Jak ubezpieczyć youngtimera?

Myśląc o samochodzie zabytkowym, od razu pojawia się nam przed oczami pojazd z lat 30. XX wieku, z którego mógłby wyskoczyć Henryk Kwinto, bohater filmu “Vabank”. Skojarzenie jak najbardziej poprawne. Tylko kto i co decyduje o tym, że samochód jest zabytkowy? A jeśli już jest uznany za zabytkowy, czemu służy popularne rozróżnienie na youngtimery i oldtimery? No i czy ubezpieczenie takiego auta jest bardzo kosztowne?

youngtimer - jak ubezpieczyć

Uprzedzamy na wstępie, że o samochodach zabytkowych za miliony złotych nie będziemy tutaj pisać. Interesują nas bardziej przyziemne ceny i realne możliwości znalezienie i ubezpieczenia samochodu z przeszłością, które są popularne w Polsce. Będą nas więc bardziej interesowały maluchy, duże fiaty i stare golfy.

Co to jest youngtimer?

W przepisach o ruchu drogowym nie ma definicji youngtimera. Jednak termin ten używany jest powszechnie wśród miłośników starszych pojazdów. Co on dokładnie oznacza? Na to pytanie trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie. Aby przybliżyć Ci ten termin, warto postawić pytanie – jaki samochód byś sobie wyobraził, gdyby Twój znajomy powiedział Ci, że kupił zabytkowe auto? 

Istnieje duża szansa, że pomyślałbyś o naprawdę starym pojeździe sprzed 50 czy 70 lat, a może nawet sprzed 100 lat! Łatwo skojarzyć zabytkowy pojazd z Mercedesem-Benzem 260D czy Oldsmobilem F-series. Jednak czas szybko płynie, a zabytkowym samochodem może już być model, który rządził na drogach, jak byłeś dzieckiem. To samochody z lat 70., 80., a nawet 90. stają się dzisiaj klasykami. 

Właśnie takie pojazdy nazywa się youngtimerami, by odróżnić je od bardziej leciwych historycznych oldtimerów. Kultowe samochody z lat 70. i 80. również mogą zostać pojazdami zabytkowymi, jeśli spełnią określone kryteria. W Polsce za youngtimery uważa się na przykład Fiaty 125p czy FSO Polonezy – oczywiście to tylko pierwsze przykłady z brzegu!

Czy youngtimer to zawsze pojazd zabytkowy?

Aby rozwiać jedną wątpliwość, warto wspomnieć, że youngtimer nie musi być zarejestrowany jako samochód zabytkowy. Równocześnie nie każdy stary samochód sprzed 30 czy 40 lat jest youngtimerem. Znaleziony na wsi u wujaszka w stodole rdzewiejący stary Fiat lub Golf II nie podpada pod tę kategorię – to po prostu złom! 

Dlatego część osób wybiera ścisłą definicję i nazywa youngtimerem samochód zabytkowy z lat 60., 70., 80. i początku 90. Można także uznać, że każdy odpowiednio zadbany samochód z tamtych lat może podpadać pod tę kategorię, Nie ma znaczenia, czy dany model był produkowany masowo – Ford T był i nikt się dziś nie zastanawia, czy można go nazwać zabytkiem (mowa o sprawnym modelu z oryginalnymi częściami).

Tu właśnie dotykamy clue problemu – czym jest pojazd zabytkowy? W Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym znajduje się następująca definicja:

Pojazd zabytkowy – pojazd, który na podstawie odrębnych przepisów został wpisany do rejestru zabytków lub znajduje się w wojewódzkiej ewidencji zabytków, a także pojazd wpisany do inwentarza muzealiów, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Art. 2 pkt 39 ustawy Prawo o ruchu drogowym

Ocenę, czy dany samochód może zostać wpisany do ewidencji pojazdów zabytkowych, podejmuje wojewódzki konserwator zabytków. Przyjrzyjmy się więc wymaganiom stawianym przez wielkopolski oddział samochodom ubiegającym się o miano zabytkowego:

  • musi mieć co najmniej 30 lat,
  • dany model nie może być produkowany od co najmniej 15 lat,
  • pojazd musi posiadać minimum 75% oryginalnych części,
  • może mieć co najmniej 25 lat i być egzemplarzem unikatowym ze względu na rozwiązania konstrukcyjne i nie być produkowanym masowo. Ponadto pojazd powinien spełniać dodatkowo szczególne kryterium historyczne (jeździł nim ktoś znany, brał udział w ważnych wydarzeniach).

Dokładne kryteria, które są brane pod uwagę przy ocenie wartości zabytkowej pojazdu, znajdziesz tutaj. Dla naszych rozważań nie ma sensu ich wszystkich wymieniać. 

Jeśli pojazd zostanie uznany za zabytkowy, to otrzyma żółte tablice rejestracyjne. Zmiana będzie wiązała się także z kilkoma korzyściami dla właściciela. Między innymi nie będzie musiał on przeprowadzać corocznej kontroli technicznej zabytkowego pojazdu oraz będzie mógł wykupywać OC jedynie na czas użytkowania. Pamiętaj, że posiadanie pojazdu zabytkowego to również obowiązki – na przykład poważne zmiany będą wymagać zgody konserwatora i nie będzie można wykorzystywać takiego pojazdu do celów zarobkowych.

Przykład

Pan Józef jest właścicielem Volvo P1800 z 1966 roku. Rzadko go używa, traktując raczej jako kolekcjonerski okaz, dlatego pomyślał, że warto postarać się o zarejestrowanie auta jako zabytku. Co musi w tym celu zrobić? Po pierwsze, konieczna będzie opinia uprawnionego rzeczoznawcy samochodowego, który wydaje kartę ewidencyjną (białą kartę) samochodu. Na jej podstawie decyzję podejmuje wojewódzki konserwator zabytków, który może włączyć auto do ewidencji zabytków. Jeśli to się uda, konieczne będzie jeszcze badanie techniczne i rejestracja pojazdu w wydziale komunikacji.

Ile kosztuje ubezpieczenie OC youngtimera?

Jeśli youngtimer zarejestrowany jest jako zwykły samochód, a nie zabytkowy, to musi mieć ubezpieczenie przez cały rok, jak każdy inny pojazd. Nie można nim wyjechać na drogę bez polisy, nawet jeśli będzie pięknym zadbanym samochodem z lat 70. Jak już było wyżej wspomniane, na zostanie zabytkiem trzeba mieć papiery.   

Ubezpieczenie na youngtimera można znaleźć w ten sam sposób, jak na każdy inny pojazd u wszystkich firm zajmujących się taką działalnością. Zgodnie z ustawą o ubezpieczeniach obowiązkowych, nie ma możliwości, by ubezpieczyciel odmówił obowiązkowego ubezpieczenia OC. W przypadku autocasco może być inaczej, ale o tym będzie mowa w dalszej części artykułu.

Mimo że youngtimery (niemające statusu zabytku) są starszymi autami z punktu widzenia użytkowania pojazdów, to ich właściciele w dokładnie ten sam sposób mogą wyszukać najlepszą ofertę w porównywarce ubezpieczeń. 

Wpływ na cenę polisy będą miały dane związane z właścicielem pojazdu, czyli między innymi jego wiek, miejsce zamieszkania oraz dotychczasowa historia ubezpieczeniowa. Znaczenie może mieć także pojemność silnika i model samochodu.

Jeśli natomiast youngtimer zostanie wpisany do rejestru zabytków, to nie musi być on cały czas ubezpieczony – oczywiście, jeśli nie będzie codziennie użytkowany, a większość czasu spędzać będzie w garażu. Jednak kiedy zdecydujesz się na podróż zabytkiem, to musisz mieć OC. Dlatego niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe oferują specjalne polisy na samochody z żółtymi tablicami rejestracyjnymi.

Jak jednak wygląda wysokość składki dla youngtimera, który nie jest zarejestrowany jako samochód zabytkowy? Prześledźmy ceny polis OC z ostatniego miesiąca.

UWAGA!

Najtańsze OC na youngtimera w sierpniu 2024 roku znaleziono na Trabanta P 601 w powiecie wodzisławskim. Obliczono dla niego składkę w wysokości zaledwie 150 zł!

Poniżej prezentujemy średnie ceny ubezpieczenia dla przykładowych youngtimerów obliczone na Mubi w sierpniu 2024 roku.

Model samochoduCena ubezpieczenia OC
Fiat 126p332 zł
Peugeot 205613 zł
Fiat 125p421 zł
Mercedes 190489 zł
Audi 100489 zł
Audi 80508 zł
Ford Fiesta523 zł
Volkswagen Golf II457 zł
Dane pochodzą z kalkulatora OC AC mubi.pl

Najtaniej w sierpniu 2024 roku można było ubezpieczyć kultowe youngtimery – Fiata 126p, Fiata 125p i Volkswagena Golfa. W porównaniu ze średnią ceną OC w tym okresie, która wyniosła 847 zł, za ubezpieczenie wszystkich podanych wyżej modeli trzeba było zapłacić mniej.

Przeczytaj też: Jak tanio ubezpieczyć stary samochód?

Czy warto wykupić dodatkowe ubezpieczenia na youngtimera?

Wielu kierowców oprócz obowiązkowego ubezpieczenia OC decyduje się na wykupienie dodatkowego autocasco. W przypadku youngtimerów może być z tym problem. Większość towarzystw ubezpieczeniowych nie ma w stałej ofercie polis autocasco na samochody starsze niż 15-20 lat. Choć ERGO Hestia oferuje tę ochronę dla pojazdów nawet do 35 lat. Oczywiście zawsze można skontaktować się z konsultantem i spróbować znaleźć takie ubezpieczenie. Jednak istnieje duże prawdopodobieństwo, że składka na taką polisę będzie wysoka. 

Ekspert Mubi radzi:

Ubezpieczyciele dopuszczają możliwość ubezpieczenia starszego samochodu polisą AC, jeśli w momencie, w którym minęło 15 lat jego użytkowania, pojazd był objęty tego typu ochroną w danym towarzystwie. Wówczas nie powinno być problemu z przedłużeniem ważności polisy o kolejny rok i następne. Trudniej jest ubezpieczyć auto w ramach autocasco w towarzystwie, w którym pojazd nie był ubezpieczony w chwili ukończenia 15 lat.

Większa szansa na znalezienie ubezpieczenia autocasco na samochód 30-letni czy 40-letni będzie wtedy, kiedy pojazd będzie youngtimerem, czyli zadbanym samochodem kolekcjonerskim z oryginalnymi częściami i w doskonałym stanie. 

PODSUMOWANIE
  • Youngtimery to zadbane samochody z lat 70., 80. i 90., które dzisiaj stają się klasykami.
  • Youngtimer nie musi być zarejestrowany jako samochód zabytkowy i nie wszystkie auta sprzed lat są youngtimerami.
  • Właściciel youngtimera spełniającego określone warunki może ubiegać się o jego wpisanie do ewidencji pojazdów zabytkowych.
  • Youngtimer zarejestrowany jako zwykły samochód musi być ubezpieczony. Na cenę OC wpływają m.in. miejsce zamieszkania właściciela i jego doświadczenie za kierownicą.
  • Niektórzy kierowcy znajdywali na Mubi OC youngtimera nawet za 150 zł.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o youngtimery i pojazdy zabytkowe

Czy właściciel youngtimera może wykupić dla niego krótkoterminowe OC?
Czy da się znaleźć autocasco i assistance dla youngtimera?
Czy właściciel youngtimera musi spełniać jakieś wymagania, jeśli chce, aby jego pojazd wciąż był zarejestrowany jako zabytkowy?
Źródła:
  • http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200000110
  • http://poznan.wuoz.gov.pl/pojazdy-zabytkowe-i-kolekcjonerskie
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

3 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Autor kompletnie zapomniał o samochodach historycznych. Nie mają żółtych tablic a OC obowiązkowe nie jest. Wystarczy wyłącznie 40 lat. Dotyczy zatem również 125p i Polonezow.
avatar autora komentarza
No dobra, a jesli mam prawie 40 letnie auto, ale zmienilem zawieszenie na nieorginalne czytaj np z nowszej BMW i wsadze tam jakis silnik inline 6 to mi to ktos wogole zarejestruje czy w Polsce skazany jestem na serie?
Aby samochód został zarejestrowany jako zabytkowy, musi mieć co najmniej 75% oryginalnych części. Najlepiej skontaktować się w takiej sytuacji z rzeczoznawcą do spraw techniki. Natomiast więcej informacji o na ten temat znajduje się w naszym artykule "Rejestracja i ubezpieczenie samochodu zabytkowego – co warto wiedzieć".

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC