Motocykle typu cruiser – radość z wolnej jazdy!

Nisko osadzone siedzenie i charakterystyczna wyprostowana sylwetka kierowcy. Cruisery to motocykle stworzone do wygodnego podróżowania we własnym tempie. Kiedy zaczęto je produkować? Jakie są najważniejsze marki i modele cruiserów? I dlaczego najprawdopodobniej nie pisałbym dzisiaj na ich temat, gdyby nie pewien film, który miał premierę 8 maja 1969 roku?

motocykl typu cruiser

Rodzaje motocykli – słów kilka o maszynach na szosy

Miłośnicy motocykli mają do wyboru wiele modeli maszyn, które są przystosowane do jazdy po utwardzonych drogach. Nie będziemy w tym artykule wspomnieć o skuterach czy crossach. Główne rodzaje motocykli szosowych (z przykładami):

  • nakedy – Honda Hornet,
  • sportowe – Kawasaki Ninja H2,
  • cruisery – Harley-Davidson XLH 1200 Sportster,
  • turystyczne – BMW K1200LT.

Oczywiście to nie wszystkie rodzaje. Motocykliści mają do wyboru także mieszane typy jak sportowo-turystyczne czy idealne dla początkujących kierowców nakedy. Popularne jest także tworzenie maszyn na indywidualne zamówienie – to tak zwane customy, których przykładem są choćby bobbery stylizowane na motocykle z czasów II wojny światowej. 

Typ cruiser – motocykle stworzone do wolności!

Maszyny tego typu mają charakterystyczny i wyrazisty wygląd, który nawiązuje do klasycznych amerykańskich motocykli produkowanych od lat 30. od lat 60. XX wieku. Co jeszcze wyróżnia cruisery:

  • większość modeli wyposażona jest w dwucylindrowy silnik typu V (widlasty), 
  • silnik nie jest zasłonięty karoserią,
  • nisko osadzone i wydłużone ku tyłowi siedzenie,
  • szeroka kierownica,
  • podnóżki umieszczone są bliżej przodu.

Taka konstrukcja motocykla sprawia, że kierowca siedzi w nim prosto lub nawet jest lekko wychylonu ku tyłowi. Dzięki temu jazda cruiserem ma być rozluźniająca, przyjemna i spokojna – w cruiserach nie chodzi o bicie rekordów prędkości, a rekordów przyjemności z jazdy mimo dużej mocy silnika!

Historia motocykli cruiser – amerykańska klasyka, Easy Rider i dalszy rozwój rynku

Jak już wcześniej wspomniałem, stylistyka cruiserów nawiązuje do klasycznych amerykańskich motocykli, czego przykładem jest choćby Harley-Davidson K Model. Początkowo cruisery nie cieszyły się dużą popularnością i były w swoistej niszy motoryzacyjnej. Nieliczni doceniali je za wygodę, osiągi oraz za możliwość przeróbek – montowano w nich zbiorniki paliwa, kierownice i koła z innych modeli.

CZY WIESZ, ŻE …

Chopper to rodzaj zmodyfikowanego cruisera z charakterystycznym wydłużonym przodem.

Jednak wszystko zmieniło się za sprawą filmu! W 1969 roku Peter Fonda i Dennis Hopper zabrali widzów w podróż chopperami po Ameryce. Wystarczyło tylko, a może aż tyle, by dwóch hippisów wyciągnęło cruisery z marginesu motocyklowego świata. W ciągu kilku lat po Easy Riderze większość liczących się producentów rozpoczęło produkcję cruiserów!

Pierwszy zareagował Harley-Davidson – w 1971 roku na rynku pojawił się FX 1200 Super Glide. Po amerykańskim producencie swoje oferty cruiserów zaproponowali producenci z Japonii – zaczęło Kawasaki od KZ900LTD z 1976 roku. Trzy lata później swój model wypuściło Suzuki, czyli model GS-550 Low Slinger. Z kolei brytyjski Triumph zaproponował T140D-Special.

CIEKAWOSTKA

Harleye-Davidsony ze względu na montowane z tyłu dodatkowe torby na bagaże nazywane są baggers.

Cruisery stopniowo zyskiwały popularność. Jednak przez pewien czas większość z nich była traktowana jedynie jako modyfikacje tradycyjnych motocykli. Dopiero Yamaha zaproponowała pierwszy skonstruowany od podstaw i produkowany fabrycznie model. W 1981 roku na drogi wyjechał XV 750 Virago! 

Parę lat później, bo w 1985 roku, Yamaha przedstawiła pierwszy power cruiser, czyli motocykl o większej mocy z czterocylindrowym silnikiem. Do dzisiaj Yamaha V-Max z silnikiem o pojemności 1200 cm³ robi wrażenie!

Historia cruiserów trwa w najlepsze. Myliłby się jednak ten, kto uważa, że na rynku cruiserów króluje wyłącznie Harley-Davidson! Bardzo silną pozycję mają japońscy producenci Yamaha, Suzuki, Kawasaki i Honda, a także BMW, Ducati, Moto Guzzi i Triumph.

Modele cruiserów – Harley-Davidson, japońska Wielka Czwórka i producenci z Europy

Producenci z całego świata oferują motocykle typu cruiser (dosłownie znaczy to krążownik). Oto popularne marki i modele cruiserów:

  • Harley-Davidson – Street Bob, Fat Boy, Low Rider S,
  • Yamaha – Bolt, V Star, Virago, Dragster Classic, V-Max,
  • Suzuki – Intruder, Boulevard, Savage,
  • Kawasaki – Vulcan, Spectre, Eliminator,
  • Honda – Shadow, Black Spirit, Magna,
  • Ducati – xDiavel, Indiana,
  • BMW – R850C, R18,
  • Triumph – Bonneville, Rocket,
  • Moto Guzzi – California, Nevada, 
  • Indian – Scout Sixty, Bagger.

Powyżej podane modele zazwyczaj występują w wielu wersjach. 

Motocykl typu cruiser – wady i zalety?

Cena nowego cruisera może sięgnąć 50, a nawet 100 tys. złotych. Używane maszyny można kupić taniej. Komu są one polecane? Przede wszystkim bardziej doświadczonym motocyklistom, ponieważ cruisery są przeważnie większe, cięższe i mniej sterowane. Nadają się świetnie do dojazdów do pracy i wycieczek – jednak do dalekich podróży lepiej wybrać motocykl turystyczny.

dlaczego warto wybrać cruisera

Cruisery nie są polecane początkującym kierowcom. I tu pojawia się problem, ponieważ producenci oferują niewiele modeli dla niedoświadczonych motocyklistów. Niektórzy wytykają cruiserom także małe zaawansowanie techniczne w porównaniu z innymi rodzajami motocykli.

Ubezpieczenie OC cruisera – średnia poniżej 300 zł!

Niekoniecznie duża prędkość, za to o wiele większa przyjemność z jazdy? Ta charakterystyczna cecha jazdy na cruiserze wydaje się wręcz idealnie skrojona pod ubezpieczycieli. Wszystko to jest oczywiście powiązane z ryzykiem ubezpieczeniowym, które wzrasta, im większe jest prawdopodobieństwo wystąpienia stłuczki lub wypadku. A wraz z nim wzrasta też cena OC.

Skąd taki wniosek? Wystarczy spojrzeć na średnie ceny ubezpieczenia motocykli, jakie w grudniu obliczali użytkownicy porównywarki Mubi. Właściciele cruiserów płacili w tym czasie składki w średniej wysokości 267 zł. To o blisko 60 zł mniej, niż wynosi średnia dla wszystkich jednośladów (325 zł) i o ponad 80 zł mniej, niż wydawali właściciele motocykli sportowych (351 zł)! Widać różnicę, prawda? A w przypadku niektórych marek może być jeszcze taniej!

Marka cruiseraŚrednia cena OC
Indian156 zł
Triumph200 zł
Suzuki202 zł
Yamaha222 zł
Harley-Davidson235 zł
Kawasaki249 zł
Honda307 zł
Dane na podstawie kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi (styczeń 2024).

Aż 151 zł wyniosła różnica w cenie OC między najtańszą marką (Indian – 156 zł) a najdroższą (Honda – 307 zł) w ubezpieczeniu marką dla motocykli typu cruiser w grudniu 2023 roku. To pokazuje, że nawet wśród tanich w ubezpieczeniu cruiserów mogą występować znaczne wahania cen, a ich właściciele mogą sporo zaoszczędzić na swoich polisach. Wypróbuj kalkulator OC AC na mubi.pl i sam zobacz, ile może kosztować OC Twojego motocykla!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o cruisery

Co wyróżnia cruisery spośród innych motocykli?
Dlaczego cruisery nie są polecane początkującym motocyklistom?
Jakie zalety mają cruisery?
PODSUMOWANIE
  • Motocykle szosowe można podzielić na nakedy, sportowe, cruisery i turystyczne.
  • Cruisery charakteryzują się nisko osadzonym siedziskiem, szeroką kierownicą i widocznymi silnikami widlastymi (silnik typu V).
  • Pierwszy cruiser pojawił się w 1971 roku. Był to Harley-Davidson FX 1200 Super Glide.
  • Obecnie cruisery produkowane są przez firmy z całego świata, takie jak Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Ducati czy Triumph.
  • Cruisery nie są polecane początkującym motocyklistom.
  • Średnia cena OC motocykli typu cruiser jest niższa od kosztów ubezpieczenia innych jednośladów.
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

2 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
W celu podniesienia profesjonalizmu proponuję przeprowadzenie korekty tekstu. Np. "Jestem redaktorem, który pisze artykułu ..." Pozdrawiam Czepialski
Dziękuję za uwagę. Profesjonalizm został podniesiony.

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC