Przewodnik dla kierowców do Tunezji
Spis treści:
- Przygotowanie do wyjazdu samochodem do Tunezji
- Rodzaje i zakres ubezpieczeń komunikacyjnych do Tunezji
- Koszt ubezpieczeń komunikacyjnych do Tunezji
- Wymagane dokumenty na wyjazd samochodem do Tunezji
- Szkody komunikacyjne podczas wyjazdu do Tunezji
- Przepisy drogowe i ich wpływ na ubezpieczenie
- Najważniejsze ryzyka związane z jazdą po Tunezji
Podróż do położonej na północnym wybrzeżu Afryki Tunezji własnym samochodem to nie lada wyzwanie, ale zdarzają się odważni, którzy je podejmują. Jeśli do nich nie należysz, możesz wybrać prostszą opcję i wypożyczyć pojazd na miejscu. W obydwu przypadkach powinieneś jednak najpierw zapoznać się z informacjami, które są niezbędne, zanim wyruszy się na tunezyjskie drogi.
- Do Tunezji można polecieć samolotem i wynająć samochód na miejscu. Podróż własnym samochodem będzie obejmować przeprawę promową z Włoch.
- Aby wjechać do Tunezji, potrzebny jest paszport, prawo jazdy, dowód rejestracyjny i potwierdzenie posiadania ubezpieczenia OC w postaci Zielonej Karty.
- Dopuszczalna prędkość w Tunezji wynosi: 50 km/h w terenie zabudowanym, 90 km/h poza terenem zabudowanym i 110 km/h na autostradach.
- Tunezyjscy kierowcy mają bardzo swobodne podejście do przepisów ruchu drogowego.
- Kupując dodatkowe ubezpieczenie auta na podróż do Tunezji, zwróć uwagę, czy zakres terytorialny ochrony obowiązuje to państwo.
Przygotowanie do wyjazdu samochodem do Tunezji
Kilka godzin w powietrzu lub kilkadziesiąt godzin za kierownicą. Jeśli chodzi o czas podróży, wybór środka transportu do Tunezji jest oczywisty i zawsze górą będzie samolot. Posiadanie samochodu na północy Afryki ma jednak mnóstwo zalet, na czele ze swobodą i elastycznością w planowaniu trasy i odwiedzanych po drodze atrakcji. Czy wybierzesz opcję przejazdu przez pół Europy i prom przez Morze Śródziemne, czy postawisz na wynajęty na miejscu pojazd, musisz wcześniej zapoznać się z kluczowymi dla kierowców informacjami na temat danego kraju. Chodzi m.in. o:
- przepisy drogowe,
- stan dróg,
- styl jazdy kierowców,
- wymagane dokumenty,
- obowiązkowe i dodatkowe ubezpieczenie.
Dlaczego warto rozważyć dodatkowe ubezpieczenie komunikacyjne na wyjazd do Tunezji?
Ubezpieczenie samochodu to jedna z kluczowych kwestii, którymi trzeba się zająć przed dłuższą podróżą, zwłaszcza jeśli mówimy o wyprawie do tak egzotycznego kraju jak Tunezja. Nieznajomość dróg, chaotyczni kierowcy, niespotykane w naszym klimacie warunki pogodowe – to wszystko sprawia, że jazda po Afryce jest poważnym wyzwaniem i trzeba być wówczas gotowym na wszystko.
W takiej sytuacji samo OC może nie wystarczyć i warto zadbać o dodatkową ochronę. Jaką? Kierowcy mają do wyboru m.in.:
- ubezpieczenie AC (autocasco),
- ubezpieczenie assistance,
- ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków (NNW).
Dodatkowa pomoc ubezpieczyciela w rodzaju pokrycia kosztów naprawy pojazdu, holowania do warsztatu, czy odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu odniesiony w wypadku to nieocenione wsparcie, zwłaszcza w obliczu problemów z dala od domu. Jeśli nie chcesz zostać z nimi sam, koniecznie zadbaj o rozbudowaną polisę.
Wybierając dodatkowe ubezpieczenia komunikacyjne, zwróć uwagę na ich zakres terytorialny. Nie wszystkie firmy ubezpieczeniowe oferują ochronę na terenie Afryki.
Rodzaje i zakres ubezpieczeń komunikacyjnych do Tunezji
Zmiana kontynentu nie wpływa na zmianę przepisów w kwestii ubezpieczeń samochodu. Przyjrzyjmy się zatem, jakiego rodzaju ochrona będzie Ci niezbędna, jeśli zamierasz usiąść za kierownicą w Tunezji, i jak jeszcze możesz się zabezpieczyć na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń drogowych.
OC a Zielona Karta i OC graniczne
Europa czy Afryka? To bez znaczenia. W każdym przypadku musisz mieć ubezpieczenie OC, które uratuje Cię przed gigantycznymi wydatkami, jakie musiałbyś ponieść po spowodowaniu wypadku lub kolizji z innym uczestnikiem ruchu drogowego. Dzięki obowiązkowej polisie chroniącej odpowiedzialność cywilną, zajmie się tym Twój ubezpieczyciel, a Ty pozbędziesz się przynajmniej jednego problemu.
Czy jednak polskie OC wystarczy w Tunezji? Otóż nie. W kraju tym wymagana jest Zielona Karta, czyli dokument potwierdzający zakup ubezpieczenia w Polsce. Jak ją zdobyć? Nie jest to nic trudnego – wystarczy złożyć wniosek do swojego ubezpieczyciela, który w większości przypadków wyrobi dokument bez dodatkowych opłat. Jedyny problem to czas. Ponieważ Zielonej Karty nie można otrzymać w wersji elektronicznej, trzeba będzie wysłać ją pocztą. Weź to pod uwagę i złóż wniosek z odpowiednim wyprzedzeniem przed wyjazdem.
Bez Zielonej Karty nie możesz prowadzić samochodu w Tunezji, ale jeśli o niej zapomnisz, będziesz mógł wykupić na miejscu tzw. OC graniczne. Nie ma natomiast możliwości uzyskania Zielonej Karty poza granicami Polski.
Autocasco
Styl jazdy tunezyjskich kierowców, o którym więcej będzie w dalszej części artykułu, to jeden z głównych powodów, dla których przed wyjazdem samochodem do tego kraju warto wyposażyć się w ubezpieczenie AC. Autocasco zagwarantuje Ci pomoc ubezpieczyciela, jeśli Twój pojazd zostanie uszkodzony w wypadku lub kolizji (także wtedy, gdy dojdzie do nich z Twojej winy) albo skradziony za granicą. Odszkodowanie pokrywające koszty naprawy otrzymasz również, jeśli szkoda będzie wynikała np. ze zderzenia ze zwierzęciem czy powstanie w wyniku działania sił natury.
Wybierając ochronę autocasco, zwróć uwagę na warunki ubezpieczenia i dodatkowe zapisy w umowie obejmujące m.in. wysokość udziału własnego, minimalną wartość szkody, rodzaj sumy ubezpieczenia czy sposób likwidacji szkody.
Assistance i assistance krótkoterminowe
Standardowe ubezpieczenie assistance, które jest często darmowym dodatkiem do polisy OC, raczej nie będzie gwarantować ochrony na terytorium Tunezji. W tym przypadku będziesz potrzebować wyższego pakietu, który obejmie m.in. holowanie do warsztatu za granicą, próbę naprawy na miejscu zdarzenia, pomoc serwisową, informacyjną czy logistyczną. Całoroczny koszt takiej ochrony może być spory, więc jeśli nie planujesz wielu odległych wyjazdów, możesz zainteresować się assistance krótkoterminowym, które kosztuje zwykle kilkadziesiąt złotych i działa nie dłużej niż przez miesiąc.
Pakiet assistance samochodowego można niekiedy kupić jako dodatek do polisy turystycznej. Taką opcję oferuje choćby mtu24.pl, które zapewnia m.in. holowanie pojazdu po wypadku do 100 km, naprawę na miejscu zdarzenia, samochód zastępczy do 3 dni czy zakwaterowanie w hotelu.
NNW komunikacyjne
Ochrona samochodu to jedno, ale trzeba pamiętać też o bezpieczeństwie podróżujących nim osób. Ubezpieczenie NNW zapewnia pomoc kierowcy i pasażerom, którzy w wyniku zdarzenia drogowego odniosą trwały uszczerbek na zdrowiu, wypłacając odszkodowanie mogące pokryć m.in. koszty ich leczenia i rehabilitacji, a także zrekompensować doznany przez nich ból. W razie ich śmierci z polisy wypłacane jest z kolei zadośćuczynienie, którą otrzymają bliscy ofiar.
Wybierasz się do Maroko? Poznaj nasz przewodnik dla turystów po tym pięknym afrykańskim kraju! Zobacz co zwiedzić i jak spędzić czas!
Czytaj dalejKoszt ubezpieczeń komunikacyjnych do Tunezji
Cena polisy ubezpieczenia samochodu zależy od wielu czynników dotyczących zarówno samego pojazdu, jak i jego właściciela, które są w różny sposób wyceniane przez poszczególne firmy. Ten sam kierowca może więc otrzymać bardzo różne cenowo oferty w poszczególnych towarzystwach, zwłaszcza jeśli oprócz OC będą go interesować także ubezpieczenia dodatkowe.
Dla przykładu sprawdziliśmy, ile za ubezpieczenie może zapłacić 38-letni kierowca z Poznania, który planuje sprawdzić swojego Jeepa Wranglera (2014 rok, diesel, 2777 cm3) w ekstremalnych warunkach na tunezyjskiej pustyni. Właściciel pojazdu ma prawo jazdy od 15 lat i nigdy nie spowodował żadnej szkody. Poniżej prezentujemy najtańsze oferty ubezpieczenia znalezione za pomocą porównywarki Mubi.
Towarzystwo ubezpieczeniowe | Zakres ubezpieczenia | Cena ubezpieczenia |
---|---|---|
Trasti | OC | 747 zł |
mtu24.pl | OC | 768 zł |
Beesafe | OC | 1080 zł |
Wiener | OC + Assistance | 1094 zł |
UNIQA | OC + Assistance | 1121 zł |
LINK4 | OC + Assistance | 1125 zł |
Koszt ubezpieczenia wzrośnie, jeśli do podstawowej ochrony dobierzesz również ubezpieczenia dodatkowe. Pełen pakiet ubezpieczeń OC + AC + NNW + Assistance zapewniający pomoc na terytorium Tunezji to wydatek rzędu nawet kilku tysięcy złotych.
Gdzie kupić ubezpieczenie komunikacyjne do Tunezji
O ile nie będziesz mieć problemu z kupnem ubezpieczenia OC na wyjazd do Tunezji w żadnej firmie, to większym wyzwaniem może okazać się zakup ochrony dodatkowej. Większość ubezpieczycieli zapewnia ją tylko na terytorium Europy, jednak niektóre towarzystwa rozszerzają zakres terytorialny o państwa basenu Morza Śródziemnego i to właśnie tam powinieneś szukać polisy.
Pamiętaj przy tym, żeby zawsze sprawdzić zakres ochrony w OWU (Ogólne Warunki Ubezpieczenia), a także zwrócić uwagę na warunki wystawienia Zielonej Karty przez ubezpieczyciela. W większości przypadków jest to ujęte w cenie OC, ale niektóre towarzystwa mogą wymagać dopłaty. Samą polisę możesz natomiast nabyć online (np. przez porównywarkę ubezpieczeń lub kalkulatory na stronach firm), telefonicznie lub osobiście w agencji ubezpieczeniowej albo stacjonarnej placówce ubezpieczyciela.
Dodatkowe ubezpieczenia komunikacyjne działające w Tunezji można kupić m.in. w Allianz (AC, NNW i ubezpieczenie szyb), mtu24.pl (AC Uszkodzenie i Kradzież, AC Żywioły i NNW) lub w PZU (AC, NNW i Pomoc w Drodze).
Przeczytaj też: Zakres terytorialny ubezpieczenia – gdzie ochrona działa, a gdzie nie?
Wymagane dokumenty na wyjazd samochodem do Tunezji
Wyjazd do Tunezji wymaga przygotowania od turysty z Polski posiadania paszportu lub paszportu tymczasowego – dokument musi być ważny przez minimum 3 miesiące od daty planowanego opuszczenia Tunezji (6 miesięcy w razie braku biletu powrotnego). Od 1 stycznia 2025 roku na terytorium Tunezji nie można się dostać na podstawie dowodu osobistego. Wizy nie są wymagane, jeśli długość pobytu nie przekracza 3 miesięcy.
Kierowcy w Tunezji muszą ponadto posiadać:
- prawo jazdy (polskie dokumenty są uznawane),
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- ubezpieczenie OC (Zielona Karta).
Do wypożyczenia samochodu w Tunezji może być potrzebna karta kredytowa i międzynarodowe prawo jazdy. Wymagania zależą od reguł obowiązujących w konkretnych wypożyczalniach.
Szkody komunikacyjne podczas wyjazdu do Tunezji
Wypadek lub kolizja w Tunezji mogą stanowić problem dla kierowców przyzwyczajonych do europejskich standardów. Mimo że panują tam identyczne zasady, jak na Starym Kontynencie, podejście do zdarzenia może być zupełnie inne (MSZ informuje, że np. oczekiwanie na wezwaną do zdarzenia policję może potrwać nawet kilka godzin). Tym bardziej warto się przygotować na różne okoliczności i wiedzieć, jak należy postępować.
Dokumenty do zgłoszenia szkody
Aby ubezpieczyciel przyjął zgłoszenie szkody i rozpoczął proces jej likwidacji, będzie potrzebował dokumentów, które udowodnią Twoje świadczenie. Oprócz podstawowych informacji w rodzaju numeru polisy, czy danych osobowych uczestników zdarzenia, warto przygotować m.in.:
- protokół policyjny (jeśli na miejsce zdarzenia została wezwana policja),
- wspólne oświadczenie uczestników o zdarzeniu (jeśli nikt nie ucierpiał, może zostać spisane bez wzywania policji, jego wzór w polsko-angielskiej wersji można znaleźć na stronie PBUK),
- opis zdarzenia (zawierający jak najwięcej szczegółów),
- dokumentację fotograficzną (obejmującą miejsce zdarzenia i uszkodzenia pojazdu),
- relacje świadków zdarzenia (jeśli byli),
- dokumentację medyczną (jeśli ubiegasz się o zwrot kosztów leczenia),
- rachunki, faktury i dowody zapłaty za naprawę (jeśli ubiegasz się o zwrot kosztów z ubezpieczenia).
Lista dokumentów niezbędnych do zgłoszenia szkody będzie się różnić w zależności od rodzaju zdarzenia, jego okoliczności i firmy ubezpieczeniowej. Informacje na ten temat znajdziesz w OWU lub na stronie internetowej ubezpieczyciela, możesz je także uzyskać, dzwoniąc na infolinię. Pamiętaj, że część dokumentów można dosłać ubezpieczycielowi na późniejszym etapie sprawy.
Pomoc ubezpieczyciela na miejscu
Gdy dojdzie do zdarzenia drogowego, potrzebna będzie pomoc, której samodzielne zorganizowanie za granicą będzie skomplikowane z uwagi na stres, barierę językową czy nieznajomość lokalnych zwyczajów. W takim przypadku szczególnie przydatna może okazać się pomoc, jaką ubezpieczyciel zorganizuje dla Ciebie na miejscu w ramach ochrony dodatkowej, i która może obejmować m.in.:
- próbę naprawy pojazdu na miejscu zdarzenia,
- holowanie samochodu do warsztatu,
- pomoc serwisową (np. wymiana koła),
- transport do hotelu,
- opiekę nad dziećmi,
- wynajem kierowcy lub samochodu zastępczego.
Większość usług na miejscu zdarzenia jest dostępna w ramach ubezpieczenia assistance, ale w niektórych przypadkach ubezpieczyciel może też zorganizować np. holowanie do warsztatu w ramach autocasco.
Proces zgłaszania i likwidacji szkody
W zależności od ubezpieczyciela, szkodę z ubezpieczenia komunikacyjnego można zgłosić np.:
- online (za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej),
- przez aplikację mobilną,
- telefonicznie,
- mailowo,
- pocztowo,
- osobiście.
Wybór sposobu powiadomienia ubezpieczyciela o zdarzeniu jest dowolny, ale pamiętaj, że w niektórych przypadkach mogą obowiązywać krótkie terminy na zgłoszenie szkody, których przekroczenie pozbawi Cię prawa do uzyskania pomocy lub odszkodowania. Najlepiej więc zgłaszać szkody niezwłocznie, gdy tylko będzie to możliwe.
A ile będzie trwała likwidacja szkody? To zależy od rodzaju ubezpieczenia i okoliczności zdarzenia. W przypadku szkód z OC, ubezpieczyciel jest zobowiązany wypłacić odszkodowanie w ciągu 30 dni od momentu zgłoszenia, ale jeśli wystąpi problem z ustaleniem odpowiedzialności termin ten może przedłużyć się maksymalnie do 90 dni. Przy ubezpieczeniach dobrowolnych terminy są zwykle podobne (za wyjątkiem assistance), ale ubezpieczyciele nie są ściśle związani przepisami, więc czas oczekiwania może być różny – szczegółów należy szukać w OWU.
Aby otrzymać pomoc ubezpieczyciela w ramach assistance, należy niezwłocznie po zdarzeniu skontaktować się telefonicznie z całodobowym Centrum Alarmowym (numer znajdziesz na polisie) i podać operatorowi numer ubezpieczenia oraz opisać okoliczności zdarzenia. Następnie należy postępować zgodnie z jego instrukcjami.
Przepisy drogowe i ich wpływ na ubezpieczenie
Nie przestrzegając przepisów drogowych, nie tylko narażamy siebie i innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo, ale też grożą nam konsekwencje finansowe w postaci mandatów, czy utracenia prawa do odszkodowania. Wyjeżdżając samochodem za granicę, trzeba więc koniecznie zapoznać się z panującymi w danym kraju regułami, aby uniknąć nieporozumień i niebezpiecznych sytuacji.
Limity prędkości i mandaty
Dopuszczalna prędkość na drogach w Tunezji jest ogólnie niższa niż w Polsce, ale zależy od rodzaju drogi, a nawet części kraju, w której się znajdujemy.
Jeśli chodzi o przestrzeganie powyższych ograniczeń, to Tunezyjczycy mają do nich raczej swobodne podejście i nawet kontrolujący ruch policjanci zazwyczaj nie interweniują na widok osób łamiących przepisy. Zatrzymywanie pojazdów jest częstsze w przypadku kontroli antyterrorystycznych niż drogowych, ale mandaty się zdarzają (za przekroczenie prędkości można zapłacić karę o równowartości nawet kilkuset euro i stracić prawo jazdy), dlatego lepiej nie kusić losu i jeździć zgodnie z zasadami.
Przepisy dotyczące alkoholu
Dopuszczalny limit alkoholu we krwi kierowcy w Tunezji to 0,5 promila i ten akurat przepis jest przestrzegany dość skrupulatnie. Pamiętaj, że Tunezja to kraj muzułmański, gdzie spożywanie alkoholu często nie jest w ogóle dobrze przyjmowane, więc nie licz w tym zakresie na pobłażliwość. Najlepszym pomysłem będzie unikanie spożywania alkoholu lub picie tylko w wyznaczonych miejscach. Za jazdę po alkoholu grozi w Tunezji bardzo wysoki mandat (nawet kilka tysięcy euro) oraz pozbawienie wolności.
Obowiązkowe wyposażenie samochodu
Wyposażenie samochodu w Tunezji powinno obejmować standardowy zestaw obowiązujący również w Polsce, czyli trójkąt odblaskowy i gaśnicę. Warto zadbać jednak również o dobrze wyposażoną apteczkę i zestawy awaryjne na wypadek problemów z samochodem, które zwłaszcza w pustynnych warunkach nie są niczym wyjątkowym.
W Tunezji obowiązkowe jest zapinanie pasów bezpieczeństwa przez kierowcę i wszystkich pasażerów, a bezwzględnie zabronione korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy bez zestawu głośnomówiącego.
Telefony alarmowe
Najważniejsze ryzyka związane z jazdą po Tunezji
Znajomość i przestrzeganie przepisów drogowych to tylko jedna strona medalu, jeśli chodzi o bezpieczną jazdę za granicą. Drugą stanowią czynniki takie, jak kultura jazdy i zachowania kierowców z danego kraju, stan tamtejszych dróg, czy wreszcie panujące tam warunki atmosferyczne. W Tunezji wszystko to ma istotne znaczenie dla turystów, którzy planują prowadzić tam pojazdów.
Stan dróg i infrastruktury
Sieć tunezyjskich dróg obejmuje zarówno utrzymane w dobrym stanie autostrady i drogi krajowe łączące największe miasta, jak też gorsze drogi lokalne czy nieutwardzone trasy w regionach pustynnych i górzystych. Poruszanie się drogami różnych kategorii stawia przed kierowcami nieco inne wyzwania, ale zwłaszcza w przypadku autostrad nie powinno stanowić większego problemu. Te są w Tunezji cztery i łączą stolicę w Tunisie z różnymi częściami kraju.
Najdłuższy ciąg autostradowy w Tunezji tworzą drogi A1 i A4 prowadzące wzdłuż wybrzeża i łączące Bizertę na północy, Tunis, Susę, Safakis, Kabis i Ben Kirdan przy granicy z Libią. Długość całej trasy to ok. 700 km.
Sposób jazdy miejscowych kierowców
O ile stan dróg w Tunezji można w pewnym stopniu porównać do europejskiego, o tyle styl jazdy tunezyjskich kierowców może przyprawić ich polskich odpowiedników o ból głowy. Mówiąc bardzo delikatnie, ruch na drogach w Tunezji jest “intensywny”, zwłaszcza w miastach, gdzie:
- kierowcy są nieprzewidywalni i bardzo swobodnie traktują przepisy drogowe,
- częsta jest jazda pod prąd i na czerwonym świetle oraz wymuszanie pierwszeństwa,
- używanie kierunkowskazów jest bardzo sporadyczne,
- piesi przebiegają przez jezdnię w dowolnych miejscach.
Faktem jest natomiast, że mimo bardzo luźnego podejścia do zasad, Tunezyjczycy nie jeżdżą agresywnie, więc stosując wobec nich zasadę ograniczonego zaufania, można po jakimś czasie przywyknąć do ich zachowań i nawet cieszyć się jazdą po tunezyjskich drogach.
Jednym z bardziej niebezpiecznych zwyczajów tunezyjskich kierowców jest luźne podejście do oświetlenia pojazdu. Samochody są oświetlone słabo (najczęściej tylko z przodu) albo wcale, co stanowi zagrożenie zwłaszcza nocą i poza miastami, gdzie nieco światła zapewniają uliczne latarnie. Jeśli to możliwe, lepiej jest unikać autostrad i lokalnych dróg po zmroku.
Warunki atmosferyczne i ich wpływ na jazdę
Kierowcy w Tunezji powinni się przygotować przede wszystkim na upały, które zwłaszcza w okresie letnim potrafią się bardzo mocno dać we znaki. Klimatyzacja w pojeździe to w takich warunkach praktycznie niezbędny element wyposażenia auta.
Pamiętać trzeba również o ekstremalnych temperaturach na pustyni, które w ciągu dnia mogą przekraczać 40°C, żeby w nocy spaść poniżej zera. Jazda w takich warunkach wymaga nie tylko odpowiedniego, ale też w stu procentach sprawnego pojazdu. Do rzadkości w tych rejonach nie należą też burze piaskowe, które znacznie zmniejszają widoczność, a przy drogach częsty jest tam widok samochodów, których koła zakopały się w piasku.
Przeczytaj też: Tunezja – przewodnik dla turystów
FAQ – najczęściej zadawane pytania o podróż samochodem do Tunezji
Tunezyjskie przepisy drogowe są podobne do europejskich, za to tamtejsi kierowcy znacznie mniej skrupulatni w ich przestrzeganiu. W miastach, szczególnie w Tunisie, ruch może być chaotyczny, a prowadzący pojazdy często nie stosują się do zasad, takich jak sygnalizowanie skrętów czy zachowywanie bezpiecznego odstępu od innych pojazdów. Trzeba być bardzo czujnym także z uwagi na swobodnie poruszające się zwierzęta i pieszych, którzy przechodzą w nieoznakowanych miejscach (nawet przez autostrady).
Przede wszystkim na rodzaj pojazdu, który powinien być dopasowany do tego, gdzie zamierzasz go używać – małe i kompaktowe auta sprawdzą się w miastach i na krótkich trasach, na dłuższe wyjazdy lepsze będą SUV-y i samochody terenowe. Pamiętaj też o odpowiednim wyposażeniu (klimatyzacja, fotelik dziecięcy, nawigacja GPS), a także dodatkowym ubezpieczeniu. Zwróć uwagę na politykę paliwową firmy (czy auto trzeba zwrócić z pełnym bakiem) i ograniczenia dotyczące przebiegu.
Tak. Za przejazd płaci się na bramkach, a koszt zależy od klasy pojazdu oraz długości przejechanej trasy. Ceny są niskie w porównaniu do europejskich – za przejazd kilkuset kilometrów zapłacimy równowartość kilkunastu złotych.
- https://www.gov.pl/web/tunezja/informacje-dla-podrozujacych
Dołącz do dyskusji