Ubezpieczenie kampera – jak ubezpieczyć samochód kempingowy?
Urlop w teorii oznacza wypoczynek i brak wszelkich trosk, jednak do niego również trzeba się przygotować, dokładnie planując wyjazd i wybierając hotel. A może by tak z tego wszystkiego zrezygnować i wyruszyć w siną dal na własną rękę? W takim razie idealny będzie kamper, ale wcześniej nie wolno zapomnieć o jego ubezpieczeniu.
Z poniższego artykułu dowiesz się:
Samochód kempingowy – ile zapłacisz za dom na kołach?
Czy kamper – samochód turystyczny zapewniający podróżującym miejsce do spania, przyrządzania posiłków i część sanitarną – to synonim luksusu, na który mało kto może sobie pozwolić? I tak, i nie. Z pewnością widok tego typu pojazdów na polskich drogach nie jest codziennością, a to wszystko ze względu na wysokie ceny. Kupując nowy wóz kempingowy, trzeba się wszak liczyć z kosztem rzędu minimum 270 tys. zł i to tylko przy najtańszych modelach.
Nie jest to więc wydatek na każdą kieszeń, lecz już w przypadku używanych kamperów sprawa wygląda zupełnie inaczej. Ceny kilkunastoletnich i starszych pojazdów na polskim rynku zaczynają się od ok. 50 tys. zł, a wydając taką kwotę, wcale nie nabędziesz wraku wymagającego generalnego remontu. Oczywiście w samochód wciąż trzeba będzie jeszcze trochę zainwestować, lecz jest to już opcja, którą coraz więcej kierowców bierze mocno pod uwagę.
Widać to po danych zebranych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a przedstawionych w raporcie Ministerstwa Cyfryzacji. Według niego w latach 2009-2019 w Polsce zarejestrowano dokładnie 12 788 kamperów. Liczba nie jest więc ogromna, ale pokazuje, że caravaning ma w naszym kraju sporo zwolenników, których grono w dodatku stale się powiększa. Jak wyglądają statystyki dotyczące rejestracji nowych i używanych kamperów z ostatnich lat?
Rok | Liczba zarejestrowanych kamperów |
---|---|
2020 | 2825 |
2021 | 4255 |
2022 | 3656 |
2023 | 1343 |
2024* | 1174 |
Dla tych, których nie stać na zakup własnego kampera, dobrą opcją jest wypożyczenie. Koszt wynajmu zależy od rodzaju pojazdu, ale najtaniej samochód kempingowy można mieć już od ok. 400 zł na dzień.
Zalety posiadania kampera
Skąd takie zainteresowanie? Zalety używania kamperów można by długo wymieniać, zaczynając od tych najbardziej oczywistych. W końcu kto nie chciałby wyruszyć na wakacje, nie będąc przywiązanym do jednego miejsca i nie musząc myśleć o ciągłym poszukiwaniu noclegów? Jedziesz dokąd chcesz, zatrzymujesz się tam, gdzie Ci wygodnie (i gdzie jest to dozwolone) – istna bajka.
Zwłaszcza że do jazdy samochodem kempingowym nie trzeba niczego szczególnego. Ponieważ są one zwykle budowane na bazie aut dostawczych (jak choćby bardzo popularny Fiat Ducato), mieszczą się w limicie wagowym do 3,5 t. Z tego względu do ich prowadzenia wystarczy prawo jazdy kategorii B. Nawet uwzględniając drobne niedogodności, jak np. wyższy koszt przejazdu przez autostradę czy przeprawy promowej, okaże się zatem, że wyjazdy kamperem to więcej korzyści niż trudności.
Od 24 grudnia 2021 roku prawo jazdy kat. B upoważnia do prowadzenia pojazdów o DMC do 4,25 t pod warunkiem, że większa masa pojazdu spowodowana jest zastosowaniem zasilania paliwami alternatywnymi. Dodatkowo kierowca musi mieć prawo jazdy minimum 2 lata.
Chociaż te oczywiście też są, począwszy od konieczności czyszczenia pojazdu z odpadów biologiczno-chemicznych, po różnego rodzaju kwestie organizacyjne (korzystanie z łazienki, parkowanie w miastach, itp.). O ile jednak nie zależy Ci na podróżowaniu w luksusowych warunkach, posiadanie kampera może być tańszą opcją, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. A możliwości, jakie się przy tym otwierają, m.in. w kwestii bliskiego kontaktu z naturą czy łatwości dojazdu w dowolne miejsce, są wręcz nieograniczone.
Ubezpieczenie kampera – co trzeba o nim wiedzieć?
Wiedząc, że zakup kampera wcale nie musi zrujnować Twojej kieszeni, i znając zalety tego typu pojazdów, możemy przejść do innych spraw. A jedną z bardzo istotnych w odniesieniu do samochodu kempingowego jest obowiązkowe ubezpieczenie. Kamper, podobnie jak każdy inny pojazd mechaniczny w Polsce, musi posiadać ubezpieczenie OC.
Czy jego zakup różni się czymś od kupowania polisy dla innego pojazdu? W teorii nie – zakres OC jest zawsze identyczny, w związku z czym każdy kierowca otrzymuje dokładnie tę samą ochronę. Różnica pojawia się jednak w cenie, a na tę w przypadku kamperów wpływ mogą mieć nieco inne czynniki niż zwykle.
Przede wszystkim mowa tu o rodzaju pojazdu, który został określony w dowodzie rejestracyjnym. Kamper może być bowiem zarejestrowany jako zwykły samochód osobowy, samochód ciężarowy lub samochód specjalny – kempingowy. Najkorzystniejszy przy zakupie ubezpieczenia OC jest ten ostatni zapis. Aby na niego „zasłużyć” samochód musi jednak spełniać określone warunki. Jakie?
- Musi być pojazdem kategorii M – zaprojektowanym i skonstruowanym głównie do przewozu osób i bagażu.
- Musi być zbudowany w taki sposób, by mógł służyć za miejsce mieszkalne – konieczne wyposażenie to siedzenia i stolik, miejsce do spania (może powstać z siedzeń), urządzenia kuchenne oraz szafki.
- Jego wyposażenie musi być trwale umocowane w przedziale mieszkalnym
Choć wydaje się to oczywiste, nie wszystkie kampery są rejestrowane jako samochody specjalne. Czemu tak się dzieje? Może to wynikać z niejasnych zapisów prawnych (np. w myśl przepisów celnych kamper to zawsze samochód osobowy, ale już wydziały komunikacyjne kierują się innymi regulacjami) lub ze zmian dokonywanych w samochodzie, który z ciężarowego stał się kamperem.
A dlaczego odgrywa to istotną rolę w kwestii ubezpieczenia? Ponieważ firmy ubezpieczeniowe różnicują ceny składek za OC również na podstawie rodzaju pojazdu, jakim jest nasz kamper. W przypadku samochodów zarejestrowanych jako specjalne, stawka jest zwykle znacznie niższa, dlatego zmieniając rodzaj pojazdu w dowodzie rejestracyjnym, można sporo zaoszczędzić.
Zmiana rodzaju pojazdu w dowodzie rejestracyjnym nie jest łatwa, ale jednak możliwa. Poza spełnianiem przez auto odpowiednich wymogów konieczne jest m.in. oświadczenie firmy wykonującej przebudowę samochodu (jeśli do niej doszło) oraz dodatkowy przegląd techniczny w okręgowej stacji kontroli pojazdów.
Ubezpieczenie kampera – ile to kosztuje?
Na jaki koszt ubezpieczenia należy się zatem przygotować? Różnice mogą być oczywiście duże i wynikać, poza rodzajem pojazdu, także m.in. z wieku i doświadczenia kierowcy, parametrów technicznych samochodu czy historii ubezpieczenia. Ogólnie stawki mieszczą się jednak w przedziale ok. 500-1500 zł, nie odbiegając zatem znacząco od średniej ceny, jaką za OC wyliczyli sobie użytkownicy porównywarki ubezpieczeń na mubi.pl w sierpniu 2024 roku, czyli 847 zł.
Tyle zapłacisz oczywiście za samo obowiązkowe ubezpieczenie OC. Chcąc kupić je w pakiecie, trzeba będzie liczyć się nie tylko z wyższym kosztem, ale też z sytuacją, że towarzystwo ubezpieczeniowe odmówi Ci innego rodzaju ochrony. Ubezpieczyciele podchodzą bowiem w bardzo różny sposób do kamperów, a w ofercie wielu z nich wręcz brakuje polis dedykowanych samochodom kempingowym lub ich stawki są kosmicznie wysokie, by zniechęcić kupujących.
Polski Związek Motorowy oferuje kierowcom kamperów możliwość wykupienia karty CCI, czyli paszportu turysty kempingowego. W podstawowej wersji karta zapewnia OC, a w rozszerzonej również ubezpieczenie turystyczne lub assistance. Karta uprawnia też do nawet 40-procentowej zniżki ceny zakwaterowania na campingach.
OC to nie wszystko – jakie dodatkowe ubezpieczenie kampera może się przydać?
Spore trudności w znalezieniu korzystnej oferty ubezpieczeniowej nie powinny Cię jednak zniechęcać do poszukiwań. Trzeba powiedzieć, że w przypadku kampera dodatkowe ubezpieczenie jest wręcz wskazane – w końcu to nie jest zwykły samochód, lecz prawdziwy dom na kołach, często bardzo dobrze wyposażony.
Im droższe i nowsze auto, tym bardziej powinno Ci zatem zależeć na kupnie ubezpieczenia autocasco. Ta polisa ochroni Cię choćby w przypadku wypadku czy kradzieży, a nie trzeba tłumaczyć, że jeśli takie nieszczęście spotka luksusowego kampera, brak odszkodowania mocno uderzy Cię po kieszeni. Co nie znaczy, że AC nie przyda się również tym mniej ekstrawaganckim pojazdom. Zwłaszcza że wielu ubezpieczycieli oferuje tzw. AC krótkoterminowe, które można wykupić np. tylko na czas wyjazdu.
A co z pomocą w ramach assistance? Ta w przypadku kamperów jest niestety jeszcze droższa i trudniej dostępna niż pozostałe ubezpieczenia. Może być jednak bardzo opłacalna, szczególnie w razie wyjazdu zagranicznego, o ile Twoja polisa będzie wówczas obowiązywać – przed zakupem koniecznie sprawdź, jakie są warunki ubezpieczenia!
Ekspert Mubi radzi:
- Kampery są coraz popularniejsze wśród polskich kierowców – używane samochody tego typu można kupić już od 20 tys. zł.
- Aby jeździć kamperem, zazwyczaj wystarczy posiadać prawo jazdy kategorii B.
- Ubezpieczenie OC kampera jest obowiązkowe, a jego cena zależy m.in. od tego, jaki rodzaj pojazdu został określony w dowodzie rejestracyjnym.
- Składka OC dla samochodów oznaczonych jako specjalne – kempingowe jest niższa.
- Nie wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe przewidują w swojej ofercie dodatkowe ubezpieczenia dla samochodów kempingowych.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie kampera
Jeśli jesteś właścicielem kampera, rozważ zakup polisy AC. Zwłaszcza gdy Twój pojazd jest nowy bądź posiada wysoką wartość. Dzięki takiej ochronie zabezpieczysz się przed kosztami, które musiałbyś ponieść w razie uszkodzenia, kradzieży czy wypadku. Kamper to pojazd, który może być narażony na różne ryzyka, zarówno podczas jazdy, jak i przy parkowaniu, dlatego dodatkowe ubezpieczenie zagwarantuje Ci poczucie bezpieczeństwa.
Tak, oczywiście! Istnieje wiele firm, które oferują wynajem tego typu pojazdu na krótszy lub dłuższy okres, co pozwala Ci na podróżowanie w komfortowy sposób bez konieczności posiadania własnego kampera. Koszty wynajmu zależą od modelu, sezonu oraz długości wynajmu. Jeśli zależy Ci na elastyczności i przygodzie, skorzystanie z takiej opcji zapewni pełną wolność w odkrywaniu nowych miejsc.
Posiadanie kampera wiąże się z wysokimi kosztami zakupu, utrzymania i konserwacji pojazdu, co może być dużym obciążeniem finansowym. Są one także trudniejsze do parkowania, szczególnie w miastach, gdzie nie zawsze znajdziesz odpowiednie miejsca. Dodatkowo prowadzenie dużego pojazdu wymaga większej ostrożności, a manewrowanie nim może być problematyczne w wąskich uliczkach lub na trudnych drogach.
Mimo że prowadzenie kampera różni się od jazdy samochodem osobowym, to nie powinno sprawić Ci większych trudności. Ważne jest, abyś przed wyjazdem poćwiczył manewry, takie jak parkowanie czy skręcanie, zwracając przy tym uwagę na długość i szerokość pojazdu. Prowadząc kampera, zachowaj ostrożność szczególnie przy hamowaniu ze względu na jego wagę, oraz przy przejeżdżaniu pod mostami czy wiaduktami. Jeśli poczujesz zmęczenie, koniecznie zatrzymaj się i zrób sobie dłuższą przerwę na odpoczynek.
Dołącz do dyskusji