Samochód z Francji – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć?

Podobają Ci się francuskie samochody? Uważasz, że mają styl i klasę? Jeśli szukasz Peugeota, Renault lub Citroena, to wyjazd na motoryzacyjne zakupy do Francji może okazać się świetnym rozwiązaniem. Piękna pogoda i dobra infrastruktura drogowa sprzyja zakupowi auta z tego kraju. Dlaczego? Czego możesz spodziewać się po samochodzie z Francji? Jak sprawdzić jego przebieg? Jakie ubezpieczenie na auto znad Loary trzeba wykupić?

Auta z Francji – gdzie kupić?

Jeśli nie byłeś nigdy we Francji, to możesz spodziewać się dwóch rzeczy – piekielnie drogich autostrad i specyficznego podejścia do parkowania. Na francuskich drogach rzuca się w oczy także dużo większa niż w Polsce liczba kabrioletów. Szczególnie popularne są różne modele Peugeotów z otwieranym dachem. 

Francuzi słyną także, zwłaszcza w dużych miastach, z mniejszej troski o karoserię swoich pojazdów. Dlatego auta z Francji mają często lekkie rysy i ślady użytkowania. Z drugiej strony Francuzi lubią wygodę i luksus – to właśnie w kraju nad Loarą i Sekwaną warto szukać dobrze wyposażonych używanych samochodów.

I do tego ten klimat! Ponieważ pogoda we Francji nie jest tak zmienna i kapryśna jak w Polsce, samochody z tego kraju są w dobrym stanie technicznym oraz rzadziej ulegają korozji. Po tym krótkim wstępie przejdźmy do konkretów – gdzie szukać auta z Francji?

Oczywiście wiele firm z Polski oferuje sprowadzenie i sprzedaż samochodów z Francji. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR podaje, że w 2020 roku sprowadzono do Polski znad Loary prawie 83 tysiące aut – Francja to drugi najpopularniejszy kierunek poszukiwania używanych samochodów dla Polaków. Część z nich oczywiście była sprowadzona przez osoby prywatne i to ten temat najbardziej nas interesuje.

Czy wyprawa do Francji po samochód ma jakieś wady? Niestety tak, ale nie są to problemy, których nie da się rozwiązać. Pierwszy oczywiście to bariera językowa – Francuzi kochają swoją kulturę i swój język, więc zwłaszcza ci starsi nie znają języków obcych. Od razu warto obalić mit – młodzi Francuzi mówią po angielsku! 

Drugim problemem mogą być koszty podróży. Z Warszawy do Paryża jest około 1600 km, a stolica Francji leży w jej północnej części. Samochód z Lazurowego Wybrzeża lub z Bordeaux to kolejne 500 km! Taki dystans oznacza dużo zużytego paliwa, wysokie ceny opłat za autostrady we Francji i nocleg po drodze. 

Przed podróżą warto zaplanować miejsca, które chce się odwiedzić. Najlepiej więc zacząć poszukiwania używanego samochodu z Francji na portalach przeznaczonych do tego. Oto francuskie strony z samochodami:

Warto także zerknąć na serwis dotyczący motoryzacji https://www.autojournal.fr/, gdzie znajdują się ogłoszenia sprzedaży samochodów. W sieci znajdziesz także strony z aukcjami używanych samochodów (przykłady):

Na stronach z ogłoszeniami trudno liczyć na język polski. Jednak w serwisach aukcyjnych już tak! Wprawdzie nie we wszystkich, ale w dwóch bez problemu znajdziesz interesujący Cię samochód, nawet jeśli nie znasz francuskiego.

W sieci można także znaleźć mnóstwo stron komisów. Nie ma co tworzyć tutaj specjalnych teorii – aby znaleźć auto z Francji, trzeba przejrzeć oferty z jak największej liczby stron. 

Samochody z Francji – jak sprawdzić przebieg?

Zanim wydasz tysiące lub dziesiątki tysięcy euro, warto sprawdzić samochód. W przypadku aut z Francji możesz zrobić to na kilka sposobów. O historii interesującego Cię pojazdu dowiesz się ze strony https://historiapojazdu.gov.pl/. Aby uzyskać informacje, będziesz potrzebował numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji.

Inną opcją jest skorzystanie z prywatnych serwisów. Bazę danych samochodów z Francji zawiera strona AutoDNA czy carVertical. To jednak nie wszystko. We Francji popularne są strony, dzięki którym możesz zlecić francuskim mechanikom sprawdzenie konkretnego pojazdu. Takie usługi znajdziesz na:

Taką weryfikację samochodu można zrobić od 80 euro. Jej wyższe ceny związane są z rozszerzeniem usługi. Również będąc na miejscu we Francji, możesz umówić się na wizytę mechanika, by ocenił interesujący Cię samochód. 

Auto z Francji – jak sprowadzić?

Kupno samochodu wiąże się z podpisaniem umowy kupna-sprzedaży – w przypadku prywatnej osoby. Natomiast serwis lub firma wystawi Ci fakturę. Warto zawczasu pomyśleć o spisaniu umowy w dwóch językach, by nie trzeba było jej tłumaczyć na język polski po powrocie do kraju.

Następnie samochód musi zostać wyrejestrowany. Osoba prywatna w prefekturze (urzędzie) będzie musiała zdać dotychczasowe tablice rejestracyjne. Nowy właściciel musi wykupić tablice wyjazdowe, które kosztują od 50 do 80 euro – zależnie od regionu Francji. Czeka się na nie czasami 2 dni.

Oczywiście auto musi mieć ważne badania techniczne, które potwierdza się naklejką na przedniej szybie samochodu. Czeka Cię także wykupienie tymczasowego ubezpieczenie OC na 30 dni, by móc wrócić pojazdem do domu.

Jeśli zamierzasz przewieźć auto lawetą, to nie będziesz potrzebował spełniać powyższych formalności z kupnem tablic, ubezpieczenia i przeglądu – zrobisz to w Polsce podczas pierwszej rejestracji. 

Przykład

Robert kupił auto we Francji i zastanawiał się, w jaki sposób będzie mu najwygodniej sprowadzić je do Polski. Nie miał czasu na załatwianie niezbędnych formalności za granicą, dlatego postanowił skorzystać z transportu na lawecie. Przeraziły go jego koszty, wynoszące ok. 2000 zł. Miał jednak szczęście, bo znalazł firmę transportową, której laweta wracała akurat prawie pusta z Francji. Dzięki temu zapłacił znacznie mniej, niż gdyby samodzielnie ją wynajmował.

Samochody z Francji – tłumaczenie, akcyza, badania

Kiedy sprowadzisz auto do Polski, będą czekać Cię kolejne formalności do spełnienia. Oto najważniejsze z nich – opłacenie akcyzy, tłumaczenie dokumentów i rejestracja pojazdu.

Opłacenie akcyzy 

Sprowadzenie samochodu z zagranicy wiąże się z obowiązkiem opłacenia akcyzy. Ustawodawca wprowadził różne stawki podatku zależnie od rodzaju i pojemności silnika. Najtaniej wychodzi opłacenia akcyzy samochodu z silnikiem hybrydowym.  

Stawki akcyzy:

  • samochody z silnikiem o pojemności do 2000 cm³ – 3,1%;
  • samochody z silnikiem o pojemności większym niż 2000 cm³ – 18,6%.

Stawka akcyzowa niższa o 50% na hybrydy : 

  • samochody hybrydowe z silnikiem o pojemności do 2000 cm³ – 1,55%;
  • samochody hybrydowe z silnikiem o pojemności większym niż 2000 cm³ i mniejszej niż 3500 cm³ – 9,3%.

O niezbędnych formalnościach związanych z akcyzą przeczytasz na oficjalnej stronie Krajowej Administracji Skarbowej: https://puesc.gov.pl/. Pamiętaj jednak, że na zapłacenie akcyzy masz 30 dni – nie warto zwlekać z tym obowiązkiem.

Tłumaczenie dokumentów

Po opłaceniu akcyzy będziesz musiał udać się do tłumacza przysięgłego. Polskie prawo wymaga, by przedstawiane w urzędach dokumenty były w języku polskim lub miały polskie tłumaczenie. Honorowane są tylko tłumaczenia wykonane przez tłumacza przysięgłego. 

Dokumenty, które należy przetłumaczyć po sprowadzeniu auta z Francji:

  • dowód rejestracyjny;
  • dowód własności, czyli fakturę lub umowę kupna-sprzedaży;
  • kartę pojazdu – jeśli jest.

Ekspert Mubi radzi:

Jeśli zależy Ci na czasie, to z tłumaczeniem dokumentów możesz zwrócić się do biura tłumaczeń, które oferuje ekspresową usługę. W internecie znajdziesz takie usługi, co ważniejsze, będziesz mógł wysłać dokumenty o każdej porze dnia lub nocy. Cena tłumaczenia dowodu rejestracyjnego pojazdu to koszt ok. 80-100 zł, natomiast faktury lub umowy kupna-sprzedaży ok. 80-90 zł. Za tłumaczenie ekspresowe trzeba zapłacić więcej – cena może wzrosnąć o 50%.

Badania techniczne

Jeśli sprowadzony samochód nie ma aktualnych badań technicznych, to będziesz musiał je przeprowadzić. Kosztują one 99 zł. Oczywiście należy je zrobić przed wizytą w wydziale komunikacji w Twojej miejscowości.

Auto, które przyjechało na lawecie, może przejść badanie techniczne bez tablic rejestracyjnych – dotyczy to samochodów, które po raz pierwszy są sprawdzane na terytorium Polski. 

Auto z Francji – ubezpieczenie OC

Jeśli kupiłeś samochód we Francji i nim wróciłeś do Polski, to musiałeś wykupić czasowe ubezpieczenie, by pokonać tę trasę. Masz wtedy 30 dni na załatwienie formalności. Możesz także wykupić 30-dniowe OC w Polsce.

Przykład

Michał sprowadził samochód z Francji i już w Polsce wykupił dla niego krótkoterminowe ubezpieczenie, by móc spokojnie pozałatwiać wszystkie formalności. Po miesiącu kompletnie jednak o nim zapomniał, będąc przyzwyczajonym do faktu, że OC odnawia się automatycznie. Otrzeźwiał dopiero po nałożeniu na niego przez UFG aż 1120 zł kary za brak OC przez zaledwie 1 dzień. Michał natychmiast ją zapłacił i jeszcze tego samego dnia kupił nową polisę. Już na zawsze zapamięta, że krótkoterminowe OC, w przeciwieństwie do całorocznego, nie odnawia się automatycznie.

Pamiętaj, że po zarejestrowaniu samochodu będziesz musiał wykupić roczne ubezpieczenie OC. Ponieważ jego zakres jest zawsze taki sam, warto zwrócić uwagę przy jego zakupie wyłącznie na cenę. A jak to najlepiej i najszybciej zrobić? Porównać oferty różnych ubezpieczycieli! Warto także pomyśleć nad autocasco, jeśli sprowadzony samochód z Francji ma mniej niż 12 czy 15 lat – to górna granica wieku auta, na które można wykupić AC. Zależy ona od konkretnego ubezpieczyciela.

PODSUMOWANIE
  • Używane samochody z Francji są w dobrym stanie technicznym i mają wysoki standard wyposażenia.
  • W internecie można znaleźć wiele stron francuskich, które oferują używane samochody.
  • Przebieg auta można sprawdzić na oficjalnych i komercyjnych stronach. Warto także pomyśleć nad opłaceniem serwisu, które zweryfikuje pojazd.
  • Aby przyjechać autem z Francji do Polski, trzeba wykupić tablice wyjazdowe i tymczasowe ubezpieczenie OC.
  • Akcyzę za samochód należy zapłacić w ciągu 30 dni.
  • W Polsce można wykupić ubezpieczenie OC całoroczne oraz 30-dniowe na czas załatwiania formalności.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód z Francji

Jak sprowadzić auto z Francji?

Do opuszczenia terenu Francji przydadzą się wyjazdowe tablice rejestracyjne. Ich zakup to koszt około 50-80 euro. Oprócz tablic samochód musi posiadać pozytywny wynik badania technicznego i krótkoterminowe ubezpieczenie OC potrzebne do wyjechania z Francji. Z takiego ubezpieczenia można korzystać przez pewien czas na terenie Polski.

Jak ubezpieczyć samochód z Francji?

Jeszcze na terenie tego państwa da się wykupić krótkoterminowe ubezpieczenie potrzebne na czas dojazdu do Polski. Kolejne krótkoterminowe OC można nabyć już w Polsce. Jednak w dniu stałego zarejestrowania pojazdu trzeba wykupić całoroczną polisę ubezpieczeniową.

Co jest potrzebne do zarejestrowania francuskiego auta?

Tak samo, jak w wypadku aut z innych krajów, również po zakupie samochodu z Francji należy przetłumaczyć jego dokumenty na język polski. Trzeba również zadbać o spisanie umowy kupna-sprzedaży w obu językach albo przetłumaczenie jej przez tłumacza przysięgłego. Do zarejestrowania samochodu w wydziale komunikacji będą potrzebne dokumenty auta wraz ze świadectwem aktualnego przeglądu, polisą OC i dowodem opłacenia akcyzy.

zdjęcie autora
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykułu związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę
73,00
Loading...

Dołącz do dyskusji

2 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.


avatar autora komentarza
Ciekawe informacje. Ale jak jest z zabezpieczeniem platnosci za zakup i za transport. Czy bezpiecznie jest załatwiać wszystko będąc w Polsce?
Najlepiej korzystać ze sprawdzonych firm zajmujących się sprowadzeniem samochodów. To firma przedstawi cennik usług i warunki umowy.