Motocykle sportowe – gdy prędkość wyprzedza wygodę!
Ducati V4S, Honda Fireblade, Kawasaki Ninja czy Yamaha R1M to maszyny stworzone do wielkich prędkości. W motocyklach sportowych liczy się jak największa moc, maksymalnie mała waga, świetne hamulce i przyczepność do nawierzchni. Jakie są rodzaje tego typu maszyn? Co je wyróżnia na tle innych motocykli? Pochylmy się dzisiaj nad motocyklami sportowymi!
Z tego artykułu dowiesz się:
Motocykl sportowy – przyspieszenie, prędkość i hamowanie
Wielu kierowców, jak i przechodniów, ma złe skojarzenia z motocyklami sportowymi. Dawcy nerek, samobójcy, wariaci – takie obiegowe opinie panują na temat ich użytkowników. Oczywiście zdarzają się osoby, które łamią wszystkie zasady i używają, bo czasami nawet nie chodzi o jazdę, ścigacza w nieodpowiedzialny sposób – zwłaszcza w mieście! Jednak wielu motocyklistów jest rozsądnych i wie, jak korzystać z mocy motocykli sportowych!
Powiedzmy to sobie otwarcie – motocykle sportowe powstały po to, by jeździć nimi szybko. Są zwrotne, mają niesamowite przyspieszenie i świetne hamulce. Dodatkowo ich geometria jest aerodynamiczna, co zmusza motocyklistę do zajęcia pochylonej ku przodowi pozycji. Jakie elementy budowy motocykla sportowego wpływają na jego osiągi?
Charakterystyczne elementy dla motocykli sportowych to:
- niewielka masa w porównaniu do mocy (lekkie i wytrzymałe materiały konstrukcyjne),
- wydajny układ hamowania,
- zaawansowane zawieszenie, które zapewnia stabilność na widelcu podczas gwałtownego hamowania i wchodzenia z dużą prędkością w zakręty,
- większe i szersze opony,
- owiewki,
- wyżej umieszczone podnóżki, by nogi bardziej przylegały do ciała;
- zazwyczaj mają mniejszy rozstaw osi.
Bardzo ważnym elementem podczas jazdy motocyklem sportowym jest odpowiedni rozkład masy, na który wpływ ma ułożenie ciała kierowcy. Dynamiczne zmiany położenia motocyklisty wpływają na właściwości jezdne maszyny – zapewnia to lepsze przyleganie opon do nawierzchni. Właśnie dlatego tak niebezpieczne i zdradliwe są szyny tramwajowe w miastach – najechanie na nie może skończyć się upadkiem!
Typy motocykli sportowych – pojemność silnika ma znaczenie!
Oficjalnie nie ma jednego podziału motocykli sportowych używanych przez zwykłych kierowców. Jednak przyjęło się dzielić je w Europie i Ameryce Północnej na 3 kategorie:
- lekkie,
- średnie,
- superbike.
Podział ten związany jest z pojemnością silnika zamontowanego w maszynie. Do kategorii lekkich motocykli zalicza się te, których pojemność silnika jest mniejsza niż 500 cm³. To właśnie one polecane są osobom początkującym i mniej doświadczonym kierowcom w prowadzeniu jednośladów.
Do kategorii średniej zalicza się maszyny z silnikami o pojemności 600 cm³, a nawet 750 cm³. Niektóre z nich mogą brać udział w wyścigach w wybranych klasach. Natomiast motory superbike mają pojemność 1000 cm³ i więcej – nazywane są także hyperbike i hypersport.
Pamiętajmy, że najmocniejsze motocykle nadają się przede wszystkim do ścigania się po torach. Jazda nimi na co dzień jest niepraktyczna – palą dużo paliwa i mają twarde zawieszenie. Jeśli motocykl ma być regularnie używany, a jednocześnie kierowcy zależy na sportowym sznycie, to lepiej wybrać model adventure lub sport touring.
Motocykle sportowe – marki, modele, parametry
Najpopularniejsze marki oferujące motocykle sportowe to Honda, Kawasaki, Yamaha i Suzuki, czyli japońska Wielka Czwórka, a także włoskie Ducati i MV Agusta. Przyjrzyjmy się wybranym modelom motocykli i ich parametrom!
Honda
W zeszłorocznej ofercie Honda zaprezentowała modele Fireblade SP (2 wersje), Fireblade (2 wersje), CBR650R i CBR500R.
Honda Fireblade SP pojawiła się na rynku w 2020 roku i jest rozwinięciem wersji Fireblade z 1992 roku. Posiada ona układ hamulcowy Brembo oraz wiele elementów wykonanych z karbonu (błotniki, osłonki), co zmniejsza wagę maszyny.
Wybrane parametry Hondy Fireblade SP:
- maksymalna moc: 218 KM,
- prędkość maksymalna 298 km/h,
- masa po zalaniu płynami: 201 kg,
- pojemność silnika: 1000 cm³,
- zasięg: 257 km,
- spalanie: 6,3 l/100 km.
Kawasaki
Ten japoński producent oferuje sportowe motocykle pod marką Ninja. Wśród nich są 3 wersje hypersport (H2, H2 Carbon, H2R) oraz 7 supersport i sport (np. ZX-10R, 650).
Kawasaki Ninja H2 ma czterocylindrowy rzędowy silnik, kratownicową lekką ramę, tarcze hamulcowe Brembo oraz autorskie rozwiązanie KQS, czyli Kawasaki Quick Shifter umożliwiający szybszą zmianę biegów.
Wybrane parametry Kawasaki Ninja H2:
- maksymalna moc: 243 KM,
- prędkość maksymalna 298 km/h,
- masa po zalaniu płynami: 238 kg,
- pojemność silnika: 998 cm³,
- zasięg: 177 km,
- spalanie: 9,4 l/100 km.
Yamaha
Motocykle supersport Yamaha to linia R (od R1M do R125). My przyjrzymy się modelowi R1M, który posiada aerodynamiczne nadwozie w stylu M1, 2-trybowy system kontroli hamowania BC, 3-trybowy system EBM (hamowanie silnikiem), elementy z włókna węglowego (błotniki, część nadwozia i tyłu).
Wybrane parametry Yamaha R1M:
- maksymalna moc: 200 KM,
- prędkość maksymalna 298 km/h,
- masa po zalaniu płynami: 202 kg,
- pojemność silnika: 998 cm³,
- zasięg: 209 km,
- spalanie: 8,1 l/100 km.
Suzuki
W ofercie Suzuki znajdziemy model ultimate sport Hayabusa oraz modele sport z serii GSX. Model GSX-R1000R z 2021 roku ma 4-cylindrowy rzędowy silnik chłodzony cieczą. Dzięki zastosowanym systemom Suzuki Racing WT, Suzuki Exhaust Tuning-Alpha i Suzuki Top Feed Injector, które razem tworzą Broad Power System, motocykl ma większe osiągi bez spadku obrotów.
Wybrane parametry Suzuki GSX-R1000R:
- maksymalna moc: 202 KM,
- prędkość maksymalna 298 km/h,
- masa po zalaniu płynami: 203 kg,
- pojemność silnika: 999 cm³,
- zasięg: 225 km,
- spalanie: 5,2 l/100 km.
Ducati
Włoski producent motocykli oferuje modele Supersport (950, 905S), Streetfighter (V4, V4 S), oraz Panigale (V2, V4, V4 S, V4 SP). Model Streetfighter V4 S posiada silnik Stradale 90° V4 z odwróconym kierunkiem wału korbowego oraz aluminiową ramę.
Wybrane parametry Ducati Streetfighter V4 S:
- maksymalna moc: 208 KM,
- prędkość maksymalna 322 km/h,
- masa po zalaniu płynami: 199 kg,
- pojemność silnika: 1103 cm³,
- zasięg: 193 km,
- spalanie: 7,6 l/100 km.
MV Agusta
Marka ma w swojej ofercie modele Superveloce, które łączą sportowy charakter ze stylem retro oraz sportowe modele F3 z silnikami 675 cm³ i 800 cm³. Model F3 800 w wersji Reparto Corse ma zamontowany 3-cylindrowy silnik, a także dodatkowy układ wydechowy SC Project i kontrolę trakcji w trybie RACE.
Wybrane parametry MV Agusta F3 800:
- maksymalna mox.: 148 KM,
- prędkość maksymalna 240 km/h,
- masa sucha bez płynów: 173 kg (ok. 195 kg mokra),
- pojemność silnika: 798 cm³,
- spalanie: 6,4 l/100 km
OC motocykla sportowego – ile kosztuje ubezpieczenie?
351 zł – tyle płacili średnio za ubezpieczenie motocykli sportowych ich właściciele obliczający składkę za pomocą kalkulatora OC AC na mubi.pl w grudniu 2023 roku. To wyższy koszt niż średnia obliczona dla wszystkich rodzajów jednośladów, która w tym samym miesiącu wyniosła 325 zł. Co miało na to wpływ?
Z jednej strony bardzo istotne są marka, model i pojemność silnika, ale to tylko niektóre z czynników mających wpływ na cenę OC motocykla. Oprócz parametrów technicznych samego pojazdu ubezpieczyciele biorą pod uwagę również cechy jego właściciela, co sprawia, że składki dla poszczególnych motocyklistów mogą być diametralnie różne.
W przypadku motocykli sportowych bardzo duży wpływ na ceny polis ma natomiast fakt, że z uwagi na ich moc oraz osiągane prędkości stwarzają one większe ryzyko ubezpieczeniowe. Prawdopodobieństwo spowodowania wypadku lub stłuczki przez właściciela takiej maszyny jest zatem wyższe niż np. w przypadku cruiserów, które są znane z zupełnie innych zalet.
Średni koszt ubezpieczenia cruisera na Mubi wyniósł w grudniu 267 zł.
Właściciele sportowych motocykli muszą się zatem pogodzić z faktem, że ubezpieczenie ich pojazdów będzie dość drogie, ale to nie znaczy, że przynajmniej niektórzy z nich nie mogą zaoszczędzić. Widać to po średnich cenach ubezpieczeń pojazdów różnych marek – dla których wyliczano w czerwcu najniższe składki OC?
Marka motocykli sportowych | Średnia cena OC |
---|---|
Ducati | 238 zł |
Suzuki | 258 zł |
Honda | 331 zł |
Yamaha | 390 zł |
Kawasaki | 450 zł |
Jak widać, nawet tylko w obrębie motocykli sportowych, różnica w cenie ubezpieczenia OC może być bardzo znacząca i wynieść ponad 200 zł. Zgodnie z wyliczeniami użytkowników porównywarki Mubi w grudniu, w najlepszej pozycji są właściciele sportowych modeli motocykli Ducati, którzy za ich ubezpieczenie płacili średnio około 240 zł! Motocykliści jeżdżący jednośladami Suzuki wydawali ok. 20 zł więcej, natomiast na drugim biegunie znaleźli się posiadacze maszyn marki Kawasaki. W ich przypadku trzeba było się liczyć z wydatkiem 450 zł na ubezpieczenie.
A jak to wyglądało w odniesieniu do konkretnych modeli? Sprawdźmy na przykładach kilku wymienianych w tym artykule maszyn:
- Honda Fireblade – 241 zł,
- Suzuki GSX – 271 zł,
- Yamaha R1 – 316 zł,
- Kawasaki Ninja ZX – 449 zł.
Okazuje się, że ubezpieczenie OC motocykla sportowego jednak nie musi być bardzo drogie. Dla większości sprawdzanych modeli obliczono składki tańsze niż wyniosła średnia cena dla całej marki – w przypadku Hondy Fireblade aż o 90 zł! Zanim więc kupisz ubezpieczenie motocykla, koniecznie porównaj ceny w kalkulatorze Mubi i sprawdź, ile możesz zaoszczędzić!
- Motocykle sportowe charakteryzują się niewielką wagą i dużą mocą.
- Ze względu na konstrukcję maszyny kierowca na motocyklu sportowym zajmuje pochyloną, półleżącą pozycję.
- Motocykle sportowe dzieli się pod względem pojemności silnika na lekkie, średnie i superbikes.
- Sportowe wersje motocykli zazwyczaj ważą nie więcej niż 200 kg, a przy tym mają silniki o mocy powyżej 200 KM.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o motocykle sportowe
Konstruktorom motocykli sportowych zależy na tym, by miały one jak najlepsze osiągi. Muszą więc być one wykonane z lekkich materiałów, mieć mocne silniki, świetne hamulce i bardzo dobrze trzymać się nawierzchni.
Ze względu na osiągi nie poleca się ich początkującym motocyklistom. Ewentualnie można zdecydować się na ten z najmniejszym silnikiem, czyli model lekki. Choć zdecydowanie lepiej, by niedoświadczony kierowca wybrał model adventure lub sport touring.
Te najmocniejsze modele (superbikes) najlepiej sprawdzają się na torach. Jazda nimi po mieście jest niewygodna, do tego dużo palą i nie można w pełni wykorzystać ich mocy.
- https://www.honda.pl/motorcycles.html
- https://www.kawasaki.pl/pl/products
- https://www.yamaha-motor.eu/pl/pl/products/motorcycles/supersport/yzf-r1m/
- https://suzuki.pl/moto/motocykle
- http://ducatipolska.pl/streetfighter/streetfighter-v4-s
Trudne pojęcia:
Dołącz do dyskusji