Sprowadzenie motocykla z zagranicy – od sprawdzenia do rejestracji!
Od stycznia do listopada 2023 roku w Polsce zarejestrowano pierwszy raz ponad 63 tys. motocykli używanych, które zostały sprowadzone z zagranicy (źródło PZPM). Było to aż o 10% więcej niż w analogicznym okresie w roku poprzednim. Widać więc, jak popularny jest to sposób na zostanie właścicielem motocykla, szczególnie tego o większej mocy i silniku. Jak sprawdzić historię jednośladu? Ile kosztuje jego transport do Polski? Jakie formalności czekają nowego właściciela po nabyciu motocykla z zagranicy?
Z tego artykułu dowiesz się:
Sprawdzenie motocykla z zagranicy
Używany motocykl z zagranicy można bez problemu znaleźć na jednym z wielu serwisów internetowych, na których sprzedawcy wystawiają maszyny. Jednak zanim zdecydujesz się na zakup, a potem sprowadzenie konkretnego modelu, warto najpierw sprawdzić jego historię. Na szczęście można to zrobić za darmo w CEPiK-u.
Na stronie historiapojazdu.gov.pl otrzymasz raport o stanie pojazdu. Potrzebne będą do tego:
- numer rejestracyjny,
- numer VIN,
- data pierwszej rejestracji.
Wszystkie te dane powinieneś uzyskać od sprzedawcy, jeśli jest uczciwy i nie ma nic do ukrycia. Na dzień 02.10.2024 można sprawdzić dane pojazdów z USA, Kanady i niektórych krajów europejskich. CEPiK czerpie informacje z systemów zewnętrznych. I tak dzięki:
- CARFAX otrzymasz informacje o motocyklach z Hiszpanii, Belgii, Niderlandów, Szwecji i Norwegii,
- AutoDNA to dane z Niemiec, Francji, Belgii, Słowenii, Litwy, Łotwy, Estonii, Szwajcarii, Szwecji, Austrii, Norwegii, Niderlandów, Czech, Węgier, Rumunii i Danii.
Na stronie zaznaczono, że jeśli jakiegoś pojazdu nie ma w CEP, a chcesz sprawdzić, czy motocykl nie był kradziony lub zalany, to musisz założyć profil zaufany (eGO).
Oczywiście motocykl można sprawdzić także poprzez inne serwisy (większość z nich będzie płatna). Na przykład danych maszyny z UK możesz szukać na https://www.checkcardetails.co.uk/bike-check – to tylko przykład.
Sprowadzenie motocykla z zagranicy – ile to kosztuje?
Na podstawie raportu firmy clicktrans “Motocykle 2023” sprowadzenie motocykla do Polski kosztowało średnio 971 zł. Musimy jednak pamiętać, że cena zależy między innymi od miejsca, z które będzie transportowany jednoślad. W takim razie skąd najczęściej sprowadzane są jednoślady?
Według tego samego raportu w 2023 roku najczęściej Polacy sprowadzali motocykle z Niemiec – 54,9% wszystkich maszyn. Na drugim miejscu uplasowała się Wielka Brytania – 7,5%, dalej Holandia – 7,1%, Szwecja – 5,5% oraz Francja – 5%.
Najwięcej trzeba było w 2023 roku zapłacić za sprowadzenie motocykla z Hiszpanii. Nabywcę kosztowało to średnio 1927 zł. Natomiast w przypadku Wielkiej Brytanii było to 1594 zł, Włoch – 1267 zł, Belgii – 989 zł, Holandii – 894 zł i Niemiec – 837 zł.
Sprowadzenie motocykla a podatki – używany i nowy
W przypadku używanego motocykla sprawa jest prosta. Jeśli sprowadzasz go z kraju należącego do Unii Europejskiej, to jesteś zwolniony z akcyzy (podatek ten nie jest w ogóle pobierany przy sprowadzaniu motocykli), VAT-u, opłaty recyklingowej i cła.
Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) gwarantujące swobodny przepływ osób, towarów, kapitału i usług obejmuje kraje UE oraz Islandię, Liechtenstein i Norwegię. Jednak owo porozumienie nie obejmuje unii celnej UE, więc nadal obowiązują procedury celne przy sprowadzaniu choćby motocykli.
Niestety w przypadku nowego motocykla sprowadzonego z krajów UE trzeba zapłacić podatek VAT w wysokości 23%. Dotyczy to także maszyny, której pierwsza rejestracja miała miejsce do 6 miesięcy wstecz lub jej całkowity przebieg jest mniejszy niż 6000 km. Jak uiścić opłatę?
W urzędzie skarbowym należy złożyć deklarację o podatku od towarów i usług od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu (VAT-10). Ustawa nakłada obowiązek załatwienia tej sprawy w ciągu 14 dni od powstania obowiązku prawnego. Oczywiście za kupiony nowy motocykl za granicą również zapłacimy VAT na miejscu, więc dopiero po opłaceniu podatku w Polsce można ubiegać się o zwrot tego zapłaconego za granicą.
Rejestracja sprowadzonego motocykla – dokumenty i wnioski
Aby zarejestrować motocykl sprowadzony z zagranicy, trzeba mieć umowę kupna-sprzedaży lub fakturę VAT, które potwierdzą nabycie maszyny. Najlepiej do podpisania umowy przygotować ją w dwóch wersjach: zagranicznym języku i polskim. Dzięki temu zmniejszymy koszty późniejszego tłumaczenia dokumentów.
Kolejnym obowiązkiem jest posiadanie ważnego badania technicznego motocykla. Teoretycznie urzędnik w wydziale komunikacji powinien uznać badanie przeprowadzone za granicą. Jednak czasami tak się nie dzieje i wymaga on jego powtórzenia. Przy sprowadzeniu motocykla na lawecie bez przeglądu trzeba udać się do Stacji Kontroli Pojazdów i zrobić przegląd – kosztuje 62 zł.
W wydziale komunikacji potrzebne będą:
- dowód własności (umowa kupna-sprzedaży lub faktura),
- wniosek o rejestrację,
- dowód rejestracyjny pojazdu,
- zaświadczenie o pozytywnym wyniku badania technicznego (jeżeli, było wymagane),
- dowód odprawy celnej (jeżeli motocykl został sprowadzony spoza UE i EFTA),
- dowód osobisty lub paszport (do wglądu),
- polisa OC (trzeba zawrzeć umowę ubezpieczeniową najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu),
- potwierdzenie dokonania opłat,
- potwierdzenie wyrejestrowania w kraju pochodzenia,
- zagraniczne tablice rejestracyjne lub oświadczenie o ich braku,
- ewentualnie pełnomocnictwo.
Pamiętaj, że jeśli nie będziesz miał ubezpieczenia OC w dniu rejestracji w urzędzie, to zawiadomi on Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny w terminie 14 dni. Możesz wykupić ubezpieczenie 30-dniowe lub od razu roczne. Teraz znajdziesz ubezpieczenie motocykla na Mubi!
W wydziale komunikacji otrzymasz tymczasowe pozwolenie na prowadzenie motocykla (na 30 dni) oraz tablicę rejestracyjną. Po maksymalnie miesiącu dostaniesz informację o odbiorze właściwego dowodu rejestracyjnego.
Rejestracja motocykla – koszt
Opłaty związane z rejestracją motocykla są niższe niż w przypadku samochodu osobowego. W wydziale komunikacji zapłacisz 120 zł. W skład tej ceny wchodzi:
- tablica rejestracyjna zwykła – 40 zł,
- dowód rejestracyjny – 54 zł,
- pozwolenie czasowe – 13,50 zł,
- nalepka legalizacyjna – 12,50 zł.
Jeśli zdecydujesz się na tablicę rejestracyjną indywidualną, to koszty wzrosną do 580 zł, ponieważ kosztuje ona 500 zł.
FAQ – najważniejsze pytania o sprowadzenie motocykla z zagranicy
Historię motocykla można sprawdzić na stronie CEPiK-u na podstronie “Historia pojazdów”. Aby to zrobić potrzeba numeru rejestracyjnego, numeru VIN i daty pierwszej rejestracji. Baza czerpie informacje z systemów zewnętrznych i można w niej znaleźć dane pojazdów z większości krajów UE oraz USA i Kanady. Historię motocykla można sprawdzić także w innych serwisach, które łatwo można znaleźć w internecie.
Nie. Motocykle zwolnione są z podatku akcyzowego. Jednak przy sprowadzeniu motocykla spoza UE i EFTA nowego właściciela czekają opłaty celne. Natomiast w przypadku nowego motocykla złożenie deklaracji VAT-10 i zapłacenie 23% VAT-u.
Za rejestrację motocykla sprowadzonego z zagranicy w wydziale komunikacji trzeba zapłacić 120 zł. W przypadku wyboru indywidualnej tablicy rejestracyjnej cena ta wzrasta do 580 zł.
- Przed kupnem używanego motocykla z zagranicy warto go sprawdzić za darmo w CEPiK-u.
- Potrzebne do tego będą: numer rejestracyjny, numer VIN oraz datę pierwszej rejestracji.
- Według raportu firmy clicktrans średnia cena sprowadzenia motocykla w 2023 roku wyniosła 971 zł.
- Za sprowadzenie motocykla nie płaci się akcyzy.
- Po sprowadzeniu nowego motocykla trzeba zapłacić podatek VAT.
- Wszystkie dokumenty wymagane do rejestracji muszą być przetłumaczone na język polski.
- Koszt rejestracji motocykla to 120 zł lub 580 zł w przypadku indywidualnej tablicy rejestracyjnej.
- https://samorzad.gov.pl/web/powiat-garwolin/oplaty-rejestracja-pojazdu
- https://clicktrans.pl/info/raport-motocykle-2023
Dołącz do dyskusji