Wypadek autokarem – kiedy należy Ci się odszkodowanie?
Chociaż najwygodniejszym i najszybszym sposobem dotarcia na miejsce wypoczynku jest zazwyczaj podróż samolotem, oferta wycieczek autokarowych w biurach podróży nie maleje. Zwłaszcza udział w wycieczkach objazdowych wiąże się ze spędzeniem wielu godzin w trasie. Chociaż zawodowi kierowcy mają duże doświadczenie na drodze, podczas jazdy wiele może się zdarzyć, a im dłuższa podróż, tym ryzyko wypadku wzrasta. Czy pasażer autokaru może domagać się odszkodowania po takim wypadku?
W tym artykule przeczytasz:
- Czy autobusy często uczestniczą w wypadkach drogowych?
- Z jakiego tytułu poszkodowany otrzyma odszkodowanie po wypadku autokarowym?
- Odszkodowania z czyjego OC może domagać się pasażer autokaru i w jakich sytuacjach?
- Czy każdemu poszkodowanemu pasażerowi autokaru przysługuje odszkodowanie po wypadku?
- Co w ramach odszkodowania przysługuje poszkodowanemu pasażerowi autokaru po wypadku?
Wypadki drogowe z udziałem autobusów
Biura podróży oferują całą gamę wycieczek objazdowych, podczas których w krótkim czasie można zwiedzić wiele ciekawych miejsc (często znajdujących się w różnych krajach). Wybierając się na taki wyjazd, mało kto bierze pod uwagę, że podczas wakacji może zdarzyć mu się coś złego. Tymczasem wypadki chodzą po ludziach. Zdarza się, że również autokary biorą w nich udział.
Jak podaje policyjny raport Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku w zeszłym roku na drogach w naszym kraju doszło do 72 wypadków z winy kierujących tymi właśnie pojazdami (nie wliczając w to autobusów komunikacji publicznej). Biorąc pod uwagę owe zdarzenia drogowe z zeszłego roku z udziałem autokarów, okazuje się, że zginęło w nich 8 osób, a 108 zostało rannych.
Poszkodowanym w wypadkach zazwyczaj przysługuje odszkodowanie. Warto wiedzieć, z jakiego tytułu można się o nie starać i do kogo należy się zwrócić, aby otrzymać rekompensatę.
Gdybyśmy do liczby wypadków spowodowanych przez kierujących autobusami w 2023 roku zaliczyli także pojazdy komunikacji publicznej, wzrosłaby ona do 350. Łączna liczba ofiar wyniosłaby wówczas 19 osób, a rannych – 440 osób.
Z jakiego tytułu pokrzywdzony otrzyma odszkodowanie po wypadku autokarowym?
Pasażer autokaru jest uczestnikiem ruchu drogowego. Jeśli w czasie podróży tym środkiem transportu dojdzie do wypadku drogowego, w którym uczestnik wycieczki dozna obrażeń ciała, może domagać się odszkodowania przede wszystkim z tytułu ubezpieczenia komunikacyjnego, a mianowicie z ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Odszkodowanie za szkody osobowe, tj. obrażenia ciała lub śmierć, przysługuje z więcej niż jednego tytułu. Oznacza to, że pasażer, który ucierpi w wypadku drogowym, może domagać się odszkodowania z OC sprawcy wypadku, a jeśli posiadał ubezpieczenie NNW (biura podróży zwykle zapewniają ubezpieczenie na czas wyjazdu), może wnioskować o wypłatę odszkodowania także w ramach tej polisy.
W niektórych przypadkach, tj. gdy szkodzie będzie winny przewoźnik, z którym podróżuje poszkodowany, możliwe jest także otrzymanie odszkodowania za uszkodzony bagaż przewożony w autokarze. Wynika to z przepisów ustawy Prawo przewozowe.
Za rzeczy, które podróżny przewozi ze sobą pod własnym nadzorem, przewoźnik ponosi odpowiedzialność, jeżeli szkoda powstała z jego winy.
Art. 63 ust. 1 ustawy Prawo przewozowe
Wypadek autokarowy – kiedy i z czyjego OC zostanie wypłacone odszkodowanie?
Określenie podmiotu, który wypłaci odszkodowanie pasażerom autokaru, który uczestniczył w wypadku, zależy od tego, kto był sprawcą zdarzenia. Do wypadku może dojść bowiem z winy przewoźnika, tj. kierowcy autokaru, którym podróżują poszkodowani, ale także z winy zupełnie innego kierowcy (np. innego autokaru poruszającego się po drodze lub kierowcy ciężarówki czy samochodu osobowego).
Wypadek z winy innego kierowcy
Jeśli do wypadku z udziałem autokaru doszło, bo zawinił inny kierowca, np. właściciel samochodu osobowego, to z jego OC poszkodowani powinni oczekiwać rekompensaty.
Kierowca autokaru wiozący uczestników wycieczki objazdowej po Francji jechał przepisowo. W jednym z miast, które znalazły się na trasie wycieczki, kierowca autobusu zbliżał się do skrzyżowania. Zwalniał, jednak światło zmieniło się na zielone, dlatego przyspieszył do dozwolonej prędkości i wjechał na skrzyżowanie. Mimo że zachował ostrożność, nie udało mu się uniknąć stłuczki z kierowcą osobówki poruszającej się droga prostopadłą, który przejechał na czerwonym świetle, licząc, że zdąży. Z racji tego, że zawinił kierowca samochodu osobowego, który nie zatrzymał się przed sygnalizacją, gdy zapaliło się czerwone światło, to jego ubezpieczyciel powinien zrekompensować straty poszkodowanych w zdarzeniu pasażerów autokaru.
Wypadek z winy przewoźnika
Jeśli zawinił przewoźnik, poszkodowani powinni ubiegać się o odszkodowanie z OC właściciela autokaru, czyli firmy przewozowej. To ubezpieczyciel, który udzielił ochrony w ramach OC komunikacyjnego firmie przewozowej, wypłaci pieniądze za doznane przez uczestników wycieczki szkody.
Kierowca autokaru wiozący uczestników wycieczki objazdowej po Francji nie zachował wystarczającej odległości od samochodu osobowego jadącego przed nim na autostradzie. Przez to nie zdążył wyhamować, gdy tamten zwolnił przy jednym ze zjazdów. Autobus uderzył w tył osobówki, a w efekcie zderzenia kilku pasażerów autobusu doznało obić i złamań. Poszkodowanym należało się odszkodowanie z OC przewoźnika.
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność na zasadzie ryzyka. Oznacza to, że nawet jeśli nie można udowodnić mu winy, pasażerowie mają prawo dochodzić roszczeń wobec niego. Taka sytuacja będzie miała miejsce jednak tylko wtedy, jeśli do wypadku nie doszło:
- z wyłącznej winy poszkodowanego,
- z wyłącznej winy osoby trzeciej, np. innego kierowcy,
- za sprawą działania siły wyższej.
Kierowca autokaru wiozący uczestników wycieczki objazdowej po Francji zasłabł za kierownicą. W efekcie tego autobus zjechał z drogi i uderzył w rosnące na poboczu drzewo. Wielu pasażerów ucierpiało w wypadku. Były także ofiary śmiertelne. Poszkodowani pasażerowie, a także rodziny zmarłych uczestników wycieczki podróżujących tym autobusem, otrzymali odszkodowania z OC przewoźnika.
Czy każdemu poszkodowanemu pasażerowi autokaru przysługuje odszkodowanie po wypadku?
Zasadniczo uprawnienie do uzyskania odszkodowania daje zawarcie umowy z przewoźnikiem. Do zawarcia takiej umowy dochodzi w momencie zakupu wycieczki w biurze podróży, które organizuje transport, a także w momencie zakupu biletu u przewoźnika.
Odpowiedzialność przewoźnika i prawo pasażera do odszkodowania po wypadku w czasie podróży powstaje w momencie wejścia turysty do autokaru. Dlatego też nawet osoba, która nie zakupiła biletu ani nie podpisała umowy z przewoźnikiem, może domagać się odszkodowania po szkodzie.
Czego może żądać pasażer autokaru w ramach odszkodowania po wypadku?
Pasażer autokaru, który ucierpiał w wypadku drogowym, ma prawo zarówno do zadośćuczynienia za cierpienie i ból, jak i do odszkodowania, które pokryje koszty związane m.in. z leczeniem czy przekwalifikowaniem. Jakie koszty może pokryć odszkodowanie?
- Koszty pobytu w szpitalu i innych placówkach medycznych, np. w sanatorium,
- koszty związane z zakupem środków pomocniczych, np. urządzeń ortopedycznych, wózka inwalidzkiego,
- koszty związane z zakupem leków i opatrunków,
- koszty specjalistycznej diety,
- koszty transportu poszkodowanego do placówki medycznej i do miejsca zamieszkania,
- wyrównanie utraty dochodu, gdy niemożliwy jest powrót do pracy,
- koszty kursów pozwalających na przekwalifikowanie,
- renty.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o odszkodowanie za wypadek autokarowy
W ramach ubezpieczenia OC poszkodowanym należy się odszkodowanie, które pokryje koszty leczenia i rehabilitacji, pobytu w placówkach medycznych, zakupu leków i środków pomocniczych, ale także zrekompensuje straty finansowe, jeśli poszkodowany nie będzie zdolny do pracy, a nawet pomoże opłacić kursy i szkolenia pozwalające na przekwalifikowanie, jeśli po wypadku pasażer nie będzie mógł wykonywać dotychczasowych obowiązków służbowych.
Przewoźnik, którego pasażerowie zostali poszkodowani w wypadku drogowym, nie zawsze jest odpowiedzialny za szkody i zobowiązany do wypłaty odszkodowania. Jeśli do szkody doszło z wyłącznej winy pasażera albo osoby trzeciej lub jeśli szkody były wynikiem działania siły wyższej, przewoźnik nie będzie odpowiadał za uszkodzenia ciała i mienia pasażerów.
Jeśli mienie pasażera zostało uszkodzone lub zniszczone z winy kierującego autokarem, ubezpieczenie OC przewoźnika powinno pokryć te straty.
- W 2023 roku na polskich drogach doszło do 72 wypadków, których sprawcą był kierowca autokaru.
- Poszkodowany pasażer może domagać się odszkodowania z OC przewoźnika lub z OC innego kierowcy, który spowodował wypadek.
- Jeśli wypadek spowodował uszkodzenia ciała, a poszkodowany miał wykupione na przykład ubezpieczenie NNW, może dochodzić odszkodowania z więcej niż jednego tytułu.
- Jeśli to przewoźnik jest winny szkodzie, odpowiada również za uszkodzenie mienia poszkodowanego, np. bagażu.
- Kierowca autokaru odpowiada na zasadzie ryzyka, więc jeśli szkoda powstała nie z wyłącznej winy pasażera lub osoby trzeciej ani nie była wynikiem działania siły wyższej, to przewoźnik może zostać pociągnięty do odpowiedzialności, nawet jeśli nie można mu jednoznacznie udowodnić winy.
- Prawo do odszkodowania po wypadku powstaje w momencie zawarcia umowy z przewoźnikiem (również za pośrednictwem biura podróży), tj. w momencie zakupu biletu oraz w momencie wejścia do autokaru.
- Poszkodowany pasażer może liczyć na zadośćuczynienie za ból i cierpienie oraz na odszkodowanie pokrywające koszty leczenia.
- http://www.obserwatoriumbrd.pl/app/?lang=pl
- Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Raport “Wypadki drogowe w Polsce w 2023 roku”: https://statystyka.policja.pl/download/20/423450/Wypadkidrogowe2023.pdf
- https://auxilia.pl/odszkodowanie-za-wypadek-autobusu-jak-uzyskac/
- https://votum-sa.pl/wiedza/ekspert-radzi/odszkodowanie-za-wypadek-autokarowy/
- http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19840530272/U/D19840272Lj.pdf
Dołącz do dyskusji