Badanie techniczne po wypadku a ubezpieczenie – kto poniesie koszty?
Po wypadku lub kolizji poszkodowany może liczyć na pomoc ubezpieczyciela, który wypłaci mu odszkodowanie w celu likwidacji poniesionych przez niego szkód. Wydatki kierowcy nie kończą się jednak wyłącznie na naprawie uszkodzonego samochodu. Zgodnie z przepisami, auto aby zostać ponownie dopuszczonym do ruchu, musi jeszcze przejść obowiązkowe powypadkowe badanie techniczne. To natomiast rodzi pytanie: kto za nie zapłaci?
Spis treści:
- Dodatkowe badanie techniczne pojazdu jest obowiązkowe, jeśli została w nim dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej.
- Bez przeglądu powypadkowego samochód naprawiony po szkodzie istonej w wyniku wypadku lub kolizji nie może zostać ponownie dopuszczony do ruchu.
- Cena przeglądu powypadkowego to 94 zł, a w przypadku samochodów z instalajcą LPG jest ona wyższa o 63 zł.
- Poszkodowanemu należy się zwrot kosztów przeglądu powypadkowego z ubezpieczenia OC sprawcy lub własnego AC.
- Poszkodowany musi poinformować ubezpieczyciela o konieczności przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego.
- Prowadzenie pojazdu bez ważnego przeglądu jest zagrożone karą grzywny i może mieć fatalne konsekwencje w razie spowodowania kolizji lub wypadku.
Przegląd powypadkowy – co musisz wiedzieć?
Każdy kierowca wie o obowiązkowym przeglądzie samochodu, który trzeba wykonywać zwykle co 12 miesięcy na Stacji Kontroli Pojazdów. Nie wszyscy zdają sobie jednak sprawę, że Kodeks drogowy przewiduje też dodatkowe badania techniczne, którym podlegają pojazdy w określonych okolicznościach. Jednym z nich jest tzw. przegląd powypadkowy.
Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3–5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd (…) w którym została dokonana naprawa wynikająca ze szkody istotnej.
Art. 81 ust. 11 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym
W przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym znajdziemy zapisy mówiące o tym, że dodatkowemu obowiązkowemu badaniu technicznemu podlegają pojazdy, które doznały szkody istotnej. Co to takiego? Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie drogowym (art. 2 pkt 10a), chodzi o szkody, które:
- dotyczą układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego samochodu,
- mają wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
- zostały stwierdzone przez UFG lub towarzystwo ubezpieczeniowe.
Jak zatem wynika z przepisów, jeśli w wyniku wypadku lub kolizji drogowej samochód doznał szkody istotnej, musi on przejść przegląd powypadkowy, aby zostać ponownie dopuszczonym do ruchu. Do tego rodzaju badania technicznego pojazd kieruje najczęściej policja, która jednocześnie zatrzymuje dowód rejestracyjny kierowcy do uzyskania przez niego pozytywnego wyniku. Przegląd może być wykonany także na wniosek starosty, ubezpieczyciela lub samego właściciela auta.
Przegląd powypadkowy nie zastępuje okresowego przeglądu rejestracyjnego, który zawsze należy wykonać w terminie wskazanym w dowodzie rejestracyjnym bez względu na wcześniejsze uszkodzenia pojazdu i wynikające z tego obowiązkowe badania techniczne.
Przegląd powypadkowy samochodu – co jest sprawdzane?
Badanie techniczne po wypadku lub kolizji jest wykonywane jednorazowo po zdarzeniu i w przeciwieństwie do przeglądu okresowego skupione nie na standardowych podzespołach wykorzystywanych w codziennym użytkowaniu pojazdu, lecz na elementach szczególnie narażonych na uszkodzenia. Obejmuje ono:
- układ hamulcowy,
- układ kierowniczy,
- zawieszenie i geometrię kół,
- elementy konstrukcyjne,
- systemy bezpieczeństwa,
- układ napędowy i skrzynię biegów,
- oświetlenie i sygnalizację,
- szyby i widoczność,
- układ wydechowy.
Celem badania powypadkowego jest stwierdzenie, czy po uszkodzeniach samochód nadaje się do dalszej eksploatacji, i czy jego użytkowanie nie stwarza zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. Musi być więc ono nastawione na inne elementy niż standardowy przegląd, który polega na kontroli bieżącego stanu technicznego auta.
Badanie techniczne samochodu po wypadku – ile zapłacisz?
Za standardowy przegląd rejestracyjny samochodu w 2025 roku trzeba zapłacić 98 zł. W przypadku przeglądu powypadkowego cena również jest stała i ustalona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury. Wynosi ona 94 zł, do których trzeba doliczyć jeszcze 1 zł opłaty ewidencyjnej w CEPiK.
Jeśli natomiast w badanym samochodzie znajduje się instalacja gazowa, cena wzrośnie o dodatkowe 63 zł za jej sprawdzenie. Diagnosta może też odesłać kierowcę na kontrolę szczelności butli LPG do firmy mającej upoważnienie TDT – jej koszt będzie już wyższy i wyniesie ok. 200-300 zł.
Zwrot kosztów przeglądu po wypadku a ubezpieczenie OC/AC
Po uszkodzeniu w wyniku zdarzenia drogowego jego właścicielowi przysługuje odszkodowanie z ubezpieczenia OC sprawcy lub własnej polisy autocasco. Wśród kierowców pojawia się zasadne pytanie – czy rekompensata pokrywa również koszt obowiązkowego badania technicznego? Zajrzyjmy do przepisów, zaczynając od ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych.
Odszkodowanie z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje również koszt dodatkowego badania technicznego, o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 5 ustawy – Prawo o ruchu drogowym.
Art. 36a ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych
Przepisy są jasne. Jeśli samochód po wypadku lub kolizji spowodowanej przez innego kierowcę wymaga przejścia obowiązkowego badania technicznego, koszt przeglądu powypadkowego jest pokrywany przez OC sprawcy. Co istotne, jest on zwracany odrębnie od kosztów naprawy pojazdu, zatem nie może pomniejszać odszkodowania przyznanego poszkodowanemu w ramach ubezpieczenia OC.
Na prawo poszkodowanego do pokrycia kosztów przeglądu powypadkowego zwracają uwagę także przepisy ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, zgodnie z którymi o konieczności dodatkowego badania ubezpieczyciela powinien poinformować poszkodowany. Przeczytamy tam również, że należy je traktować jako normalne następstwo szkody i w związku z tym jego koszty pokrywa zarówno OC sprawcy, jak i ubezpieczenie AC właściciela pojazdu, jeśli obejmuje je zakres ochrony jego polisy.
1. Posiadacz pojazdu mechanicznego informuje zakład ubezpieczeń o przeprowadzeniu dodatkowego badania technicznego, o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. ‒ Prawo o ruchu drogowym.
2. Badanie techniczne uznaje się za normalne następstwo szkody i jego koszty pokrywa zakład ubezpieczeń w ramach ubezpieczenia casco oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej sprawcy.
Art. 31 ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej
Przy żądaniu zwrotu kosztów przeprowadzenia powypadkowego badania technicznego zastosowanie ma także art. 361 § 2 Kodeksu cywilnego, który mówi o tym, że “naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł, oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono”. Koszty poniesione na przegląd powypadkowy to bez wątpienia strata w majątku poszkodowanego, więc nie może być wątpliwości, że w ramach ubezpieczenia przysługuje mu zwrot pełnej przeznaczonej na to kwoty.
Brak ważnego przeglądu po wypadku – jakie są konsekwencje dla kierowcy?
W przypadku spowodowania wypadku przez kierowcę, który nie miał ważnego przeglądu technicznego (rejestracyjnego lub powypadkowego) pojazdu, poszkodowany w wyniku takiego zdarzenia nie musi obawiać się braku odszkodowania. Zawsze zostanie mu ono wypłacone z OC sprawcy bez względu na okoliczności danej sytuacji.
Zupełnie inne mogą być jednak konsekwencje braku ważnego przeglądu samochodu dla kierowcy, który spowoduje wypadek lub kolizję. Ten musi się liczyć nawet z regresem ubezpieczeniowym, czyli żądaniem zwrotu poniesionych kosztów przez ubezpieczyciela, jeśli wykaże on związek między zdarzeniem na drodze, a stanem technicznym pojazdu. W przypadku polisy autocasco ubezpieczony może zaś stracić prawo do odszkodowania lub otrzymać je w niższej kwocie.
Zgodnie z art. 94 § 2 Kodeksu wykroczeń kierowca, który prowadzi samochód bez ważnego przeglądu rejestracyjnego lub powypadkowego, podlega karze grzywny w wysokości od 1500 zł do nawet 5000 zł. Może także stracić dowód rejestracyjny.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o powypadkowe badanie techniczne
Niekoniecznie. Dodatkowe badanie techniczne pojazdu po wypadku lub kolizji drogowej jest obowiązkowe, jeśli doszło do szkody istotnej, która może wpływać na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Może na nie skierować np. policja, starosta lub ubezpieczyciel – wówczas trzeba je wykonać bez względu na okoliczności. W przypadku mniejszych uszkodzeń, które nie dotyczą układu nośnego, hamulcowego lub kierowniczego samochodu i nie mają wpływu na bezpieczeństwo, przegląd powypadkowy nie jest konieczny.
Tak. Zwrot kosztów dodatkowego badania technicznego samochodu naprawionego po kolizji lub wypadku należy się jego właścicielowi w ramach odszkodowania z ubezpieczenia OC sprawcy (jeśli to ktoś inny spowodował szkodę) lub własnego ubezpieczenia AC (jeśli to właściciel uszkodzonego samochodu spowodował szkodę).
Nie. Przegląd powypadkowy jest przeprowadzany niezależnie od okresowego badania technicznego pojazdu i nie ma wpływu na wyznaczony termin jego przeprowadzenia. Może się więc zdarzyć, że np. jednego dnia samochód przejdzie badanie po wypadku, a następnego konieczny będzie przegląd rejestracyjny, jeśli tak wynika z terminu w dowodzie rejestracyjnym.
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970980602/U/D19970602Lj.pdf
- Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20031241152/U/D20031152Lj.pdf
- Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150001844/U/D20151844Lj.pdf
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20230001070/O/D20231070.pdf
Dołącz do dyskusji