Compensa – zgłoszenie szkody

Compensa to jedno z towarzystw ubezpieczeniowych, które prężnie działają na polskim rynku w tej branży. Ubezpieczyciel jest częścią grupy Vienna Insurance Group. Compensa ma bogatą ofertę ubezpieczeń komunikacyjnych. Oprócz tradycyjnego już OC, autocasco, assistance i NNW można ubezpieczyć także szyby, opony, oklejenie pojazdu, przewożony bagaż i sprzęt sportowy, a także samochody elektryczne i zabytkowe.

grafika

Ile jest czasu na zgłoszenie szkody w Compensie?

Kwestie związane z ubezpieczeniem OC reguluje prawo. Zasady nabywania i korzystania z tego ubezpieczenia można znaleźć w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz w Kodeksie cywilnym. Przepisy dotyczą wszystkich ubezpieczycieli, dlatego postanowienia zawarte w tych aktach prawnych będą obowiązywały również w firmie Compensa. Prawo głosi, że na zgłoszenie szkody z OC sprawcy poszkodowany ma aż 3 lata. Po upływie tego czasu ulega ono przedawnieniu. Oczywiście najlepiej zgłosić się do ubezpieczyciela winnego jak najszybciej. Wówczas wycenienie szkód będzie dużo łatwiejsze i bardziej dokładne.

Termin zgłoszenia szkody z tytułu autocasco w Compensie regulują Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Towarzystwo to zastrzega, że kierowca, którego samochód został uszkodzony, powinien powiadomić o tym firmę ubezpieczeniową niezwłocznie, nie później niż:

  • 5 dni roboczych od otrzymania informacji o zdarzeniu, które miało miejsce na terenie Polski,
  • 5 dni roboczych od przekroczenia polskiej granicy, jeśli do szkody doszło w innym kraju,
  • 2 dni robocze od uzyskania informacji o kradzieży pojazdu na terenie Polski.

Ile trwa likwidacja szkody w tym towarzystwie?

Według zapisów w ustawie o OC ubezpieczyciel ma 30 dni od dnia zgłoszenia szkody na wypłatę odszkodowania z OC sprawcy. Jeśli ubezpieczycielowi w tym terminie nie uda się ustalić okoliczności wypadku, poszkodowany powinien otrzymać pieniądze w ciągu 14 dni od dnia ich ustalenia. Wypłata odszkodowania nie powinna jednak nastąpić później niż 90 dni od dnia zgłoszenia szkody.

Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie.

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszy Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, art. 14., ust. 1.

Prawnik radzi

Niektóre szkody mogą zostać zlikwidowane w Compensie w ramach uproszczonej likwidacji szkody. Wówczas firma ubezpieczeniowa wypłaci odszkodowanie z AC w ciągu 3 dni, a z OC – w ciągu 5 dni.

W jaki sposób można zgłosić szkodę w Compensie?

Compensa zachęca do zgłaszania szkody:

  • poprzez Internetowy Formularz Zgłoszenia Szkody, z którego można skorzystać online o każdej porze (formularz umożliwia również wgranie i przesłanie potrzebnych ubezpieczycielowi dokumentów i fotografii),
  • w przypadku pytań można dzwonić na infolinię Compensy: 22 501 61 00 (infolinia jest czynna codziennie między 6:00 a 22:00).

Zgłoszenie szkody w Compensie – jakie dokumenty są potrzebne?

Do zgłoszenia szkody będą Ci potrzebne:

  • dowód rejestracyjny samochodu,
  • prawo jazdy kierowcy, który brał udział w wypadku,
  • polisa,
  • daneuczestników stłuczki,
  • dane samochodu sprawcy,
  • niezbędne załączniki,
  • dane osoby zgłaszającej,
  • opis zdarzenia,
  • miejsce zdarzenia,
  • dane kierującego,
  • dane sprawcy,
  • dane właściciela pojazdu.

Jak zgłosić szkodę w Compensie online?

Jeśli chcesz zgłosić szkodę w Compensie za pomocą formularza internetowego, musisz podać wszystkie niezbędne informacje. Strona przeprowadzi Cię przez cały proces.

grafika
CZY WIESZ, ŻE …

Compensa jest jednym z ubezpieczycieli otaczających ochroną największą ilość wykorzystywanych w nietypowy sposób pojazdów. Można w niej ubezpieczyć między innymi samochody używane do jazd testowych, treningowych i próbnych, a także rajdów i wyścigów. Ta firma ubezpiecza też pojazdy używane jako taksówki i wynajmowane zarobkowo, a nawet te poruszające się po płycie lotniska czy wykorzystywane do przewozu materiałów niebezpiecznych lub używane przez Siły Zbrojne czy Policję.

Jak wygląda BLS w Compensie?

Bezpośrednia likwidacja szkody polega na tym, że naprawą zniszczonego pojazdu lub wypłatą odszkodowania zajmuje się towarzystwo, w którym poszkodowany zawarł OC. W Compensie BLS obejmuje uszkodzenia i zniszczenia pojazdu oraz jego części, wynajem auta zastępczego na czas naprawy, a także holowanie i parkowanie uszkodzonego samochodu. W ramach BLS Compensa pokrywa szkody w kwocie do 25 000 zł.

Aby móc skorzystać z BLS, trzeba spełnić kilka warunków:

  • w zdarzeniu muszą wziąć udział dwa pojazdy,
  • pojazd sprawcy musi być zarejestrowany w Polsce,
  • polisa OC sprawcy musi być kupiona w towarzystwie zarejestrowanym w Polsce,
  • roszczenie nie może obejmować szkód osobowych, bagażowych, ładunkowych, przewożonych w pojeździe oraz w rzeczach osobistych ubezpieczonego i pasażerów.

Jakie procedury stosuje Compensa w usuwaniu szkody?

Ścieżka likwidacji szkody w Compensie jest dosyć prosta. Wystarczy wybrać jedną z dostępnych form zgłoszenia szkody. Po przyjęciu zgłoszenia ubezpieczyciel wysyła SMS z potwierdzeniem i danymi likwidatora. Następnie ten skontaktuje się ze zgłaszającym, aby udzielić informacji dotyczących likwidacji szkody. Zapyta też o preferowany sposób usuwania uszkodzeń. Do wyboru jest:

  • tradycyjna likwidacja szkody, tj. z oceną rzeczoznawcy i wypłatą odszkodowania w terminie przewidzianym w ustawach i w OWU,
  • uproszczona likwidacja szkody, która nie wymaga wizyty rzeczoznawcy (wszystko odbywa się telefonicznie, a odszkodowania można spodziewać się w ciągu 3 dni roboczych w przypadku AC i w ciągu 5 dni roboczych w przypadku OC),
  • naprawa samochodu w jednym z warsztatów partnerskich (ubezpieczyciel zajmuje się organizacją naprawy, holowania do warsztatu i wynajmem samochodu zastępczego dla poszkodowanego).
PODSUMOWANIE
  • W ramach OC szkodę można zgłosić w ciągu 3 lat od zdarzenia, a w ciągu AC od 2 do 5 dni w zależności od okoliczności wypadku.
  • Zarówno szkody likwidowane w ramach OC, jak i ubezpieczeń dobrowolnych są usuwane zazwyczaj w ciągu 30 dni.
  • W firmie Compensa można zgłosić poprzez formularz internetowy.
  • Procedura likwidacji szkody ogranicza się do zgłoszenia szkody przez poszkodowanego, kontaktu likwidatora i ustalenia formy usuwania szkody oraz wypłaty odszkodowania lub naprawy samochodu w punkcie partnerskim.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody w Towarzystwie Ubezpieczeń Compensa

Jak osoba poszkodowana może zgłosić szkodę w Compensie?
Jakie są zalety zgłoszenia szkody za pomocą internetowego formularza?
Czy zaraz po zdarzeniu należy zgłosić szkodę w Compensie?
Monika Strzała
Autor artykułu: Monika Strzała

Redaktor z 4-letnim stażem w branży ubezpieczeniowej. Jest autorką kilkuset publikacji zarówno dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, jak i turystycznych. Zdobytą dotychczas wiedzą chętnie dzieli się z użytkownikami porównywarki Mubi, tworząc artykuły, które już przydały się tysiącom kierowców. Doradza w zakresie zakupu polisy przez internet i przygotowuje kalkulacje cen, dzięki którym kierowcy mogą poznać aktualne tendencje na rynku ubezpieczeniowym.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

1 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Niestety nie zgadzam się z tym artykułem, że jest to takie proste. Zgłosiłem szkodę z AC w dniu 28.06.2023 elektronicznie na stronie Compensy. Na drugi dzień 29.06 kiedy byłem w podróży zadzwoniono do mnie i poproszono mnie o kolejne zgłoszenie bym je wykonał poprzez telefon i dano mi na to 48 h. Po powrocie z podróży 30.06 wykonałem zgłoszenie poprzez telefon. Dostałem odpowiedź w tym samym dniu z wyceną, ale nie zdążyłem jej obejrzeć bo wcześniej poszedłem spać. Na drugi dzień rano już było za późno i 01.07 (sobota) klikając w link dowiedziałem się, że muszę się znów skontaktować z Compensą bo minęło 48 h od wysłania linku z Compensy w dniu 29.06. Napisałem do Compensy w tej sprawie i zamiast otrzymać wycenę poproszono mnie mailowo w dniu 03.07 (poniedziałek), żeby dosłać oświadczenie sprawcy ponownie tym razem papierowo lub skanem jak rozumiem. Pozytyw jest taki, że dostałem teoretycznie kontakt do osoby która prowadzi moją sprawę. Próbując się dodzwonić do Compensy pod wskazany numer automat przekazał mi informacje, że tej osoby nie ma w pracy i mam czekać na połączenie z innym konsultantem. Nie ma na infolinii informacji do której jest czynna więc po ok 20 min oczekiwania na połączenie rozłączyłem się. Obecnie (04.07) wypełniam druk papierowy czyli zgłaszam szkodę po raz trzeci emailem. Nie wiem kiedy dostanę odpowiedź i jaka będzie wycena. Myślę, że jednak coś należałoby poprawić w obsłudze klienta bo w moim przypadku nie działa dobrze nawet zwykła wycena szkody w Compensie. Mam nadzieję jednak że sprawa zakończy się wkrótce pozytywnie.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC