Ranking komunikacyjny polskich miastach – gdzie zapłacisz najmniej za bilety i parkowanie w centrum?
Za przeciętne wynagrodzenie brutto w najtańszym mieście można kupić 4095 normalnych biletów, a w najdroższym niespełna 1400. Z kolei za parkowanie w ścisłym centrum najwięcej płaci się w Toruniu. Najbardziej przyjazne pod względem cen 3-godzinnego parkowania w ścisłym centrum są natomiast Zielona Góra i Białystok. A jak wypadają inne miejscowości? Porównaliśmy dla Ciebie ceny z 18 miast wojewódzkich!
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jakie są ceny biletów jednorazowych i miesięcznych normalnych w miastach wojewódzkich?
- Ile biletów można kupić za przeciętne wynagrodzenie brutto w danym mieście?
- Jaki procent pensji płacą mieszkańcy za bilet miesięczny?
- W którym mieście opłaty za parkowanie są najniższe, a w którym najwyższe?
- Gdzie można najwięcej razy zaparkować na 3 godziny w centrum?
Komunikacja miejska – ceny biletów w wybranych miastach
Komunikacja publiczna mocno ucierpiała w wyniku pandemii. Kolejne lockdowny, wprowadzone limity pasażerów, zamknięcia szkół i uczelni oraz przeniesienie pracy do domu przez część osób sprawiły, że liczba pasażerów w autobusach i tramwajach drastycznie spadła. Dodatkowo koszt utrzymania taboru przy mniejszym obłożeniu i przy wzrostach cen energii mocno wzrósł.
Część miast ratowało budżety spółek miejskich zarządzających komunikacją miejską podniesieniem cen biletów – zwłaszcza tych jednorazowych, które kupowane są przeważnie przez turystów i osoby sporadycznie korzystające z komunikacji publicznej. Dziś jednak sytuacja wróciła do normy, dlatego sprawdzamy, jak kształtują się ceny przejazdów autobusami i tramwajami w 18 polskich miastach wojewódzkich?
Ceny biletów na komunikację miejską w miastach wojewódzkich
Miasto wojewódzkie | Cena biletu jednoprzejazdowego | Cena biletu miesięcznego na wszystkie linie |
---|---|---|
Białystok | 5 zł, bilet elektroniczny – 4 zł | 130 zł |
Bydgoszcz | 3,80 zł | 112 zł (linie dzienne i nocne, I strefa) |
Gdańsk | 4,80 zł | 117 zł (w granicach Gdańska) |
Gorzów Wielkopolski | 3 zł | 92 zł |
Katowice | bilet papierowy (20 minut) – 4,60 zł bilet elektroniczny (20 minut) – 4,20 zł | 119 zł |
Kielce | bilet papierowy – 4 zł, bilet elektroniczny – od 3,20 zł do 3,80 zł | 120 zł |
Kraków | 6 zł | 90 zł (z kartą mieszkańca) |
Lublin | 4,60 zł | 96 zł (z kartą mieszkańca) |
Łódź | 4,40 zł (20 minut) | 168 zł |
Olsztyn | bilet papierowy – 4 zł, bilet elektroniczny – 3,40 zł | imienny – 100 zł |
Opole | 4,20 zł | 121 zł |
Poznań | 4 zł (15 minut) | 55,96 zł (14 dni)+ 3,94 zł za każdy kolejny dzień (przy ważności 15-30 dni w strefie A) |
Rzeszów | bilet papierowy – 5 zł, bilet elektroniczny – 4,80 zł | 125 zł |
Szczecin | 2 zł (15 minut) | 80 zł |
Toruń | 3,80 zł | 142 zł |
Warszawa | 3,40 zł (20 minut) | 110 zł |
Wrocław | 4,60 zł | 110,00 zł |
Zielona Góra | bilet papierowy – 3 zł, bilet elektroniczny – od 1 zł do 2,60 zł | 90 zł |
Z zestawienia widać, że ceny biletów jednorazowych wyraźnie się od siebie różnią w poszczególnych miastach. Jednocześnie sposób ich naliczania bywa odmienny. Najtańszy bilet 15-minutowy można kupić w Szczecinie. Natomiast najmniej za jednorazowy przejazd bez ograniczeń czasowych komunikacją miejską zapłacimy w Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze.
W dniu 22 września (Europejski Dzień bez Samochodu) właściciele lub współwłaściciele samochodów osobowych mogą bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej w wielu polskich miastach – warunkiem jest posiadanie przy sobie dowodu rejestracyjnego z ważnym badaniem technicznym.
Bilety imienne miesięczne lub 30-dniowe kosztują od 80 zł w Szczecinie do 168 zł w Łodzi. W niektórych miastach stosuje się preferencyjne stawki dla mieszkańców, czyli osób zameldowanych na pobyt stały i płacących tam podatki. Przykładem może być Kraków lub Lublin, gdzie tańsze bilety okresowe są dostępne dla posiadaczy kart miejskich.
Warto także zauważyć, że ceny biletów na okaziciela są we wszystkich miastach dużo wyższe niż tych imiennych. Jednocześnie porównując koszt jednorazowego transportu z kosztem biletu miesięcznego imiennego, widać, że dla mieszkańców dojeżdżających do pracy, to właśnie ta forma dostępu do komunikacji miejskiej jest najtańsza.
Dodatkowo w dużych miejscowościach korki to irytujący element wpisany na stałe w krajobraz miasta, więc dobrze zorganizowana komunikacja miejska jest dobrą alternatywą. Więcej na ten temat przeczytasz w naszym poradniku: https://mubi.pl/poradniki/najbardziej-zatloczone-i-zakorkowane-miasta-polski/.
Ranking najtańszych miast – ile można kupić biletów jednorazowych?
Aby porównać koszt transportu, sprawdziliśmy, ile biletów normalnych na jednorazowy przejazd można kupić za średnią pensję brutto, która w sierpniu 2023 roku wyniosła 8189,74 zł. Dane na temat przeciętnego wynagrodzenia brutto pochodzą z GUS-u.
Dlaczego wybraliśmy średnią wysokość pensji dla całego kraju, a nie dla poszczególnych miast? Ponieważ z biletów jednorazowych korzystają przeważnie osoby przyjezdne i poruszające się sporadycznie komunikacją miejską. Interesuje nas więc, ile biletów mogą oni kupić. Do wyliczenia wzięliśmy pod uwagę najniższe ceny biletów jednorazowych bez ograniczeń czasowych lub tych, które pozwalają na najkrótszy przejazd.
Liczba biletów normalnych, które można kupić za przeciętne wynagrodzenie brutto
Miasto wojewódzkie | Liczba biletów normalnych jednoprzejazdowych, które można kupić za przeciętne wynagrodzenie miesięczne |
---|---|
Szczecin | 4095 |
Zielona Góra | 3149* |
Gorzów Wielkopolski | 2730 |
Kielce | 2559 |
Olsztyn | 2409 |
Warszawa | 2409 |
Bydgoszcz | 2155 |
Toruń | 2155 |
Białystok | 2047 |
Poznań | 2047 |
Katowice | 1950 |
Opole | 1950 |
Łódź | 1861 |
Lublin | 1780 |
Wrocław | 1780 |
Gdańsk | 1706 |
Rzeszów | 1706 |
Kraków | 1365 |
Najwięcej biletów można kupić m.in. w Szczecinie i Zielonej Górze – ponad 3, a nawet 4 tys. sztuk. Z kolei najmniej w Krakowie – niespełna 1,4 tys. Pamiętajmy, że powyższe zestawienie ma za zadanie pozwolić na porównanie cen transportu. Oczywiście, że większość mieszkańców miast kupuje bilety miesięczne, o czym będzie w dalszej części artykułu.
Wysokie ceny biletów jednorazowych w Krakowie mają znaczenie przede wszystkim dla turystów. Jeśli porównamy średnie wynagrodzenie oraz cenę najtańszego biletu miesięcznego (80 zł) w mieście Kraka na przykład z tymi z Gorzowa Wielkopolskiego, to mieszkańcy Krakowa płacą dużo mniejszy procent swojej pensji za bilet miesięczny.
Bilet miesięczny dla mieszkańca – jaką część pensji pochłania?
Na biletach jednorazowych w żadnym mieście nie opłaca się jeździć regularnie. Dlatego mieszkańcy miast kupują te miesięczne. Dodatkowo w wielu miastach oferowane są ulgi dla osób, które wyrobią sobie specjalne karty mieszkańca (miasta wprowadzają różne ich nazwy).
Sprawdźmy więc, jaki procent budżetu jednej osoby pochłania kupienie biletu miesięcznego. Nie jest to najtańsza opcja, ponieważ w wielu miastach można kupić bilet na parę miesięcy lub otrzymać dodatkowe zniżki bądź mieć darmowy przejazd (uczniowie, seniorzy). W celu sprawdzenia zasad kupowania biletów okresowych zachęcamy do odwiedzenia stron poszczególnych przewoźników miejskich.
Przeciętne wynagrodzenie brutto a procentowy koszt zakupu biletu miesięcznego
Miasto wojewódzkie | Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw | Procent pensji, który trzeba wydać na zakup najtańszego biletu imiennego miesięcznego (30-dniowego) |
---|---|---|
Kraków | 10 071 zł | 0,89% |
Szczecin | 8438 zł | 0,95% |
Warszawa | 9875 zł | 1,11% |
Zielona Góra | 7743 zł | 1,16% |
Gdańsk | 9780 zł | 1,20% |
Wrocław | 9008 zł | 1,22% |
Lublin | 7675 zł | 1,25% |
Poznań | 8976 zł | 1,28% |
Katowice | 9094 zł | 1,31% |
Gorzów Wielkopolski | 6978 zł | 1,32% |
Olsztyn | 7497 zł | 1,33% |
Bydgoszcz | 7581 zł | 1,48% |
Opole | 7795 zł | 1,55% |
Rzeszów | 7989 zł | 1,56% |
Kielce | 6944 zł | 1,73% |
Toruń | 7716 zł | 1,84% |
Białystok | 6799 zł | 1,91% |
Łódź | 7810 zł | 2,15% |
Kraków, który był najdroższym miastem wojewódzkim pod względem kosztów zakupu biletu jednorazowego, okazał się najlepszy, jeśli chodzi o cenę biletów okresowych. Pokazuje to, że władze miejskie kładą tam nacisk na rozwój komunikacji miejskiej i starają się premiować mieszkańców, którzy wybierają tę formę transportu. Z drugiej strony, jako miasto często odwiedzane przez turystów, na których zawsze chce się zarobić, w Krakowie ceny biletów jednorazowych są wyższe.
Zwróciłbym uwagę na jeszcze jeden aspekt. Kupowanie biletów miesięcznych jest korzystne dla miejskich przewoźników. Dlaczego? To stabilniejszy i bardziej przewidywalny przychód, który pozwala na lepszą organizację i planowanie inwestycji komunikacyjnych.
Strefy parkowania – rosną jak na drożdżach!
W każdym mieście wojewódzkim utworzono strefy płatnego parkowania. Są one podzielone i różnią się wysokością opłat. Celem wprowadzania stref jest zarządzanie ograniczoną przestrzenią parkingową w miastach, zniechęcenie do wjeżdżania do ścisłego centrum samochodem oraz, nie ma co ukrywać, zwiększenie wpływów do kasy miejskiej.
Aby tabela była czytelna pod uwagę wzięliśmy jedynie ceny parkowania w najdroższych strefach. W wielu miastach obszary parkowania ciągle się rozrastają – wymienienie ich w zestawieniu sprawiłoby, że odczytanie i porównanie wyników byłoby utrudnione. Oczywiście im strefa znajduje się dalej od ścisłego centrum miasta, tym koszt parkowania jest niższy.
Miasta wojewódzkie a ceny parkowania w najdroższej strefie w ścisłym centrum
Miasto wojewódzkie | Pierwsza godzina parkowania | Druga godzina parkowania | Trzecia godzina parkowania |
---|---|---|---|
Białystok | 2,80 zł | 3,20 zł | 3,60 zł |
Bydgoszcz | 3,80 zł | 4,50 zł | 5,40 zł |
Gdańsk | 5,50 zł | 6,60 zł | 7,90 zł |
Gorzów Wielkopolski | 3,50 zł | 4,00 zł | 4,50 zł |
Katowice | 6 zł | 7,20 zł | 8,40 zł |
Kielce | 4 zł | 4,40 zł | 4,80 zł |
Kraków | 6 zł | 6 zł | 6 zł |
Lublin | 4,50 zł | 5,40 zł | 6,40 zł |
Łódź | 5 zł | 5,50 zł | 6 zł |
Olsztyn | 4,50 zł | 5,40 zł | 6,40 zł |
Opole | 4,40 zł | 5,20 zł | 6,20 zł |
Poznań | 7 zł | 7,40 zł | 7,90 zł |
Rzeszów | 5 zł | 6 zł | 7,20 zł |
Szczecin | 3,60 zł | 4,30 zł | 5,10 zł |
Toruń | 7,30 zł | 8,70 zł | 10,40 zł |
Warszawa | 4,50 zł | 5,40 zł | 6,40 zł |
Wrocław | 7 zł | 7,30 zł | 7,70 zł |
Zielona Góra | 3 zł | 3,60 zł | 4,30 zł |
Kierowcy w miastach wojewódzkich nie mają lekko. Nie dość, że często muszą stać w korkach, to jeszcze lokalne władze w ostatnim czasie w wielu miejscowościach podniosły ceny parkowania w strefach. Dodatkowo ceny OC z reguły w dużym miastach są wyższe.
Na szczęście wysokie średnie ceny ubezpieczeń nie oznaczają automatycznie dużych kosztów dla pojedynczego kierowcy. Wielu z nich znalazło bardzo tanie OC za kilkaset złotych, o czym przeczytasz w poradniku: https://mubi.pl/poradniki/miejsce-zamieszkania-a-cena-oc/.
Ranking najdłuższego parkowania – gdzie zaparkujesz na 3 godziny najwięcej razy?
Wysokie ceny parkowania wprowadzono we Wrocławiu, Poznaniu i Krakowie. Są to jednak również miasta, w których średnia pensja brutto jest wysoka. Sprawdźmy więc, ile 3-godzinnych parkowań w centrum miasta mogą wykonać mieszkańcy za przeciętne wynagrodzenie brutto!
Przeciętne wynagrodzenie a liczba 3-godzinnych parkowań w najdroższej strefie
Miasto wojewódzkie | Przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw | Liczba 3-godzinnych parkowań w centrum miasta, które można kupić za przeciętne wynagrodzenie miesięczne |
---|---|---|
Zielona Góra | 7743 zł | 710 |
Białystok | 6799 zł | 708 |
Szczecin | 8438 zł | 649 |
Warszawa | 9875 zł | 605 |
Gorzów Wielkopolski | 6978 zł | 581 |
Kraków | 10 071 zł | 559 |
Bydgoszcz | 7581 zł | 553 |
Kielce | 6944 zł | 526 |
Opole | 7795 zł | 493 |
Gdańsk | 9780 zł | 489 |
Łódź | 7810 zł | 473 |
Lublin | 7675 zł | 470 |
Olsztyn | 7497 zł | 459 |
Rzeszów | 7989 zł | 438 |
Katowice | 9094 zł | 421 |
Wrocław | 9008 zł | 409 |
Poznań | 8976 zł | 402 |
Toruń | 7716 zł | 292 |
W tym zestawieniu zdecydowanie wybiły się Białystok i Zielona Góra. Mimo niższej średniej pensji brutto ceny parkowania są tam na tyle niskie, że mieszkańcy tych miast mogą sobie pozwolić na największą liczbę parkowań w centrum – ponad 2 razy więcej niż kierowcy z Torunia!
Z kolei najdroższymi miastami są pod tym względem Toruń, Poznań, Wrocław i Katowice. Rozumiemy, że w tych miastach jest bardzo duży ruch oraz przyjeżdża do nich wielu turystów i osób z obrzeży, ale nie ma co ukrywać, że szukanie miejsca parkingowego i opłacanie go w centrum to wyjątkowo wątpliwa przyjemność.
Specyficznym przypadkiem jest Toruń. Tak niska pozycja w zestawieniu wynika z charakteru strefy w tym mieście. Jest ona bardzo droga tylko na niewielkim obszarze centrum ze względu na ruch turystów.
FAQ – najważniejsze pytania o najtańszy transport w polskich miastach
Duży wpływ na wzrost cen miała pandemia, która sprawiła, że liczba pasażerów gwałtownie spadła, co przełożyło się na wpływy z biletów. Aktualnie sytuacja wróciła do normy, więc ewentualne podwyżki mogą się wiązać np. z kosztami utrzymania infrastruktury i taboru ze względu na wzrost cen prądu.
Za średnią pensję brutto (dla całej Polski) najwięcej biletów jednorazowych można kupić w Szczecinie, Zielonej Górze, Kielcach i Gorzowie Wielkopolskim. Natomiast najkorzystniejsze ceny biletów miesięcznych są w Krakowie, Szczecinie, Warszawie i Zielonej Górze.
Zawsze są to ścisłe centra miast. Najdrożej jest w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Krakowie. Z kolei najtaniej w Białymstoku, Zielonej Górze i Gorzowie Wielkopolskim. Celem wysokich cen parkowania jest zniechęcenie kierowców do wjeżdżania do centrów.
- Po wzrostach w czasach pandemii, ceny biletów komunikacji miejskiej utrzymują się na tym samym poziomie.
- W każdym mieście wojewódzkim opłaca się kupować bilety miesięczne.
- Najtańsze bilety długookresowe mogą kupować mieszkańcy miast posiadający specjalne karty.
- Najtańszymi miastami pod względem cen biletów jednorazowych są: Szczecin, Zielona Góra i Gorzów Wielkopolski.
- To w Krakowie mieszkańcy z Kartą Krakowską płacą najmniejszy procent swojego budżetu za bilet miesięczny.
- Najdroższe strefy parkowania są w Poznaniu, Wrocławiu i Toruniu.
- Mieszkańcy Zielonej Góry, Białegostoku i Szczecina mogą zaparkować na 3 godziny w centrum najwięcej razy za średnią pensję brutto.
Dołącz do dyskusji