Assistance dla samochodu elektrycznego – na co zwrócić uwagę przy wyborze ubezpieczenia?

Samochody elektryczne cieszą się coraz większą popularnością. Również liczba stacji ładowania systematycznie rośnie. A co z dodatkowym ubezpieczeniem assistance na takie pojazdy? Czy można je bez problemów kupić? Czy ubezpieczyciele wprowadzają dodatkowe warunki ochrony dla aut elektrycznych?

assistance dla samochodu elektrycznego

Liczba samochodów elektrycznych w Polsce – Licznik Elektromobilności

Samochody elektryczne zyskują w Polsce coraz większą popularność. Według Licznika Elektromobilności, który jest prowadzony przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) oraz Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) w naszym kraju pod koniec stycznia 2024 roku były zarejestrowane 100 737 samochody osobowe i użytkowe z napędem elektrycznym.

Warto dodać, że przez ostatnie 12 miesięcy liczba samochodów elektrycznych w Polsce wzrosła o połowę – pod koniec stycznia 2023 roku było ich aż o 49,86% mniej. W ciągu całego 2023 roku ich liczba zwiększyła się o 23 651 sztuk. Czy wśród nich było więcej hybryd, czy pełnych elektryków?

Jak pokazują ostatnie dane PZPM i PSPA 52 356 samochodów elektrycznych to pojazdy napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym (BEV), a 48 381 to aut to były hybrydy, czyli PHEV (plug-in hybrid electric vehicle).

Assistance na samochód elektryczny – czy można je kupić?

W związku z coraz większą popularnością, a także liczbą na rynku, samochodów elektrycznych rodzi się pytanie, czy można na nie również kupić ubezpieczenie assistance. Oczywiście z OC nie może być problemu, ponieważ każdy zarejestrowany pojazd musi być ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej. A co z dobrowolnym assistance?

Przeglądając ogólne warunki ubezpieczeń (OWU) poszczególnych ubezpieczycieli, od razu zauważymy, że w żadnym z tych dokumentów nie wspomina się o wyłączeniu z ochrony pojazdów elektrycznych. Wniosek może być tylko jeden – bez problemu można rozszerzyć ochronę o assistance aut typu BEV i PHEV.

Jeśli chodzi o zakres ubezpieczenia assistance dla samochodów elektrycznych, to jest on w zasadzie taki sam jak dla tradycyjnych aut napędzanych silnikami spalinowymi. Różni się jednak jedną kwestią. O co chodzi?

W ramach assistance oferowane jest pomoc w przypadku rozładowania akumulatora. W przypadku aut spalinowych można na miejscu zdarzenia doładować baterię, by odpalić pojazd i jechać dalej. Jeśli chodzi o auta elektryczne, nie jest to zazwyczaj możliwe, choć np. Allianz wspomina o przenośnej stacji ładowania. Przeważnie samochód napędzany prądem zostanie odholowany do stacji ładowania.

Różnić się może także usługa samochodu zastępczego. Ubezpieczyciele określają, że pokryją koszty auta zastępczego o podobnym standardzie. W przypadku aut elektrycznych w umowie ubezpieczeniowej zaznacza się, że właścicielowi elektryka przysługuje nie inny elektryk, ale auto spalinowe o określonej klasie.

Wybór ubezpieczenia assistance dla samochodu elektrycznego – o tym pamiętaj!

Zawsze przed wybraniem dodatkowego ubezpieczenia pojazdu, warto, a nawet należy, zapoznać się z warunkami ochrony. W przypadku assistance szczególną uwagę należy zwrócić na oferowane świadczenia, ich limity i wyłączenia. Na co powinniśmy zwrócić uwagę podczas wyboru assistance (także jego wariantu) dla auta elektrycznego?

Głównym problemem związanym z samochodem elektrycznym, który może pojawić się podczas podróży, jest rozładowanie akumulatora. Ubezpieczyciele oferują w takiej sytuacji holowanie do najbliższej stacji ładowania (Allianz wskazuje także na użycie przenośnej stacji), ale nie w każdym wariancie assistance – zazwyczaj usługa ta jest dostępna w droższych pakietach.

W Polsce pod koniec stycznia 2023 roku działały 3 282 stacje ładowania, które oferowały 5 933 punktów ładowania. Może się zdarzyć, że stacja będzie bardzo daleko, więc koniecznie trzeba zobaczyć w OWU, jakie są limity holowania pojazdu, tak, by nie było problemu z przetransportowanie pojazdu.

Ubezpieczyciele wskazują także, ile razy można skorzystać z danej usługi. W przypadku holowania pojazdu elektrycznego w związku z rozładowaniem akumulatora są to zazwyczaj dwa takie świadczenia w okresie ubezpieczenia.

Warto także zwrócić uwagę na zapisy o samochodzie zastępczym w przypadku konieczności oddania auta elektrycznego do warsztatu. Ubezpieczyciele wskazują, o jakim standardzie samochód zastępczy można otrzymać – przeważnie do klasy C z klasycznym napędem (spalinowym).

assistance dla samochodu elektrycznego

OWU a samochody elektryczne – czy pojawiają się specjalne zapisy?

Towarzystwa ubezpieczeniowe w specjalnie przygotowanych dokumentach przedstawiają informacje na temat ubezpieczeń. Zazwyczaj w jednym dokumencie znajdują się zapisy na temat AC, NNW, assistance i innych dodatkowych ochron. Czy w przypadku assistance pojawiają się szczególne wzmianki o pojazdach elektrycznych? Zróbmy przegląd OWU!

grafika
Allianz

Jeśli w samochodzie elektryczny rozładuje się bateria, to Allianz zorganizuje i opłaci holowanie pojazdu do najbliższej stacji ładowania (usługa nie obejmuje pokrycia kosztów ładowania) lub, gdy będzie to możliwe, zapewni ładowanie na miejscu zdarzenia za pomocą przenośnej stacji do ładowania – 2 razy w okresie ubezpieczenia (4 razy w wariancie Maksymalnym).
W ramach assistance można także zadzwonić na infolinię w dowolnym momencie i zapytać o położenie najbliższej stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Pojazd zastępczy w przypadku posiadacza samochodu elektrycznego nie może być wyższej klasy niż klasa C. Może być on dysponować napędem elektrycznym lub hybrydowym, jeśli taki dostępny będzie w partnerskiej sieci wypożyczalni.

grafika
Beesafe

W wariancie Standard i Premium Assistance dostępne jest świadczenie holowania pojazdu o napędzie elektrycznym w przypadku rozładowania akumulatora. Można z niej skorzystać 2 razy w okresie ubezpieczenia. Holowanie odbywa się do najbliższej stacji ładowania, ale na odległość nie większą niż limit kilometrów wskazanych w polisie.
Na czas naprawy auta elektrycznego ubezpieczony może otrzymać samochód zastępczy do klasy C o napędzie klasycznym.

grafika
Benefia

Benefia wskazuje, że holowanie pojazdu o napędzie elektrycznym, gdy dojdzie do rozładowania akumulatora, jest dostępne w wariancie Podstawowym i Pełnym Assistance. Z usługi tej można skorzystać 2 razy w okresie ubezpieczenia. Polega ona na organizacji i pokryciu kosztów holowania auta do najbliższej stacji ładowania.
W przypadku naprawy samochodu elektrycznego ubezpieczonemu przysługuje samochód zastępczy o napędzie klasycznym – jego klasa nie może być wyższa niż C. Usługa dostępna jest jedynie w wariancie Pełnym.

grafika
TUZ Ubezpieczenia

W ramach Auto Assistance właścicielowi osobowego samochodu elektrycznego przysługuje auto osobowe o napędzie spalinowym (klasycznym) do klasy C, którego pojemność silnika jest mniejsza niż 2500 cm³, a liczba miejsc wynosi 4 bądź 5.

grafika
UNIQA

Centrum Alarmowe Assistance w przypadku rozładowania akumulatora samochodu elektrycznego zorganizuje i pokryje koszty holowania auta do najbliższej stacji ładowania. UNIQA nie pokrywa kosztów ładownia baterii. Usługa dostępna w wariantach: Standard, Premium i Prestiż.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o assistance dla samochodu elektrycznego

Czy assistance dla auta elektrycznego różni się od tego dla samochodu spalinowego?
Na co zwrócić uwagę przy wyborze assistance dla auta elektrycznego?
Czy w przypadku naprawy samochodu elektrycznego w warsztacie autem zastępczym również będzie elektryk?
PODSUMOWANIE
  • Z roku na rok liczba samochód elektrycznych w Polsce rośnie.
  • Bez problemów można rozszerzyć ochronę ubezpieczeniową samochodu elektrycznego o assistance.
  • Assistance dla samochodu elektrycznego jest praktycznie takie samo jak dla aut z silnikami spalinowymi.
  • Przy wyborze assistance dla elektryka należy zwrócić uwagę na limit holowania w przypadku wyładowania akumulatora oraz zapisy o samochodzie zastępczym.
  • Ubezpieczyciele oferują 2 usługi holowania auta elektrycznego po rozładowaniu baterii w okresie ubezpieczenia.
  • Samochód zastępczy może być najwyżej klasy C (spalinowy).
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

Skomentuj jako pierwszy!

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC