Ubezpieczenie OC pojazdu historycznego – czy w 2025 roku trzeba je mieć?
Jesteś szczęśliwym posiadaczem FSM 126p z 1982 roku, który od dłuższego czasu stoi w garażu? Zastanawiasz się, czy musisz wykupić dla niego polisę OC? A może planujesz wybrać się swoją maszyną na jednorazową wycieczkę w wakacje i chcesz zabezpieczyć się na wypadek kolizji z innymi uczestnikami ruchu? Odpowiedzi na te oraz inne pytania znajdziesz w poniższym artykule!
W tym artykule przeczytasz:
- Kiedy pojazd uznawany jest za historyczny?
- Jakie są różnice między pojazdem historycznym a pojazdem zabytkowym?
- Czy OC dla pojazdu historycznego jest obowiązkowe?
- Czy możesz wpisać auto historyczne do rejestru zabytków?
- Gdzie kupisz ubezpieczenie OC dla pojazdu historycznego?
- Ile kosztuje polisa OC dla pojazdu historycznego?
Kiedy pojazd uznawany jest za historyczny?
Z pewnością często spotykasz się z określeniem “pojazd historyczny” bądź pojazd zabytkowy. Niektórzy stosują te pojęcia zamiennie, nie zdając sobie sprawy, że nie są one tożsame. Zasadnicze różnice między nimi postaram się przybliżyć w dalszej części tekstu. Teraz przyjrzymy się bliżej definicji pojazdu historycznego oraz temu, jakie warunki musi spełnić dana maszyna, aby móc określić ją tym mianem.
Pojazd, który zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych może zostać uznany za historyczny, musi spełniać jedno z poniższych warunków. Przede wszystkim samochód powinien być:
- pojazdem zabytkowym w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
- pojazdem mającym co najmniej 40 lat,
- pojazdem mającym co najmniej 25 lat, który został uznany przez rzeczoznawcę samochodowego za pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
Jakie są różnice między pojazdem historycznym a pojazdem zabytkowym?
Sprawdźmy, co kryje się pod pojęciem pojazdu zabytkowego. Dzięki temu łatwiej będzie Ci dostrzec różnice i zależności występujące pomiędzy nim a pojazdem historycznym.
Pojazd zabytkowy
Obecnie o żółte tablice rejestracyjne, czyli te, które są przeznaczone dla aut zabytkowych, mogą wnioskować właściciele samochodów, których maszyny wyróżnia wymagany wiek, rok zakończenia produkcji konkretnego modelu, a także stan, w jakim został zachowany.
Minimalny wiek pojazdu, który może zostać uznany jako zabytkowy to 30 lat. Pamiętaj jednak, że ten wymóg może różnić się w poszczególnych województwach. Ogólnie mówiąc, nie może być niższy, ale każdy wydział komunikacji, a przede wszystkim konserwator, ma możliwość własnej interpretacji i uwzględnienia swoich preferencji. Oznacza to, że wiek pojazdu, którego właściciel może ubiegać się o rejestrację jako zabytek, niekiedy jest wyższy. W województwie mazowieckim i małopolskim wynosi on 35 lat. Z kolei w łódzkiem konserwator zezwala na uznanie pojazdu jako zabytkowy dopiero gdy osiągnie 50 lat.
Kolejne kryterium, które musi zostać spełnione to czas, jaki minął od ostatniego roku produkcji modelu Twojego pojazdu. Aktualnie o zarejestrowanie pojazdu jako zabytkowy mogą się starać właściciele modelu, którego ostatni egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej 20 lat temu. W tym przypadku Wojewódzcy Konserwatorzy Zabytków również stosują odrębne wymagania. W województwie lubelskim wystarczy, że model nie jest produkowany od 15 lat!
Następny wymóg dotyczy stanu, w jakim zachował się pojazd. Preferowane jest, aby był jak najbardziej oryginalny, czyli pojazd nie powinien być w znaczący sposób zmodyfikowany. Samochód musi zachować przynajmniej 75% oryginalnych części.
Pamiętaj, że aby auto zostało formalnie uznane za zabytkowe, musisz złożyć wniosek do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpisanie pojazdu do rejestru zabytków. Po ocenie, jeśli pojazd spełnia wszystkie wymagania, otrzymuje status zabytkowego i może być zarejestrowany w odpowiedni sposób.
Różnice między pojazdem historycznym a pojazdem zabytkowym
Wiesz już, jakie wymogi musi spełniać pojazd, który ma być uznany za historyczny, a jakie ten, który ma być zarejestrowany jako zabytek. Spróbujmy zatem określić, czym tak właściwie one się różnią.
Pojazd historyczny różni się od zabytkowego przede wszystkim tym, że musi być starszy. Samochody ubiegające się o status pojazdu historycznego muszą mieć co najmniej 40 lat! Wyjątkiem dotyczącym wieku pojazdu w przypadku auta historycznego jest sytuacja, w której rzeczoznawca uznał samochód za unikatowy.
Możesz zauważyć pewien wniosek. Otóż wszystkie pojazdy zabytkowe są pojazdami historycznymi, ale nie każdy pojazd historyczny kwalifikuje się jako zabytkowy.
Czy OC dla pojazdu historycznego jest obowiązkowe?
Jak wynika z przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, każdy pojazd mechaniczny zarejestrowany w Polsce musi mieć ważną polisę OC. Brak dopełnienia tego obowiązku może skutkować wysokimi karami pieniężnymi, które są nakładane na właścicieli aut przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.
Jednakże w przypadku pojazdów historycznych w ustawie możesz zauważyć pewne wyjątki. Otóż obowiązek posiadania ważnej polisy OC jest tylko wtedy gdy chcesz wprowadzić swój pojazd do ruchu. W innym razie nie musisz kupować ubezpieczenia. Inaczej mówiąc, jeśli Twój pojazd przez cały rok stoi nieużytkowany w garażu, jesteś zwolniony z konieczności zapewnienia swojej maszynie ochrony w postaci OC.
Zapewne mogą pojawić się sytuacje, kiedy będziesz chciał wybrać się swoim autem na jakieś wydarzenia typu zloty, rajdy czy targi klasyków. A może osoba, której pochwalisz się swoją maszyną, będzie chciała, abyś zabrał ją na przejażdżkę? Co wtedy? Zakup polisy całorocznej na jednorazowy przejazd autem z Twojego punktu widzenia może okazać się nieopłacalny. Prawdopodobnie masz rację, ale nie musisz się o to martwić! Ustawodawca przewidział takie sytuacje i zgodnie z obowiązującymi przepisami, zezwala na zakup polisy krótkoterminowej. Pamiętaj jednak, że taką umowę możesz zawrzeć na czas nie krótszy niż 30 dni. Nie zapomnij również, że ten rodzaj ubezpieczenia wygasa z ostatnim dniem okresu, na jaki został zawarty, co oznacza, że polisa nie przedłuży się automatycznie.
Jeśli korzystasz z auta na co dzień musisz mieć ważne OC podczas każdego wyjazdu!
W przypadku gdy jesteś czynnym użytkownikiem dróg, a do przemieszczania służy Ci Twoje auto historyczne, pamiętaj o zakupie polisy całorocznej. W przeciwnym razie jesteś narażony na otrzymanie kary z UFG, którą niestety będziesz musiał pokryć z własnej kieszeni. Jej wysokość różni się w zależności od okresu, w którym Twój pojazd pozostawał bez ochrony. Najniższa kara za brak polisy OC dla samochodu osobowego wynosi obecnie 1870 zł. W najgorszym przypadku kierowcy muszą uiścić opłatę wynoszącą aż 9330 zł!
Kary za brak OC w 2025 roku
Wpis auta historycznego do rejestru zabytków – czy to możliwe?
Zastanawiasz się, czy możesz wpisać swój pojazd historyczny do rejestru zabytków? W niektórych przypadkach tak! Sprawdźmy, kiedy i dlaczego!
Jak już wcześniej wspomniałam, wszystkie pojazdy zabytkowe są pojazdami historycznymi, ale nie każdy pojazd historyczny kwalifikuje się jako zabytkowy.
Zwróćmy uwagę przede wszystkim na kryterium wieku w przypadku uznania pojazdu zarówno za pojazd historyczny, jak i zabytkowy. W przypadku gdy minie 40 lat od produkcji auta, pojazd automatycznie staje się historyczny, co oznacza, że nie wymaga on żadnej dodatkowej rejestracji potwierdzającej jego status. Z kolei wiek, w którym pojazd może być uznany za zabytkowy, różni się w zależności od województwa, w którym jest zarejestrowany. Jednakże nie może mieć mniej niż 30 lat. Biorąc pod uwagę fakt, że aby pojazd został określony jako historyczny, może być pojazdem zabytkowym, a minimalny wiek, który uprawnia Twój pojazd do ubiegania się o wpis do rejestru zabytków, wynosi 30 lat, możesz starać o wpis auta historycznego do rejestru zabytków.
Zarejestrowanie auta jako zabytkowe to dosyć trudna i wymagająca czasu procedura. Przede wszystkim musisz określić, czy Twój pojazd spełnia warunki, aby uznać go jako zabytkowy. Jak już wspomniałam w powyższym tekście, wiek auta uprawniający do ubiegania się o status zabytkowego może różnić się w każdym województwie. Choć Twój pojazd automatycznie zyskał miano samochodu historycznego po przekroczeniu 40 lat od roku produkcji, to np. w województwie podlaskim rekomendowany wiek pojazdu zabytkowego wynosi minimum 50 lat.
Następnym etapem jest otrzymanie pozytywnej opinii rzeczoznawcy, potwierdzonej na piśmie. Z takim zaświadczeniem musisz udać się do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który zdecyduje, czy pojazd można zarejestrować jako zabytkowy. W przypadku decyzji pozytywnej należy wykonać badanie technicznej w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Po spełnieniu powyższych wymagań możesz zarejestrować pojazd w wydziale komunikacji odpowiednim dla Twojego miejsca zamieszkania.
Ubezpieczenie OC dla pojazdu historycznego – gdzie możesz je kupić?
Jeśli Twój pojazd nie jest zarejestrowany jako zabytkowy, a więc nie posiada żółtych tablic rejestracyjnych, ubezpieczenie OC kupisz niemalże wszędzie. Zwłaszcza gdy potrzebujesz OC na cały rok. Oferty możesz porównać zarówno u agenta stacjonarnego, jak i na stronie internetowej ubezpieczyciela. W przypadku gdy interesuje Cię zestawienie ofert od kilkunastu ubezpieczycieli jednocześnie, możesz skorzystać z naszej porównywarki.Wystarczy, że wybierzesz zakładkę Kalkulator OC/AC, uzupełnisz formularz dotyczący parametrów auta i właściela bądź właścieli, a następnie otrzymasz pełne porównowanie ofert, zaczynając od tej najtańszej. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości możesz skontaktować się telefonicznie z doradcą, który odpowie na wszystkie Twoje pytania i pomożesz w wyborze odpowiedniej oferty.
W przypadku gdy z auta chcesz skorzystać jednorazowo, możesz wykupić polisę krótkoterminową na 30 dni. To świetna alternatywa dla osób, które nie chcą przepłacać i nie planują wyjeżdżać samochodem na drogi na co dzień. Obecnie na Mubi nie masz możliwości porównania ofert na tak krótki okres. Z pewnością kontaktując się bezpośrednio z konkretnym ubezpieczycielem, uzyskasz zadowalającą Ciebie ofertę. Pamiętaj, że nie ma jednakowej stawki za polisę krótkoterminową. Cena ubezpieczenia, tak samo jak polisy całorocznej, jest ustalona indywidualnie na podstawie historii ubezpieczeniowej właściciela pojazdu. Nie zapomnij tylko, że taka ochrona wygasa automatycznie z ostatnim dniem obowiązywania umowy. Jeśli planujesz skorzystać ze swojej maszyny ponownie i wybrać się na kolejną przejażdżkę, wykup polisę ponownie.
Jeśli planujesz często jeździć swoim pojazdem historycznym, możliwe że bardziej opłacalnym rozwiązaniem dla Ciebie będzie zakup polisy rocznej!
Ile kosztuje ubezpieczenie OC dla pojazdu historycznego?
Już wiesz, że na Mubi możesz porównać ubezpieczenie dla pojazdu historycznego, który nie jest zarejestrowany jako zabytek (posiada standardowe białe tablice rejestracyjne). Taką polisę możesz zawrzeć na okres 12 miesięcy.
Sprawdźmy zatem, ile za ubezpieczenie OC musiałby zapłacić zapłacić 33-letni Michał z Białegostoku. Mężczyzna jeździ FSM 126p o pojemności silnika 652 cm3. Jego auto zostało wyprodukowane w 1982 roku i jest napędzane benzyną. Michał otrzymał prawo jazdy w 2010 roku i nigdy nie spowodował żadnej szkody.
Ubezpieczyciel | Zakres ubezpieczenia | Cena polisy |
---|---|---|
Wiener | OC + NNW + ASSISTANCE | 331 zł |
Beesafe | OC | 400 zł |
Beesafe | OC + NNW | 430 zł |
Beesafe | OC + NNW + ASSISTANCE | 482 zł |
Michał otrzymał oferty tylko od towarzystwa Wiener i Beesafe. Jeśli chciałby dodatkowo porównać propozycje od Proamy, Generali, Wefoxa i Balcii będzie musiał uzupełnić brakujące dane osobowe, czyli imię, nazwisko i numer PESEL. Te firmy przedstawią swoje oferty dopiero po weryfikacji historii ubezpieczeniowej Michała w UFG.
- Pojazd z automatu zyskuje miano samochodu historycznego po przekroczeniu 40 lat od roku produkcji.
- Zgodnie z przepisami ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, pojazd może zostać uznany za historyczny również, jeśli jest pojazdem zabytkowym. Wynika to z przepisów ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Ponadto musi mieć co najmniej 25 lat i zostać określony przez rzeczoznawcę jako pojazd unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.
- Wszystkie pojazdy zabytkowe są pojazdami historycznymi, ale nie każdy pojazd historyczny kwalifikuje się jako zabytkowy.
- Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla pojazdu historycznego tylko wtedy, gdy chcesz wprowadzić swój pojazd do ruchu drogowego.
- Możesz wykupić dla pojazdu historycznego polisę krótkoterminową na minimum 30 dni lub polisę roczną.
- Polisy krótkoterminowe nie przedłużają się automatycznie.
- Najtańsze OC roczne dla FSM 126p z 1982 roku dla 33-latka z Białegostoku w Mubi kosztuje 331 zł!
FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie pojazdu historycznego
Decyzja o zarejestrowaniu pojazdu jako zabytek ma zarówno swoje zalety, jak i wady. Jako największy plus można uznać zwolnienie z zakupu polisy OC na cały rok. Ubezpieczenie możesz kupić w dowolnym momencie (jednak nie później niż przed wyruszeniem autem na drogę), a okres takiej umowy może wynosić nawet 30 dni. Natomiast każda ewentualna zmiana w pojeździe wymaga zgody konserwatora. Ponadto musisz poinformować go również o planowanej sprzedaży auta. Decyzja zatem należy do Ciebie.
Jeśli poruszasz się autem (nawet historycznym czy zabytkowym) musisz posiadać ważną polisę OC. W przypadku gdy spowodujesz szkodę, a Twój pojazd nie będzie ubezpieczony, odszkodowanie wypłaci Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Następnie zwróci się do Ciebie z prośbą o zwrot poniesionych kosztów. Niestety takie kwoty są zazwyczaj ogromne i często niemożliwe do pokrycia jednorazowo z własnej kieszeni. Dlatego gdy planujesz przejechać się pojazdem historycznym, który na co dzień stoi w garażu, nie zapomnij wcześniej wykupić polisy!
Niekoniecznie. Żółte tablice rejestracyjne w Polsce są przeznaczone tylko i wyłącznie dla pojazdów zabytkowych. Jednakże pojazd historyczny może mieć żółte tablice pod warunkiem spełnienia odpowiednich kryteriów rejestracji jako pojazd zabytkowy.
Dołącz do dyskusji