Wypadki komunikacyjne w Polsce – kiedy i gdzie najczęściej do nich dochodzi?

Policyjne statystyki stoją w sprzeczności z powszechnymi opiniami na temat tego, kiedy, jak i gdzie dochodzi do wypadków. Jak się okazuje, o tragedię najłatwiej na prostej drodze, przy dobrej pogodzie, w środku lata, a schorowani emeryci wcale nie powodują więcej wypadków niż kierowcy w pełni sił i zdrowia. O czym jeszcze mówi raport Policji “Wypadki drogowe w Polsce w 2019 roku”?

Prawie 455,5 tys. kolizji, ponad 30 tys. wypadków, niemal 35,5 tys. rannych i 2,9 tys. zabitych – to bilans 2019 roku na polskich drogach. Choć liczby te są mniejsze lub tylko nieznacznie wyższe niż w poprzednich latach, nadal nie mamy się z czego cieszyć. Na tle krajów UE wypadamy średnio lub słabo, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych przypadających na 100 tys. wypadków. W 2017 roku Polska ze wskaźnikiem 8,6 była pierwsza na 20 krajów, dla porównania – w Niemczech i Austrii wynosił on 1,1.

RÓŻNICA MIĘDZY WYPADKIEM A KOLIZJĄ

Choć pojęcia te używane są zamiennie, oznaczają jednak inne zdarzenia. Różnica tkwi przede wszystkim w skutkach tych zdarzeń.

Obecna definicja wypadku to “zdarzenie spowodowane przez nieumyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym, którego skutkiem jest śmierć jednego z uczestników lub obrażenia ciała powodujące naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwające dłużej niż 7 dni”

Z kolei kolizja to zdarzenie w ruchu drogowym “spowodowane przez nieumyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w tym ruchu, którego skutkiem są straty materialne lub też jeden z uczestników doznał obrażeń ciała powodujących naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwające poniżej 7 dni”.

Warto dodać, że kolizja jest określeniem potocznym i nie znajdziemy go kodeksie wykroczeń ani Ustawie Prawo o ruchu drogowym, jednak jest używane przez policjantów, organy sądowe i ubezpieczycieli.

miniaturka wpisu
Wypadek a kolizja – różnice, co zrobić po szkodzie i kary

Nazwy wypadek i kolizja używane są zamiennie przez osoby mówiące o zdarzeniu drogowym. Sprawdź, jaka jest między nimi różnica.

Przejdź do artykułu

Kto powoduje wypadki na polskich drogach?

Sprawcami wypadków dużo częściej są mężczyźni – w 2019 roku spowodowali oni 73,1% wypadków. Jeśli chodzi o wiek sprawców, najwięcej wypadków powodują kierowcy w wieku 25 – 39, ale wynika to również z faktu, że kierowców w tym wieku jest w Polsce bardzo dużo. Jeśli jednak przyjrzymy się współczynnikowi liczby wypadków na 10 tys. populacji, największy jest wśród młodych kierowców w wieku 18 – 24 lata.

Sprawcy wypadków według wieku

Wiek kierowcówWypadkiRanniZabiciLiczba wypadków
na 10 tys populacji
18-24 lata49104626409 17,4
25-39 lat832671510157 9,5
40-59 lat71425938389 6,9
60+ lat44654115162 4,7
Dane: raport Policji Wypadki drogowe w Polsce 2018, opracowanie własne

Młodych kierowców cechuje skłonność do ryzyka, która w połączeniu z niewielkim doświadczeniem w kierowaniu pojazdami przynosi tragiczne efekty. Ich przeciwieństwem są osoby powyżej 60 roku życia – w ich przypadku współczynnik wypadków jest prawie 3,5 raza mniejszy niż u młodszych kierowców. Tu procentuje wiedza i obycie z wieloma sytuacjami, jakie mogą wydarzyć się na drodze, a także brak potrzeby imponowania swoją jazdą i samochodem.

Najczęstsze przyczyny wypadków komunikacyjnych

4 główne przyczyny wypadków na polskich drogach to:

  • nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – w 27,3% wszystkich wypadków,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 23,6% wypadków,
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych – 11% wypadków,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami – 8,4% wypadków.

Warto dodać, że w 9% wypadków brały udział osoby pod wpływem alkoholu. Z roku na rok takich wypadków jest mniej, ale nadal przynoszą one tragiczne skutki. Największy odsetek wypadków z udziałem osób pod wpływem alkoholu występuje w województwach łódzkim i śląskim – odpowiednio 11,4% oraz 10,5% ogółu wypadków, najmniejszy w opolskiem – 2,4%.

Gdzie dochodzi do największej liczby wypadków?

Województwa i miasta z największą liczbą wypadków

Wyjątkowo niebezpiecznym obszarem Polski jest Wielkopolska – na tamtejszych drogach w 2019 roku doszło do 3894 wypadków. Dużo wypadków ma również miejsce na Mazowszu – 3802, w Łódzkiem – 3351 oraz w Małopolsce – 3136. Dla porównania, w lubuskiem miało miejsce 660 wypadków, w opolskiem – 614, a w podlaskiem – 585.

WojewództwoLiczba wypadkówLiczba rannychLiczba zabitych
Dolnośląskie19292275215
Kujawsko – pomorskie940974211
Lubelskie11391233170
Lubuskie66077592
Łódzkie33514047239
Małopolskie31363716176
Mazowieckie (bez KSP)22682678310
KSP (Warszawa i 9 powiatów)15341713159
Opolskie61470373
Podkarpackie14811708157
Podlaskie585620106
Pomorskie22972775160
Śląskie29653561199
Świętokrzyskie10561241131
Warmińsko – Mazurskie12181486103
Wielkopolskie38944566279
Zachodniopomorskie12211406129
za: Raport Policji Wypadki drogowe w Polsce 2019
miniaturka wpisu
Miejsce zamieszkania właściciela samochodu a cena OC komunikacyjnego

Jednym z czynników, których ubezpieczyciele używają do wyceny ubezpieczenia komunikacyjnego, jest miejsce zamieszkania właściciela auta, a tym samym najczęstsze miejsce użytkowania i parkowania ubezpieczanego pojazdu.

Przejdź do artykułu

Drogi z największą liczbą wypadków

Najniebezpieczniejszą kategorią dróg są te dwukierunkowe i o dwóch jezdniach jednokierunkowych (dochodzi tam do ponad 90% wypadków). Najmniej takich zdarzeń ma miejsce na drogach jednokierunkowych (3,5%) i drogach ekspresowych (1,5%).

W 2019 roku na polskich autostradach doszło łącznie do 415 wypadków, a w podziale na poszczególne drogi:

  • A4 – 175 wypadków,
  • A2 – 118 wypadków,
  • A1 – 115 wypadków,
  • A8e – 19 wypadków,
  • A6 – 7 wypadków.

Drogi krajowe są jeszcze mniej bezpieczne. Oto jak wyglądają statystyki wypadków dla kilku z nich:

  • K7 – z Żukowa k Gdańska przez Warszawę do granicy w Chyżnem – 420 wypadków,
  • K91 – z Gdańska przez Toruń i Łódź do Częstochowy – 331 wypadków,
  • K94 – ze Zgorzelca przez Wrocław, Kraków do granicy z Ukrainą – 321 wypadki,
  • K12 – od granicy z Niemcami przez Leszno, Kalisz, Radom, Chełm, do granicy z Ukrainą – 263 wypadków.

Najmniej wypadków (105) miało miejsce na drodze K78, prowadzącej przez województwa śląskie i świętokrzyskie.

Miejsca, w których należy szczególnie uważać

70,5% wypadków, do jakich dochodzi na polskich drogach, ma miejsce w obszarze zabudowanym. W obszarze niezabudowanym wypadków jest mniej, ale kiedy do nich dochodzi, przynoszą więcej ofiar śmiertelnych. W prawie co 5 takim wypadku ginął człowiek. Wynika to m.in. stąd, że na obszarach niezabudowanych kierowcy jeżdżą z wyższą prędkością, a pomoc dociera tam później.

Wypadki najczęściej zdarzają się na prostych odcinkach drogi i skrzyżowaniach z drogami z pierwszeństwem przejazdu. Wynika to najczęściej z niedostosowania prędkości do warunków ruchu i nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu.

Kiedy najczęściej dochodzi do wypadków?

Najgroźniejsze miesiące, dni tygodnia, godziny

Najgroźniejszymi miesiącami na drodze są październik (w 2019 roku doszło wtedy do 9,6% wypadków), wrzesień (9,5% wypadków) i czerwiec (9,9% wypadków). Jesienią powodem jest nagłe pogorszenie warunków drogowych, a w czerwcu, a także w pozostałych miesiącach wakacyjnych – zwiększona liczba wyjazdów urlopowych. O dziwo, najmniej wypadków jest w lutym – wygląda na to, że kierowcy są najostrożniejsi, kiedy na drodze jest śnieg lub lód.

Jeśli chodzi o poszczególne dni tygodnia – najmniej bezpieczne są pod tym względem poniedziałki i piątki, czyli dzień tuż przed oraz tuż po weekendzie. W piątek dochodzi do największej liczby wypadków i jest najwięcej rannych, a najwięcej ofiar śmiertelnych jest w soboty (16,7%) i w poniedziałki (15%).

Godziny, w których należy szczególnie uważać na drodze to te, w których jest jednocześnie największe natężenie ruchu – między 13 a 19, ze szczególnym wzrostem liczby wypadków między 16 a 18, liczby rannych między 15 a 18 i zabitych między 16 a 19. Są to godziny, w których większość ludzi wychodzi z pracy i chce szybko wrócić do domu.

Zdradliwe ‘dobre’ warunki pogodowe

Przy jakiej pogodzie najczęściej dochodzi do wypadków? Większość osób powiedziałaby: przy złej, w deszczu, śnieżycy. Tymczasem policyjne statystyki pokazują, że jest inaczej. Od kilku lat utrzymuje się ta sama tendencja – najwięcej wypadków, rannych i zabitych jest przy dobrych warunkach atmosferycznych, przy pełnym oświetleniu.

Z czego to wynika? Niestety, ze zbytniej pewności siebie kierowców. Na suchej drodze, przy dobrym oświetleniu jeżdżą z wyższą prędkością, co w razie wypadku przynosi tragiczne skutki.

Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Joanna Kowal

Pasjonatka słowa pisanego. Specjalność: psychologia i finanse. Moją misją jest przekładanie skomplikowanych zagadnień na język zrozumiały dla każdego. Jako redaktor Mubi.pl wspieram kierowców przy zakupie ubezpieczeń i biorę pod lupę wszelkie formalności związane z posiadaniem samochodu.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!