Prawo jazdy kategorii B+E – wymagania do jazdy z przyczepą

Zastanawiasz się nad zakupem przyczepy kempingowej? Sprawdź najpierw, jakich uprawnień będziesz potrzebował, by móc holować ją swoim samochodem zgodnie z prawem. Może się okazać, że kategoria B to za mało, a Ty będziesz potrzebował prawa jazdy B+E. Kiedy ten dokument będzie niezbędny i jak go zdobyć?

prawo jazdy kategoria B+E

Kiedy do holowania przyczepy wystarczy Ci kategoria B?

Czasem do jazdy z przyczepą w zupełności wystarczy prawo jazdy kategorii B. Mówi o tym ustawa o kierujących pojazdami, która w art. 6 wymienia wszystkie rodzaje pojazdów, jakimi można się poruszać, posiadając dane uprawnienia. Według tych przepisów, zgodne z prawem są dwie sytuacje, w których do samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) nieprzekraczającej 3,5 t można dołączyć przyczepę.

  1. Gdy jest to przyczepa lekka, czyli taka, której dmc nie przekracza 750 kg.
  2. Gdy jest to przyczepa inna niż lekka, o ile łączna dmc samochodu i przyczepy nie przekracza 4250 kg – w tym przypadku do kategorii B wymagany jest jeszcze kod 96.

Wszystko zależy zatem od masy pojazdu holującego i holowanego, ale trzeba pamiętać, że w każdym przypadku masa przyczepy musi być mniejsza od wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego, masy ciągnącego ją pojazdu i maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta.

Kiedy będziesz potrzebował prawa jazdy kategorii B+E?

Z tego już łatwo wywnioskować, że prawo jazdy kategorii B+E będzie Ci potrzebne w przypadku, gdy zamierzasz holować przyczepę o masie przekraczającej 750 kg lub gdy łączna dmc przyczepy i Twojego samochodu przekracza 4250 kg.

Przykład

Właściciel samochodu osobowego zastanawiał się nad zakupem przyczepy kempingowej. Wybrana przez niego przyczepa miała masę większą niż 750 kg. W dodatku razem z jego samochodem ważyła ponad 4250 kg, co sprawiło, że podjął decyzję o zdaniu egzaminu na prawo jazdy kategorii B+E.

Podsumowując, kategoria B+E uprawnia do kierowania:

  • pojazdem o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t z wyjątkiem autobusu i motocykla,
  • pojazdem o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t wraz z przyczepą lekką,
  • zespołem pojazdów złożonym z pojazdu o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t oraz przyczepy o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
  • zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego z przyczepą lub pojazdu wolnobieżnego z przyczepą*,
  • motocyklem o pojemności skokowej silnika do 125 cm3, mocy do 11 kW i stosunku mocy do masy do 0,1 kW/Kg (warunek: posiadanie prawa jazdy kat. B co najmniej 3 lata)*,
  • motorowerem,
  • czterokołowcem lekkim.

*tylko w Polsce.

Dwa ostatnie punkty wynikają oczywiście z uprawnień dla niższej kategorii, o której możecie przeczytać w artykule: Prawo jazdy kategorii AM – wszystko, co musisz wiedzieć. Jak zostać kierowcą skutera lub quada?

Ekspert Mubi radzi:

Posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą kierować nie tylko samochodem osobowym o masie do 3,5 t, ale także w wyjątkowych sytuacjach o masie do 4,25 t i innymi rodzajami pojazdów. Osoby z tego rodzaju uprawnieniami mają także możliwość poruszania się pojazdami zaliczanymi do kategorii AM, czyli motorowerami czy czterokołowcami bez konieczności ubiegania się o dodatkowe uprawnienia. Od niedawna osoby, które mają prawo jazdy kat. B od co najmniej 3 lat, mogą także kierować motocyklami o niewielkiej mocy i pojemności silnika – do 11 kW i 125 cm3.

Do tego trzeba pamiętać, że obowiązują takie same ograniczenia, jak w przypadku kategorii B. Masa przyczepy nie może zatem przekraczać masy ciągnącego ją samochodu, maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta i wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego.

Czego potrzebujesz, aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E?

Aby uzyskać prawo jazdy kategorii B+E, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Musisz:

  • być pełnoletni – kurs można rozpocząć najwcześniej na 3 miesiące przed 18. urodzinami,
  • posiadać prawo jazdy kategorii B,
  • ukończyć kurs,
  • zdać egzamin państwowy.

Jakich formalności trzeba dopełnić przed zapisaniem się na kurs?

Zanim przystąpisz do szkolenia, które pozwoli Ci otrzymać prawo jazdy B+E, musisz najpierw zadbać o załatwienie kilku spraw formalnych. Przede wszystkim będziesz potrzebował profilu kandydata na kierowcę (PKK), który można uzyskać w wydziale komunikacji w starostwie albo urzędzie miasta lub dzielnicy. Istnieje także możliwość zrobienia tego online za pomocą Elektronicznej Skrzynki Podawczej systemów Pojazd i Kierowca.

Aby uzyskać PKK, będziesz musiał złożyć kilka dokumentów:

  • wniosek o wydanie prawa jazdy,
  • ksero prawa jazdy kategorii B,
  • orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do kierowania pojazdem,
  • fotografię o wymiarach 3,5 x 4,5 cm.

Samo wydanie PKK jest bezpłatne, a gdy przejdziesz weryfikację pozytywnie, otrzymasz numer PKK. Z nim właśnie trzeba udać się do ośrodka szkolenia kierowców celem zapisania się na kurs.

Ile trwa i jak wygląda szkolenie na prawo jazdy kategorii B+E?

W przypadku kursów na kategorię B+E nie jest wymagane przechodzenie części teoretycznej. Wszystko dlatego, że podchodzący do szkolenia mają już za sobą kurs kategorii B, przez co uznaje się, że zaliczyli z pozytywnym skutkiem egzamin teoretyczny.

W związku z tym, kurs składa się najczęściej tylko z części praktycznej, czyli jazdy z instruktorem na placu manewrowym i w ruchu miejskim. Szkolenie trwa minimum 15 godzin i kończy się egzaminem wewnętrznym, po którym szkoła zaktualizuje Twój PKK o informację na temat zaliczonego kursu. Cena szkolenia waha się w zależności od miasta i ośrodka od 2000 zł do nawet ponad 3000 zł.

Jak wygląda egzamin na prawo jazdy kategorii B+E?

Po zaliczeniu kursu, możesz zapisać się na państwowy egzamin, który przeprowadzają Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD). Zapisać się na niego możesz albo osobiście w konkretnym ośrodku, albo online za pomocą portalu InfoCar. Potrzebne Ci będą: numer PKK, dowód tożsamości oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty za egzamin, która wynosi 250 zł.

UWAGA!

Egzamin na prawo jazdy kategorii B+E składa się tylko z części praktycznej.

Sam egzamin obejmuje część manewrową na placu oraz jazdę w ruchu miejskim. Pierwsza rozpoczyna się od sprawdzenia stanu technicznego pojazdu i przygotowania do jazdy. Egzaminowany zostanie wówczas poproszony o wykonanie losowo wybranych zadań, np. sprawdzenie poziomu oleju w silniku, sygnału dźwiękowego i stanu wybranych świateł. Następnie musi przygotować się do jazdy, czyli m.in. odpowiednio ustawić fotel, lusterka i zapiąć pasy bezpieczeństwa.

Kolejnym etapem egzaminu jest sprzęganie samochodu z przyczepą, na co egzaminowany ma nie więcej niż 15 minut. Cały proces polega na właściwym wykonaniu następujących czynności:

  • sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych) oraz elementów przyczepy związanych z jej załadunkiem,
  • podjechanie samochodem przed przyczepę i cofnięcie w jej kierunku,
  • zaciągnięcie hamulca ręcznego i wyłączenie silnika,
  • połączenie zaczepu przyczepy z hakiem samochodu, zabezpieczenie przed rozłączeniem i podłączenie przewodów elektrycznych,
  • sprawdzenie działania świateł przyczepy.

Po prawidłowym wykonaniu wszystkich czynności, można przejść do zadań na placu manewrowym. Obowiązkowa jest jazda po łuku do przodu i do tyłu, a po niej trzeba wykonać jeszcze dwa losowe manewry z zestawu: parkowanie skośne i parkowanie prostopadłe (wjazd tyłem, wyjazd przodem) lub parkowanie prostopadłe (wjazd przodem, wyjazd tyłem) i ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu.

Po zaliczeniu części manewrowej następuje jazda w ruchu drogowym, która powinna trwać minimum 40 minut. Na jej koniec trzeba jeszcze wrócić na pole manewrowe i rozłączyć samochód z przyczepą, wykonując opisane wyżej czynności w odwrotnej kolejności.

Odbiór prawa jazdy kategorii B+E

Jeśli zdałeś egzamin państwowy, wydział komunikacji zweryfikuje informacje na ten temat na podstawie Twojego PKK. Pozostanie Ci jeszcze wnieść opłatę za wydanie prawa jazdy w wysokości 100,50 zł i poczekać do dwóch tygodni, aż dokument będzie gotowy.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o prawo jazdy kategorii B+E

Czy muszę wykupić ubezpieczenie OC przyczepy kempingowej?
Czy mogę otrzymać karę, jeśli nie ubezpieczę przyczepy kempingowej?
Jakie wyposażenie jest przydatne przy holowaniu przyczepy kempingowej?
Jak uniknąć błędów podczas jazdy z przyczepą kempingową?
PODSUMOWANIE
  • Aby kierować pojazdem z lekką przyczepą o masie do 750 kg, wystarczy Ci prawo jazdy kategorii B.
  • Prawo jazdy kategorii B+E będzie konieczne, gdy chcesz prowadzić samochód z przyczepą, której dopuszczalna masa całkowita przekracza 750 kg lub łączna masa samochodu i przyczepy jest wyższa niż 4250 kg.
  • Aby móc otrzymać prawo jazdy B+E, musisz wcześniej posiadać dokument kategorii B, a także zadbać o dopełnienie formalności związanych z wyrobieniem profilu kandydata na kierowcę.
  • Egzamin na kategorię B+E składa się tylko z części praktycznej, a opłata za przystąpienie do niego wynosi 250 zł.
Źródła:
  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20110300151/U/D20110151Lj.pdf
grafika
Autor artykułu: Mateusz Piesowicz

Ekspert i doradca w dziedzinie ubezpieczeń oraz autor ponad 100 poradników dotyczących polis komunikacyjnych i turystycznych. W swoich tekstach zwraca uwagę na trudne zagadnienia ubezpieczeniowe, aby przedstawiając je w zrozumiały sposób, ustrzec klienta przed niepotrzebnymi wydatkami i ułatwić mu dopasowanie rodzaju ochrony do indywidualnych potrzeb.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

28 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Czy w momencie kiedy już posiadam B + E mogę w późniejszym czasie zrobić C i jeździć z przyczepą C + E?
Nie. Kategoria C+E nadaje uprawnienia w zakresie prawa jazdy B+E, ale nie na odwrót.
avatar autora komentarza
Witam, jeżeli mam meldunek w Niemczech i w Polsce, to muszę wyrobić b+e w Niemczech czy można w Polsce?, jednym z powodów jest bariera językowa... słyszałem że Niemcy nie uznają takiego prawo jazdy ?
avatar autora komentarza
W powyższym artykule przytoczone zostały przepisy, które od 1.01.2022 już nie obowiązują. Mowa o przepisie, który mówi, ze przyczepa powinna być o 1,33 lżejsza od samochodu.
Oczywiście ma Pan rację, rzeczony przepis został zniesiony na początku zeszłego roku. Dziękujemy za czujność.
avatar autora komentarza
Witam, gdy posiadam prawo jazdy kat B do E potrzebuje dodatkowych uprawnień żeby jeździć takim zestawem w firmie w której jestem zatrudniony?
avatar autora komentarza
a jak wygląda sytuacja gdy bus ma dmc 2800 i ciągnie przyczepę lekką o dmc 750 czyli w sumie 3550. Wystarczy do tego samo B czy trzeba B+E?
O ile jest to bus, który można prowadzić, posiadając prawo jazdy kategorii B, to powinno ono wystarczyć również do ciągnięcia wskazanej przyczepy.
avatar autora komentarza
Czy z kat. B+E można kierować ciągnikiem rolniczym z dwiema przyczepami?
Tak, ale tylko w Polsce i tylko w przypadku, gdy spełnione są wymogi dotyczące dmc przyczepy i ciągnącego je pojazdu.
avatar autora komentarza
Czy robiac E do B mozna wykorzystac wane badania lekarskie ktore byly robione na B? Czy po zrobieniu E do B bedzie tez wbite T
Badania powinny być aktualne. W ramach kategorii B+E znajdują się uprawnienia do prowadzenia pojazdów przewidzianych w kategorii T, ale przysługują one wyłącznie w Polsce.
avatar autora komentarza
Artykuł strasznie poplątany.. Ktoś powinien się do uczyć..
avatar autora komentarza
Czyli jak ciągnę inną przyczepę niż niż lekka do 750 kg to muszę mieć kod 96 lub kat B+E?
Na samej kategorii B można ciągnąć inną przyczepę niż lekka, o ile całkowita masa zespołu pojazdów nie przekracza 3500 kg, a dmc samochodu stanowi minimum 1,33 dmc przyczepy.
avatar autora komentarza
czy z uprawnień prawa jazdy kategorii C wynikają uprawnienia kategorii B+E?
Nie. Uprawnienia kategorii B+E wynikają z uprawnień kategorii C+E.
avatar autora komentarza
Jak ktoś ma C bez E i B +E to czy może pojazdem powyżej 3.5 tony ciągnąć przyczepę 3.499?
Nie. Kategoria C uprawnia do prowadzenia zespołu pojazdów złożonego z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 3,5 t i lekkiej przyczepy o masie poniżej 750 kg.
avatar autora komentarza
Panie Mateuszu! Proszę doczytać przepisy szczególnie rozporządzenie o wyposażeniu pojazdów Dz.u.03.32.262 w szczególności przyczepa- hamulce
avatar autora komentarza
Jeżeli DMC samochodu wynosi 2.5 t, a w dowodzie mam że na haku mogę mieć przyczepę 3.3t to jak to się ma do tego zapisu że masa pojazdu musi być większa o 1.33 od masy przyczepy? Dodam że jest to samochód terenowy.
avatar autora komentarza
Dane w dowodzie to możliwości techniczne, a ograniczenie 1.33 obowiązuje jeśli masz hamulec najazdowy.
avatar autora komentarza
Pytanie czy jak zrobię b+e a potem c1 to czy przy c1 muszę robić kategorie c1+e? Albo jak mam c1+e to czy są ograniczenia przy b z przyczepą?
Aby ubiegać się o prawo jazdy kategorii C1+E, musi Pan wcześniej posiadać uprawnienia kategorii C. Kategoria prawa jazdy C1+E uprawnia również do prowadzenia zespołu pojazdów określonego dla kategorii B+E, ale nie na odwrót. Czyli mając tylko kategorię B+E, nie posiada Pan uprawnień z kategorii C1+E.
avatar autora komentarza
Pytanie czy przy wymianie prawa jazdy jak mam bezterminowe na b to dostanę juz terminowe i czy na egzaminie w aucie muszę mieć szmate maseczkę?
Obowiązkowa wymiana bezterminowych dokumentów prawa jazdy na terminowe będzie się odbywać dopiero w latach 2028-2033. Jeśli więc posiada Pan teraz dokument bezterminowy i musi go wymienić, nie straci pan bezterminowych uprawnień. Tak, zarówno na terenie WORD, jak i podczas egzaminu w samochodzie trzeba mieć założoną maseczkę. Przed przystąpieniem do egzaminu warto jednak odwiedzić stronę internetową właściwego ośrodka ruchu drogowego i sprawdzić, jakie obowiązują w nim wytyczne.
avatar autora komentarza
Kategoria B prawa jazdy uprawnia przede wszystkim do kierowania samochodem osobowym, dostawczym oraz lekką ciężarówką (wciąż dostawczym) o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Takimi autami można także holować przyczepę lekką, czyli o masie nieprzekraczającej 750 kg, lub cięższą, pod warunkiem, że masa zestawu (samochód+przyczepa) nie przekracza 3,5 tony, a masa przyczepy nie przekracza masy pojazdu. Zestaw może ważyć do 4250 kg pod warunkiem zdania dodatkowej części egzaminu praktycznego na prawo jazdy co zostaje potwierdzone stosowną adnotacją w dokumencie.
avatar autora komentarza
przedlurzenie prawajazdy i nowy emblemat

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC