Samochody typu crossover – co warto wiedzieć? Jaki model wybrać?
Czy jak coś jest do wszystkiego, to tak naprawdę jest do niczego? Rosnąca w ostatnich latach wśród kierowców popularność crossoverów zdaje się przeczyć temu powiedzeniu, bo łączące w sobie cechy różnych rodzajów nadwozi samochody szturmem podbijają nie tylko polskie drogi. Co dokładnie je charakteryzuje, jak odróżnić je od innych rodzajów aut i ile trzeba zapłacić za ich ubezpieczenie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w artykule!
Spis treści:
- Crossovery to samochody łączące cechy pojazdów z różnych segmentów – najczęściej mniejszych hatchbacków i kompaktów z SUV-ami.
- Charakterystyczną cechą crossovera jest połączenie wizualnych aspektów SUV-a (np. podwyższonym prześwitem) z kompaktowymi rozmiarami.
- Crossovery mimo terenowego wyglądu są przeznaczone głównie do jazdy po mieście i nie nadają się do jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach.
- Crossovery można spotkać w różnych rozmiarach i typach nadwozia. Popularne modele to m.in. Nissan Qashqai, Toyota Yaris Cross, Volkswagen T-Roc czy Toyota C-HR.
- Średnie koszty OC popularnych crossoverów są często niższe od cen ubezpieczenia dla innych modeli tych samych marek.
Skąd się wzięły i czym są crossovery?
Dzisiaj crossovery można spotkać praktycznie wszędzie, ale nie wszyscy wiedzą, że ich historia na rynku motoryzacyjnym wcale nie jest długa. Choć początki klasy samochodów, które określa się tym mianem, sięgają końca lat 70. ubiegłego stulecia, przełom w ich znaczeniu nastąpił dopiero w pierwszej dekadzie XXI wieku. To właśnie wtedy crossovery zostały spopularyzowane za sprawą nieco mniejszych niż wcześniej, bardziej kompaktowych pojazdów na czele z Nissanem Qashqai.
Prawdziwy boom na nie przyniosły jednak kolejne lata, gdy tego rodzaju pojazdy zaczęły się pojawiać w ofercie praktycznie każdego liczącego się producenta. Trwa to zresztą do dziś, dzięki czemu rynek crossoverów rozrósł się do wręcz gigantycznych rozmiarów, zawierając auta przeróżnej maści i wielkości. Od najmniejszych samochodów miejskich, do potężnych limuzyn, crossovery szturmem podbiły rynek, stając się marzeniem niejednego kierowcy. Czym one jednak właściwie są?
Za pionierskie konstrukcje w dziedzinie crossoverów uznaje się dwie powstałe niezależnie od siebie konstrukcje – francuski kombivan Matra Rancho z 1977 roku i amerykański AMC Eagle z 1979 roku, który łączył cechy samochodu osobowego z terenowym.
Jak sama nazwa wskazuje, crossover to pewnego rodzaju “krzyżówka” różnych cech, w tym wypadku związanych oczywiście z wybranymi segmentami samochodowymi. Jakimi? To zależy, natomiast elementem charakterystycznym dla każdego crossovera jest stylistyka bliska SUV-owi, która zostaje zastosowana w połączeniu z innymi rodzajami nadwozia, np. hatchbackiem czy kombi.
Dzięki temu zestawieniu w crossoverze udaje się osiągnąć swoisty kompromis między klasycznym samochodem osobowym a masywną terenówką, uzyskując auto sprawdzające się w różnych warunkach drogowych i dające kierowcom dużą elastyczność. To właśnie sprawia, że crossovery stały się tak popularne, bo świetnie sprawdzając się w codziennej jeździe w mieście, wyróżniają się jednocześnie sportowym wyglądem i są w stanie do pewnego stopnia znieść użytkowanie w trudniejszym terenie.
Samochody typu crossover – cechy charakterystyczne
Brak jasno określonej definicji crossovera sprawia, że często trudno jest odróżnić go od spokrewnionego z nim segmentu samochodowego. Co więcej, granice między crossoverami a SUV-ami zacierają się czasem nawet u samych producentów, którzy stosują obydwa pojęcia zamiennie. Jak w takim razie rozpoznać crossovera? Na pewno warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na kilka najbardziej charakterystycznych cech.
Co wyróżnia crossovera?
- Rozmiar i stylistyka – crossover jest mniejszy od SUV-a, ale większy niż klasyczna osobówka, a mimo mniejszych rozmiarów stylistycznie przypomina samochód terenowy.
- Terenowy charakter – widoczny głównie w aspektach wizualnych, takich jak m.in. podniesiony prześwit, relingi dachowe, plastikowe poszerzenia i nakładki na nadkolach, czy wyższa pozycja za kierownicą.
- Uniwersalność – crossovery najlepiej sprawdzają się na drogach asfaltowych, ale poradzą sobie także z nierównościami na terenie nieutwardzonym, choć nie w takim stopniu, jak SUV-y, nie wspominając o klasycznych samochodach terenowych.
- Przestronność – podwyższenie i wydłużenie crossovera względem klasycznego samochodu osobowego sprawia, że podróżowanie w nim jest bardziej komfortowe dla kierowcy i pasażerów, do tego dochodzi również większy bagażnik.
Jak zatem widać, crossovery posiadają szereg cech, które czynią z nich samochody wygodne i komfortowe w codziennym użytkowaniu. Podwyższone nadwozie pozwala np. z łatwością wjeżdżać na wysokie krawężniki, gładko pokonywać progi zwalniające, czy nie stresować się innymi nierównościami na drodze. Z drugiej strony trzeba jednak pamiętać, że ich właściwości terenowe są mimo wszystko mocno ograniczone, choćby z uwagi na rzadko spotykany napęd na cztery koła (najczęściej posiadają napęd na przednią oś).
Crossovery występują w różnych wersjach nadwozia, nie tylko w najczęstszym połączeniu z hatchbackiem. W ostatnich latach na popularności zyskuje choćby rozwiązane znane jako crossover coupe, które charakteryzuje się dynamicznie opadającą linią dachu przywodzącą na myśl auta sportowe.
Popularne crossovery – przegląd przykładowych modeli
Podstawowa właściwość crossovera polegająca łącząca wygląd samochodu terenowego z cechami pojazdów należących do różnych segmentów sprawia, że tego rodzaju auta występują w praktycznie wszystkich możliwych rozmiarach. Ponieważ pod względem jezdnym są jednak one przeznaczone do użytku miejskiego, to właśnie crossovery o mniejszych, bardziej kompaktowych wymiarach są najczęściej spotykane i najpopularniejsze. Na crossoverach segmentów B i C się jednak nie kończy, dlatego poniżej przedstawiamy przykładowe modele, dzieląc je według klasy wielkości.
Najmniejsze crossovery (autosegment A)
Dość rzadko spotykane najmniejsze crossovery przebiły się zwłaszcza na rynkach azjatyckich i są reprezentowane głównie przez tamtejsze marki. Przykładowi przedstawiciele to m.in.:
- Suzuki Ignis,
- Dacia Spring,
- Toyota Aygo X.
Crossovery subkompaktowe (autosegment B)
W tej klasie znajdziemy już znacznie więcej popularnych modeli crossoverów, a niektórzy producenci oferują nawet po kilka różnych modeli samochodów tej klasy, zastępując nimi klasyczne miejskie kombi. Przykładowe modele to m.in.:
- Honda HR-V,
- Jeep Avenger,
- Kia Soul,
- Mazda CX-3,
- Nissan Juke,
- Opel Mokka,
- Peugeot 2008,
- Renault Captur,
- Skoda Kamiq,
- Toyota Yaris Cross,
- Volkswagen T-Roc.
Crossovery kompaktowe (autosegment C)
Modelowym przykładem crossovera o kompaktowych wymiarach, a zarazem autem, od którego w dużym stopniu rozpoczął się boom na tego typu pojazdy, jest Nissan Qashqai. Do tego można wymienić takie modele, jak m.in.:
- BMW X1,
- Cupra Formentor,
- Kia XCeed,
- Lexus UX,
- Mercedes-Benz GLA,
- Nissan Qashqai,
- Subaru XV,
- Toyota C-HR.
Crossovery klasy średniej (autosegment D)
Crossovery klas wyższych od C to już coraz większa nisza, ale i tu można znaleźć całkiem popularne modele, w ostatnich latach zwłaszcza wśród samochodów elektrycznych. Przedstawicielami crossoverów klasy średniej mogą być m.in.:
- Hyundai Ioniq 5,
- Kia EV6,
- Mazda CX-4,
- Mercedes-Benz GLB,
- Pontiac Aztek.
Crossovery klasy średniej-wyższej (autosegment E)
Duże crossovery wyższej klasy średniej raczej nie przebiły się na rynku na większą skalę, przez co większość przedstawicieli tego segmentu to jednorazowe eksperymenty, z których producenci szybko się wycofywali. Przykładowe modele to m.in.:
- Chrysler Pacifica,
- Mercedes-Benz klasy R,
- Renault Espace.
Crossovery pełnowymiarowe (autosegment F)
Największe crossovery to samochody w dużej mierze eksperymentalne, najczęściej spotykane na rynkach Ameryki Północnej i Chin. Do ich przedstawicieli można zaliczyć m.in.:
- Ford Flex,
- Chevrolet Traverse,
- Volkswagen Talagon.
Ubezpieczenie crossovera – jakie są średnie koszty OC?
Crossovery, mimo ich stylizacji na samochody terenowe, nie mają parametrów technicznych zbliżonych do SUV-ów i innych potężnych maszyn. Wręcz przeciwnie, ich specyfikacja sprawia, że są przeznaczone do jazdy miejskiej i w takich warunkach najczęściej użytkowane, co przekłada się również na ceny ich ubezpieczenia OC.
Te, jak wiadomo, zależą od szeregu różnych czynników i są obliczane indywidualnie dla danego kierowcy, dlatego nie należy przykładać szczególnej wagi wyłącznie do jednej cechy, np. rodzaju nadwozia. Dla ubezpieczyciela znaczenie mają również choćby sposób eksploatacji pojazdu, cechy jego właściciela czy historia ubezpieczenia kierowcy. Stąd też niektórzy mogą liczyć na najtańsze OC w cenach nawet o kilkaset złotych mniejszych od średniej.
Model crossovera | Średnia cena OC | Najniższa cena OC |
---|---|---|
Skoda Kamiq | 566 zł | 299 zł |
Toyota Corolla Cross | 569 zł | 216 zł |
Volkswagen T-Roc | 588 zł | 295 zł |
Cupra Formentor | 612 zł | 285 zł |
Renault Captur | 615 zł | 269 zł |
Kia Stonic | 636 zł | 267 zł |
Suzuki Vitara | 642 zł | 192 zł |
Toyota Yaris Cross | 650 zł | 295 zł |
Jeep Avenger | 654 zł | 300 zł |
Hyundai Kona | 661 zł | 310 zł |
Mazda CX3 | 674 zł | 308 zł |
Toyota C-HR | 699 zł | 295 zł |
Nissan Juke | 708 zł | 299 zł |
BMW X1 | 860 zł | 300 zł |
Powyższe zestawienie średnich cen ubezpieczenia OC obliczonych przez użytkowników porównywarki Mubi dla popularnych modeli crossoverów pokazuje, że każdy z nich można ubezpieczyć poniżej średniej dla wszystkich pojazdów (869 zł). To dobra wiadomość dla tych, którzy szykują się do zakupu auta tego rodzaju – crossovery jako samochody przeznaczone głównie do jazdy miejskiej mogą być stosunkowo tanie w utrzymaniu.
Dodatkowa ochrona dla crossovera – ile zapłacisz za polisę?
Dość niska cena OC może skłonić niejednego kierowcę do rozważenia zakupu ubezpieczenia dodatkowego w rodzaju autocasco czy assistance. Warto się nad tym zastanowić, zwłaszcza jeśli sporo podróżujesz lub z auta korzysta cała rodzina. Kompleksowa ochrona gwarantująca m.in. odszkodowanie po szkodzie częściowej, czy pomoc ubezpieczyciela w razie kłopotów z samochodem, może okazać się nieoceniona.
A ile może kosztować tego rodzaju polisa dla crossovera? Poniżej przykładowe wyliczenie dla 36-letniego kierowcy z Ostrowa Wielkopolskiego, który jest właścicielem Toyoty C-HR z 2018 roku (benzyna, 1197 cm3). Mężczyzna ma żonę i dziecko, a prawo jazdy wyrobił 10 lat temu i od tego czasu jeździ bezszkodowo.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Pakiet ubezpieczeń | Cena polisy |
---|---|---|
mtu24.pl | OC + NNW + Assistance | 530 zł |
Trasti | OC + NNW + Assistance | 609 zł |
mtu24.pl | OC + AC mini + NNW + Assistance | 760 zł |
LINK4 | OC + NNW + Assistance | 868 zł |
Beesafe | OC + NNW + Assistance | 893 zł |
UNIQA | OC + NNW + Assistance | 926 zł |
UNIQA | OC + AC mini + NNW + Assistance | 1048 zł |
Trasti | OC + AC + NNW + Assistance | 1237 zł |
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochody typu crossover
Jak najbardziej. Mimo terenowego wyglądu, to właśnie miasto jest naturalnym środowiskiem dla crossoverów, które z uwagi na kompaktowe rozmiary świetnie poradzą sobie w takich warunkach drogowych. Co więcej, niektóre ich cechy, w rodzaju np. wysokiego prześwitu czy podwyższonej pozycji za kierownicą, sprawiają, że jazda po mieście jest nawet bardziej komfortowa w crossoverze, niż w tradycyjnych samochodach osobowych.
Crossover to samochód, w którym widać wiele cech SUV-a, ale jest między nimi także dużo różnic. Przede wszystkim crossovery są bardziej kompaktowe, lżejsze i smuklejsze, a ich terenowy charakter ogranicza się zazwyczaj do aspektów stylistycznych. W przeciwieństwie do SUV-ów, rzadko posiadają napęd na cztery koła, co czyni je autami przeznaczonymi głównie do jazdy miejskiej, podczas gdy SUV-y poradzą sobie także w trudniejszych warunkach, a przez to bliżej im do samochodów terenowych.
Najłatwiej rozpoznać klasycznego hatchbacka, który jest kompaktowym samochodem z dwubryłowym nadwoziem i zespoloną z tylną szybą klapą bagażnika, który nie posiada wizualnych cech przywodzących na myśl auta terenowe. To charakteryzuje crossovery, które względem hatchbacków mają również podwyższone nadwozie, większy prześwit i wyższą pozycję za kierownicą. SUV-y mają z kolei jeszcze masywniejszą konstrukcję, a ich właściwości terenowe nie ograniczają się tylko do stylizacji.
Dołącz do dyskusji