Compensa – zgłoszenie szkody
Compensa to jedno z towarzystw ubezpieczeniowych, które prężnie działają na polskim rynku w tej branży. Ubezpieczyciel jest częścią grupy Vienna Insurance Group. Compensa ma bogatą ofertę ubezpieczeń komunikacyjnych. Oprócz tradycyjnego już OC, autocasco, assistance i NNW można ubezpieczyć także szyby, opony, oklejenie pojazdu, przewożony bagaż i sprzęt sportowy, a także samochody elektryczne i zabytkowe.
W tym artykule przeczytasz:
- Ile jest czasu na zgłoszenie szkody w Compensie?
- Ile trwa likwidacja szkody w tym towarzystwie?
- W jaki sposób można zgłosić szkodę w Compensie?
- Zgłoszenie szkody w Compensie – jakie dokumenty są potrzebne?
- Jak zgłosić szkodę w Compensie online?
- Jak wygląda BLS w Compensie?
- Jakie procedury stosuje Compensa w usuwaniu szkody?
Ile jest czasu na zgłoszenie szkody w Compensie?
Kwestie związane z ubezpieczeniem OC reguluje prawo. Zasady nabywania i korzystania z tego ubezpieczenia można znaleźć w ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych oraz w Kodeksie cywilnym. Przepisy dotyczą wszystkich ubezpieczycieli, dlatego postanowienia zawarte w tych aktach prawnych będą obowiązywały również w firmie Compensa. Prawo głosi, że na zgłoszenie szkody z OC sprawcy poszkodowany ma aż 3 lata. Po upływie tego czasu ulega ono przedawnieniu. Oczywiście najlepiej zgłosić się do ubezpieczyciela winnego jak najszybciej. Wówczas wycenienie szkód będzie dużo łatwiejsze i bardziej dokładne.
Termin zgłoszenia szkody z tytułu autocasco w Compensie regulują Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Towarzystwo to zastrzega, że kierowca, którego samochód został uszkodzony, powinien powiadomić o tym firmę ubezpieczeniową niezwłocznie, nie później niż:
- 5 dni roboczych od otrzymania informacji o zdarzeniu, które miało miejsce na terenie Polski,
- 5 dni roboczych od przekroczenia polskiej granicy, jeśli do szkody doszło w innym kraju,
- 2 dni robocze od uzyskania informacji o kradzieży pojazdu na terenie Polski.
Ile trwa likwidacja szkody w tym towarzystwie?
Według zapisów w ustawie o OC ubezpieczyciel ma 30 dni od dnia zgłoszenia szkody na wypłatę odszkodowania z OC sprawcy. Jeśli ubezpieczycielowi w tym terminie nie uda się ustalić okoliczności wypadku, poszkodowany powinien otrzymać pieniądze w ciągu 14 dni od dnia ich ustalenia. Wypłata odszkodowania nie powinna jednak nastąpić później niż 90 dni od dnia zgłoszenia szkody.
Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie.
Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszy Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, art. 14., ust. 1.
Prawnik radzi
Niektóre szkody mogą zostać zlikwidowane w Compensie w ramach uproszczonej likwidacji szkody. Wówczas firma ubezpieczeniowa wypłaci odszkodowanie z AC w ciągu 3 dni, a z OC – w ciągu 5 dni.
W jaki sposób można zgłosić szkodę w Compensie?
Compensa zachęca do zgłaszania szkody:
- poprzez Internetowy Formularz Zgłoszenia Szkody, z którego można skorzystać online o każdej porze (formularz umożliwia również wgranie i przesłanie potrzebnych ubezpieczycielowi dokumentów i fotografii),
- w przypadku pytań można dzwonić na infolinię Compensy: 22 501 61 00 (infolinia jest czynna codziennie między 6:00 a 22:00).
Zgłoszenie szkody w Compensie – jakie dokumenty są potrzebne?
Do zgłoszenia szkody będą Ci potrzebne:
- dowód rejestracyjny samochodu,
- prawo jazdy kierowcy, który brał udział w wypadku,
- polisa,
- daneuczestników stłuczki,
- dane samochodu sprawcy,
- niezbędne załączniki,
- dane osoby zgłaszającej,
- opis zdarzenia,
- miejsce zdarzenia,
- dane kierującego,
- dane sprawcy,
- dane właściciela pojazdu.
Jak zgłosić szkodę w Compensie online?
Jeśli chcesz zgłosić szkodę w Compensie za pomocą formularza internetowego, musisz podać wszystkie niezbędne informacje. Strona przeprowadzi Cię przez cały proces.
Compensa jest jednym z ubezpieczycieli otaczających ochroną największą ilość wykorzystywanych w nietypowy sposób pojazdów. Można w niej ubezpieczyć między innymi samochody używane do jazd testowych, treningowych i próbnych, a także rajdów i wyścigów. Ta firma ubezpiecza też pojazdy używane jako taksówki i wynajmowane zarobkowo, a nawet te poruszające się po płycie lotniska czy wykorzystywane do przewozu materiałów niebezpiecznych lub używane przez Siły Zbrojne czy Policję.
Jak wygląda BLS w Compensie?
Bezpośrednia likwidacja szkody polega na tym, że naprawą zniszczonego pojazdu lub wypłatą odszkodowania zajmuje się towarzystwo, w którym poszkodowany zawarł OC. W Compensie BLS obejmuje uszkodzenia i zniszczenia pojazdu oraz jego części, wynajem auta zastępczego na czas naprawy, a także holowanie i parkowanie uszkodzonego samochodu. W ramach BLS Compensa pokrywa szkody w kwocie do 25 000 zł.
Aby móc skorzystać z BLS, trzeba spełnić kilka warunków:
- w zdarzeniu muszą wziąć udział dwa pojazdy,
- pojazd sprawcy musi być zarejestrowany w Polsce,
- polisa OC sprawcy musi być kupiona w towarzystwie zarejestrowanym w Polsce,
- roszczenie nie może obejmować szkód osobowych, bagażowych, ładunkowych, przewożonych w pojeździe oraz w rzeczach osobistych ubezpieczonego i pasażerów.
Jakie procedury stosuje Compensa w usuwaniu szkody?
Ścieżka likwidacji szkody w Compensie jest dosyć prosta. Wystarczy wybrać jedną z dostępnych form zgłoszenia szkody. Po przyjęciu zgłoszenia ubezpieczyciel wysyła SMS z potwierdzeniem i danymi likwidatora. Następnie ten skontaktuje się ze zgłaszającym, aby udzielić informacji dotyczących likwidacji szkody. Zapyta też o preferowany sposób usuwania uszkodzeń. Do wyboru jest:
- tradycyjna likwidacja szkody, tj. z oceną rzeczoznawcy i wypłatą odszkodowania w terminie przewidzianym w ustawach i w OWU,
- uproszczona likwidacja szkody, która nie wymaga wizyty rzeczoznawcy (wszystko odbywa się telefonicznie, a odszkodowania można spodziewać się w ciągu 3 dni roboczych w przypadku AC i w ciągu 5 dni roboczych w przypadku OC),
- naprawa samochodu w jednym z warsztatów partnerskich (ubezpieczyciel zajmuje się organizacją naprawy, holowania do warsztatu i wynajmem samochodu zastępczego dla poszkodowanego).
- W ramach OC szkodę można zgłosić w ciągu 3 lat od zdarzenia, a w ciągu AC od 2 do 5 dni w zależności od okoliczności wypadku.
- Zarówno szkody likwidowane w ramach OC, jak i ubezpieczeń dobrowolnych są usuwane zazwyczaj w ciągu 30 dni.
- W firmie Compensa można zgłosić poprzez formularz internetowy.
- Procedura likwidacji szkody ogranicza się do zgłoszenia szkody przez poszkodowanego, kontaktu likwidatora i ustalenia formy usuwania szkody oraz wypłaty odszkodowania lub naprawy samochodu w punkcie partnerskim.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o zgłoszenie szkody w Towarzystwie Ubezpieczeń Compensa
Szkodę w firmie Compensa można zgłosić całodobowo i przez 7 dni w tygodniu, korzystając z internetowego Formularza Zgłoszenia Szkody. W razie wątpliwości można zadzwonić na infolinię czynną od poniedziałku do piątku w godzinach od 7:00 do 20:00.
Takie zgłoszenie można zrobić o każdej porze dnia, nawet w święta i dni wolne od pracy. Dodatkowo formularz online umożliwia dodanie zdjęć i dokumentów. Aby wypełnić formularz, będziesz potrzebował między innymi dowodu rejestracyjnego, prawa jazdy, danych z polisy oraz opisu zdarzenia.
To zależy od rodzaju szkody. Jeśli chcesz zgłosić szkodę z OC sprawcy, to masz na to nawet 3 lata. W przypadku ubezpieczenia autocasco terminy są o wiele krótsze. Masz na to 5 dni roboczych od dnia dowiedzenia się o szkodzie na terytorium Polski lub od momentu przekroczenia granicy, jeśli do zdarzenia doszło w innym kraju. Kradzież auta w Polsce trzeba zgłosić w ciągu 2 dni roboczych.
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji