Prawo jazdy kategorii B+E – wymagania do jazdy z przyczepą
Zastanawiasz się nad zakupem przyczepy kempingowej? Sprawdź najpierw, jakich uprawnień będziesz potrzebował, by móc holować ją swoim samochodem zgodnie z prawem. Może się okazać, że kategoria B to za mało, a Ty będziesz potrzebował prawa jazdy B+E. Kiedy ten dokument będzie niezbędny i jak go zdobyć?
Z tego artykułu dowiesz się:
Kiedy do holowania przyczepy wystarczy Ci kategoria B?
Czasem do jazdy z przyczepą w zupełności wystarczy prawo jazdy kategorii B. Mówi o tym ustawa o kierujących pojazdami, która w art. 6 wymienia wszystkie rodzaje pojazdów, jakimi można się poruszać, posiadając dane uprawnienia. Według tych przepisów, zgodne z prawem są dwie sytuacje, w których do samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) nieprzekraczającej 3,5 t można dołączyć przyczepę.
- Gdy jest to przyczepa lekka, czyli taka, której dmc nie przekracza 750 kg.
- Gdy jest to przyczepa inna niż lekka, o ile łączna dmc samochodu i przyczepy nie przekracza 4250 kg – w tym przypadku do kategorii B wymagany jest jeszcze kod 96.
Wszystko zależy zatem od masy pojazdu holującego i holowanego, ale trzeba pamiętać, że w każdym przypadku masa przyczepy musi być mniejsza od wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego, masy ciągnącego ją pojazdu i maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta.
Kiedy będziesz potrzebował prawa jazdy kategorii B+E?
Z tego już łatwo wywnioskować, że prawo jazdy kategorii B+E będzie Ci potrzebne w przypadku, gdy zamierzasz holować przyczepę o masie przekraczającej 750 kg lub gdy łączna dmc przyczepy i Twojego samochodu przekracza 4250 kg.
Właściciel samochodu osobowego zastanawiał się nad zakupem przyczepy kempingowej. Wybrana przez niego przyczepa miała masę większą niż 750 kg. W dodatku razem z jego samochodem ważyła ponad 4250 kg, co sprawiło, że podjął decyzję o zdaniu egzaminu na prawo jazdy kategorii B+E.
Podsumowując, kategoria B+E uprawnia do kierowania:
- pojazdem o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t z wyjątkiem autobusu i motocykla,
- pojazdem o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą lekką,
- zespołem pojazdów złożonym z pojazdu o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t oraz przyczepy o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
- zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą lub pojazdu wolnobieżnego z przyczepą*,
- motocyklem o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy do 0,1 kW/Kg (warunek: posiadanie prawa jazdy kat. B co najmniej 3 lata)*,
- motorowerem,
- czterokołowcem lekkim.
*tylko w Polsce.
Dwa ostatnie punkty wynikają oczywiście z uprawnień dla niższej kategorii, o której możecie przeczytać w artykule: Prawo jazdy kategorii AM – wszystko, co musisz wiedzieć. Jak zostać kierowcą skutera lub quada?
Ekspert Mubi radzi:
Do tego trzeba pamiętać, że obowiązują takie same ograniczenia, jak w przypadku kategorii B. Masa przyczepy nie może zatem przekraczać masy ciągnącego ją samochodu, maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta i wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego.
Czego potrzebujesz, aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E?
Aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Musisz:
- być pełnoletni – kurs można rozpocząć najwcześniej na 3 miesiące przed 18. urodzinami,
- posiadać prawo jazdy kategorii B,
- ukończyć kurs,
- zdać egzamin państwowy.
Jakich formalności trzeba dopełnić przed zapisaniem się na kurs?
Zanim przystąpisz do szkolenia, które pozwoli Ci otrzymać prawo jazdy B+E, musisz najpierw zadbać o załatwienie kilku spraw formalnych. Przede wszystkim będziesz potrzebował profilu kandydata na kierowcę (PKK), który można uzyskać w wydziale komunikacji w starostwie albo urzędzie miasta lub dzielnicy. Istnieje także możliwość zrobienia tego online za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej systemów Pojazd i Kierowca.
Aby uzyskać PKK, będziesz musiał złożyć kilka dokumentów:
- wniosek o wydanie prawa jazdy,
- ksero prawa jazdy kategorii B,
- orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdem,
- fotografię o wymiarach 3,5 x 4,5 cm.
Samo wydanie PKK jest bezpłatne, a gdy przejdziesz weryfikację pozytywnie, otrzymasz numer PKK. Z nim właśnie trzeba udać się do ośrodka szkolenia kierowców celem zapisania się na kurs.
Ile trwa i jak wygląda szkolenie na prawo jazdy kategorii B+E?
W przypadku kursów na kategorię B+E nie jest wymagane przechodzenie części teoretycznej. Wszystko dlatego, że podchodzący do szkolenia mają już za sobą kurs kategorii B, przez co uznaje się, że zaliczyli z pozytywnym skutkiem egzamin teoretyczny.
W związku z tym, kurs składa się najczęściej tylko z części praktycznej, czyli jazdy z instruktorem na placu manewrowym i w ruchu miejskim. Szkolenie trwa minimum 15 godzin i kończy się egzaminem wewnętrznym, po którym szkoła zaktualizuje Twój PKK o informację na temat zaliczonego kursu. Cena szkolenia waha się w zależności od miasta i ośrodka od 2000 zł do nawet ponad 3000 zł.
Jak wygląda egzamin na prawo jazdy kategorii B+E?
Po zaliczeniu kursu, możesz zapisać się na państwowy egzamin, który przeprowadzają Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD). Zapisać się na niego możesz albo osobiście w konkretnym ośrodku, albo online za pomocą portalu InfoCar. Potrzebne Ci będą: numer PKK, dowód tożsamości oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty za egzamin, która wynosi 250 zł.
Egzamin na prawo jazdy kategorii B+E składa się tylko z części praktycznej.
Sam egzamin obejmuje część manewrową na placu oraz jazdę w ruchu miejskim. Pierwsza rozpoczyna się od sprawdzenia stanu technicznego pojazdu i przygotowania do jazdy. Egzaminowany zostanie wówczas poproszony o wykonanie losowo wybranych zadań, np. sprawdzenie poziomu oleju w silniku, sygnału dźwiękowego i stanu wybranych świateł. Następnie musi przygotować się do jazdy, czyli m.in. odpowiednio ustawić fotel, lusterka i zapiąć pasy bezpieczeństwa.
Kolejnym etapem egzaminu jest sprzęganie samochodu z przyczepą, na co egzaminowany ma nie więcej niż 15 minut. Cały proces polega na właściwym wykonaniu następujących czynności:
- sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych) oraz elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem,
- podjechanie samochodem przed przyczepę i cofnięcie w jej kierunku,
- zaciągnięcie hamulca ręcznego i wyłączenie silnika,
- połączenie zaczepu przyczepy z hakiem samochodu, zabezpieczenie przed rozłączeniem i podłączenie przewodów elektrycznych,
- sprawdzenie działania świateł przyczepy.
Po prawidłowym wykonaniu wszystkich czynności, można przejść do zadań na placu manewrowym. Obowiązkowa jest jazda po łuku do przodu i do tyłu, a po niej trzeba wykonać jeszcze dwa losowe manewry z zestawu: parkowanie skośne i parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem, wyjazd przodem) lub parkowanie prostopadłe (wjazd przodem, wyjazd tyłem) i ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.
Po zaliczeniu części manewrowej następuje jazda w ruchu drogowym, która powinna trwać minimum 40 minut. Na jej koniec trzeba jeszcze wrócić na pole manewrowe i rozłączyć samochód z przyczepą, wykonując opisane wyżej czynności w odwrotnej kolejności.
Odbiór prawa jazdy kategorii B+E
Jeśli zdałeś egzamin państwowy, wydział komunikacji zweryfikuje informacje na ten temat na podstawie Twojego PKK. Pozostanie Ci jeszcze wnieść opłatę za wydanie prawa jazdy w wysokości 100,50 zł i poczekać do dwóch tygodni, aż dokument będzie gotowy.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o prawo jazdy kategorii B+E
Tak, jak najbardziej! Jeśli zdecydujesz się na zakup przyczepy kempingowej, musisz ją zarejestrować i ubezpieczyć jeszcze tego samego dnia. Miej na uwadze, że istnieje ryzyko, że ten rodzaj pojazdu spowoduje wiele szkód, np. gdy odłączy się od holującego ją samochodu. W takiej sytuacji może uszkodzić inne pojazdy i stworzyć niebezpieczeństwo na drodze.
Tak. Jako właściciel przyczepy kempingowej jesteś zobowiązany do zachowania ciągłości ochrony dla swojego pojazdu. Jeśli spóźnisz się z zakupem polisy chociażby jeden dzień, narażasz się na otrzymanie kary za brak OC od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Jeśli UFG wykryje lukę w ubezpieczeniu, będziesz musiał zapłacić od 310 zł do 1560 zł w zależności od liczby dni, w których przyczepa nie podlegała ochronie.
Podczas holowania przyczepy kempingowej warto mieć kilka akcesoriów, które poprawiają bezpieczeństwo i komfort jazdy. Lusterka boczne zwiększają pole widzenia, ułatwiając manewrowanie. System stabilizacji toru jazdy pomaga utrzymać stabilność przyczepy, zwłaszcza w trudnych warunkach. Dodatkowo przydadzą się maty lub kliny do wypoziomowania przyczepy, zapasowe żarówki, bezpieczniki oraz linka holownicza, które mogą być nieocenione w razie awarii.
Jazda z przyczepą kempingową wymaga ostrożności. Poruszając się po drodze, zachowuj odpowiednią prędkość, unikaj gwałtownych ruchów kierownicą i ostrych hamowań. Dzięki takim działaniom będziesz mógł zapobiec poślizgom. Przy zakrętach pamiętaj o dłuższym torze jazdy, a przy wyprzedzaniu uwzględnij większą przestrzeń i cierpliwość. Wybieraj spokojniejsze odcinki drogi i wyprzedzaj tylko, gdy jest to bezpieczne.
- Aby kierować pojazdem z lekką przyczepą o masie do 750 kg, wystarczy Ci prawo jazdy kategorii B.
- Prawo jazdy kategorii B+E będzie konieczne, gdy chcesz prowadzić samochód z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg lub łączna masa samochodu i przyczepy jest wyższa niż 4250 kg.
- Aby móc otrzymać prawo jazdy B+E, musisz wcześniej posiadać dokument kategorii B, a także zadbać o dopełnienie formalności związanych z wyrobieniem profilu kandydata na kierowcę.
- Egzamin na kategorię B+E składa się tylko z części praktycznej, a opłata za przystąpienie do niego wynosi 250 zł.
- Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110300151/U/D20110151Lj.pdf
Dołącz do dyskusji