Jak ubezpieczyć youngtimera?

Myśląc o samochodzie zabytkowym, od razu pojawia się nam przed oczami pojazd z lat 30. XX wieku, z którego mógłby wyskoczyć Henryk Kwinto, bohater filmu “Vabank”. Skojarzenie jak najbardziej poprawne. Tylko kto i co decyduje o tym, że samochód jest zabytkowy? A jeśli już jest uznany za zabytkowy, czemu służy popularne rozróżnienie na youngtimery i oldtimery? No i czy ubezpieczenie takiego auta jest bardzo kosztowne?

Uprzedzamy na wstępie, że o samochodach zabytkowych za miliony złotych nie będziemy tutaj pisać. Interesują nas bardziej przyziemne ceny i realne możliwości znalezienie i ubezpieczenia samochodu z przeszłością, które są popularne w Polsce. Będą nas więc bardziej interesowały maluchy, duże fiaty i stare golfy.

Co to jest youngtimer?

W przepisach o ruchu drogowym nie ma definicji youngtimera. Jednak termin ten używany jest powszechnie wśród miłośników starszych pojazdów. Co on dokładnie oznacza? Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie. Aby przybliżyć Ci ten termin, warto postawić pytanie – jaki samochód byś sobie wyobraził, gdyby Twój znajomy powiedział Ci, że kupił zabytkowe auto? 

Istnieje duża szansa, że pomyślałbyś o naprawdę starym pojeździe sprzed 50 czy 70 lat, a może nawet sprzed 100 lat! Łatwo skojarzyć zabytkowy pojazd z Mercedesem-Benzem 260D czy Oldsmobilem F-series. Jednak czas szybko płynie, a zabytkowym samochodem może już być model, który rządził na drogach, jak byłeś dzieckiem. To samochody z lat 70, 80, a nawet 90 stają się dzisiaj klasykami. 

Właśnie takie pojazdy nazywa się youngtimerami, by odróżnić je od bardziej leciwych historycznych oldtimerów. Kultowe samochody z lat 70 i 80 również mogą zostać pojazdami zabytkowymi, jeśli spełnią określone kryteria. W Polsce za youngtimery uważa się na przykład Fiaty 125p czy FSO Polonezy – oczywiście to tylko pierwsze przykłady z brzegu!

Czy youngtimer to zawsze pojazd zabytkowy?

Aby rozwiać jedną wątpliwość, warto wspomnieć, że youngtimer nie musi być zarejestrowany jako samochód zabytkowy. Równocześnie nie każdy stary samochód sprzed 30 czy 40 lat jest youngtimerem. Znaleziony na wsi u wujaszka w stodole rdzewiejący się stary fiat lub Golf II nie podpada pod tę kategorią – to po prostu złom! 

Dlatego część osób wybiera ścisłą definicję i nazywa youngtimerem samochód zabytkowy z lat 60, 70, 80 i początku 90. Można także uznać, że każdy odpowiednio zadbany samochód z tamtych lat może podpadać pod tę kategorię, Nie ma znaczenia, czy dany model był produkowany masowo – Ford T był i nikt się dziś nie zastanawia, czy można go nazwać zabytkiem (mowa o sprawnym modelu z oryginalnymi częściami).

Tu właśnie dotykamy clue problemu – czym jest pojazd zabytkowy? W Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym znajduje się następująca definicja:

“pojazd zabytkowy – pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.”

Ocenę, czy dany samochód może zostać wpisany do ewidencji pojazdów zabytkowych, podejmuje Wojewódzki Konserwator Zabytków. Przyjrzyjmy się więc wymaganiom stawianym przez wielkopolski oddział samochodom ubiegającym się o miano zabytkowego:

  • musi mieć co najmniej 30 lat,
  • dany model nie może być produkowany od co najmniej 15 lat,
  • pojazd musi posiadać minimum 75% oryginalnych części,
  • może mieć co najmniej 25 lat i być egzemplarzem unikatowym ze względu na rozwiązania konstrukcyjne i nie być produkowanym masowo. Ponadto pojazd powinien spełniać dodatkowo szczególne kryterium historyczne (jeździł nim ktoś znany, brał udział w ważnych wydarzeniach).

Dokładne kryteria, które są brane pod uwagę przy ocenie wartości zabytkowej pojazdu znajdziesz tutaj. Dla naszych rozważań nie ma sensu ich wszystkich wymieniać. 

Jeśli pojazd zostanie uznany za zabytkowy, to otrzyma żółte tablice rejestracyjne. Zmiana będzie wiązała się także z kilkoma korzyściami dla właściciela, między innymi nie będzie musiał on przeprowadzać corocznej kontroli technicznej zabytkowego pojazdu oraz będzie mógł wykupywać OC jedynie na czas użytkowania. Pamiętaj, że posiadanie pojazdu zabytkowego to również obowiązki – na przykład poważne zmiany będą wymagać zgody konserwatora i nie będzie można wykorzystywać takiego pojazdu do celów zarobkowych.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC youngtimera?

Jeśli youngtimer zarejestrowany jest jako zwykły samochód, a nie zabytkowy, to musi mieć ubezpieczenie przez cały rok jak każdy inny pojazd. Nie można nim wyjechać na drogę bez polisy, nawet jeśli będzie pięknym zadbanym samochodem z lat 70. Jak już było wyżej wspomniane, na zostanie zabytkiem trzeba mieć papiery.   

Ubezpieczenie na youngtimera można znaleźć w ten sam sposób jak na każdy inny pojazd u wszystkich firm zajmujących się taką działalnością. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach nie ma możliwości, by ubezpieczyciel odmówił obowiązkowego ubezpieczenia OC. W przypadku autocasco może być inaczej, ale o tym będzie mowa w dalszej części artykułu. 

Mimo że youngtimery (niemające statusu zabytku) są starszymi autami z punktu widzenia użytkowania pojazdów, to ich właściciele w dokładnie ten sam sposób mogą wyszukać najlepszą ofertę w porównywarce ubezpieczeń. 

Wpływ na cenę polisy będą miały dane związane z właścicielem pojazdu, czyli między innymi jego wiek, miejsce zamieszkania oraz dotychczasowa historia ubezpieczeniowa. Znaczenie może mieć także pojemność silnika i model samochodu.

Jeśli natomiast youngtimer zostanie wpisany do rejestru zabytków, to nie musi być on cały czas ubezpieczony – oczywiście, jeśli nie będzie codziennie użytkowany, a większość czasu spędzać będzie w garażu. Jednak kiedy zdecydujesz się na podróż zabytkiem, to musisz mieć OC. Dlatego niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują specjalne polisy na samochody z żółtymi tablicami rejestracyjnymi.

Jak jednak wygląda wysokość składki dla youngtimera, który nie jest zarejestrowany jako samochód zabytkowy? Prześledźmy ceny polis OC w ciągu ostatnich 3 miesięcy.

UWAGA!

Najtańsze OC na youngtimera w maju znaleziono na Audi 100 z 1989 roku. Składka wyniosła 216 zł!

Oto średnie ceny ubezpieczenia OC dla przykładowych youngtimerów w maju 2020 roku znalezione na mubi.pl:

Model samochoduCena ubezpieczenia OC
Fiat 125p589 zł
Fiat 126p402 zł
VW Golf II553 zł
Mercedes 190637 zł
Audi 80612 zł
Audi 100 Quattro444 zł
Peugeot 205758 zł
Ford Fiesta XR2511 zł
Dane pochodzą z kalkulatora OC AC mubi.pl [maj 2020]

Z podanych powyżej danych widać wyraźnie, że to nie parametry youngtimera decydują o wysokości składki – najdroższy Peugeot 205 ma silnik o mniejszej pojemności, niż Mercedes 190, a cena jego ubezpieczenia OC jest wyższa. Oznacza to, że ważniejsze są miejsce zamieszkania właściciela, jego wiek oraz historia bezszkodowej jazdy. Średnia cena ubezpieczenia OC w maju dla wszystkich modeli samochodów starszych niż 30 lat wyniosła 617 zł.

Zobaczmy, jak ceny youngtimerów prezentowały się w kwietniu. Czy się zmieniły?

UWAGA!

Najtańsze OC w kwietniu na youngtimera znaleziono na Fiata 126p z 1990 roku i wyniosła ona 239 zł!

Oto średnie ceny popularnych youngtimerów w kwietniu 2020 r. wyliczone na mubi.pl:

Model samochoduCena ubezpieczenia OC
Fiat 125p521 zł
Fiat 126p438 zł
VW Golf II713 zł
Mercedes 190830 zł
Audi 80695 zł
Audi 100 Quattro493 zł
Peugeot 205604 zł
Ford Fiesta XR2506 zł
Dane pochodzą z kalkulatora OC AC mubi.pl [kwiecień 2020]

Ceny ubezpieczeń OC w kwietniu dla samochodów wyprodukowanych przed 1990 rokiem były w większości przypadków wyższe niż maju. Szczególnie widać różnice po średniej cenie wszystkich modeli – w maju wyniosła ona 617 zł, a w kwietniu 678 zł. Czy w marcu ceny OC na youngtimery były wyższe niż w kwietniu i maju

UWAGA!

Najtańsze OC znalezione w marcu na youngtimera wyniosło 236 zł i dotyczyło Fiata 126p!

Średnie ceny OC youngtimerów z marca 2020 r. znalezione na mubi.pl:

Model samochoduCena ubezpieczenia OC
Fiat 125p481 zł
Fiat 126p419 zł
VW Golf II544 zł
Mercedes 190699 zł
Audi 80666 zł
Audi 100 Quattro964 zł
Peugeot 205410 zł
Dane pochodzą z kalkulatora OC AC mubi.pl [marzec 2020]

Natomiast średnia cena OC w marcu dla wszystkich modeli starszych niż 30 lat wyniosła 666 zł. Widać więc, że była ona podobna do tej kwietniowej. Natomiast średnie wysokości składek dla niektórych marek znacznie różniły się od tych majowych i kwietniowych. Wynika to z małej popularności takich modeli samochodów i nawet parę osób bez zniżek na OC, może podnieść średnią w danym miesiącu.

Czy warto wykupić dodatkowe ubezpieczenia na youngtimera?

Wielu kierowców oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC decyduje się na wykupienie dodatkowego autocasco. W przypadku youngtimerów może być z tym problem. Towarzystwa ubezpieczeniowe nie mają w stałej ofercie polis autocasco na samochody starsze niż 12-15 lat. Oczywiście zawsze można skontaktować się z konsultantem i spróbować znaleźć takie ubezpieczenie. Jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że składka na taką polisę będzie wysoka. 

Większa szansa na znalezienie ubezpieczenia autocasco na samochód 30 czy 40-letni będzie wtedy, kiedy pojazd będzie youngtimerem, czyli zadbanym samochodem kolekcjonerskim z oryginalnymi częściami i w doskonałym stanie.

Źródła:

  • http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000110
  • http://poznan.wuoz.gov.pl/pojazdy-zabytkowe-i-kolekcjonerskie
  • https://www.prawo.pl/prawo/rejestracja-zabytkowych-samochodow-ile-samochod-musie-miec-lat,431691.html
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Pojazd_zabytkowy
Oceń artykuł:

Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem copywriterem i redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy
Skomentuj jako pierwszy!