Wiener – zgłoszenie szkody
Wiener jest znakiem towarowym należącym do Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group. Compensa od ponad 33 lat rozwija swoją ofertę, standardy obsługi i sieć sprzedaży, aby wyprzedzać oczekiwania coraz liczniejszej grupy klientów. Compensa jest częścią koncernu Vienna Insurance Group – jednego z liderów ubezpieczeniowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wiener oferuje szeroki zakres ubezpieczeń komunikacyjnych: OC, AC, Assistance, NNW, ubezpieczenie opon, szyb i bagażu, Zieloną Kartę, ubezpieczenie graniczne oraz ubezpieczenie kosztów organizacji świadczeń medycznych i kosztów leczenia po wypadku. Sprawdź, jak dokładnie wygląda proces zgłoszenia szkody w Wiener.
Z tego artykułu dowiesz się:
Gothaer, czyli Wiener – informacje o ubezpieczycielu
Towarzystwo ubezpieczeniowe znane jeszcze kilka lat temu pod nazwą Gothaer, to od lipca 2019 roku Wiener TU S.A., który jest częścią austriackiej Vienna Insurance Group. Firma powstała w 1991 roku. Ubezpiecza klientów indywidualnych (obecnie ponad 860 tysięcy osób), oraz małe, średnie i duże przedsiębiorstwa (ok. 62 tysięcy organizacji).
Ile jest czasu na zgłoszenie szkody w Wiener?
Niezależnie od tego, gdzie jesteśmy ubezpieczeni, nie warto zwlekać ze zgłoszeniem szkody ubezpieczenia OC. Choć zgodnie z prawem mamy na to co najmniej 3 lata, im szybciej powiadomimy o zdarzeniu ubezpieczyciela, tym łatwiej będzie nam uzyskać odszkodowanie. Takie zalecenie znajduje się też w OWU Wiener.
W razie powstania szkody z ubezpieczenia dodatkowego (np. AC), ubezpieczony musi ją zgłosić:
- w ciągu 5 dni roboczych od dnia zdarzenia lub odkrycia informacji o szkodzie,
- w ciągu 10 dni roboczych, jeśli konieczne było powołanie niezależnego rzeczoznawcy,
- niezwłocznie, nie później niż w ciągu 48 godzin od zaistnienia wydarzenia, jeśli konieczne jest holowanie pojazdu,
- w ciągu 24 godzin od momentu kradzieży samochodu lub jego części albo od momentu odkrycia kradzieży (w takiej sytuacji policję należy powiadomić jeszcze wcześniej – w ciągu 12 godzin, a do 2 dni roboczych od zgłoszenia kradzieży dostarczyć do Wienera kluczyki, sterowniki do obsługi urządzeń zabezpieczających przed kradzieżą i dowód rejestracyjny),
- w ciągu 24 godzin od momentu zauważenia utraty kluczyka.
Jakie są formy zgłoszenia szkody w Wiener?
Towarzystwo ubezpieczeniowe Wiener preferuje zgłaszanie szkód online. Zgłoszenia szkody on-line można dokonać przez formularz internetowy znajdujący się na stronie ubezpieczyciela.
Formularz zawiera kilkadziesiąt pytań, a jego wypełnienie jest szybkie i intuicyjne. Wybierając najpierw rodzaj zgłaszanej szkody (m.in. szkoda na pojeździe z OC lub AC, szkoda na osobie, szkoda kradzieżowa), a potem odpowiadając na szczegółowe pytania, z których wiele posiada gotowe opcje do wyboru, możemy łatwo i precyzyjnie opisać okoliczności zdarzenia. Decydując się na tę formę zgłoszenia, możemy liczyć na szybszą likwidację szkody.
Zgłoszenie telefoniczne możliwe jest pod numerem telefonu 22 469 69 69. W ten sposób można zgłosić szkody osobowe i majątkowe spowodowane przez pojazd, a także kradzież pojazdu. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00. Konsultant zadaje zgłaszającemu szereg pytań, a następnie prosi o przesłanie skanów lub zdjęć dokumentów pocztą tradycyjną lub elektroniczną.
Zdarzenie assistance można zgłosić w całodobowym Centrum Alarmowym pod numerem telefonu 22 501 33 33.
Jakie informacje należy przygotować, zgłaszając szkodę w Wiener?
Wśród pytań dotyczących zdarzenia na pewno pojawią się prośby o podanie:
- daty, godziny i miejsca zdarzenia,
- numeru rejestracyjnego naszego pojazdu,
- danych osobowych, takich jak: PESEL, seria i numer dowodu osobistego,
- danych teleadresowych,
- jeśli samochód prowadziła inna osoba niż właściciel polisy – danych kierowcy,
- jeśli szkoda nie powstała z naszej winy – numeru rejestracyjnego pojazdu sprawcy i numeru jego polisy OC,
- jeśli szkoda zgłaszana jest z AC – numeru polisy,
- okoliczności zdarzenia,
- danych jednostki policji lub innych służb, które interweniowały na miejscu zdarzenia,
- danych kontaktowych świadków zdarzenia,
- rodzaju uszkodzeń pojazdu poszkodowanego,
- miejsca postoju pojazdu poszkodowanego, w którym będzie można dokonać oględzin.
W dalszym etapie procesu zgłaszania szkody zostaniemy poproszeni o przesłanie pewnych dokumentów pocztą lub dołączenie ich w postaci elektronicznej do internetowego formularza zgłoszenia szkody. Warto przygotować je wcześniej. Są to:
- dowód rejestracyjny pojazdu (skan lub zdjęcie obu stron dokumentu),
- oświadczenie spisane ze sprawcą szkody lub notatkę policji,
- jeśli doszło do kradzieży lub wandalizmu – zaświadczenie policji,
- jeśli właścicielem pojazdu jest firma – numer KRS lub wpis do ewidencji,
- numer rachunku bankowego do wypłaty odszkodowania.
Żeby zilustrować szkody, trzeba też wykonać wyraźne zdjęcia samochodu. Wiener zaleca, by były to przynajmniej cztery zdjęcia całego pojazdu i kilka szczegółowych zdjęć przedstawiających uszkodzenia.
Jak przebiegają oględziny pojazdu w Wiener?
Po rejestracji szkody w systemie mogą być konieczne oględziny samochodu. Żeby wszystko przebiegło sprawnie, warto zaplanować spotkanie z przedstawicielem firmy ubezpieczeniowej na taki moment, który pozwoli na spokojne i rzetelne wypełnienie formularzy. Jednocześnie należy przygotować dokumenty związane ze zgłoszeniem szkody, a samochód ustawić w takim miejscu, żeby był łatwo dostępny do oględzin i umożliwiał zrobienie wyraźnych fotografii. Jeśli pojazdem podczas zdarzenia kierowała inna osoba niż ubezpieczony, ona też powinna przyjść na oględziny. Po oględzinach ustalana jest wysokość odszkodowania, o której informowany jest poszkodowany, po czym w ciągu kilku dni następuje wypłata na wskazane wcześniej konto bankowe.
Jak sprawdzić, na jakim etapie jest rozpatrywanie szkody w Wiener?
Po zgłoszeniu szkody otrzymujemy informację z jej numerem identyfikacyjnym i hasłem do naszej tzw. teczki szkodowej. Warto zachować te dane, bo dzięki nim możemy kontrolować przebieg sprawy i sprawdzać, na jakim etapie jest nasze zgłoszenie. W tym celu wystarczy zalogować się na stronie: portal.wiener.pl/portal/claim-status.
Jeśli nie zapisaliśmy numeru szkody, możemy uzyskać go pod numerem infolinii 22 469 69 69, a zapomniane hasło odzyskamy na wspomnianej stronie, klikając napis „Pobierz nowe hasło”.
- Zgodnie z treścią ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, szkodę z OC sprawcy można zgłosić do trzech lat od jej wystąpienia (a w niektórych przypadkach nawet później), ale nie warto z tym zwlekać.
- Zgłoszenie szkody z AC w towarzystwie ubezpieczeń Wiener powinno być dokonane w ciągu 5 dni roboczych od powzięcia informacji o niej. W przypadku kradzieży lub utraty kluczyków trzeba zgłosić zdarzenie w ciągu 24 godzin od momentu odkrycia szkody. Uszkodzenia pojazdu wymagające holowania należy zgłosić przed upływem 48 godzin.
- Likwidacja szkody w ramach OC i AC powinna trwać do 30 dni, lecz w wyjątkowych sytuacjach ten czas może zostać dodatkowo wydłużony.
- Zgłaszanie szkody w towarzystwie ubezpieczeniowym Wiener odbywa się za pomocą gotowego formularza internetowego lub przez telefon.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody w Wiener
W przypadku szkody z OC sprawcy, na jej zgłoszenie są co najmniej 3 lata, ale najlepiej zrobić to niezwłocznie. W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych Wiener podaje różne terminy zależnie od okoliczności. Standardowo szkodę należy zgłosić w ciągu 5 dni od zdarzenia (lub dowiedzenia się o nim), ale jeśli niezbędne jest powołanie rzeczoznawcy, czas wydłuża się do 10 dni. W ciągu 24 godzin należy zgłosić kradzież samochodu lub utratę kluczyka, a maksymalnie 48 godzin to czas na zgłoszenie szkody wymagającej holowania.
Najwygodniej będzie skorzystać z formularza online na stronie internetowej ubezpieczyciela (tam też możesz sprawdzić, na jakim etapie jest Twoja sprawa). Poza tym możliwe jest także zgłoszenie szkody telefonicznie (infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 do 18:00).
Oczywiście nie obejdzie się bez podania podstawowych informacji o sobie, pojeździe, a także o zgłaszanym zdarzeniu. Konieczny będzie też numer polisy sprawcy (w razie szkody z OC) lub Twój (szkoda z AC). W dalszym etapie przydadzą się m.in. oświadczenie na temat zdarzenia lub notatka policyjna oraz zdjęcia przedstawiające uszkodzenia samochodu. Ponadto ubezpieczyciel może zlecić oględziny pojazdu.
Dołącz do dyskusji