Motocykle typu cruiser – radość z wolnej jazdy!

Nisko osadzone siedzenie i charakterystyczna wyprostowana sylwetka kierowcy. Cruisery to motocykle stworzone do wygodnego podróżowania we własnym tempie. Kiedy zaczęto je produkować? Jakie są najważniejsze marki i modele cruiserów? I dlaczego najprawdopodobniej nie pisałbym dzisiaj na ich temat, gdyby nie pewien film, który miał premierę 8 maja 1969 roku!

Rodzaje motocykli – słów kilka o maszynach na szosy

Miłośnicy motocykli mają do wyboru wiele modeli maszyn, które są przystosowane do jazdy po utwardzonych drogach. Nie będziemy w tym artykule wspomnieć o skuterach czy crossach. Główne rodzaje motocykli szosowych (z przykładami):

  • nakedy – Honda Hornet,
  • sportowe – Kawasaki Ninja H2,
  • cruisery – Harley-Davidson XLH 1200 Sportster,
  • turystyczne – BMW K1200LT.

Oczywiście to nie wszystkie rodzaje. Motocykliści mają do wyboru także mieszane typy jak sportowo-turystyczne czy idealne dla początkujących kierowców nakedy. Popularne jest także tworzenie maszyn na indywidualne zamówienie – to tak zwane customy, których przykładem są choćby bobbery stylizowane na motocykle z czasów II Wojny Światowej. 

Typ cruiser – motocykle stworzone do wolności!

Maszyny tego typu mają charakterystyczny i wyrazisty wygląd, który nawiązuje do klasycznych amerykańskich motocykli produkowanych od lat 30. od lat 60. XX wieku. Co jeszcze wyróżnia cruisery:

  • większość modeli wyposażona jest w dwucylindrowy silnik typu V (widlasty), 
  • silnik nie jest zasłonięty karoserią,
  • nisko osadzone i wydłużone ku tyłowi siedzenie,
  • szeroka kierownica,
  • podnóżki umieszczone są bliżej przodu.

Taka konstrukcja motocykla sprawia, że kierowca siedzi w nim prosto lub nawet jest lekko wychylonu ku tyłowi. Dzięki temu jazda cruiserem ma być rozluźniająca, przyjemna i spokojna – w cruiserach nie chodzi o bicie rekordów prędkości, a rekordów przyjemności z jazdy mimo dużej mocy silnika!

Oblicz najtańsze OC dla Twojego motocykla

Historia motocykli cruiser – amerykańska klasyka, Easy Rider i dalszy rozwój rynku

Jak już wcześniej wspomniałem stylistyka cruiserów nawiązuje do klasycznych amerykańskich motocykli, czego przykładem jest choćby Harley-Davidson K Model. Początkowo cruisery nie cieszyły się dużą popularnością i były w swoistej niszy motoryzacyjnej. Nieliczni doceniali je za wygodę, osiągi oraz za możliwość przeróbek – montowany w nich zbiorniki paliwa, kierownice i koła z innych modeli.

CZY WIESZ, ŻE …

Chopper to rodzaj zmodyfikowanego cruisera z charakterystycznym wydłużonym przodem.

Jednak wszystko zmieniło się za sprawą filmu! W 1969 roku Peter Fonda i Dennis Hopper zabrali widzów w podróż chopperami po Ameryce. Wystarczyło tylko, a może aż tyle, by dwóch hippisów wyciągnęło cruisery z marginesu motocyklowego świata. W ciągu kilku lat po Easy Riderze większość liczących się producentów rozpoczęło produkcję cruiserów!

Pierwszy zareagował Harley-Davidson – w 1971 roku na rynku pojawił się FX 1200 Super Glide. Po amerykańskim producencie swoje oferty cruiserów zaproponowali producenci z Japonii – zaczęło Kawasaki od KZ900LTD z 1976 roku. Trzy lata później swój model wypuściło Suzuki, czyli model GS-550 Low Slinger. Z kolei brytyjski Triumph zaproponował T140D-Special.

CIEKAWOSTKA

Harleye-Davidsony ze względu na montowane z tyłu dodatkowe torby na bagaże nazywane są baggers.

Cruisery stopniowo zyskiwały popularność. Jednak przez pewien czas większość z nich była traktowana jedynie jako modyfikacje tradycyjnych motocykli. Dopiero Yamaha zaproponowała pierwszy skonstruowany od podstaw i produkowany fabrycznie model. W 1981 roku na drogi wyjechał XV 750 Virago! 

Parę lat później, bo w 1985 roku, Yamaha przedstawiła pierwszy power cruiser, czyli motocykl o większej mocy z czterocylindrowym silnikiem. Do dzisiaj Yamaha V-Max z silnikiem o pojemności 1200 cm³ robi wrażenie!

Historia cruiserów trwa w najlepsze. Myliłby się jednak ten, kto uważa, że na rynku cruiserów króluje wyłącznie Harley-Davidson! Bardzo silną pozycję mają japońscy producenci Yamaha, Suzuki, Kawasaki i Honda, a także BMW, Ducati, Moto Guzzi i Triumph.

Oblicz najtańsze OC dla Twojego motocykla

Modele cruiserów – Harley-Davidson, Japońska Wielka Czwórka i producenci z Europy

Producenci z całego świata oferują motocykle typu cruiser (dosłownie znaczy to krążownik). Oto popularne marki i modele cruiserów:

  • Harley-Davidson – Street Bob, Fat Boy, Low Rider S,
  • Yamaha – Bolt, V Star, Virago, Dragster Classic, V-Max,
  • Suzuki – Intruder, Boulevard, Savage,
  • Kawasaki – Vulcan, Spectre, Eliminator,
  • Honda – Shadow, Black Spirit, Magna,
  • Ducati – xDiavel, Indiana,
  • BMW – R850C, R18,
  • Triumph – Bonneville, Rocket, 
  • Moto Guzzi – California, Nevada, 
  • Indian – Scout Sixty, Bagger.

Powyżej podane modele zazwyczaj występują w wielu wersjach. 

Motocykl typu cruiser – jakie ma wady i zalety?

Cena nowego cruisera może sięgnąć 50, a nawet 100 tys. złotych. Używane maszyny można kupić taniej. Komu są one polecane? Przede wszystkim bardziej doświadczonym motocyklistom, ponieważ cruisery są przeważnie większe, cięższe i mniej sterowane. Nadają się świetnie do dojazdów do pracy i wycieczek – jednak do dalekich podróży lepiej wybrać motocykl turystyczny.

Dlaczego warto wybrać cruisera?

  • Wygoda, przyjemność z jazdy,
  • szeroki wybór marek i modeli,
  • mocne silniki,
  • łatwy do personalizacji.

Cruisery nie są polecane początkującym kierowcą. I tu pojawia się problem, ponieważ producenci oferują niewiele modeli dla niedoświadczonych motocyklistów. Niektórzy wytykają cruiserom także małe zaawansowanie techniczne w porównaniu z innymi rodzajami motocykli.

Ubezpieczenie OC cruisera – średnia poniżej 600 zł!

Niekoniecznie duża prędkość, za to o wiele większa przyjemność z jazdy? Ta charakterystyczna cecha jazdy na cruiserze wydaje się wręcz idealnie skrojona pod ubezpieczycieli. Wszystko to jest oczywiście powiązane z ryzykiem ubezpieczeniowym, które wzrasta, im większe jest prawdopodobieństwo wystąpienia stłuczki lub wypadku. A wraz z nim wzrasta też cena OC.

Skąd taki wniosek? Wystarczy spojrzeć na średnie ceny ubezpieczenia motocykli, jakie w kwietniu obliczali użytkownicy porównywarki Mubi. Właściciele cruiserów płacili w tym czasie składki w średniej wysokości 583 zł. To niemal o 150 zł mniej, niż wynosi średnia dla wszystkich jednośladów (727 zł) i aż o 245 zł mniej, niż wydawali motocykliści jeżdżący sportowymi maszynami (828 zł)! Widać różnicę, prawda? A w przypadku niektórych marek może być jeszcze taniej!

Marka cruiseraŚrednia cena OC
Moto Guzzi368 zł
Indian388 zł
Kawasaki431 zł
Triumph456 zł
Harley-Davidson529 zł
Honda536 zł
Yamaha615 zł
Suzuki650 zł
BMW680 zł
Dane na podstawie kalkulacji użytkowników porównywarki Mubi [kwiecień 2021].

Aż 312 zł wyniosła różnica w cenie OC między najtańszą (Moto Guzzi – 368 zł) a najdroższą (BMW – 680 zł) w ubezpieczeniu marką dla motocykli typu cruiser w kwietniu 2021 roku. To pokazuje, że nawet wśród tanich w ubezpieczeniu cruiserach mogą występować znaczne wahania cen, a ich właściciele mogą sporo zaoszczędzić na swoich polisach. Wypróbuj kalkulator OC AC na mubi.pl i sam zobacz, ile może kosztować OC Twojego motocykla!

FAQ – najczęściej zadawane pytania o cruisery

Co wyróżnia cruisery spośród innych motocykli?
Cruisery mają nisko zamontowane siedzenie, które wydłuża się ku tyłowi. Kierownica jest szeroka, a podnóżki przesunięte są do przodu względem innych rodzajów motocykli. Sprawia to, że kierowca siedzi na cruiserze wyprostowany lub nawet lekko pochylony ku tyłowi.
Dlaczego cruisery nie są polecane początkującym motocyklistom?
Są one mniej zwrotne niż standardowe lub sportowe motocykle, co sprawia, że w niektórych sytuacjach ciężej zapanować nad cruiserem. Natomiast nisko usytuowane siedzisko ułatwia jeżdżenie w korkach i “chodzenie” bez zsiadania z motocykla.
Jakie zalety mają cruisery?
To motory, które świetnie nadają się do jazdy dla przyjemności, a także do pracy. Są wygodne, a jazda nimi sprawia dużo przyjemności. Miłośnicy tego typu motocykli mają duży wybór modeli, które mogą dopasować i modyfikować wedle własnego uznania.
PODSUMOWANIE
  • Motocykle szosowe można podzielić na nakedy, sportowe, cruisery i turystyczne.
  • Cruisery charakteryzują się nisko osadzonym siedziskiem, szeroką kierownicą i widocznymi silnikami widlastymi (silnik typu V).
  • Pierwszego cruiser pojawił się w 1971 roku. Był to Harley-Davidson FX 1200 Super Glide.
  • Obecnie cruisery produkowane są przez firmy z całego świata, takie jak Harley-Davidson, Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha, Ducati czy Triumph.
  • Cruisery nie są polecane początkującym motocyklistom.
  • Średnia cena OC motocykli typu cruiser jest niższa od kosztów ubezpieczenia innych jednośladów.

Źródła:

  • https://en.wikipedia.org/wiki/Types_of_motorcycles#Sport_bike
  • https://cars.usnews.com/powersports/motorcycles/cruiser-motorcycles
  • https://www.motorcyclecruiser.com/motorcycle-history-lesson/
Oceń artykuł:
25,00
Loading...
zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Dołącz do dyskusji

0 komentarzy

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


Skomentuj jako pierwszy!