Policyjne statystyki stoją w sprzeczności z powszechnymi opiniami na temat tego, kiedy, jak i gdzie dochodzi do wypadków. Jak się okazuje, o tragedię najłatwiej na prostej drodze, przy dobrej pogodzie, w środku lata, a schorowani emeryci wcale nie powodują więcej wypadków niż kierowcy w pełni sił i zdrowia. O czym jeszcze mówi raport Policji “Wypadki drogowe w Polsce w 2021 roku”?
W naszym artykule przeczytasz:
- Kto powoduje wypadki na polskich drogach?
- Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków komunikacyjnych?
- Które województwa i miasta odznaczają się największą liczbą wypadków?
- Które drogi mają największą liczbę wypadków?
- W których miejscach należy szczególnie uważać?
- Kiedy najczęściej dochodzi do wypadków?
- Statystycznie które miesiące i dni są najgroźniejsze?
- W jakich warunkach pogodowych dochodzi do największej ilości zdarzeń
Prawie 23 tys. wypadków, niemal 26,5 tys. rannych i prawie 2,3 tys. zabitych – to bilans 2021 roku na polskich drogach. Choć liczby te są sporo mniejsze niż w poprzednich latach, co najprawdopodobniej jest spowodowane pandemią koronawirusa i dużo mniejszym ruchem na drogach, nadal nie mamy się z czego cieszyć. Na tle krajów UE wypadamy średnio lub słabo, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych przypadających na 100 wypadków. W 2020 roku Polska ze wskaźnikiem 10,6 była pierwsza na 20 krajów, dla porównania – w Niemczech i Austrii wynosił on odpowiednio 1,0 i 1,1.
RÓŻNICA MIĘDZY WYPADKIEM A KOLIZJĄ
Choć pojęcia te używane są zamiennie, oznaczają jednak inne zdarzenia. Różnica tkwi przede wszystkim w skutkach tych zdarzeń.
Obecna definicja wypadku to “zdarzenie spowodowane przez nieumyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym, którego skutkiem jest śmierć jednego z uczestników lub obrażenia ciała powodujące naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwające dłużej niż 7 dni”
Z kolei kolizja to zdarzenie w ruchu drogowym “spowodowane przez nieumyślne naruszenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w tym ruchu, którego skutkiem są straty materialne lub też jeden z uczestników doznał obrażeń ciała powodujących naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia trwające poniżej 7 dni”.
Warto dodać, że kolizja jest określeniem potocznym i nie znajdziemy go kodeksie wykroczeń ani Ustawie Prawo o ruchu drogowym, jednak jest używane przez policjantów, organy sądowe i ubezpieczycieli.
Kolizja i wypadek są używane zamiennie – to błąd! Ma to duży wpływ dla Twojego ubezpieczyciela po zdarzeniu. Sprawdź co je różni!
Czytaj dalejKto powoduje wypadki na polskich drogach?
Sprawcami wypadków dużo częściej są mężczyźni – w 2021 roku spowodowali oni 73,6% wypadków. Jeśli chodzi o wiek sprawców, najwięcej wypadków powodują kierowcy w wieku 25 – 39, ale wynika to również z faktu, że kierowców w tym wieku jest w Polsce bardzo dużo. Jeśli jednak przyjrzymy się współczynnikowi liczby wypadków na 10 tys. populacji, największy jest wśród młodych kierowców w wieku 18 – 24 lata.
Sprawcy wypadków według wieku
Grupa wiekowa | Wypadki | Zabici | Ranni | Wskaźnik liczby wypadków na 10 000 populacji |
---|---|---|---|---|
18-24 lat | 3 653 | 382 | 4 630 | 13,77 |
25-39 lat | 6 546 | 653 | 7 876 | 7,85 |
40-59 lat | 5 682 | 492 | 6 541 | 5,46 |
60+ lat | 3 418 | 361 | 3 843 | 3,49 |
Młodych kierowców cechuje skłonność do ryzyka, która w połączeniu z niewielkim doświadczeniem w kierowaniu pojazdami przynosi tragiczne efekty. Ich przeciwieństwem są osoby powyżej 60 roku życia – w ich przypadku współczynnik wypadków jest prawie 4,5 raza mniejszy niż u młodszych kierowców. Tu procentuje wiedza i obycie z wieloma sytuacjami, jakie mogą wydarzyć się na drodze, a także brak potrzeby imponowania swoją jazdą i samochodem.
Ekspert Mubi radzi:
Najczęstsze przyczyny wypadków komunikacyjnych
4 główne przyczyny wypadków na polskich drogach to:
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu 27%;
- Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 25,5%;
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych 10,2%;
- Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami 7,8%.
Warto dodać, że w 10,9% wypadków brały udział osoby pod wpływem alkoholu. Z roku na rok takich wypadków jest mniej, ale nadal przynoszą one tragiczne skutki. Największy odsetek wypadków z udziałem osób pod wpływem alkoholu występuje w województwach mazowieckim – po 10,9% ogółu wypadków, najmniejszy w podlaskiem – 2,3%.
Liczba wypadków w Polsce w ostatnich latach maleje. W 2016 roku było ich 33 664, w 2017 roku – 32 760, w roku 2018 – 31 674, w 2019 – 30 288, w 2020 roku – 23 540, a w 2021 roku – 22 816.
Województwa i miasta z największą liczbą wypadków
Wyjątkowo niebezpiecznym obszarem Polski jest Wielkopolska – na tamtejszych drogach w 2021 roku doszło do 2 409 wypadków. Dużo wypadków ma również miejsce w łódzkiem – 2 306, na Śląsku – 2 203 oraz w Małopolsce – 2 239. Dla porównania, w lubuskiem miało miejsce 540 wypadków, w opolskiem – 537, a w podlaskiem – 433.
Województwo | Liczba wypadków | Liczba rannych | Liczba zabitych |
---|---|---|---|
Dolnośląskie | 1 730 | 2 018 | 179 |
Kujawsko – pomorskie | 797 | 866 | 122 |
Lubelskie | 892 | 966 | 135 |
Lubuskie | 540 | 648 | 71 |
Łódzkie | 2 306 | 2 763 | 191 |
Małopolskie | 2 239 | 2 590 | 144 |
Mazowieckie (bez KSP) | 1 836 | 2 190 | 242 |
KSP (Warszawa i 9 powiatów) | 1 205 | 1 371 | 133 |
Opolskie | 537 | 593 | 81 |
Podkarpackie | 1 122 | 1 444 | 95 |
Podlaskie | 433 | 481 | 79 |
Pomorskie | 1 776 | 2 060 | 118 |
Śląskie | 2 203 | 2 576 | 148 |
Świętokrzyskie | 780 | 913 | 86 |
Warmińsko – Mazurskie | 920 | 1 074 | 96 |
Wielkopolskie | 2 409 | 2 769 | 230 |
Zachodniopomorskie | 946 | 1 371 | 133 |
Miejsce zamieszkania właściciela samochodu jest jednym z czynników, którą ubezpieczyciele biorą pod uwagę przy wyliczaniu OC.
Czytaj dalejDrogi z największą liczbą wypadków
Najniebezpieczniejszą kategorią dróg są te dwukierunkowe i o dwóch jezdniach jednokierunkowych (dochodzi tam do prawie 84% wypadków). Najmniej takich zdarzeń ma miejsce na autostradach (1,6%) i drogach ekspresowych (1,8%).
W 2021 roku na polskich autostradach doszło łącznie do 372 wypadków, a w podziale na poszczególne drogi:
- A4 – 144 wypadków,
- A1 – 101 wypadków,
- A2 – 87 wypadków,
- A8e – 23 wypadków,
- A6 – 17 wypadki.
Drogi krajowe są jeszcze mniej bezpieczne. Oto jak wyglądają statystyki wypadków dla kilku z nich:
- K7 – z Żukowa k Gdańska przez Warszawę do granicy w Chyżnem – 282 wypadków,
- K91 – z Gdańska przez Toruń i Łódź do Częstochowy – 277 wypadki,
- K94 – ze Zgorzelca przez Wrocław, Kraków do granicy z Ukrainą – 261 wypadki,
- K12 – od granicy z Niemcami przez Leszno, Kalisz, Radom, Chełm, do granicy z Ukrainą – 182 wypadków.
Najmniej wypadków (53) miało miejsce na drodze K73, prowadzącej z okolic Kielc do Jasła.
Miejsca, w których należy szczególnie uważać
68,6% wypadków, do jakich dochodzi na polskich drogach, ma miejsce w obszarze zabudowanym. W obszarze niezabudowanym wypadków jest mniej, ale kiedy do nich dochodzi, przynoszą więcej ofiar śmiertelnych. W prawie co 5 takim wypadku ginął człowiek. Wynika to m.in. stąd, że na obszarach niezabudowanych kierowcy jeżdżą z wyższą prędkością, a pomoc dociera tam później.
Wypadki najczęściej zdarzają się na prostych odcinkach drogi i skrzyżowaniach z drogami z pierwszeństwem przejazdu. Wynika to najczęściej z niedostosowania prędkości do warunków ruchu i nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu.
Kiedy najczęściej dochodzi do wypadków?
Najgroźniejsze miesiące, dni tygodnia, godziny
Najgroźniejszymi miesiącami na drodze są czerwiec (w 2021 roku doszło wtedy do 11,6% wypadków), lipiec (11,1% wypadków) i październik (10,3% wypadków). Sporo wypadków ma miejsce też w sierpniu i wrześniu (10%). Jesienią powodem jest nagłe pogorszenie warunków drogowych, a w miesiącach letnich – zwiększona liczba wyjazdów urlopowych. O dziwo, najmniej wypadków jest w kwietniu, kiedy pogoda stwarza jeszcze pewne trudności w poruszaniu się po drogach.
Jeśli chodzi o poszczególne dni tygodnia – najmniej bezpieczne są pod tym względem poniedziałki i piątki, czyli dzień tuż przed oraz tuż po weekendzie. W piątek dochodzi do największej liczby wypadków i jest najwięcej rannych, a najwięcej ofiar śmiertelnych jest w piątki i czwartki (18% oraz 17,1%) i w soboty (15,9%).
Godziny, w których należy szczególnie uważać na drodze to te, w których jest jednocześnie największe natężenie ruchu – między 13 a 19, ze szczególnym wzrostem liczby wypadków między 16 a 18, liczby rannych między 16 a 18 i zabitych między 16 a 21. Są to godziny, w których większość ludzi wychodzi z pracy i chce szybko wrócić do domu.
Zdradliwe ‘dobre’ warunki pogodowe
Przy jakiej pogodzie najczęściej dochodzi do wypadków? Większość osób powiedziałaby: przy złej, w deszczu, śnieżycy. Tymczasem policyjne statystyki pokazują, że jest inaczej. Od kilku lat utrzymuje się ta sama tendencja – najwięcej wypadków, rannych i zabitych jest przy dobrych warunkach atmosferycznych, przy pełnym oświetleniu.
Z czego to wynika? Niestety, ze zbytniej pewności siebie kierowców. Na suchej drodze, przy dobrym oświetleniu jeżdżą z wyższą prędkością, co w razie wypadku przynosi tragiczne skutki.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o wypadki komunikacyjne w Polsce
Zgodnie z policyjnymi statystykami, najwięcej wypadków komunikacyjnych w Polsce w 2021 roku spowodowali kierowcy w wieku 25-39 lat. Patrząc jednak na częstotliwość zdarzeń, grupą powodującą ich najwięcej są osoby młodsze. W przypadku kierowców w wieku 18-24 lat współczynnik liczby wypadków na 10 tys. populacji wyniósł 13,77 – to ponad 4,5 raza więcej niż u najstarszych kierowców.
Statystycznie najczęstszą przyczyną wypadków drogowych w Polsce jest nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – z tego powodu doszło aż do 27% zdarzeń. Kolejne miejsca zajmują niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. W prawie 11% zdarzeń wzięły udział osoby będące pod wpływem alkoholu.
Najwięcej wypadków w Polsce w 2021 roku miało miejsce w województwie wielkopolskim – 2 409. Do prawie wszystkich doszło na drogach dwukierunkowych i o dwóch jezdniach jednokierunkowych, a prawie 70% zdarzyła się w obszarze zabudowanym. Miesiące z największą liczbą wypadków to czerwiec, lipiec i październik, z kolei z dni tygodnia „najgroźniejsze” są czwartki i piątki.
Wbrew pozorom wcale nie przy fatalnej. Deszcz, śnieg czy mgła utrudniają jazdę, ale też sprawiają, że kierowcy są w takich warunkach ostrożniejsi. Z kolei przy ładnej pogodzie i dobrej widoczności łatwo o nadmierną pewność siebie i mniejszą koncentrację, dlatego też właśnie wówczas zdarza się większość wypadków.
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji