Samochód do 20 tys. złotych – wybieramy auta na podstawie rankingów niezawodności!
Bazując na raportach TÜV i ADAC, stworzyliśmy zestawienie samochodów do 20 tys. złotych. Wybrane przez nas modele psują się rzadziej niż inne auta z danego segmentu. Które samochody okazały się najlepsze wśród mini cars, aut małych, niższej klasy średniej i w klasie średniej? Zajrzyj do naszego artykułu, by poznać najmniej awaryjne modele w niewielkiej cenie!
W tym artykule znajdziesz:
Mini cars – samochody idealne do miasta!
Przypomnimy tylko szybko, że wynik dla pojazdów w raporcie TÜV podawany jest w procentach, których wartość wskazuje, jaki odsetek aut danego modelu nie przeszedł przeglądu technicznego. Natomiast wyniki w raporcie ADAC podane są za pomocą wartości liczbowych, które określają liczbę awarii na 1000 zarejestrowanych pojazdów.
W tym zestawieniu analizowaliśmy oceny samochodów z rankingu TÜV 2025 i ADAC 2024, a następnie sprawdzaliśmy ich realne ceny na otomoto.pl (na dzień 18.03.2025). Pod uwagę braliśmy w większości przypadków roczniki 2014-2021, czyli te oceniane w obydwu raportach. Przejdźmy więc do pierwszej kategorii – najmniejszych aut, które nadają się przede wszystkim do jazdy po mieście.
W raportach oceny oznaczone są kolorami (od czerwonego do ciemnozielonego). W naszym zestawieniu przepisaliśmy kolorom wartości od 1 do 5, gdzie “piątka” to najlepsza ocena.
Marka i model | Rocznik | Cena samochodu | Cena OC |
---|---|---|---|
Škoda Citigo | 2014-2019 | 9 999 zł – 20 000 zł | 721 zł |
Toyota Aygo | 2014-2015 | 14 900 zł – 19 900 zł | 680 zł |
Volkswagen up! | 2014-2016 | 12 999 zł – 19 999 zł | 650 zł |
Z kategorii mini cars wybraliśmy 3 modele: Škodę Citigo, Toyotę Aygo i Hyundaia i10. Pod uwagę wzięliśmy roczniki starsze, które można kupić nawet za mniej niż 20 tys. złotych. Poniżej przedstawiamy dokładne wyniki dla poszczególnych zwycięzców.
W raportach inne samochody miały lepsze oceny, lecz ich ceny przekraczały 20 tys. zł – mowa tutaj choćby o Suzuki Ignis czy Oplu KARL.
Škoda Citigo
W raporcie ADAC najlepiej ocenione zostały roczniki z lat 2016-2019. Natomiast w raporcie TÜV lepiej wypadły te starsze.
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 3/5 |
ADAC | 2015 | 3/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 4/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | 4/5 |
TÜV | 2015-2016 | 3/5 |
TÜV | 2017-2018 | 4/5 |
TÜV | 2019-2020 | 3/5 |
Średnia ocena | – | 3,6 |
Škoda Citigo możemy kupić w dobrej cenie z wielu roczników, więc jest to kusząca opcja jako pierwsze auto dla osoby, która nie chce wydawać zbyt wiele i planuje jeździć wyłącznie w okolicach miejsca zamieszkania – najlepiej po mieście z niewielkimi prędkościami. Uwaga jednak na modele oferowane za mniej niż 10 tys. zł, bo wiele z nich to auta powypadkowe.
Toyota Aygo
Samochody tego japońskiego producenta słyną z niezawodności. Wprawdzie osiągi Toyoty Aygo nie powalają, a ocena wyglądu jest kwestią indywidualną, ale jej wyniki z raportu ADAC robią wrażenie – zwłaszcza z roczników 2015 i 2016, których pojedyncze egzemplarze można znaleźć w cenie do 20 tys. zł.
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 4/5 |
ADAC | 2015 | 5/5 |
ADAC | 2016 | 5/5 |
ADAC | 2017 | 4/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
ADAC | 2020 | 4/5 |
ADAC | 2021 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | 3/5 |
TÜV | 2015-2016 | 5/5 |
TÜV | 2017-2018 | 3/5 |
TÜV | 2019-2020 | 2/5 |
TÜV | 2021-2022 | 2/5 |
Średnia ocena | – | 3,8 |
To dobre i jedno z tańszych aut oferowanych przez koncern Toyota. Z pewnością będzie to świetny pojazd do poruszania się po zatłoczonym mieście.
Volkswagen up!
Egzemplarze Volkswagena up! wyprodukowane w latach 2016-2021 otrzymały dobre oceny w raporcie ADAC i nieco gorsze w TÜV. Trzeba jednak podkreślić, że niełatwo o znalezienie modelu z tych roczników w przystępnej cenie – poniżej 20 tys. zł zapłacimy za pojedyncze egzemplarze.
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 3/5 |
ADAC | 2015 | 3/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 4/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
ADAC | 2020 | 4/5 |
ADAC | 2021 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | 2/5 |
TÜV | 2015-2016 | 4/5 |
TÜV | 2017-2018 | 4/5 |
TÜV | 2019-2020 | 3/5 |
TÜV | 2021-2022 | 3/5 |
Średnia ocena | – | 3,5 |
W kategorii mini cars najlepsze wyniki osiągnęła Toyota Aygo, ale dobrym wyborem będzie też nieznacznie gorzej oceniana, za to łatwiej dostępna Skoda Citigo. W cenie do 20 tys. złotych można znaleźć nawet 6-letnie egzemplarze tego modelu.
Małe samochody – miasto, wygoda, użytkowość i trochę szyku!
W tym segmencie wyróżniliśmy 3 modele. Wśród nich znalazła się popularna Škoda Fabia czy niezawodny Volkswagen Polo, jak i raczej niespodziewanie, Dacia Sandero.
W rankingach niezawodności znakomite noty miało więcej aut, m.in. Renault Captur, jednak ich ceny przekraczały 20 tys. złotych dla większości modeli (pomijając oferty dotyczące uszkodzonych pojazdów).
Marka i model | Rocznik | Cena | Cena OC |
---|---|---|---|
Volkswagen Polo | 2014-2015 | 17 500 zł – 19 900 zł | 817 zł |
Škoda Fabia | 2014-2021 | 8 800 zł – 20 000 zł | 826 zł |
Dacia Sandero | 2014-2020 | 8 999 zł – 19 999 zł | 669 zł |
Volkswagen Polo
Co tu dużo mówić? Po prostu poczciwe Polo, którym jeździło wielu z nas i z pewnością nie narzekało na jego zawodność. Potwierdzenie tego mamy w raporcie ADAC, gdzie ten model Volkswagena zanotował solidne wyniki we wszystkich rocznikach począwszy od 2014. Plus sentyment i bardzo niska cena!
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 4/5 |
ADAC | 2015 | 4/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 4/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
ADAC | 2020 | 4/5 |
ADAC | 2021 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | 3/5 |
TÜV | 2015-2016 | 3/5 |
TÜV | 2017-2018 | 3/5 |
TÜV | 2019-2020 | 3/5 |
TÜV | 2021-2022 | 4/5 |
Średnia ocena | – | 3,7 |
Wprawdzie na okresowych badaniach technicznych Volkswagen Polo wypadał różnie (najlepiej w rocznikach 2021-2022), a raczej wiele aut było od niego dużo lepszych, za to kierowcy zgłaszali rzadko jego awarie. Może sami potrafili je naprawić? W każdym razie w rankingu ADAC ten model Volkswagena wypadł przyzwoicie!
Škoda Fabia
Od przejęcia marki Škoda przez grupę VW auta z Czech zyskały popularność. Czy zasłużenie? Zerknijmy do raportów niezawodności!
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 3/5 |
ADAC | 2015 | 4/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 5/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
ADAC | 2020 | 4/5 |
ADAC | 2021 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | 3/5 |
TÜV | 2015-2016 | 3/5 |
TÜV | 2017-2018 | 4/5 |
TÜV | 2019-2020 | 4/5 |
TÜV | 2021-2022 | 3/5 |
Średnia ocena | – | 3,7 |
Škoda Fabia w zestawieniu podobnie jak Volkswagena Polo. Warto zauważyć, że modele z niemal wszystkich roczników uzyskały dobre, a nawet bardzo dobre (poza rocznikiem 2014) wyniki w raporcie ADAC. Mamy zatem tanie auto, które spokojnie może być tym pierwszym, które posłuży do dojazdów na studia czy do pracy!
Dacia Sandero
Dacia nie kojarzy wam się z niezawodnością? Trochę macie rację, ale trochę nie. Dacia Sandero z lat 2013-2020 otrzymała bowiem w raporcie ADAC bardzo solidne wyniki, czego jednak nie można powiedzieć o testach przeprowadzanych na podstawie badań technicznych. Jeśli więc potrzebujesz ekonomicznego (cena i eksploatacja) auta do miasta, do którego spokojnie zmieści się cała rodzina, by pojechać do kina czy parku, warto rozważyć ten model Dacii.
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 4/5 |
ADAC | 2015 | 4/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 4/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
ADAC | 2020 | 4/5 |
ADAC | 2021 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | 2/5 |
TÜV | 2015-2016 | 1/5 |
TÜV | 2017-2018 | 1/5 |
TÜV | 2019-2020 | 1/5 |
TÜV | 2021-2022 | 1/5 |
Średnia ocena | – | 2,9 |
Z jednej strony bardzo duże problemy podczas przeglądów, a z drugiej dobry wynik w raporcie ADAC – Dacia Sandero to auto dla mniej wymagających.
Niższa klasa średnia – więcej mocy i przestrzeni
W niższej klasie średniej jest wiele modeli, które zostały bardzo dobrze lub dobrze ocenione w raporcie ADAC. Niestety ceny roczników powyżej 2014 roku przekraczają nasz zakładany budżet 20 tys. złotych. W naszym wyborze na pierwszym miejscu kierujemy się ceną, więc wybraliśmy 3 auta – Volkswagena Golfa, Skodę Rapid i Hyundaia i30.
Marka i model | Rocznik | Cena | Cena OC |
---|---|---|---|
Volkswagen Golf | 2012-2014* | 13 900 zł – 20 000 zł | 897 zł |
Škoda Rapid | 2014-2018 | 10 500 zł – 20 000 zł | 726 zł |
Hyundai i30 | 2014-2016 | 17 200 – 19 900 zł | 784 zł |
Volkswagen Golf
To również klasyka. W zakładanej przez nas cenie można było znaleźć niewiele egzemplarzy, które miały duży przebieg, w dodatku często były to pojazdy powypadkowe. Szukać należy więc z dużą dozą ostrożności i świadomością, że w auto trzeba będzie jeszcze trochę zainwestować.
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 4/5 |
ADAC | 2015 | 4/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 5/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
ADAC | 2020 | 4/5 |
ADAC | 2021 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | 5/5 |
TÜV | 2015-2016 | 5/5 |
TÜV | 2017-2018 | 5/5 |
TÜV | 2019-2020 | 5/5 |
TÜV | 2021-2022 | 5/5 |
Średnia ocena | – | 4,7 |
Volkswagen Golf we wszystkich rocznikach w obydwu raportach wypada równie dobrze, a jego użytkownicy praktycznie nie zgłaszają usterek. Jednak ma to swoją cenę! Tego modelu nie mogło zabrać w zestawieniu, choć trudno dostać używanego VW Golfa z roczników od 2014 w górę poniżej 20 000 zł.
Škoda Rapid
Znakomite wyniki w rankingach ADAC i TÜV osiągały oczywiście niemieckie marki BMW i Audi, jednak w naszym zestawieniu stawiamy na czeską Škodę. Powód? Rzecz jasna koszt, bo w cenie do 20 tysięcy złotych i z rocznikiem młodszym niż 2014 nie możemy sobie pozwolić na zakup wielu ekskluzywnych marek.
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 4/5 |
ADAC | 2015 | 4/5 |
ADAC | 2016 | 5/5 |
ADAC | 2017 | 5/5 |
ADAC | 2018 | 5/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | – |
TÜV | 2015-2016 | 3/5 |
TÜV | 2017-2018 | 3/5 |
TÜV | 2019-2020 | 3/5 |
Średnia ocena | – | 4,0 |
W granicach 20 tys. złotych oferowane są modele z roczników do 2018 roku. Warto zwrócić na nie uwagę, bo Škody Rapid z rocznika 2018 w raporcie ADAC uzyskały najwyższe wyniki!
Hyundai i30
To popularny model koreańskiego producenta, którego możemy często zobaczyć na polskich drogach. W naszej granicznej cenie (20 tys. zł) oferowano jedynie egzemplarze do rocznika 2016. Jakie uzyskały one noty w niemieckich raportach?
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 3/5 |
ADAC | 2015 | 3/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 3/5 |
ADAC | 2018 | 3/5 |
ADAC | 2019 | 3/5 |
ADAC | 2020 | 3/5 |
ADAC | 2021 | 3/5 |
TÜV | 2013-2014 | 3/5 |
TÜV | 2015-2016 | 1/5 |
TÜV | 2017-2018 | 1/5 |
TÜV | 2019-2020 | 1/5 |
TÜV | 2021-2022 | 3/5 |
Średnia ocena | – | 2,6 |
Niestety nie jest to za wysoka nota, jednak i tak przedstawia się lepiej niż dla większość innych modeli. Pamiętajmy, że ogranicza nas budżet, a ceny używanych samochodów ostatnim czasie mocno wzrosły.
Klasa średnia – Volkswagen i Škoda
W naszych widełkach cenowych trudno było znaleźć modele, które spełniały kryteria zestawienia i nie były autami powypadkowymi lub oferowanymi w podejrzanie niskich cenach. Trzeba zatem brać pod uwagę, że z zakładanym budżetem wybór będzie bardzo ograniczony, a kupującego może czekać polowanie na okazje.
Mając tak ograniczone pole manewru (odrzuciliśmy pojazdy dostępne w przewidywanym zakresie cenowym, które jednak wypadły kiepsko w raportach dot. awaryjności), wybraliśmy dwa przykładowe modele już pojawiających się marek.
Marka i model | Rocznik | Cena | Cena OC |
---|---|---|---|
Volkswagen Passat | 2012-2014* | 18 000 – 19 900 zł | 836 zł |
Škoda Octavia | 2014-2015 | 13 500 – 20 000 zł | 802 zł |
Volkswagen Passat
Ze względu na brak oferty z roczników młodszych, rozszerzyliśmy zakres zakupu o dwa lata do roczników od 2012 roku. VW Passat dobrze wypad w rankingu zgłaszanych awarii. Natomiast w ocenie przeglądów technicznych było różnie – częściej słabiej niż lepiej.
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 4/5 |
ADAC | 2015 | 4/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 4/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
ADAC | 2020 | 4/5 |
ADAC | 2021 | 4/5 |
TÜV | 2013-2014 | 1/5 |
TÜV | 2015-2016 | 2/5 |
TÜV | 2017-2018 | 4/5 |
TÜV | 2019-2020 | 3/5 |
TÜV | 2021-2022 | 2/5 |
Średnia ocena | – | 3,4 |
Škoda Octavia
W tym przypadku wybór był nieco większy, chociaż nadal skupiony na najstarszych rocznikach (2014-2015). Nie powinno to mieć jednak znaczenia, przynajmniej pod względem niezawodności pojazdów, które wypadły dobrze w obydwu raportach.
Raport | Rocznik auta | Ocena (1-5) |
---|---|---|
ADAC | 2014 | 4/5 |
ADAC | 2015 | 4/5 |
ADAC | 2016 | 4/5 |
ADAC | 2017 | 4/5 |
ADAC | 2018 | 4/5 |
ADAC | 2019 | 4/5 |
ADAC | 2020 | 4/5 |
ADAC | 2021 | 3/5 |
TÜV | 2013-2014 | 1/5 |
TÜV | 2015-2016 | 2/5 |
TÜV | 2017-2018 | 4/5 |
TÜV | 2019-2020 | 4/5 |
TÜV | 2021-2022 | 3/5 |
Średnia ocena | – | 3,5 |
Szukając samochodów klasy średniej w niskiej cenie trzeba się nastawić na to, że wybór będzie niewielki, za to ostrożność przy zakupie powinna być podwójna. Pamiętaj, że wyjątkowo atrakcyjna cena może okazać się pułapką i sprawdź wszystko podwójnie, zanim zdecydujesz się na taki zakup.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody do 20 tys. złotych
Nasze zestawienie oparliśmy na wynikach dwóch raportów: ADAC 2024 i TÜV 2025. Pierwszy zawiera dane ze zgłoszeń awarii z roku 2023, aut zarejestrowanych po raz pierwszy od 2014 do 2021 roku. Drugi bierze pod uwagę również nieco starsze samochody, ale ograniczyliśmy się do najstarszych roczników uwzględnionych przez ADAC.
To wynik metodologii. W pierwszym przypadku informacje na temat awaryjności zbierane są ze stacji kontroli pojazdów podczas przeprowadzanych okresowych badań technicznych. Natomiast ADAC opiera swoje wyliczenia na podstawie zgłoszeń awarii przez kierowców.
Po pierwsze sprawdź stan techniczny auta – upewnij się, że silnik, zawieszenie i układ hamulcowy są w dobrym stanie. Zwróć uwagę na historię serwisową, aby mieć pewność, że auto było regularnie konserwowane. Przyjrzyj się karoserii, szukając ewentualnych rys, wgnieceń lub śladów po naprawach powypadkowych. Na koniec zweryfikuj przebieg i upewnij się, że wszystkie dokumenty są w porządku, aby mieć pewność, że samochód nie ma ukrytej historii.
- W kategorii mini cars wyróżniliśmy Škodę Citigo, Toyotę Aygo i Volkswagena up!
- Małe auta o niewielkiej awaryjności do 20 tys. zł to Volkswagen Polo, Škoda Fabia i Dacia Sandero.
- Volkswagen Golf, Škoda Rapid i Hyundai i30 to nasi faworyci z niższej klasy średniej.
- W klasie średniej trudno o auta, które spełniają nasze kryteria ceny. Znaleźliśmy tylko pojedyncze egzemplarze Škody Octavii i Volkswagena Passata.
- https://car-recalls.eu/tuv-report-2025/
- https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/unfall-schaden-panne/adac-pannenstatistik/
- otomoto.pl
Dołącz do dyskusji