Ubezpieczenie samochodów z polskich fabryk (FSM i FSO) już za 140 zł!
Fiat 126p, Fiat 125p, Syrena 105, Polonez – to chyba najpopularniejsze modele samochodów, które wyszły z Fabryki Samochodów Osobowych lub z Fabryki Samochodów Małolitrażowych i do dziś mają status kultowych. Pojazdy te charakteryzuje niewielka pojemność silnika, co pozwala twierdzić, że auta FSM i FSO będą ubezpieczane za niewielkie kwoty. Potwierdzają to statystyki porównywarki Mubi. Ile kosztuje ubezpieczenie pojazdów spod szyldu FSO i FSM?
- Średnia cena ubezpieczenia samochodów z fabryk FSM/FSO to 570 zł.
- Najtańsze OC pojazdów tej marki kosztuje 140 zł.
- FSM/FSO było jedną z taniej ubezpieczanych marek samochodowych w marcu 2025 roku. Tańsze było m.in. ubezpieczenie Trabanta (248 zł) czy Abartha (557 zł).
- Ubezpieczenie FSM/FSO jest tańsze średnio o 939 zł od ubezpieczania Rolls-Royce’a.
- Najtaniej ubezpieczanym modelem FSM/FSO jest FSM 126p.
- W wycenie ochrony ubezpieczeniowej samochodów dużą rolę odgrywa pojemność silnika, a ta w pojazdach z fabryk FSM i FSO jest zazwyczaj niewielka – stąd też niskie ceny ich OC.
W tym artykule przeczytasz:
- Jakie są ceny ubezpieczenia FSM/FSO?
- Jakie były najtańsze oferty ubezpieczeniowe dla pojazdów FSM/FSO w marcu 2025 roku na mubi.pl?
- Które marki samochodów były tańsze, a które droższe w ubezpieczaniu od aut FSM/FSO?
- Które modele wychodzące z tej fabryki ubezpiecza się najtaniej?
- Dlaczego ubezpieczenie samochodów FSM/FSO jest tanie?
Wspomniane wyżej modele od wielu lat nie są już produkowane, dlatego też trudno jest je spotkać dziś na drodze. Najwcześniej zaprzestano produkcji Syren, bo już w 1983 roku. Kilka lat dłużej – do 1991 roku – z taśm schodziły Fiaty 125p, a najdłużej produkowano Fiaty 126p (do 2000 roku) oraz Polonezy (do 2002 roku). Mimo że na rynku nie pojawiają się już nowe wersje tychże modeli, wiele osób nadal jest w posiadaniu pojazdów pochodzących z dawnych lat.
Ubezpieczenie FSM/FSO – ile to kosztuje?
W marcu 2025 roku ubezpieczenie samochodów spod szyldu FSM i FSO kosztowało średnio zaledwie 570 zł. To jeden z niższych średnich kosztów ubezpieczenia, jaki obliczono wśród wszystkich marek samochodów na Mubi w tym miesiącu! Choć więc marcowa składka jest nieco wyższa niż ta z poprzedniego miesiąca, właściciele FSO/FSM nie mają wielkich powodów do narzekań na ceny – te tylko raz przekroczyły poziom 600 zł w ciągu ostatniego roku! Wkrótce zobaczymy, czy ten trend uda się utrzymać.
Najtańsze OC FSM/FSO za 140 zł?
Najtańsze OC samochodów z fabryki FSM i FSO kosztowało w marcu 2025 roku zaledwie 140 zł. Tak atrakcyjną cenowo ofertę otrzymał między innymi 55-letni kierowca z Maciejowic, który szukał ubezpieczenia w kalkulatorze Mubi dla swojego FSM 126p z silnikiem o pojemności 0,7 l. Kto jeszcze mógł liczyć na ubezpieczenie FSM lub FSO w atrakcyjnej ofercie? Oto przykładowe kalkulacje.
Ubezpieczany samochód | Właściciel samochodu | Cena OC FSM/FSO |
---|---|---|
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 55-letni mężczyzna z Maciejowic | 140 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 37-letni mężczyzna z Radziejowa | 140 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 38-letni mężczyzna z powiatu lubelskiego | 143 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 39-letni mężczyzna z Jastrzębia-Zdrój | 150 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 35-letni mężczyzna z Bełżyc | 150 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 49-letni mężczyzna z Lublina | 150 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 47-letni mężczyzna z Warszawy | 150 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 41-letni mężczyzna z powiatu gdańskiego | 150 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 40-letni mężczyzna z Poznania | 156 zł |
FSM 126p (pojemność silnika: 0,7 l) | 31-letni mężczyzna z powiatu jasielskiego | 160 zł |
Samochody FSM/FSO tańsze w ubezpieczaniu od pozostałych marek!
Jak już wspominaliśmy, samochody FSM/FSO ze składką w wysokości 570 zł okazały się jednymi z tańszych w ubezpieczeniu w marcu 2025 roku. Od średniej składki jednego z najdroższych w zestawieniu Rolls-Royce’a dzieli je aż 939 zł! Z kolei o 466 zł droższe jest m.in. OC BMW (1036 zł), o 376 zł droższe jest OC Alfa Romeo (946 zł), czy o 280 zł droższe jest ubezpieczenie Volkswagena (850 zł). W marcu było wiele innych marek, których średni koszt ubezpieczenia nie przekroczył 700 zł. O jakich markach mowa (podajemy te bardziej popularne)?
Marka samochodu | Średnia cena ubezpieczenia OC w marcu 2025 roku |
---|---|
Trabant | 248 zł |
FSO/FSM | 570 zł |
Daihatsu | 611 zł |
Dacia | 691 zł |
Tesla | 658 zł |
Smart | 664 zł |
Fiat 126p najtaniej ubezpieczanym modelem z fabryk FSM/FSO
Marzec pokazał, że najtaniej ubezpieczanymi pojazdami z fabryk FSM/FSO są te z modelu 126p. Najniższa cena, jaką udało się znaleźć właścicielowi takiego samochodu, to tylko 140 zł. Drugie z kolei najtańsze OC należało do FSM Cinquecento (180 zł). Za ubezpieczenie Poloneza trzeba było zapłacić co najmniej 287 zł, a za Poloneza Vana i FSO 125p minimum 295 zł.
Dlaczego ubezpieczenie samochodów FSM/FSO jest tanie?
Samochody z polskich fabryk, zwłaszcza FSM, jak sama nazwa wskazuje, wykazują się niewielką pojemnością silnika, a co za tym idzie, nie mogą osiągać zawrotnych prędkości na drodze. Wśród posiadaczy aut z niewielką pojemnością silnika, zazwyczaj nieprzekraczającą litra, istnieje niewielkie prawdopodobieństwo spowodowania stłuczki lub uczestniczenia w niej jako poszkodowany. Przy małych prędkościach kierowca ma lepszą kontrolę nad pojazdem i jest w stanie w porę zareagować w razie niebezpiecznej sytuacji, często unikając w ten sposób kolizji.
Dla ubezpieczycieli pojemność silnika jest jednym z bardziej istotnych parametrów samochodu, które pozwalają oszacować ryzyko spowodowania szkody i wycenić polisę. Statystyki pozyskane z porównywarki ubezpieczeń na mubi.pl potwierdzają, że im mniejszy silnik, tym niższa cena OC. We marcu 2025 roku auta 1-litrowe i mniejsze były ubezpieczane średnio za 665 zł, natomiast te z silnikiem powyżej 2 litrów – średnio za 818 zł.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o najtańsze OC samochodów FSO i FSM
Samochody FSO i FSM były bardzo popularne w Polsce, szczególnie w okresie PRL. W tym czasie stanowiły one podstawowy wybór dla wielu rodzin. Ceny tych pojazdów były atrakcyjne, a ich produkcja w Polsce umożliwiała szeroką dostępność na rynku. Ponadto modele takie jak Polonez i Maluch zyskały status kultowych pojazdów, które są cenione przez kolekcjonerów i pasjonatów motoryzacji.
Rzeczywiście, pojemność silnika nie jest jedyną cechą, od której zależy cena ubezpieczenia komunikacyjnego. Oprócz niej (i danych właściciela oraz kierowcy) znaczenie ma także marka i model, rok produkcji, rodzaj napędu czy stan licznika.
Tak. Zwłaszcza jeśli jesteś miłośnikiem klasyków motoryzacji i interesuje Cię posiadanie zabytkowego pojazdu. Pamiętaj jednak, że starsze modele samochodów FSO i FSM mogą wymagać regularnej konserwacji, a dostępność części zamiennych bywa ograniczona. Dla kolekcjonerów i pasjonatów motoryzacji takie pojazdy mogą być wartościową inwestycją.
Dołącz do dyskusji