zatem od masy pojazdu holującego i holowanego, ale trzeba pamiętać, że w każdym przypadku masa przyczepy musi być mniejsza od masy ciągnącego ją pojazdu, a dmc samochodu musi stanowić minimum 1,33 dmc przyczepy.

Kiedy będziesz potrzebował prawa jazdy kategorii B+E?

Z tego już łatwo wywnioskować, że prawo jazdy kategorii B+E będzie Ci potrzebne w przypadku, gdy zamierzasz holować przyczepę o masie przekraczającej 750 kg lub gdy łączna dmc przyczepy i Twojego samochodu przekracza 4250 kg. Podsumowując, kategoria B+E uprawnia do kierowania:

  • pojazdem o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t z wyjątkiem autobusu i motocykla;
  • pojazdem o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą lekką;
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t oraz przyczepy o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t;
  • zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą lub pojazdu wolnobieżnego z przyczepą;
  • motorowerem;
  • czterokołowcem lekkim.

Dwa ostatnie punkty wynikają oczywiście z uprawnień dla niższej kategorii, o której możecie przeczytać w artykule: Prawo jazdy kategorii AM – wszystko, co musisz wiedzieć. Jak zostać kierowcą skutera lub quada?

Do tego trzeba pamiętać, że obowiązują takie same ograniczenia, jak w przypadku kategorii B. Masa przyczepy nie może zatem przekraczać masy ciągnącego ją samochodu, a jego dmc musi stanowić co najmniej 1,33 dmc przyczepy. Choć więc w teorii kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdami o łącznej masie nawet do 7 t (max. 3,5 t – auto i 3,5 t – przyczepa), w praktyce wynosi ona maksymalnie 6125 kg (max. 3,5 t – auto, 2625 kg – przyczepa).

Czego potrzebujesz, aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E?

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Musisz:

  • być pełnoletni – kurs można rozpocząć najwcześniej na 3 miesiące przed 18. urodzinami;
  • posiadać prawo jazdy kategorii B;
  • ukończyć kurs;
  • zdać egzamin państwowy.

Jakich formalności trzeba dopełnić przed zapisaniem się na kurs?

Zanim przystąpisz do szkolenia, które pozwoli Ci otrzymać prawo jazdy B+E, musisz najpierw zadbać o załatwienie kilku spraw formalnych. Przede wszystkim będziesz potrzebował profilu kandydata na kierowcę (PKK), który można uzyskać w wydziale komunikacji w starostwie lub urzędzie miejskim. Istnieje także możliwość zrobienia tego online za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej systemów Pojazd i Kierowca.

Aby uzyskać PKK, będziesz musiał złożyć kilka dokumentów:

  • wniosek o wydanie prawa jazdy,
  • ksero prawa jazdy kategorii B,
  • orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdem,
  • fotografię o wymiarach 3,5 x 4,5 cm.

Samo wydanie PKK jest bezpłatne, a gdy przejdziesz weryfikację pozytywnie otrzymasz numer PKK. Z nim właśnie trzeba udać się do ośrodka szkolenia kierowców celem zapisania się na kurs.

Ile trwa i jak wygląda szkolenie na prawo jazdy kategorii B+E?

W przypadku kursów na kategorię B+E nie jest wymagane przechodzenie części teoretycznej. Wszystko dlatego, że podchodzący do szkolenia mają już za sobą kurs kategorii B, przez co uznaje się, że zaliczyli z pozytywnym skutkiem egzamin teoretyczny.

W związku z tym kurs składa się najczęściej tylko z części praktycznej, czyli jazdy z instruktorem na placu manewrowym i w ruchu miejskim. Szkolenie trwa minimum 15 godzin i kończy się egzaminem wewnętrznym, po którym szkoła zaktualizuje Twój PKK o informację na temat zaliczonego kursu. Cena szkolenia waha się w zależności od miasta i ośrodka od 1000 zł do nawet 1500 zł.

Jak wygląda egzamin na prawo jazdy kategorii B+E?

Po zaliczeniu kursu, możesz zapisać się na państwowy egzamin, który przeprowadzają Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD). Zapisać się na niego możesz albo osobiście w konkretnym ośrodku, albo online za pomocą portalu InfoCar. Potrzebne Ci będą: numer PKK, dowód tożsamości oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty za egzamin, która wynosi 200 zł.

UWAGA!

Egzamin na prawo jazdy kategorii B+E składa się tylko z części praktycznej.

Sam egzamin obejmuje część manewrową na placu oraz jazdę w ruchu miejskim. Pierwsza rozpoczyna się od sprawdzenia stanu technicznego pojazdu i przygotowania do jazdy. Egzaminowany zostanie wówczas poproszony o wykonanie losowo wybranych zadań, np. sprawdzenie poziomu oleju w silniku, sygnału dźwiękowego i stanu wybranych świateł. Następnie musi przygotować się do jazdy, czyli m.in. odpowiednio ustawić fotel, lusterka i zapiąć pasy bezpieczeństwa.

Kolejnym etapem egzaminu jest sprzęganie samochodu z przyczepą, na co egzaminowany ma nie więcej niż 15 minut. Cały proces polega na właściwym wykonaniu następujących czynności:

  • sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych) oraz elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem;
  • podjechanie samochodem przed przyczepę i cofnięcie w jej kierunku,
  • zaciągnięcie hamulca ręcznego i wyłączenie silnika,
  • połączenie zaczepu przyczepy z hakiem samochodu, zabezpieczenie przed rozłączeniem i podłączenie przewodów elektrycznych,
  • sprawdzenie działania świateł przyczepy.

Po prawidłowym wykonaniu wszystkich czynności, można przejść do zadań na placu manewrowym. Obowiązkowa jest jazda po łuku do przodu i do tyłu, a po niej trzeba wykonać jeszcze dwa losowe manewry z zestawu: parkowanie skośne i parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem, wyjazd przodem) lub parkowanie prostopadłe (wjazd przodem, wyjazd tyłem) i ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Po zaliczeniu części manewrowej następuje jazda w ruchu drogowym, która powinna trwać minimum 40 minut. Na jej koniec trzeba jeszcze wrócić na pole manewrowe i rozłączyć samochód z przyczepą, wykonując opisane wyżej czynności w odwrotnej kolejności.

Odbiór prawa jazdy kategorii B+E

Jeśli zdałeś egzamin państwowy, wydział komunikacji zweryfikuje informacje na ten temat na podstawie Twojego PKK. Pozostanie Ci jeszcze wnieść opłatę za wydanie prawa jazdy w wysokości 100,50 zł i poczekać do dwóch tygodni, aż dokument będzie gotowy.

PODSUMOWANIE
  • Aby kierować pojazdem z lekką przyczepą o masie do 750 kg wystarczy Ci prawo jazdy kategorii B.
  • Prawo jazdy kategorii B+E będzie konieczne, gdy chcesz prowadzić samochód z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg lub łączna masa samochodu i przyczepy jest wyższa niż 4250 kg.
  • Aby móc otrzymać prawo jazdy B+E, musisz wcześniej posiadać dokument kategorii B, a także zadbać o dopełnienie formalności związanych z wyrobieniem profilu kandydata na kierowcę.
  • Egzamin na kategorię B+E składa się tylko z części praktycznej, a opłata za przystąpienie do niego wynosi 200 zł.
Oceń artykuł:
15,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Studiował prawo i kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, a od kilku lat doskonali swoje umiejętności w pracy redaktorskiej. Od dłuższego czasu związany z branżą kulturalną, chętnie nabywa jednak nowych doświadczeń, by dzielić się nimi z czytelnikami za pomocą jasnych i przystępnych tekstów.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!