Ubezpieczenie od awarii samochodu – co to jest i czy warto je kupić?
Kupując używany samochód w komisie, możesz otrzymać od sprzedawcy ofertę objęcia pojazdu tzw. motogwarancją, która pomoże Ci w razie awarii auta. Na czym ta pomoc polega, czym różni się od ubezpieczenia assistance i czy warto się nią zainteresować?
Z tego artykułu dowiesz się:
Ubezpieczenie od awarii samochodu – co trzeba o nim wiedzieć?
Nazywane też motogwarancją lub gwarancją na używane auto, ubezpieczenie od awarii samochodu to oferta, którą często kierują do swoich klientów komisy samochodowe, dealerzy lub importerzy pojazdów z drugiej ręki (nie otrzymasz jej od indywidualnego sprzedawcy!). Na czym polega?
Jak sama nazwa wskazuje, jest to polisa, która w zamian za opłacenie składki gwarantuje kierowcy naprawę auta w razie wystąpienia objętego ochroną zdarzenia. Nie jest ona jednak równoznaczna z ubezpieczeniem samochodu w towarzystwie ubezpieczeniowym i choć na pierwszy rzut oka można te pojęcia pomylić, odnoszą się one do innych produktów.
A skąd w nazwie gwarancja? Ponieważ używane auta zwykle mają już kilka lat, bardzo rzadko zdarza się, by posiadały jeszcze gwarantowaną ochronę producenta. Motogwarancja jest w pewnym stopniu jej zamiennikiem, chroniąc nabywcę pojazdu przed kosztami usunięcia ewentualnej usterki.
Gwarancja na używane auto w rzeczywistości nie pochodzi od sprzedawcy, który jest zwykle tylko pośrednikiem pomiędzy nabywcą samochodu a firmą oferującą ochronę ubezpieczeniową.
Co ciekawe, ubezpieczenie od awarii nie jest wcale ograniczone wyłącznie do samochodów używanych przy ich zakupie. Przeciwnie, często mogą je nabyć również kierowcy dla swoich już wcześniej posiadanych aut, o ile te spełniają określone warunki. Jakie? To zależy od konkretnej firmy, bo każda może ustalić własne reguły. Zazwyczaj jednak dotyczą one:
- wieku samochodu,
- przebiegu,
- potwierdzenia wykonywania przeglądów okresowych.
Dokładne limity, po przekroczeniu których samochód nie będzie mógł zostać objęty ochroną, określają poszczególne firmy. Dostosowują również one do nich zakres ubezpieczenia, oferując np. wyższe pakiety dla pojazdów młodszych i o mniejszej liczbie kilometrów na liczniku. Warto pamiętać, że możliwe jest również wykupienie motogwarancji dla nowego auta, jeśli np. jego właściciel zechce przedłużyć ochronę gwarantowaną przy zakupie przez producenta.
Do czego może się przydać motogwarancja?
Zakup używanego samochodu jest już z zasady związany z pewnym ryzykiem. Nawet jeśli dołożysz wszelkiej staranności przy sprawdzeniu takiego auta, nie możesz być w stu procentach pewien, że po jego nabyciu nie czeka Cię przykra niespodzianka związana z nieprzewidzianą usterką. Oczywiście, w przypadku nowych aut również może się tak zdarzyć – przy nich obowiązuje jednak gwarancja producenta, na którą przy pojazdach z drugiej ręki już nie możesz liczyć. I właśnie po to jest ubezpieczenie od awarii.
Kupując używany samochód, warto wcześniej zweryfikować informacje na jego temat zawarte w bazie CEPiK na stronie historiapojazdu.gov.pl. Upewnisz się w ten sposób np. czy auto nie pochodzi z nielegalnego źródła.
Inaczej mówiąc, motogwarancja sprawia, że w razie problemów z autem nie będziesz musiał pokrywać związanych z tym kosztów napraw z własnej kieszeni. Zrobi to za Ciebie firma, z którą podpiszesz umowę ubezpieczenia, o ile oczywiście dane zdarzenie znajdzie się w zakresie ochrony. Ten stanowi najistotniejszą część motogwarancji i jest oczywiście szczegółowo ustalany przy zawieraniu umowy oraz określony w OWU, od niego zależy też wysokość opłacanej przez kierowcę składki.
Jakie dokładnie rodzaje szkód może objąć ubezpieczenie od awarii samochodu? To zależy zarówno od konkretnej firmy, jak i wybranego pakietu. Im wyższy, tym więcej podzespołów samochodowych jest objęte ochroną, co oznacza, że kierowca może liczyć na pomoc przy większej liczbie nieszczęśliwych wypadków. Ochroną mogą być objęte m.in.:
- silnik i wszystkie znajdujące się w nim elementy (np. turbosprężarka, głowice, uszczelki, przewody, paski rozrządu itp.),
- układy paliwowe w silnikach benzynowych i dieslach,
- układ chłodzenia,
- układ hamulcowy,
- elektryka (np. rozrusznik, alternator, komputer pokładowy, centralny zamek, systemy kontroli jazdy, autoalarm),
- zawieszenie,
- skrzynia biegów.
Pamiętaj, że zakres ochrony różni się w zależności od firmy i pakietu, a dodatkowo pomoc może być ograniczona przez wybraną sumę ubezpieczenia i zakres terytorialny (np. posiadać określony w kilometrach limit holowania). Firma oferująca ubezpieczenia może też zastrzec, że naprawa odbędzie się w ASO lub w jednym z warsztatów partnerskich.
Ekspert Mubi radzi:
Motogwarancja a ubezpieczenie assistance
Patrząc na wszystkie wymienione wyżej cechy motogwarancji, można dojść do wniosku, że ta w dużym stopniu przypomina ubezpieczenie assistance. Jest to spostrzeżenie po części trafne, ale właśnie – tylko po części. W gruncie rzeczy bowiem ubezpieczenie od awarii i assistance komunikacyjne więcej dzieli, niż łączy.
Motogwarancja | Assistance |
---|---|
Głównym celem ubezpieczenia jest naprawa pojazdu. | Głównym celem ubezpieczenia jest pomoc kierowcy. |
Gwarantuje pomoc w razie awarii określonego podzespołu w samochodzie, zapewniając holowanie i naprawę auta w wybranym warsztacie. | Gwarantuje pomoc kierowcy w razie nieprzewidzianych sytuacji na drodze, np. awarii. Ubezpieczyciel może zapewnić m.in. pomoc na miejscu zdarzenia, holowanie do warsztatu czy wynajęcie pojazdu zastępczego. |
Koszty naprawy auta w warsztacie ponosi ubezpieczyciel. | Koszty naprawy auta w warsztacie pokrywa kierowca. |
Możliwe dokupienie dodatkowych usług assistance. | W cenie ubezpieczenia oferowana może być m.in. pomoc prawna, tłumacza lub medyczna. |
Składka wynosząca co najmniej kilkaset złotych rocznie. | Podstawowe assistance jest często dołączane do ubezpieczenia OC, szersze pakiety to koszt kilkudziesięciu złotych rocznie. |
Oferowana wyłącznie przez firmy działające na rynku motoryzacyjnym, np. komisy czy importerów. | Do nabycia w towarzystwach i agencjach ubezpieczeniowych, a także online na stronach ubezpieczycieli i za pomocą porównywarki ubezpieczeń. |
Możliwość zgłoszenia szkody na całodobowej infolinii. | Możliwość zgłoszenia szkody na całodobowej infolinii. |
Jak widać, podobieństwo assistance i ubezpieczenia od awarii samochodu jest tylko pozorne. Tak naprawdę to dwa różne produkty, które dobrze się uzupełniają, dlatego kierowcom, którzy posiadają motogwarancję, a nie chcą ponieść żadnych kosztów w razie awarii auta, często zaleca się uzupełnienie ochrony za pomocą pakietu assistance.
Pochodzący z Krakowa Robert wybrał się wraz z rodziną nad morze. Niestety podczas podróży ich samochód odmówił posłuszeństwa. Okazało się, że doszło do awarii silnika, która wymaga kilkudniowej naprawy. Auto zostało odholowane do warsztatu, a Robert i jego bliscy mogli kontynuować podróż przysługującym im w ramach pakietu assistance samochodem zastępczym. Za naprawę swojego auta Robert nie zapłacił natomiast ani grosza, ponieważ wszystkie koszty pokryła motogwarancja.
Ubezpieczenie od awarii a rękojmia
Wyobraź sobie, że kupujesz używany samochód w komisie, dobierając do niego proponowane Ci przez sprzedawcę ubezpieczenie od awarii, po czym kilka dni później okazuje się, że auto posiada poważną usterkę. Czy wykupienie motogwarancji pozbawia Cię możliwości do dochodzenia swoich praw względem sprzedającego? Absolutnie nie!
Musisz pamiętać, że ubezpieczenie od awarii używanego samochodu nie ma najmniejszego wpływu na przepisy dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy za wady fizyczne sprzedanego auta, czyli rękojmi. Te, o ile sprzedawca o nich wiedział i zataił je przed kupującym, uprawniają nabywcę do:
- odstąpienia od umowy,
- żądania obniżenia ceny,
- żądania wymiany rzeczy na pozbawioną wad, a w przypadku samochodu używanego – naprawy na koszt sprzedawcy.
Pamiętaj, że przedsiębiorca (czyli np. właściciel komisu) w odniesieniu do konsumentów nie ma prawa w żaden sposób wyłączyć lub ograniczyć swojej odpowiedzialności z tytułu rękojmi w umowie sprzedaży. Dotyczy to również sytuacji, w której klientowi zaoferowane zostanie ubezpieczenie od awarii, co jest o tyle istotne, że zdarzają się sprzedawcy, którzy namawiając na nie klientów, liczą, że Ci zapomną przez nie o swoich uprawnieniach.
Motogwarancja – tak czy nie?
Czy biorąc pod uwagę wszystkie wspomniane dotąd cechy ubezpieczenia od awarii używanego samochodu, można jednoznacznie stwierdzić, kiedy warto je kupić, a kiedy nie jest to konieczne? Raczej nie. Tak naprawdę wszystko zależy od okoliczności danej sytuacji i potrzeb kierowcy.
Motogwarancja z pewnością daje poczucie dodatkowego bezpieczeństwa, jakiego nie zapewni Ci ubezpieczenie OC nawet w pakiecie z assistance. Dzięki odpowiedniemu ubezpieczeniu od awarii zapewnisz sobie wszak pokrycie kosztów napraw, których nie obejmuje obowiązkowa polisa komunikacyjna, a te szczególnie przy współczesnych, wypakowanych elektroniką samochodach mogą być naprawdę sporym wydatkiem.
Gwarancja likwidacji takich szkód w dobrej jakości warsztacie to coś, co kusi wielu kierowców – często na przeszkodzie staje jednak cena. Ubezpieczenie od awarii nie należy do najtańszych, często nawet za niepełny rok ochrony trzeba sporo zapłacić. Ustalając jednak odpowiedni zakres ubezpieczenia, długość umowy i sumę ubezpieczenia, można dostosować ochronę do swoich potrzeb, nie wydając na nią majątku.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie od awarii samochodu
Ubezpieczenie od awarii samochodu, zwane także motogwarancją, jest oferowane przez firmy działające na rynku motoryzacyjnym, np. komisy czy dealerów samochodowych. Nie nabędziesz go ani od sprzedawcy indywidualnego, ani w towarzystwie ubezpieczeniowym czy za pomocą porównywarki ubezpieczeń.
Nie. Firmy oferujące tego typu ubezpieczenie ustalają własne ograniczenia dotyczące obejmowanych ochroną pojazdów, które określają m.in. maksymalny wiek i przebieg samochodu. Jeżeli auto spełnia te wymogi, można je ubezpieczyć w dowolnym momencie, nawet jeśli właściciel posiada je już od jakiegoś czasu.
Nie, to dwa zupełnie inne produkty, które czasem można nabyć łącznie, a najczęściej niezależnie od siebie. Podstawowa różnica między nimi polega na tym, że motogwarancja zapewnia pomoc w razie uszkodzenia konkretnej części w samochodzie, pokrywając koszt naprawy w warsztacie, podczas gdy assistance to polisa oferująca różnego rodzaju wsparcie (np. techniczne, prawne, medyczne) dla kierowcy.
Nie. Przedsiębiorca w relacji z konsumentem nie ma prawa w żaden sposób wyłączyć lub ograniczyć swojej odpowiedzialności za wady sprzedanego produktu i motogwarancja nie ma na to wpływu. W razie wykrycia zatajonych przez sprzedawcę usterek w samochodzie, możesz zatem m.in. odstąpić od umowy lub żądać pokrycia kosztów naprawy.
- Ubezpieczenie od awarii samochodu jest oferowane np. przez komisy samochodowe i polega na pokryciu kosztów napraw w razie wystąpienia usterki w używanym pojeździe.
- Pomoc w ramach motogwarancji zależy od wybranego zakresu ochrony.
- Firmy oferujące ubezpieczenie od awarii samochodu dają możliwość wyboru różnorodnych pakietów, czasu trwania ochrony i sumy ubezpieczenia.
- Motogwarancji nie można mylić z assistance – to dwa różne rodzaje ubezpieczeń.
- Ubezpieczenie od awarii nie wyłącza odpowiedzialności sprzedawcy za wady sprzedanego samochodu.
Dołącz do dyskusji