Od stycznia do grudnia 2022 roku w Polsce zarejestrowano pierwszy raz ponad 57 tys. motocykli używanych (źródło PZPM), a więc zostały one sprowadzone z zagranicy. Było to o 0,5% mniej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Jednak nadal jest to popularny sposób na zostanie właścicielem motocykla, szczególnie tego o większej mocy i silniki. Jak sprawdzić historię jednośladu? Ile kosztuje jego transport do Polski? Jakie formalności czekają nowego właściciela po nabyciu motocykla z zagranicy?
Z tego artykułu dowiesz się:
Sprawdzenie motocykla z zagranicy
Używany motocykl z zagranicy można bez problemu znaleźć na jednym z wielu serwisów internetowych, na których sprzedawcy wystawiają maszyny. Jednak zanim zdecydujesz się na zakup, a potem sprowadzenie konkretnego modelu, warto najpierw sprawdzić jego historię. Na szczęście można to zrobić za darmo w CEPiK-u.
Na stronie https://historiapojazdu.gov.pl/ otrzymasz raport o stanie pojazdu. Potrzebne będą do tego:
- numer rejestracyjny,
- numer VIN,
- data pierwszej rejestracji.
Wszystkie te dane powinieneś uzyskać od sprzedawcy, jeśli jest uczciwy i nie ma nic do ukrycia. Na dzień 12.12.2022 można sprawdzić dane pojazdów z USA, Kanady i niektórych krajów europejskich. CEPiK czerpie informacje z systemów zewnętrznych. I tak dzięki:
- CARFAX otrzymasz informacje o motocyklach z Hiszpanii, Belgii, Niderlandów, Szwecji i Norwegii,
- AutoDNA to dane z Niemiec, Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii i Danii.
Na stronie zaznaczono, że jeśli jakiegoś pojazdu nie ma w CEP, a chcesz sprawdzić, czy motocykl nie był kradziony lub zalany, to musisz założyć profil zaufany (eGO).
Oczywiście motocykl można sprawdzić także poprzez inne serwisy (większość z nich będzie płatna). Na przykład danych maszyny z UK możesz szukać na https://www.checkcardetails.co.uk/bike-check – to tylko przykład.
Sprowadzenie motocykla z zagranicy – ile to kosztuje?
Na podstawie raportu firmy clicktrans “Motocykle 2021” sprowadzenie motocykla do Polski kosztowało średnio 710 zł. Musimy jednak pamiętać, że cena zależy między innymi od miejsca, z które będzie transportowany jednoślad. W takim razie skąd najczęściej sprowadzane są jednoślady?
Według tego samego raportu w 2021 roku najczęściej Polacy sprowadzali motocykle z Niemiec – 49,2% wszystkich maszyn. Na drugim miejscu uplasowała się Wielka Brytania – 9,6% i Francja – 9,6%, Holandia – 7,5% oraz Włochy – 4,7%.
Najwięcej trzeba było w 2021 roku zapłacić za sprowadzenie motocykla z Wielkiej Brytanii. Nabywcę kosztowało to średnio 1148 zł. Natomiast w przypadku Francji było to 816 zł, Holandii 636 zł i Niemiec 599 zł.
Sprowadzenie motocykla a podatki – używany i nowy
W przypadku używanego motocykla sprawa jest prosta. Jeśli sprowadzasz go z kraju należącego do Unii Europejskiej lub do EFTA (Norwegia, Szwajcaria, Islandia, Liechtenstein), to jesteś zwolniony z akcyzy, VAT-u i opłaty recyklingowej. Natomiast motocykle sprowadzone z innych krajów objęte są cłem, więc czeka Cię załatwienie spraw w urzędzie celnym.
Niestety w przypadku nowego motocykla sprowadzonego z krajów UE lub EFTA trzeba zapłacić podatek VAT w wysokości 23%. Dotyczy to także maszyny, której pierwsza rejestracja miała miejsce do 6 miesięcy wstecz lub jej całkowity przebieg jest mniejszy niż 6000 km. Jak uiścić opłatę?
W urzędzie skarbowym należy złożyć deklarację o podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu (VAT-10). Ustawa nakłada obowiązek załatwienia tej sprawy w ciągu 14 dni od powstania obowiązku prawnego. Oczywiście za kupiony nowy motocykl za granicą również zapłacimy VAT na miejscu, więc dopiero po opłaceniu podatku w Polsce można ubiegać się o zwrot tego zapłaconego za granicą.
Rejestracja sprowadzonego motocykla – dokumenty i wnioski
Aby zarejestrować motocykl sprowadzony z zagranicy, trzeba mieć umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT, które potwierdzą nabycie maszyny. Najlepiej do podpisania umowy przygotować ją w dwóch wersjach: zagranicznym języku i polskim. Dzięki temu zmniejszymy koszty późniejszego tłumaczenia dokumentów.
Kolejnym obowiązkiem jest posiadanie ważnego badania technicznego motocykla. Teoretycznie urzędnik w wydziale komunikacji powinien uznać badanie przeprowadzone za granicą. Jednak czasami tak się nie dzieje i wymaga on jego powtórzenia. Przy sprowadzeniu motocykla na lawecie bez przeglądu trzeba udać się do Stacji Kontroli Pojazdów i zrobić przegląd – kosztuje 62 zł.
Przed wizytą w urzędzie należy skorzystać z usług tłumacza przysięgłego. O tym, jakie dokumenty musisz przetłumaczyć i ile to kosztuje, przeczytasz w naszym poradniki: “Tłumaczenie dokumentów do rejestracji pojazdów – co z tym dowodem rejestracyjnym?”
W wydziale komunikacji potrzebne będą:
- dowód własności (umowa kupna-sprzedaży lub faktura),
- wniosek o rejestrację,
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeżeli, było wymagane),
- dowód odprawy celnej (jeżeli motocykl został sprowadzony spoza UE i EFTA),
- dowód osobisty lub paszport (do wglądu),
- polisa OC (trzeba zawrzeć umowę ubezpieczeniową najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu),
- potwierdzenie dokonania opłat,
- potwierdzenie wyrejestrowania w kraju pochodzenia,
- zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku,
- ewentualnie pełnomocnictwo.
Pamiętaj, że jeśli nie będziesz miał ubezpieczenia OC w dniu rejestracji w urzędzie, to zawiadomi on Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w terminie 14 dni. Możesz wykupić ubezpieczenie 30-dniowe lub od razu roczne. Teraz znajdziesz ubezpieczenie motocykla na Mubi!
W wydziale komunikacji otrzymasz tymczasowe pozwolenie na prowadzenie motocykla (na 30 dni) oraz tablicę rejestracyjną. Po maksymalnie miesiącu dostaniesz informację o odbiorzę właściwego dowodu rejestracyjnego.
Rejestracja motocykla – koszt
Opłaty związane z rejestracją motocykla są niższe niż w przypadku samochodu osobowego. W wydziale komunikacji zapłacisz 121,50 zł. W skład tej ceny wchodzi:
- tablica rejestracyjna zwykła – 40 zł (30 zł dla motoroweru),
- dowód rejestracyjny – 54 zł,
- pozwolenie czasowe – 13,50 zł,
- nalepka legalizacyjna – 12,50 zł,
- opłata ewidencyjna – 1,50 zł.
Jeśli zdecydujesz się na tablicę rejestracyjną indywidualną, to koszty wzrosną do 581,50 zł, ponieważ kosztuje ona 500 zł.
FAQ – najważniejsze pytania o sprowadzenie motocykla z zagranicy
Historię motocykla można sprawdzić na stronie CEPiK-u na podstronie “Historia pojazdów”. Aby to zrobić potrzeba numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji. Baza czerpie informacje z systemów zewnętrznych i można w niej znaleźć dane pojazdów z większości krajów UE oraz USA i Kanady. Historię motocykla można sprawdzić także w innych serwisach, które łatwo można znaleźć w internecie.
Nie. Motocykle zwolnione są z podatku akcyzowego. Jednak przy sprowadzeniu motocykla spoza UE i EFTA nowego właściciela czekają opłaty celne. Natomiast w przypadku nowego motocykla złożenie deklaracji VAT-10 i zapłacenie 23% VAT-u.
Za rejestrację motocykla sprowadzonego z zagranicy w wydziale komunikacji trzeba zapłacić 121,50 zł. W przypadku wyboru indywidualnej tablicy rejestracyjnej cena ta wzrasta do 581,50 zł.
- Przed kupnem używanego motocykla z zagranicy warto go sprawdzić za darmo w CEPiK-u.
- Potrzebne do tego będą: numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji.
- Według raportu firmy clicktrans średnia cena sprowadzenia motocykla w 2021 roku wyniosła 710 zł.
- Za sprowadzenie motocykla nie płaci się akcyzy.
- Po sprowadzeniu nowego motocykla trzeba zapłacić podatek VAT.
- Wszystkie dokumenty wymagane do rejestracji muszą być przetłumaczone na język polski.
- Koszt rejestracji motocykla to 121,50 zł lub 581,50 zł w przypadku indywidualnej tablicy rejestracyjnej.
- https://samorzad.gov.pl/web/powiat-garwolin/oplaty-rejestracja-pojazdu
- https://www.pzpm.org.pl/pl/Rynek-motoryzacyjny/Import-Rejestracje-uzywanych-samochodow/Import-samochodow-uzywanych-wg-MF
- https://clicktrans.pl/info/raport-motocykle-2021
Trudne pojęcia
Dołącz do dyskusji