Sprowadzenie motocykla z zagranicy – od sprawdzenia do rejestracji!

Od stycznia do listopada 2023 roku w Polsce zarejestrowano pierwszy raz ponad 63 tys. motocykli używanych, które zostały sprowadzone z zagranicy (źródło PZPM). Było to aż o 10% więcej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Widać więc, jak popularny jest to sposób na zostanie właścicielem motocykla, szczególnie tego o większej mocy i silniku. Jak sprawdzić historię jednośladu? Ile kosztuje jego transport do Polski? Jakie formalności czekają nowego właściciela po nabyciu motocykla z zagranicy?

sprowadzenie motocykla z zagranicy

Sprawdzenie motocykla z zagranicy

Używany motocykl z zagranicy można bez problemu znaleźć na jednym z wielu serwisów internetowych, na których sprzedawcy wystawiają maszyny. Jednak zanim zdecydujesz się na zakup, a potem sprowadzenie konkretnego modelu, warto najpierw sprawdzić jego historię. Na szczęście można to zrobić za darmo w CEPiK-u. 

Na stronie historiapojazdu.gov.pl otrzymasz raport o stanie pojazdu. Potrzebne będą do tego:

  • numer rejestracyjny,
  • numer VIN,
  • data pierwszej rejestracji.

Wszystkie te dane powinieneś uzyskać od sprzedawcy, jeśli jest uczciwy i nie ma nic do ukrycia. Na dzień 02.10.2024 można sprawdzić dane pojazdów z USA, Kanady i niektórych krajów europejskich. CEPiK czerpie informacje z systemów zewnętrznych. I tak dzięki: 

  • CARFAX otrzymasz informacje o motocyklach z Hiszpanii, Belgii, Niderlandów, Szwecji i Norwegii,
  • AutoDNA to dane z Niemiec, Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii i Danii. 

Na stronie zaznaczono, że jeśli jakiegoś pojazdu nie ma w CEP, a chcesz sprawdzić, czy motocykl nie był kradziony lub zalany, to musisz założyć profil zaufany (eGO).

Oczywiście motocykl można sprawdzić także poprzez inne serwisy (większość z nich będzie płatna). Na przykład danych maszyny z UK możesz szukać na https://www.checkcardetails.co.uk/bike-check – to tylko przykład. 

Sprowadzenie motocykla z zagranicy – ile to kosztuje?

Na podstawie raportu firmy clicktrans “Motocykle 2023” sprowadzenie motocykla do Polski kosztowało średnio 971 zł. Musimy jednak pamiętać, że cena zależy między innymi od miejsca, z które będzie transportowany jednoślad. W takim razie skąd najczęściej sprowadzane są jednoślady?

Według tego samego raportu w 2023 roku najczęściej Polacy sprowadzali motocykle z Niemiec – 54,9% wszystkich maszyn. Na drugim miejscu uplasowała się Wielka Brytania – 7,5%, dalej Holandia – 7,1%, Szwecja – 5,5% oraz Francja – 5%. 

Najwięcej trzeba było w 2023 roku zapłacić za sprowadzenie motocykla z Hiszpanii. Nabywcę kosztowało to średnio 1927 zł. Natomiast w przypadku Wielkiej Brytanii było to 1594 zł, Włoch – 1267 zł, Belgii – 989 zł, Holandii – 894 zł i Niemiec – 837 zł.

Sprowadzenie motocykla a podatki – używany i nowy

W przypadku używanego motocykla sprawa jest prosta. Jeśli sprowadzasz go z kraju należącego do Unii Europejskiej, to jesteś zwolniony z akcyzy (podatek ten nie jest w ogóle pobierany przy sprowadzaniu motocykli), VAT-u, opłaty recyklingowej i cła. 

UWAGA!

Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) gwarantujące swobodny przepływ osób, towarów, kapitału i usług obejmuje kraje UE oraz Islandię, Liechtenstein i Norwegię. Jednak owo porozumienie nie obejmuje unii celnej UE, więc nadal obowiązują procedury celne przy sprowadzaniu choćby motocykli.

Niestety w przypadku nowego motocykla sprowadzonego z krajów UE trzeba zapłacić podatek VAT w wysokości 23%. Dotyczy to także maszyny, której pierwsza rejestracja miała miejsce do 6 miesięcy wstecz lub jej całkowity przebieg jest mniejszy niż 6000 km. Jak uiścić opłatę?

W urzędzie skarbowym należy złożyć deklarację o podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu (VAT-10). Ustawa nakłada obowiązek załatwienia tej sprawy w ciągu 14 dni od powstania obowiązku prawnego. Oczywiście za kupiony nowy motocykl za granicą również zapłacimy VAT na miejscu, więc dopiero po opłaceniu podatku w Polsce można ubiegać się o zwrot tego zapłaconego za granicą.

Rejestracja sprowadzonego motocykla – dokumenty i wnioski

Aby zarejestrować motocykl sprowadzony z zagranicy, trzeba mieć umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT, które potwierdzą nabycie maszyny. Najlepiej do podpisania umowy przygotować ją w dwóch wersjach: zagranicznym języku i polskim. Dzięki temu zmniejszymy koszty późniejszego tłumaczenia dokumentów. 

Kolejnym obowiązkiem jest posiadanie ważnego badania technicznego motocykla. Teoretycznie urzędnik w wydziale komunikacji powinien uznać badanie przeprowadzone za granicą. Jednak czasami tak się nie dzieje i wymaga on jego powtórzenia. Przy sprowadzeniu motocykla na lawecie bez przeglądu trzeba udać się do Stacji Kontroli Pojazdów i zrobić przegląd – kosztuje 62 zł. 

W wydziale komunikacji potrzebne będą:

  • dowód własności (umowa kupna-sprzedaży lub faktura),
  • wniosek o rejestrację,
  • dowód rejestracyjny pojazdu, 
  • zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeżeli, było wymagane),
  • dowód odprawy celnej (jeżeli motocykl został sprowadzony spoza UE i EFTA),
  • dowód osobisty lub paszport (do wglądu),
  • polisa OC (trzeba zawrzeć umowę ubezpieczeniową najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu),
  • potwierdzenie dokonania opłat,
  • potwierdzenie wyrejestrowania w kraju pochodzenia,
  • zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku,
  • ewentualnie pełnomocnictwo.

Pamiętaj, że jeśli nie będziesz miał ubezpieczenia OC w dniu rejestracji w urzędzie, to zawiadomi on Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w terminie 14 dni. Możesz wykupić ubezpieczenie 30-dniowe lub od razu roczne. Teraz znajdziesz ubezpieczenie motocykla na Mubi!

W wydziale komunikacji otrzymasz tymczasowe pozwolenie na prowadzenie motocykla (na 30 dni) oraz tablicę rejestracyjną. Po maksymalnie miesiącu dostaniesz informację o odbiorze właściwego dowodu rejestracyjnego.

Rejestracja motocykla – koszt

Opłaty związane z rejestracją motocykla są niższe niż w przypadku samochodu osobowego. W wydziale komunikacji zapłacisz 120 zł. W skład tej ceny wchodzi:

  • tablica rejestracyjna zwykła – 40 zł,
  • dowód rejestracyjny –  54 zł,
  • pozwolenie czasowe – 13,50 zł,
  • nalepka legalizacyjna – 12,50 zł.

Jeśli zdecydujesz się na tablicę rejestracyjną indywidualną, to koszty wzrosną do 580 zł, ponieważ kosztuje ona 500 zł.

FAQ – najważniejsze pytania o sprowadzenie motocykla z zagranicy

Jak sprawdzić historię motocykla?
Czy za motocykl trzeba zapłacić akcyzę?
Ile kosztuje rejestracja motocykla?
PODSUMOWANIE
  • Przed kupnem używanego motocykla z zagranicy warto go sprawdzić za darmo w CEPiK-u.
  • Potrzebne do tego będą: numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji.
  • Według raportu firmy clicktrans średnia cena sprowadzenia motocykla w 2023 roku wyniosła 971 zł.
  • Za sprowadzenie motocykla nie płaci się akcyzy.
  • Po sprowadzeniu nowego motocykla trzeba zapłacić podatek VAT.
  • Wszystkie dokumenty wymagane do rejestracji muszą być przetłumaczone na język polski.
  • Koszt rejestracji motocykla to 120 zł lub 580 zł w przypadku indywidualnej tablicy rejestracyjnej.
Źródła:
  • https://samorzad.gov.pl/web/powiat-garwolin/oplaty-rejestracja-pojazdu
  • https://clicktrans.pl/info/raport-motocykle-2023
Tomasz Sowa
Autor artykułu: Tomasz Sowa

Jestem redaktorem, który pisze artykuły związane z ubezpieczeniami komunikacyjnymi i podróżami. W swoich tekstach staram się wyjaśniać trudne i problematyczne zagadnienia związane z rynkiem ubezpieczeń. W poradach turystycznych zależy mi na przedstawieniu ciekawych miejsc w lekki oraz inspirujący sposób z nutką humoru.

Wystaw ocenę

Dołącz do dyskusji

4 komentarze

avatar autora komentarza

Uprzejmie informujemy, że komentarze zawierające wulgaryzmy lub informacje niezgodne z zasadami języka polskiego nie będą publikowane w serwisie.

avatar autora komentarza
Artykuł jest bezużyteczny. Nie znalazłem konkretnych informacji o sprowadzeniu motocykla ze Szwajcarii. Niby aktualizacja w październiku 2024, a nie ma podstawowych informacji na ten temat. Słabo... Z tego co wiem na teraz, to w przypadku motocykla używanego jest 6% cła, ale jeśli wyprodukowany w UE (np. BMW), ale za japończyka (np. Honda) dodatkowo będzie 10%. Do tego dochodzi VAT, który w Polsce jest 23% ale można na przykład zapłacić cło na granicy z Niemcami i wtedy będzie 19%. Proszę autora o weryfikację tych informacji i aktualizację artykułu.
avatar autora komentarza
Nie jest jasno napisane czy na używane motocykle z kraju spoza UE trzeba płacić, oprócz cła 6%, także podatek VAT 23%. W przypadku nowych motocykli jest to oczywiste, płacimy dwa razy i odzyskanie tych należności jest dość uciążliwe. Używane motocykle natomiast - urząd celny podczas zgłoszenia nalicza cło od deklarowanej wartości i dodaje cło do tej wartości - wtedy następnie nalicza podatek VAT od powstałej kwoty.
avatar autora komentarza
Akcyzę należy opłacić.
avatar autora komentarza
To należy mieć tablice rejestracyjne, dowód rejestracyjny i jednocześnie zaświadczenie o wyrejestrowaniu pojazdu w kraju zakupu? Coś się tu nie zgadza…

Chcesz wydawać mniej na ubezpieczenie OC/AC nawet o 50%? To proste!
Oblicz ceny w 3 minuty!

Porównaj ceny OC/AC