Assistance dla samochodu elektrycznego – na co zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia?
Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Również liczba stacji ładowania systematycznie rośnie. A co z dodatkowym ubezpieczeniem assistance na takie pojazdy? Czy można je bez problemów kupić? Czy ubezpieczyciele wprowadzają dodatkowe warunki ochrony dla aut elektrycznych?
Z tego artykułu dowiesz się:
Liczba samochodów elektrycznych w Polsce – Licznik Elektromobilności
Samochody elektryczne zyskują w Polsce coraz większą popularność. Według Licznika Elektromobilności, który jest prowadzony przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w naszym kraju pod koniec stycznia 2024 roku były zarejestrowane 100 737 samochody osobowe i użytkowe z napędem elektrycznym.
Warto dodać, że przez ostatnie 12 miesięcy liczba samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o połowę – pod koniec stycznia 2023 roku było ich aż o 49,86% mniej. W ciągu całego 2023 roku ich liczba zwiększyła się o 23 651 sztuk. Czy wśród nich było więcej hybryd, czy pełnych elektryków?
Jak pokazują ostatnie dane PZPM i PSPA 52 356 samochodów elektrycznych to pojazdy napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym (BEV), a 48 381 to aut to były hybrydy, czyli PHEV (plug-in hybrid electric vehicle).
Assistance na samochód elektryczny – czy można je kupić?
W związku z coraz większą popularnością, a także liczbą na rynku, samochodów elektrycznych rodzi się pytanie, czy można na nie również kupić ubezpieczenie assistance. Oczywiście z OC nie może być problemu, ponieważ każdy zarejestrowany pojazd musi być ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej. A co z dobrowolnym assistance?
Przeglądając ogólne warunki ubezpieczeń (OWU) poszczególnych ubezpieczycieli, od razu zauważymy, że w żadnym z tych dokumentów nie wspomina się o wyłączeniu z ochrony pojazdów elektrycznych. Wniosek może być tylko jeden – bez problemu można rozszerzyć ochronę o assistance aut typu BEV i PHEV.
Jeśli chodzi o zakres ubezpieczenia assistance dla samochodów elektrycznych, to jest on w zasadzie taki sam jak dla tradycyjnych aut napędzanych silnikami spalinowymi. Różni się jednak jedną kwestią. O co chodzi?
W ramach assistance oferowane jest pomoc w przypadku rozładowania akumulatora. W przypadku aut spalinowych można na miejscu zdarzenia doładować baterię, by odpalić pojazd i jechać dalej. Jeśli chodzi o auta elektryczne, nie jest to zazwyczaj możliwe, choć np. Allianz wspomina o przenośnej stacji ładowania. Przeważnie samochód napędzany prądem zostanie odholowany do stacji ładowania.
Różnić się może także usługa samochodu zastępczego. Ubezpieczyciele określają, że pokryją koszty auta zastępczego o podobnym standardzie. W przypadku aut elektrycznych w umowie ubezpieczeniowej zaznacza się, że właścicielowi elektryka przysługuje nie inny elektryk, ale auto spalinowe o określonej klasie.
Wybór ubezpieczenia assistance dla samochodu elektrycznego – o tym pamiętaj!
Zawsze przed wybraniem dodatkowego ubezpieczenia pojazdu, warto, a nawet należy, zapoznać się z warunkami ochrony. W przypadku assistance szczególną uwagę należy zwrócić na oferowane świadczenia, ich limity i wyłączenia. Na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas wyboru assistance (także jego wariantu) dla auta elektrycznego?
Głównym problemem związanym z samochodem elektrycznym, który może pojawić się podczas podróży, jest rozładowanie akumulatora. Ubezpieczyciele oferują w takiej sytuacji holowanie do najbliższej stacji ładowania (Allianz wskazuje także na użycie przenośnej stacji), ale nie w każdym wariancie assistance – zazwyczaj usługa ta jest dostępna w droższych pakietach.
W Polsce pod koniec stycznia 2023 roku działały 3 282 stacje ładowania, które oferowały 5 933 punktów ładowania. Może się zdarzyć, że stacja będzie bardzo daleko, więc koniecznie trzeba zobaczyć w OWU, jakie są limity holowania pojazdu, tak, by nie było problemu z przetransportowanie pojazdu.
Ubezpieczyciele wskazują także, ile razy można skorzystać z danej usługi. W przypadku holowania pojazdu elektrycznego w związku z rozładowaniem akumulatora są to zazwyczaj dwa takie świadczenia w okresie ubezpieczenia.
Warto także zwrócić uwagę na zapisy o samochodzie zastępczym w przypadku konieczności oddania auta elektrycznego do warsztatu. Ubezpieczyciele wskazują, o jakim standardzie samochód zastępczy można otrzymać – przeważnie do klasy C z klasycznym napędem (spalinowym).
OWU a samochody elektryczne – czy pojawiają się specjalne zapisy?
Towarzystwa ubezpieczeniowe w specjalnie przygotowanych dokumentach przedstawiają informacje na temat ubezpieczeń. Zazwyczaj w jednym dokumencie znajdują się zapisy na temat AC, NNW, assistance i innych dodatkowych ochron. Czy w przypadku assistance pojawiają się szczególne wzmianki o pojazdach elektrycznych? Zróbmy przegląd OWU!
Jeśli w samochodzie elektryczny rozładuje się bateria, to Allianz zorganizuje i opłaci holowanie pojazdu do najbliższej stacji ładowania (usługa nie obejmuje pokrycia kosztów ładowania) lub, gdy będzie to możliwe, zapewni ładowanie na miejscu zdarzenia za pomocą przenośnej stacji do ładowania – 2 razy w okresie ubezpieczenia (4 razy w wariancie Maksymalnym).
W ramach assistance można także zadzwonić na infolinię w dowolnym momencie i zapytać o położenie najbliższej stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Pojazd zastępczy w przypadku posiadacza samochodu elektrycznego nie może być wyższej klasy niż klasa C. Może być on dysponować napędem elektrycznym lub hybrydowym, jeśli taki dostępny będzie w partnerskiej sieci wypożyczalni.
W wariancie Standard i Premium Assistance dostępne jest świadczenie holowania pojazdu o napędzie elektrycznym w przypadku rozładowania akumulatora. Można z niej skorzystać 2 razy w okresie ubezpieczenia. Holowanie odbywa się do najbliższej stacji ładowania, ale na odległość nie większą niż limit kilometrów wskazanych w polisie.
Na czas naprawy auta elektrycznego ubezpieczony może otrzymać samochód zastępczy do klasy C o napędzie klasycznym.
Benefia wskazuje, że holowanie pojazdu o napędzie elektrycznym, gdy dojdzie do rozładowania akumulatora, jest dostępne w wariancie Podstawowym i Pełnym Assistance. Z usługi tej można skorzystać 2 razy w okresie ubezpieczenia. Polega ona na organizacji i pokryciu kosztów holowania auta do najbliższej stacji ładowania.
W przypadku naprawy samochodu elektrycznego ubezpieczonemu przysługuje samochód zastępczy o napędzie klasycznym – jego klasa nie może być wyższa niż C. Usługa dostępna jest jedynie w wariancie Pełnym.
W ramach Auto Assistance właścicielowi osobowego samochodu elektrycznego przysługuje auto osobowe o napędzie spalinowym (klasycznym) do klasy C, którego pojemność silnika jest mniejsza niż 2500 cm³, a liczba miejsc wynosi 4 bądź 5.
Centrum Alarmowe Assistance w przypadku rozładowania akumulatora samochodu elektrycznego zorganizuje i pokryje koszty holowania auta do najbliższej stacji ładowania. UNIQA nie pokrywa kosztów ładownia baterii. Usługa dostępna w wariantach: Standard, Premium i Prestiż.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o assistance dla samochodu elektrycznego
Zakres i warunki ochrony assistance są praktycznie takie same. Niektórzy ubezpieczyciele doprecyzowują niektóre kwestie, jak na przykład wprowadzają definicję usługi holowanie pojazdu elektrycznego po wyładowaniu akumulatora. Określają także jakiej klasy samochód zastępczy przysługuje, gdy auto elektryczne trafi do naprawy.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, w których wariantach assistance dostępna jest usługa holowania samochodu elektrycznego w przypadku rozładowania baterii. Należy także spojrzeć na liczbę takich usług w okresie ochrony oraz na limity kilometrów holowania.
Przeważnie nie. Niemal wszyscy ubezpieczyciele wskazują w OWU, że samochodem zastępczym za elektryka będzie auto o napędzie klasycznym do klasy C. Na przykład TUZ Ubezpieczenia doprecyzowuje, że może mieć ono 4 lub 5 miejsc i silnik o pojemności do 2500 cm³. Tylko Allianz wskazuje, że może to być auto elektryczne lub hybrydowe, jeśli akurat takie jest dostępne w partnerskiej sieci wypożyczalni.
- Z roku na rok liczba samochód elektrycznych w Polsce rośnie.
- Bez problemów można rozszerzyć ochronę ubezpieczeniową samochodu elektrycznego o assistance.
- Assistance dla samochodu elektrycznego jest praktycznie takie samo jak dla aut z silnikami spalinowymi.
- Przy wyborze assistance dla elektryka należy zwrócić uwagę na limit holowania w przypadku wyładowania akumulatora oraz zapisy o samochodzie zastępczym.
- Ubezpieczyciele oferują 2 usługi holowania auta elektrycznego po rozładowaniu baterii w okresie ubezpieczenia.
- Samochód zastępczy może być najwyżej klasy C (spalinowy).
- https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Licznik-elektromobilnosci/LIPIEC-2023
- https://mubi.pl/dokumenty/owu-benefia-od-23.12.2022.pdf
- https://mubi.pl/dokumenty/owu-tuz-od-21.07.2022.pdf
- https://mubi.pl/dokumenty/owu-uniqa-od-14.07.2023.pdf
- https://mubi.pl/dokumenty/OWU-allianz-od-24.02.2023.pdf
- https://mubi.pl/dokumenty/owu-beesafe-od-20.12.2022.pdf
Dołącz do dyskusji